FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / BPM/WLTP, gevolgen?
Tenninetyfivevrijdag 10 augustus 2018 @ 15:58
Mij nog niet helemaal duidelijk, maar volgend jaar kom ik in aanmerking voor een nieuwe auto. Dit jaar dus net niet, begrijp ik goed dat alle bestaande modellen weer een bump in prijs omhoog krijgen?

Dit zou toch onevenredig zijn aan de omliggende landen? Behalve dat auto’s in Duitsland en Belgie sowieso al veel goedkoper zijn, heeft de WLTP meet methode geen invloed op de belasting van de auto’s aldaar. Hier wel, want de BPM staat direct in relatie tot uitstoot. Dus gaat het prijsverschil voor dezelfde auto’s nog verder uitlopen tov onze buren? En voor welke auto’s hoeveel procent heeft zoiets invloed op de catalogusprijs?
Carlos93vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:33
In Nederland wordt je toch wel genaaid, als je een auto hebt. Ze zullen je dus ongetwijfeld wel wat uitknijpen.
oldfordvrijdag 10 augustus 2018 @ 17:19
De verhoging is niet in procenten van de prijs uit te drukken.
De verhoging is een relatief vaste prijs per gram uitstoot, de prijs van de auto is variabel.
En dan ligt het er maar net aan hoeveel uitstoot er al was en hoeveel er bij komt.
Er worden bedragen van 1000 tot wel 15.000 euro genoemd.
Tenninetyfivevrijdag 10 augustus 2018 @ 18:40
Zo irritant dat de Nederlandse overheid maar steeds het beste jongetje van de klas wil zijn omtrent milieu. We laten ons economisch helemaal uitkleden met maatregelen die insignificant zijn op wereldwijdeschaal. Laat de grote stink landen eens wat meer aan het milieu gaan doen.
oranjevogel1vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:40 schreef Tenninetyfive het volgende:
Zo irritant dat de Nederlandse overheid maar steeds het beste jongetje van de klas wil zijn omtrent milieu. We laten ons economisch helemaal uitkleden met maatregelen die insignificant zijn op wereldwijdeschaal. Laat de grote stink landen eens wat meer aan het milieu gaan doen.
Stem vooral verder op de VVD.
Mano_vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:40 schreef Tenninetyfive het volgende:
Zo irritant dat de Nederlandse overheid maar steeds het beste jongetje van de klas wil zijn omtrent milieu. We laten ons economisch helemaal uitkleden met maatregelen die insignificant zijn op wereldwijdeschaal. Laat de grote stink landen eens wat meer aan het milieu gaan doen.
Dit heeft mogelijk meer met de staatskas te maken dan met het milieu ;)
Tenninetyfivevrijdag 10 augustus 2018 @ 19:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:53 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Stem vooral verder op de VVD.
VVD en milieu? VVDers willen toch juist een dikke bak rijden zonder er zich blauw voor te betalen? Of ben ik nou gek
Tenninetyfivevrijdag 10 augustus 2018 @ 19:38
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:02 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Dit heeft mogelijk meer met de staatskas te maken dan met het milieu ;)
Tja :(
oranjevogel1vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:40
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:37 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

VVD en milieu? VVDers willen toch juist een dikke bak rijden zonder er zich blauw voor te betalen? Of ben ik nou gek
Sinds Rutte is autorijden enkel duurder geworden. De VVD wil vooral dat de burger meer belasting betaalt en het bedrijfsleven minder, daarvoor is de auto een zeer geschikt instrument. Kijk niet naar wat ze zeggen, maar hoe ze handelen. Als de VVD autorijden goedkoper had willen maken, was het verschil met Belgie en Duitsland al lang geniveleerd.
Tenninetyfivevrijdag 10 augustus 2018 @ 19:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:40 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Sinds Rutte is autorijden enkel duurder geworden. De VVD wil vooral dat de burger meer belasting betaalt en het bedrijfsleven minder, daarvoor is de auto een zeer geschikt instrument. Kijk niet naar wat ze zeggen, maar hoe ze handelen. Als de VVD autorijden goedkoper had willen maken, was het verschil met Belgie en Duitsland al lang geniveleerd.
Maar heel het bedrijfsleven rijd in zwaar belaste auto’s, dus echt niet alleen maar de “gewone burger”.
oranjevogel1vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:43
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:42 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Maar heel het bedrijfsleven rijd in zwaar belaste auto
ooit gehoord van bijtelling?
Tenninetyfivevrijdag 10 augustus 2018 @ 19:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:43 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

ooit gehoord van bijtelling?
Ja dat heb ik, maar dat is dus juist een vorm van belasting die elk jaar steviger aan het worden is. Die BPM verhoging vanwege WLTP gaat rechtstreeks naar mijn bijtelling... Dus mijn zakelijke/prive auto kosten gaan weer omhoog voor een zelfde type auto.

En mijn keus wordt minder omdat auto’s duurder worden, aangezien je een budget hebt.
oranjevogel1vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:52
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:51 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Ja dat heb ik, maar dat is dus juist een vorm van belasting die elk jaar steviger aan het worden is.
Precies, de burger betaalt wel. Zo rolt de VVD, immers.
Tenninetyfivevrijdag 10 augustus 2018 @ 19:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:52 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Precies, de burger betaalt wel. Zo rolt de VVD, immers.
Ik snap je niet, de burger = het bedrijfsleven. Het zijn dezelfde mensen.

Het zijn geen robots zonder identiteit
oranjevogel1vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:56
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:54 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Ik snap je niet, de burger = het bedrijfsleven. Het zijn dezelfde mensen.
Nee, een minderheid van de burgers heeft een meerderheid van de aandelen in het bedrijfsleven. Zolang de dividensbelasting niet te hoog is, is het dus voordelig voor de grootaandeelhouders dat de burgers belast worden en niet het bedrijfsleven.
kirpeknotszondag 12 augustus 2018 @ 09:02
Gevolgen? Heel simpel. De roverheid graait weer eens meer geld uit je portemonnee. En de samenleving vreet het weer als zoete koek omdat ze er weer het labeltje "milieu" aan hebben gehangen.
Fermaandag 13 augustus 2018 @ 09:41
Er komen in 2019 nieuwe BPM tarieven die rekening houden met de hogere WLTP uitstoot.
oldfordmaandag 13 augustus 2018 @ 10:17
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 09:41 schreef Fer het volgende:
Er komen in 2019 nieuwe BPM tarieven die rekening houden met de hogere WLTP uitstoot.
Tja, de staatssecretaris van Financiën heeft al bekend gemaakt dat die datum niet gehaald gaat worden.
Tenninetyfivezaterdag 18 augustus 2018 @ 15:46
Welk effect zal het gaan hebben op CNG/aardgas auto’s?
Ivo1985maandag 20 augustus 2018 @ 10:00
Wel terecht dat er eindelijk een wat realistischer gemeten wordt. Dat alle downsizing eco-turbo blokjes die in praktijk overwerkt zijn nu door de mand vallen is niks mis mee.

Wanneer je zelfs met een hele rustige rijstijl het opgegeven verbruik bij lange na niet haalt, klopt er iets niet met de meetmethode. Fabrikanten zullen komende tijd de afstelling van de motoren zodanig gaan aanpassen dat de WLTP resultaten binnenkort weer wat gunstiger uitpakken. Hopelijk sluiten de cijfers dan nog steeds aan bij de praktijk.
oranjevogel1maandag 20 augustus 2018 @ 13:50
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 10:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Wel terecht dat er eindelijk een wat realistischer gemeten wordt.
want? Welk probleem is er nu precies opgelost? Een meetmethode is er om producten met elkaar te kunnen vergelijken onder laboratoriumomstandigheden, niet om resultaten die representatief zijn voor een omgeving met variabele omstandigheden te verkrijgen.
Ivo1985maandag 20 augustus 2018 @ 13:57
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 13:50 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

want? Welk probleem is er nu precies opgelost? Een meetmethode is er om producten met elkaar te kunnen vergelijken onder laboratoriumomstandigheden, niet om resultaten die representatief zijn voor een omgeving met variabele omstandigheden te verkrijgen.
Als de laboratoriumomstandigheden ver van de werkelijkheid afwijken omdat sommige merken (vanwege fiscale regelingen in héél veel landen) puur daarop ontwerpen terwijl andere merken zich wat meer op de dagelijkse praktijk richten en daardoor op papier minder goed scoren, is het mijns inziens zeer wenselijk dat de laboratoriumomstandigheden van het onderzoek meer op de dagelijkse praktijk afgestemd worden.

De fabrikanten die nu hun auto's op de praktijk afstellen, worden met de oude methode flink benadeeld.
oranjevogel1maandag 20 augustus 2018 @ 14:00
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 13:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als de laboratoriumomstandigheden ver van de werkelijkheid afwijken omdat sommige merken (vanwege fiscale regelingen in héél veel landen) puur daarop ontwerpen terwijl andere merken zich wat meer op de dagelijkse praktijk richten en daardoor op papier minder goed scoren, is het mijns inziens zeer wenselijk dat de laboratoriumomstandigheden van het onderzoek meer op de dagelijkse praktijk afgestemd worden.

De fabrikanten die nu hun auto's op de praktijk afstellen, worden met de oude methode flink benadeeld.
Alle fabrikanten hebben gelijke ontwerpmogelijkheden binnen de wettelijke kaders. Een nieuwe testmethode doet daar niets aan af.
Ivo1985maandag 20 augustus 2018 @ 14:18
Uiteraard. Maar het is mijns inziens onwenselijk dat een fabrikant die een product ontwerpt wat in dagelijks gebruik goed uitpakt op papier slechter presteert dan de concurrentie die een ontwerp maakt wat vooral als beste uit de test moet komen en in praktijk zeer sterk afwijkt van het testverbruik.

En als alle fabrikanten zich richten op de lab-test is dat helemaal nadelig voor de praktijk. Afwijkingen van 25-30% tussen testverbruik en praktijkverbruik bij rustige rijstijl is simpelweg absurd te noemen.
oranjevogel1dinsdag 21 augustus 2018 @ 06:42
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2018 14:18 schreef Ivo1985 het volgende:
Uiteraard. Maar het is mijns inziens onwenselijk dat een fabrikant die een product ontwerpt wat in dagelijks gebruik goed uitpakt op papier slechter presteert dan de concurrentie die een ontwerp maakt wat vooral als beste uit de test moet komen en in praktijk zeer sterk afwijkt van het testverbruik.
Het valt te verwachten van fabrikanten dat zij hun producten optimaliseren voor verplichte testen. Het is dan ook vooral een slechte zakelijke beslissing van fabrikanten om dat niet te doen. Ook met een nieuwe test zul je zien, dat de producten daar op worden afgestemd.
quote:
En als alle fabrikanten zich richten op de lab-test is dat helemaal nadelig voor de praktijk. Afwijkingen van 25-30% tussen testverbruik en praktijkverbruik bij rustige rijstijl is simpelweg absurd te noemen.
Het is absurd te noemen dat mensen resultaten uit een gecontroleerde testomgeving in de praktijk verwachten te kunnen behalen. Het echte probleem is, dat consumenten niet snappen dat dergelijke resultaten er enkel voor zijn om verschillende producten met elkaar te vergelijken en dus niet om in een ongecontroleerde omgeving te kunnen nabootsen.
Pizza_Boomdinsdag 21 augustus 2018 @ 21:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 06:42 schreef oranjevogel1 het volgende:
Het is absurd te noemen dat mensen resultaten uit een gecontroleerde testomgeving in de praktijk verwachten te kunnen behalen. Het echte probleem is, dat consumenten niet snappen dat dergelijke resultaten er enkel voor zijn om verschillende producten met elkaar te vergelijken en dus niet om in een ongecontroleerde omgeving te kunnen nabootsen.
Maar dan zou zo'n test wel enige benadering moeten zijn van de realiteit. De huidige tests zijn dat niet. Het feit dat auto's met grotere motoren relatief veel minder hard in prijs stijgen met de WLTP, puur omdat er harder gereden wordt en langer gereden wordt, zegt wel wat over de betrouwbaarheid van de oude tests. Een auto met V8 is erg ongunstig als je constant tussen de 50 en 80 rijdt en 100x start en stopt. Ga je echter normaal rijden, zeg 100 tot 130, dan merk je daarin niet tot nauwelijks verschil met die V8... Dat 0,9 Quadturbo supercharged hybrid ding merkt dan echter wel verschil, die moet veel harder werken.
Tenninetyfivedinsdag 21 augustus 2018 @ 21:32
Zijn er ook auto’s die goedkoper worden onder deze norm?
Pizza_Boomdinsdag 21 augustus 2018 @ 21:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:32 schreef Tenninetyfive het volgende:
Zijn er ook auto’s die goedkoper worden onder deze norm?
Ja. O.a. de Mustang GT V8 is 4500 euro goedkoper geworden, volgens de nieuwe tests stoot deze auto minder CO2 uit dan volgens de oude. Alleen doet de overheid wat rare dingen met omrekenen en dergelijke, waardoor dat in de praktijk niet uit komt.
Tenninetyfivedinsdag 21 augustus 2018 @ 21:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:35 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ja. O.a. de Mustang GT V8 is 4500 euro goedkoper geworden, volgens de nieuwe tests stoot deze auto minder CO2 uit dan volgens de oude. Alleen doet de overheid wat rare dingen met omrekenen en dergelijke, waardoor dat in de praktijk niet uit komt.
Aha, maar dat is een bijzonder geval (nog steeds belachelijk dan). Maar neem aan dat alle eco hok diesels gewoon omhoog gaan in prijs (uiteindelijk nog altijd 99% leasend Nederland).
Ivo1985dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:06
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 21:54 schreef Tenninetyfive het volgende:

[..]

Aha, maar dat is een bijzonder geval (nog steeds belachelijk dan). Maar neem aan dat alle eco hok diesels gewoon omhoog gaan in prijs (uiteindelijk nog altijd 99% leasend Nederland).
Die eco-blokjes bij uitstek werken dan ook in de nieuwe test en praktijk véél harder dan hetgeen met de oude test gedaan werd.

Grote blokken zijn vooral in de stad onzuiniger dan eco blokjes. Dat komt omdat bij stoppen/optrekken en langzaam rijden zowel de interne weerstand van het blok als het gewicht een aardige rol spelen. En bij hybride maak je hier flinke winst door het terugwinnen van rem-energie.

Bij 100-130 km/u overheerst de luchtweerstand grotendeels en is de rolweerstand en het gewicht van minder belang.
Tenninetyfivevrijdag 19 oktober 2018 @ 20:47
Weer eens pure diefstal vanuit Den Haag, kabinet gaat niets veranderen. Ze vinden de verhogingen in prijs dmv bpm wel prima zo :( :( Kan mij hier zo kwaad om maken, ze dwingen Nederland steeds kleiner en dus onveiliger te gaan rijden. https://www.autoweek.nl/n(...)oor-nieuwe-co2-test/