abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 augustus 2018 @ 22:34:48 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181165171
Het is gelukkig nog een hypothetische vraag, maar het is wel iets wat hoe dan ook een keer gaat spelen.... En die vraag speelt nu binnen de familie. Op Google wordt ik niet veel wijzer, omdat deze niet dieper ingaat op het nieuwe huwelijk.

De situatie is als volgt;
• Vader is 10-11 jaar geleden overleden. Naast dat mijn ouders getrouwd waren in gemeenschap van goederen was er ook een testament op de langstlevende.
• Moeder is vorig jaar hertrouwd in gemeenschap van goederen.
• Moeder en stiefvader zijn bezig met emigreren en nu vraagt ze zich af hoe het zit met het kindsdeel.

De specifieke vraag is nu; wat gebeurd er met het kindsdeel vanuit de erfenis van mijn vader als mijn moeder nu zou komen te overlijden? Is die dan opeisbaar door de kinderen of valt die dan onder de langstlevende regeling en gaat dit naar mijn stiefvader toe?

Het antwoord op deze vraag is redelijk bepalend voor de richting die mijn moeder en stiefvader opwillen met het vormgeven van het testament. Uiteraard komt er een afspraak bij een notaris, maar ze willen dit eerst doorspreken voordat ze daadwerkelijk dingen o ppapier laten zetten.

En omdat ik FOK! wel een beetje ken, mee er is geen sprake van opeisen en daar is ook totaal geen intentie toe. Sterker nog, ik hoop eigenlijk dat het dan naar mijn stiefvader gaat.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181172340
Ivm emigratie zou ik adviseren om het met een testament te regelen
pi_181174305
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 22:34 schreef sanger het volgende:

De specifieke vraag is nu; wat gebeurd er met het kindsdeel vanuit de erfenis van mijn vader als mijn moeder nu zou komen te overlijden? Is die dan opeisbaar door de kinderen of valt die dan onder de langstlevende regeling en gaat dit naar mijn stiefvader toe?
In principe hebben de kinderen zolang moeder leeft, een niet-opeisbare geldvordering op het deel van de vader. Meestal staat in het testament wanneer de vordering wel opeisbaar wordt, zoals overlijden van de langstlevende. In het testament van mijn ouders staat bijv. ook opgenomen dat wanneer mijn moeder naar een verzorgingshuis (e.d.) gaat, het deel door de kinderen opeisbaar wordt. Dat om te voorkomen dat de verzorging op het geld uit de erfenis wordt betaald e.d.

Punt is, dat je moeder nu kan doen en laten met het geld wat ze wil.

Maar om op je vraag terug te komen: testament van de ouders er op naslaan; kijken wat er staat over "koude uitsluiting".

Edit: heb het testament van mijn ouders erop nageslagen: ook bij emigratie, een nieuw huwelijk of geregistreerd partnerschap, wordt de vordering opeisbaar (andere redenen: faillissement, surceance van betaling, en verzorgings/verpleeghuis).

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 14-08-2018 11:38:35 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181174359
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Ivm emigratie zou ik adviseren om het met een testament te regelen
Dat neemt niet weg, dat op het deel van de overleden vader, een vordering rust door de kinderen.

Enig leesvoer: http://www.erfrechtonline.nl/niet-opeisbare-vordering/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:07:09 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181176577
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Ivm emigratie zou ik adviseren om het met een testament te regelen
Dat is ook de bedoeling, maar daarvoor wordt nu dus vooronderzoek gedaan.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:15:54 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181176765
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:23 schreef blomke het volgende:

[..]

In principe hebben de kinderen zolang moeder leeft, een niet-opeisbare geldvordering op het deel van de vader. Meestal staat in het testament wanneer de vordering wel opeisbaar wordt, zoals overlijden van de langstlevende. In het testament van mijn ouders staat bijv. ook opgenomen dat wanneer mijn moeder naar een verzorgingshuis (e.d.) gaat, het deel door de kinderen opeisbaar wordt. Dat om te voorkomen dat de verzorging op het geld uit de erfenis wordt betaald e.d.
Klopt, de varag gaat echter over de situatie na overlijden moeder.

quote:
Punt is, dat je moeder nu kan doen en laten met het geld wat ze wil.
Klopt, maar geheel opmaken wilt ze niet. Temeer omdat ze nu huis verkocht heeft en dat geld wilt opsnoepen na emigreren.

quote:
Maar om op je vraag terug te komen: testament van de ouders er op naslaan; kijken wat er staat over "koude uitsluiting".
Dat is niet exact wat gevraagd wordt. Koude uitsluiting gaat over mijn partner bv. die geen aanspraak kan maken wanneer wij uit elkaar zouden gaan.

Mijn stiefvader is geen koude kant, maar erft van mijn moeder op langstlevende. De vraag is echter of het kindsdeel dan uitgekeerd moet worden (danwel opeisbaar wordt), of dat dit als vanzelf ook overgaat op de langstlevende.

quote:
Edit: heb het testament van mijn ouders erop nageslagen: ook bij emigratie, een nieuw huwelijk of geregistreerd partnerschap, wordt de vordering opeisbaar (andere redenen: faillissement, surceance van betaling, en verzorgings/verpleeghuis).
Nieuw huwelijk en geregistreerd partnerschap staat er zeker weten niet in. Emigratie weet ik niet zeker.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181176833
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:15 schreef sanger het volgende:

[..]

Klopt, de varag gaat echter over de situatie na overlijden moeder.

[..]

Klopt, maar geheel opmaken wilt ze niet. Temeer omdat ze nu huis verkocht heeft en dat geld wilt opsnoepen na emigreren.

[..]

Dat is niet exact wat gevraagd wordt. Koude uitsluiting gaat over mijn partner bv. die geen aanspraak kan maken wanneer wij uit elkaar zouden gaan.

Mijn stiefvader is geen koude kant, maar erft van mijn moeder op langstlevende. De vraag is echter of het kindsdeel dan uitgekeerd moet worden (danwel opeisbaar wordt), of dat dit als vanzelf ook overgaat op de langstlevende.

[..]

Nieuw huwelijk en geregistreerd partnerschap staat er zeker weten niet in. Emigratie weet ik niet zeker.
Weet je, ik hoop dat ze (of haar partner) alles opmaakt en er geen stuiver voor de kinderen overblijft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:24:50 #8
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_181179799
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 22:34 schreef sanger het volgende:
Sterker nog, ik hoop eigenlijk dat het dan naar mijn stiefvader gaat.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:15 schreef sanger het volgende:
Klopt, maar geheel opmaken wilt ze niet. Temeer omdat ze nu huis verkocht heeft en dat geld wilt opsnoepen na emigreren.
Dus jij wil het niet en zij wil het opmaken na emigratie. Nou win-win zou ik zeggen. :P
Dat iets opeisbaar is wil niet zeggen dat je het ook moet doen.
Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn. :@
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:20:34 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181248528
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Weet je, ik hoop dat ze (of haar partner) alles opmaakt en er geen stuiver voor de kinderen overblijft.
Ik ook :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:30:20 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_181248728
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 15:24 schreef Elpis het volgende:

[..]

[..]

Dus jij wil het niet en zij wil het opmaken na emigratie. Nou win-win zou ik zeggen. :P
Dat iets opeisbaar is wil niet zeggen dat je het ook moet doen.
Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn. :@
Ik ben dan ook niet degene die het op zal eisen ;) Maar er zijn meer erfgenamen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_181249433
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat neemt niet weg, dat op het deel van de overleden vader, een vordering rust door de kinderen.

Enig leesvoer: http://www.erfrechtonline.nl/niet-opeisbare-vordering/
Is het niet zo als het op de langst levende staat er niets te eisen valt. Ze hebben dat destijds niet voor niets geadviseerd. Nu zijn inmiddels al weer spelregels veranderd. En als de langst levende alles opmaakt dan heb je pech. En dat is maar goed ook.

In het verleden gebeurde het te vaak dat kinderen hun deel opeiste en zeker de moeder kon dan het huis verlaten en was geruïneerd. Totale drama's. En dan waren het meestal de partners van de kinderen die de zaak ophitse om het deel op te eisen zodra vader was gestorven.
pi_181250652
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:07 schreef Cherni het volgende:

[..]

Is het niet zo als het op de langst levende staat er niets te eisen valt. Ze hebben dat destijds niet voor niets geadviseerd. Nu zijn inmiddels al weer spelregels veranderd. En als de langst levende alles opmaakt dan heb je pech. En dat is maar goed ook.

In het verleden gebeurde het te vaak dat kinderen hun deel opeiste en zeker de moeder kon dan het huis verlaten en was geruïneerd. Totale drama's. En dan waren het meestal de partners van de kinderen die de zaak ophitse om het deel op te eisen zodra vader was gestorven.
Volgens mij zit het zo ja. Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat ik na het overlijden van m'n moeder toch een flinke som erfbelasting heb mogen aftikken over een vordering die ik dus niet eens zeker krijg (mocht m'n vader alles opmaken). Zou naar mijn mening logischer zijn dat pas te hoeven doen als zeker is hoeveel er over is.
pi_181251564
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:07 schreef Cherni het volgende:
Is het niet zo als het op de langst levende staat er niets te eisen valt. Ze hebben dat destijds niet voor niets geadviseerd. Nu zijn inmiddels al weer spelregels veranderd. En als de langst levende alles opmaakt dan heb je pech.
Zolang de langstlevende "leeft" valt er niets te eisen. Een niet-opeisbare vordering, dat ze ik ook.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181251630
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:08 schreef Polenbatser het volgende:
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat ik na het overlijden van m'n moeder toch een flinke som erfbelasting heb mogen aftikken over een vordering die ik dus niet eens zeker krijg (mocht m'n vader alles opmaken). Zou naar mijn mening logischer zijn dat pas te hoeven doen als zeker is hoeveel er over is.
Zeker. Toen mijn vader ging hemelen, moest er ook flink erfbelasting worden betaald over de erfenis die de kinderen (niet) kregen. Overigens door mijn moeder betaald, dat dan weer wel. Maar blijft "van de zotte" dat de fiscus weer vooraan staat om te vangen over iets wat je misschien nooit krijgt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:56:14 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_181251664
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker. Toen mijn vader ging hemelen, moest er ook flink erfbelasting worden betaald over de erfenis die de kinderen (niet) kregen. Overigens door mijn moeder betaald, dat dan weer wel. Maar blijft "van de zotte" dat de fiscus weer vooraan staat om te vangen over iets wat je misschien nooit krijgt.
Sowieso te erg voor woorden dat de belastingdienst even komt innen over een vermogen waar iemand zijn/haar hele leven al belasting over heeft moeten afstaan.
Resistance is futile.
pi_181252061
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker. Toen mijn vader ging hemelen, moest er ook flink erfbelasting worden betaald over de erfenis die de kinderen (niet) kregen. Overigens door mijn moeder betaald, dat dan weer wel. Maar blijft "van de zotte" dat de fiscus weer vooraan staat om te vangen over iets wat je misschien nooit krijgt.
Zeker, raar hoe dat werkt. Bij mij is het ook door m'n vader betaald, want ik was nog jong en had dat zelf niet eens kunnen betalen. Mijn twee jaar jongere broer zou netto ook meer erven, omdat hij minder belasting hoefde te betalen. Ook zoiets vreemds. Volgens mij is er wel geregeld dat dat rechtgetrokken is trouwens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')