abonnement Unibet Coolblue
pi_181194741
Op een aantal forums heb ik gelezen over de 'nazi v2 raket fabriek' in het geul dal nabij Valkenburg. Aangezien ik hier erg dichtbij woon wilde ik wat onderzoek doen over het gebied en de talloze mysterieuze geheimen die zich hier bevinden.

Als je in het Geul dal rijdt vind je een groot aantal grotten, sommigen zijn open voor geïnteresseerde maar de meesten zijn gesloten met een groot metalen hek. Dit is niets vergeleken met de verzegelde nazi grotten die met dikke betonnen muren zijn gesloten.



Deze soort betonnen muren zie je langs de gehele weg tussen Valkenburg en meersen in het Geul dal. Ik heb me altijd afgevraagd wat zich hier zou kunnen bevinden maar een bord lang de weg beantwoord de meeste vragen


Gisteren besloot ik om een kijkje te nemen in Bronsdaelgroeve, dit is een oude afgraving waar tegenwoordig militaire training plaatsvindt, liggend aan de andere kant van dit complexe grotten stelsel. Het gebied mag niet betreden worden, maar na alle vraag naar informatie over het complex heb ik toch besloten om op onderzoek uit te gaan.

Na een korte rit kwam ik aan bij het hoge prikkeldraad hek die de groeve omringt. Gelukkig had ik wat oude kleding meegenomen om over het prikkeldraad te hangen om er makkelijk overheen te komen. Ik had speciaal een pad gekozen die direct bij de grot ingang uitkwam en tevens "makkelijk" te beklimmen was, maar door de regen was dit niet direct het geval.




Dit is de eerste constructie die ik tegen kwam. Een diepe betonen constructie met een groot metaal rooster. In het begin wist ik niet wat dit zou kunnen zijn maar dit wordt later duidelijk.

Het pad om de groeve in te komen is een smal bospaadje naast een steile klif, door de regen ben ik een aantal keer bijna uitgegleden maar na 5 minuten ben ik toch veilig beneden gekomen.

Direct als je beneden komt is de ingang van het grotten stelsel al te zien.


Ook is er wat oude infrastructuur voor stroom en water en zelfs een pomp in een meertje te zien buiten de grot zelf.



Na een korte pauze besloot ik om de grot in te gaan.


Door het druppelende water van het platfond was het direct duidelijk dat de betonen diepe constructie van eerder, verbonden is met het dak van de grot zelf. Door het druipende water zijn er zelfs stalactieten gevormd aan de luiken die geopend konden worden.


Om te illustreren hoe deze twee structuren verbonden zijn heb ik een foto genomen met mijn drone waar beide de ingang van de grot en de betonnen kuil te zien zijn.


Het lijkt er op dat deze luiken geopend konden worden door middel van een wiel die handmatig gedraaid kon worden,


Ik ga er van uit dat dit gemaakt is voor ventilatie van de generator waar ik het in het volgende stukje over heb maar als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag.

Meteen rechts als je de grot in gaat is er een klein kamertje met elektronica en een generator.






En nog een mooie foto van de ingang vanbinnen.


Dieper in de grot vinden we het tweede kamertje die zich bevindt achter een dikke ijzeren deur. Binnen ligt een oranje zeil maar verder niet veel interessants.



Nog dieper in de grot bevindt zich een splitsing met een nieuw geplaatst hek die waarschijnlijk voor defensie oefeningen is geplaatst zodat soldaten niet in gebieden met instort gevaar kunnen komen. Ik zelf denk dat dit een tunnel is naar het diepere fabrieks gedeelte die na de oorlog is dicht gemaakt. Hier ligt een 3 meter hoge heuvel mergel die op een meter na de weg verspert. Nadat ik door deze smalle ingang gekropen ben kwam ik bij een kleine ruimte met wat verbrand afval en een tweede muur van mergel brokken.


Het lijkt er niet op alsof het platfond is ingestort dus ik ga ervan uit dat de mergel brokken hier zijn geplaatst om toegang tot de rest van het grottenstelsel te limiteren.

Uiteindelijk kom je bij de andere kan van de grot die uitkomt bij de openbare weg. Deze grote metalen deur zit op slot en wordt alleen geopend als er militaire oefeningen plaats vinden.


En dezelfde poort van de buitenkant.


Verder zijn er nog meer vreemde dingen in de directe omgeving rondt dit grotten complex.

In deze foto van google maps is bijvoorbeeld te zien dat hier diverse 'gaten' in het bos zitten.

Hier zijn foto’s van hetzelfde gebied en een aantal individuele gaten met mijn drone.


Als iemand weet waarom of hoe dit gedaan is hoor ik het graag!

Het was in ieder geval een mooie wandeling. Verder heb ik alle foto's die ik heb genomen geüpload in een imgur album die je hier kan vinden:
https://imgur.com/a/GQtvupM

[ Bericht 0% gewijzigd door nielsquake op 15-08-2018 04:11:59 ]
pi_181195341
Ik denk dat die gaten elk een lanceerinrichting waren voor de V2. (staat ook op het bord dat het gebied een installatie zou kunnen zijn)
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 15 augustus 2018 @ 06:30:19 #3
370352 I
Eye for an I
pi_181195771
De gaten zijn om treinen of vrachtwagens mee te laden.

Gaten vullen, vrachtwagen er onder, luik open, vrachtwagen vol.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181196579
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 07:00 schreef valentijn101 het volgende:
De gaten zijn om treinen of vrachtwagens mee te laden.

Gaten vullen, vrachtwagen er onder, luik open, vrachtwagen vol.
[ afbeelding ]
Treinen vullen? Wat? :')
U MAD?
pi_181196585
Overigens schitterende foto's. Kom zelf uit het zuiden dus weet ongeveer waar je ergens zit. Gaaf om te zien. Jammer dat er al zoveel vernielt is (dat gekerf in de mergel bijvoorbeeld......).
U MAD?
  Redactie Frontpage woensdag 15 augustus 2018 @ 09:03:23 #7
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181196769
Toffe foto's en mooie reportage! Bedankt voor het posten!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_181197141
Volgens mij heb je een oude mergel groeve 'ontdekt'. Die gaten is inderdaad een stortkoker. Twintig jaar terug werkte ik bij defensie en heb mogelijk op die plek of anders zeer vergelijkbaar een bedrijfsuitje gehad met o.a. abseilen in die koker.

edit: Die gaten in het bos zijn wel wonderlijk. Als ze uit de oorlog komen waren ze in die tachtig jaar al niet meer herkenbaar geweest.

Mooie wandeling met leuk verhaal.
  Forum Admin woensdag 15 augustus 2018 @ 09:51:08 #9
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_181197538
Leuk om te zien en lezen! Thnx!
pi_181198955
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 08:46 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Treinen vullen? Wat? :')
De planning was om er nog een spoorweg aan te leggen. Maar dat is niet gelukt omdat Valkenburg al in september 1944 bevrijd is. w/
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181199090
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:49 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

De planning was om er nog een spoorweg aan te leggen. Maar dat is niet gelukt omdat Valkenburg al in september 1944 bevrijd is. w/
Maar waarom zou je dan wel die gaten open laten, maar niet de weg voor het spoor zelf? Ik zou eerder denken dat het voor afweergeschut is. Maar dat is dus niet zo?
U MAD?
pi_181199247
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:56 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Maar waarom zou je dan wel die gaten open laten, maar niet de weg voor het spoor zelf? Ik zou eerder denken dat het voor afweergeschut is. Maar dat is dus niet zo?
Geen idee, ik kan me voorstellen dat herstel van de stad prioriteit had over het vullen van deze gaten. Of misschien dachten ze het later nog eens te kunnen gebruiken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181202604
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 11:03 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Geen idee, ik kan me voorstellen dat herstel van de stad prioriteit had over het vullen van deze gaten. Of misschien dachten ze het later nog eens te kunnen gebruiken?
Ik heb wel eens gehoord dat deze gaten er zijn om de grotten te kunnen luchten van potentieel giftige gassen die nog uit het fabrieksgedeelte komen.
pi_181204191
Mooie foto's en omschrijving. Die gaten in het bos is volgens mij natuurbeheer.
  donderdag 16 augustus 2018 @ 20:43:19 #15
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_181237923
Mooie foto reportage!
Once you’ve raced, you never forget it…and you never get over it.
pi_181246319
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 13:37 schreef nielsquake het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gehoord dat deze gaten er zijn om de grotten te kunnen luchten van potentieel giftige gassen die nog uit het fabrieksgedeelte komen.


Ik geloof dat deze gaten ook voor de vleermuisjes zijn.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181287799
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 07:41 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik geloof dat deze gaten ook voor de vleermuisjes zijn.
Dat zou heel goed kunnen ja.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')