Dit inderdaad. Belvrees. What the fuck man. De jongere generaties worden steeds meer mietjes.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Belvrees we lijken tegenwoordig voor alles bang te wezen
Dit is een van de redenen inderdaad. Ik ben vrij slecht in praten. Als in, ik begin een zin maar kan hem dan vaak niet kloppend afmaken omdat ik nog aan het nadenken ben. En ik versta ook vaak niet wat andere mensen zeggen aan de telefoon. Op een of andere manier maakt bellen me heel oncomfortabel. Ik doe dan nog liever videobellen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:53 schreef Rianne84 het volgende:
Ja met berichtjes kun je nadenken over de formulering en je kunt het antwoord gewoon (terug)lezen ipv dat je het antwoord vergeet of niet kunt verstaan.
Want? Als het gewoon de beste manier is om iets te regelen zal er vast niet veel van die schroom over zijn.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Dat wordt dan nog wat als deze mensen voor het eerst gaan werken en telefonisch zaken moeten gaan regelen.
Tegen die tijd bestaan telefoons niet meer. Dat is dan nog enkel een overblijfsel voor oude fossielen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Dat wordt dan nog wat als deze mensen voor het eerst gaan werken en telefonisch zaken moeten gaan regelen.
Totaal losstaande zaken. op mijn werk stuur ik vaak een mail na een telefonisch gesprek met een samenvatting/ gemaakte afspraken. Dat is logisch, want als mensen iets vergeten of niet doen zullen ze vaak zeggen dat dat nooit besproken is. Ontkennen is een beetje menselijke natuur.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:57 schreef DJMO het volgende:
Ik heb ook een bloedhekel aan bellen; regel het liefst alles per mail of via whatsapp. Gewoon omdat ik dan ook alles zwart op wit wit heb en terug kan lezen.
Dit dus, ik begon al te denken dat ik gek wasquote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:12 schreef Karina het volgende:
Ik vind bellen veel makkelijker, dat heen en weer gemail is maar onhandig. Als je belt kun je beter doorvragen en de toon helpt ook, via mail of iig schriftelijk kunnen sommige dingen verkeerd, meestal wat 'harder' overkomen.
Op basis van een of ander vaag onderzoekje waarbij niet eens duidelijk is of het om privé of werkgerelateerd bellen gaat?quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dit dus, ik begon al te denken dat ik gek was
Ja dit voornamelijk. En klanten die me bellen voor iets wat een mailtje had kunnen zijn haalt me ook enorm uit m'n flow.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:57 schreef DJMO het volgende:
Ik heb ook een bloedhekel aan bellen; regel het liefst alles per mail of via whatsapp. Gewoon omdat ik dan ook alles zwart op wit wit heb en terug kan lezen.
Mwah ligt eraan. Voor geneuzel is de mail weer fijner.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:12 schreef Karina het volgende:
Ik vind bellen veel makkelijker, dat heen en weer gemail is maar onhandig. Als je belt kun je beter doorvragen en de toon helpt ook, via mail of iig schriftelijk kunnen sommige dingen verkeerd, meestal wat 'harder' overkomen.
Eens.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:12 schreef Karina het volgende:
Ik vind bellen veel makkelijker, dat heen en weer gemail is maar onhandig. Als je belt kun je beter doorvragen en de toon helpt ook, via mail of iig schriftelijk kunnen sommige dingen verkeerd, meestal wat 'harder' overkomen.
Ik vind fysiek afspreken leuker dan bellen met iemand.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Eens.
En privé vind ik een telefoon gesprek ook leuker dan whatsapp appen met iemand.
Een gesprek onder 4 ogen is idd wel het beste ivm voorkomen van ruis.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:29 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik vind fysiek afspreken leuker dan bellen met iemand.
Slecht geweten?quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hmm opzich wel herkenbaar. Ik vind het ook niet fijn om gebeld te worden. Het geeft me altijd de zenuwen zodra de telefoon gaat omdat ik dan slecht nieuws verwacht.
Het is ook meer een zakcomputer dan een telefoonquote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:34 schreef vosss het volgende:
Eigenlijk toch wel raar. De generatie die opgegroeid is met de mobiele telefoon vindt het eng om te bellen!?
Dat zei m'n moeder ook altijd jaquote:
Gelukkig kunnen die wel gewoon oefenen. Veel bellen werkt het beste bij de meeste mensen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:36 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ja er zijn dan ook veel meer autisten deze generatie.
Tja ik heb liever mondeling contact met iemand. Je kunt ook dan beter inschatten of iemand iets begrijpt. Ik had al een hekel als iemand achter mij zat en mij een e-mail stuurde. Duurt allemaal veel langer uit om iets uit te leggen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ikzelf vind email etc ook veel fijner dan bellen. Ik zal zelf nooit bellen en gebeld worden vind ik ook maar meh.
Bang ben ik er niet voor maar leuk is anders.
Dit, plus dat als ik iemand dan moet spreken, dan liever face to face. bellen heb ik nooit prettig gevonden. Als ik iets moet vragen aan collega dan altijd via Skype of als het minder haast heeft via mail. Whatsapp gebruik ik alleen privé.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:57 schreef DJMO het volgende:
Ik heb ook een bloedhekel aan bellen; regel het liefst alles per mail of via whatsapp. Gewoon omdat ik dan ook alles zwart op wit wit heb en terug kan lezen.
Ja natuurlijk face to face is het beste. Dat is nog beter dan bellen. Je kunt gelijk inschatten hoe iemand zich voelt door lichaamstaal.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:43 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Dit, plus dat als ik iemand dan moet spreken, dan liever face to face. bellen heb ik nooit prettig gevonden. Als ik iets moet vragen aan collega dan altijd via Skype of als het minder haast heeft via mail. Whatsapp gebruik ik alleen privé.
Natuurlijk heb je altijd van die types die persé moeten bellen maar dan vraag ik vaak alsnog een overzicht via mail te sturen
Ik heb altijd het idee dat ik iemands tijd aan het verdoen ben ook al belt diegene mij. Dat is ook de reden dat ik nooit prive bel vooral sinds het "mobiele" tijdperk. Toen telefoons nog gewoon ergens op een tafeltje bij iemand thuis stonden was bellen veel fijner, je wist dan dat je die persoon sprak op het moment dat hij thuis was en wel binnen hoor afstand van de telefoon. Tegenwoordig weet je nooit waar je iemand bij stoort of waar ze zich op dat moment bevinden. Alleen al door die directheid van bellen wekt het een enorme weerstand op, ik wil niemand iets opleggen. Als je iemand belt dan dwing je iemand om op dat moment een actie te ondernemen (ophangen of opnemen) terwijl als je iemand een bericht stuurt dan is er ook nog de optie om de reactie uit te stellen of om op een ander tijdstip te doen plaatsvinden. Daarnaast ziet iemand pas dat hij een bericht heeft als hij zelf besluit om te kijken of er berichten zijn, dat vind ik een veel prettiger idee.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja ik heb liever mondeling contact met iemand. Je kunt ook dan beter inschatten of iemand iets begrijpt. Ik had al een hekel als iemand achter mij zat en mij een e-mail stuurde. Duurt allemaal veel langer uit om iets uit te leggen.
Ik heb meer moeite om juist te schrijven.
Goede manier om er van af te komen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Dat wordt dan nog wat als deze mensen voor het eerst gaan werken en telefonisch zaken moeten gaan regelen.
Dat iemand een mail stuurt betekent niet per se dat je ook per mail hoeft te antwoorden.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja natuurlijk face to face is het beste. Dat is nog beter dan bellen. Je kunt gelijk inschatten hoe iemand zich voelt door lichaamstaal.
Maar het beantwoorden van mails kost mij veel te veel tijd. Ik heb een hekel aan mails etc.
Dan pak je niet op. Ik kreeg op een gegeven moment in de engineering zoveel mails dat het een dagtaak werd. En als je niet snel genoeg reageerde dan was het ook weer niet goed. Men verwachte direct antwoord bij bepaalde vragen. En voor het email tijdperk liep je gewoon naar de collega toe en stond dan achter de tekentafel uitleg te geven bij vragen. Bovendien is uitleg bij bepaalde problemen moeilijk te omschrijven via de mail.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat ik iemands tijd aan het verdoen ben ook al belt diegene mij. Dat is ook de reden dat ik nooit prive bel vooral sinds het "mobiele" tijdperk. Toen telefoons nog gewoon ergens op een tafeltje bij iemand thuis stonden was bellen veel fijner, je wist dan dat je die persoon sprak op het moment dat hij thuis was en wel binnen hoor afstand van de telefoon. Tegenwoordig weet je nooit waar je iemand bij stoort of waar ze zich op dat moment bevinden. Alleen al door die directheid van bellen wekt het een enorme weerstand op, ik wil niemand iets opleggen. Als je iemand belt dan dwing je iemand om op dat moment een actie te ondernemen (ophangen of opnemen) terwijl als je iemand een bericht stuurt dan is er ook nog de optie om de reactie uit te stellen of om op een ander tijdstip te doen plaatsvinden. Daarnaast ziet iemand pas dat hij een bericht heeft als hij zelf besluit om te kijken of er berichten zijn, dat vind ik een veel prettiger idee.
Bij sommige werk gerelateerde shit is mail juist fijner, heeft de ander gelijk wat naslag mocht hij instructies of afspraken vergeten zijn. Gaat ook voor moi op natuurlijk.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja ik heb liever mondeling contact met iemand. Je kunt ook dan beter inschatten of iemand iets begrijpt. Ik had al een hekel als iemand achter mij zat en mij een e-mail stuurde. Duurt allemaal veel langer uit om iets uit te leggen.
Ik heb meer moeite om juist te schrijven.
Ja maar bij "dan pak je niet op" dan dwing je nog wel een keuze af op dat moment. Terwijl je bij e-mails nog gewoon niet naar je e-mail kunt kijken. Bijvoorbeeld als je vakantie hebt ofzo als een collega een mail stuurt tijdens de vakantie dan zie ik die mail pas na de vakantie, als diezelfde collega belt dan dwingt hij mij om tijdens mijn vakantie aan werk te denken.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan pak je niet op. Ik kreeg op een gegeven moment in de engineering zoveel mails dat het een dagtaak werd. En als je niet snel genoeg reageerde dan was het ook weer niet goed. Men verwachte direct antwoord bij bepaalde vragen. En voor het email tijdperk liep je gewoon naar de collega toe en stond dan achter de tekentafel uitleg te geven bij vragen. Bovendien is uitleg bij bepaalde problemen moeilijk te omschrijven via de mail.
Juist die administratieve bullshit was een van de redenen dat ik ermee gestopt ben.
Daar had je van die post-it blokjes voor. Bovendien maar dat is persoonlijk is mondeling sociaal contact voor de sfeer toch beter. Maar goed, dat zal wel met de generatiekloof te maken hebben.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:55 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Bij sommige werk gerelateerde shit is mail juist fijner, heeft de ander gelijk wat naslag mocht hij instructies of afspraken vergeten zijn. Gaat ook voor moi op natuurlijk.
Waarom doe je dat nu niet meer dan? Bij mensen die fysiek op hetzelfde kantoor aanwezig gebruik ik email vooral om digitale dingen ff uit te wisselen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
En voor het email tijdperk liep je gewoon naar de collega toe en stond dan achter de tekentafel uitleg te geven bij vragen. Bovendien is uitleg bij bepaalde problemen moeilijk te omschrijven via de mail.
? Jij bent degene die loopt te mailen ipv langs te lopen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar goed, dat zal wel met de generatiekloof te maken hebben.
Ik deed dat niet omdat men het niet wilde. Je merkt aan personen dat ze geen behoefte hebben om een gesprek aan te gaan. Bovendien als iemand mij vroeg welke afsluiter te gebruiken moest dat dan tevens zwart op wit staan. Velen durven niet eens meer hun verantwoording te nemen. En digitaal intern hoefde ik niets uit te wisselen want alles stond centraal op de server.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:01 schreef Chai het volgende:
[..]
Waarom doe je dat nu niet meer dan? Bij mensen die fysiek op hetzelfde kantoor aanwezig gebruik ik email vooral om digitale dingen ff uit te wisselen.
Juist niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:03 schreef Chai het volgende:
[..]
? Jij bent degene die loopt te mailen ipv langs te lopen.
Als je telefoon tringelt bij ieder mailtje word je ook gedwongen om iets te doen. Wegklikken of lezen. Zelfde principe als wel/niet opnemen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar bij "dan pak je niet op" dan dwing je nog wel een keuze af op dat moment. Terwijl je bij e-mails nog gewoon niet naar je e-mail kunt kijken. Bijvoorbeeld als je vakantie hebt ofzo als een collega een mail stuurt tijdens de vakantie dan zie ik die mail pas na de vakantie, als diezelfde collega belt dan dwingt hij mij om tijdens mijn vakantie aan werk te denken.
Ik geef mensen liever de vrijheid om actie te ondernemen op een tijdstip die zij uitkiezen in plaats van een door mij bedachte tijd.
zijn er serieus mensen die dat doenquote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:15 schreef fathank het volgende:
Als je telefoon tringelt bij ieder mailtje
Stukje bedrijfscultuur denk ik dan eerder.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik deed dat niet omdat men het niet wilde. Je merkt aan personen dat ze geen behoefte hebben om een gesprek aan te gaan. Bovendien als iemand mij vroeg welke afsluiter te gebruiken moest dat dan tevens zwart op wit staan. Velen durven niet eens meer hun verantwoording te nemen. En digitaal intern hoefde ik niets uit te wisselen want alles stond centraal op de server.
Ik kreeg mails welke bouten te gebruiken etc. Dat ging in het verleden gewoon mondeling en klaar. Maar nu durft men geen verantwoording meer te nemen en willen ze wel alles weten maar dan wel zwart op wit. Ging het in het verleden mis was gewoon het team verantwoordgelijk. Nu speelt men op de man.
Ik heb er helemaal niets mee.
Natuurlijk moet het ook niet zo zijn dat je voor de meest lullige zaken gaat bellen. Het is niet zo dat ik bel om te vragen aan mijn partner waar de bloemkool ligt. Dat is door de komst van die mobiele telefoon uit de hand gelopen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:21 schreef Brandaris01 het volgende:
Van die oudere kennissen/familieleden die voor iedere scheet bellen.
‘Hallo, je spreekt met je ome Karel. Ligt mijn boormachine toevallig nog bij jullie?’
‘Ja.’
‘Okay, dan weet ik dat. Fijne dag nog verder!’
Stuur dan even een appje of zo.
Verder: ik vind bellen ook niet fijn, maar toen ik wel moest voor mijn werk was ik er zo overheen.
En in andere topics gaan janken dat tienermeisjes bellen in de trein zeker.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Belvrees. What the fuck man. De jongere generaties worden steeds meer mietjes.
Hordes mensen waar van dat klereding heel de dag door loopt te trillen, zoemen en voornamelijk irriteren.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
zijn er serieus mensen die dat doen
Mijn whatsapps zeggen wel "Ahuuuhah" maar dat is eenvoudig te negeren
Klinkt alsof je dit prima kan finetunen naar telefonisch verwachtingsmanagement.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja als collega's bellen is het meestal om je voor het blok te zetten of je te dwingen iets te laten beslissen... het is vrijwel altijd om een datum voor een afspraak af te spreken of om te melden of x en y dan en dan klaar kunt hebben. Als dat via de telefoon loopt ga ik geen nee zeggen en zit ik weer vast aan afspraken die ik eigenlijk niet wil hebben. Als ik dat via de email krijg kan ik even in mijn agenda duiken en in de data of de analyse die ze willen hebben zodat ik beter kan inschatten wanneer ik wat klaar kan hebben. Ik vind het directe aan bellen echt vervelend. Mensen horen ook gelijk als je ergens aan twijfelt of als je iets niet zeker weet, via de telefoon moet ik bijna altijd iemand teleurstellen terwijl dezelfde vraag via e-mail meestal positief beantwoord kan worden.
Vind ik ook, bij belangrijke/regel zaken bereid ik mij voor. Om zo goed mogelijk concreet te zijn.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:12 schreef Karina het volgende:
Ik vind bellen veel makkelijker, dat heen en weer gemail is maar onhandig. Als je belt kun je beter doorvragen en de toon helpt ook, via mail of iig schriftelijk kunnen sommige dingen verkeerd, meestal wat 'harder' overkomen.
Dat vat het wel redelijk samen. Bij veel gevallen stuur ik eerst een mailtje om zo alvast de boodschap zo helder mogelijk door te sturen. Vaak zijn t korte mailtjes met drie bulletpoints en als t langer dan een paar regels wordt gooi ik er een begeleidende brief bij.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Tja als collega's bellen is het meestal om je voor het blok te zetten of je te dwingen iets te laten beslissen... het is vrijwel altijd om een datum voor een afspraak af te spreken of om te melden of x en y dan en dan klaar kunt hebben. Als dat via de telefoon loopt ga ik geen nee zeggen en zit ik weer vast aan afspraken die ik eigenlijk niet wil hebben. Als ik dat via de email krijg kan ik even in mijn agenda duiken en in de data of de analyse die ze willen hebben zodat ik beter kan inschatten wanneer ik wat klaar kan hebben. Ik vind het directe aan bellen echt vervelend. Mensen horen ook gelijk als je ergens aan twijfelt of als je iets niet zeker weet, via de telefoon moet ik bijna altijd iemand teleurstellen terwijl dezelfde vraag via e-mail meestal positief beantwoord kan worden.
Als iemand mij een mail stuurt of belt dan ga ik er altijd van uit dat het acuut is anders sturen ze geen mail of bellen ze niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Klinkt alsof je dit prima kan finetunen naar telefonisch verwachtingsmanagement.
Blijkbaar voelt hun probleem acuut, maar als jij het liever uitzoekt via de mail hebben zij hun probleem ook prima over de schutting gegooid.
Tja ik hou ook wel van één mail één boodschap approach. Van die gedrochten met ellelange verhalen met tig punten erin op moeilijke manieren aan elkaar gekoppeld waar je dan vervolgens allemaal antwoorden op moet geven. Ik heb liever drie mails met één duidelijk punt dan één met drie niet gerelateerde zaken.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat vat het wel redelijk samen. Bij veel gevallen stuur ik eerst een mailtje om zo alvast de boodschap zo helder mogelijk door te sturen. Vaak zijn t korte mailtjes met drie bulletpoints en als t langer dan een paar regels wordt gooi ik er een begeleidende brief bij.
En dan bel ik later eventueel even als het antwoord te lang op zich laat wachten en om de laatste plooien glad te strijken.
Waar ik een hekel aan heb zijn berichten met langere instructies die je op vele manieren kunt lezen. Dat heb je met bellen weer minder.
Ik werk al 17 jaar niet meer in die branche. Ik miste gewoon de tekentafel en sociale omgang en functie indeling zoals het ooit was. Zeker in Nederland waar die hele afschuif cultuur heerste kon ik niet aan wennen. En dat had voornamelijk te maken met het niet durven te nemen van je verantwoording en moest alles zwart op wit via mails en rapporten terwijl je ook nog je lay-out(fabrieksopstelling) in die tijd moest afronden.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:22 schreef Chai het volgende:
[..]
Stukje bedrijfscultuur denk ik dan eerder.
Gewoon zelf wel langslopen nav een mail.
Als men het per se zwart op wit wil moet daarna maar een email gestuurd worden met iets van 'zoals zojuist besproken blabla'. En dan reply jij ff akkoord, maar heb je jezelf al wel de inhoudelijke reply bespaard.
Oh ik ga ervan uit dat mail niet acuut is anders zouden ze wel bellen. Zit ik wel achter de computer? Op m’n telefoon ga ik echt geen mail beantwoorden.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als iemand mij een mail stuurt of belt dan ga ik er altijd van uit dat het acuut is anders sturen ze geen mail of bellen ze niet.
Ik hou niet van whatsapp buiten privé om. Voor werk heb ik er een gruwelijke hekel aan omdat men niet direct to the point komt zoals bij mail.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:34 schreef Karina het volgende:
Ik gebruik whatsapp echt zeer zelden. Soms stuurt iemand van mijn werk iets maar dat is alles. Ik heb ook geen internet op mijn telefoon dus whatsapp werkt dan sowieso niet onderweg. Als het nodig is stuur ik een sms.
Wat zijn daar eigenlijk de regels voor, ben ik met 37 te oud om me aangesproken te voelen door een jongeren bashtopicquote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:41 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik ben ook geen fan van bellen, maar ben met de beste wil van de wereld geen jongere meer te noemen helaas
Het zijn meestal als het voorkomt whatsapps van een collega die zegt dat ze wat later komt of zo. Niet echt iets zakelijks, maar komt sporadisch voor.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik hou niet van whatsapp buiten privé om. Voor werk heb ik er een gruwelijke hekel aan omdat men niet direct to the point komt zoals bij mail.
Ik heb daarnaast niets met groepsgesprekken waarin je ineens toegevoegd wordt en het 90% geouwehoer is en 10% informatie. Blij dat whatsapp nu ook een systeem heeft met één zender en -meerdere ontvangers waar men niet op kan reageren.
Ik weet niet of er een vast omlijnde definitie is, ik las laatst dat het tot 35 is, maar dat vind ik al vrij ruim eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:43 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat zijn daar eigenlijk de regels voor, ben ik met 37 te oud om me aangesproken te voelen door een jongeren bashtopic
Het probleem met mail is dat men vaak een bevestiging wil hebben om iets af te schuiven omdat steeds meer personen onzeker worden in hun handelen. Het kost teveel tijd. En dan moet je weer op antwoord wachten etc.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:42 schreef spiritusbus het volgende:
Dat mailen of appen soms praktischer is.. ok, maar angst om te bellen? De tering zeg..
Ik heb het juist andersom, e-mails zie ik toch wel in de inbox en als er een nieuwe is dan moet ik hem ook lezen, vakantie of niet. Vervolgens zit ik dan de hele vakantie met de gedachte dat ik die mail nog moet beantwoorden. Vind juist dat e-mail te gemakzuchtig is soms, collega stuurt maar een mail, want dan zijn zij er vanaf en ligt de bal bij jou. Terwijl met bellen, vooral tijdens vakantie, mensen toch sneller nadenken van is dit zo belangrijk dat ik iemand ervoor stoor tijdens zijn/haar vakantie?quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar bij "dan pak je niet op" dan dwing je nog wel een keuze af op dat moment. Terwijl je bij e-mails nog gewoon niet naar je e-mail kunt kijken. Bijvoorbeeld als je vakantie hebt ofzo als een collega een mail stuurt tijdens de vakantie dan zie ik die mail pas na de vakantie, als diezelfde collega belt dan dwingt hij mij om tijdens mijn vakantie aan werk te denken.
Ik geef mensen liever de vrijheid om actie te ondernemen op een tijdstip die zij uitkiezen in plaats van een door mij bedachte tijd.
Dit.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:56 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Ik heb het juist andersom, e-mails zie ik toch wel in de inbox en als er een nieuwe is dan moet ik hem ook lezen, vakantie of niet. Vervolgens zit ik dan de hele vakantie met de gedachte dat ik die mail nog moet beantwoorden. Vind juist dat e-mail te gemakzuchtig is soms, collega stuurt maar een mail, want dan zijn zij er vanaf en ligt de bal bij jou. Terwijl met bellen, vooral tijdens vakantie, mensen toch sneller nadenken van is dit zo belangrijk dat ik iemand ervoor stoor tijdens zijn/haar vakantie?
Vroeger had ik ook een hekel aan bellen, maar tegenwoordig vind ik het juist steeds fijner, het is sneller, je krijgt meer nonverbale communicatie dan per mail/app en je kunt misverstanden sneller oplossen. Soms moeten er wel 3 mails over en weer voor je uiteindelijk begrijpt waar iemand het over heeft. Ik woon in het buitenland en iedereen wil via app contact houden en verwacht dan dat het nog steeds zo intensief is als toen ik in NL woonde. Dat gaat niet, want dan wordt het een dagtaak, typen duurt lang. Dan denk ik bel even, gewoon op Skype, kost niks en is fijner om bij te kletsen. Naar mijn mening is juist mailen of appen iemands tijd verdoen.
Niet begrijpen dat dit voor oudere subassertieven een manier is om je duidelijk te maken dat je die fucking boormachine eens een keer terug moet brengen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:21 schreef Brandaris01 het volgende:
Van die oudere kennissen/familieleden die voor iedere scheet bellen.
‘Hallo, je spreekt met je ome Karel. Ligt mijn boormachine toevallig nog bij jullie?’
‘Ja.’
‘Okay, dan weet ik dat. Fijne dag nog verder!’
Stuur dan even een appje of zo.
Verder: ik vind bellen ook niet fijn, maar toen ik wel moest voor mijn werk was ik er zo overheen.
Spijker op zijn kopquote:Op donderdag 9 augustus 2018 12:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Niet begrijpen dat dit voor oudere subassertieven een manier is om je duidelijk te maken dat je die fucking boormachine eens een keer terug moet brengen.
Denk dat dit voor veel mensen geldt en dat bellen op het werk maar voor weinigen een drempel is.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:00 schreef Ringo het volgende:
Zakelijk bellen valt nog mee, dat heb ik vaak genoeg gedaan (callcenterbaantjes, telefonisch interviewen). Privé bellen vind ik echt een crime; sommige goede vrienden of familie heb ik al jaren niet meer aan de telefoon gehad. Zelfs een belletje naar mijn ouders moet ik plannen, anders stel ik het telkens uit.
Whatsapp en e-mail ftw .
Bellen is vaak noodzaak in last minutes en andere zaken waarbij je anders de spreekwoordelijke trein misloopt. Helaas ken ik veel beginnende bedrijven met zelfbenoemde CEO's die hun eigen voorkeuren opdringen en de middelen belangrijker vinden dan het uiteindelijke doel.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:10 schreef Chai het volgende:
[..]
Denk dat dit voor veel mensen geldt en dat bellen op het werk maar voor weinigen een drempel is.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:50 schreef MevrouwPuff het volgende:
Je stem geeft meer non-verbale informatie weg dan een instafoto met getuite lipjes en een ‘Het Is Hier Fantaaaastisch!!!’
Minder kans op misverstandenquote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:30 schreef MMaRsu het volgende:
Bellen is zoveel beter. Persoonlijk, intonatie, geen misverstanden.
Een verhaal van meerdere alinea's op een post it?quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:00 schreef Cherni het volgende:
[..]
Daar had je van die post-it blokjes voor. Bovendien maar dat is persoonlijk is mondeling sociaal contact voor de sfeer toch beter. Maar goed, dat zal wel met de generatiekloof te maken hebben.
Uiteraard.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:29 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik vind fysiek afspreken leuker dan bellen met iemand.
Je kan het ook gelijk terugbrengen als je iets geleend hebt. Dan loopt een ander zich thuis niet rot te zoeken. Als er iets kut is als je bezig bent is ontdekken dat je gereedschap ergens anders ligt. Koop dan zelf een boormachine. Te gek voor woorden natuurlijk dat iemand niet eens naar z'n eigen spullen mag vragen maar als er wat geleend moet worden weet je blijkbaar wel bij wie je moet zijn.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:21 schreef Brandaris01 het volgende:
Van die oudere kennissen/familieleden die voor iedere scheet bellen.
‘Hallo, je spreekt met je ome Karel. Ligt mijn boormachine toevallig nog bij jullie?’
‘Ja.’
‘Okay, dan weet ik dat. Fijne dag nog verder!’
Stuur dan even een appje of zo.
Verder: ik vind bellen ook niet fijn, maar toen ik wel moest voor mijn werk was ik er zo overheen.
Hahaha, volgens mij is dat niet helemaal waar.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
zijn er serieus mensen die dat doen
Mijn whatsapps zeggen wel "Ahuuuhah" maar dat is eenvoudig te negeren
Ja, laks kut gedrag is dat.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:37 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je kan het ook gelijk terugbrengen als je iets geleend hebt. Dan loopt een ander zich thuis niet rot te zoeken. Als er iets kut is als je bezig bent is ontdekken dat je gereedschap ergens anders ligt. Koop dan zelf een boormachine. Te gek voor woorden natuurlijk dat iemand niet eens naar z'n eigen spullen mag vragen maar als er wat geleend moet worden weet je blijkbaar wel bij wie je moet zijn.
Sorry liet me even gaan.
Autistenforum he.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:04 schreef Ringo het volgende:
Opvallend veel anti-bellers op Fok! trouwens.
echt hequote:
Een verhaal? Wat kernwoorden zijn meer dan genoeg. Maar nogmaals we leven schijnbaar in een andere tijd waar alles tot op het laatste woordje moet zijn vastgelegd. Als ik er nu de uren voor had gekregen dan was het nog te begrijpen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:36 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Een verhaal van meerdere alinea's op een post it?
Toen er sowieso helemaal geen telefoon was zodra je je huis of kantoor verliet.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:22 schreef maryen65 het volgende:
Waar is de tijd toch gebleven dat er werd gevochten wie de telefoon op mocht nemen
Maar het is nog altijd beter dan een mailtje sturen. Tenminste, als het om werk gaat. Aan de telefoon kom je al snel achter of de persoon je begrijpt. Zeker als het gaat om complexe verzekeringen. Door de telefoon is het ook makkelijker uit te leggen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:11 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik ben 33, maar ik heb ook een hekel aan bellen. Je ziet iemand zijn gezicht niet, leest geen lichaamstaal. Het is moeilijk in te schatten wat iemand denkt of voelt.
Ik zou niet zeggen dat ik er 'bang' voor ben.
Dat is het kantoorcliché, maar mijn e-mails zijn heel helder, bondig en waar nodig diplomatiek.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:35 schreef Morrigan het volgende:
Maar het is nog altijd beter dan een mailtje sturen. Tenminste, als het om werk gaat. Aan de telefoon kom je al snel achter of de persoon je begrijpt. Zeker als het gaat om complexe verzekeringen. Door de telefoon is het ook makkelijker uit te leggen.
Ik hou van mails op een bepaalde toon waarbij de verzender een reeks van belangrijke woorden kiest en deze vet en in hoofdletters zet voor het geheel met een serie uitroeptekens wordt afgerond.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is het kantoorcliché, maar mijn e-mails zijn heel helder, bondig en waar nodig diplomatiek.
Aan de telefoon ben je soms drie keer iets aan het uitleggen voordat de ander het snapt en dan nog kun je het vaak beter alsnog op schrift stellen.
en dan tien doorstuurmailtjes naar beneden scrollen!quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik hou van mails op een bepaalde toon waarbij de verzender een reeks van belangrijke woorden kiest en deze vet en in hoofdletters zet voor het geheel met een serie uitroeptekens wordt afgerond.
Mogelijk ligt het ook om welk vakgebied het gaat. Bij een verzekeringsmaatschappij zal het anders zijn dan in het onderhoud, engineering waar het een last is etc. En al zeker als iemand met de handen over elkaar blijft zitten als je de email niet direct beantwoord.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is het kantoorcliché, maar mijn e-mails zijn heel helder, bondig en waar nodig diplomatiek.
Aan de telefoon ben je soms drie keer iets aan het uitleggen voordat de ander het snapt en dan nog kun je het vaak beter alsnog op schrift stellen.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 12:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Niet begrijpen dat dit voor oudere subassertieven een manier is om je duidelijk te maken dat je die fucking boormachine eens een keer terug moet brengen.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:37 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je kan het ook gelijk terugbrengen als je iets geleend hebt. Dan loopt een ander zich thuis niet rot te zoeken. Als er iets kut is als je bezig bent is ontdekken dat je gereedschap ergens anders ligt. Koop dan zelf een boormachine. Te gek voor woorden natuurlijk dat iemand niet eens naar z'n eigen spullen mag vragen maar als er wat geleend moet worden weet je blijkbaar wel bij wie je moet zijn.
Sorry liet me even gaan.
Jeetje, wat gaat iedereen los op die boormachine. Was maar een fictief voorbeeldje hoor. Wij hebben zelf 4 verschillende boormachines in huis en lenen ze meestal aan anderen uit.quote:
Ja dat geloof ik graag als je ze nooit terugbrengtquote:Op donderdag 9 augustus 2018 15:11 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jeetje, wat gaat iedereen los op die boormachine. Was maar een fictief voorbeeldje hoor. Wij hebben zelf 4 verschillende boormachines in huis en lenen ze meestal aan anderen uit.
Verder: wat doen we weer lekker ons best om ons in andere mensen in te leven. Heb je er zelf geen last van, dan is die angst natuurlijk weer voor watjes en mietjes en sukkels en zo.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 15:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik graag als je ze nooit terugbrengt
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 12:29 schreef OllieA het volgende:
[..]
Niet begrijpen dat dit voor oudere subassertieven een manier is om je duidelijk te maken dat je die fucking boormachine eens een keer terug moet brengen.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:37 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je kan het ook gelijk terugbrengen als je iets geleend hebt. Dan loopt een ander zich thuis niet rot te zoeken. Als er iets kut is als je bezig bent is ontdekken dat je gereedschap ergens anders ligt. Koop dan zelf een boormachine. Te gek voor woorden natuurlijk dat iemand niet eens naar z'n eigen spullen mag vragen maar als er wat geleend moet worden weet je blijkbaar wel bij wie je moet zijn.
Sorry liet me even gaan.
quote:
Nee, zelf gekocht.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 15:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik graag als je ze nooit terugbrengt
In elk geval zoveel mogelijk!quote:Op donderdag 9 augustus 2018 15:17 schreef MissLuna het volgende:
Laten we vooral elke vorm van menselijk contact mijden.
Hahaaaa! Je bent een millenialquote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:50 schreef Nattekat het volgende:
Over 10 jaar: "dat geldt voor x% van de 18 tot 40-jarigen, die ook wel millennials genoemd worden". Vanaf 23 jaar pas, ik wil niet met die groep geïdentificeerd worden
En bellen is gewoon kut. Berichtjes kan je in veel meer situaties gewoon sturen en je hebt meer tijd om na te denken over wat te zeggen, geen druk.
Geen cliché maar gewoon ervaring.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is het kantoorcliché, maar mijn e-mails zijn heel helder, bondig en waar nodig diplomatiek.
Aan de telefoon ben je soms drie keer iets aan het uitleggen voordat de ander het snapt en dan nog kun je het vaak beter alsnog op schrift stellen.
Dat geloof ik, maar het argument wordt ook vaak gebruikt door mensen die niet heel mailvaardig zijn.quote:
Sowieso wordt er meestal nog wel een mail gestuurd ter bevestiging van het telefoongesprek.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 17:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat geloof ik, maar het argument wordt ook vaak gebruikt door mensen die niet heel mailvaardig zijn.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 15:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik graag als je ze nooit terugbrengt
Godver, je weet niet eens de strekking van het mailcontact. Met een paar kernwoorden in steno komt de boel echt niet over.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een verhaal? Wat kernwoorden zijn meer dan genoeg. Maar nogmaals we leven schijnbaar in een andere tijd waar alles tot op het laatste woordje moet zijn vastgelegd. Als ik er nu de uren voor had gekregen dan was het nog te begrijpen.
Tja dat is U mening. Schijnbaar snap jij niet als iemand mij wat uitlegt ik met een paar woorden op een post-it wel kan onthouden wat de bedoeling is. Bovendien jaren lang zo gewerkt zonder ook maar een probleem.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 18:37 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Godver, je weet niet eens de strekking van het mailcontact. Met een paar kernwoorden in steno komt de boel echt niet over.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:08 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind zowel mailen als bellen kut, omdat ik nooit goed weet welke toon ik moet aanslaan. Maar aan de andere kant, gewoon even er overheen zetten en dan gaat het altijd wel goed. De angst is niet rationeel maar blijft toch. Erg vervelend.
Face to face heb ik nooit problemen.
quote:Op donderdag 9 augustus 2018 18:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja dat is U mening. Schijnbaar snap jij niet als iemand mij wat uitlegt ik met een paar worden op een post-it wel kan onthouden wat de bedoeling is. Bovendien jaren lang zo gewerkt zonder ook maar een probleem.
Schijnbaar en dat heb ik al eerder uitgelegd dat het bij ieder vakgebied anders werkt. Maar je valt mij aan waarbij ik het persoonlijk onzin vind en mij te veel tijd kost om iedere vraag met een mail te bevestigen. En onwerkbaar om ieder boutje dat ik gebruik per mail te bevestigen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 18:45 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Je hebt werkelijk geen flauw idee waarover je lult. Als ik dingen moet overleggen op mijn werk is dat meestal om wijzigingen aan procedures aan te vragen bij mensen die vooral ict kennis hebben. Die hebben dus ook tekst en uitleg bij verschillende stappen nodig zodat ze snappen waarom zoiets op die manier moet. Kan via de telefoon of face to face maar per mail weet je zeker dat er geen punten weer vergeten worden.
Snap je het of moet ik een post it voor je schrijven?
Het valt mij al minder op dan anderenquote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:39 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Hahaha, volgens mij is dat niet helemaal waar.
Ik reageer geïrriteerd op het feit dat je wel even meent te weten dat in mijn situatie een post itje voldoende is en bij verdere uitleg blijft vasthouden dat dat maar onzin is.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 18:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Schijnbaar en dat heb ik al eerder uitgelegd dat het bij ieder vakgebied anders werkt. Maar je valt mij aan waarbij ik het persoonlijk onzin vind en mij te veel tijd kost om iedere vraag met een mail te bevestigen. En onwerkbaar om ieder boutje dat ik gebruik per mail te bevestigen.
Maar als jij denkt dat ik uit mijn nek lul terwijl jij alleen in ICT kunt denken prima. Bij verzekeringmaatschappijen zal het ook anders werken. Daarom zal ik ook nooit in die branche gaan werken. Ik heb er totaal niets mee. Of face to face of telefonisch.
!quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:50 schreef Nattekat het volgende:
ik wil niet met die groep geïdentificeerd worden
En bellen is gewoon kut.
Goeie reactie hoor.quote:
Jouw soort mensen gaan bedrijven aan ten onder.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 11:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik kreeg mails welke bouten te gebruiken etc. Dat ging in het verleden gewoon mondeling en klaar. Maar nu durft men geen verantwoording meer te nemen en willen ze wel alles weten maar dan wel zwart op wit.
Natuurlijk is het zo dat bij scope wijzigingen etc alles schriftelijk word vast gelegd. Dat is altijd al zo geweest. Maar daar had ik het niet over. Mij irriteert het als collega's onderling elkander alles mailen. Je hele mail box vol op een dag met de meest onzinnige vragen om alleen maar iets af te schuiven.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 18:57 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Ik reageer geïrriteerd op het feit dat je wel even meent te weten dat in mijn situatie een post itje voldoende is en bij verdere uitleg blijft vasthouden dat dat maar onzin is.
Ligt ook wel een beetje aan het onderwerp. Als het puur feitelijke dingen zijn, is e-mail prima. Maar soms wil je gewoon even aftasten hoe de andere partij ergens in staat en dan is bellen weer handiger.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ikzelf vind email etc ook veel fijner dan bellen. Ik zal zelf nooit bellen en gebeld worden vind ik ook maar meh.
Ook zakelijk gezien is berichten sturen of mailen vaak veel efficiënter. Of even bij een collega langslopen, dat kan ook.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Dat wordt dan nog wat als deze mensen voor het eerst gaan werken en telefonisch zaken moeten gaan regelen.
Dat is het dus niet altijd.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:00 schreef Chai het volgende:
[..]
Want? Als het gewoon de beste manier is om iets te regelen zal er vast niet veel van die schroom over zijn.
Collega's, mensen met wie je samenwerkt, klanten, etc zitten niet altijd in de buurt.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ook zakelijk gezien is berichten sturen of mailen vaak veel efficiënter. Of even bij een collega langslopen, dat kan ook.
Vooral Skype is handig, als het nodig is kun je alsnog op voice overgaan, al dan niet met beeld.
Als je de juiste persoon aan de telefoon krijgt. Als er überhaupt al wordt opgenomen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 13:30 schreef MMaRsu het volgende:
Bellen is zoveel beter. Persoonlijk, intonatie, geen misverstanden.
Haha, al die verzekeringsagenten die de ict helpdesk bellen en een uur in het rond lullen terwijl die ict pikkies denken wtf!? Moeten ze een foutmelding voorlezen (screenshot gaat niet per telefoon), beginnen ze toch te stotteren en onbegrijpelijk te doen... mail dan toch! Met plaatjes!quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:35 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar het is nog altijd beter dan een mailtje sturen. Tenminste, als het om werk gaat. Aan de telefoon kom je al snel achter of de persoon je begrijpt. Zeker als het gaat om complexe verzekeringen. Door de telefoon is het ook makkelijker uit te leggen.
Dat mag je vinden, maar dat maakt natuurlijk niet dat het mailen/appen/etc in alle gevallen efficiënter (lees: beter) is dan bellen. Soms zelfs integendeel.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben de volgende generatie, voor ons is bellen gewoon ouderwets
Ja, ik loop ook niet ff langs bij collega's in Frankfurt of Parijs, maar wel bij die op dezelfde etage. Daarom Skypen we zoveel. En de rest via e-mail.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Collega's, mensen met wie je samenwerkt, klanten, etc zitten niet altijd in de buurt.
Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen, als je moet beginnen met: "Hallo, met Eyjafjallajoekull"quote:Op donderdag 9 augustus 2018 09:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik ben vrij slecht in praten.
Collega's die zich op een totaal andere locatie bevinden mail of bel je inderdaad. Dat was in het verleden ook al zo maar ivp mail was het dan de fax die je gebruikte. Maar mij gaat het om algemene vragen van collega,s op dezelfde afdeling of gebouw.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 20:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, ik loop ook niet ff langs bij collega's in Frankfurt of Parijs, maar wel bij die op dezelfde etage. Daarom Skypen we zoveel. En de rest via e-mail.
Bellen niet, want je kunt dan niet zien of je iemand stoort in zijn werkzaamheden.
Bij veel bedrijven kunnen it-mensen gewoon met je meekijken op het beeldscherm.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Haha, al die verzekeringsagenten die de ict helpdesk bellen en een uur in het rond lullen terwijl die ict pikkies denken wtf!? Moeten ze een foutmelding voorlezen (screenshot gaat niet per telefoon), beginnen ze toch te stotteren en onbegrijpelijk te doen... mail dan toch! Met plaatjes!
Welke communicatie ook. Ik ben van mening dat je dat middel moet gebruiken dat een ander zo weinig mogelijk werk gaat bezorgen. En gaat het om bepaalde afspraken met als voorbeeld meerwerk of scope wijzigingen dan kom je niet onder schriftelijke communicatie uit. Dat is trouwens nooit anders geweest.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:46 schreef Infection het volgende:
Ik heb ook een hekel aan bellen. Een berichtje sturen is gewoon veel handiger. Langere tijd om na te denken over wat je gaat zeggen, het wordt beter geformuleerd en je kunt het in je eigen tempo doen. Heeft verder niets met belvrees te maken, mijn baan is voornamelijk bellen zelfs.
Je bent gewoon one of us (gobble gobble).quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben de volgende generatie, voor ons is bellen gewoon ouderwets
Neh, volgens de beschrijving van gen Z ben ik one of themquote:Op donderdag 9 augustus 2018 21:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je bent gewoon one of us (gobble gobble).
hehehquote:Op donderdag 9 augustus 2018 18:36 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Tevens mag vuurtoren mijn vorige post wel met een korrel zout nemen. Hengelde eigenlijk naar een sneer betreffende een paar boeken van een andere user hier.
Ik hoef mij niet te verantwoorden op fok. Dat laat ik over aan mijn ex werkgevers en collega's. Inderdaad nu is het zo u vraagt wij draaien. In het verleden was dat niet het geval. Ik was geen meeloper en een dwarsligger. Maar ook die zijn nodig.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jouw soort mensen gaan bedrijven aan ten onder.
Dit idd. Probleem oplossen in een telefoongesprek en bevestigen wat je hebt afgesproken per mail (anders gaan mensen het vergeten en/of ontkennen).quote:Op donderdag 9 augustus 2018 19:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is het dus niet altijd.
Vaak genoeg dat mensen middels de mail/communicators langs elkaar heen blijven praten en er tig mails over-en-weer worden verzonden. Waarbij de issue dan met 1 belletje is opgelost.
Wat betreft het vastleggen van afspraken is mailen inderdaad handig. Wat betreft het oplossen van problemen vaak niet.
In deze context heb ik ook een bloedhekel aan die mail cultuur.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 20:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Collega's die zich op een totaal andere locatie bevinden mail of bel je inderdaad. Dat was in het verleden ook al zo maar ivp mail was het dan de fax die je gebruikte. Maar mij gaat het om algemene vragen van collega,s op dezelfde afdeling of gebouw.
Dit... Gelukkig zijn we bij defensie oer conservatief wat dat betreft... De telefoon rinkelt meer dan dat er mail binnenstroomt...quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:22 schreef maryen65 het volgende:
Waar is de tijd toch gebleven dat er werd gevochten wie de telefoon op mocht nemen
06-32032001 Dat is old school.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 14:27 schreef myShizzle het volgende:
Wij belden altijd de gratis sexlijn en deden dan alsof we meiden waren - als ik me niet vergis was het nummer en de jingle iets van 0800 4994, bel nu!.
Kan, maar mag niet tijd zomaar ivm AVG. Sowieso altijd eerst zien te achterhalen wat het probleem is. "Wat voor foutmelding is het dan?"quote:Op donderdag 9 augustus 2018 20:49 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bij veel bedrijven kunnen it-mensen gewoon met je meekijken op het beeldscherm.
Gelukkig stoort het skyperiedeltje niet of je mailpopup of die teringwhatsapp die heel de dag ligt te jengelen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 20:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, ik loop ook niet ff langs bij collega's in Frankfurt of Parijs, maar wel bij die op dezelfde etage. Daarom Skypen we zoveel. En de rest via e-mail.
Bellen niet, want je kunt dan niet zien of je iemand stoort in zijn werkzaamheden.
wij hebben ook zo’n remote assistence van IT. Mag je nooit accepteren tenzij je de desbetreffende ITer aan de telefoon hebt en hij met zijn login bevestigd dat hij inderdaad die sessie aangezet heeft.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 00:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Kan, maar mag niet tijd zomaar ivm AVG. Sowieso altijd eerst zien te achterhalen wat het probleem is. "Wat voor foutmelding is het dan?"
En je wilt die assurantiepersonen de kost niet geven die het niet lukt hun deel van zo'n meekijkverbinding tot stand te brengen
"Bel ik gelegen?"quote:Op donderdag 9 augustus 2018 20:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, ik loop ook niet ff langs bij collega's in Frankfurt of Parijs, maar wel bij die op dezelfde etage. Daarom Skypen we zoveel. En de rest via e-mail.
Bellen niet, want je kunt dan niet zien of je iemand stoort in zijn werkzaamheden.
Skype chat? Video conference? Of voice-skype? Want dat laatste is natuurlijk gewoon practisch hetzelfde als bellen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 08:43 schreef Ceased2Be het volgende:
Wij hebben niet eens telefoon op kantoor (paar collegae uitgezonderd).
Bel zelf ook nooit, zakelijk nooit en privé vrijwel niet als ik 10 minuten haal in de maand is het veel.
Meeste gaat via WhatsApp en anders mail/skype/chat als het zakelijk is.
Skype chat, heel af en toe een video-conference maar dat is remote inbellen bij een vergadering zodat iedereen je thuiswerk-kapsel kan zienquote:Op vrijdag 10 augustus 2018 10:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Skype chat? Video conference? Of voice-skype? Want dat laatste is natuurlijk gewoon practisch hetzelfde als bellen.
Je kunt het beeld toch uitzetten? Dat deed ik ook altijd. Net als mijn collega’s.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 10:11 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Skype chat, heel af en toe een video-conference maar dat is remote inbellen bij een vergadering zodat iedereen je thuiswerk-kapsel kan zien
o klopt, maar dat is een beetje een running gag geworden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 11:11 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je kunt het beeld toch uitzetten? Dat deed ik ook altijd. Net als mijn collega’s.
Zeker zodat je met je telefoon kan spelen tijdens nutteloze discussiesquote:Op vrijdag 10 augustus 2018 11:11 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Je kunt het beeld toch uitzetten? Dat deed ik ook altijd. Net als mijn collega’s.
Nee die storen niet. Skype op de pc op het andere scherm, net als Outlook, en Whatsapp alleen na werktijd op de mobiel. Voor nood is er de telefoon met het vaste nummer. Als je daarin niet georganiseerd bent kom je niet meer aan werken toe.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 08:35 schreef fathank het volgende:
[..]
Gelukkig stoort het skyperiedeltje niet of je mailpopup of die teringwhatsapp die heel de dag ligt te jengelen.
Ik neem niet eens op. En toen ik nog de telefonische helpdesk draaide, zat ik gewoon op het volgende telefoongesprek te wachten omdat iets anders tussendoor doen inefficiënt is.quote:
In mijn geval gaat het erom dat je als ict-er in principe geen toegang zou mogen hebben tot de gegevens van de klanten van een verzekeringsagent. Tenzij het niet anders kan. Maar dat zouden de uitzonderingsgevallen moeten zijn. Helaas weten die agenten te weinig van gdpr of ict om hun klanten voldoende te beschermen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 08:39 schreef nixxx het volgende:
[..]
wij hebben ook zo’n remote assistence van IT. Mag je nooit accepteren tenzij je de desbetreffende ITer aan de telefoon hebt en hij met zijn login bevestigd dat hij inderdaad die sessie aangezet heeft.
Zou me in mijn bedrijf niet verbazen als ze met goedkeuring van HR gewoon stiekem mee kunnen kijken met alles wat je doet.
Daar kijk je niet naar als je op het eerste scherm geconcentreerd aan het werk bent.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 21:53 schreef fathank het volgende:
En dat tweede scherm zet je dan uit ofzo?
Bij oudere generaties ook niet. Die gaan na de lunch eerst een half uurtje met de handen op de buik.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 22:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar kijk je niet naar als je op het eerste scherm geconcentreerd aan het werk bent.
Maar ja, concentratie en de jongere generaties gaan niet altijd hand in hand.
Maar zijn ook daarbij niet gelijk afgeleid door hun mobieltje.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 22:27 schreef fathank het volgende:
[..]
Bij oudere generaties ook niet. Die gaan na de lunch eerst een half uurtje met de handen op de buik.
Ik ben het eens met deze oudere mod.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 10:12 schreef Karina het volgende:
Ik vind bellen veel makkelijker, dat heen en weer gemail is maar onhandig. Als je belt kun je beter doorvragen en de toon helpt ook, via mail of iig schriftelijk kunnen sommige dingen verkeerd, meestal wat 'harder' overkomen.
Ik neem zelden op bij onbekende nummers, laat staan bij een geheim nummer. Dat een huisarts zo'n nummer gebruikt is wel heel gek, vind ik.quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 10:13 schreef Zihuatanejo het volgende:
Ik haat het om gebeld te worden met een geheim nummer. Is er iets dan kun je niet terugbellen of moet je dat via een enorme omweg doen. Of het zijn of die superirritante verkopers die je niet kan blokkeren, zoals je oude energiebedrijf van x jaar geleden.
Ook mijn huisarts belt met een geheim nummer. Maar ja, ik ben niet altijd bereikbaar en hij belt de meest vreemdste momenten. Nu doet hij dat niet meer bij mij. Vind ik prima.
Je ziet het vaak bij mensen die je bellen namens een organisatie, zoals een helpdesk. Als je hun wilt bellen, moet je een algemeen nummer kiezen en niet het directe nummer van de medewerker. Je wilt uiteindelijk niet dat de huisarts tijdens consulten, huisbezoeken of noodsituaties wordt gebeld door mensen met vragen die door de assistent/receptie kunnen worden afgehandeld.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 00:36 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik neem zelden op bij onbekende nummers, laat staan bij een geheim nummer. Dat een huisarts zo'n nummer gebruikt is wel heel gek, vind ik.
Als wij met klanten gaan bellen, doen we dat doorgaans gepland. Zo heeft de klant tijd voor ons vrijgemaakt en kan zich op het gesprek voorbereiden. Dat werkt ontspannen, omdat je weet dat de klant je verwacht en je niet ongelegen belt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 00:09 schreef terrorsjaak het volgende:
Ik bel echt prive echt weinig. Een half uurtje per maand denk ik. Maar zakelijk bel ik alleen maar. Even kort contact houden met bestaande relaties of een klant iets goed uitleggen zodat ze ook de kans krijgen meerdere vragen stellen. Zo'n gesprek duurt soms wel 20 minuten. Dat lukt echt niet per mail met zo veel vragen heen en weer.
Valt wel mee. Uiteindelijk is een (ongepland of onverwacht) telefoontje een plotselinge situatie waarvan de uitkomt niet vaststaat maar de gevolgen groot kunnnen zijn.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 07:41 schreef XDo het volgende:
Fascinerend topic! Ik maak me nu wel zorgen over de toekomst van Nederland als zelf een telefoontje plegen al zoveel angstgevoelens oproept bij zoveel landgenoten.
Ik kan nog wel wat hypothetisch angstigere situaties bedenken zeg maar...
Ja zowel in positieve zin (je hebt de loterij gewonnen!!) als in negatieve zin (je oma is dood). Dat weet je niet van te voren.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 08:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Valt wel mee. Uiteindelijk is een (ongepland of onverwacht) telefoontje een plotselinge situatie waarvan de uitkomt niet vaststaat maar de gevolgen groot kunnnen zijn.
Toch goed? Lijkt me eerder problematisch als mensen daar niet mee leren omgaan.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 08:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Uiteindelijk is een (ongepland of onverwacht) telefoontje een plotselinge situatie waarvan de uitkomt niet vaststaat maar de gevolgen groot kunnnen zijn.
Okay, interessant. Erg lastig.. ik zou alsnog niet opnemen denk ik.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 04:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je ziet het vaak bij mensen die je bellen namens een organisatie, zoals een helpdesk. Als je hun wilt bellen, moet je een algemeen nummer kiezen en niet het directe nummer van de medewerker. Je wilt uiteindelijk niet dat de huisarts tijdens consulten, huisbezoeken of noodsituaties wordt gebeld door mensen met vragen die door de assistent/receptie kunnen worden afgehandeld.
Precies ja. Ik kan prima met mensen praten wanneer ik ze zie, dus het is geen sociaal probleem. Bellen 'klopt' gewoon niet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 13:01 schreef Twiitch het volgende:
Ik hou niet van telefoneren vooral omdat ik gewoon erg visueel ingesteld ben. Ik wil iemand kunnen zien wanneer ik met hem/haar praat.
Da's wel een beetje overdreven denk je niet? We hebben allemaal wel dingen die we niet graag doen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 13:43 schreef Lyrebird het volgende:
Excuses excuses.
Als je je af laat schrikken door een telefoontje, dan spoor je niet helemaal ( ik spreek uit ervaring). Je zelf wat minder serieus nemen helpt.
Ik heb jaren geen telefoon gehad, omdat ik een bloedhekel aan bellen had. Werd er bloednerveus van, kon te weinig met alleen audio, blah blah blah.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 13:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Da's wel een beetje overdreven denk je niet? We hebben allemaal wel dingen die we niet graag doen.
Tja, dat was jouw situatie. Sommige mensen vinden het gewoon niet prettig wanneer ze de gezichtsexpressie van iemand niet kunnen zijn tijdens het praten, omdat bepaalde nuances dan verdwijnen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb jaren geen telefoon gehad, omdat ik een bloedhekel aan bellen had. Werd er bloednerveus van, kon te weinig met alleen audio, blah blah blah.
Allemaal tekenen dat ik niet goed in m’n vel zat, dat ik zowel fysiek als mentaal niet in evenwicht was.
Wat jij beschrijft is wel even iets anders dan niet de voorkeur hebben voor telefonisch contact.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb jaren geen telefoon gehad, omdat ik een bloedhekel aan bellen had. Werd er bloednerveus van, kon te weinig met alleen audio, blah blah blah.
Allemaal tekenen dat ik niet goed in m’n vel zat, dat ik zowel fysiek als mentaal niet in evenwicht was.
Ik heb het in verschillende gradaties gehad. Nu maal ik er niet om.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 14:15 schreef Chai het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft is wel even iets anders dan niet de voorkeur hebben voor telefonisch contact.
En denk dat de belangst uit dit onderzoek niet zo ver gaat als waar jij last van had.
Dat is dan vermoedelijk het achterliggende probleem van de gepamperde generatie (en de autisten): niet kunnen omgaan met onverwachte situaties.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 12:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Toch goed? Lijkt me eerder problematisch als mensen daar niet mee leren omgaan.
Bij verschillende mensen is dat broodnodig omdat hun ongearticuleerde gemompel in de telefoon nauwelijks is te verstaan.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 13:01 schreef Twiitch het volgende:
Ik hou niet van telefoneren vooral omdat ik gewoon erg visueel ingesteld ben. Ik wil iemand kunnen zien wanneer ik met hem/haar praat.
Met een telefooncentrale valt er omheen te werken maar als een huisarts een eigen mobiele telefoon gebruikt bij mijn weten niet. Zou ook ongewenst zijn dat als je een willekeurig telefoonnummer op het scherm ziet als je gebeld wordt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 13:32 schreef Strani het volgende:
[..]
Okay, interessant. Erg lastig.. ik zou alsnog niet opnemen denk ik.
Het is afhankelijk van de situatie. Het fijnste vind ik face to face om over bepaalde zaken te praten. Meestal komen dan vaak meerdere vragen die je gelijk kunt oplossen. Bellen ook prima. Mailen ben ik nooit een voorstander van geweest omdat het mij veel te veel tijd koste. En probeer maar eens iemand via de mail uit te leggen wat je nu precies bedoeld. Dan moet je al schetsen maken etc en dan nog is het maar de vraag of het duidelijk is. Meestal gaan dan mails over en weer. En face to face zou dat in 15 min geregeld zijn geweest.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 13:01 schreef Twiitch het volgende:
Ik hou niet van telefoneren vooral omdat ik gewoon erg visueel ingesteld ben. Ik wil iemand kunnen zien wanneer ik met hem/haar praat.
In welke zin. Het is toch eenvoudig om te zeggen dat je bij twijfel de ander uitlegt dat je het gaat uitzoeken en nog iets van je laat horen of erop terug komt desnoods via de mail.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 08:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Valt wel mee. Uiteindelijk is een (ongepland of onverwacht) telefoontje een plotselinge situatie waarvan de uitkomt niet vaststaat maar de gevolgen groot kunnnen zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |