abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_181069895
Geloof dat het RTL5 was, waar Jamai een programma presenteert "lekker slim" waaruit blijkt dat de programma productie zelf ook niet zo erg slim is. Daarbij hadden ze de vraag bedacht of binnen gekregen: Hoe vaak wordt er een Elfstedentocht gehouden. En ik als Fries had hiermee al snel mijn bedenkingen. Elke Hollander denkt namelijk met deze tocht meteen aan het schaatsen. Maar dat is een Elfstedentocht helemaal niet. Dan heb je het namelijk over de schaats Elfstedentocht. Maar het begrip Elfstedentocht wordt in principe meerdere malen in het jaar gehouden eigenlijk zo vaak je maar wilt. In de lente, de zomer, de winter of de herfst. Het is namelijk een tocht die je doet tussen de elf steden en het vervoer kan heel verschillend zijn. Zo heb je de Fiets Elfstedentocht, de Elfstedentocht voor old timers, voor motors, de Elfstedentocht voor kano's en er gaat straks iemand een zwem Elfstedentocht doen. Maar de Elfstedentocht in zijn kern is eigenlijk niks anders dan een recreatieve route die je kunt nemen met wat voor soort vervoer dan ook tijdens een dagje uit of op vakantie, net als de 11 merentocht die ook bestaat in Friesland ( iets minder beroemd ) Het schaatsen heeft de Elfstedentocht alleen maar beroemd gemaakt.

Dus de meiden die niet zo slim zouden zijn zaten er eigenlijk niet zo ver naast toen ze zeiden dat je deze maar eens in de vier jaar kon doen. de waarheid is namelijk dat je de Elfstedentocht kunt doen op elk moment van het jaar, wanneer het jou uitkomt. net als elke andere recreatieve fiets/loop of auto route die je kunt nemen als je erop uit gaat.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:36:08 #2
186611 Haags
pi_181069911
Er is maar 1 elfstedentocht en die wordt gedaan via de schaats!
Zonder wrijving geen glans
pi_181070367
Snap niet waarom je überhaupt in een van die elf steden zou willen zijn. Dat kan niemand me uitleggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2018 01:02:25 ]
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 01:09:51 #4
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_181070538
Eens in de vier jaar of elk moment vind ik anders nog best een groot verschil.
AZ
ALKMAAR
pi_181070540
Als ik Elfstedentocht.frl, de Wikipedia-pagina en Elfstedensite.nl zo lees, dan lijkt het er hard op dar TS zit te lullen
pi_181070599
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 00:34 schreef MakkieR het volgende:
Geloof dat het RTL5 was, waar Jamai een programma presenteert "lekker slim" waaruit blijkt dat de programma productie zelf ook niet zo erg slim is. Daarbij hadden ze de vraag bedacht of binnen gekregen: Hoe vaak wordt er een Elfstedentocht gehouden. En ik als Fries [...]
Vanaf hier boeide het me al niet meer. Stijfkop :r
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_181071006
Jaarlijks toch? Op de Weissensee.
pi_181071503
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 01:09 schreef opgebaarde het volgende:
Als ik Elfstedentocht.frl, de Wikipedia-pagina en Elfstedensite.nl zo lees, dan lijkt het er hard op dar TS zit te lullen
Ik zit niet te lullen, de Elfstedentocht kan in vele verschillende vormen uitgelegd worden. de schaats Elfstedentocht is daarvan verreweg de beroemdste, om het de Nederlanders wat makkelijk te maken hebben ze de Elfstedentocht gebombardeerd tot de schaats Elfstedentocht. Maar de Elfstedentocht kent vele varianten. Zo zijn wij Friezen ermee bekend. Zo weten we dat op tweede pinksterdag je niet de straat op hoeft, want dan zijn alle straten afgezet omdat zo'n 15.000 fietsers de wegen onveilig maken.

https://www.fietselfstedentocht.frl/

dan is er nog deze variant

https://www.friesland.nl/(...)-kano-elfstedentocht

en je hebt deze variant

https://www.elfstedenoldtimerrally.nl/

en je hebt deze variant

https://frieschemotorclub.frl/ ( even door scrollen bij de foto's )

en voor de recreanten noemen ze het

http://www.elfstedenroute.nl/ ( wat per onderdeel ook weer Elfstedentocht genoemd wordt )

Voor een Nederlander klinkt dit misschien vreemd, maar de Elfstedentocht is voor de Fries zeker niet alleen schaatsen. Zou dat zo zijn, dat was de legende allang zijn verloren.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 03:41:16 #9
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_181071719
Op de Friese wikipedia staat ondubbelzinnig: "De Alvestêdetocht is in reedriderstocht."
De Elfstedentocht is een schaatstocht. En ook al wordt die nooit meer gereden: al het andere is afgeleid en van latere datum.
pi_181071855
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 00:59 schreef Vanillekwark het volgende:
Snap niet waarom je überhaupt in een van die elf steden zou willen zijn. Dat kan niemand me uitleggen.
Daarom schaatsen ze er ook zo snel mogelijk langs!
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 06:42:24 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181072026
Kijk de TS eens niet-subtiel het woordje Nederlander rondgooien alsof 'Fries' en 'Nederlander' elkaar uitsluitende titels zijn.

Ik denk dat dat ook vooral de functie is van dit bizarre topic. Niet zozeer dit gejammer over het begrip elfstedentocht maar vooral de wij/jullie tegenstelling.

Wat ons brengt naar de grootste ironie van dit topic. Jammeren over triviale onzin is volgens mij niet echt karakteristiek voor Friezen heb ik begrepen, doch, echter, wat moge mijn oogje hier bespeuren bij den TS... hmmm
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_181072308
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 00:59 schreef Vanillekwark het volgende:
Snap niet waarom je überhaupt in een van die elf steden zou willen zijn. Dat kan niemand me uitleggen.
Dit dus.


Friesland. :')
pi_181072320
Verder trouwens geen idee waar je OP over gaat. Klinkt als een programma dat gemaakt is voor kansloze mensen zoals jij.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 07:33:21 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181072406
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 00:59 schreef Vanillekwark het volgende:
Snap niet waarom je überhaupt in een van die elf steden zou willen zijn. Dat kan niemand me uitleggen.
Nou gewoon net als elders. Zuipen neuken en zo. Maar dan yn it Frysk.








[ Bericht 12% gewijzigd door Lunatiek op 10-08-2018 07:43:46 ]
pi_181072443
Je zegt zelf al dat de Elfstedentocht in Friesland meerdere dingen kunnen zijn. Dit programma was niet op omroep Friesland of hoe jullie lokale zooi ook heet. Voor "ons" Nederlanders is de Elfstedentocht louter te schaatsen, dus dat geldt ook op de nationale tv zenders. Derhalve onterechte klaag.
Vreemd, op huwelijk rijmen alleen de woorden gruwelijk en afschuwelijk.
pi_181073422
Hahaha, als TS een tochtje door Frankrijk maakt noemt hij het ook een Tour de France :9
Weggegaan en opgerot
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:39:28 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_181073716
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 02:35 schreef MakkieR het volgende:

Voor een Nederlander klinkt dit misschien vreemd, maar de Elfstedentocht is voor de Fries zeker niet alleen schaatsen. Zou dat zo zijn, dat was de legende allang zijn verloren.
Onzin.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')