abonnement Unibet Coolblue
pi_181154402
Getriggerd door een nieuwsbericht dat de rente op Turkse staatsobligaties boven de 20% stond heb ik eens gekeken of het interessant is om obligaties te kopen.

Niet geremd door enige kennis van zaken wil ik hier eens een balletje opgooien over het aankopen van buitenlandse staatsobligaties. Ik zeg bewust buitenlands, want de Nederlandse staatsobligaties leveren op dit moment geen reet op. Uiteraard wil ik geen obligaties van junklanden kopen, maar het moet wel wat opbrengen.

Nou viel mijn oog op staatsobligaties van een land als India. Ik heb zelf het idee dat dit land nou niet echt snel failliet zal gaan, maar de staatsobligaties leveren toch al gauw 7% rendement op per jaar waarbij zowel de rente als de terugbetaling in euro's geschiedt. Klinkt mijn in de oren als een investering met een laag risico en een leuk rendement. Ik weet nog niet wat het minimum instapbedrag moet zijn en waar ik die dingen kan kopen, maar het gaat mij nu niet per se om India, maar meer om het feit dat een (in mijn ogen) stabiel land een aardige rente op staatsobligaties geeft.

Hamvraag is natuurlijk, wat is zijn de mogelijke haken en ogen aan dit verhaal?
pi_181157078
(Geo)politieke risico's.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181159397
Je loopt een groot valutarisico, want je koopt die staatsobligaties niet in Euro's of Dollars, maar in de Indiase roepie. Die munt is heel wat minder stabiel dan de Euro, Dollar of Pond (al is die ook flink gezakt door de Brexit).
Verder heb ik geen idee hoe stabiel India is en wat de koers van die obligaties doet (al is de koers minder relevant als je op de lange termijn koopt voor de rentebaten).

7% op een obligatie vind ik overigens niet zo ongelofelijk hoog en de bijkomende risico's waard. In Nederland heb je bijvoorbeeld Rabobank certificaten waarop je 6,5% krijgt en ik heb zelfs weleens certificaten voorbij zien komen waarop je 9% krijgt.
Groet, Niels
  maandag 13 augustus 2018 @ 20:28:50 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_181160672
https://www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=INR&view=2Y

Niet super instabiel, maar er zit best wel een spreiding op van 5% a 10% de laatste 2 jaar. Gaat je rendement al rap op aan koersverschillen als je pech hebt.
Dum de dum
  maandag 13 augustus 2018 @ 20:47:19 #5
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_181161263
Zeker als particulier; niet doen. Als je er in wilt zitten doe dat dan via een beleggingsfonds. Liever niet via een etf want obligaties van opkomende landen worden veelal otc verhandeld en zijn, met name als het tegenzit, niet zo liquide. Dan kan je met een etf flink de mist in gaan.
The more debt, the better
pi_181163429
En je krijgt dat rentepercentage alleen als je ze direct van de uitgever zelf koopt. Als je ze op de beurs koopt kan het zomaar zijn dat de koers boven de nominale waarde staat. In dat geval krijg je dus minder rente.

Vb. 100 euro couponwaarde met 20% rente staat momenteel 120 euro genoteerd. Jij krijgt dan 20 euro rente en hebt hiervoor 120 euro moeten betalen. Je rendement is dan 20 / 120 = 16,7%.

[ Bericht 0% gewijzigd door Born2trade op 13-08-2018 21:48:35 (typo) ]
pi_181164147
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 21:48 schreef Born2trade het volgende:
En je krijgt dat rentepercentage alleen als je ze direct van de uitgever zelf koopt. Als je ze op de beurs koopt kan het zomaar zijn dat de koers boven de nominale waarde staat. In dat geval krijg je dus minder rente.

Vb. 100 euro couponwaarde met 20% rente staat momenteel 120 euro genoteerd. Jij krijgt dan 20 euro rente en hebt hiervoor 120 euro moeten betalen. Je rendement is dan 20 / 120 = 16,7%.
Als de couponrente niet overeenkomt met de marktrente dan wordt dat verschil verdisconteerd in de prijs die je betaalt, de te betalen prijs voor een obligatie met nominale waarde X is dan dus anders dan X.

Op alle obligaties krijg je effectief de marktrente. Alleen die met hogere coupon betaal je dus initieel een hoger bedrag dan de nominale waarde.

[ Bericht 7% gewijzigd door ludovico op 14-08-2018 01:04:15 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_181166790
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 19:25 schreef Niels_vdakker het volgende:
Je loopt een groot valutarisico, want je koopt die staatsobligaties niet in Euro's of Dollars, maar in de Indiase roepie.
De TS heeft het in zijn OP over staatsobligaties in Euro.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181168698
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 23:42 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

De TS heeft het in zijn OP over staatsobligaties in Euro.
Daarin wordt hij uitbetaalt, onderliggend zal het toch Roepies zijn die worden ingewisseld voor euro muntjes en dan betaalt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_181168962
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 01:05 schreef ludovico het volgende:

[..]

Daarin wordt hij uitbetaalt
Zolang hij betaalt wordt in Euro's loopt hij geen koersrisico. Het enige risico dat hij loopt is dat India niet aan haar verplichtingen kan voldoen, een eventueel instorten van de Roepie kan daar een factor in zijn.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181169129
Dit is niet het moment om obligaties te kopen. Laat je niet verleiden door de hoge rentes, dat heeft natuurlijk een reden.

Door valuta oorlogen en de oneindige gedrukte fiat gaat je dat wel geld kosten in de toekomst. Nog niet zo lang geleden mijn fonds in obligaties verkocht omdat ik denk dat het risico nu wat te groot wordt en het rendement kan bijna niets meer zijn vanwege alle slechte obligaties die er rondgaan.
It All Goes Back in the Box
pi_181169638
Ik denk niet dat India onlangs eurobonds heeft uitgebracht (of in dollar). Dus valutarisico.
Mochten ze wel eurobonds hebben: sovereign credit risk - dat ze niet langer willen betalen; illiquiditeit - de markt voor sovereign bonds is vaak erg dun behalve voor de nieuwste issues. En als laatste coupon waarde - meestal 100k.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_181171680
Argentinie heeft misschien nog interessante obligaties: https://www.telegraaf.nl/(...)-van-munt-te-stoppen

[ Bericht 11% gewijzigd door djh77 op 14-08-2018 09:17:15 ]
pi_181173021
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 01:19 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Zolang hij betaalt wordt in Euro's loopt hij geen koersrisico. Het enige risico dat hij loopt is dat India niet aan haar verplichtingen kan voldoen, een eventueel instorten van de Roepie kan daar een factor in zijn.
Jawel.. Want hij wordt uitbetaald in Euro, maar een Indiase obligatie is toch echt in roepie. Als de koers van de roepie tov de Euro dus daalt, wordt de uitbetaling in Euro's gewoon lager.
Groet, Niels
pi_181173084
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 02:23 schreef miro86 het volgende:
Ik denk niet dat India onlangs eurobonds heeft uitgebracht (of in dollar). Dus valutarisico.
Mochten ze wel eurobonds hebben: sovereign credit risk - dat ze niet langer willen betalen; illiquiditeit - de markt voor sovereign bonds is vaak erg dun behalve voor de nieuwste issues. En als laatste coupon waarde - meestal 100k.
Eurobundfuture zou de manier zijn om je valutarisico af te dekken inderdaad. Maar dat lijkt me wat te technisch worden voor een leek op dit gebied. Dan kun je je beter laten adviseren door en professional, of er gewoon niet aan beginnen.
Groet, Niels
pi_181173112
Als ik het zo lees sla ik de staatsobligaties voorlopig even over :P
pi_181175562
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 01:19 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Zolang hij betaalt wordt in Euro's loopt hij geen koersrisico. Het enige risico dat hij loopt is dat India niet aan haar verplichtingen kan voldoen, een eventueel instorten van de Roepie kan daar een factor in zijn.
Als er 100 roepie rente op zit en die wordt uitbetaalt in Euro's is het aantal euro's dat je mag ontvangen afhankelijk van de wisselkoers eur/roepie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_181175572
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 10:22 schreef spiritusbus het volgende:
Als ik het zo lees sla ik de staatsobligaties voorlopig even over :P
Valt niet zoveel op te verdienen, leuk als je 70+ bent....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_181176529
Bestaan er eigenlijk put opties op staatsobligaties? Mijn obligatiefondsen heb ik recent ingewisseld voor aandelenfondsen. De extreem lage rente zal eens gaan stijgen (denk ik al 4 jaar lang…..).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181176859
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:04 schreef blomke het volgende:
Bestaan er eigenlijk put opties op staatsobligaties? Mijn obligatiefondsen heb ik recent ingewisseld voor aandelenfondsen. De extreem lage rente zal eens gaan stijgen (denk ik al 4 jaar lang…..).
Niet dat ik weet.... Kun je ze niet gewoon shorten? Je verlies is gemaximaliseerd bij obligaties... Hmm, dat zou een hele goedkope lening zijn dan. 8)7
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_181176912
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:20 schreef ludovico het volgende:
Kun je ze niet gewoon shorten?
Puik idee:
https://www.iexprofs.nl/N(...)hort-obligaties.aspx
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181176984
quote:
Klinkt wel lache ja, met de proceeds beetje Bpost kopen,10% dividend binnen harken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')