Bronquote:GENUA - Een aanzienlijk deel van een brug van een autosnelweg bij Genua is ingestort. Italiaanse media melden dat nog onbekend is of er slachtoffers zijn. De Morandi-brug over de rivier de Polcevera is ten westen van de Italiaanse havenstad.
De weg is in beide richtingen over honderden meters ingestort. Volgens Corriere della Sera zijn er auto’s en mensen onder het puin bedolven geraakt. Reddingswerkers, hondenteams, ambulancemedewerkers en vele brandweereenheden zijn uitgerukt. Zo'n 10 voertuigen zouden volgens de eerste berichten betrokken zijn.
De brug voor de snelweg A10 stamt uit de jaren zestig en verbindt onder meer de luchthaven ten westen van Genua met het centrum van de stad. De constructie is 90 meter hoog en circa een kilometer lang. Een deel stortte dinsdag in toen de regio door hevige regens werd geteisterd.
Bekijk hieronder de eerste beelden die via sociale media naar buiten komen.
Ooggetuigen zagen een beeld uit een horrorfilm. "Ik zag mensen op me afrennen, blootsvoets en doodsbang", zegt Alberto Lercari, een plaatselijke chauffeur, tegen Corriere della Sera. "Ik zag een file en hoorde een gebulder. Mensen renden weg, op me af. Het was vreselijk."
twitter:antoguerrera twitterde op dinsdag 14-08-2018 om 12:36:13 BREAKING. OMG, a motorway bridge has just collapsed over houses, buildings a railway in Genoa, #Italy, several victims feared.(in the pics the bridge before and after the incident) https://t.co/W0OK3Zy8h9 reageer retweet
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 16:37 schreef J0kkebr0k het volgende:
Die architect heeft nogal wat op zijn naam staan. Beter checken ze alles grondig of sluiten ze alles definitief af
https://nl.wikipedia.org/wiki/Riccardo_Morandi
Dit meen je niet..... whahahahaha Ze roepen het wel over zichzelf af..... Weet men dit trouwens??quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
Deze instorting is pas de eerste in een lange reeks zo te zien.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
Dat lees ik idd ook! Gelukkig maar!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:15 schreef zwelgje76 het volgende:
Deze brug is gesloten voor reparatie.
Het is allesbehalve de eerste instorting. Het is de eerste met een heleboel slachtoffers.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Deze instorting is pas de eerste in een lange reeks zo te zien.
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:20 schreef Bocaj het volgende:
Nu op EenVandaag meldingen dat er in NL ook bruggen zijn die slecht zijn... Onacceptabel zelfs....
Totdat er een brug in elkaar flikkert!quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
over een paar weken hoor je daar niemand meer over. Zo werken die dingen.
Ze hebben geld zat daar de burgemeester heeft het als over huizen weggeven aan de mensen die eronder wonen en waarschijnlijk niet meer terug kunnen. I.p.v. dat ze nu iedereen toch weg is gelijk die restanten even opblazenquote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....
Het gaat gewoon weer om geld, geld geld geld....
Je zal maar verantwoordelijk zijn voor sluiten brug.... (Dan is het huis te klein!)
Je foto deed het niet, dus heb ff een upload naar tinypic gedaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:01 schreef Bocaj het volgende:
Nog een foto...
[ afbeelding ]
Brrrrrrrrrrrrrrr.......
Ja, dat bedoel ik.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:13 schreef zwelgje76 het volgende:
Laatste post van het vorige deel:
[..]
Je bedoelt bijvoorbeeld zijn creatie bij Agrigento?
Zoek op 'viadotto agrigento' in Google afbeeldingen en je vindt afbeeldingen zoals deze:
[ afbeelding ]
In de krant stond een interview met een professor bouwkunde van de universiteit van Genua. Die zei:quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:32 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Er was zelfs een brug waar brokstukken afvallen... en daaronder staan gewoon winkelwagens supermarkt....
Het gaat gewoon weer om geld, geld geld geld....
Je zal maar verantwoordelijk zijn voor sluiten brug.... (Dan is het huis te klein!)
Vooral dat middenstuk doet angstaanjagend aan...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:05 schreef Panthera. het volgende:
[ afbeelding ]
De Wadi el Kuf brug van dezelfde ontwerper is vorig jaar na veiligheidsinspecties gesloten door de Libische overheid.
Wat een komediant.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:31 schreef Igen het volgende:
Oh, de minister heeft nog een zondebok gevonden: *Poolse* vrachtauto’s
Nouja, Italië hč. Dat is eigenlijk Noord-Afrika.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:47 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat zoiets gebeurd in een modern westers land...
Op zich niet zo raar. Ligt op de hoofdroute van Milaan/Hongarije/Polen/Skoda. naar Barcelona Stikt daar van de vrachtwagens van bv. VW/Seat/Skoda Just in time; magazijn staat is de file.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:31 schreef Igen het volgende:
Oh, de minister heeft nog een zondebok gevonden: *Poolse* vrachtauto’s
Dit kan toch niet serieus zijn?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Je foto deed het niet, dus heb ff een upload naar tinypic gedaan.[ afbeelding ]
Zeker Brrrrrr..... bizar dat daar nog verkeer overheen ging.
[..]
Ja, dat bedoel ik.
Het schijnt zelfs al de 10e keer in 5 jaar tijd te zijn dat in Italië een brug instort.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:47 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat zoiets gebeurd in een modern westers land...
Dat is het wel.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 19:54 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Dit kan toch niet serieus zijn?
In Nederland kunnen we er ook wat van:quote:
Ik zie beton met hier en daar stukken zwart plakband erop. Misschien om te voorkomen dat meer schade ontstaat als vocht in scheurtjes indringt? Weet jij de details, op grond waarvan je het “onvoorstelbaar” kan noemen?quote:
Als dat allemaal dicht moet.... Chaos! (Hoop dat ze leven boven economie zetten!)quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:07 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nu net in het journaal:
In Italië zijn er duizenden bruggen, zo niet tienduizenden die ongeveer in dezelfde staat verkeren en uit dezelfde tijd stammen.
Niet afgekeken, maar het punt is wel duidelijk ja. Je zou er toevallig maar rijden op de verkeerde plek op het verkeerde moment.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In Nederland kunnen we er ook wat van:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-15-08-2018/
Losse stukken hangen eraan. Blijkt ook uit andere foto's. Dat vind ik vrij onvoorstelbaar.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie beton met hier en daar stukken zwart plakband erop. Misschien om te voorkomen dat meer schade ontstaat als vocht in scheurtjes indringt? Weet jij de details, op grond waarvan je het “onvoorstelbaar” kan noemen?
Als dan al het vrachtverkeer door de steden moet rijden en daardoor de dodelijke ongelukken met voetgangers toenemen...quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:10 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Als dat allemaal dicht moet.... Chaos! (Hoop dat ze leven boven economie zetten!)
Tja, hoe goed zouden die bruggen en infra zijn als er een paar miljard aan onderhoud en infra besteed was i.p.v. aan Griekenlandquote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
In Nederland kunnen we er ook wat van:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-15-08-2018/
Ik zie dat niet en die beangstigende andere foto’s zijn van een andere brug die nu dicht is voor groot onderhoud.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:13 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Losse stukken hangen eraan. Blijkt ook uit andere foto's. Dat vind ik vrij onvoorstelbaar.
Op de lange termijn is dit imo wel belangrijker ja.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Komende jaren worden er miljarden uitgegeven aan van het gas af te gaan, dat is natuurlijk belangrijker
quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zie dat niet en die beangstigende andere foto’s zijn van een andere brug die nu dicht is voor groot onderhoud.
Godsammekraken! Zo te zien hadden ze echt wel moeite om de boel bij te houden..... En niemand die op de rem trapt!quote:
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.quote:
Dat is het idee van de constructie, volgens Wikipedia. Elke pyloon kan zelfstandig met het stuk wegdek tussen de spankabels (uit dik beton) staan. Tussen de uiteinden van de spankabel zit maar een lichtgewicht verbindingsstukje.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:53 schreef crystal_meth het volgende:
Valt mee dat de tweede pyloon en bijhorend brugdeel nog recht staat nadat aan één zijde plots het (halve) gewicht van die 42 meter lange liggerbrug weggevallen is.
Ik bedoel dat "lichtgewicht verbindingsstukje", het is 42 meter lang, 4 rijstroken, betonnen barrieres links rechts en in het midden. De massa zal relatief gezien wel klein zijn, maar als de rest van de brug er even erg aan toe is als het deel dat neerkwam, dan kan zo'n klein onevenwicht misschien volstaan.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is het idee van de constructie, volgens Wikipedia. Elke pyloon kan zelfstandig met het stuk wegdek tussen de spankabels (uit dik beton) staan. Tussen de uiteinden van de spankabel zit maar een lichtgewicht verbindingsstukje.
kun je op street view mooi zien: https://goo.gl/maps/B4vp3UoQTSH2
Ik heb het nooit over loshangende stukken gehad.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Op de eerste foto zie ik nog steeds je “los hangende stukken” niet, en de tweede foto is helemaal niet van die brug.
https://www.rte.ie/news/2018/0815/985251-morandi-bridge-genoa/quote:Morandi had used a similar technique for other works, including the longer and similarly problematic General Rafael Urdaneta Bridge in Venezuela, completed in 1962.
On Tuesday, a specialist engineering website called "Ingegneri.info" wrote that the bridge had long presented "structural doubts" and labelled it "an accident waiting to happen."
Antonio Brencich, professor of reinforced concrete construction at the University of Genoa and a longstanding critic of the bridge, highlighted the constant maintenance the bridge needed.
"It was affected by extremely serious corrosion problems linked to the technology that was used (in construction). Morandi wanted to use a technology that he had patented that was no longer used afterwards and that showed itself to be a failure," said Brencich to Radio Capitale.
https://www.theguardian.c(...)r-calls-resignationsquote:Antonio Brencich, an engineering professor at the University of Genoa, said it would have been impossible to foresee Tuesday’s disaster because the design of the bridge did not allow for accurate checks on the status of the pylons.
Two years ago Brencich suggested in a study that the best approach with bridges such as the Morandi would be to demolish them and start again. “The materials that had been used to build that bridge were destined to deteriorate quickly,” he said on Wednesday.
Het blijft toch allemaal maar een raar verhaal. Bij de eerste pyloon hebben ze in 1993 de draagkabels helemaal versterkt, bij de tweede pyloon alleen het bovenste stukje, en bij de derde pyloon (die nu is ingestort) helemaal niet. Hoe heeft men die keuzes kunnen maken als de staat van de draagkabels in het beton eigenlijk überhaupt niet gecontroleerd kan worden?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:18 schreef crystal_meth het volgende:
Blijkbaar had Morandi een patent op het design of de gebruikte techniek.
[..]
https://www.rte.ie/news/2018/0815/985251-morandi-bridge-genoa/
Diezelfde Brencich zei ook dat het design het onmogelijk maakt om de staat van de pylonen nauwkeurig te checken.
[..]
https://www.theguardian.c(...)r-calls-resignations
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |