abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181525263
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:21 schreef kaasplankje het volgende:
Kunnen we nou al komen zuipen of hoe zit dat????
Jij mag altijd komen zuipen maar dan krijg je wel gewoon gerenommeerde wijn van een echt wijnhuis i.p.v. Kaap Vreeswijk 2018 :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:07:58 #53
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_181525830
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:41 schreef Gripper het volgende:

[..]

Jij mag altijd komen zuipen maar dan krijg je wel gewoon gerenommeerde wijn van een echt wijnhuis i.p.v. Kaap Vreeswijk 2018 :)
Misselijk en bouteille!
pi_181536290
Côtes du Lek.
  woensdag 29 augustus 2018 @ 06:24:44 #55
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_181536467
Waar zijn de foto's???
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_181537020
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:01 schreef Gripper het volgende:
Yes yes yes!!! Its alive :)

Ik hoor tevreden boeren en scheten. De gist duwt de koek telkens omhoog en die moet je driemaal daags weer onderduwen. Tegelijk beschermt de koek deels tegen ontsnappen van de alcohol.

[ afbeelding ]

Na omroeren :

[ afbeelding ]

Nanuk: weet niet hoeveel gram droge gist het is. Staat niet op het zakje helaas en heb t niet gewogen maar gewoon dat zakje wat erbij moest gemengd met druivensap en suiker en gistvoeding.

En de kleur is diep paars! Had ik zondagavond niet verwacht met dat groen-grijze prutje
Ziet er wel mooi uit. Grappig, die open vergisting. Wanneer mag het in de glazen fles? En hoe lang moet het daar blijven napruttelen?

Ik ben benieuwd.
pi_181537237
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 06:24 schreef kanovinnie het volgende:
Waar zijn de foto's???
Al dat wielrenvolk denkt weer aan gratis zuipen hoor :{w
Zie pagina 1 om de hele reis van druif tot glas mee te maken kano!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181537413
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:04 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ziet er wel mooi uit. Grappig, die open vergisting. Wanneer mag het in de glazen fles? En hoe lang moet het daar blijven napruttelen?

Ik ben benieuwd.
Ik denk dat ie echt wel lekker op gang is nu, en heb nog 2 rondes suiker toe te voegen (elke dag 400 gram, 4 dagen lang) dus het spulletje wordt donderdagavond overgeheveld van emmer naar fles.
Ik las wel instructies die het hebben over 8 dagen open gisten, maar zo lang durf ik gewoon niet aan, straks komt er iets ongewensts bij. De fruitvliegen zoemen nu al rond boven de emmer, op zoek naar een ingang.

Het resterende sap wat nog in de druiven zit pers ik uit met een doek (zat ook bij de set)

Na de toevoegingen van maandag en dinsdag is het Oechsle getal gestegen van 60 naar 80 en bevat de wijn nu in potentie 10% alcohol. (rekening houdend met ongeveer 1,5 % verlies door verdampen en restsuikers die geen alcohol worden)

Maar dat ding meet alleen de nog niet vergiste suiker (zoals je eerder al eens opmerkte) en het kan best zijn dat een deel al tot alcohol is vergist inmiddels. Daarom meet ik straks als ik thuiskom nog eens, om te zien of het nog steeds 80 is of alweer een beetje gedaald.
Dan heb je ongeveer een indicatie hoeveel procent per dag er van suiker naar alcohol gaat, en kan de hoeveelheid toe te voegen suiker nog wat worden bijgesteld.

Kleurtje hoor!



[ Bericht 0% gewijzigd door Gripper op 29-08-2018 09:14:02 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181538200
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:43 schreef Gripper het volgende:
Na de toevoegingen van maandag en dinsdag is het Oechsle getal gestegen van 60 naar 80 en bevat de wijn nu in potentie 10% alcohol. (rekening houdend met ongeveer 1,5 % verlies door verdampen en restsuikers die geen alcohol worden)

Dat gaat nog wel een rekenklus worden, ik neem aan dat er tooltjes op internet beschikbaar zijn.
Je start met je sap, hopelijk heb je goed de beginwaarde opgeschreven, dat is de suikerwaarde in gewicht. Je voegt diverse keren suiker toe, die kan je dus optellen. Uiteindelijk heb je een eindwaarde van restsuikers echter wordt vooral die latere metingen erg beïnvloed door de aanwezige alcohol. Alcohol is lichter dan water daardoor zal je in werkelijkheid wat meer suiker over hebben dan de meting doet vermoeden.

Je kan ook suiker meten door refractie maar dan is de invloed van alcohol nog veel groter (zij het de andere kant op).

Kleur is indrukwekkend mooi. Heb je na het meten je sample ook geproefd?
pi_181545336
Wat een leuk topic *O*

Ik heb in de tuin 3 flinke struiken, (waarvan 2 rood en 1 wit) staan, toevallig aan de andere kant van de lek, (Vianen, cote du lek sud) :P) Totaal zeker 120 rode druiventrossen en stuk of 30/40 wit.

Ook ik zat aan wijn maken te denken en sta op het punt de startersset van brouwmarkt te kopen. heb mijn druifjes nog even laten hangen :D Ga het topic volgen :Y

Foto van mijn trosjes :Y
hardcoholic
  woensdag 29 augustus 2018 @ 14:24:54 #61
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_181545667
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 08:28 schreef Gripper het volgende:

[..]

Al dat wielrenvolk denkt weer aan gratis zuipen hoor :{w
Zie pagina 1 om de hele reis van druif tot glas mee te maken kano!
Stuur je deze week de datumprikker uit? :*
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_181547560
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:14 schreef Ferdii het volgende:
Wat een leuk topic *O*

Ik heb in de tuin 3 flinke struiken, (waarvan 2 rood en 1 wit) staan, toevallig aan de andere kant van de lek, (Vianen, cote du lek sud) :P) Totaal zeker 120 rode druiventrossen en stuk of 30/40 wit.

Ook ik zat aan wijn maken te denken en sta op het punt de startersset van brouwmarkt te kopen. heb mijn druifjes nog even laten hangen :D Ga het topic volgen :Y

Foto van mijn trosjes :Y
[ afbeelding ]
Ayetoo buurman!
Wat leuk dat je t ook gaat proberen. Niet te lang wachten hoor, want de druiven zijn echt wel goed rijp nu.

In die set van brouwmarkt zitten twee gist zakjes. 1 voor wit (chablis) en 1 voor rood (bourgogne)
Je zou dan wel 1 extra glazen fles moeten hebben als je zowel een rode als een witte batch wilt maken.

Ben benieuwd naar jouw belevenissen :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181547599
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:49 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ayetoo buurman!
Wat leuk dat je t ook gaat proberen. Niet te lang wachten hoor, want de druiven zijn echt wel goed rijp nu.

In die set van brouwmarkt zitten twee gist zakjes. 1 voor wit (chablis) en 1 voor rood (bourgogne)
Je zou dan wel 1 extra glazen fles moeten hebben als je zowel een rode als een witte batch wilt maken.

Ben benieuwd naar jouw belevenissen :)
ik denk dat ik de witte druiven ga houden en van de rode wijn ga maken :Y

is de handleiding van de set van brouwmarkt duidelijk? Zou natuurlijk zonde zijn als je door een mislukt proces alles kan wegkieperen :'(
hardcoholic
pi_181547909
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 15:51 schreef Ferdii het volgende:

[..]

ik denk dat ik de witte druiven ga houden en van de rode wijn ga maken :Y

is de handleiding van de set van brouwmarkt duidelijk? Zou natuurlijk zonde zijn als je door een mislukt proces alles kan wegkieperen :'(
Verre van. Het is een boekje van niks. Plaatjes staan door elkaar, en het hele verhaal over de pulpgisting in een emmer wordt pas beschreven na de bladzijde over de gistingsfles.

Ik heb mn PVA zelf samengesteld op basis van die eerste link in mn openingspost:
https://wijnenkoning.nl/b(...)van-jouw-eigen-wijn/

Dit is redelijk rechttoe recht aan wat ik tot nu toe gedaan heb.

Als je heel erg de diepte in wilt en ook wat scheikunde begrijpt, dan moet je hier wezen:
https://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=14

En als je bang aangelegd bent voorwat je wijn allemaal kan overkomen en wat er mis kan gaan... dan moet je dit vooral niet lezen:
https://schouvis.home.xs4all.nl/problemen_oplossen.htm
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181552070
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 16:05 schreef Gripper het volgende:

[..]

Verre van. Het is een boekje van niks. Plaatjes staan door elkaar, en het hele verhaal over de pulpgisting in een emmer wordt pas beschreven na de bladzijde over de gistingsfles.

Ik heb mn PVA zelf samengesteld op basis van die eerste link in mn openingspost:
https://wijnenkoning.nl/b(...)van-jouw-eigen-wijn/

Dit is redelijk rechttoe recht aan wat ik tot nu toe gedaan heb.

Als je heel erg de diepte in wilt en ook wat scheikunde begrijpt, dan moet je hier wezen:
https://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=14

En als je bang aangelegd bent voorwat je wijn allemaal kan overkomen en wat er mis kan gaan... dan moet je dit vooral niet lezen:
https://schouvis.home.xs4all.nl/problemen_oplossen.htm
eerste link klinkt simpel en logisch, net bestelling gedaan :)
morgen even druiven proeven en checken of zij al geschikt zijn voor oogsten *O*

suikers zullen ongetwijfeld voldoende zijn, maar ik vond ze vorige week nog vrij stug en hard kwa schil/tannines. ik gok op dit weekend oogsten *O*
hardcoholic
pi_181591420
Weer een belangrijke mijlpaal gisteren: van de emmer naar de fles :)
Het huis ruikt al een paar dagen naar wijnkelder door die open gisting, dus dat heeft goed zn werk gedaan. Alle suiker was ook gisteren toegevoegd, en het gekke is: als je nu met de oechslemeter meet, dan kom je maar aan een getal van 30 wat een heel vreemd laag alcohol-potentieel zou opleveren.
Tegelijk heb ik toch echt genoeg suiker erin gesmeten om zoveel alcohol te verkrijgen, en is er al een duidelijke alcoholsmaak aanwezig in de prut. Naast een bubbeltje: er zit prik in, ik heb canei gemaakt! :')

Eerst overhevelen, al het sap zit onder de pulp dus dat loopt vrij soepel in de fles.



Resterende pulp uitknijpen en ook toevoegen na filteren met een zeef
(Gatverdamme doe je dat buiten Grip? We willen natuurlijk geen paarse keukenvloer dat spul vlekt als de ziekte)



Nadat we het een wat flauw sapje vonden toch maar besloten om eikenhout toe te voegen!
De chips drijven gewoon in de fles.



En nu staat ie als een malle te borrelen





Uiteindelijk hebben we zelfs nog meer most over, dat zit nu in een pan en ik hoop dat ie vanmiddag nog goed is. Ga straks heel snel nog een 5L fles erbij halen bij www.brouwmarkt.nl om dat ook te kunnen vergisten.

De komende weken goed in de gaten houden of er geen problemen optreden:
https://www.brabantsewijn(...)age=219&student=1108

Met name dus de geur in de gaten houden.
We willen geen rotte eieren / azijn / karnemelk ruiken.

Als ik toch bij die winkel ben vanmiddag, kunnen ze me misschien wat middeltjes meegeven voor als dat zou gebeuren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gripper op 31-08-2018 09:45:00 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:40:03 #67
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_181591461
Wat heb je tot nu toe financieel geïnvesteerd eigenlijk?
pi_181591580
Alleen die brouwset, 70¤
Al het andere is gratis geplukt :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181593035
Wanneer kunne we nou kome zuipe?
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:01:22 #70
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_181593073
Wat een leven in die brouwfles _O_
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_181593161
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:01 schreef Erosjuhhh het volgende:
Wat een leven in die brouwfles _O_
Heb een halfje XTC erbij gemieterd, die gistcellen staan te dansen als een malle met zn allen. Heel veel liefde in deze fles O+
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181593182
Ziet er erg mooi uit. Ik hoop dat het eindresultaat ook goed is. _O_ Zelf heb ik weleens een poging gedaan tot bier brouwen maar dat is mislukt en ik drink geen bier meer
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:07:48 #73
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_181593222
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:05 schreef Gripper het volgende:

[..]

Heb een halfje XTC erbij gemieterd, die gistcellen staan te dansen als een malle met zn allen. Heel veel liefde in deze fles O+
:D heel weekend leven en dan dood t/'m woensdag om vervolgens weer langzaam op gang te komen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_181593401
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 11:07 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

:D heel weekend leven en dan dood t/'m woensdag om vervolgens weer langzaam op gang te komen
:Y
Maar serieus, ben zelf ook verbaasd door hoeveel die gist zit te ruften met hun 10 miljoen miljard. En ook benieuwd hoe lang dat zo heftig blijft doorgaan.

In de eerste 2-3 weken wordt de meeste suiker vergist tot alcohol, en dan komt er uiteindelijk onderin bezinksel te liggen van drijvende deeltjes en de dode gistcellen die het nonstop raven niet hebben overleefd. Daarna zal het wel rustiger worden.
na 2 weken moet ik geloof ik ook weer een keer overhevelen om de bezinksels kwijt te raken.

En als de gisting onverhoopt zou stoppen terwijl er nog suiker over is, dan kan je m nog weer op gang brengen met voeding enzo, maar dat moet ik allemaal nog gaan uitzoeken. Weet ook nog niet precies hoe je kan meten of het resultaat goed is, anders dan door te ruiken of te proeven.

[ Bericht 10% gewijzigd door Gripper op 31-08-2018 11:27:12 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181601078
Mijn spulletjes zijn gearriveerd *O* , ook meteen maar wat hippe wijnflesjes besteld :P

Vanavond plan de campagne en morgen plukken *O*


hardcoholic
pi_181606638
Ik las plan de champagne :D
Veel plezier!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181606725
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:33 schreef Najieto het volgende:

[..]

Hygiëne. Je moet er echt wel wat aandacht aan besteden. De rest zelf is niet zo heel moeilijk,
Dat. Maar de druiven zijn ook wel heel belangrijk. Je hebt ruim voldoende suikers nodig om te kunnen bewaren. Anders wordt het het snel zuur.

Wijn is niet zo makkelijk. Lekkere wijn al helemaal niet.

En azijn heb je zo gemaakt.

Maar zie dat je serieus alleen hebt en ik vermoed dat het in ieder geval een heel leuk experiment is.
Whatever...
pi_181607590
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 21:14 schreef Gripper het volgende:
Ik las plan de champagne :D
Veel plezier!
Dat wordt een stuk lastiger te maken :D

Wanneer heb jij eventuele extra suiker toegevoegd en in welke hoeveelheden en tussenperiode? En watvoor suiker heb je gebruikt? :)
hardcoholic
pi_181609266
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 21:43 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Dat wordt een stuk lastiger te maken :D

Wanneer heb jij eventuele extra suiker toegevoegd en in welke hoeveelheden en tussenperiode? En watvoor suiker heb je gebruikt? :)
Ik moest in totaal 1600 gram suiker en heb dat over 4 dagen verdeeld. Heb fijne witte basterdsuiker gepakt en heel goed roeren. Nog beter zou zijn om pure druivensuiker (dextrose / fructose ) te nemen. Lost makkelijker op.

Geen gelei suiker want das voor jam!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181627884
tijd om de druiven te plukken :)


resultaat van dagje plukken :) bijna 15 liter most in totaal :Y)



Net onder de 70 *O* nu alleen nog bepalen hoe hoog ik in de alcohol wil gaan zitten :{


Most ziet er nu beetje bruin/rood uit :P



ik twijfel alleen of het niet slim is om direct de sulfiet erbij te doen :{ we hebben namelijk best wat fruitvliegjes hier. op internet vind ik verschillende verhalen over :{

[ Bericht 16% gewijzigd door Ferdii op 01-09-2018 20:22:51 ]
hardcoholic
pi_181633715
Ja doe maar!! Beetje sulfiet nu al er over heen strooien (half tl) en niet roeren. Dan beschermt dat meteen de bovenlaag een beetje :) mooie oogst!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181633762
Gaaf ook jij succes. ^O^

Vänliga Hälsningar Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_181659630
Bij mij is na enkele dagen gisten het allerwildste er nu wel vanaf, er stijgen nog steeds wel belletjes op en het waterslot laat zien dat er nog gewoon druk in de fles zit. Om de 30 tellen ook nog een blubje.
In de kleine fles gebeurt maar bitter weinig, dat beschouw ik dan ook als het restje. Daar zit ook maar 2 L in terwijl er plek is voor 5, dus die fles is ook niet optimaal gevuld, en heeft misschien teveel oppervlak wat met zuurstof in contact is gekomen.

De geur is wat zwavelig, de sulfiet / sulfaatdampen en andere verbindingen zijn dus langzaam aan de fles aan het verlaten. Gelukkig nog geen azijngeur geroken want dan zou het foute boel zijn.

Onderin de grote fles ligt al een laag van 3 cm grijze drab, bezinksel en dode gist etc.
Denk dat ik eind deze week (dan zit ie er 1 week in) ga hevelen om die eerste laag zooi kwijt te raken. Wellicht om de dag een theelepeltje gistvoeding toevoegen om ze wakker te houden.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181665988
Gisteravond de gist starter toegevoegd. Kom net uit mijn werk en hij staat tevreden te pruttelen *O*

Komende dagen lekker wat suiker voeren :Y

350 gram, 4 dagen lang :)
hardcoholic
  maandag 3 september 2018 @ 17:19:07 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_181666153
Wat een leuk topic *O*.
Wij hebben ook druiven in de tuin en ik zat ook al aan het zelf maken van wijn te denken. Ik heb wel onlangs druivensap gemaakt van onze druifjes, maar dat was niet echt lekker. Tvp dus :9.
KuikenGuppy
pi_181669300
Kleurtje wordt ook al een stuk beter :Y


hardcoholic
pi_181713403
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 15:05 schreef T-D het volgende:

[..]

Heb ik gedaan, was goed drinkbaar en ik werd er heel erg zat van.
zelf gedestilleerd?
pi_181738209
Hoe gaat het in Vianen? Al van de emmer in de fles? :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181739378
Nog niet, vandaag de laatste portie suiker gevoerd :)

Kijken of ik morgen tijd heb om over te hevelen, anders wordt het zaterdag :Y

Vandaag wel even geproefd, licht fruitig, licht alcoholisch en een bubbeltje :P



hardcoholic
pi_181767707
Net overgeheveld naar fles. wat een vlekken bende, ook ik ben maar naar buiten verhuisd :D

Nogmaals gemeten met hychrometer. Het viel mij op dat er gewoon 0 suikers meer in de wijn zit. :{

Nu twijfel ik of de fles gisting nog wel doorgaat en of dit erg is als dit niet zo is :{
in principe is er voldoende suiker toegevoegd en alles omgezet naar alcohol. heb het sapje geproeft, duidelijke alcohol smaak te proeven. Bubbeltje is verdwenen en in de neus is zacht rood fruit te ruiken, aardbei/framboos oid :P


gieten maar :P


sapje heeft een bijzonder paars kleurtje :D



flesje gevuld :Y



iemand een idee of het starten met flesgisting, zonder activiteit, maar daarintegen geen suikers meer in de wijn een probleem is?

[ Bericht 21% gewijzigd door Ferdii op 08-09-2018 10:44:41 ]
hardcoholic
pi_181774953
Inmiddels bubbelt de fles weer lekker door, niks aan de hand dus, waarschijnlijk even stilgestaan na het overhevelen :Y
hardcoholic
pi_181775572
Ben benieuwd of het lukt. Zou wel mooi zijn.
pi_181959249
Een korte tussentijdse update: de wijn begint in zowel de grote als kleine fles helder te worden, en de gisting stopt bijna. Nog maar een minimaal drukverschil in het waterslot.

vorige week even met een sample bij een webwinkel / fysieke winkel geweest om te bedenken hoe we het aanpakken. Volgens de baas daar is de druif overduidelijk "Boskoops Glory" en heeft die altijd hetzelfde probleem: een wat onaangenaam scherp zuurtje.
Dus ik heb ook wat middelen meegekregen om de wijn te ontzuren. Zodra de gisting stopt, dat zal misschien deze of volgende week zijn, kan ik daarmee aan de slag. Het ontzuren bestaat uit een meting van het zuurgehalte, en daarna moet er natriumbicarbonaat worden toegevoegd.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181963323
Leuk topic! Ik heb vorig jaar in Noord Spanje 2 wijngaarden gekocht. Wel bescheiden hoor, in totaal net geen hectare.
Dit jaar door hagel en vocht een magere oogst, en vanwege andere verplichtingen nog niet zelf wijn aan het maken. Maar dat gaat zeker gebeuren!
Zo'n wijngaard is sowieso al meer werk dan verwacht!
If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
pi_181967978
Hier inmiddels de eerste keer geklaard, de drap onderin weg gespoeld :Y wijn is een stuk schoner geworden.

Sample was licht zuur, maar licht rood fruit wel aanwezig. Bij openmaken grote fles leek het wat zwavelachtig, wat later in het glas niet merkbaar was. Ik hoop maar dat het de gistcellen/proces is :P

Op eerste foto zijn de dode gistcellen goed zichtbaar






[ Bericht 1% gewijzigd door Ferdii op 17-09-2018 20:59:08 ]
hardcoholic
pi_181967996
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2018 10:38 schreef Gripper het volgende:
Een korte tussentijdse update: de wijn begint in zowel de grote als kleine fles helder te worden, en de gisting stopt bijna. Nog maar een minimaal drukverschil in het waterslot.

vorige week even met een sample bij een webwinkel / fysieke winkel geweest om te bedenken hoe we het aanpakken. Volgens de baas daar is de druif overduidelijk "Boskoops Glory" en heeft die altijd hetzelfde probleem: een wat onaangenaam scherp zuurtje.
Dus ik heb ook wat middelen meegekregen om de wijn te ontzuren. Zodra de gisting stopt, dat zal misschien deze of volgende week zijn, kan ik daarmee aan de slag. Het ontzuren bestaat uit een meting van het zuurgehalte, en daarna moet er natriumbicarbonaat worden toegevoegd.
Leuk!

Welke winkel ben je geweest?
hardcoholic
pi_181978594
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 10:05 schreef Ferdii het volgende:
Nogmaals gemeten met hychrometer. Het viel mij op dat er gewoon 0 suikers meer in de wijn zit.

Denk erom dat er ook al alcohol in zit. Suiker in een waterige oplossing is te meten. In een oplossing van water en alcohol zal de meting gecorrigeerd moeten worden. Je moet dus schatten/uitrekenen hoeveel alcohol er al in zit en dan een correctie factor moeten toepassen op je meting. Dus als er 0 wordt aangegeven zit er nog wel degelijk suiker in je oplossing als er ook alcohol in zit.

Leuk om te volgen.
pi_181978951
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2018 19:15 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Leuk!

Welke winkel ben je geweest?
http://www.dewijkgaard.nl/ , in Meteren.
Maar is jouw gisting al gestopt dan, dat je -na een week na mij te zijn begonnen- nu al de eerste keer kon overhevelen?
Ik was vorige week ook van plan te gaan hevelen en filteren, maar de baas van de wijnwinkel zei me te wachten tot de gisting gestopt is.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_182633706
Even een kickje voor dit topic :Y

Zojuist voor de 2de keer geklaard. Hij was al flink helder, nog een klein beetje drab op de bodem van de fles. Kleur erg mooi donker paars/zwart, zoals rode wijn hoort te zijn :Y

Uiteraard ook geproefd, het viel mij zeker niet tegen. de zuren zijn voor 90% verdwenen, de overige zuren zijn absoluut niet vervelend :) blijft over licht kruidige tonen en rood fruit. Helemaal plaatsen lukt mij nog niet :P

De neus vind ik erg fijn. Mooi zacht en prettig rond. De afdronk is zelfs redelijk lang *O* blijft lang hangen, hoewel op dit moment in de afdronk de alcohol nog wat scherp overkomt. Hopelijk neemt dat in tijd nog wat af.

Verder erg jong, maar nu al vind ik hem aardig gebalanceerd :Y ik heb menig slechtere wijn geproefd en hij moet nog op fles rijpen :P in middels weer netjes terug in de fles. Over week of 2 maar eens opnieuw proeven en kijken of het tijd is voor bottelen :)

Foto”s:





hardcoholic
pi_182633818
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 09:39 schreef Gripper het volgende:

[..]

http://www.dewijkgaard.nl/ , in Meteren.
Maar is jouw gisting al gestopt dan, dat je -na een week na mij te zijn begonnen- nu al de eerste keer kon overhevelen?
Ik was vorige week ook van plan te gaan hevelen en filteren, maar de baas van de wijnwinkel zei me te wachten tot de gisting gestopt is.
Ja het stond helemaal stil, heel klein druk verschilletje in het waterslot wat bijna verwaarloosbaar was. Inmiddels van mijn zwager begrepen dat hij nig ergens een alcohol meter heeft liggen. Hopelijk kan ik bij het bottelen dus de alcohol meten :Y Ben dus benieuwd wat er uit komt :D
hardcoholic
pi_182852786
Ik was een dikke week op vakantie en had mn gistingsfles in de koude bijkeuken staan, in de hoop dat de gisting dan wel definitief zou stoppen. Maar nu haalden we m daar dinsdagavond toen we thuiskwamen uit, en, begon het waterslot weer vrolijk in de overdruk stand te gaan. Lijkt wel alsof er nog steeds leven in zit!

Nog maar een keer overhevelen dus en wachten tot ie stopt. Mooi dat die van jou al meteen een lekkere smaak heeft Ferdi, en de kleur is ook wat donkerder! Zal wel komen omdat je zuidelijker zit en meer zon hebt gekregen ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_183064306
Eerste flesjes zijn gereed *O*

De rest komt dinsdag als brauwmarkt een betere bottelaar komt brengen :D dat plastic ding is mij veel te zwaar :P


hardcoholic
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')