abonnement Unibet Coolblue
pi_181072805
Honderden planten verdwijnen uit Nederland door klimaatverandering

Nederland wordt bij een temperatuurstijging van minimaal 3 graden voor bijna vijfhonderd plantensoorten te warm. Dat is 40 procent van alle soorten, blijkt donderdag uit onderzoek van Universiteit Wageningen.
De planten die bij een dergelijke temperatuurstijging mogelijk verdwijnen, zijn onder meer de bosaardbei, de kruisbladgentiaan, het linnaeusklokje, de Zweedse kornoelje en de rijsbes.

De gemiddelde jaartemperatuur in Nederland is nu ongeveer 10 graden. Dat is eigenlijk al te warm voor honderd plantensoorten. Volgens klimaatscenario's van het KNMI stijgt de gemiddelde temperatuur in 2085 tot 11, 12, 13 of zelfs 14 graden.


Tegelijk wordt ons land bij zo'n temperatuurstijging ook geschikt voor zo'n duizend zuidelijke plantensoorten. Bij een verhoging van 10 naar 11 graden gaat het om ongeveer tweehonderd plantensoorten die nu niet in Nederland voorkomen.

"Tegenover het verdwijnen van soorten staat de mogelijke komst van klimaatvluchtelingen uit het zuiden. Met temperaturen die overeenkomen met Zuid-Frankrijk is het potentieel van soorten groot'', aldus de universiteit. Verspreid over heel Europa zijn er ongeveer 4.800 plantensoorten.

Het onderzoek is donderdag gepubliceerd op de natuurwebsite Nature Today.

https://www.nu.nl/binnenl(...)maatverandering.html
-----------------

Het gras bij de buren zal altijd bruiner zijn en zo langzamerhand komt er vanuit het zuiden allemaal vreemd exotisch materiaal binnen. Toch jammer van alle natuur dat lang bij de noordelijke streken hoorde en langzamerhand plaats maakt voor ex Zuid-Europees spul.

[ Bericht 5% gewijzigd door sp3c op 10-08-2018 12:16:11 ]
pi_181072833
Trump :r
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  Redactie Frontpage vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:26:51 #3
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181072840
Niets aan de hand mensen, het klimaat verandert niet!!!

:')
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_181072848
Nog even en we moeten naar de Appie door een woud van cactussen en kruipen er overal schorpioenen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_181072927
Mijn hortensia's, de bloemen althans, hebben het niet gered in ieder geval.
Die heb ik dan ook afgeknipt.

Overigens tipje, dat moet je dus eigenlijk niet doen, want dat heb ik verleden jaar in de herfst gedaan en toen zijn er dit jaar uit ieder afgeknipt topje meerdere bloemen uitgekomen en dat waren er zoveel dat de hortensia de droogte niet meer trok.
I´m back.
pi_181073032
Olijfboom kom er maar in
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:49:29 #7
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_181073101
Je moet het grotere plaatje bekijken. Dit is gewoon een iets warmere periode, er zal vast wel weer een ijstijd komen ooit.

Beter steken we de moeite in het onszelf aanpassen aan de natuur IPV proberen het te beïnvloeden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_181073263
De bijen populatie neemt wel enorm af en ook dat is geen gezond teken.
pi_181073340
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:02 schreef Cherni het volgende:
De bijen populatie neemt wel enorm af en ook dat is geen gezond teken.
Maar we weten allang natuurlijk dat bijen ook in een warm klimaat gedijen, echter Round-up, daar gaan ze dood van, en dat is nu weer door de EU voor tien jaar goedgekeurd!

Want ja, daar wordt goed geld mee verdiend.....!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_181073421
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:09 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Maar we weten allang natuurlijk dat bijen ook in een warm klimaat gedijen, echter Round-up, daar gaan ze dood van, en dat is nu weer door de EU voor tien jaar goedgekeurd!

Want ja, daar wordt goed geld mee verdiend.....!
Komt eerder hier door idd. Niet door klimaatverandering.
Zelfde voor vlinders enzo.

Maar even he, een stijging van 3! graden. Is dat niet een beetje stemming makerij?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_181073437
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 08:49 schreef fathank het volgende:
Je moet het grotere plaatje bekijken. Dit is gewoon een iets warmere periode, er zal vast wel weer een ijstijd komen ooit.

Beter steken we de moeite in het onszelf aanpassen aan de natuur IPV proberen het te beïnvloeden.
Nee, want dat is een veel grotere stap. Vrijwel onmogelijk.

Terwijl de CO2 verminderen dat niet is.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:49:47 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181073921
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 08:49 schreef fathank het volgende:
Je moet het grotere plaatje bekijken. Dit is gewoon een iets warmere periode, er zal vast wel weer een ijstijd komen ooit.

Beter steken we de moeite in het onszelf aanpassen aan de natuur IPV proberen het te beïnvloeden.
idd
pi_181073934
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:15 schreef Red_85 het volgende:
Maar even he, een stijging van 3! graden. Is dat niet een beetje stemming makerij?
Als het eenmalig is niet.

Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:52:35 #14
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181073978
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:17 schreef Rangono het volgende:

[..]

Nee, want dat is een veel grotere stap. Vrijwel onmogelijk.

Terwijl de CO2 verminderen dat niet is.
Dat is geen grotere stap want dat hebben we al gedaan zo lang we bestaan. :')
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:57:57 #15
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_181074085
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:52 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dat is geen grotere stap want dat hebben we al gedaan zo lang we bestaan. :')
Ja een temperatuurverandering over honderden of duizenden jaren. Niet binnen een generatie. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_181074105
Krijgen we tenminste de natuur waar we nu voor moeten reizen :7
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:00:46 #17
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_181074146
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 08:49 schreef fathank het volgende:
Je moet het grotere plaatje bekijken. Dit is gewoon een iets warmere periode, er zal vast wel weer een ijstijd komen ooit.

Beter steken we de moeite in het onszelf aanpassen aan de natuur IPV proberen het te beïnvloeden.
Als je het grotere plaatje bekijkt wordt het probleem alleen maar groter. De temperatuurschommelingen die normaal over duizenden jaren gaan, realiseren we nu binnen een paar jaar.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:01:25 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_181074159
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:59 schreef rival het volgende:
Krijgen we tenminste de natuur waar we nu voor moeten reizen :7
Lekker bakken aan de Nederlandse costa 8-)
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:13:05 #19
286575 Roces18
Chef de party
pi_181074384
Mooiiiiii!!! over 50 jaar woon ik aan een van de populaire europese strandbestemmingen. Soort st tropez aan de nederlandse kust
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:22:32 #21
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181074569
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:50 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Als het eenmalig is niet.

[ afbeelding ]
Heb altijd moeite met het geloven van dit soort plaatjes van het KNMI, nadat ze een keer claimden dat er temperatuurstijging was op 1 meetpunt maar vergaten te vermelden dat ze het meetpunt hadden verplaatst van de schaduwzijde naar de zonzijde van het gebouw.

Wil niet zeggen dat er geen verandering plaatsvindt, maar ik neem het wel met flink wat zout.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181074588
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:13 schreef Roces18 het volgende:
Mooiiiiii!!! over 50 jaar woon ik aan een van de populaire europese strandbestemmingen. Soort st tropez aan de nederlandse kust
Als ondernemer kun je wel alvast voorzichtig ergens aan gaan werken.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:29:12 #23
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_181074706
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:50 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Als het eenmalig is niet.

[ afbeelding ]
Duidelijk te zien dat onze eigen uitstoot volstrekt relevant is.
pi_181074773
Tja, ik weet niet wat er van moet vinden / geloven
De laatste tijd vliegen de doom onderzoeken je om de oren.

Laatst 2 artikelen gelezen, een daar in werd uitgelegd dat het ijs sneller smelt dan verwacht en het andere artikel zei dat het allemaal wel mee viel. 3 keer raden, welk artikel in het nieuws kwam!
Are you nuts??
pi_181074881
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:13 schreef Roces18 het volgende:
Mooiiiiii!!! over 50 jaar woon ik aan een van de populaire europese strandbestemmingen. Soort st tropez aan de nederlandse kust
Knap hoor, dat je dat nu al weet. Ik leef niet meer zo lang, maar ik zou dan toch liever naar het noorden vertrekken.
Waar het nog sneeuwt. En waar je nog kunt ademen.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:56:01 #26
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181075131
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:31 schreef whosvegas het volgende:
Tja, ik weet niet wat er van moet vinden / geloven
De laatste tijd vliegen de doom onderzoeken je om de oren.

Laatst 2 artikelen gelezen, een daar in werd uitgelegd dat het ijs sneller smelt dan verwacht en het andere artikel zei dat het allemaal wel mee viel. 3 keer raden, welk artikel in het nieuws kwam!
Ach, ze zeggen al zeker 20 jaar dat we allemaal binnen 10 jaar dood zijn.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181075148
10 Augustus moet dan maar de gedenkdag worden voor deze 500 planten.
pi_181075155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:56 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ach, ze zeggen al zeker 20 jaar dat we allemaal binnen 10 jaar dood zijn.
Wie zeggen dat?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_181075177
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:56 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ach, ze zeggen al zeker 20 jaar dat we allemaal binnen 10 jaar dood zijn.
Zou in 2003 niet de volledige noordpool gesmolten zijn? Althans dat riepen ze in de jaren 80 en 90.
pi_181075200
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:59 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Zou in 2003 niet de volledige noordpool gesmolten zijn? Althans dat riepen ze in de jaren 80 en 90.
Bron?
pi_181075305
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:00 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Bron?
In die jaren roepen ze al dat begin van de nieuwe eeuw al het ijs gesmolten zou zijn. Toen maakte ze ons al bang. En wat zijn er tot nu toe voor een oplossingen aangedragen? Bijna niets behalve de consument financieel meer te belasten waarna klimaatclubjes voorzien zijn van geldstromen. Ipv te roepen dat het klimaat veranderd, wat ze al 40 jaar doen, zouden ze ook eens oplossingen kunnen aandragen. Maar blijkbaar is het allemaal niet zo spannend gezien alle regeringen de economie belangrijker vinden en geen oplossingen aandragen. Mensen die dan twijfelen aan de invloed van de mens worden dan weer verketterd alsof het idioten zijn.
pi_181075381
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

In die jaren roepen ze al dat begin van de nieuwe eeuw al het ijs gesmolten zou zijn. Toen maakte ze ons al bang.
Bron?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_181075418
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:09 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Bron?
De bewering was een vraag, ik kan het mij herinneren maar ik heb geen bron.
pi_181075562
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:11 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

De bewering was een vraag, ik kan het mij herinneren maar ik heb geen bron.
Staat mij niks van bij. Klimaatverandering is al flinke poos een punt van zorg, maar het is onzin dat 'ze' zeiden dat de poolkappen kort na de eeuwwisseling zouden zijn gesmolten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_181075615
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:11 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

De bewering was een vraag, ik kan het mij herinneren maar ik heb geen bron.
Was dat niet in relatie met het gat in de ozonlaag?
pi_181075625
Als we naar de aarde kijken is het redelijk consistent dat hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de biodiversiteit. Ik zou me in dat opzicht dus eerder verheugen dan zorgen maken.
pi_181075653
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Was dat niet in relatie met het gat in de ozonlaag?
Dat zou goed kunnen, ik kan mij alleen herinneren dat de verhalen over het klimaat al de ronde deden en als ik mij goed herinner zou in het begin van de 21e eeuw de noordpool gesmolten zijn. Althans dat waren de verhalen toen.
pi_181075723
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 08:45 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Nee, want dat is het niet.

Waar men iets over zegt, is de bijdrage van menselijk handelen aan klimaatverandering.
Plus de onophoudelijke stroom aan "leugens" en overdrijvingen van "wetenschappers" die al 20 jaar onze dood voorspellen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:56 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ach, ze zeggen al zeker 20 jaar dat we allemaal binnen 10 jaar dood zijn.
Man man man. :R
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:28:55 #39
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181075764
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

In die jaren roepen ze al dat begin van de nieuwe eeuw al het ijs gesmolten zou zijn. Toen maakte ze ons al bang. En wat zijn er tot nu toe voor een oplossingen aangedragen? Bijna niets behalve de consument financieel meer te belasten waarna klimaatclubjes voorzien zijn van geldstromen. Ipv te roepen dat het klimaat veranderd, wat ze al 40 jaar doen, zouden ze ook eens oplossingen kunnen aandragen. Maar blijkbaar is het allemaal niet zo spannend gezien alle regeringen de economie belangrijker vinden en geen oplossingen aandragen. Mensen die dan twijfelen aan de invloed van de mens worden dan weer verketterd alsof het idioten zijn.
Het is iig een feit dat het altijd die magische 100 jaar is. Sinds Al Gore zou je denken dat daar elke jaar een jaartje vanaf gaat dus dat de claim's nu voor over 80 jaar zouden gelden. Nee het blijft altijd die magische 100 jaar.
Voor mij zijn mensen net zo dom als de gemiddelde SGP'er als je in die poppenkast meegaat. Als we echt geloven dat de doomscenario's werkelijkheid worden moeten we morgen nog compleet op kernenergie overgaan. Met zonnepaneeltjes en windmolentjes gaat dat gewoon niet lukken. Het is dat of mensen moeten gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ze graag linzen eten en naar windmolens kijken maar val daar de rest niet mee lastig
Je kan niet net doen alsof het 5 voor 12 is en dan met allerlei dromen dat zeggen te gaan oplossen. Het is dan onmiddellijk actie ondernemen en dan kan er daarna gexperimenteerd worden met alternatieve energie

[ Bericht 10% gewijzigd door the-eye op 10-08-2018 11:44:36 ]
pi_181075832
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:02 schreef Cherni het volgende:
De bijen populatie neemt wel enorm af en ook dat is geen gezond teken.
Ik was onlangs bij een open dag voor imkers. De man die daar 1 en ander uitlegde vertelde dat het algemeen niet goed gaat met insecten. Hij zei: mensen die wat ouder zijn weten dat... decennia geleden als je rondreed met de auto, dan zaten je koplampen en voorruit vaak onder de dode insecten. Tegenwoordig zie je dat nauwelijks meer.

En toen dat ik echt: verrek, ja. Dat klopt. De laatste keer dat ik mijn koplampen moest schoonmaken vanwege een laag dode vliegjes kan ik me eigenlijk al niet meer herinneren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:36:09 #41
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181075921
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik was onlangs bij een open dag voor imkers. De man die daar 1 en ander uitlegde vertelde dat het algemeen niet goed gaat met insecten. Hij zei: mensen die wat ouder zijn weten dat... decennia geleden als je rondreed met de auto, dan zaten je koplampen en voorruit vaak onder de dode insecten. Tegenwoordig zie je dat nauwelijks meer.

En toen dat ik echt: verrek, ja. Dat klopt. De laatste keer dat ik mijn koplampen moest schoonmaken vanwege een laag dode vliegjes kan ik me eigenlijk al niet meer herinneren.
Herkenbaar. Ik was laatst ook op de open dag, en heb ook daarover gekletst.
Let er eigenlijk pas op sinds het een paar maanden geleden in het nieuws was, maar het lijkt een groot verschil.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181075925
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:23 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen, ik kan mij alleen herinneren dat de verhalen over het klimaat al de ronde deden en als ik mij goed herinner zou in het begin van de 21e eeuw de noordpool gesmolten zijn. Althans dat waren de verhalen toen.
Als het gat in de ozonlaag destijds zou blijven groeien zou het inderdaad sneller gaan. Klimaatverandering zoals die nu speelt was in de jaren '80 nog niet zo'n issue. Het is dan ook pas sinds de jaren '90 dat wereldwijd de gemiddelde jaartemperaturen ineens in een stroomversnelling gekomen zijn.
pi_181075977
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:28 schreef the-eye het volgende:

[..]

Het is iig een feit dat het altijd die magische 100 jaar is. Sinds Al Gore zou je denken dat daar elke jaar een jaartje vanaf gaat dus dat de claim's nu voor over 80 jaar zouden gelden. Nee het blijft altijd die magische 100 jaar.
Tja wij zijn er niet meer over 100 jaar, dat is een veilige voorspelling omdat niemand je kan aanvallen op die voorspelling. ;)

Weet je, ik geloof ook in de opwarming van de aarde, maar de invloed van de mens daar heb ik mijn twijfels over. De Noordzee is ook ontstaan door de opwarming van de aarde, kwam dat door de invloed van de mens? Door de uitstoot van Co2? Of is het gewoon een natuurlijk proces van na de laatste ijstijd wat weer teruggedraaid wordt met een nieuwe ijstijd?

Ik snap ook niet waarom de klimaat critici zo worden aangevallen omdat ze buiten de "box" denken. Als alles zou kloppen wat de klimaatwetenschappers en regeringen voorspellen, waarom wordt er dan minimaal werk verricht om het probleem te verhelpen? Waar zijn al die alternatieve energiebronnen voor Jan Modaal? Of moet Jan Modaal die zelf uitvinden? Wanneer worden bedrijven eens gesommeerd om aan hun uitstoot te werken? De hysterie is er wel om Trump die uit het klimaatakkoord stapt, maar ondanks dat de aarde ten dode is opgeschreven mag China honderden kolencentrales bijbouwen, en blijft Afrika ook steeds meer uitstoten. De beweringen en de opvolgende acties spreken elkaar ontzettend tegen. Daarom twijfel ik aan de invloed van de mens bij de opwarming van de aarde, vooral omdat het ook een genegeerd feit is dat er al miljoenen jaren temperatuurschommelingen zijn op aarde. Voor een beter milieu zal ik altijd zijn, minder plastic soep in de oceanen ben ik ook voorstander van, maar ik zie niet in wat het extra belasten van burgers met milieubelastingen goed zal zijn voor de aarde, want er veranderd helemaal niets. Dus of de opwarming veroorzaakt door de mens is gewoon onzin, of de graaiers graaien zelfs over de rug van toekomstige generaties.
pi_181075986
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:36 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Herkenbaar. Ik was laatst ook op de open dag, en heb ook daarover gekletst.
Let er eigenlijk pas op sinds het een paar maanden geleden in het nieuws was, maar het lijkt een groot verschil.
Dode insecten heeft dan weer wat minder met klimaatverandering te maken maar met het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

We dragen ons steentje in elk geval wel in negatieve zin bij. En ondertussen wordt het lokale klimaat wel zo'n beetje geschikt voor grote tropische kakkerlakken.
pi_181076081
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dode insecten heeft dan weer wat minder met klimaatverandering te maken maar met het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

We dragen ons steentje in elk geval wel in negatieve zin bij. En ondertussen wordt het lokale klimaat wel zo'n beetje geschikt voor grote tropische kakkerlakken.
De impact van de mens op de leefomgeving zit hem natuurlijk ook niet alleen in 1 ding. Het gaat niet alleen over CO2. Het gaat ook om steeds verdere afkalving en isolering van natuurgebieden, afval (denk aan de plastic soep in de oceanen), het gaat inderdaad ook over diverse bestrijdingsmiddelen.

Alles bij elkaar opgeteld is onze invloed niet fraai.

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:38 schreef Beathoven het volgende:

En ondertussen wordt het lokale klimaat wel zo'n beetje geschikt voor grote tropische kakkerlakken.
Ik maak me meer zorgen over de opkomst van de malaria-mug. :D Dodelijkste dier op aarde. En Nederland is met al dat water een walhalla voor muggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:51:29 #46
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_181076238
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

De impact van de mens op de leefomgeving zit hem natuurlijk ook niet alleen in 1 ding. Het gaat niet alleen over CO2. Het gaat ook om steeds verdere afkalving en isolering van natuurgebieden, afval (denk aan de plastic soep in de oceanen), het gaat inderdaad ook over diverse bestrijdingsmiddelen.

Alles bij elkaar opgeteld is onze invloed niet fraai.

[..]

Ik maak me meer zorgen over de opkomst van de malaria-mug. :D Dodelijkste dier op aarde. En Nederland is met al dat water een walhalla voor muggen.
Ik hoor ook niets meer van protest over de teringzooi die Dupont in het water flikkert.
Zaken die ons direct bedreigen zijn ondergeschikt aan vage voorspellingen voor over 100 jaar.
I'm not buying it
pi_181076315
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

De impact van de mens op de leefomgeving zit hem natuurlijk ook niet alleen in 1 ding. Het gaat niet alleen over CO2. Het gaat ook om steeds verdere afkalving en isolering van natuurgebieden, afval (denk aan de plastic soep in de oceanen), het gaat inderdaad ook over diverse bestrijdingsmiddelen.

Alles bij elkaar opgeteld is onze invloed niet fraai.

[..]

Ik maak me meer zorgen over de opkomst van de malaria-mug. :D Dodelijkste dier op aarde. En Nederland is met al dat water een walhalla voor muggen.
Waar een gebrek aan is zijn ook dichte bosrijke omgevingen waar het zonlicht nauwelijks doorheen dringt en waar het koel blijft. Die verdwijnen zeer geleidelijk door bouwbestemmingen en bosbranden door droogte. Wat er voor in de plaats kan komen is een soort savannahvorming waarbij er wel een beetje beschutting is maar dit voor veel planten en dieren niet voldoende zal zijn.

Zolang er geen projecten worden opgezet om ipv een rijtje bomen grote bossen bij te planten (zoals men dat eeuwen geleden ook deed) zal er bitterweinig goede ontwikkeling zijn.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:10:17 #48
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_181076589
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Waar een gebrek aan is zijn ook dichte bosrijke omgevingen waar het zonlicht nauwelijks doorheen dringt en waar het koel blijft. Die verdwijnen zeer geleidelijk door bouwbestemmingen en bosbranden door droogte. Wat er voor in de plaats kan komen is een soort savannahvorming waarbij er wel een beetje beschutting is maar dit voor veel planten en dieren niet voldoende zal zijn.

Zolang er geen projecten worden opgezet om ipv een rijtje bomen grote bossen bij te planten (zoals men dat eeuwen geleden ook deed) zal er bitterweinig goede ontwikkeling zijn.
In China is men daar al een paar jaar mee bezig, om verwoestijning tegen te gaan.
Ik geloof dat men in Egypte(?) een paar jaar geleden ook wilden beginnen, maar geen idee hoe dat van de grond af is gekomen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_181076638
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik was onlangs bij een open dag voor imkers. De man die daar 1 en ander uitlegde vertelde dat het algemeen niet goed gaat met insecten. Hij zei: mensen die wat ouder zijn weten dat... decennia geleden als je rondreed met de auto, dan zaten je koplampen en voorruit vaak onder de dode insecten. Tegenwoordig zie je dat nauwelijks meer.

En toen dat ik echt: verrek, ja. Dat klopt. De laatste keer dat ik mijn koplampen moest schoonmaken vanwege een laag dode vliegjes kan ik me eigenlijk al niet meer herinneren.
Het viel mij inderdaad ook al op dat ik zeer weinig bijen heb kunnen waarnemen. Maar de insecten populaties nemen inderdaad af. Dat is geen beste ontwikkeling.
pi_181076723
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Komt eerder hier door idd. Niet door klimaatverandering.
Zelfde voor vlinders enzo.

Maar even he, een stijging van 3! graden. Is dat niet een beetje stemming makerij?
Er zijn er zat hier, die het klakkeloos geloven.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')