abonnement Unibet Coolblue
pi_181027214
Hallo hoi,

Voor de beleggers onder ons: hoe groot is het aandeel van je langetermijnbeleggingen t.o.v. je spaargeld? Sparen levert werkelijk waar geen zak op, dus mijn neiging is om met (te) veel te beleggen omdat sparen verlies oplevert als je naar de inflatie kijkt.

Mijn verhouding is nu 50% spaarrekening, 22% belegd (jaarlijks verhandelbaar) en 28% belegd (dagelijks verhandelbaar, brede ETF's met gemiddeld risicoprofiel). Het bedrag op mijn spaarrekening is overigens meer dan voldoende als buffer.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  Redactie Frontpage woensdag 8 augustus 2018 @ 11:24:09 #2
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_181027433
Wij sparen nu alles voor de korte termijn: eind volgend jaar wordt nieuwbouwwoning opgeleverd en daar gaan we nog heel wat meer geld dan slechts het bouwdepot tegenaan gooien. Daarnaast hebben we aandelen. Nadat het huis klaar is zullen we de volgende 'potjes' hebben:

1. Woning
2. Pensioen
3. Spaargeld (vooral voor buffer)
4. Beleggingen
5. Aandelen in werkgever (hebben we beiden)

Verhouding? Geen idee, het is sowieso slim om het niet in verhouding te doen om de reden die LXIV hieronder noemt. Ook moeten we nog nadenken hoe/wat we precies willen.

[ Bericht 18% gewijzigd door JeMoeder op 08-08-2018 12:09:37 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:27:53 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_181027513
Het gaat niet zozeer om het percentage. Als jij 50.000 euro hebt zul je een groter deel als opneembaar spaargeld moeten reserveren dan wanneer je 250.000 euro hebt.

Ik zou niet meer dan 25.000 euro als vrij opneembaar spaargeld reserveren. Daar kun je de meeste klappen wel mee opvangen. De rest beleggen.

Dat wil niet zeggen dat al die beleggingen dan risicovol moeten zijn!!! Daar moet nog steeds spreiding inzitten. Maar met een beter risico/rendement dan sparen. Maar je kunt dan wel geld stoppen in minder liquide fondsen of wat meer volatile assets.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_181027811
5% bankrekeningen flucturerend naar 10%
50% lange termijn
20% in buitenlandse valuta in het buitenland (USD), overigens vrij opneembaar, rente is negatief trouwens.
25% short trade

Dit was percentages begin 2018. Zal ongetwijfeld nu wat verschoven zijn
pi_181027813
ongeveer 50 procent spaar (potje voor onvoorziene uitgaven) en 50 procent beleggingen.
pi_181028075
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:27 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet zozeer om het percentage. Als jij 50.000 euro hebt zul je een groter deel als opneembaar spaargeld moeten reserveren dan wanneer je 250.000 euro hebt.

Ik zou niet meer dan 25.000 euro als vrij opneembaar spaargeld reserveren. Daar kun je de meeste klappen wel mee opvangen. De rest beleggen.

Dat wil niet zeggen dat al die beleggingen dan risicovol moeten zijn!!! Daar moet nog steeds spreiding inzitten. Maar met een beter risico/rendement dan sparen. Maar je kunt dan wel geld stoppen in minder liquide fondsen of wat meer volatile assets.
Dat heb ik nu ook ongeveer in gedachten. Ik heb overigens geen eigen huis, dus 15K zou ook voldoende kunnen/moeten zijn.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181028405
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:57 schreef Skv het volgende:

[..]

Dat heb ik nu ook ongeveer in gedachten. Ik heb overigens geen eigen huis, dus 15K zou ook voldoende kunnen/moeten zijn.
mocht je nog wel een eigen huis willen nemen, kan je beter een groter bedrag reserveren om, als je iets leuks ziet, dit ook direct te kunnen doen.
pi_181028469
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

mocht je nog wel een eigen huis willen nemen, kan je beter een groter bedrag reserveren om, als je iets leuks ziet, dit ook direct te kunnen doen.
Nou nee, de huizenprijzen liggen zo uit verhouding met wat je er voor krijgt dat ik op korte termijn niet van plan ben een huis te gaan kopen. Je betaalt zo'n 50% speculatiewaarde/lucht op het moment. Is mijn gevoel.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181028520
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:15 schreef Skv het volgende:
Nou nee, de huizenprijzen liggen zo uit verhouding met wat je er voor krijgt dat ik op korte termijn niet van plan ben een huis te gaan kopen. Je betaalt zo'n 50% speculatiewaarde/lucht op het moment. Is mijn gevoel.
Als ik vragen mag:

1) Wat zijn je spaar/beleggingsdoelen
2) Wat is je tijdslimiet
3) Je leeftijd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181028563
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:15 schreef Skv het volgende:

[..]

Nou nee, de huizenprijzen liggen zo uit verhouding met wat je er voor krijgt dat ik op korte termijn niet van plan ben een huis te gaan kopen. Je betaalt zo'n 50% speculatiewaarde/lucht op het moment. Is mijn gevoel.
Oke, maar ook na een eventuele daling van de huizenprijzen is meer eigen geld meer mogelijkheden (en/of lagere lasten), is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_181028671
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:15 schreef Skv het volgende:
Je betaalt zo'n 50% speculatiewaarde/lucht op het moment. Is mijn gevoel.
Voor mijn gevoel geldt dat ook voor aandelen & derivaten. Vooral in Amerika (VS) en Europa zijn nogal wat overpriced aandelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181028721
Direct in aandelen 40% (USD en EUR).
Bitcoin 10%
1-2% aan crowdfunding en p2p maar dit komt langzaam terug, geen nieuwe meer.
De rest vrij opneembaar in euros en alles al uit vage spaarrekeningen etc gehaald, het verschil is het niet meer waard nu.

Bonds en vastgoed weggedaan dit jaar.
It All Goes Back in the Box
pi_181028741
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik vragen mag:

1) Wat zijn je spaar/beleggingsdoelen
2) Wat is je tijdslimiet
3) Je leeftijd?
Spaar/beleggingsdoelen: de inflatie verslaan. Geld is op de langere termijn bedoeld voor evt. bijdrage aan aanschaf huis en/of kinderen. Heb ik beiden nu niet.
Tijdslimiet: 5 jaar (indien ik toch besluit een huis te kopen). Anders 10 - 15 jaar.
Leeftijd: begin 30.

Ik beleg overigens niet actief, maar met periodieke inleg op brede ETF's.

[ Bericht 6% gewijzigd door Skv op 08-08-2018 12:37:39 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181028835
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:31 schreef Skv het volgende:
Spaar/beleggingsdoelen: de inflatie verslaan. Geld is op de langere termijn bedoeld voor evt. bijdrage aan aanschaf huis en/of kinderen. Heb ik beiden nu niet.
Tijdslimiet: 5 jaar (indien ik toch besluit een huis te kopen). Anders 10 - 15 jaar.
Leeftijd: begin 30.
Beleggingen spreiden, bijv. maandelijks inleggen in het ING hoog div. aandelen fonds. Kinderen niet aan beginnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181028851
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:31 schreef Skv het volgende:
Ik beleg overigens niet actief, maar met periodieke inleg op brede ETF's.
Heb ik toch wat minder goede ervaringen mee.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181028856
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Beleggingen spreiden, bijv. maandelijks inleggen in het ING hoog div. aandelen fonds. Kinderen niet aan beginnen.
_O-
It All Goes Back in the Box
pi_181028871
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Beleggingen spreiden, bijv. maandelijks inleggen in het ING hoog div. aandelen fonds. Kinderen niet aan beginnen.
Ik heb de spreiding nu 50/50 in ThinkETF moderate en Blackrock managed index moderate:
https://www.binck.nl/fondsbeleggen/alles-in-1-portefeuilles
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181028909
100% in crypto uiteraard.
pi_181028918
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:39 schreef Skv het volgende:
Ik heb de spreiding nu 50/50 in ThinkETF moderate en Blackrock managed index moderate:
https://www.binck.nl/fondsbeleggen/alles-in-1-portefeuilles
Oh bij Binck. Niks mis mee lijkt me.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181028950
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:30 schreef Aventuras het volgende:
Bonds en vastgoed weggedaan dit jaar.
Reden? Ik zit weer aan vastgoed te denken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181029001
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
100% in crypto uiteraard.
wel rake klappen deze dagen :D
  woensdag 8 augustus 2018 @ 12:47:57 #22
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_181029033
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:13 schreef Skv het volgende:
Voor de beleggers onder ons: hoe groot is het aandeel van je langetermijnbeleggingen t.o.v. je spaargeld? Sparen levert werkelijk waar geen zak op, dus mijn neiging is om met (te) veel te beleggen omdat sparen verlies oplevert als je naar de inflatie kijkt.
Bij mij ook ongeveer 50% spaargeld, 50% belegd.

Maar wat is precies je doel van beleggen? Op het eerste gezicht zeg je: "sparen levert geen zak op". Maar het doel van spaargeld is natuurlijk niet het genereren van rendement. Spaargeld is een stukje psychologische rust. Dus dat je voldoende buffer hebt voor als je werkeloos wordt. Maar ook dat als het hele aandelen-zooitje in elkaar stort, dat je dan rustig kunt slapen omdat een deel van je centen veilig staan.

Ik ga niet voor maximaal rendement, maar voor bescherming tegen inflatie, lage volatiliteit en indien er een systematisch probleem optreedt (banken failliet), dat ik nog een klein deel vermogen heb (goud). Dus dat betekent een stukje aandelen, een stukje goud, een stukje obligaties, en lekker veel spaargeld.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_181029118
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Reden? Ik zit weer aan vastgoed te denken.
Vastgoed is redelijk duur geworden (denk eraan om zelf een pandje te kopen wanneer de tijd goed is). Bond market rente kan zowat niet lager, dus als de rente stijgt gaan daar rake klappen vallen (denk overings niet dat het echt hard gaat stijgen). Maar ik voelde me niet echt meer op mijn gemak in die markt, mijn fonds had trouwens -10% gedaan sinds de laatste 12-18 maanden ik had die beslissing al eerder moeten maken. Het rendement was nog niet super slecht maar die 10% hakte er wel in.
It All Goes Back in the Box
pi_181029145
quote:
2s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:46 schreef YebCar het volgende:

[..]

wel rake klappen deze dagen :D
Dat bied kansen :o Verkopen als het niet op kan en kopen als er een afslachting is. Het klinkt zo makkelijk maar blijft heel lastig.
It All Goes Back in the Box
pi_181029149
quote:
2s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:46 schreef YebCar het volgende:

[..]

wel rake klappen deze dagen :D
Maak daar maar deze maand van. Duizenden euro's verloren. :{
pi_181029239
25% riskant belegd, grote buffer voor marktcrash en huisaankoop in de komende jaren
pi_181029407
• 25K officiële buffer spaargeld, voor als er iets mis gaat.

• 21k 'los' spaargeld en lopende rekeningen, bedoeld om van te leven, wat grotere uitgaven te doen voor het huis (dakkapel) en hypotheek af te lossen aan het einde van het jaar.

• 13K in aandelen/ETFs (waarvan 400 maandelijks), met de bedoeling hier wat meer mee te doen als de prijzen weer wat dalen.
pi_181029411
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:47 schreef Hallmark het volgende:

Ik ga niet voor maximaal rendement, maar voor bescherming tegen inflatie, lage volatiliteit en indien er een systematisch probleem optreedt (banken failliet), dat ik nog een klein deel vermogen heb (goud). Dus dat betekent een stukje aandelen, een stukje goud, een stukje obligaties, en lekker veel spaargeld.
En alles spreiden over diverse banken en instanties. Ik heb plm. 6 banken/spaarinstellingen/brokers waar m'n spul staat. Plus 3,5 ton in de woning, maar da's zo liquide als een slak in een teerton en heeft een zeer laag rendement dank zij de HRA en het EWF.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 08-08-2018 13:19:19 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181029472
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Oh bij Binck. Niks mis mee lijkt me.
Blackrock is managed en concentreert zich op de USA.
ThinkETF is niet managed en concentreert zich op Europa.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181029481
quote:
2s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:46 schreef YebCar het volgende:

[..]

wel rake klappen deze dagen :D
Daar heb ik ook nog een deel in zitten. Maar die heb ik bewust maar even niet genoemd in de OP. :') :r
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181029495
Ik let niet op de verhouding sparen / beleggen. In principe gaat 20% van mn inkomen naar beleggingen. Verder gaat alles boven de 5000 euro spaargeld naar het verlagen van mn lasten, hoofdzakelijk in de vorm van extra aflossing op de hypotheek.
pi_181030713
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:15 schreef Skv het volgende:

[..]

Nou nee, de huizenprijzen liggen zo uit verhouding met wat je er voor krijgt dat ik op korte termijn niet van plan ben een huis te gaan kopen. Je betaalt zo'n 50% speculatiewaarde/lucht op het moment. Is mijn gevoel.
Oh daar ben ik het best nog wel mee eens hoor, vraag mij alleen af of afwachten daar heel veel aan gaat veranderen. Maar als het al niet voor nu is, zou het ook over een paar jaar kunnen zijn als alles in elkaar klapt :) Was gewoon een dingetje tegen dat als je het straks wel zou willen je door zoiets het niet kan.
pi_181030993
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:07 schreef investeerdertje het volgende:
Maar als het al niet voor nu is, zou het ook over een paar jaar kunnen zijn als alles in elkaar klapt.. Was gewoon een dingetje tegen dat als je het straks wel zou willen je door zoiets het niet kan.
Duidelijk advies
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181031151
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:27 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet zozeer om het percentage. Als jij 50.000 euro hebt zul je een groter deel als opneembaar spaargeld moeten reserveren dan wanneer je 250.000 euro hebt.

Ik zou niet meer dan 25.000 euro als vrij opneembaar spaargeld reserveren. Daar kun je de meeste klappen wel mee opvangen. De rest beleggen.

Dat wil niet zeggen dat al die beleggingen dan risicovol moeten zijn!!! Daar moet nog steeds spreiding inzitten. Maar met een beter risico/rendement dan sparen. Maar je kunt dan wel geld stoppen in minder liquide fondsen of wat meer volatile assets.
Dit. Je hebt een liquide en zekere buffer nodig. Doorbovenop kun je in principe alles beleggen, mits je niet voor alles evenveel risico neemt.

Zo heb ik zowel geïnvesteerd in een energiezuinig huis als in aandelen. Dat eerste is veel veiliger. Hypotheek afbetalen ook. Maar ook lastig liquide te maken als het echt nodig is.

Dus dat moet je inschatten.

1. Hoeveel wil je in cash op een spaarrekening
2. Wat wil je voor veel langere termijn steken in lastenverlaging en schuldverlaging igv hypotheek en investeren in je huis
3. Wat wil je aan lucratieve investering doen in je huis (energie is behoorlijk renderend, gaat nog beter worden)
4. Hoeveel wil je in aandelen en andere beleggingen die liquide te maken zijn, maar waar je meer risico's op loopt
5. Heb je geld over dat je echt in lange termijnzaken, non liquide te stoppen. Denk aan vastgoed, huurhuizen etc.

Begin met 1, 3 en dan eventueel 4 voor een extended buffer, dan 2 en eventueel als je echt veel hebt 5.
Whatever...
pi_181031181
quote:
15s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Duidelijk advies
Beter samengevat: Zorg gewoon dat je je kosten koper bij elkaar hebt als je in de toekomst nog zou willen kopen :P
pi_181031435
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dit. Je hebt een liquide en zekere buffer nodig. Doorbovenop kun je in principe alles beleggen, mits je niet voor alles evenveel risico neemt.

Zo heb ik zowel geïnvesteerd in een energiezuinig huis als in aandelen. Dat eerste is veel veiliger. Hypotheek afbetalen ook. Maar ook lastig liquide te maken als het echt nodig is.

Dus dat moet je inschatten.

1. Hoeveel wil je in cash op een spaarrekening
2. Wat wil je voor veel langere termijn steken in lastenverlaging en schuldverlaging igv hypotheek en investeren in je huis
3. Wat wil je aan lucratieve investering doen in je huis (energie is behoorlijk renderend, gaat nog beter worden)
4. Hoeveel wil je in aandelen en andere beleggingen die liquide te maken zijn, maar waar je meer risico's op loopt
5. Heb je geld over dat je echt in lange termijnzaken, non liquide te stoppen. Denk aan vastgoed, huurhuizen etc.

Begin met 1, 3 en dan eventueel 4 voor een extended buffer, dan 2 en eventueel als je echt veel hebt 5.
Bij mij zijn met name 1 en 4 nu relevant. Zoals gezegd heb ik geen huis en ziet het er niet naar uit dat ik op korte termijn (<3 jaar) wat ga kopen. Vraag is dan hoe ik het geld voor deze periode effectief weg kan zetten, om ten minste de inflatie te compenseren.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  Redactie Frontpage woensdag 8 augustus 2018 @ 14:39:20 #37
38148 crew  Innisdemon
pi_181031586
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:38 schreef Aventuras het volgende:

[..]

_O-
Slechte belegging? :D
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_181031715
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:34 schreef Skv het volgende:
Vraag is dan hoe ik het geld voor deze periode effectief weg kan zetten, om ten minste de inflatie te compenseren.
Een punt van aandacht is:
1) Heb je nu een bulk geld in 1x weg te zetten
2) Gaat het om maandelijks een bespaarbedrag

Los daarvan: zit je nu dus in een huurwoning? Zo ja, wat zijn je woonlasten??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181031864
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Een punt van aandacht is:
1) Heb je nu een bulk geld in 1x weg te zetten
2) Gaat het om maandelijks een bespaarbedrag

Los daarvan: zit je nu dus in een huurwoning? Zo ja, wat zijn je woonlasten??
1) niet direct, heb 50% in spaargeld direct te besteden.
2) Iets van 1300 ofzo per maand, inclusief GWL/servicekosten etc.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181032000
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:34 schreef Skv het volgende:

[..]

Bij mij zijn met name 1 en 4 nu relevant. Zoals gezegd heb ik geen huis en ziet het er niet naar uit dat ik op korte termijn (<3 jaar) wat ga kopen. Vraag is dan hoe ik het geld voor deze periode effectief weg kan zetten, om ten minste de inflatie te compenseren.
Er is op dit moment geen makkelijke manier om de inflatie te verslaan, zonder veel risico te lopen. Deposito's van enkele jaren geven meer rendement, maar dit zal de inflatie niet zomaar verslaan.

Het verwachte rendement van beleggen zal de inflatie wel verslaan, maar voor een beleggingstermijn van 3 jaar is er veel onzekerheid. Van de afgelopen 100 jaren zijn er 74 met een positief rendement geweest, maar ook 26 met negatief rendement.

Ikzelf zou het risico niet willen lopen door slechte beleggingsjaren over 3 a 4 jaar geen huis te kunnen kopen. Het verlies van inflatie en rendement neem ik dan voor lief.
pi_181032143
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:51 schreef Skv het volgende:
Iets van 1300 ofzo per maand, inclusief GWL/servicekosten etc.
Ik zou toch overwegen te gaan kopen. ¤1300,- voor huren plus nog wat zaken, is nogal wat…

Mijn vage en onnavolgbare idee, is dat een daling op de huizenmarkt wordt veroorzaakt door een rentestijging. M.a.w. hoge prijs wordt gecompenseerd door lage rente en andersom. Gaat natuurlijk niet helemaal op, gezien de nieuwe regels t.a.v. aflossen, maar….
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181032209
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:56 schreef Sovieto het volgende:
Er is op dit moment geen makkelijke manier om de inflatie te verslaan, zonder veel risico te lopen. Deposito's van enkele jaren geven meer rendement, maar dit zal de inflatie niet zomaar verslaan.
De waarde van geld is uitgehold door het ECB beleid. Klinkt vreemd, maar eigenlijk kan je met gewoon geld, amper nog rendement halen, door de inflatie en nog meer door de VRH.

De truc is inderdaad: hoe genereer je waarde en rendement uit je (spaar)geld. Beleggen kan, maar is dus een kwestie van én spreiding én lange adem: >10 jaar.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181032217
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:34 schreef Skv het volgende:

[..]

Bij mij zijn met name 1 en 4 nu relevant. Zoals gezegd heb ik geen huis en ziet het er niet naar uit dat ik op korte termijn (<3 jaar) wat ga kopen. Vraag is dan hoe ik het geld voor deze periode effectief weg kan zetten, om ten minste de inflatie te compenseren.
Duidelijk. Als buffer 1 groot genoeg is, en neem desnoods een reserve mee voor als je eventueel wel een huis wilt kopen, dan zou ik gespreid beleggen.

Beleggen in een paar indexen, Europa, usa, Azië is iig redelijk laag in risico. Maar als er een echte handelsoorlog uitbreekt en de economie in crisis komt... Tsja. Wat dat betreft heeft sovieto een punt.

Ik beleg zelf alleen geld dat ik niet echt nodig heb en waarvan ik dus ook 30 procent mag verliezen zonder echte pijn.

Depositos beleveren wat mij betreft niet voldoende op, daarnaast zijn er voorbeelden met achtergestelde depositos bij DSB en sns. Reaal of hoe heet dat... Dan ben je dus alles kwijt.
Whatever...
pi_181032263
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 15:05 schreef Spanky78 het volgende:
Beleggen in een paar indexen, Europa, usa, Azië is iig redelijk laag in risico.
Azië laag risico... :')
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181032375
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 15:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Azië laag risico... :')
Indexen zijn in principe netjes gespreid. Met een dergelijke spreiding heb je vooral een probleem als het wereldwijd slecht gaat. Dus tsja.

Zonder risico's krijg je ook geen rendement. Hadden ze dat maar wat wlvaker tegen de babyboomers gezegd.
Whatever...
pi_181032532
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 15:04 schreef blomke het volgende:

[..]

De waarde van geld is uitgehold door het ECB beleid. Klinkt vreemd, maar eigenlijk kan je met gewoon geld, amper nog rendement halen, door de inflatie en nog meer door de VRH.

De truc is inderdaad: hoe genereer je waarde en rendement uit je (spaar)geld. Beleggen kan, maar is dus een kwestie van én spreiding én lange adem: >10 jaar.
Hmm. Ja, dat is natuurlijk wel waar. Hoe korter je beleggingstermijn, hoe langer je horizon moet zijn om het risico af te dekken dat je het geld beschikbaar wil hebben op het moment dat je op verlies staat.

Dat pleit er toch voor om minstens 50% van het vermogen als spaargeld aan te houden en de vermindering agv inflatie maar voor lief te nemen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181032559
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 15:05 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Duidelijk. Als buffer 1 groot genoeg is, en neem desnoods een reserve mee voor als je eventueel wel een huis wilt kopen, dan zou ik gespreid beleggen.

Beleggen in een paar indexen, Europa, usa, Azië is iig redelijk laag in risico. Maar als er een echte handelsoorlog uitbreekt en de economie in crisis komt... Tsja. Wat dat betreft heeft sovieto een punt.

Ik beleg zelf alleen geld dat ik niet echt nodig heb en waarvan ik dus ook 30 procent mag verliezen zonder echte pijn.

Depositos beleveren wat mij betreft niet voldoende op, daarnaast zijn er voorbeelden met achtergestelde depositos bij DSB en sns. Reaal of hoe heet dat... Dan ben je dus alles kwijt.
Een paar posts hierboven gaf ik aan welke beleggingen heb. 50% in de USA (Blackrock managed moderate) en 50% in EU (ThinkETF Moderate, niet-managed).
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_181032580
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 15:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Indexen zijn in principe netjes gespreid. Met een dergelijke spreiding heb je vooral een probleem als het wereldwijd slecht gaat. Dus tsja.

Zonder risico's krijg je ook geen rendement. Hadden ze dat maar wat wlvaker tegen de babyboomers gezegd.
Dit geldt voor mijn beleggingen natuurlijk wel. Als Trump de boel opblaast met Rusland, EU, China en Iran (wat aardig op weg is), dan krijgt de wereldeconomie een aardige tik. En dan sta ik daar met mijn 50% beleggingen in de VS en 50% in de EU.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 15:21:17 #49
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_181032636
2,2% spaargeld, 8,6% lange termijn beleggingen, 89,2% aan overwaarde in de woning (dus stenen) en deze moet ik delen met mijn partner.
pi_181032741
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 15:19 schreef Skv het volgende:

[..]

Dit geldt voor mijn beleggingen natuurlijk wel. Als Trump de boel opblaast met Rusland, EU, China en Iran (wat aardig op weg is), dan krijgt de wereldeconomie een aardige tik. En dan sta ik daar met mijn 50% beleggingen in de VS en 50% in de EU.
Ja. En dus? Dan staat de wereld in de fik. Dan moet je bijkopen.

Maarehm, de veiligste aandelenbeleggingen zijn indexen. Maar je hebt tijd nodig om er rendement uit te halen. Kan zomaar een paar slechte jaren bij zitten.

Cash houden versla je inflatie niet mee. Goud oid is ook aardig risicovol.

Elke waarde naar zijn risico.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')