abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:24:57 #1
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181027452
Ik word nog wel eens benaderd door bedrijven of ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging. Ik heb gewoon een vaste baan en ben niet actief op zoek naar wat anders, maar ik vind dat je altijd moet open staan voor mogelijkheden.

Nu kwam ik in contact met iemand van een detacheringsbureau die aangaf dat mijn voorgestelde functie wel een mogelijkheid was en of ze mij mocht bellen. Gisteren een telefoongesprek gehad met haar. Toen bleek dat ze van een detacheringsbureau is. Als ik dat geweten had, had ze de moeite kunnen besparen, maar dat is weer een ander verhaal.

Toen het gesprek op salaris aan kwam vertelde ik dat mijn ervaring is dat een detacheerder vaak minder betaalt dan het gemiddelde bedrijf.
Toen zei ze dat je gewoon salarisonderhandelingen in gaat en je een salaris overeen komt. Bijvoorbeeld 3000 euro. Als dan blijkt dat je op een klus wordt gezet waarbij jouw collega's (die bij de klant in dienst zijn) 3200 euro betaald krijgen zouden zij wettelijk verplicht zijn om dat verschil bij te betalen. Dus dan zou je voor de duur van die klus 3200 euro verdienen. Lager mag dan weer niet. (is letterlijk het voorbeeld dat zij gaf)

Uiteindelijk gesprek afgekapt omdat ik gewoon niet op detachering zit te wachten, maar ik vond het wel een raar verhaal. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Nu ben ik een beetje gaan zoeken op internet en ik krijg daar niet hetzelfde antwoord als zij geeft.
Bijvoorbeeld: https://www.fnv.nl/sector(...)gen-bij-detachering/
Punt 10 zegt gewoon het tegenovergestelde.

Mocht die regel wel bestaan, dan ben ik wel benieuwd wanneer die is ingegaan. Ik ben namelijk via een detacheerder aan mijn huidige baan gekomen. Toen ik daar gedetacheerd werd verdiende ik veel minder dan de mensen die daar vast werkten.

Weet iemand hoe dit in elkaar zit? Ik geloof er namelijk geen bal van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Komakie op 08-08-2018 11:36:32 ]
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Moderator woensdag 8 augustus 2018 @ 11:34:24 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_181027604
Raar verhaal. Wie zijn dan 'jouw collega's'? Zijn dat de mensen die bij die betreffende klant waar je gedetacheerd zit werken, of zijn dat directe collega's van je, dus die bij dezelfde werkgever werken en bij dezelfde klant als jou zitten gedetacheerd?

Raar verhaal. Ik ken het niet. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:37:03 #3
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181027640
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:34 schreef CoolGuy het volgende:
Raar verhaal. Wie zijn dan 'jouw collega's'? Zijn dat de mensen die bij die betreffende klant waar je gedetacheerd zit werken, of zijn dat directe collega's van je, dus die bij dezelfde werkgever werken en bij dezelfde klant als jou zitten gedetacheerd?

Raar verhaal. Ik ken het niet. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
Even aangepast.
Het gaat dus inderdaad over collega's die bij de klant in dienst zijn.

Ik vond het ook al erg dubieus. Vooral omdat ze zei dat het wettelijk verplicht is en ik er nog nooit van heb gehoord.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Moderator woensdag 8 augustus 2018 @ 11:39:55 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_181027697
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:37 schreef Komakie het volgende:

[..]

Even aangepast.
Het gaat dus inderdaad over collega's die bij de klant in dienst zijn.

Ik vond het ook al erg dubieus. Vooral omdat ze zei dat het wettelijk verplicht is en ik er nog nooit van heb gehoord.
Dus dat zou betekenen dat als ik ergens bij een klant zit, en daar komt een collega werken die minder salaris krijgt dan ik, dat hij gedurende de tijd van die opdracht ineens net zoveel salaris krijgt als ik?

Dat is gelul.
Breitling - Instruments for Professionals
  Redactie Frontpage woensdag 8 augustus 2018 @ 11:40:16 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_181027709
Je reinste kolder. Meer valt er niet over te zeggen :)

Ik zou dir detacheerder nog even bellen om te vragen naar het wetsartikel die dit stelt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:48:56 #6
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_181027876
Ja heel bijzonder. Ook nog nooit van gehoord. En al zou het wel zo zijn dan denk ik dat de werkgever daar snel een workaround voor vind door de ander meer 'senior' in te zetten of een functie erbij te bedenken.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_181028445
Ja dit is natuurlijk de grootste onzin ooit.
pi_181028612
Zij heeft het misschien over de inlenersbeloning?
pi_181028641
Ik ken wel de inlenersbeloning (voor uitzendkrachten), maar weet niet of die ook bij detachering geldt. Het lijkt me wel.
quote:
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

[...]

c. ter beschikking stellen van arbeidskrachten: het tegen vergoeding ter beschikking stellen van arbeidskrachten aan een ander voor het onder diens toezicht en leiding, anders dan krachtens een met deze gesloten arbeidsovereenkomst, verrichten van arbeid;
Bron: artikel 1 lid 1 sub c Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs

quote:
De hoofdregel voor de beloning van uitzendkrachten is vastgelegd in de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi): uitzendondernemingen zijn aan uitzendkrachten het loon en overige vergoedingen verschuldigd die ook worden toegekend aan vaste werknemers van de inlener. Deze regel wordt ook wel de inlenersbeloning genoemd. Op deze regel zijn twee uitzonderingen. De hoofdregel geldt niet als er een CAO van toepassing is op de arbeidsrelatie tussen uitzendkracht en uitzendonderneming en ook niet als er een CAO van toepassing is op het inlenende bedrijf die bepaling bevat over het loon en overige vergoedingen. In het laatste geval is de inlener verplicht om met ieder uitzendbureau van wie hij uitzendkrachten betrekt afspraken te maken dat uitzendkrachten het loon en overige vergoedingen ontvangen overeenkomst de inleen-CAO. Deze bepaling wordt de vergewisbepaling genoemd.
Bron: https://www.hr-kiosk.nl/h(...)beid/rechtspositie#4

quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:40 schreef Innisdemon het volgende:
Je reinste kolder. Meer valt er niet over te zeggen :)

Ik zou dir detacheerder nog even bellen om te vragen naar het wetsartikel die dit stelt.
Artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs?

[ Bericht 10% gewijzigd door baskick op 08-08-2018 12:35:59 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181028776
Wat een onzin, in heel veel bedrijven verdienen alle medewerkers wat anders (als er geen cao is)... hoe gaan ze dat aanpakken dan?
pi_181028826
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:33 schreef erikkll het volgende:
Wat een onzin, in heel veel bedrijven verdienen alle medewerkers wat anders (als er geen cao is)... hoe gaan ze dat aanpakken dan?
Gaat natuurlijk om schalen.
Iemand die van buiten af tijdelijk wordt geplaatst, mag niet in bijvoorbeeld schaal 7 gezet worden terwijl de functie en collega’s op schaal 9 en 10 wordt ingeschaald.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 12:38:11 #12
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_181028841
WAADI artikel 8 regelt dit:
https://maxius.nl/wet-all(...)ermediairs/artikel8/

-edit- ^^ 3 min geleden in een ninja edit door Baskick al gepost. :+
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_181028860
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Gaat natuurlijk om schalen.
Iemand die van buiten af tijdelijk wordt geplaatst, mag niet in bijvoorbeeld schaal 7 gezet worden terwijl de functie en collega’s op schaal 9 en 10 wordt ingeschaald.
Nee maar schalen zijn ook een CAO dingetje. In een sector zonder CAO spreek je gewoon een salaris af.
pi_181029620
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:33 schreef erikkll het volgende:
Wat een onzin, in heel veel bedrijven verdienen alle medewerkers wat anders (als er geen cao is)... hoe gaan ze dat aanpakken dan?
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:39 schreef erikkll het volgende:

[..]

Nee maar schalen zijn ook een CAO dingetje. In een sector zonder CAO spreek je gewoon een salaris af.
Mijn eerste (logische) gedachte zou zijn dat het laagste en hoogste salaris de bandbreedte vormen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181030130
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:19 schreef baskick het volgende:

[..]

[..]

Mijn eerste (logische) gedachte zou zijn dat het laagste en hoogste salaris de bandbreedte vormen.
Maar die zijn meestal niet openbaar/bekend behalve bij HR en evt manager/directeur
pi_181030162
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:40 schreef erikkll het volgende:

[..]

Maar die zijn meestal niet openbaar/bekend
Nee, maar lijkt me aan de detacheerder om jou een salaris aan te bieden conform de medewerkers bij het inleenbedrijf. Het is lastig controleerbaar, eens, maar dat was niet de topicvraag.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181030179
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Nee, maar lijkt me aan de detacheerder om jou een salaris aan te bieden conform de medewerkers bij het inleenbedrijf. Het is lastig controleerbaar, eens, maar dat was niet de topicvraag.
Naja, volgens mij heeft de detacheerder daar dus geen verplichting toe. Hij kan ieder salaris bieden waar de medewerker mee akkoord gaat.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:45:42 #18
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_181030250
Ik ben afgelopen jaar in vaste dienst gekomen en ik verdien daar net zoveel.

Echter; heb ik wel recht op meer dagen tov toen ik gedetacheerd was, dus eigenlijk verdien ik toch wat meer.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 15:40:01 #19
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_181033162
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:42 schreef erikkll het volgende:

[..]

Naja, volgens mij heeft de detacheerder daar dus geen verplichting toe. Hij kan ieder salaris bieden waar de medewerker mee akkoord gaat.
Hoe interpreteer jij dan WAADI art.8 (zie enkele posts terug)? :?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 8 augustus 2018 @ 15:41:23 #20
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181033204
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:39 schreef erikkll het volgende:

[..]

Nee maar schalen zijn ook een CAO dingetje. In een sector zonder CAO spreek je gewoon een salaris af.
Ja, maar dan nog zullen de salarissen van werknemers die hetzelfde werk doen echt niet verschrikkelijk ver uit elkaar liggen. Zo dom zijn ze bij een bedrijf nou ook weer niet.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 8 augustus 2018 @ 15:42:17 #21
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181033233
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:26 schreef baskick het volgende:
Ik ken wel de inlenersbeloning (voor uitzendkrachten), maar weet niet of die ook bij detachering geldt. Het lijkt me wel.

[..]

Bron: artikel 1 lid 1 sub c Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs

[..]

Bron: https://www.hr-kiosk.nl/h(...)beid/rechtspositie#4

[..]

Artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs?
Ok, volgens mij nog wel wat mits en maren...

Wat ik mij dan afvraag.
Ik heb in het verleden voor een detacheerder gewerkt. Later in dienst gekomen. Ik kreeg daar een salaris aangeboden wat 800 euro hoger lag dan wat ik kreeg. Ik weet dat de laagst betaalde op die afdeling 500 meer verdiende dan ik op dat moment.
Kun je daar nog iets mee?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 8 augustus 2018 @ 15:44:07 #22
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181033290
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Nee, maar lijkt me aan de detacheerder om jou een salaris aan te bieden conform de medewerkers bij het inleenbedrijf. Het is lastig controleerbaar, eens, maar dat was niet de topicvraag.
Ik had soms 3 of 4 klussen per jaar dus is het lastig om een vergelijkbaar salaris te bieden aangezien iedereen natuurlijk een verschillend salaris heeft.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_181034732
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 15:44 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik had soms 3 of 4 klussen per jaar dus is het lastig om een vergelijkbaar salaris te bieden aangezien iedereen natuurlijk een verschillend salaris heeft.
Ze kunnen jouw salaris toch voor de duur van de opdracht aanpassen? Omhoog dan, omlaag zou ik niet zo snel accepteren ;)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181034753
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:42 schreef erikkll het volgende:

[..]

Naja, volgens mij heeft de detacheerder daar dus geen verplichting toe. Hij kan ieder salaris bieden waar de medewerker mee akkoord gaat.
Oke, waarom, rekening houdend met artikel 8 Waadi?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 8 augustus 2018 @ 16:37:41 #25
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181034930
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Ze kunnen jouw salaris toch voor de duur van de opdracht aanpassen? Omhoog dan, omlaag zou ik niet zo snel accepteren ;)
Dat was dus ook wat zij beweerde.
Je hebt een basis salaris. Blijkt dat de medewerkers (met dezelfde functie) van het bedrijf waar je gedetacheerd zit meer te verdienen leggen zij het verschil bij. Naar beneden bijstellen schijnt niet te kunnen (lijkt me ook niet meer dan logisch)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_181035084
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:40 schreef Innisdemon het volgende:
Je reinste kolder. Meer valt er niet over te zeggen :)

Ik zou dir detacheerder nog even bellen om te vragen naar het wetsartikel die dit stelt.
Of beter nog, vraag of ze dit ook in je contract willen opnemen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_181036803
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:37 schreef Komakie het volgende:

[..]

Dat was dus ook wat zij beweerde.
Je hebt een basis salaris. Blijkt dat de medewerkers (met dezelfde functie) van het bedrijf waar je gedetacheerd zit meer te verdienen leggen zij het verschil bij. Naar beneden bijstellen schijnt niet te kunnen (lijkt me ook niet meer dan logisch)
Oké en wat is het probleem dan? Ik snap niet zo goed waarom je in de OP linkt naar een artikel over werken bij een SW-bedrijf. Op basis van wat je schrijft schat ik je niet als SW'er in.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181038331
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:19 schreef baskick het volgende:

[..]


[..]

Mijn eerste (logische) gedachte zou zijn dat het laagste en hoogste salaris de bandbreedte vormen.
Het probleem bij (hoger opgeleide) detacheringen is dan weer dat vaak geen twee mensen binnen een bedrijf dezelfde functie en ervaring hebben. Vaak ook omdat de detachering voor heel specifiek projectwerk is. Het wordt dan in praktijk erg lastig te bewijzen dat je te weinig verdient, simpelweg omdat er niemand met exact dezelfde functie is.

Bij een uitgezonden magazijnmedewerker waarvan er nog 50 in hetzelfde magazijn rondlopen is, is dat een stuk eenvoudiger.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_181038386
Volgens mij mag je als uitzendkracht niet minder verdienen dan iemand in vaste dienst met hetzelfde werk. Hoe buigbaar 'hetzelfde' is, tot bv 'vergelijkbaar', weet ik niet
pi_181042043
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het probleem bij (hoger opgeleide) detacheringen is dan weer dat vaak geen twee mensen binnen een bedrijf dezelfde functie en ervaring hebben. Vaak ook omdat de detachering voor heel specifiek projectwerk is. Het wordt dan in praktijk erg lastig te bewijzen dat je te weinig verdient, simpelweg omdat er niemand met exact dezelfde functie is.

Bij een uitgezonden magazijnmedewerker waarvan er nog 50 in hetzelfde magazijn rondlopen is, is dat een stuk eenvoudiger.
Het probleem is dan ook niet 'te weinig verdienen' maar het recht op ten minste dezelfde arbeidsvoorwaarden als personeel van de inlener in een gelijke of gelijkwaardige. Een unieke inhuur FTE kan natuurlijk prima gewogen worden volgens een methodiek.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181042276
Wat de detacheerder hiermee bedoelt is dat je een standaard contract krijgt van het bureau voor bijvoorbeeld 3000 euro. Dit is het minimale inkomen waar jij dan recht op hebt. Ook krijg je dit bedrag doorbetaald als je een paar weken geen detacheringsopdracht hebt, je staat immers onder contract bij hun.

Als je vervolgens op een nieuwe functie solliciteert via de detachering en die opdracht krijgt, kan het zo zijn dat dat bedrijf voor die functie een hoger salaris in gedachten heeft. Als dit zo is dan krijg jij als inlener dat hogere bedrag als salaris en niet de standaard 3000.
pi_181042607
In de praktijk zit je doorgaans lager, wel wordt dit vaak gecompenseerd met een leaseauto. Dus onderaan de streep maakt het weinig uit, afhankelijk hoeveel waarde je hecht aan een leaseauto.

Een privé auto incl. alle bijkomende kosten (afschrijving, benzine, mrb, verzekering) zit zo op 500 euro per maand. Reken je dat naar bruto salaris om is het een flink bedrag.

Toen ik in de detachering een opdracht dichtbij huis had, kreeg ik 700 euro bruto per maand extra als ik de auto inleverde.

[ Bericht 18% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2018 23:04:01 ]
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:54:13 #33
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181047017
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 18:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Oké en wat is het probleem dan? Ik snap niet zo goed waarom je in de OP linkt naar een artikel over werken bij een SW-bedrijf. Op basis van wat je schrijft schat ik je niet als SW'er in.
Het ging over detachering in dat stukje. Wat een SW bedrijf precies is weet ik eigenlijk ook niet :{
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_181047128
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:54 schreef Komakie het volgende:

[..]

Het ging over detachering in dat stukje. Wat een SW bedrijf precies is weet ik eigenlijk ook niet :{
SW = sociale werkplaats. Daar gelden mogelijk andere regels (want Wet sociale werkvoorziening).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 9 augustus 2018 @ 11:49:20 #35
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181050088
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 09:02 schreef baskick het volgende:

[..]

SW = sociale werkplaats. Daar gelden mogelijk andere regels (want Wet sociale werkvoorziening).
Ah ok.
Ik had niet verwacht dat dit anders zou kunnen zijn aangezien het over detachering gaat.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 9 augustus 2018 @ 11:53:39 #36
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181050180
Wat ik me nu
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Ze kunnen jouw salaris toch voor de duur van de opdracht aanpassen? Omhoog dan, omlaag zou ik niet zo snel accepteren ;)
Wat ik mij dan afvraag.
Ik heb in het verleden wel voor een detacheerder gewerkt. Daar verdiende ik veel minder dan de mensen van het bedrijf. Verschil van mijn salaris met de goedkoopste medewerker was iets van 600 euro.
Zou je dat met terugwerkende kracht nog kunnen terug vragen.

Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar kan nooit kwaad ;)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_181050784
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 11:53 schreef Komakie het volgende:
Wat ik me nu

[..]

Wat ik mij dan afvraag.
Ik heb in het verleden wel voor een detacheerder gewerkt. Daar verdiende ik veel minder dan de mensen van het bedrijf. Verschil van mijn salaris met de goedkoopste medewerker was iets van 600 euro.
Zou je dat met terugwerkende kracht nog kunnen terug vragen.

Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar kan nooit kwaad ;)
Daar kan ik geen antwoord op geven.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181088370
Willen ze nu al zo graag klanten dan ze gewoon de boel bij elkaar liegen.... dat is nieuw voor mij....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181108992
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Willen ze nu al zo graag klanten dan ze gewoon de boel bij elkaar liegen.... dat is nieuw voor mij....
Dat jij het niet weet maakt het gelijk onwaar?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181148387
Er is een groot verschil tussen detachering en uitzendwerk. Ik ken de regels omtrent uitzendwerk niet, maar kan wel bevestigen dat detachering geen verplichting heeft tot aanvulling van een salaris als de werknemers bij de opdrachtgever meer verdienen.
Bij een detacheringsbureau heb je een eigen (vaste) contract met door jezelf onderhandelde arbeidsvoorwaarden. Het bureau gaat vervolgens zijn best doen jou in te zetten op een voor hen relevant commercieel tarief. Afhankelijk van het bureau krijg je hier zelf ook een deel van terug. Het kan zijn dat jij meer verdient dan de medewerker die rechtstreeks bij de opdrachtgever werkt, het kan zijn dat jij minder verdient.
Ik ken overigens één opdrachtgever die de detacheringsbureau's wel verplicht om te voldoen aan bepaalde arbeidsvoorwaarden (dit minimum is een bepaald percentage van wat een dergelijke medewerker op dat niveau bij henzelf verdient), maar dit is echt de uitzondering en de meeste bureau's voldoen ook zonder die maatregel al aan dat minimum.
  maandag 13 augustus 2018 @ 13:14:09 #41
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181151604
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:24 schreef M.I.B. het volgende:
Er is een groot verschil tussen detachering en uitzendwerk. Ik ken de regels omtrent uitzendwerk niet, maar kan wel bevestigen dat detachering geen verplichting heeft tot aanvulling van een salaris als de werknemers bij de opdrachtgever meer verdienen.
Bij een detacheringsbureau heb je een eigen (vaste) contract met door jezelf onderhandelde arbeidsvoorwaarden. Het bureau gaat vervolgens zijn best doen jou in te zetten op een voor hen relevant commercieel tarief. Afhankelijk van het bureau krijg je hier zelf ook een deel van terug. Het kan zijn dat jij meer verdient dan de medewerker die rechtstreeks bij de opdrachtgever werkt, het kan zijn dat jij minder verdient.
Ik ken overigens één opdrachtgever die de detacheringsbureau's wel verplicht om te voldoen aan bepaalde arbeidsvoorwaarden (dit minimum is een bepaald percentage van wat een dergelijke medewerker op dat niveau bij henzelf verdient), maar dit is echt de uitzondering en de meeste bureau's voldoen ook zonder die maatregel al aan dat minimum.
Dat leek mij ook de meest logische verklaring.
Toch vreemd dat ze dat zegt.

Aan de ene kant wil ik haar terug bellen om te vragen hoe dat nu zit, aan de andere kant weet ik dat ik niet verder wil met dat bedrijf dus vind het een beetje zinloos om nog contact te hebben met ze.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:38:30 #42
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_181153388
Geen idee hoe dat in andere branches is, maar als je in de IT bij een detacheerder niet meer verdiend dan in vaste dienst, heb je niet best onderhandeld.

Of dat nou dmv. bonus of auto of andere extra's is.

Overigens is het bij mij wel voorgekomen dat een detacheerder me niet veel méér wilde betalen voor een functie dan ik zou krijgen wanneer ik daar in dienst zou gaan. Dit was echter een andere constructie. Projectcontract voor 1 jaar met van te voren al een contract over indiensttreding.

Wettelijk verplicht om hetzelfde te betalen; klinkt als bullshit.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_181155353
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:24 schreef M.I.B. het volgende:
Er is een groot verschil tussen detachering en uitzendwerk. Ik ken de regels omtrent uitzendwerk niet, maar kan wel bevestigen dat detachering geen verplichting heeft tot aanvulling van een salaris als de werknemers bij de opdrachtgever meer verdienen.
Bij een detacheringsbureau heb je een eigen (vaste) contract met door jezelf onderhandelde arbeidsvoorwaarden. Het bureau gaat vervolgens zijn best doen jou in te zetten op een voor hen relevant commercieel tarief. Afhankelijk van het bureau krijg je hier zelf ook een deel van terug. Het kan zijn dat jij meer verdient dan de medewerker die rechtstreeks bij de opdrachtgever werkt, het kan zijn dat jij minder verdient.
Ik ken overigens één opdrachtgever die de detacheringsbureau's wel verplicht om te voldoen aan bepaalde arbeidsvoorwaarden (dit minimum is een bepaald percentage van wat een dergelijke medewerker op dat niveau bij henzelf verdient), maar dit is echt de uitzondering en de meeste bureau's voldoen ook zonder die maatregel al aan dat minimum.
Heb je ook een bron die dit onderbouwt? Met andere woorden, waarom zou WAADI niet van toepassing zijn op detachering?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181179866
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb je ook een bron die dit onderbouwt? Met andere woorden, waarom zou WAADI niet van toepassing zijn op detachering?
Meer dan 10 jaar ervaring in de detacheringsbranche.
Daarbij, het is over het algemeen lastig om een bron te geven waaruit blijkt dat iets niet van toepassing is ;-)
De meeste detacheringsbureau's hebben geen CAO en zijn daarmee niet gebonden aan collectieve afspraken, het zijn 'gewoon' eigen bedrijven met eigen voorwaarden.
pi_181180786
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 15:27 schreef M.I.B. het volgende:

[..]

Meer dan 10 jaar ervaring in de detacheringsbranche.
Daarbij, het is over het algemeen lastig om een bron te geven waaruit blijkt dat iets niet van toepassing is ;-)
De meeste detacheringsbureau's hebben geen CAO en zijn daarmee niet gebonden aan collectieve afspraken, het zijn 'gewoon' eigen bedrijven met eigen voorwaarden.
Nou, een uitzondering in een wet volstaat. Tot op heden kan niemand uitsluiten dat WAADI niet van toepassing is op detachering.

quote:
Bij collectieve arbeidsovereenkomst kan worden afgeweken van het eerste en tweede lid, mits:

a. indien de periode gedurende welke wordt afgeweken in duur is beperkt, die overeenkomst voorziet in een regeling op grond waarvan misbruik door elkaar opvolgende perioden van terbeschikkingstelling wordt voorkomen; en

b. indien het een collectieve overeenkomst betreft die van toepassing is op de onderneming waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt, die overeenkomst bepalingen bevat op grond waarvan een werkgever zich ervan moet verzekeren dat de aan zijn onderneming ter beschikking gestelde arbeidskrachten de arbeid verrichten tegen de arbeidsvoorwaarden, genoemd in het eerste lid, die voor deze arbeidskrachten bij die overeenkomst zijn voorgeschreven.
Bron: artikel 8 lid 3 WAADI
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181182701
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 16:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Nou, een uitzondering in een wet volstaat. Tot op heden kan niemand uitsluiten dat WAADI niet van toepassing is op detachering.

[..]

Bron: artikel 8 lid 3 WAADI
Fair punt en ik zie denk ik ook wat de de stelling kan zijn geweest van het bedrijf dat OP noemde.
De hele discussie hier gaat om het zogenoemde loonverhoudingsvoorschrift, wat idd in artikel 8 benoemd is. En er zijn CAO's blijkbaar die dit voorschrift volgen (NBBU CAO volgt het wel, ABU CAO volgt het niet). Het lijkt erop dat ze het hier nog steeds over uitzendbureau's hebben, maar ik kan inderdaad ook geen enkel bewijs vinden dat het niet over detacheringsbureau's gaat. En de WAADI gaat inderdaad volgens mij over alle uitleners, dus ook payroll, uitzendbureau's en detacheerders.
Dus als je een detacheerder hebt die onder de NBBU CAO valt, dan volgt deze ook het loonverhoudingsvoorschrift. Weer wat geleerd dus.
pi_181182784
PS ik ga het wel nog even navragen aan iemand die iets meer kennis heeft over deze onderwerpen, ik ben nu ook nieuwsgierig geworden ;-)
pi_181195599
Volgens mij heeft dit alleen betrekking op zeer homogeen werk wat je voornamelijk in de lagere vormen van arbeid tegenkomt. Ik werk als IT consultant wat in de praktijk neerkomt dat ik een aantal maanden word ingehuurd door een bedrijf, echter hoe valt mijn functie te vergelijken met iemand anders? Alleen skillset is voor geen enkel persoon in de IT het zelfde, dus je kunt dat ook niet tegen elkaar wegen. Volgens mij zijn er in het verleden wel zaken geweest waarbij uitzendkrachten een zeer lange periode hetzelfde werk moesten doen (inpakken ofzo), en daar gold dat volgens mij wel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181196341
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 17:31 schreef M.I.B. het volgende:

[..]

Fair punt en ik zie denk ik ook wat de de stelling kan zijn geweest van het bedrijf dat OP noemde.
De hele discussie hier gaat om het zogenoemde loonverhoudingsvoorschrift, wat idd in artikel 8 benoemd is. En er zijn CAO's blijkbaar die dit voorschrift volgen (NBBU CAO volgt het wel, ABU CAO volgt het niet). Het lijkt erop dat ze het hier nog steeds over uitzendbureau's hebben, maar ik kan inderdaad ook geen enkel bewijs vinden dat het niet over detacheringsbureau's gaat. En de WAADI gaat inderdaad volgens mij over alle uitleners, dus ook payroll, uitzendbureau's en detacheerders.
Dus als je een detacheerder hebt die onder de NBBU CAO valt, dan volgt deze ook het loonverhoudingsvoorschrift. Weer wat geleerd dus.
Het is heel generiek geformuleerd in artikel 1 lid 1 sub c WAADI:

quote:
ter beschikking stellen van arbeidskrachten: het tegen vergoeding ter beschikking stellen van arbeidskrachten aan een ander voor het onder diens toezicht en leiding, anders dan krachtens een met deze gesloten arbeidsovereenkomst, verrichten van arbeid;
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 17:35 schreef M.I.B. het volgende:
PS ik ga het wel nog even navragen aan iemand die iets meer kennis heeft over deze onderwerpen, ik ben nu ook nieuwsgierig geworden ;-)
Wil je de uitkomsten hier delen? Ik ben heel benieuwd namelijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 06:37 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij heeft dit alleen betrekking op zeer homogeen werk wat je voornamelijk in de lagere vormen van arbeid tegenkomt. Ik werk als IT consultant wat in de praktijk neerkomt dat ik een aantal maanden word ingehuurd door een bedrijf, echter hoe valt mijn functie te vergelijken met iemand anders? Alleen skillset is voor geen enkel persoon in de IT het zelfde, dus je kunt dat ook niet tegen elkaar wegen. Volgens mij zijn er in het verleden wel zaken geweest waarbij uitzendkrachten een zeer lange periode hetzelfde werk moesten doen (inpakken ofzo), en daar gold dat volgens mij wel.
Het idee van een functiewaardering is niet zozeer vergelijken met iemand anders, maar een functie waarderen op verschillende punten, zoals kennis/opleiding, interne/exteren contacten, afbreukrisico, enz.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181197327
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 08:18 schreef baskick het volgende:
Het idee van een functiewaardering is niet zozeer vergelijken met iemand anders, maar een functie waarderen op verschillende punten, zoals kennis/opleiding, interne/exteren contacten, afbreukrisico, enz.
Kennis in de IT is veelal appels met peren vergelijken, hoe ga je bijvoorbeeld een Frontender waarderen? Dat is simpelweg niet te doen, ik ben 20 jaar software engineer met stevige cloud kennis, maar heb geen enkele opleiding of certificering, hoe wil je me dan beoordelen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 15 augustus 2018 @ 09:47:58 #51
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_181197461
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 17:35 schreef M.I.B. het volgende:
PS ik ga het wel nog even navragen aan iemand die iets meer kennis heeft over deze onderwerpen, ik ben nu ook nieuwsgierig geworden ;-)
Ik zat net te denken waar ik dit zou kunnen navragen. Misschien bij het bedrijf waar ik werk iemand? Alleen is dat geen detacheringsbedrijf dus ze zulen het dan speciaal moeten uitzoeken en daar hebben ze waarschijnlijk geen zin in. Of een overheidsinstantie?

Ben echt benieuwd wat de uitkomst is.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_181197651
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 09:47 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik zat net te denken waar ik dit zou kunnen navragen. Misschien bij het bedrijf waar ik werk iemand? Alleen is dat geen detacheringsbedrijf dus ze zulen het dan speciaal moeten uitzoeken en daar hebben ze waarschijnlijk geen zin in. Of een overheidsinstantie?

Ben echt benieuwd wat de uitkomst is.
Vakbond, rechtsbijstand of arbeidsjurist
pi_181197842
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 09:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Kennis in de IT is veelal appels met peren vergelijken, hoe ga je bijvoorbeeld een Frontender waarderen? Dat is simpelweg niet te doen, ik ben 20 jaar software engineer met stevige cloud kennis, maar heb geen enkele opleiding of certificering, hoe wil je me dan beoordelen?
Ik ben niet bekend met de werking, ik weet alleen dát het gebeurt. Ik kan me voorstellen op basis van "aantal jaar relevante ervaring". Het blijft natuurlijk theoretisch.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181198161
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik ben niet bekend met de werking, ik weet alleen dát het gebeurt. Ik kan me voorstellen op basis van "aantal jaar relevante ervaring". Het blijft natuurlijk theoretisch.
Zo werkt het niet, relevante ervaring is aardig, maar dat maakt je nog geen topper, vergelijk het met profvoetballers.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181198582
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:17 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zo werkt het niet, relevante ervaring is aardig, maar dat maakt je nog geen topper, vergelijk het met profvoetballers.
Fair enough, maar hoe wordt kwaliteit - daar hebben we het dan over - meegewogen in een functiewaarderingssysteem?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181198707
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:33 schreef baskick het volgende:

[..]

Fair enough, maar hoe wordt kwaliteit - daar hebben we het dan over - meegewogen in een functiewaarderingssysteem?
Voor complexere functies heb je bij grotere organisatie meestal een salarishuis, je functie wordt bepaald op basis van competenties, en ervaring. Dit is meestal vrij "Meta", dus om als voorbeeld Software Engineer te nemen, daar word van een Senior bijvoorbeeld verwacht dat hij kan aansturen, van een Medior dat hij zelfstandig kan werken, en van een Junior nog vrijwel niets.

Meestal spreek je dan af welke competenties je wilt verbeteren, een Medior kan bijvoorbeeld afspreken dat hij actief Juniors gaat ondersteunen, als blijkt dat hij dit voldoende gedaan heeft, dan kan hij een sprong maken. Daarnaast is er meestal een waardering van je functioneren, dit gaat om inhoudelijke zaken als certificeringen, rendabiliteit, kennisdeling, etc.

Maar goed het blijft lastig, zie je bijvoorbeeld vaak bij mensen die in de breedte heel sterk zijn, waardoor ze wel beter worden, maar in functiehuis niet doorgroeien.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181198925
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:39 schreef raptorix het volgende:

[..]

Voor complexere functies heb je bij grotere organisatie meestal een salarishuis, je functie wordt bepaald op basis van competenties, en ervaring. Dit is meestal vrij "Meta", dus om als voorbeeld Software Engineer te nemen, daar word van een Senior bijvoorbeeld verwacht dat hij kan aansturen, van een Medior dat hij zelfstandig kan werken, en van een Junior nog vrijwel niets.

Meestal spreek je dan af welke competenties je wilt verbeteren, een Medior kan bijvoorbeeld afspreken dat hij actief Juniors gaat ondersteunen, als blijkt dat hij dit voldoende gedaan heeft, dan kan hij een sprong maken. Daarnaast is er meestal een waardering van je functioneren, dit gaat om inhoudelijke zaken als certificeringen, rendabiliteit, kennisdeling, etc.

Maar goed het blijft lastig, zie je bijvoorbeeld vaak bij mensen die in de breedte heel sterk zijn, waardoor ze wel beter worden, maar in functiehuis niet doorgroeien.
Dat komt toch overeen met wat ik in #49 zei?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181199238
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat komt toch overeen met wat ik in #49 zei?
Ja maar ik doelde er meer op dat dat tussen bedrijven niet echt goed te vergelijken is, tussen een junior bij een topbedrijf, en een junior bij een doorsnee bedrijf zit natuurlijk een groot verschil, zelfs als die op papier dezelfde competenties hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_181203293
Wat ik geleerd heb, is dat het gaat over het 'zelfstandig' je werk doen, en onder wiens toezicht je dit dan doet.
De meeste detacheringsbureau's leggen uit dat je meer als consultant werkt, dus dat jouw kennis en competentie gevraagd wordt om een probleem te analyseren bij wijze van spreken. Je wordt gedurende de opdracht gewoon begeleid door het bureau, je hebt voorgang- en functioneringsgesprekken en daarmee toont het bureau zich als zijnde jouw formele materiële werkgever. Wanneer je via een uitzendbureau of payroller werkt, dan zou je niet door je bureau begeleid en beoordeeld worden en daarom is het voor hen wel van toepassing en voor detachering dus niet (of in ieder geval niet altijd).
Partijen zoals McKinsey, Boston etc hebben ook geen loonverhoudingsvoorschrift blijkbaar. Overigens werkt het voorschrift inderdaad alleen naar het voordeel van de ingeleende (oftewel, als je via je bureau meer zou verdienen dan de regulier werknemers, dan is er geen probleem).
pi_181203902
Dank, dat klinkt plausibel :-) Heb je toevallig ook gehoord uit welk artikel van WAADI dat blijkt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181227447
Helaas, geen inzicht in waaruit dit zou blijken, alleen dat dit de interpretatie is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')