abonnement Unibet Coolblue
pi_181164324
Hai!

Ik heb nu vrouwtjes rittens van nu 9 weekjes oud.
Ze zijn nu 3 weekjes bij mij, en alles gaat super goed! Ik heb ze van een fokker.

Een ratje ( Yara) is nogal heel dominant/speels en wil er graag uit, rent lekker rond op de bank en kan je makkelijk oppakken en is gek op aandacht en helemaal niet bang.

Maar haar zusje Noa is het tegenovergestelde. Heel rustig, weinig actief en slaapt veel maar eet goed uit de hand. Als ze uit de kooi gaat lijkt ze heel erg voorzichtig en slaapt eigenlijk de heletijd bij mij, maar toont geen interesse in de omgeving.

Nu is het sinds een paar dagen dat ze wel wat rond begint te lopen buiten de kooi, maar vrij snel weer een schuil plekje bij mij onder mn trui zoekt. Ook in de kooi begint ze wat actiever te worden.

Is dit normaal gedrag? Wat ik nu doe is Noa dicht bij mij nemen als ze uit de kooi is, en Yara rent wat rond en krijgt af en toe een aai! Ze gaan ongeveer 2 uur per dag uit de kooi.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Noa wat minder schuw wordt? Hebben jullie tips?

pi_181164458
Je geeft zelf al aan dat ze langzamerhand wat vrijer wordt. Wat je nu doet werkt dus. Gewoon een beetje geduld hebben. Ze neemt gewoon een iets langere aanloop ;)

Foto?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181164802
De donkere is Yara en de lichte is Noa:



[ Bericht 37% gewijzigd door Rijstwafel77 op 13-08-2018 22:30:31 ]
pi_181166001
Wat schattig O+
pi_181176156
Mmm.. vannochtend eruit geweest. Noa weet niet hoe snel ze zich moet verstoppen in mn trui en komt niet meer te voor schijn.

Wanneer ik haar even uit mn trui haal en los laat lopen op de bank plast ze meteen ( ik denk dat ze plast uit angst)... even dacht ik dat het vooruit ging met haar.. ik weet niet zo goed wat ik moet doen om haar minder angstig te maken.

In het begin kwam ze regelmatig naar mij toe als ik bij de kooi stond, stoeide/speelde met Yara.. maar het lijkt dus een beetje achteruit te gaan..
pi_181176714
Misschien kun je wat vertrouwde speeltjes en verstopplekjes neer zetten als ze los loopt.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181177171
Ga het proberen!

Misschien heeft Noa wat meer tijd nodig om te wennen. Heb begrepen dat het soms maanden kan duren. Klopt dat?
pi_181177225
Kan idd kloppen. Ieder beestje heeft zijn eigen tempo.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181177250
Het is iig al goed dat ze jou als veilige haven ziet op de bank, laat haar rustig aan jou wennen en de rest komt wel.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_181177732
Het komt helemaal goed met haar, daar heb ik vertrouwen in. Ik zie echt al hele kleine veranderingen in haar gedrag, dus dat is al fijn.

Is het wel goed om ze af en toe uit mijn trui te halen en ze even op de bank te laten? Of gewoon niet uit mij trui halen en zelf het tempo laten bepalen?

Hier nog een foto van mijn 2 lieverds

  dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:00:38 #11
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181177839
Als eerste, heb geduld. Het is fijn dat ze jou als veilige haven ziet, van daaruit kan ze rustig gaan verkennen.

Daarnaast kan je haar stimuleren meer te gaan ervaren. Zorg dat je alijd wat lekkers hebt en je haar kan lokken. Begin bv eens met bij het deurtje komen levert snoepje op. Zelf op je lopen om de kooi uit te gaan levert koekje op. Neusje uit trui levert snoepje op, niet in je trui zitten, maar bovenop levert koekje op. Enzovoort, enzovoort.

Niet in plaats van wat je al doet, maar erbij. Dat de stapjes die ze moet maken om wat ondernemender en dapperder te worden iets fijns opleveren voor haar. Waardoor ze het weer wil proberen.

Denk aan de streng van stappen die nodig om bij een doel te komen, richt niet teveel op het uitindelijke doel.
Bv, op de bank rennen en ravotten met haar zus is het doel. Wat is het eerste kleine stapje in die richting? Waar begint de weg daarheen?
In deze streng begint dat bij ontspannen kunnen zijn buiten de kooi, vanuit die veilige plek in je trui. Dan het neusje naar buiten durven steken, kopje, voorpootjes en dan uiteindelijk ook de achterpootjes (allemaal als losse stappen zien dus, die allemaal hun eigen threshold vormen).

Probeer goed te timen met beloning. Ontspant ze? Probeert ze? Of is het ogen dicht en gaan voor god en vaderland? Snel dat snoepje graaien en snel terug?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181178650
Thanks! Ik ga ermee aan de slag. Alleen neemt ze vaak geen snoepjes aan als ze buiten de kooi komt, dus moet even opzoek naar snoepjes die ze niet kan weerstaan. Meelwormen ofzo!

Het gekke is dat ze ongeveer 1 week geleden wel een beetje rond rende op de bank, maar zs sprong wel vaak tegen de leuning op.. misschien om aan te geven dat ze terug de kooi in wou... weet niet precies waarom.

Ook is ze een keer zelf op mijn hand geklomen, vooral in het begin deed ze dat, maar nu dus minder. Er is ook niks eng gebeurd.. heb er 1 of 2 keer opgepakt, misschien was dat nog te vroeg en heeft ze dat als niet fijn ervaren?
pi_181178770
Die yoghurt drops doen wonderen. Daar waren die van mij gek op iig. (voor een ritten zou ik een kwart pakken ipv een hele, niet teveel snoep geven).

Ik probeerde ze altijd zelf op me te laten klimmen ipv oppakken, voor de kooi gaan zitten wat lekkers op m'n been leggen en dan maar afwachten
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:45:30 #14
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181178823
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:39 schreef Rijstwafel77 het volgende:
Thanks! Ik ga ermee aan de slag. Alleen neemt ze vaak geen snoepjes aan als ze buiten de kooi komt, dus moet even opzoek naar snoepjes die ze niet kan weerstaan. Meelwormen ofzo!

Het gekke is dat ze ongeveer 1 week geleden wel een beetje rond rende op de bank, maar zs sprong wel vaak tegen de leuning op.. misschien om aan te geven dat ze terug de kooi in wou... weet niet precies waarom.

Ook is ze een keer zelf op mijn hand geklomen, vooral in het begin deed ze dat, maar nu dus minder. Er is ook niks eng gebeurd.. heb er 1 of 2 keer opgepakt, misschien was dat nog te vroeg en heeft ze dat als niet fijn ervaren?
Die neemt ze daar (nog) niet aan omdat er te weinig veiligheids gevoel is.
Voor alle prooidieren geld dat als gevoel van veiligheid (zekere ontspanning) mist voedsel er niet echt toe doet.

Maak kleine stapjes, denk vanuit de eerste threshold. Waar voelt ze zich nog veilig genoeg en waar niet meer? Begin met die grens over gaan, dat ze zich daar goed genoeg bij voelt.
En denk daar echt in kleine stapjes. Neusje voorbij die grens en het hele lijf over die grens zijn verschillende stappen, is niet hetzelfde voor haar.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181180056
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:57 schreef Rijstwafel77 het volgende:
Het komt helemaal goed met haar, daar heb ik vertrouwen in. Ik zie echt al hele kleine veranderingen in haar gedrag, dus dat is al fijn.

Is het wel goed om ze af en toe uit mijn trui te halen en ze even op de bank te laten? Of gewoon niet uit mij trui halen en zelf het tempo laten bepalen?

Hier nog een foto van mijn 2 lieverds

[ link | afbeelding ]
O+ Schattig.

Ik heb eens even gezocht en er zijn veel rattenforums online.

https://www.forum.rattenland.nl

http://www.ratten.nl/forum/

https://forum.rattenland.nl

http://www.ratjes.nl/forum/
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181203335
Dank voor de forums valentijn101! Daar ga ik zeker wat aan hebben!

Vandaag gaat het goed met Noa! Ze kroop zelf in de mauw van mn badjas!

Ook is ze af en toe aan het ravotten met haar zusje in de kooi.

Ik heb nu een andere aanpak, ik zet op de bank wat vertrouwde speelhuisjes/verstopplekjes en laat haar zelf vanuit mijn mauw op de bank klimmen. Ik ga zelf dan ook op de bank zitten, zodat ze altijd naar mij toe kan komen.

Gisteren kroop ze al vrij snel uit mijn mouw en toen liep ze wat op en neer! Met haar neusje in de lucht en haar oortjes omhoog!

Mooi om te zien dat ze zich steeds op haar gemak gaat voelen!

Ik haal ze nu 1 of 2 x per dag er ongeveer 1 uur uit. Is dat voldoende? En af en toe zit ik bij de kooi met wat lekkers! Want liefde gaat door de maag!

[ Bericht 7% gewijzigd door Rijstwafel77 op 15-08-2018 14:15:03 ]
pi_181209129
Volgens mij gaat het super. ^O^

Over hoe vaak ze er uit moeten dat kan ik moeilijk zeggen.
Hoe meer beweging hoe beter natuurlijk, veel ontdekken is ook goed voor ze, houd hun hersentjes bezig en voorkomt dat ze door verveling vervelend gaan doen.

Een grote kooi met regelmatig ander speelgoed is zeker goed voor ze.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181209352
Ja! Ze hebben de frodo kooi! Die is wel gaaf en groot!

Ik maak elke week de kooi schoon en dan krijgen ze altijd nieuwe speeltjes of ik hang ze ergens anders... dat vinden ze geweldig!

Wat ik persoonlijk ook denk wat ermee te maken heeft dat Noa wat voorzichtig is geweest, is het bepalen van de rangorde.
Het ging er namelijk een paar dagen geleden nogal heftig aan toe, piepen en op elkaar springen. En dat is nu een stuk rustiger! Ze stoeien en spelen nu veel rustiger!

Ik denk wel dat het beter is om haar echt zelf uit de badjas te laten komen? Niet dat ik haar steeds eruit haal als ze zelf niet wil?

Zie hier de kooi ( ik krijg steeds maar van die kleine foto’s.. weet niet hoe ik ze groter krijg.. podverdepoderde dikke)



[ Bericht 11% gewijzigd door Rijstwafel77 op 15-08-2018 21:17:59 ]
pi_181234064
Hoe kan het eigenlijk dat Noa in de kooi redelijk ontspannen is, en steeds meer durft. Nu een dag of 2 loopt en speelt ze echt in de kooi en gaat op verkenning uit. Maar op de bank is ze wat angstig, terwijl het in dezelfde kamer is. Zelfde geuren, geluiden e.d. Weet iemand hoe dat kan?
pi_181234577
De kooi kent ze gewoon al goed en heeft ze helemaal onderzocht. Op de bank moet ze nog leren dat er geen monster onder het kussen zit of een gevaarlijke vogel rond vliegt die haar kan vangen. ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 16 augustus 2018 @ 18:15:08 #21
163650 Greys
pi_181234764
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 18:42 schreef Rijstwafel77 het volgende:
( ik krijg steeds maar van die kleine foto’s.. weet niet hoe ik ze groter krijg.. podverdepoderde dikke)

[ link | afbeelding ]
Als je de app imgur ff download dan kan je supersimpel met één klik een foto van je mobiel kiezen, op upload klikken en dan "copy link". Er is maar één link dus dat is de goede. En dan hier even

1tussen [img] en [/img] zetten


Als de foto heel groot is kan je bv ook

1[img=350] [/img]


gebruiken, dan wordt je foto hier 350 pixels breed (of welk aantal je ook kiest).

Hoop dat je er iets aan hebt :)

Edit: op iPhone moet je kennelijk na het uploaden eerst lang drukken op de foto en daarna krijg je de goede link. Ik heb Android dus dat ging iets anders.

[ Bericht 10% gewijzigd door Greys op 16-08-2018 21:11:18 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_181234780
Alles is veilig bij mij! Had ze een gekookt eitje gegeven vannochtend! Ze vonden het echt heel lekker!

Een weekje terug had ik ze in een soort knuffelzak gedaan die ik om mijn nek kon doen, en had ze beide erin gezet. Alles leek goed te gaan tot na 10 minuutjes Noa ineens besloot om eruit te springen!! Had ze toen even rustig opgeschept van de grond en bij mij genomen toy ze weer wat rustig was. Snap nog steeds niet waarom haha!

Btw; soms springen ze ineens de lucht in als ze aan het spelen zijn.. doen ze dat omdat ze extreem blij zijn of?

Het is zo mooi om te zien hoe ze zich ontwikkelt! ❤

[ Bericht 10% gewijzigd door Rijstwafel77 op 16-08-2018 20:31:31 ]
pi_181237791
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 18:15 schreef Greys het volgende:

Hoop dat je er iets aan hebt :)
Thanks!!! Yara en Noa in hun hanghuisje! ( weet niet hoe zn ding heet haha)




[ Bericht 8% gewijzigd door Greys op 16-08-2018 20:47:13 ]
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 16 augustus 2018 @ 20:43:57 #24
163650 Greys
pi_181237947
Huh, in m'n post staat [img] maar als je het quote maakt ie er [url] van. Vreemd. Zal m'n post even aanpassen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_181238088


Hopelijk doet hij het zo! ( sorry voor al het gekloot hoor haha)

[ Bericht 5% gewijzigd door Greys op 16-08-2018 20:51:15 ]
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 16 augustus 2018 @ 20:50:42 #26
163650 Greys
pi_181238162
Je mist een deel van de link.
Klik je op 'copy link' in de app? Wacht ik pas je post ff aan zodat ie het doet. :P En dan dm ik je wel even een screenshot wat je moet kopieren voor volgende keer. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door Greys op 16-08-2018 20:56:20 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_181240334
[quote]1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 22:22 schreef Rijstwafel77 het volgende:
De donkere is Yara en de lichte is Noa:



pi_181246164
O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:24:16 #29
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_181247555
Je bedoelt riddens
Man of Steal.
pi_181261121
Noa is zo goed bezig!

Ze komt steeds vaker naar het deurtje toe om wat lekkers te halen! Ik laat haar zelf bepalen wanneer ze uit de kooi wil dus laat haar op eigen tempo in het huisje klimmen en vanuit het huisje in mijn trui of ik laat haar in de mouw van mijn badjas klimmen.

Verder komt ze in de kooi steeds meer los en speelt met haar zusje! Lijkt nauwelijks nog angstig in de kooi.

En buiten de kooi lijkt ze steeds minder angstig! In het begin loopt ze rustig wat rond, neusje in de lucht en klimt wat op en neer. Daarna gaat ze snel veilig terug in mijn t-shirt slapen! En dan komt ze na een half uurtje weer even kijken en gaat ze weer terug. Wat denken jullie? Gaat het nu steeds stapje voor stapje beter en durft ze er wat langer uit de komen?

Btw; Yara groeit echt als een gek, Noa blijft wat achter in de groei maar ze komt wel aan qua gewicht. Is dat oke?

Wat een ongeloofelijk leuke beestjes zijn het!

[ Bericht 6% gewijzigd door Rijstwafel77 op 17-08-2018 20:38:30 ]
pi_181264562
Volgens mij gaat het super hoor. Je ziet ze bijna dagelijks vooruit gaan. Dat gaat dus erg snel. Ga zo door ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181265148
Het zijn wel allemaal karaktertjes, heb er ooit 8 tegelijk gehad (mannetjes) en de verschillen in gedrag waren bijzonder. En uiteraard was er 1 de alfa en die was het dikst, want "alles is voor Bassie" :P
pi_181277291
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 22:58 schreef MaGNeT het volgende:
Het zijn wel allemaal karaktertjes, heb er ooit 8 tegelijk gehad (mannetjes) en de verschillen in gedrag waren bijzonder. En uiteraard was er 1 de alfa en die was het dikst, want "alles is voor Bassie" :P
Haha! Hier heb ik er ook z’n “ alles is voor Bassie” type. Duwt Noa weg als ik meelwormpjes aan het uitdelen ben. En niet 1 meelwormpje per keer maar meteen 5 meelworpjes in dr bekje meenemen!

Noa maakt elke dag weer vooruitgang! Ze is steeds minder bang in de kooi en begint echt alles te ontdekken in de kooi. Eerst kwam ze alleen uit haar huisje om te eten en drinken, maar nu komt ze ook uit haar huisje om de boel te onderzoeken. En wanneer ik thuis kom komt ze uit dr huisje om even te kijken wie het is!

Oh trouwens, ze leggen elkaar best vaak op dr rug en piepen er wat zachtjes bij en springen in de lucht... is dat oke?
pi_181277581
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 16:46 schreef Rijstwafel77 het volgende:

[..]

Haha! Hier heb ik er ook z’n “ alles is voor Bassie” type. Duwt Noa weg als ik meelwormpjes aan het uitdelen ben. En niet 1 meelwormpje per keer maar meteen 5 meelworpjes in dr bekje meenemen!

Noa maakt elke dag weer vooruitgang! Ze is steeds minder bang in de kooi en begint echt alles te ontdekken in de kooi. Eerst kwam ze alleen uit haar huisje om te eten en drinken, maar nu komt ze ook uit haar huisje om de boel te onderzoeken. En wanneer ik thuis kom komt ze uit dr huisje om even te kijken wie het is!

Oh trouwens, ze leggen elkaar best vaak op dr rug en piepen er wat zachtjes bij en springen in de lucht... is dat oke?
Zolang ze geen open wonden kregen liet ik ze begaan.

Ratten zijn supersociaal, gaat meestal wel prima hoewel het wat ruig lijkt.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-08-2018 17:26:19 ]
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:32:16 #35
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181279113
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 17:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zolang ze geen open wonden kregen liet ik ze begaan.

Ratten zijn supersociaal, gaat meestal wel prima hoewel het wat ruig lijkt.
Dit idd.

Enkel bij volwassen ratten bij elkaar plaatsen heb ik de houten pollepel klaargelegd voor het geval het fout ging. (Je hand ertussen steken is niet zo verstandig als het fout gaat)
Maar zelfs daar heb ik hem eigenlijk nooit nodig gehad.

Verder. Klinkt alsof het allemaal meer dan prima gaat ts. Ga gewoon lekker zo door met je rattenkinderen en ze blijven hun hele leven hele leuke huisdiertjes.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181317646
Het gaat prima! Noa groeit per dag, gisteren was ze wel een half uur lang aan het ravotten met haar zusje in de kooi. En stond zelfs om half 8 al bij het deurtje van speeltijd baasje.. *O*

Buiten de kooi begint ze het ook leuk te vinden. Rondjes rennen achter haar zusje aan!! O+

Maar ik had even vraagje.. Yara is zeer geïnteresseerd in vreemde mensen. Als er een vriendin op bezoek is klimt ze gerust op schoot, en laat haar redelijk aaien. Noa daarin tegen wil helemaal niks weten van vreemde mensen, ze sprint dan snel terug naar mij. Kan dit nog een beetje groeien? Want het zou tof zijn als ze ook niet bang zijn voor vreemde mensen.

Verder zijn ze nogal... actief! Worden ze wat rustiger als ze wat ouder worden? Nu heb ik mij laten vertellen dat vrouwtjes actiever zijn dan mannetjes, dus ze zullen natuurlijk altijd wel een beetje drukker blijven. Maar nu zitten ze nog niet eens 2 seconden stil.. :B
pi_181427493
Gaat goed met de ratjes! Ze vinden het geweldig om over de kooi heen te klauteren. In het begin was ik bang dat ze misschien zouden vallen ( kooi staat op een tafeltje) maar ze zijn ontzettend goed in klimmen!

En ze zijn dol op knaagbroodjes! ❤

pi_181433689
Als ze ouder worden worden ze ook wel rustiger. Volgens mij hebben ze nu de kleuter leeftijd. Heb je wel eens kleutertjes op de speelplaats gezien _O-

En hoe meer goede ervaringen ze met vreemde mensen hebben hoe veiliger ze zich bij vreemden gaan voelen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181434157
Ja kleuters ja! Hou op! Haha!

Noa is nog steeds nog wat voorzichtig/angstig maar durft wel over de bank te lopen en speelt veel in de kooi! En ik denk zelf dat ze steeds meer op verkenning durft te gaan en binnen een paar weekjes rent ze als een gek over de bank.

Werk ik met Noa aan de vertouwensband door ze af en toe wat lekkers uit mijn hand te geven? Een voorzichtige aai? En bij mij op de bank te laten ( ook al slaapt ze niet dichtbij mij, maar in de badjas). Ik hoop t van wel en dat ze mij steeds meer durft te vertrouwen en ze zich makkelijk laat oppakken/aaien, want dat is nu nog wat eng!
pi_181434869
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 22:16 schreef Rijstwafel77 het volgende:
Ja kleuters ja! Hou op! Haha!

Noa is nog steeds nog wat voorzichtig/angstig maar durft wel over de bank te lopen en speelt veel in de kooi! En ik denk zelf dat ze steeds meer op verkenning durft te gaan en binnen een paar weekjes rent ze als een gek over de bank.

Werk ik met Noa aan de vertouwensband door ze af en toe wat lekkers uit mijn hand te geven? Een voorzichtige aai? En bij mij op de bank te laten ( ook al slaapt ze niet dichtbij mij, maar in de badjas). Ik hoop t van wel en dat ze mij steeds meer durft te vertrouwen en ze zich makkelijk laat oppakken/aaien, want dat is nu nog wat eng!
Yep, zo bouw je vertrouwen op. Rustig aan kleine stapjes. Je bent goed bezig.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181500980
Wat ik vooral merk is dat dat Noa mij nog niet helemaal vertrouwd. Ze gaat rustig op verkenning uit op de bank, iets wat ze een paar weekjes terug niet deed dus dat is een vooruitgang.

Maar ze blijft wat op afstand. Oppakken is nog niet vertrouwd en eng, maar doe dit wel af en toe, is dat goed? Gewoon oppakken en terug zetten. Maar als ik mijn hand beweeg schiet ze eventjes weg en komt daarna vrijsnel terug. Heeft dat wegschieten met vertrouwen te maken? Bij de fokker bleef ze rustig zitten en schrok ze niet van bewegingen.

Ook klimt Noa nog niet echt op mij, maar meer achter mij..

Hebben jullie nog tips om de band te verbeteren? Wat ik nu doe is het gebied op de bank wat kleiner maken, zodat het Noa wat meer contact maakt met mij maar doe ik wel mijn eigen ding, tv kijken ofzo. Geef ze af en toe dan een aai, wat lekkers en praat even met ze. Maar ben niet continu met ze bezig.

Ook blijft Noa wat klein en achter op gewicht. Hij komt wel aan en valt niet af. is dit wel oke?

[ Bericht 1% gewijzigd door Rijstwafel77 op 27-08-2018 17:52:13 ]
pi_181647026
Klein vraagje. Noa gaat echt voorruit, ze wordt steeds actiever en ondernemend. Alleen Noa aaien is lastiger. Ze deinst meestal terug zodra ik haar wil aaien. En het oppakken is ook lastig, want ze rent dan weg. Weet niet zo goed wat de reden is...ze is nu 1 maand en 2 weekjes ongeveer.. dus ik verwacht dat het beter gaat worden.
pi_181647354
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 18:50 schreef Rijstwafel77 het volgende:
Klein vraagje. Noa gaat echt voorruit, ze wordt steeds actiever en ondernemend. Alleen Noa aaien is lastiger. Ze deinst meestal terug zodra ik haar wil aaien. En het oppakken is ook lastig, want ze rent dan weg. Weet niet zo goed wat de reden is...ze is nu 1 maand en 2 weekjes ongeveer.. dus ik verwacht dat het beter gaat worden.
Heeft misschien gewoon niet zo veel zin om opgepakt te worden omdat ze lekker aan het rennen en ontdekken is.

Beetje als kleutertjes die ff geen zin in moeders met snoetepoetsers als ze aan het spelen zijn.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_181647425
Nu zijn ze nog kleuters, misschien straks als ze wijs en volwassen zijn dat je ze makkelijker kan oppakken aaien!
pi_181686539
Wat is jullie ervaring met schouder zitten van ratjes? Ze kruipen liever in m’n trui dan op mijn schouder blijven zitten...
pi_181687711
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 17:36 schreef Rijstwafel77 het volgende:
Wat is jullie ervaring met schouder zitten van ratjes? Ze kruipen liever in m’n trui dan op mijn schouder blijven zitten...
Geen ervaring, heb zelf nooit ratten gehad. Maar een trui is warmer en beschut. Voelt misschien veiliger?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')