abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 augustus 2018 @ 08:26:04 #1
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181024466
OP:

quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:20 schreef Faerlina91 het volgende:
Zojuist op de werkvloer een discussie over glaasje draaien en geesten oproepen dmv een Ouija bord. Zij geloven hierin en gaan dit absoluut niet doen.

Zoiets lijkt mij wel interessant om uit te zoeken of geesten echt bestaan. Ik heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik denk: geesten bestaan!

Mijn vriendin is Boeddistisch en dat lijkt mij ook wel een mooi geloof als ik zie hoe ver zij daar in gaat.

Nou ben ik niet bekend met alle religies/geloven maar ik wil wel ergens in gaan geloven.

Wat is nou het mooiste geloof op de wereld en hoe kan ik hierin gaan geloven ?
  woensdag 8 augustus 2018 @ 09:41:50 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181025388
Het geloof van het vliegende spaghettimonster _O_ hele dag met een vergiet op je hooft lopen _O_
#KICKOUTZP
pi_181025945
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 17:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar wat is realiteit buiten ruimte en tijd om? Als alles instantaan bestaat, dan zou ik dat net zo goed binnen een euclidische ruimte kunnen voorstellen met materie en energie maar in de afwezigheid van tijd. (wiskundig krijg je dat voor elkaar via een analytische voortzetting van de tijd naar de imaginaire as, maar dat terzijde)

Wat ik zei: dit is gewoon (semantische) spielerei, iets waar wiskundigen en taalkundigen misschien warm van worden, maar waarover ik me alleen maar kan verbazen. Zeker als er papers over worden geschreven :D
Realiteit is niets buiten tijd om. Alles heeft geen begin en geen eind. Ongeacht of er tijd of ruimte bestaat in de realiteiten die in een tijd- en ruimteloze zone (lees: buiten het universum) bestaat dat universum voor die zone niet (er is geen tijd, dus het bestaan neemt ook geen ruimte in op de tijdschaal). Andersom geldt ook dat alles buiten ons universum niet bestaat, en dat geldt voor elk universum wat op die manier gecreeerd wordt. Er is alleen dat universum, en niets anders. Hieruit volgt dat wij niets kunnen weten over wat er buiten ons universum is. En alles buiten ons universum kan niets weten over ons universum. En daar gaat dan ook de Godstheorie van Emanuel mank. Als God bestaat buiten het universum en er is geen tijd, dan KAN God niet weten dat hijzelf bestaat omdat voor kennis tijd nodig is. Voor ELKE realiteit is tijd nodig. Als er geen tijd is kan er geen realiteit bestaan, en als iets geen realiteit is is het per definitie onwaar. Ergo, God is onwaar.

Maar dit is een volledig filosofische benadering omdat de fysica hier simpelweg niet werkt.

Wel grappig om daarover na te denken.

(Als er geen tijd is ontstaat alles instantaan, maar het eindigt ook weer instantaan, ook in een euclidische ruimte zonder tijd. Zonder tijd is er geen realiteit).
pi_181026996
Ik zou het confucianisme, boeddhisme en shintoisme gaan aanhangen.

Laat die Monotheistische religies zoveel mogelijk links liggen. Het is een dwaalpad wat tot veel ellende heeft geleid.
pi_181027555
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:08 schreef TagForce het volgende:
Wel grappig om daarover na te denken.
Om het toch wat concreet te maken, misschien vind je dit dan interessant, het zgn. "Block Universe":

https://www.quantamagazin(...)cs-of-time-20160719/
-
pi_181027603
Ontopic:

quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:04 schreef Odaiba het volgende:
Ik zou het confucianisme, boeddhisme en shintoisme gaan aanhangen.

Laat die Monotheistische religies zoveel mogelijk links liggen. Het is een dwaalpad wat tot veel ellende heeft geleid.
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik voel me persoonlijk ook veel meer aangetrokken tot het (met name Zen) Boeddhisme dan tot theïstische religies. Ik denk dat dat ook komt doordat ik dit ervaar als een subjectieve variant van de wetenschappelijke methode en eigenlijk een hele praktische handleiding is om meer inzicht te verkrijgen in de aard van je eigen Lijden. Daar kun je vervolgens allerlei theologische/filosofische luchtkastelen op bouwen (wat ook in het Boeddhisme gebeurt natuurlijk), maar dat brengt je weg van de kern van wat elk mens eigenlijk wil: het eigen (en hopelijk ook enigszins dat van anderen) Lijden verminderen. Om dat voor elkaar te krijgen zul je wel eerst inzicht moeten krijgen in hoe je geest dit Lijden laat ontstaan. En daarvoor moet je je aandacht aanscherpen.

Deze lezing van Alan Watts is ook een aanrader:


waarin hij diverse religies vergelijkt en de overeenkomsten (en valkuilen) daarin benoemt.
-
pi_181027750
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:34 schreef Haushofer het volgende:
Ontopic:

[..]

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik voel me persoonlijk ook veel meer aangetrokken tot het (met name Zen) Boeddhisme dan tot theïstische religies. Ik denk dat dat ook komt doordat ik dit ervaar als een subjectieve variant van de wetenschappelijke methode en eigenlijk een hele praktische handleiding is om meer inzicht te verkrijgen in de aard van je eigen Lijden. Daar kun je vervolgens allerlei theologische/filosofische luchtkastelen op bouwen (wat ook in het Boeddhisme gebeurt natuurlijk), maar dat brengt je weg van de kern van wat elk mens eigenlijk wil: het eigen (en hopelijk ook enigszins dat van anderen) Lijden verminderen. Om dat voor elkaar te krijgen zul je wel eerst inzicht moeten krijgen in hoe je geest dit Lijden laat ontstaan. En daarvoor moet je je aandacht aanscherpen.

Deze lezing van Alan Watts is ook een aanrader:


waarin hij diverse religies vergelijkt en de overeenkomsten (en valkuilen) daarin benoemt.
Smaak ding inderdaad.

Al die Oosterse religies/filosofieën zijn veel meer gericht op de mens zelf en de relatie tot...Mens, natuur, het bovennatuurlijke, etc. Niet alles wordt op een almachtige god afgeschoven. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid in de wereld en je kunt er zelf invloed op uitoefenen.

Geen enkel geloof is perfect of heeft de perfecte samenleving op aarde bewerkstelligd, maar deze religies zijn over het algemeen in al die eeuwen wel een stuk toleranter naar elkaar geweest dan de monotheïstische naar elkaar toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Odaiba op 08-08-2018 11:55:58 ]
pi_181027880
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:04 schreef Odaiba het volgende:
Laat die Monotheistische religies zoveel mogelijk links liggen. Het is een dwaalpad wat tot veel ellende heeft geleid.
Eens kijken
pi_181027919
Mijn advies: vayrayana boeddhisme. Dzogchen. Past goed bij deze tijd. Gaat voornamelijk over bewustzijn en hoe tot de bevrijding van the matrix van je bewustzijn te komen.
Eens kijken
pi_181028249
De titel suggereert dat het een keuze is. Ik blijf die suggestie maar paradoxaal vinden.

Jammer dat TS niet meer actief is in dit topic, anders kon hij het misschien uitleggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181028596
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:04 schreef Odaiba het volgende:
Laat die Monotheistische religies zoveel mogelijk links liggen. Het is een dwaalpad
:')
pi_181028645
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:42 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Smaak ding inderdaad.

Al die Oosterse religies/filosofieën zijn veel meer gericht op de mens zelf en de relatie tot...Mens, natuur, het bovennatuurlijke, etc. Niet alles wordt op een almachtige god afgeschoven. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid in de wereld en je kunt er zelf invloed op uitoefenen.

Geen enkel geloof is perfect of heeft de perfecte samenleving op aarde bewerkstelligd, maar deze religies zijn over het algemeen in al die eeuwen wel een stuk toleranter naar elkaar geweest dan de monotheïstische naar elkaar toe.
Maar of het tolerant is naar jezelf is ook maar de vraag.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:14:34 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181029531
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

:')
Hoezo :') ? Je bent het er niet mee eens?
pi_181030127
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:23 schreef Hamzoef het volgende:
Laat die Monotheistische religies zoveel mogelijk links liggen. Het is een dwaalpad

Waarom die huilsmiley? Is het niet zo dan? Monotheïsme staat lijnrecht tegenover verlichting in mijn ogen. Precies het tegenovergestelde: mentale gevangenschap.
Eens kijken
  woensdag 8 augustus 2018 @ 13:51:00 #15
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181030364
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:04 schreef Odaiba het volgende:
Ik zou het confucianisme, boeddhisme en shintoisme gaan aanhangen.

Laat die Monotheistische religies zoveel mogelijk links liggen. Het is een dwaalpad wat tot veel ellende heeft geleid.
Dat is met alle religies die het over zonde hebben, die ellende is een reactie hierop, namelijk oa hypocrisie en anderen veroordelen, want de wet geeft een kennis van zonde,terwijl de wet juist dient om toe te passen op jezelf en je te laten beseffen dat het gewoon te zwaar is om je perfect aan de wet te houden door niet te zondigen, om zo goed voor God te staan.
Dan kan je het bedekken en naar anderen wijzen, of je vraagt om genade. Het laatste is het doel van de wet (oude testament), en dan wijst Hij naar Jezus (nieuwe testament).
En de koran wijst weer naar het oude testament. En volgens mij ook de rooms-katholieke kerk.

Het juk van de wet was alleen gelegd op het volk van God Israël; de genade in Jezus is voor iedereen. In islam wordt het juk van de wet nu voor iedereen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Manke op 08-08-2018 14:19:47 ]
  woensdag 8 augustus 2018 @ 14:18:01 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181031029
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:51 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat is met alle religies die het over zonde hebben, die ellende is een reactie hierop, namelijk oa hypocrisie en anderen veroordelen, want de wet geeft een kennis van zonde,terwijl de wet juist dient om toe te passen op jezelf en je te laten beseffen dat het gewoon te zwaar is om je perfect aan de wet te houden door niet te zondigen, om zo goed voor God te staan.
Dan kan je het bedekken en naar anderen wijzen, of je vraagt om genade. Het laatste is het doel van de wet (oude testament), en dan wijst Hij naar Jezus (nieuwe testament).
En de koran wijst weer naar het oude testament.

Het juk van de wet was alleen gelegd op het volk van God Israël; de genade in Jezus is voor iedereen. In islam wordt het juk van de wet nu voor iedereen.
Die wet wordt anders nog wekelijks voorgelezen in zowat iedere protestantse kerk.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 14:20:27 #17
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181031092
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die wet wordt anders nog wekelijks voorgelezen in zowat iedere protestantse kerk.
Nee hoor
Niet naar mijn ervaring iig.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 14:21:54 #18
2796 Rocket Ride
Na regen komt prijzenregen
pi_181031135
Geloof mij nou maar. Dat is veilig, geloof ik tenminste.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 14:31:44 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181031369
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:20 schreef Manke het volgende:

[..]

Nee hoor
Niet naar mijn ervaring iig.
Ja hoor. Mensen die ik spreek is het wel degelijk het geval. Dus het is onzin dat die wet als "alleen voor Israël" wordt beschouwd. Ook in de catechismus komen deze 10 geboden aan de orde, zowel in de protestantse als roomse variant.

Hypocriet is het natuurlijk wel: de rest van die wet en wetjes (kleding, voedsel, oorlog, relaties, etc) daarvan wordt gezegd dat ze niet meer gelden. Maar waarom die 10 losse wel?
pi_181031704
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:51 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat is met alle religies die het over zonde hebben, die ellende is een reactie hierop, namelijk oa hypocrisie en anderen veroordelen, want de wet geeft een kennis van zonde,terwijl de wet juist dient om toe te passen op jezelf en je te laten beseffen dat het gewoon te zwaar is om je perfect aan de wet te houden door niet te zondigen, om zo goed voor God te staan.
Dan kan je het bedekken en naar anderen wijzen, of je vraagt om genade. Het laatste is het doel van de wet (oude testament), en dan wijst Hij naar Jezus (nieuwe testament).
En de koran wijst weer naar het oude testament. En volgens mij ook de rooms-katholieke kerk.

Het juk van de wet was alleen gelegd op het volk van God Israël; de genade in Jezus is voor iedereen. In islam wordt het juk van de wet nu voor iedereen.
In het Christendom heb je het "juk" van "accepteer Jezus' bloedoffer of je ziel wordt vernietigd/in een zwavelput gegooid.

Het klinkt natuurlijk altijd heel leuk, dat je "alleen maar" het offer van Christus hoeft te accepteren, maar dat is het natuurlijk niet.
-
pi_181035281
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In het Christendom heb je het "juk" van "accepteer Jezus' bloedoffer of je ziel wordt vernietigd/in een zwavelput gegooid.

Het klinkt natuurlijk altijd heel leuk, dat je "alleen maar" het offer van Christus hoeft te accepteren, maar dat is het natuurlijk niet.
Bij Zen, zo heb ik ooit begrepen, is het ook "Luister naar je leraar". Het is hier dan misschien niet zo dat je in de hel gaat branden, maar als je een klein beetje afwijkt van wat je leraar je heeft geleerd, ben je dan nog zen?
  woensdag 8 augustus 2018 @ 16:58:30 #22
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181035383
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:42 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Smaak ding inderdaad.

Al die Oosterse religies/filosofieën zijn veel meer gericht op de mens zelf en de relatie tot...Mens, natuur, het bovennatuurlijke, etc. Niet alles wordt op een almachtige god afgeschoven. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid in de wereld en je kunt er zelf invloed op uitoefenen.

Geen enkel geloof is perfect of heeft de perfecte samenleving op aarde bewerkstelligd, maar deze religies zijn over het algemeen in al die eeuwen wel een stuk toleranter naar elkaar geweest dan de monotheïstische naar elkaar toe.
De pre christelijke geloven (in moderne vorm) geld hetzelfde voor. Hoef je niet voor naar andere wereldelen te kijken.

Alhoewel er wel meer info is over die anderen (niet westers). Wat het een goed beginpunt maakt voor een eigen overtuiging, een mengvorm of overgangsvorm.

Het is persoonlijk, maar ik vind het werkelijk een gemis in onze culturen dat wij de geloven/ideologieen van onze voorouders grotendeels hebben verloren. Daar zo weinig aandacht voor is.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 17:00:15 #23
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181035421
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:06 schreef Molurus het volgende:
De titel suggereert dat het een keuze is. Ik blijf die suggestie maar paradoxaal vinden.

Jammer dat TS niet meer actief is in dit topic, anders kon hij het misschien uitleggen.
Welke verschijningsvorm, welk naampje. Dat is een keuze.
Wat levert voldoende herkenning op, waar voel ik me het meeste thuis. Dat is een keuze.

Van geen geloofsgevoel naar wel een geloofsgevoel. Dat is geen keuze.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181035468
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 17:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Welke verschijningsvorm, welk naampje. Dat is een keuze.
Wat levert voldoende herkenning op, waar voel ik me het meeste thuis. Dat is een keuze.

Van geen geloofsgevoel naar wel een geloofsgevoel. Dat is geen keuze.
Wat je wel of niet gelooft is ook geen keuze. Laten we nou niet doen alsof alle religies hetzelfde geloven, dat is eenvoudig niet zo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 17:15:31 #25
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181035707
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 17:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat je wel of niet gelooft is ook geen keuze. Laten we nou niet doen alsof alle religies hetzelfde geloven, dat is eenvoudig niet zo.
Ik zeg juist dat wel of niet geloven geen keuze is. Grove richting is ook geen keuze. Maar daarbinnen zit veel nuance, wat past bij jouw geloofsgevoel? Waar vindt je het meeste aan herkenning, waarin voel jij je thuis?

Zelfs bij iemand bij wie het jezus is de vleesgeworden God idee een klik geeft geld dat daar nuance in zit. Welke invulling daarvan past bij jou?

Voor mezelf geld dat ik al als klein kind een geloofsgevoel had. Vanaf een jaar of 6 zelf bewuster, maar ook daarvoor al volgens mijn (atheistische) ouders.
Abrahamisme gaf geen herkenning, te weinig overeenkomst. Boeddhisme in verschillende vormen meer Dan dat ik tot toen toe tegen gekomen was. Oud noord/west europees was een thuiskomen. Mezelf een eclectische heks noemen, essential zelfs inmiddels (hobby heks noem ik mezelf vaak, hou niet van overdrijven) ligt nog dichter bij een goede beschrijving van wat ik al was.

De zoektocht naar wat past bij mij staat iig los van geloof ik wel of niet. Er is dat gevoel, dat 'verlangen'. Daar zoek je een naam, een groep, een beschrijving bij.

Beginnen met een vager gevoel, zonder naam of duidelijke omschrijving, is erg normaal.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 18:03:10 #26
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181036465
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja hoor. Mensen die ik spreek is het wel degelijk het geval. Dus het is onzin dat die wet als "alleen voor Israël" wordt beschouwd. Ook in de catechismus komen deze 10 geboden aan de orde, zowel in de protestantse als roomse variant.

Hypocriet is het natuurlijk wel: de rest van die wet en wetjes (kleding, voedsel, oorlog, relaties, etc) daarvan wordt gezegd dat ze niet meer gelden. Maar waarom die 10 losse wel?
En wat leert de bijbel? Dit gaat voor wat een kerk uitlegt.

Handelingen 15 maakt mede duidelijk hoe het zit.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 18:08:35 #27
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181036579
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In het Christendom heb je het "juk" van "accepteer Jezus' bloedoffer of je ziel wordt vernietigd/in een zwavelput gegooid.

Het klinkt natuurlijk altijd heel leuk, dat je "alleen maar" het offer van Christus hoeft te accepteren, maar dat is het natuurlijk niet.
Er is geen christendom zonder oud testament. OT is een voorbereiding op het nieuwe zodat er niks te ontkennen valt wanneer er uitgelegd wordt vanuit de schrift.

Wat is het dan nog? Johannes 1:12 zegt dat dat het is, hand16:30 ook. Alles wat je eraan toevoegt is als hout sprokkelen op de sabbat.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 18:14:43 #28
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181036706
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 20:05:43 #29
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181038642
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 18:03 schreef Manke het volgende:

[..]

En wat leert de bijbel? Dit gaat voor wat een kerk uitlegt.

Handelingen 15 maakt mede duidelijk hoe het zit.
Dat maakt mij niets duidelijk. De 10 geboden worden voorgelezen (bij mij vroeger iedere zondag) en de rest van de wet gold niet. Waarom? Dat heeft nog geen enkele gelovige mij duidelijk kunnen maken.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 20:07:26 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181038684
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 18:08 schreef Manke het volgende:

[..]

Er is geen christendom zonder oud testament. OT is een voorbereiding op het nieuwe zodat er niks te ontkennen valt wanneer er uitgelegd wordt vanuit de schrift.

Wat is het dan nog? Johannes 1:12 zegt dat dat het is, hand16:30 ook. Alles wat je eraan toevoegt is als hout sprokkelen op de sabbat.
En er is nogal wat gesprokkeld he?
  woensdag 8 augustus 2018 @ 21:41:32 #31
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181040881
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En er is nogal wat gesprokkeld he?
Men had tegenwoordig liever een boek gezien met hoofdstukken over elk onderwerp.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 21:45:51 #32
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181040984
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat maakt mij niets duidelijk. De 10 geboden worden voorgelezen (bij mij vroeger iedere zondag) en de rest van de wet gold niet. Waarom? Dat heeft nog geen enkele gelovige mij duidelijk kunnen maken.
Het enige antwoord dat je zou accepteren is dat gelovigen zouden toegeven dat ze hypocriet zijn en eigenlijk zich perfect aan de wet horen te houden?

Galaten legt het nog beter uit, zij neigden naar terug naar de wet te gaan.
pi_181043304
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

:')
Goede bijdrage van je.
pi_181043326
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:26 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar of het tolerant is naar jezelf is ook maar de vraag.
Leg uit?
pi_181043579
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:58 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

De pre christelijke geloven (in moderne vorm) geld hetzelfde voor. Hoef je niet voor naar andere wereldelen te kijken.

Alhoewel er wel meer info is over die anderen (niet westers). Wat het een goed beginpunt maakt voor een eigen overtuiging, een mengvorm of overgangsvorm.

Het is persoonlijk, maar ik vind het werkelijk een gemis in onze culturen dat wij de geloven/ideologieen van onze voorouders grotendeels hebben verloren. Daar zo weinig aandacht voor is.
De polytheïstische religies uit Europa verschillen toch wel aardig met die van het Oosten, volgens mij.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 01:14:19 #36
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181045314
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 23:46 schreef Odaiba het volgende:

[..]

De polytheïstische religies uit Europa verschillen toch wel aardig met die van het Oosten, volgens mij.
Ja en nee. Niet in wat jij daar beschrijft.

En dan vooral dit stuk:

'Al die Oosterse religies/filosofieën zijn veel meer gericht op de mens zelf en de relatie tot...Mens, natuur, het bovennatuurlijke, etc. Niet alles wordt op een almachtige god afgeschoven. Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid in de wereld en je kunt er zelf invloed op uitoefenen.'

De pre christelijke west en noord Europeese geloven gaan daar zelfs nog verder in. Kennen geen dukha en geen onttrekken aan.
Al het boeddhisme gaat uiteindelijk over verlichting. Verlichting is geen euforische staat van zijn die je in een boeddhistische hemel brengt, maar is het eindigen van het zijn. Geheel.

Nirvana, de verlichtingstaat die overblijft tot je (werkelijke) dood als je verlichting bereikt betekend letterlijk onbewegelijk. Je maakt geen deel meer uit van het zijn/de illusie, je hebt al het verlangen losgelaten, alle ketenen verbroken, alle banden doorgeknipt. *

Wat veel mensen zoeken in het boeddhisme en mengvormen ervan zit in die pre christelijke noord en west Europeese geloven. Harmonie met jezelf en je omgeving als ultiem doel.

*
Dit is niet negatief bedoeld (dat zeg ik omdat het vaker negatief opgevat is, niet door jou).
Het is de basis van het boeddhisme, van het 8 voudige pad. Het uiteenvallen van de khandas. Om het lijden te stoppen moet het verlangen uitgeschakeld worden.
Het is ook de grote paradox in het boeddhisme. Zolang je verlichting nastreeft (verlangen, oorzaak) zal je het niet vinden (lijden, gevolg).

Er zijn veel overeenkomsten, het ligt in hetzelfde geloofssysteem als pre christelijk van deze gronden. Maar het uiteindelijke doel verschilt.
Ik heb veel geleerd van het boeddhisme waar ik mijn hele leven baat bij zal hebben. Maar voor mij persoonlijk is dat uiteindelijke doel (paradox) niet mijn ding.
En geld dat als je natuur en harmonie daarmee belangrijk vind dat begint bij natuur niet als een statisch iets te zien wat overal hetzelfde is. Beginnend bij onderzoeken hoe het ritme van de natuur waar jij leeft invloed heeft op jou.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 06:03:31 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181046152
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 21:41 schreef Manke het volgende:

[..]

Men had tegenwoordig liever een boek gezien met hoofdstukken over elk onderwerp.
Je weet wat ik bedoel.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 06:04:20 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181046154
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 21:45 schreef Manke het volgende:

[..]

Het enige antwoord dat je zou accepteren is dat gelovigen zouden toegeven dat ze hypocriet zijn en eigenlijk zich perfect aan de wet horen te houden?

Galaten legt het nog beter uit, zij neigden naar terug naar de wet te gaan.
Ook geen uitleg dus.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 06:31:00 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181046203
Het menselijke brein heeft de capaciteit tot logisch nadenken maar doet dat niet per se. Er zijn een hoop logische valkuilen waar mensen veel in trappen. Religies spelen in de basis in op die tendens om in die valkuilen te stappen.

Een religie of ander ongegrond geloof aanhangen (zelfs als je denkt dat het voor je geestelijke gemoedsrust is en niks meer) is niets anders dan jezelf trainen dat die logische valkuilen een soort waarde hebben en daarmee vergiftig je alleen maar de capaciteit om gezonde beslissingen te maken over andere dingen in je leven.

Zoals de originele TS dat wil.... kiezen om te gaan rusten in zo'n valkuil, en dan hier te vragen welke valkuil het lekkerste ligt, is wat mij betreft dan ook vrij bizar.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 9 augustus 2018 @ 07:07:07 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046303
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat maakt mij niets duidelijk. De 10 geboden worden voorgelezen (bij mij vroeger iedere zondag) en de rest van de wet gold niet. Waarom? Dat heeft nog geen enkele gelovige mij duidelijk kunnen maken.
Als ik het wel heb zijn alleen die 10 geboden op de stenen tafelen geschreven en alle andere wetten niet. Dat maakte zeker in de Oudheid een groot verschil.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 07:21:14 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046338
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 23:46 schreef Odaiba het volgende:

[..]

De polytheïstische religies uit Europa verschillen toch wel aardig met die van het Oosten, volgens mij.
Een aantal concepten zijn hetzelfde, in de zin dat ze niet-Christelijk zijn. Alleen al het idee dat er meer dan 1 god is, die dùs niet almachtig is, is een concept dat velen niet kunnen doorgronden (zoals de felle atheïsten hier die in de argumenten tegen religie enkel argumenten tegen het Christendom weten aan te dragen).

In het westen heb je heel wat heidense groeperingen die tegen het Christendom aanschurken met hun manier van geloven. Enerzijds is dat omdat wetten eisen stellen. Daarom hebben de Asatrúar op IJsland de Edda als heilig boek, zonder heilig boek wordt een religie daar niet erkend. In Nederland kennen we gelukkig geen erkende religies dus is zoiets hier niet nodig, maar genoeg heidenen die zich laten inspireren door die buitenlandse onzin.
Anderzijds is het omdat de meesten toch met het Christendom zijn opgegroeid en het gevoel hebben dat er iets aan de godsdienstoefening ontbreekt zoals het pure heidendom is. Die gaan dus dingen doen als bidden zoals Christenen, ze willen een hiërarchische priesterklasse, wetten en regels ("Negen Nobele Waarden"), heilig boek, etc etc, zodat hun heidendom meer een parodie op het Christendom is dan een voortzetting van oude paganistische geloven.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 07:21:37 #42
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181046340
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 07:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als ik het wel heb zijn alleen die 10 geboden op de stenen tafelen geschreven en alle andere wetten niet. Dat maakte zeker in de Oudheid een groot verschil.
Ja dat snap ik maar is dat dan de reden?
  donderdag 9 augustus 2018 @ 07:27:35 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046360
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 07:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja dat snap ik maar is dat dan de reden?
Wat in steen (of op metaal) is geschreven is voor eeuwig vastgelegd: wetten van Meden en Perzen.
De Romeinen hadden hun belangrijkste wetten zo laten vastleggen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Twaalftafelenwet
Van de Koran wordt verteld dat Allah een oer-versie heeft die in groene steen is geschreven.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 07:59:32 #44
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181046501
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 07:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een aantal concepten zijn hetzelfde, in de zin dat ze niet-Christelijk zijn. Alleen al het idee dat er meer dan 1 god is, die dùs niet almachtig is, is een concept dat velen niet kunnen doorgronden (zoals de felle atheïsten hier die in de argumenten tegen religie enkel argumenten tegen het Christendom weten aan te dragen).
De polytheïstische religies zijn ouder dan de monovarianten. Neandertalers waren al religieus.
quote:
In het westen heb je heel wat heidense groeperingen die tegen het Christendom aanschurken met hun manier van geloven. Enerzijds is dat omdat wetten eisen stellen. Daarom hebben de Asatrúar op IJsland de Edda als heilig boek, zonder heilig boek wordt een religie daar niet erkend. In Nederland kennen we gelukkig geen erkende religies dus is zoiets hier niet nodig, maar genoeg heidenen die zich laten inspireren door die buitenlandse onzin.
Anderzijds is het omdat de meesten toch met het Christendom zijn opgegroeid en het gevoel hebben dat er iets aan de godsdienstoefening ontbreekt zoals het pure heidendom is. Die gaan dus dingen doen als bidden zoals Christenen, ze willen een hiërarchische priesterklasse, wetten en regels ("Negen Nobele Waarden"), heilig boek, etc etc, zodat hun heidendom meer een parodie op het Christendom is dan een voortzetting van oude paganistische geloven.
ok...
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:02:31 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046520
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 07:59 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De polytheïstische religies zijn ouder dan de monovarianten. Neandertalers waren al religieus.
Daarom is dat anti-religieuze hier zo idioot, net doen of er buiten het christendom geen religie is.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:10:57 #46
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181046588
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom is dat anti-religieuze hier zo idioot, net doen of er buiten het christendom geen religie is.
Dat doet niemand hier?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:20:14 #47
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181046655
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom is dat anti-religieuze hier zo idioot, net doen of er buiten het christendom geen religie is.
:?
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:20:37 #48
545 dop
:copyright: dop
pi_181046661
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daarom is dat anti-religieuze hier zo idioot, net doen of er buiten het christendom geen religie is.
wie zijn de anti-religieuze hier?
De meeste topics gaan over christendom en monotheïsme.
Volgens mij omdat het merendeel daar in is opgegroeid.
Zie weinig users uit andere religies.
Heeft misschien ook met de tolerantie te maken.
Monotheïsme is doorgaans niet erg tolerant naar andere geloven.
Dat zal meer weerstand geven van ongelovigen als bijvoorbeeld boedisme.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:29:54 #49
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046721
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:10 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat doet niemand hier?
Vrijwel iedereen die het over religekkies en sprookjesboeken heeft, en de meeste atheïsten hier.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:30:52 #50
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181046731
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vrijwel iedereen die het over religekkies en sprookjesboeken heeft, en de meeste atheïsten hier.
Noem mij 1 religie vrij van gekkies.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:38:37 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046808
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:20 schreef dop het volgende:

[..]

wie zijn de anti-religieuze hier?
De meeste topics gaan over christendom en monotheïsme.
Volgens mij omdat het merendeel daar in is opgegroeid.
Zie weinig users uit andere religies.
Heeft misschien ook met de tolerantie te maken.
Monotheïsme is doorgaans niet erg tolerant naar andere geloven.
Dat zal meer weerstand geven van ongelovigen als bijvoorbeeld boedisme.
Heeft er meer mee te maken dat de regelmatige users hier altikd hetzelfde riedeltje afdraaien in een discussie, en altijd samen de discussie uit vorige topics herhalen.
Als niet christen wordt je of genegeerd, omdat je opmerkingen niet in hun discussie passen, of ze antwoorden met argumenten die als een tang op een varken slaan, omdat het alleen over (een deel van) het Christendom gaat.

Kijk naar dit topic: het begint met een user die een afweging tussen de verschillende religies wil maken, en al snel is het weer christen-bashen, of religie belachelijk maken met argumenten die alleen op het Christendom slaan.
Reden genoeg om doorgaans niet te reageren in topics in F&L, het is meestal niet eens de moeite van het lezen gezien de herhalingen van de discussies.

Vooralsnog heb ik van TS niet gelezen welke richting het uit zou moeten gaan, of misschien sommige aspecten van bepaalde religies onderbelicht zijn gebleven. Of wat er in religie überhaupt wordt gezocht.
Als je echt wilt geloven in een bepaald geloofssysteem moet het 100% bij je passen.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:45:15 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181046897
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Noem mij 1 religie vrij van gekkies.
Het zijn net mensen. Onder mensen bevinden zich gekken, dus ook in de groep religieuze mensen. Net als in elke andere groep mensen.

Daarnaast is "gekkies" in jouw geval een etiket van een drogreden: omdat jij met je onderbuik alles wat met religie heeft te maken gek vindt, zijn alle religieuze mensen gekkies.

Als ik vind dat alle vissen vliegen, vliegen voor mij alle vissen. Maar dat hoeft geen algemeen aangenomen feit te zijn.
Ik vind de felle atheïsten hier veel grotere gekkies met hun gebrek aan creativiteit, hun onvermogen zich in anderen te verplaatsen, en hun blindheid voor de positieve effecten die geloof, godsdienst, religie en magie al millennia op de maatschappij hebben. Uitdaging: breng er een argument tegenin dat geldt voor ALLE religies en godsdiensten.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:48:51 #53
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181046935
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het zijn net mensen. Onder mensen bevinden zich gekken, dus ook in de groep religieuze mensen. Net als in elke andere groep mensen.
Dat zeg ik niet. Jij zegt "als mensen het over religekkies hebben dan is dat een indicatie dat ze alleen maar denken aan christenen/moslims/joden". Ik betwijfel dat.

De rest van je betoog is onzinnig dus. Ga ik niet op reageren.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:53:35 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181047005
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Jij zegt "als mensen het over religekkies hebben dan is dat een indicatie dat ze alleen maar denken aan christenen/moslims/joden". Ik betwijfel dat.
De argumenten die daarbij gegeven worden, gelden doorgaans alleen voor christenen:
- sprookjesboek (genoeg religies zonder heilig boek)
- misbruik door priesters (niet elke religie kent priesters of zo)
- god is niet almachtig en vreedzaam want nog steeds ellende in de wereld (niet elke godsdienst heeft goden, laat staan dat die almachtig zijn)
- evolutie blabla (niet elke religie wijst wetenschap per definitie af).
  donderdag 9 augustus 2018 @ 08:56:00 #55
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181047043
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De argumenten gelden doorgans voor christenen:
- sprookjesboek (genoeg religies zonder heilig boek)
Alle religies hebben sprookjes. Of ze nou in een boek staan of niet.

quote:
- misbruik door priesters (niet elke religie kent priesters of zo)
Dit breng je nu ineens in de discussie. Dat zei je eerst niet.

quote:
- god is niet almachtig en vreedzaam want nog steeds ellende in de wereld (niet elke godsdienst heeft goden, laat staan dat die almachtig zijn)
Elke godsdienst heeft goden. Per definitie. Het zit in het woord. Niet elke religie heeft goden maar ook dit breng je weer in de discussie.

quote:
- evolutie blabla (niet elke religie wijst wetenschap per definitie af).
Breng je weer aan.

Elke religie moedigt magisch denken aan. Dat is onwenselijk. Vooral in een tijd met atoombommen en het internet.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 9 augustus 2018 @ 09:04:31 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181047150
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Alle religies hebben sprookjes. Of ze nou in een boek staan of niet.
Ja, leuk hè? Zelfs de wetenschap heeft ze. Dat is inherent aan menselijkheid.

quote:
Dit breng je nu ineens in de discussie. Dat zei je eerst niet.
Welke discussie? Dit is al zovaak herhaald. Religie = priesters = celibaat = seksueel misbruik is wat er wordt beweerd. Hoe dom kun je zijn.

quote:
Elke godsdienst heeft goden. Per definitie. Het zit in het woord. Niet elke religie heeft goden maar ook dit breng je weer in de discussie.
Bij gebrek aan beter noemt men rituelen in religies zonder goden ook wel "godsdienst".
Je gaat eraan voorbij dat deze en andere argumenten door de atheïsten hier op het forum voortdurend worden aangedragen als bewijs voor "religekkies".

quote:
Elke religie moedigt magisch denken aan. Dat is onwenselijk. Vooral in een tijd met atoombommen en het internet.
De mensheid kan niet zonder magisch denken. Iedereen doet het. Het wordt niet door religies aangemoedigd, mensen doen het gewoon. Hooguit probeert religie het magisch denken niet te laten woekeren.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 09:08:29 #57
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181047208
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 09:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, leuk hè? Zelfs de wetenschap heeft ze. Dat is inherent aan menselijkheid.
Dus als mensen klagen over sprookjes... hoe is dat een indicatie dat ze denken vanuit een framework dat alleen monotheistische godsdiensten relevant zijn?

quote:
[..]

Welke discussie? Dit is al zovaak herhaald. Religie = priesters = celibaat = seksueel misbruik is wat er wordt beweerd. Hoe dom kun je zijn.
Deze discussie tussen jou en mij. En jouw klacht waarin je specifiek "religekkies" en "sprookjes" aankaartte.

quote:
[..]

Bij gebrek aan beter noemt men rituelen in religies zonder goden ook wel "godsdienst".
Je gaat eraan voorbij dat deze en andere argumenten door de atheïsten hier op het forum voortdurend worden aangedragen als bewijs voor "religekkies".
Andere argumenten in andere topics door andere mensen boeien me niet zoveel. In deze discussie gaf jij aan dat mensen klagen over sprookjes... hoe is dat een indicatie dat ze denken vanuit een framework dat alleen monotheistische godsdiensten relevant zijn?

quote:
[..]

De mensheid kan niet zonder magisch denken. Iedereen doet het.
Nee hoor. Magisch denken is een modus operandi die je los kan laten.

quote:
Het wordt niet door religies aangemoedigd, mensen don het gewoon. Hooguit probeert religie het magisch denken niet te laten woekeren.
Oh wow.. jij bent echt ver heen. :D

Ik zal aan je denken als ik weer eens door een eindeloze lijst met sub-cults en sub-religies en afsplitsingen scroll.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 9 augustus 2018 @ 09:41:01 #58
545 dop
:copyright: dop
pi_181047738
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

blindheid voor de positieve effecten die geloof, godsdienst, religie en magie al millennia op de maatschappij hebben.
Ben heel benieuwd,
Welke positieve effecten.
Ik heb vooral veel negatieve effecten gezien in de geschiedenis.
Zeker de monotheïstusche geloven hebben de neiging om hun wetten en regels aan anderen op te leggen.

Voorbeelden.
Homo rechten,
Abortus, anti conceptie, zondagsrust, echtscheiding, vrouwen rechten, apartheid, slavernij.

(De laatste 2 vooral passief)
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_181047935
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:45 schreef Lunatiek het volgende:

blindheid voor de positieve effecten die geloof, godsdienst, religie en magie al millennia op de maatschappij hebben.
Ik vind dit ook wel een curieuze. Er worden wel vaak ten onrechte positieve zaken toegeschreven aan religie. Zo zouden wij de moderne westerse wetenschap hebben te danken aan het Christendom / de Christelijke cultuur. Maar als we dan in detail gaan kijken naar hoe dat is gegaan kunnen we hooguit zeggen dat die wetenschap zich heeft kunnen ontwikkelen ondanks het Christendom.

Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat jij aan positieve zaken toeschrijft aan religie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 11:36:18 #60
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181049779
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 09:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind dit ook wel een curieuze. Er worden wel vaak ten onrechte positieve zaken toegeschreven aan religie. Zo zouden wij de moderne westerse wetenschap hebben te danken aan het Christendom / de Christelijke cultuur. Maar als we dan in detail gaan kijken naar hoe dat is gegaan kunnen we hooguit zeggen dat die wetenschap zich heeft kunnen ontwikkelen ondanks het Christendom.

Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat jij aan positieve zaken toeschrijft aan religie.
Wat je ook nogal eens hoort is dat we onze moraal uit religie, met name de Bijbel halen.

zou een hoop verklaren overigens... :X
  donderdag 9 augustus 2018 @ 16:07:09 #61
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181056241
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 07:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als ik het wel heb zijn alleen die 10 geboden op de stenen tafelen geschreven en alle andere wetten niet. Dat maakte zeker in de Oudheid een groot verschil.
Mozes smeet deze tafels gewoon kapot toen hij boos werd. Zoveel indruk maakten ze zeker niet. De tafels, door God ZELF beschreven.... Ik had ze voorzichtig neergelegd denk ik...
  donderdag 9 augustus 2018 @ 16:07:42 #62
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181056258
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vrijwel iedereen die het over religekkies en sprookjesboeken heeft, en de meeste atheïsten hier.
Nee
pi_181056926
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 09:41 schreef dop het volgende:

[..]

Ben heel benieuwd,
Welke positieve effecten.
Ik heb vooral veel negatieve effecten gezien in de geschiedenis.
Zeker de monotheïstusche geloven hebben de neiging om hun wetten en regels aan anderen op te leggen.

Voorbeelden.
Homo rechten,
Abortus, anti conceptie, zondagsrust, echtscheiding, vrouwen rechten, apartheid, slavernij.

(De laatste 2 vooral passief)
De positieve effecten zijn meestal persoonlijk. Die worden bijna nooit besproken, zoals wel vaker voorkomt. Mensen hebben de gewoonte om steeds de negatieve te blijven benadrukken.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 17:33:33 #64
545 dop
:copyright: dop
pi_181058002
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 16:35 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

De positieve effecten zijn meestal persoonlijk. Die worden bijna nooit besproken, zoals wel vaker voorkomt. Mensen hebben de gewoonte om steeds de negatieve te blijven benadrukken.
lunatic schreef over de positieve effecten op de maatschappij.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 9 augustus 2018 @ 18:36:29 #65
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181059127
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 09:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind dit ook wel een curieuze. Er worden wel vaak ten onrechte positieve zaken toegeschreven aan religie. Zo zouden wij de moderne westerse wetenschap hebben te danken aan het Christendom / de Christelijke cultuur. Maar als we dan in detail gaan kijken naar hoe dat is gegaan kunnen we hooguit zeggen dat die wetenschap zich heeft kunnen ontwikkelen ondanks het Christendom.

Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat jij aan positieve zaken toeschrijft aan religie.
Pastoraat vind ik zelf altijd erg positief.

Er zijn ook veel goede doelen ontstaan vanuit religieuze instellingen. Van grootschalig zoals het leger des Heils tot kleinschalig zoals een plaatselijke voedselbank.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 9 augustus 2018 @ 18:40:28 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181059209
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 17:33 schreef dop het volgende:

[..]

lunaticLunatiek schreef over de positieve effecten op de maatschappij.
Mensen die zich goed voelen, zijn goed voor de maatschappij.

Maar ik vind dat hier off topic zonder input van de TS.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 18:43:12 #67
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181059242
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 16:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mozes smeet deze tafels gewoon kapot toen hij boos werd. Zoveel indruk maakten ze zeker niet. De tafels, door God ZELF beschreven.... Ik had ze voorzichtig neergelegd denk ik...
Nee, want die wetten hadden *op dat moment* geen zin meer, omdat toen Sin werd aanbeden en niet de god van die wetten.
Daarnaast: het is geen historisch feit. Daarom moet je de symbolische waarde in het oog houden, binnen het kader van de gewoontes van die tijd (wetten van Meden en Perzen en zo).
pi_181059253
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 18:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar ik vind dat hier off topic zonder input van de TS.
Ik vermoed dat we TS niet meer terugzien in dit topic.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 9 augustus 2018 @ 18:46:14 #69
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181059283
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 18:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, want die wetten hadden *op dat moment* geen zin meer, omdat toen Sin werd aanbeden en niet de god van die wetten.
Daarnaast: het is geen historisch feit. Daarom moet je de symbolische waarde in het oog houden, binnen het kader van de gewoontes van die tijd (wetten van Meden en Perzen en zo).
ok daar kan ik in mee gaan.

Maar ik blijf het oneerbiedig vinden van Mozes :(

[ Bericht 9% gewijzigd door hoatzin op 09-08-2018 22:35:02 ]
pi_181076293
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 07:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een aantal concepten zijn hetzelfde, in de zin dat ze niet-Christelijk zijn. Alleen al het idee dat er meer dan 1 god is, die dùs niet almachtig is, is een concept dat velen niet kunnen doorgronden (zoals de felle atheïsten hier die in de argumenten tegen religie enkel argumenten tegen het Christendom weten aan te dragen).

In het westen heb je heel wat heidense groeperingen die tegen het Christendom aanschurken met hun manier van geloven. Enerzijds is dat omdat wetten eisen stellen. Daarom hebben de Asatrúar op IJsland de Edda als heilig boek, zonder heilig boek wordt een religie daar niet erkend. In Nederland kennen we gelukkig geen erkende religies dus is zoiets hier niet nodig, maar genoeg heidenen die zich laten inspireren door die buitenlandse onzin.
Anderzijds is het omdat de meesten toch met het Christendom zijn opgegroeid en het gevoel hebben dat er iets aan de godsdienstoefening ontbreekt zoals het pure heidendom is. Die gaan dus dingen doen als bidden zoals Christenen, ze willen een hiërarchische priesterklasse, wetten en regels ("Negen Nobele Waarden"), heilig boek, etc etc, zodat hun heidendom meer een parodie op het Christendom is dan een voortzetting van oude paganistische geloven.
Wat ik het belangrijkste vind is hoe we onszelf ontwikkelen en hoe we omgaan met elkaar en de natuur en hoe wij onze plaats zien in het universum. Daar is extra aandacht voor in het oosten volgens mij.

In monotheïstische religies heb je dat ook wel, maar is lang niet zo belangrijk ofzo. Zoveel geweld en minachting naar andere mensen en ideeën
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:16:49 #71
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181076687
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:54 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wat ik het belangrijkste vind is hoe we onszelf ontwikkelen en hoe we omgaan met elkaar en de natuur en hoe wij onze plaats zien in het universum. Daar is extra aandacht voor in het oosten volgens mij.

In monotheïstische religies heb je dat ook wel, maar is lang niet zo belangrijk ofzo. Zoveel geweld en minachting naar andere mensen en ideeën
..en hun idee over het universum en onze plaats daar in.
pi_181077006
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 18:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, want die wetten hadden *op dat moment* geen zin meer, omdat toen Sin werd aanbeden en niet de god van die wetten.
Daarnaast: het is geen historisch feit. Daarom moet je de symbolische waarde in het oog houden, binnen het kader van de gewoontes van die tijd (wetten van Meden en Perzen en zo).
De tien geboden zijn een restant van de Egyptische ontkennende biecht waarvan men er van de 42 er 10 van heeft overgehouden ( die zijn tegen de vlakte gegaan ).
pi_181077092
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 09:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind dit ook wel een curieuze. Er worden wel vaak ten onrechte positieve zaken toegeschreven aan religie. Zo zouden wij de moderne westerse wetenschap hebben te danken aan het Christendom / de Christelijke cultuur. Maar als we dan in detail gaan kijken naar hoe dat is gegaan kunnen we hooguit zeggen dat die wetenschap zich heeft kunnen ontwikkelen ondanks het Christendom.
Hmm, oneens. Dankzij het christendom zijn concepten als "nederig zijn" en "erkennen dat je het mis had" zaken geworden waar mensen geen status mee verliezen maar zelfs bewondering mee oogsten.
Dit is redelijk essentieel voor de wetenschappelijke methode.

Voor de rest heeft bijv. de Katholieke Kerk idd vooral tegengewerkt.
pi_181080485
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 12:37 schreef Kassamiep het volgende:
Hmm, oneens. Dankzij het christendom zijn concepten als "nederig zijn" en "erkennen dat je het mis had" zaken geworden waar mensen geen status mee verliezen maar zelfs bewondering mee oogsten.
Waar baseer je dat "dankzij" op?
-
pi_181080514
Ja, dat zie ik ook niet helemaal.

Het lijkt mij typisch zo'n geval waarin het feit dat Christendom net ff minder intolerant is dan andere religies wordt uitgelegd als een verdienste. Dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181080644
Spaghettimonster
pi_181080889
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:04 schreef Armil het volgende:
Spaghettimonster
Geloven in het Spaghettimonster draagt nergens bij. Het heeft niets, is leeg. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk met dat vergiet. Dus zeg eens, waarom beveel jij die aan?
pi_181081151
Solipsisme zou je ook nog kunnen overwegen
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:18:32 #79
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181082350
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 12:33 schreef ATON het volgende:

[..]

De tien geboden zijn een restant van de Egyptische ontkennende biecht waarvan men er van de 42 er 10 van heeft overgehouden ( die zijn tegen de vlakte gegaan ).
Hm. Zijn wel net toevallig een aantal kerngeboden bij. Niet doden, niet stelen, geen echtbreuk, niet liegen..
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:22:55 #80
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181082484
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:16 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Geloven in het Spaghettimonster draagt nergens bij. Het heeft niets, is leeg. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk met dat vergiet. Dus zeg eens, waarom beveel jij die aan?
Mwoach, ipv 10 geboden 8 "ik heb lever nietjes"

Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.

Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip “zuiver” is bedoeld voor bronwater, niet mensen.

Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.

Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: “doe ’t effe lekker met jezelf”, tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.

Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.

Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.

Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.

Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh… veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets. (RAmen).

In vind het wel wat hebben. : :)
pi_181082528
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:30 schreef Monomeism het volgende:
Solipsisme zou je ook nog kunnen overwegen
"As against solipsism it is to be said, in the first place, that it is psychologically impossible to believe, and is rejected in fact even by those who mean to accept it. I once received a letter from an eminent logician, Mrs. Christine Ladd-Franklin, saying that she was a solipsist, and was surprised that there were no others. Coming from a logician and a solipsist, her surprise surprised me." - Bertrand Russell.

:+
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181083086
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 16:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mwoach, ipv 10 geboden 8 "ik heb lever nietjes"

Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.

Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip “zuiver” is bedoeld voor bronwater, niet mensen.

Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.

Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: “doe ’t effe lekker met jezelf”, tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.

Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.

Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.

Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.

Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh… veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets. (RAmen).

In vind het wel wat hebben. : :)
Dat kun je ook gewoon zonder het monster. Dus nog steeds draagt het nergens bij.
pi_181083283
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 16:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hm. Zijn wel net toevallig een aantal kerngeboden bij. Niet doden, niet stelen, geen echtbreuk, niet liegen..
En daar heeft men niet bepaald een Bijbel voor nodig is het niet ? ;)
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:05:43 #84
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181083333
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 16:53 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat kun je ook gewoon zonder het monster. Dus nog steeds draagt het nergens bij.
Het is dan eigenlijk ook gewoon een protest ipv een geloof.
Alhoewel ik het wel zie gebeuren dat het uitgroeit tot een geloof. Met een schisma en vorming van dogma en alles.

Net zoals bij de atheistische kerk, we geloven niet, maar hoe we niet geloven maken we alsnog ruzie over en willen we vastleggen als de juiste manier om niet te geloven.

De menselijke natuur, intrigerend en een klucht op hetzelfde moment ;)
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:51:34 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181084157
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 16:53 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat kun je ook gewoon zonder het monster. Dus nog steeds draagt het nergens bij.
En stel dat iedereen zich aan deze 8 regels houdt?
pi_181084165
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het is dan eigenlijk ook gewoon een protest ipv een geloof.
Alhoewel ik het wel zie gebeuren dat het uitgroeit tot een geloof. Met een schisma en vorming van dogma en alles.

Als je commentaren lees van pastafarians op internet zou je echt denken dat het werkelijk een geloof is. Hún geloof.
Soms denk ik of ze wel door hebben wat het is óf dat ze zo fanatiek zijn dat ze het oorspronkelijke idee uit het oog zijn verloren.

quote:
Net zoals bij de atheistische kerk, we geloven niet, maar hoe we niet geloven maken we alsnog ruzie over en willen we vastleggen als de juiste manier om niet te geloven.

De menselijke natuur, intrigerend en een klucht op hetzelfde moment ;)
Het geloof hoe en waarom niet te geloven. Haha!
pi_181084175
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En stel dat iedereen zich aan deze 8 regels houdt?
Dat is een droom die nooit zal uitkomen.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:53:30 #88
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181084189
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:52 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is een droom die nooit zal uitkomen.
daarom zeg ik: stel. Ik vind ze stukken beter dan de 10 ge(ver)boden.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:57:32 #89
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181084256
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En stel dat iedereen zich aan deze 8 regels houdt?
Alsof die zo nieuw zijn. Zitten in de meeste religie's en gaan dus al wat eeuwtjes mee als ideaal.

Schijnt niet zo lekker te werken in de praktijk, maar is tegelijkertijd iets wat we als mensheid/gemeenschap nodig lijken te hebben om op te richten.
Good, better, best, never let it rest. Zonder dat streven kunnen we als soort niet, vervallen we tot wanhoop en chaos.

En daar heb je dan de kracht van religie. Van ideologie en levensovertuiging. Het voorbij onszelf willen reiken. Beter als streven, altijd.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:00:50 #90
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181084304
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:51 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als je commentaren lees van pastafarians op internet zou je echt denken dat het werkelijk een geloof is. Hún geloof.
Soms denk ik of ze wel door hebben wat het is óf dat ze zo fanatiek zijn dat ze het oorspronkelijke idee uit het oog zijn verloren.

[..]

Het geloof hoe en waarom niet te geloven. Haha!
Niet voor niets zie ik dat wel gebeuren. In de verschillende anti theistische stromingen en atheistische stromingen zie je het al ontstaan.

Interessant, want het zou inzicht kunnen geven in het ontstaan van oa religie.
Maar ook vermakelijk om te zien gebeuren dat een ludiek protest-iets uitgroeit tot iets wat onder de kwalificatie religie kan vallen. Hoe degene die actief ageren tegen religie en dogma dat doen door het te vervangen voor eenzelfde systeem, enkel met een ander naampje.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:04:33 #91
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181084370
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

daarom zeg ik: stel. Ik vind ze stukken beter dan de 10 ge(ver)boden.
Ligt redelijk in een lijn met elkaar. En als het om geloof/religie in zijn algemeen gaat is het werkelijk niets meer dan oude wijn in nieuwe vaten. Niets nieuws onder de zonin deze.
Ik vind het werkelijk vermakelijk om mensen dit te zien verdedigen in dezelfde adem waarmee ze dat andere (religie) afwijzen.

Op degene na die het enkel als protest iets zien, als spiegel. Zoals het bedoeld is. Maar die stellen niet hoe fijn het zou zijn als dit nageleefd werd. Die snappen dat het een parodie is op al heel lang bestaande 'adviezen' en geboden.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181084397
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:04 schreef Odaiba het volgende:
Ik zou het confucianisme, boeddhisme en shintoisme gaan aanhangen.

Laat die Monotheistische religies zoveel mogelijk links liggen. Het is een dwaalpad wat tot veel ellende heeft geleid.
En het Nationalisme en Communisme niet?
Dat waren geen religies, het gaat niet om de religies maar om de gekken.
Iedere ideologie, religieus of politiek kan gebruikt worden om ellende te schoppen.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 18:20:11 #93
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181084604
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:04 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Niets nieuws onder de zon in deze.

Net zoals de 10 geboden dat destijds niet waren.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:19:25 #94
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181085669
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Net zoals de 10 geboden dat destijds niet waren.
Stel ik dat dan ergens? En zo tenenkrommend saai weer die focus op de abrahamisme.

Wat ik vooral wel stel is dat anti-theisme en zelfs atheisme (hoe tegenstrijdig dan ook) dezelfde beweging geven als theisme.
Dat het de menselijke natuur is die dat beweegt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181085951
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:07 schreef Werkman het volgende:

[..]

En het Nationalisme en Communisme niet?
Dat waren geen religies, het gaat niet om de religies maar om de gekken.
Iedere ideologie, religieus of politiek kan gebruikt worden om ellende te schoppen.
Oh dat ontken ik absoluut niet.

En je zegt het goed, alles kan misbruikt worden door mensen, maar sommige laten zich iets meer misbruiken dan anderen.

Er bestaat geen helder, perfecte weg om te volgen. Het is niet allemaal zwat/wit, goed/slecht.

De Chinese confucianistische staten voerde ook oorlog. Boeddhistische monniken in Japan hebben ook de wapens opgepakt op sommige momenten. En Shinto was zelfs staatsgodsdienst van het Japanse keizerrijk tijdens de tweede wereldoorlog.

Ondanks dat vind ik die geloven een stuk aantrekkelijker dan die van de monotheistische geloven. Er kleeft simpelweg ook meer bloed en ellende aan die geloven. Ik zeg niet dat je slecht bent als je monotheist bent. het strookt gewoon niet met wat ik zoek in een geloof/religie/filosofie/ideologie.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:51:07 #96
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181086406
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:34 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Oh dat ontken ik absoluut niet.

En je zegt het goed, alles kan misbruikt worden door mensen, maar sommige laten zich iets meer misbruiken dan anderen.

Er bestaat geen helder, perfecte weg om te volgen. Het is niet allemaal zwat/wit, goed/slecht.

De Chinese confucianistische staten voerde ook oorlog. Boeddhistische monniken in Japan hebben ook de wapens opgepakt op sommige momenten. En Shinto was zelfs staatsgodsdienst van het Japanse keizerrijk tijdens de tweede wereldoorlog.

Ondanks dat vind ik die geloven een stuk aantrekkelijker dan die van de monotheistische geloven. Er kleeft simpelweg ook meer bloed en ellende aan die geloven. Ik zeg niet dat je slecht bent als je monotheist bent. het strookt gewoon niet met wat ik zoek in een geloof/religie/filosofie/ideologie.
Niet mee eens. Het is meer dat de gevolgen van die oosterse geloven hier niet echt gevoeld zijn. Het is niet dat die wereldelen zo'n vreedzame geschiedenis hebben.
Er is niet zozeer meer bloed vergoten door het abrahamisme, het is meer dat dat dichter bij staat voor ons, het bloed van onze voorouders.

Niet voor niets timmert bv het christendom goed aan de weg in dat verre oosten. Daar geld het andersom, zie je een zekere idealisering van dat christendom in deze. Wordt gefocussed op de idealen, het streven. Terwijl bij de homegrown religie's de praktijk van verleden en heden de boven toon voert.

De uitvoering van de mens vs het streven van de leer.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:00:26 #97
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181086686
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Stel ik dat dan ergens? En zo tenenkrommend saai weer die focus op de abrahamisme.

Wat ik vooral wel stel is dat anti-theisme en zelfs atheisme (hoe tegenstrijdig dan ook) dezelfde beweging geven als theisme.
Dat het de menselijke natuur is die dat beweegt.
Dezelfde beweging... :{
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:17:40 #98
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181087160
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dezelfde beweging... :{
Ja.

Weet dat dat gevoelig ligt. Maar naar mijn idee komen religie, ideologie en levensovertuiging uit dezelfde koker. De behoefte van de mens om samenlevingen in te richten naar eigen visie. Waarbij die visie 'de beste voor iedereen' is en er veel meningsverschil is over wat dan 'het beste voor iedereen' is.

Veel daarvan is noodzaak. We zijn sociale dieren, er bestaan geen sociale soorten zonder regels om samen te leven.
Maar echt goed zijn we er nog niet in. Het lijkt altijd conflict op te leveren.

Ik noemde gekscherend al de atheistische kerk. Begonnen als ludiek idee bleek er al snel meer behoefte aan dan verwacht.
Direct daarna begon er conflict tussen de oprichters en onder de geinterreseerden. De een vond het een plek van samenkomst en praten over de werkelijkheid en wetenschap, de ander vond het bedoeld als een missie tegen theisme en een schisma vond plaats. Een scheuring waardoor wegen scheiden en er naar elkaar gewezen werd in een zo hoort het dus niet.

Het vliegende spaghetti monster is ook al zo'n vb. Simpelweg begonnen als ludiek idee om te laten zien hoe raar het was dat het christelijke scheppingsverhaal als meest waarschijnlijke theorie op school aan amerikaanse kinderen werd geleerd. Inmiddels begint het aan de randen te vervormen tot een (goddeloze) religie. Een levensvisie die een maatschappelijk streven bevat. Beginnen mensen het daarvoor te gebruiken.

De four horseman.
Nu een platform voor levensvisie. Strijdend, actief, vormgevend. Geen discussie platform meer, maar een 'beter voor iedereen'. Let op, ik richt me op achterban.

Het is vormend, nog niet oud en belegen. In al zijn lelijkheid gezien. Maar het is werkelijk dezelfde beweging, hetzelfde patroon.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181087407
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:51 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Niet mee eens. Het is meer dat de gevolgen van die oosterse geloven hier niet echt gevoeld zijn. Het is niet dat die wereldelen zo'n vreedzame geschiedenis hebben.
Er is niet zozeer meer bloed vergoten door het abrahamisme, het is meer dat dat dichter bij staat voor ons, het bloed van onze voorouders.
Daar ben ik het niet mee eens. In het Oosten waren er bijna geen ''heilige'' oorlogen om het geloof te verspreiden en ook geen vervolging. Zij waren over het algemeen een stuk toleranter. Zelfs het Nestoriaanse christendom heeft zich daarom kunnen wortelen in China, zelfde geldt voor het boeddhisme en de islam.

quote:
Niet voor niets timmert bv het christendom goed aan de weg in dat verre oosten. Daar geld het andersom, zie je een zekere idealisering van dat christendom in deze. Wordt gefocussed op de idealen, het streven. Terwijl bij de homegrown religie's de praktijk van verleden en heden de boven toon voert.
Men grijpt ook weer terug naar hun oorspronkelijke geloof.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:28:46 #100
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181087483
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ja.

Weet dat dat gevoelig ligt. Maar naar mijn idee komen religie, ideologie en levensovertuiging uit dezelfde koker. De behoefte van de mens om samenlevingen in te richten naar eigen visie. Waarbij die visie 'de beste voor iedereen' is en er veel meningsverschil is over wat dan 'het beste voor iedereen' is.

Veel daarvan is noodzaak. We zijn sociale dieren, er bestaan geen sociale soorten zonder regels om samen te leven.
Maar echt goed zijn we er nog niet in. Het lijkt altijd conflict op te leveren.

Ik noemde gekscherend al de atheistische kerk. Begonnen als ludiek idee bleek er al snel meer behoefte aan dan verwacht.
Direct daarna begon er conflict tussen de oprichters en onder de geinterreseerden. De een vond het een plek van samenkomst en praten over de werkelijkheid en wetenschap, de ander vond het bedoeld als een missie tegen theisme en een schisma vond plaats. Een scheuring waardoor wegen scheiden en er naar elkaar gewezen werd in een zo hoort het dus niet.

Het vliegende spaghetti monster is ook al zo'n vb. Simpelweg begonnen als ludiek idee om te laten zien hoe raar het was dat het christelijke scheppingsverhaal als meest waarschijnlijke theorie op school aan amerikaanse kinderen werd geleerd. Inmiddels begint het aan de randen te vervormen tot een (goddeloze) religie. Een levensvisie die een maatschappelijk streven bevat. Beginnen mensen het daarvoor te gebruiken.

De four horseman.
Nu een platform voor levensvisie. Strijdend, actief, vormgevend. Geen discussie platform meer, maar een 'beter voor iedereen'. Let op, ik richt me op achterban.

Het is vormend, nog niet oud en belegen. In al zijn lelijkheid gezien. Maar het is werkelijk dezelfde beweging, hetzelfde patroon.
Ja eh, ok. Maar als je als TS "wilt gaan geloven" (net of het een keuze is) dan lijkt me het VS nog niet zo'n rare optie. O-)
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:38:46 #101
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181087888
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:26 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. In het Oosten waren er bijna geen ''heilige'' oorlogen om het geloof te verspreiden en ook geen vervolging. Zij waren over het algemeen een stuk toleranter. Zelfs het Nestoriaanse christendom heeft zich daarom kunnen wortelen in China, zelfde geldt voor het boeddhisme en de islam.

[..]

Men grijpt ook weer terug naar hun oorspronkelijke geloof.
Wij zien het niet als heilige oorlogen bedoel je. Leggen meer nadruk op de andere redenen.
Kan ook bij bv de kruistochten. Religie was daar niet de reden van, wel een (sterk) hulpmiddel. Dat is daar net zo goed gebeurd.

Je noemt zelf al Japan in de tweede wereldoorlog. Religie was daar een stevige factor is. Het zen boeddhisme had daar grote invloed op, was het grote hulpmiddel.

Maar ook in de verdere geschiedenis was religie een factor van belang. Conflict over stromingen of verschillende religies. Het verre oosten heeft geen lange geschiedenis van vrede en voorspoed. En religie is ook daar door de geschiedenis verweven.

Ook al is dat geloofssysteem iets toleranter in de basis voor andere visie's is de mens dat maar matig als soort.
We hebben het als streven, maar de praktijk valt tegen. Dat zie je in elke religie, in de tegenstelling tussen streven en praktijk. En daarin is mijn geloofssysteem niet anders. Alhoewel het in streven en zelfs praktijk nog toleranter was dan bv dat boeddhisme en zeker dan het hindoeisme.
Zelfs met die wetenschap scheen de menselijke natuur erdoorheen. Volgde dogma en onderdrukking, als schaduwkant van saamhorigheid en een werkzame/leefbare samenleving.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:26:51 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181089526
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 16:53 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat kun je ook gewoon zonder het monster. Dus nog steeds draagt het nergens bij.
Het monster is niet meer dan een naam voor een gemeenschappelijke overtuiging. Kan heel gezellig zijn en het gevoel geven dat je niet alleen bent in je denkbeelden.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:35:46 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181089767
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:07 schreef Werkman het volgende:

[..]

En het Nationalisme en Communisme niet?
Dat waren geen religies, het gaat niet om de religies maar om de gekken.
Iedere ideologie, religieus of politiek kan gebruikt worden om ellende te schoppen.
Je kunt een hamer gebruiken om een paar spijkers in te slaan of een schedel. Dat laatste zegt echter niets over hoe slecht een hamer is.
Dat je mensen met beton om zeep kunt helpen maakt van een betoncentrale nog geen criminele organisatie.
Idem godsdiensten.
pi_181089790
Ik ben compleet doorweekt. Kut NL weer ook echt....
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:49:02 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181090193
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:36 schreef kree het volgende:
Ik ben compleet doorweekt. Kut NL weer ook echt....
Je moet ook geen regendans doen als je niet weet waar je mee bezig bent :|W
pi_181094989
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wij zien het niet als heilige oorlogen bedoel je. Leggen meer nadruk op de andere redenen.
Kan ook bij bv de kruistochten. Religie was daar niet de reden van, wel een (sterk) hulpmiddel. Dat is daar net zo goed gebeurd.

Je noemt zelf al Japan in de tweede wereldoorlog. Religie was daar een stevige factor is. Het zen boeddhisme had daar grote invloed op, was het grote hulpmiddel.

Maar ook in de verdere geschiedenis was religie een factor van belang. Conflict over stromingen of verschillende religies. Het verre oosten heeft geen lange geschiedenis van vrede en voorspoed. En religie is ook daar door de geschiedenis verweven.

Ook al is dat geloofssysteem iets toleranter in de basis voor andere visie's is de mens dat maar matig als soort.
We hebben het als streven, maar de praktijk valt tegen. Dat zie je in elke religie, in de tegenstelling tussen streven en praktijk. En daarin is mijn geloofssysteem niet anders. Alhoewel het in streven en zelfs praktijk nog toleranter was dan bv dat boeddhisme en zeker dan het hindoeisme.
Zelfs met die wetenschap scheen de menselijke natuur erdoorheen. Volgde dogma en onderdrukking, als schaduwkant van saamhorigheid en een werkzame/leefbare samenleving.
Wat is jou geloofsysteem?
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 05:13:12 #107
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181096359
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:54 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wat ik het belangrijkste vind is hoe we onszelf ontwikkelen en hoe we omgaan met elkaar en de natuur en hoe wij onze plaats zien in het universum. Daar is extra aandacht voor in het oosten volgens mij.

In monotheïstische religies heb je dat ook wel, maar is lang niet zo belangrijk ofzo. Zoveel geweld en minachting naar andere mensen en ideeën
Dat is de kern van vrijwel alle religies. Inclusief Christendom. Alleen ligt de discussie over de monotheïstische religies op een heel ander vlak en richt de kritiek zich vooral op de dogmatische houding bij die ontwikkeling en omgaan met.

In het westen heb je met name de Wicca die zich heel erg richt op wat jij noemt. Daarbij heeft Wicca zich wel laten inspireren door "het oosten", maar diverse afsplitsingen en andere westerse paganistische stromingen proberen meer aan te sluiten bij oude westerse heidense ideeën daarover. Met wisselende successen.
Het "zelf ontwikkelen" is in sommige stromingen nogal doorgeschoten waardoor er een soort SS-achtige übermensch mentaliteit wordt gekweekt. Dat zijn gelukkig wel de uitzonderingen.
In de hekserij heerst bovendien vaak een hippiementaliteit als her over natuur gaat (veel vegetariërs), waar Noords heidendom daar doorgaans wat pragmatischer mee omgaat.
pi_181096707
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

daarom zeg ik: stel. Ik vind ze stukken beter dan de 10 ge(ver)boden.
Dat is ook kwestie van smaak. Ik persoonlijk vind de 10 geboden algemener en dus beter. En hetzelfde zou ook kunnen gelden: Stel dat iedereen zich eraan houdt...
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:55:42 #109
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181097337
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 01:10 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wat is jou geloofsysteem?
Ik ben een mengvorm tussen traditional en eclectische paganist. Alhoewel je het misschien beter essential kan noemen aangezien ik nogal ben van de franje eraf knippen. En daarin ben ik dan weer een semi solitair.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181099690
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 05:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is de kern van vrijwel alle religies. Inclusief Christendom. Alleen ligt de discussie over de monotheïstische religies op een heel ander vlak en richt de kritiek zich vooral op de dogmatische houding bij die ontwikkeling en omgaan met.

In het westen heb je met name de Wicca die zich heel erg richt op wat jij noemt. Daarbij heeft Wicca zich wel laten inspireren door "het oosten", maar diverse afsplitsingen en andere westerse paganistische stromingen proberen meer aan te sluiten bij oude westerse heidense ideeën daarover. Met wisselende successen.
Het "zelf ontwikkelen" is in sommige stromingen nogal doorgeschoten waardoor er een soort SS-achtige übermensch mentaliteit wordt gekweekt. Dat zijn gelukkig wel de uitzonderingen.
In de hekserij heerst bovendien vaak een hippiementaliteit als her over natuur gaat (veel vegetariërs), waar Noords heidendom daar doorgaans wat pragmatischer mee omgaat.
Ondanks dat dit een westerse oorsprong heeft en ik wel eens van de benaming heb gehoord, snap ik er helemaal niks van. Wellicht komt het ook omdat ze weinig invloeg hebben gehad op de geschiedenis van Europa en er verder ook weinig van te zien of merken is.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik ben een mengvorm tussen traditional en eclectische paganist. Alhoewel je het misschien beter essential kan noemen aangezien ik nogal ben van de franje eraf knippen. En daarin ben ik dan weer een semi solitair.
Ook hier snap ik niks van helaas..

Als jullie beide wat leesmateriaal hebben dan zou ik die graag willen lezen.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:34:29 #111
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181100120
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:11 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ondanks dat dit een westerse oorsprong heeft en ik wel eens van de benaming heb gehoord, snap ik er helemaal niks van. Wellicht komt het ook omdat ze weinig invloeg hebben gehad op de geschiedenis van Europa en er verder ook weinig van te zien of merken is.

[..]

Ook hier snap ik niks van helaas..

Als jullie beide wat leesmateriaal hebben dan zou ik die graag willen lezen.
Noords heidendom = Asatru, geloofsovertuiging die gebaseerd is op de oude Noorse goden, de Edda, etc. Is inderdaad eeuwenlang op sterven na dood geweest en nu het christendom onder druk staat komt het weer terug.

Traditioneel paganisme = zich houdend aan oude geschriften, magische rituelen etc
Eclectisch paganisme = zelf 'relishoppen' en gewoon doen wat goed voelt
Essential = ik neem aan dat dat betekent dat je alleen de belangrijkste dingen meeneemt en alle extraatjes laat zitten?
Solitair = iemand die op eigen houtje hekserij/paganisme beoefent en dus niet bij een coven zit (semi-solitair zegt me niets, ga je dan af en toe naar een coven?)

(disclaimer: beoefening van paganisme heeft ongewenste spirituele neveneffecten)
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:44:11 #112
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181100254
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:34 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Noords heidendom = Asatru, geloofsovertuiging die gebaseerd is op de oude Noorse goden, de Edda, etc. Is inderdaad eeuwenlang op sterven na dood geweest en nu het christendom onder druk staat komt het weer terug.

Traditioneel paganisme = zich houdend aan oude geschriften, magische rituelen etc
Eclectisch paganisme = zelf 'relishoppen' en gewoon doen wat goed voelt
Essential = ik neem aan dat dat betekent dat je alleen de belangrijkste dingen meeneemt en alle extraatjes laat zitten?
Solitair = iemand die op eigen houtje hekserij/paganisme beoefent en dus niet bij een coven zit (semi-solitair zegt me niets, ga je dan af en toe naar een coven?)

(disclaimer: beoefening van paganisme heeft ongewenste spirituele neveneffecten)
Semi solitair betekend idd dat ik geen vaste coven/grove heb. Wel soms samenkom en ook wel ingewijd ben in het verleden. Maar liever op mezelf blijf hierin. Ik heb wel banden, maar sta op mezelf.
Essential betekend idd dat ik tot de kern door probeer te dringen, gewoonte, versiering en mogelijk dogma eruit sloop. Elemental zou je het ook kunnen noemen.

Maar ik richt me grotendeels op de west europees traditie, ook wel wat noors, want daar zit gewoon veel overlap in (wat vrij logisch is).
Eclectisch omdat het nu eenmaal veel losses puzzelstukjes zijn en ik het traditionele advies volg niemand, betwijfel alles volg.

En wat mij betreft heeft het vooral positieve spirituele effecten. Maar dat wordt een lastige discussie met een christen waar een oude en eenzijdige vijandschap speelt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cause_Mayhem op 11-08-2018 11:49:51 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:48:49 #113
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_181100307
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:44 schreef Cause_Mayhem het volgende:
En wat mij betreft heeft het vooral positieve spirituele effecten. Maar dat wordt een lastige discussie met een christen waar een oude en eenzijdige vijandschap speelt.
Ik hoef niet per se die discussie aan te gaan hier hoor :) Ik zette het vooral erbij om duidelijk te maken dat het niet mijn bedoeling was reclame te maken voor het heidendom.
pi_181101022
Mijn religie is toch lekker beter dan die van jullie.
Eens kijken
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:46:57 #115
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181102366
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 07:47 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is ook kwestie van smaak. Ik persoonlijk vind de 10 geboden algemener en dus beter. En hetzelfde zou ook kunnen gelden: Stel dat iedereen zich eraan houdt...
Gij zult niet echtbreken is bullshit.
pi_181102507
quote:
Ik wil gaan geloven. Wat vinden jullie een mooi geloof?
Ik vind dit trouwens één van de de domste kutzinnen die ik ooit als TT getypt zag.
Alsof het om één of ander modeverschijnsel gaat zoals een kledingstuk of een tatoeage.
Ik weet niet veel van geloof maar weet wel dat het anders ligt dan iets wat je maar even kiest op basis van wat anderen leuk of mooi vinden.

Er komt (als je geen dwaas bent) een heel stuk persoonlijke beleving en redenatie aan te pas die niemand anders voor je in kan vullen.
Zo wel, ben je niet serieus met je eigen geloof bezig.
pi_181102563
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:55 schreef Werkman het volgende:

[..]

Ik vind dit trouwens één van de de domste kutzinnen die ik ooit als TT getypt zag.
Alsof het om één of ander modeverschijnsel gaat zoals een kledingstuk of een tatoeage.
Ik weet niet veel van geloof maar weet wel dat het anders ligt dan iets wat je maar even kiest op basis van wat anderen leuk of mooi vinden.

Er komt (als je geen dwaas bent) een heel stuk persoonlijke beleving en redenatie aan te pas die niemand anders voor je in kan vullen.
Zo wel, ben je niet serieus met je eigen geloof bezig.
Volgens mij zoekt hij gewoon naar zingeving of iets dergelijks en vraagt hij de Fok community naar meningen over wat een mooi/goed geloof is. Zo vreemd vind ik die vraag dus niet.

Ik ben ook al heel lang zoekende naar een soort van levensfilosofie, niet zozeer naar een geloof.
pi_181102687
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:57 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Volgens mij zoekt hij gewoon naar zingeving of iets dergelijks en vraagt hij de Fok community naar meningen over wat een mooi/goed geloof is. Zo vreemd vind ik die vraag dus niet.

Ik ben ook al heel lang zoekende naar een soort van levensfilosofie, niet zozeer naar een geloof.
Als je op internet moet vragen wat je moet geloven ben je naar mijn mening sowieso al belachelijk bezig.
Ik vind die hele openingspost (gequote, ik weet het) vanuit dat standpunt domweg lichtzinnig en belachelijk.
Als je serieus op zoek bent, dat wil zeggen voor jezelf en niet omdat je zo nodig bij de club van je vrienden of vriendinnen wilt horen, doe dan eens serieus huiswerk zoals naspeuring op internet en loop eens een bibliotheek binnen.
Hoeft niet eens de zwaarste pil te zijn met professorentaal die je gelijk pakt, maar zoiets als dit bijvoorbeeld. :7
Religie's en levensovertuigingen wel dingen waar je jezelf op afstemt en op de zwaarste momenten van je leven op terug valt en steun uit haalt, geen speelgoed.







[ Bericht 1% gewijzigd door Werkman op 11-08-2018 14:13:58 ]
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:05:26 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181102738
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gij zult niet echtbreken is bullshit.
Er zijn nog steeds mensen die bij overspel van hun partner over de rooie gaan en hele families bezoedelen met eerwraak en zo.
Bovendien is het slecht voor de gemeenschap als vaderschap en dus de erfgenamen niet vaststaan, zeker in Bijbelse tijden met hun landbouw- en veeteeltmethoden.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:07:06 #120
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181102781
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:03 schreef Werkman het volgende:

doe dan eens serieus huiswerk zoals naspeuring op internet
FOK! is geen internet?
pi_181102878
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

FOK! is geen internet?
Jawel, dat bedoel ik ook juist. :7
Kijk, Googlen en informatie opzoeken over geloof, politiek of wat dan ook oké.
Maar je gaat mensen die je nog nooit gezien of gesproken hebt toch niet vragen wat jij volgens hen moet geloven?
Ja, of ik ben hopeloos ouderwets en belachelijk, dan wil ik niet normaal zijn dan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Werkman op 11-08-2018 14:16:40 ]
pi_181103001
Vraag me trouwens af wat de oorspronkelijke TS inmiddels gekozen heeft en uberhaupt nog mee leest om ons daar over te informeren?
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:17:09 #123
545 dop
:copyright: dop
pi_181103033
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:10 schreef Werkman het volgende:

[..]


Je gaat mensen die je nog nooit gezien of gesproken hebt toch niet vragen wat jij volgens hen moet geloven?
jij kent de mensen van de boekjes die je aanbeveelt persoonlijk?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_181103070
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:17 schreef dop het volgende:
jij kent de mensen van de boekjes die je aanbeveelt persoonlijk?
Ken jij het verschil niet tussen het verzamelen van algemene informatie en iemand rechtstreeks vragen wat je moet denken of doen?
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:21:03 #125
545 dop
:copyright: dop
pi_181103151
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:18 schreef Werkman het volgende:

[..]

Ken jij het verschil niet tussen het verzamelen van algemene informatie en iemand rechtstreeks vragen wat je moet denken of doen?
denk jij dat de TS het onderscheid niet kan maken?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_181103162
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gij zult niet echtbreken is bullshit.
Voor de echtbreker, misschien. Niet voor de bedrogen partner.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:30:22 #127
545 dop
:copyright: dop
pi_181103448
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:21 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Voor de echtbreker, misschien. Niet voor de bedrogen partner.
afhankelijk van wat er precies gebeurd in een relatie.
Vaak genoeg trouwen mensen op een roze wolk maar blijken ze na een aantal jaar niet zo goed bij elkaar te passen als ze dachten/hoopte.
Dan is scheiding gewoon een verstandige keuze.
Echtbreken staat niet gelijk aan de ander bedriegen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:30:25 #128
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181103450
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:34 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Noords heidendom = Asatru, geloofsovertuiging die gebaseerd is op de oude Noorse goden, de Edda, etc. Is inderdaad eeuwenlang op sterven na dood geweest en nu het christendom onder druk staat komt het weer terug.

Traditioneel paganisme = zich houdend aan oude geschriften, magische rituelen etc
Eclectisch paganisme = zelf 'relishoppen' en gewoon doen wat goed voelt
Essential = ik neem aan dat dat betekent dat je alleen de belangrijkste dingen meeneemt en alle extraatjes laat zitten?
Solitair = iemand die op eigen houtje hekserij/paganisme beoefent en dus niet bij een coven zit (semi-solitair zegt me niets, ga je dan af en toe naar een coven?)

(disclaimer: beoefening van paganisme heeft ongewenste spirituele neveneffecten)
Uhm... nee. Ik probeer me een goede website te herinneren die e.e.a. helder uitlegt, maar veel zijn verdwenen in de afgelopen jaren.

Belangrijkste is dat er georganiseerd paganisme is (Wicca, Asatrú) waarin bepaalde zaken vastliggen (voor Wicca: het duale principe van de god en de godin, viering van esbaths en sabbaths, de drievoudige wet, leefregels als doe wat je wilt, hiërarchisch priesterschap en inwijdingen) en dat er een groot gebied is van ongeorganiseerd paganisme waarin individuen of kleine groepen zich niet houden aan door anderen voorgeschreven regels. Vaak wel "geïnspireerd door".
Een ander belangrijk verschil is het gebruik van magie. In Wicca speelt magie een grote rol, bij Asatrú is men er ook wel mee bezig, maar meer omdat veel Asatrúar oorspronkelijk Wicca waren. Daar tegenover staan voldoende paganisten/heidenen die niks met magie doen. Er zijn er zelfs genoeg die niks met goden doen, maar paganisme meer als een soort stijl van leven zien waarmee ze zich verbonden voelen - de nadruk ligt dan meestal op zelfontplooiing, harmonie met de omgeving en respect voor de natuur, hierbij kunnen goden metafysisch of symbolisch gebruikt worden.

Merk op dat er ook een groep is in met name het noordse/germaanse heidendom is die heiden wil zijn omdat zijn voorouders dat waren en het christendom wordt gezien als vreemde, ongewenste buitenlandse inmenging (van Joodse herkomst). Dus heidendom als onderdeel van het "ariërschap". Zo zijn de sites asatru.de en asatru.eu jarenlang eigendom geweest van een extreem-rechtse jurist (geen idee of dat nog zo is) en de Vlaamse heidense werkgroep Traditie gaat hand in hand met organisaties rechts van het Vlaams Blok.

Het "Asatrú" is geen heropleving van een oude religie, het is volledig nieuw ontwikkeld ergens in de '60 dacht ik, of nog later.
Net als het druïdisme, dat ergens eind 18e eeuw is ontstaan uit de romantiek en geen doorlopende lijn naar de oude Kelten heeft.
Wicca is in de jaren '50 ontstaan uit de magisch-spirituele hoek van een eeuw eerder met z'n theosofie en zo.
pi_181103469
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:21 schreef dop het volgende:

[..]

denk jij dat de TS het onderscheid niet kan maken?
Ik hoop voor hem/haar van wel.
Zo niet is het niet mijn probleem.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:35:41 #130
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181103562
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:11 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ondanks dat dit een westerse oorsprong heeft en ik wel eens van de benaming heb gehoord, snap ik er helemaal niks van. Wellicht komt het ook omdat ze weinig invloeg hebben gehad op de geschiedenis van Europa en er verder ook weinig van te zien of merken is.
Ze zijn nog te jong om invloed te hebben gehad, en bovendien erg klein en versnipperd.
Voor het oude paganisme, zoals dat tot in de Middeleeuwen bestond, moet je goed zoeken om sporen te kunnen vinden. Bovendien zijn tradities in de loop der eeuwen aangepast. Het Sinterklaasfeest is zo'n relict. In het landschap zijn het vaak heilige putjes en bronnen, die gekerstend zijn.
Er wordt niet voor niets gezegd dat het paganisme een religie met huiswerk is, je moet zelf op onderzoek uit.
pi_181103567
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:30 schreef dop het volgende:

[..]

afhankelijk van wat er precies gebeurd in een relatie.
Vaak genoeg trouwen mensen op een roze wolk maar blijken ze na een aantal jaar niet zo goed bij elkaar te passen als ze dachten/hoopte.
Dan is scheiding gewoon een verstandige keuze.
Echtbreken staat niet gelijk aan de ander bedriegen.
Nee, dat klopt.
Maar als men die regel in gedachten houdt zal men moeite doen om de relatie niet te laten breken. DWZ rekening houden met elkaar, wat dan weer wil zeggen: gij zult uw medemens liefhebben
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:37:58 #132
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181103603
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:10 schreef Werkman het volgende:

[..]

Jawel, dat bedoel ik ook juist. :7
Kijk, Googlen en informatie opzoeken over geloof, politiek of wat dan ook oké.
Maar je gaat mensen die je nog nooit gezien of gesproken hebt toch niet vragen wat jij volgens hen moet geloven?
Ja, of ik ben hopeloos ouderwets en belachelijk, dan wil ik niet normaal zijn dan.
Ik zag de vraag meer als oriënterend. Het helpt bij google namelijk heel erg als je de naam van een stroming in de zoekbalk kunt typen.
Onhandig geformuleerd, dat dan weer wel.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:40:48 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181103666
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:30 schreef dop het volgende:

[..]

afhankelijk van wat er precies gebeurd in een relatie.
Vaak genoeg trouwen mensen op een roze wolk maar blijken ze na een aantal jaar niet zo goed bij elkaar te passen als ze dachten/hoopte.
Dan is scheiding gewoon een verstandige keuze.
Echtbreken staat niet gelijk aan de ander bedriegen.
Echtbreuk = overspel.
Bij de Joden kon je gewoon scheiden, niks aan de hand, je mocht daarna alleen niet direct weer gaan trouwen met de oude partner, omdat je dan de scheiding voor overspel had kunnen misbruiken. Staat allemaal in de Bijbel, tot in detail uitgelegd.

Edit: tot nog niet zo lang geleden was het huwelijk een contract tussen twee families waarin een groot deel van erfopvolging en nalatenschap werden geregeld. Dan wilde je niet dat je zoon buiten de deur wipte bij een ongewenste vrouw wiens kind dan aanspraak op de erfenis zou maken. Wat ook zeer ongunstig kon zijn voor alle mensen die van jouw bedrijf afhankelijk waren.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:52:02 #134
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181103883
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn nog steeds mensen die bij overspel van hun partner over de rooie gaan en hele families bezoedelen met eerwraak en zo.
Bovendien is het slecht voor de gemeenschap als vaderschap en dus de erfgenamen niet vaststaan, zeker in Bijbelse tijden met hun landbouw- en veeteeltmethoden.
In oude tijden ja. In de moderne tijd is, althans in seculiere staten, overspel niet meer strafbaar. . En echtscheiding godzijdank al helemaal niet. Dat regel je onderling maar
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:53:02 #135
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181103905
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:21 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Voor de echtbreker, misschien. Niet voor de bedrogen partner.
Zou die gebaat zijn bij een wet die echtbreken verbiedt?
pi_181103957
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zou die gebaat zijn bij een wet die echtbreken verbiedt?
Er hoeft geen reden tot echtbreken te zijn als je de rest van de geboden onderhoudt. Zo simpel is het.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:56:49 #137
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181103966
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In oude tijden ja. In de moderne tijd is, althans in seculiere staten, overspel niet meer strafbaar. . En echtscheiding godzijdank al helemaal niet. Dat regel je onderling maar
Niet direct zo in de wet. Het is nog steeds een goede reden om een wettelijk contract eenzijdig te verbreken.
Bovendien malen veel mensen in dit soort zaken niet om de wet en nemen ze op hun eigen manier wraak. Zoals we maar al te vaak in "de bladen" kunnen lezen, of in R&P.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:58:11 #138
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181103996
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Er hoeft geen reden tot echtbreken te zijn als je de rest van de geboden onderhoudt. Zo simpel is het.
Nou zeg ik: dat is een utopie.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:00:03 #139
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181104019
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zou die gebaat zijn bij een wet die echtbreken verbiedt?
Natuurlijk. Als echtbreuk verboden is, is het een legitieme reden voor echtscheiding. En op die manier heb je geen enkele band, zoals onderhoudsplicht, voor kinderen die de jouwe niet zijn (gewoonlijk wordt de echtgenoot geacht de vader te zijn van een kind dat de echtgenote baart) en gaat de erfenis van je familie niet naar de kinderen van een ander.
pi_181104039
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou zeg ik: dat is een utopie.
Zowel de geboden van het Monster als de geboden van God is een utopie. De mens is gewoon niet goed.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:05:08 #141
545 dop
:copyright: dop
pi_181104113
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Echtbreuk = overspel.
Bij de Joden kon je gewoon scheiden, niks aan de hand, je mocht daarna alleen niet direct weer gaan trouwen met de oude partner, omdat je dan de scheiding voor overspel had kunnen misbruiken. Staat allemaal in de Bijbel, tot in detail uitgelegd.
Ik ken het oude Joodse gebruik niet.
Ik weet wel hoe de christelijke kerken het interpreteren.
Markus 10 vers 1 t/m 12
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_181104159
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Natuurlijk. Als echtbreuk verboden is, is het een legitieme reden voor echtscheiding. En op die manier heb je geen enkele band, zoals onderhoudsplicht, voor kinderen die de jouwe niet zijn (gewoonlijk wordt de echtgenoot geacht de vader te zijn van een kind dat de echtgenote baart) en gaat de erfenis van je familie niet naar de kinderen van een ander.
Echtbreuk is ook gewoon een scheiding, heb ik opgezocht
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:15:18 #143
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181104331
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:07 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Echtbreuk is ook gewoon een scheiding, heb ik opgezocht
Foute vertaling, of door implicatie: bij overspel moest je scheiden.

Hier staat het uitgelegd: http://bijbelingewonetaal(...)ult-niet-vreemdgaan/
pi_181104770
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik zag de vraag meer als oriënterend. Het helpt bij google namelijk heel erg als je de naam van een stroming in de zoekbalk kunt typen.
Onhandig geformuleerd, dat dan weer wel.
Dan zijn we het daar over eens, maar dan ook de rest van de O.P. nog, Ik ken de oorspronkelijke TS niet dus het komt op mij zo over zo als ik het lees.

Daar buiten wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar gezien het onderwerp vind ik mijn simpele "boekentip" als rechtstreeks antwoord op de O.P. toch een inhoudelijker en bruikbaarder antwoord op de kernvraag dan al die uitgewaaierde discussiepunten hier.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:19:24 #145
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181105166
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:47 schreef Werkman het volgende:

[..]

Dan zijn we het daar over eens, maar dan ook de rest van de O.P. nog, Ik ken de oorspronkelijke TS niet dus het komt op mij zo over zo als ik het lees.

Daar buiten wil ik mezelf niet op de borst kloppen, maar gezien het onderwerp vind ik mijn simpele "boekentip" als rechtstreeks antwoord op de O.P. toch een inhoudelijker en bruikbaarder antwoord op de kernvraag dan al die uitgewaaierde discussiepunten hier.
Opzich niet mee oneens. Maar ook met boekjes moet je soms wat oppassen.

In mijn jeugd was ik opzoek naar herkenning enzo. In de bieb waren er wel wat van die algemene boeken, maar paganisme en heksendom werden daar amper behandeld en er werd een link met satanisme/zwarte kunst gemaakt.
Daardoor ben ik daar in mijn jeugd aan voorbij gegaan, daar lag mijn interesse niet.

Uiteindelijk is dat misschien maar goed geweest ook. Want daardoor heel wat jaartjes in het boeddhisme gestopt, interesse in gehad en uitgeplozen. Waardoor ik mijn visie helderder kreeg. Maar ook interesse kreeg in de geschiedenis van religie/geloof. Het grote gat in die algemere kennis mbt de west europeese geloven trok daardoor mijn aandacht en toen ik me daarin ging verdiepen was dat een openbaring voor me. Vielen de puzzelstukjes in mijn hoofd op zijn plaats en klopte het plaatje.

Alles wat schuurde bij het boeddhisme (niet zo'n probleem omdat dat gewoon ok is binnen dat boeddhistische beeld), wat miste (oa die verbindingen met het land/de natuur waar je leeft, maar ook met de voorouders bv) en wat gewoon niet lekker paste bij mijn persoonlijke visie (het leven is lijden en het doel is dat leven dus loslaten, het linden loslaten, het grote ideaal ligt buiten het leven). Dat alles loste op met dat paganisme, dat sloot vrij naadloos aan op mijn persoonlijke visie.

Dat mis je als je richt op die algemere info bronnen. Die richten zich vooral op de groten en de rest is niet meer dan een voetnoot en te vaak niet echt kloppend.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181107793
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Foute vertaling, of door implicatie: bij overspel moest je scheiden.

Hier staat het uitgelegd: http://bijbelingewonetaal(...)ult-niet-vreemdgaan/
Het is gewoon hoe het tegenwoordig wordt vertaald. Ik had in eerste instantie ook overspel in gedachten, maar dat is blijkbaar een achterhaalde definitie
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:57:42 #147
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181111766
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Foute vertaling, of door implicatie: bij overspel moest je scheiden.

Hier staat het uitgelegd: http://bijbelingewonetaal(...)ult-niet-vreemdgaan/
In de Bijbel is een van de bruutste echtbrekers, naast (massa)moordenaar, de man naar Gods hart. Hij gold zelfs als rolmodel voor Zijn zoon.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:40:36 #148
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181114905
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 20:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In de Bijbel is een van de bruutste echtbrekers, naast (massa)moordenaar, de man naar Gods hart. Hij gold zelfs als rolmodel voor Zijn zoon.
Ja, onbegrijpelijk. Tenzij je het opvat als dat een zonde door diep berouw altijd vergeven kan worden of zo.
Wel een verhaal dat om betere (literaire) bestudering vraagt.
  zondag 12 augustus 2018 @ 11:30:25 #149
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181125162
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 22:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, onbegrijpelijk. Tenzij je het opvat als dat een zonde door diep berouw altijd vergeven kan worden of zo.
Wel een verhaal dat om betere (literaire) bestudering vraagt.
Goed punt. In het OT vergeeft God als je er om vraagt, daar is dus helemaal geen Jezus voor nodig.
  zondag 12 augustus 2018 @ 12:04:16 #150
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181125756
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 11:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Goed punt. In het OT vergeeft God als je er om vraagt, daar is dus helemaal geen Jezus voor nodig.
Jezus was nodig voor de erfzonde, afaik.
pi_181125775
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 11:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Goed punt. In het OT vergeeft God als je er om vraagt, daar is dus helemaal geen Jezus voor nodig.
Hij geeft wel als voorwaarde dat je de " aangebrachte schade " eerst zo goed mogelijk zult herstellen of vergoeden. Berouw is niet voldoende.
pi_181126429
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 11:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Goed punt. In het OT vergeeft God als je er om vraagt, daar is dus helemaal geen Jezus voor nodig.
Toen moest iedereen wel dierlijke offers brengen om in God's gunst te blijven en vergeving te krijgen. Dat was na Jezus' offer niet meer nodig.
Alpha kenny one
pi_181126660
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 12:39 schreef falling_away het volgende:

[..]

Toen moest iedereen wel dierlijke offers brengen om in God's gunst te blijven en vergeving te krijgen. Dat was na Jezus' offer niet meer nodig.
Dat is niet zo. Hij offerde zelf nog.
pi_181129441
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 12:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is niet zo. Hij offerde zelf nog.
Ja vooral toen hij aan het kruis (of de paal) hing ;)
Alpha kenny one
pi_181133772
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 14:46 schreef falling_away het volgende:
Ja vooral toen hij aan het kruis (of de paal) hing ;)
Nee, dan was het ermee gedaan met offeren.
  zondag 12 augustus 2018 @ 17:48:44 #156
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181134188
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 17:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee, dan was het ermee gedaan met offeren.
Het was nochtans een offer.
pi_181135228
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 17:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het was nochtans een offer.
Neen, joden mochten geen mensen offeren, weet je dat niet ? Christenen weten dit blijkbaar niet.
pi_181135597
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 18:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, joden mochten geen mensen offeren, weet je dat niet ? Christenen weten dit blijkbaar niet.
Abraham wist het ook niet.
pi_181135878
The Black Pill.

Erg omstreden levensbeschouwing omdat er veel ontkenning hieromtrent bestaat. En er is geen echte afgod. Behalve wat memes en 'St.BlackOps2cel'. Hun glorieuze heengevaren voorbeeld en leider.
pi_181135918
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 19:01 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Abraham wist het ook niet.
Als je het mij vraagt wist de Christelijke god dat ook niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 12 augustus 2018 @ 19:29:17 #161
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181136242
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 19:14 schreef Unlucky1 het volgende:
The Black Pill.

Erg omstreden levensbeschouwing omdat er veel ontkenning hieromtrent bestaat. En er is geen echte afgod. Behalve wat memes en 'St.BlackOps2cel'. Hun glorieuze heengevaren voorbeeld en leider.
Incels :') _! :+
pi_181136283
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 19:01 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Abraham wist het ook niet.
Maar hij werd wel op z'n vingers getikt door de grote baas. Sindsdien staat er duidelijk in het grote boek dat mensen offeren verboden is voor joden, en was Jezus soms geen jood ? Had hij ook niet gezegd dat ie geen jota aan deze wet wou veranderen ? Wel dan ?
pi_181136303
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 19:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt wist de Christelijke god dat ook niet.
:D ^O^
pi_181136565
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 19:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Incels :') _! :+
Involuntary Celibates, onvrijwillige celibatairen
  zondag 12 augustus 2018 @ 22:18:29 #165
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181141148
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 18:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, joden mochten geen mensen offeren, weet je dat niet ? Christenen weten dit blijkbaar niet.
Het was Gods offer he?
pi_181141413
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 22:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het was Gods offer he?
_O-
pi_181146107
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 18:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, joden mochten geen mensen offeren, weet je dat niet ? Christenen weten dit blijkbaar niet.
Dat was ook geen gewone mens die werd geöfferd en het was idd niet mensen die hem hebben geöfferd.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2018 07:07:49 ]
  maandag 13 augustus 2018 @ 07:47:09 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181146433
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 07:06 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat was ook geen gewone mens die werd geöfferd en het was idd niet mensen die hem hebben geöfferd.
Ge-öfferd?
pi_181146445
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 07:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ge-öfferd?
Hoor je dat niet zo te schrijven?
  maandag 13 augustus 2018 @ 07:50:35 #170
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181146457
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 07:49 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hoor je dat niet zo te schrijven?
Nee
pi_181146469
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 07:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee
Hoe dan. Zonder dat je het geo zou lezen
pi_181146591
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181146645
quote:
Ik zag het al, ja.
  maandag 13 augustus 2018 @ 08:19:23 #174
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181146698
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 07:51 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hoe dan. Zonder dat je het geo zou lezen
Alleen als er één f zou staan. Het is gewoon geofferd.
pi_181146876
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 07:06 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat was ook geen gewone mens die werd geöfferd en het was idd niet mensen die hem hebben geöfferd.
:D
pi_181146904
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 08:41 schreef ATON het volgende:

[..]

:D
Is toch zo, ATON
pi_181146925
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 08:44 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Is toch zo, ATON
Neen.
pi_181146931
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 08:47 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen.
Echt, als je nee zegt, zeg dan waarom! o|O
pi_181149592
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 08:48 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Echt, als je nee zegt, zeg dan waarom! o|O
Gaat God zijn eigen regels overtreden ? Ik denk het niet. Trouwens het is een misvatting dat Jezus zichzelf geofferd heeft. Waar staat dat ergens geschreven ???
pi_181149615
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Gaat God zijn eigen regels overtreden ? Ik denk het niet. Trouwens het is een misvatting dat Jezus zichzelf geofferd heeft. Waar staat dat ergens geschreven ???
Er staat dat God zijn zoon gaat sturen om 's mensen schuld los te kopen dmv diens bloed.
  maandag 13 augustus 2018 @ 11:29:43 #181
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181149668
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Gaat God zijn eigen regels overtreden ? Ik denk het niet. Trouwens het is een misvatting dat Jezus zichzelf geofferd heeft. Waar staat dat ergens geschreven ???
Waarom zou god zijn eigen regels niet overtreden?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_181149924
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:26 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Er staat dat God zijn zoon gaat sturen om 's mensen schuld los te kopen dmv diens bloed.
Dit heeft men er later van gemaakt !!! Als men in oorsprong spreekt ' door onze zonden ' slaat dit 1- enkel op de afvallige ( gehelleniseerde joden die de Wet niet meer nauw namen ) en 2- Men hierdoor de oorzaak van was dat Jezus niet geslaagd was in zijn missie, als Gezalfde koning ( messias ) de Romeinen te ontzetten uit Palestina.
pi_181149950
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:29 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Waarom zou god zijn eigen regels niet overtreden?
O, hij moest dan geen voorbeeldfunctie hebben dan ?
pi_181150099
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit heeft men er later van gemaakt !!! Als men in oorsprong spreekt ' door onze zonden ' slaat dit 1- enkel op de afvallige ( gehelleniseerde joden die de Wet niet meer nauw namen ) en 2- Men hierdoor de oorzaak van was dat Jezus niet geslaagd was in zijn missie, als Gezalfde koning ( messias ) de Romeinen te ontzetten uit Palestina.
Als we het zo gaan bekijken dat is alles wat er in de bijbel staat niets

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2018 11:53:25 ]
pi_181151053
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:51 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Als we het zo gaan bekijken dat is alles wat er in de bijbel staat niets
Ha, je begint het te snappen.
  maandag 13 augustus 2018 @ 12:59:27 #186
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181151375
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:26 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Er staat dat God zijn zoon gaat sturen om 's mensen schuld los te kopen dmv diens bloed.
Daarom de schuldoffers in het OT, het is ingesteld om te wijzen naar het zondoffer in Jezus, anders slaat het nergens op als het geen uiteindelijk eeuwig doel heeft. Abraham zei profeterend: God zal Zichzelf van een lam voorzien.

Gewoon alle zonden wegnemen die tussen mens en een heilig God zit, klaar. Jesaja 53 valt gewoon niet te ontkennen en is zonder Jezus nooit vervuld en zal ook nooit gebeuren. Ook valt het offer in de tijdlijn van Daniel 9:24.

Alles aangaande Jezus moet terug te vinden zijn in het OT.
  maandag 13 augustus 2018 @ 13:03:20 #187
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181151433
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Gaat God zijn eigen regels overtreden ? Ik denk het niet. Trouwens het is een misvatting dat Jezus zichzelf geofferd heeft. Waar staat dat ergens geschreven ???
Handelingen 2

22 Israëlitische mannen, luister naar deze woorden: Jezus de Nazarener, een Man Die u van Godswege aangewezen is door krachten, wonderen en tekenen, die God in uw midden door Hem gedaan heeft, zoals u ook zelf weet, 23 deze Jezus, Die overeenkomstig het vastgestelde raadsbesluit en de voorkennis van God overgegeven is, hebt u gevangengenomen en door de handen van onrechtvaardigen aan het kruis gespijkerd en gedood. 24 God heeft Hem echter doen opstaan door de weeën van de dood te ontbinden, omdat het niet mogelijk was dat Hij daardoor vastgehouden zou worden.
pi_181151499
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 12:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Ha, je begint het te snappen.
Maar daar gaat het dus niet om, he. Het gaat om wat er in de bijbel staat. Dat moet jij nog snappen :P
pi_181151629
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 12:59 schreef Manke het volgende:

[..]

Daarom de schuldoffers in het OT, het is ingesteld om te wijzen naar het zondoffer in Jezus, anders slaat het nergens op als het geen uiteindelijk eeuwig doel heeft. Abraham zei profeterend: God zal Zichzelf van een lam voorzien.

Gewoon alle zonden wegnemen die tussen mens en een heilig God zit, klaar.
En dat kan alleen Jezus omdat hij geen echt mens is en dus zonder zonde

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2018 13:15:41 ]
  maandag 13 augustus 2018 @ 13:28:08 #190
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181151902
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:15 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En dat kan alleen Jezus omdat hij geen echt mens is en dus zonder zonde
Het is wel een echt mens, Hij heeft alleen niet de zonde-natuur van Adam geërfd, Jezus is naar het beeld van God en dus heilig.

Gen 5:3 Adam leefde honderddertig jaar, en verwekte een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld; en hij gaf hem de naam Seth.

Col 1:15 Hij (Jezus) is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
pi_181151980
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:28 schreef Manke het volgende:

[..]

Het is wel een echt mens, Hij heeft alleen niet de zonde-natuur van Adam geërfd, Jezus is naar het beeld van God en dus heilig.

Gen 5:3 Adam leefde honderddertig jaar, en verwekte een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld; en hij gaf hem de naam Seth.

Col 1:15 Hij (Jezus) is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
Je weet wat ik bedoel
pi_181152083
God bestaat niet joh, kijk alle ellende op deze wereld. De slechte mensen krijgen en hebben altijd vrijspel worden vrijwel nooit bestraft. Dit is een soort Sodom en Gamorra waar alles alleen draait om lust en anderen neerschieten, wie het meeste heeft.
  maandag 13 augustus 2018 @ 13:39:27 #193
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181152127
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:31 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je weet wat ik bedoel
Ja :P
Zit waar kan het woord uit te strooien
pi_181152162
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:37 schreef Unlucky1 het volgende:
God bestaat niet joh, kijk alle ellende op deze wereld. De slechte mensen krijgen en hebben altijd vrijspel worden vrijwel nooit bestraft. Dit is een soort Sodom en Gamorra waar alles alleen draait om lust en anderen neerschieten, wie het meeste heeft.
Dat is geen bewijs dat hij niet bestaat
pi_181152202
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:41 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is geen bewijs dat hij niet bestaat
Inderdaad. Het bewijst alleen dat die god, als hij bestaat, niet zowel almachtig als goed is.

"If it turns out that there is a God...the worst that you can say about him is that basically he's an underachiever." - Woody Allen
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181152260
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:41 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is geen bewijs dat hij niet bestaat
Mweh, ik heb genoeg bewijs gezien.
pi_181152298
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:07 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar daar gaat het dus niet om, he. Het gaat om wat er in de bijbel staat. Dat moet jij nog snappen :P
Welke bijbel? Die uit de 1e eeuw of die uit de 10e eeuw ? Welke vertaling ? " Wat er in de bijbel staat " is een zeer naïeve zienswijze.
pi_181152299
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Inderdaad. Het bewijst alleen dat die god, als hij bestaat, niet zowel almachtig als goed is.

"If it turns out that there is a God...the worst that you can say about him is that basically he's an underachiever." - Woody Allen
Nee, dat bewijst het niet. Het zegt alleen dat je niet weet waarom hij niet ingrijpt.
pi_181152323
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:46 schreef Unlucky1 het volgende:

[..]

Mweh, ik heb genoeg bewijs gezien.
Nee, je dénkt bewijs te zien.
pi_181152326
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:15 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En dat kan alleen Jezus omdat hij geen echt mens is en dus zonder zonde
En waar haal jij dan weer vandaan dat Jezus geen echt mens is ?
pi_181152334
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:47 schreef ATON het volgende:

[..]

Welke bijbel? Die uit de 1e eeuw of die uit de 10e eeuw ? Welke vertaling ? " Wat er in de bijbel staat " is een zeer naïeve zienswijze.
Die wat wij nu lezen
pi_181152341
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:48 schreef ATON het volgende:

[..]

En waar haal jij dan weer vandaan dat Jezus geen echt mens is ?
Je weet wel wat ik bedoel
pi_181152358
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:47 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nee, dat bewijst het niet. Het zegt alleen dat je niet weet waarom hij niet ingrijpt.
Sorry hoor, maar je kunt niet alle ellende op aarde goedpraten met "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Een plausibel en moreel acceptabel plan van die god durf ik toch wel volledig uit te sluiten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181152408
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:48 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nee, je dénkt bewijs te zien.
Njah zo kun je wel door blijven met twijfel zaaien. Ergens moet je een grens trekken en besluit vormen nietwaar?

De trut heeft er één grote godverdomde teringzooi van gemaakt.
pi_181152428
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:41 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is geen bewijs dat hij niet bestaat
Elfjes ook niet.
pi_181152454
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je kunt niet alle ellende op aarde goedpraten met "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Een plausibel en moreel acceptabel plan van die god durf ik toch wel volledig uit te sluiten.
Ik zeg niet dat zijn wegen ondoorgrondelijk zijn wat dit betreft. Mensen die geloven dat hij bestaat weten waarom hij niet ingrijpt. Dus als je zegt" Áls hij al bestaat... " zegt het alleen dat je verder niets weet over zijn redenen.
pi_181152464
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:48 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Die wat wij nu lezen
Zeer naïef.
pi_181152472
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:49 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je weet wel wat ik bedoel
Neen.
pi_181152489
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:52 schreef Unlucky1 het volgende:

[..]

Njah zo kun je wel door blijven met twijfel zaaien. Ergens moet je een grens trekken en besluit vormen nietwaar?

De trut heeft er één grote godverdomde teringzooi van gemaakt.
Misschien, maar dat zegt niets over zijn bestaan.
pi_181152499
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je kunt niet alle ellende op aarde goedpraten met "gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Een plausibel en moreel acceptabel plan van die god durf ik toch wel volledig uit te sluiten.
De JG's zeggen iig dat god na de zonde van Adam (en de uitdaging van Satan dat de mensen 'als god' konden zijn) de mensheid de ruimte geeft om het zonder hem proberen te redden. Als uiteindelijk blijkt dat de mensheid zonder god er een puinhoop van maakt zal hij ingrijpen tijdens Armageddon en daarna een paradijsaarde creeeren waar geen ellende meer bestaat.

En god bepaalt natuurlijk wat moreel acceptabel is he :P
Alpha kenny one
pi_181152503
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Elfjes ook niet.
Waar hebben we het over elfjes?
pi_181152514
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeer naïef.
Helemaal niet
pi_181152522
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen.
Jammer
pi_181152543
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:55 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Misschien, maar dat zegt niets over zijn bestaan.
Naja ik en alle anderen op deze aarde hebben er niks aan.
pi_181152544
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:56 schreef falling_away het volgende:

En god bepaald natuurlijk wat moreel acceptabel is he :P
Kan je dat zelf niet ?
pi_181152557
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:56 schreef falling_away het volgende:

[..]

De JG's zeggen iig dat god na de zonde van Adam (en de uitdaging van Satan dat de mensen 'als god' konden zijn) de mensheid de ruimte geeft om het zonder hem proberen te redden. Als uiteindelijk blijkt dat de mensheid zonder god er een puinhoop van maakt zal hij ingrijpen tijdens Armageddon en daarna een paradijsaarde creeeren waar geen ellende meer bestaat.

En god bepaald natuurlijk wat moreel acceptabel is he :P
Dat is volgens mij een verdraaide versie.
pi_181152570
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Waar hebben we het over elfjes?
Ik had het er over i.v.m. je stropop.
pi_181152579
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:57 schreef Unlucky1 het volgende:

[..]

Naja ik en alle anderen op deze aarde hebben er niks aan.
Denk niet dat je voor anderen moet spreken
pi_181152587
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik had het er over i.v.m. je stropop.
Ik heb geen stropop.
pi_181152589
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Waar hebben we het over elfjes?
Hij bedoelde dat sarcastisch. Er zou volgens jouw redenatie ook geen bewijs zijn dat elfjes niet bestaan. En de Kerstman.
pi_181152597
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:57 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is volgens mij een verdraaide versie.
Jouw versie ook.
pi_181152610
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:59 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik heb geen stropop.
Je maakt er hier constant.
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:03:55 #223
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181152681
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Inderdaad. Het bewijst alleen dat die god, als hij bestaat, niet zowel almachtig als goed is.

"If it turns out that there is a God...the worst that you can say about him is that basically he's an underachiever." - Woody Allen
Wat God in Jezus heeft gedaan is: iemand die onbekend was met zonde heeft de zonde van de wereld aan het kruis gedragen en de prijs ervoor betaald. Alleen de duivel wil dit ontkennen, omdat zonde zijn wapen en domein is.
Het is aan de mens om dit te geloven en aan te nemen, de wereld wordt nl ook steeds meer als sodom & gomorra zoals de bijbel beschrijft. Ook aan deze genadetijd komt een eind.

Underachieved als wereldpolitieagent misschien, maar dat speelde Hij alleen over israel in het OT.
pi_181152682
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:59 schreef Unlucky1 het volgende:

[..]

Hij bedoelde dat sarcastisch. Er zou volgens jouw redenatie ook geen bewijs zijn dat elfjes niet bestaan. En de Kerstman.
Ik weet het. Ik plaag ATON graag :P
Hij hapt lekker
pi_181152709
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Jouw versie ook.
Ik heb nog helemaal geen versie gezegd en wat Falling zei was niet wat JG zeggen
pi_181152719
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Je maakt er hier constant.
Moet je verbranden dan.
pi_181152786
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:57 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is volgens mij een verdraaide versie.
Je bent nogal van de one-liners vandaag he :P
Alpha kenny one
pi_181152801
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:08 schreef falling_away het volgende:

[..]

Je bent nogal van de one-liners vandaag he :P
Omdat bijna alles toch al is gezegd en jij wel weet wat daar niet klopt. :P
pi_181152823
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:09 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Omdat bijna alles toch al is gezegd en jij wel weet wat daar niet klopt. :P
Het is inmiddels alweer wat jaartjes geleden maar volgens mij zat ik er niet ver naast (al was het beknopt samengevat) ;) anders kun je misschien aangeven waar ik mis zat
Alpha kenny one
pi_181152881
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:10 schreef falling_away het volgende:

[..]

Het is inmiddels alweer wat jaartjes geleden maar volgens mij zat ik er niet ver naast (al was het beknopt samengevat) ;) anders kun je misschien aangeven waar ik mis zat
Hij laat niet de ruimte over om het zelf te proberen en hij gaat niet pas ingrijpen omdat het niet lukt.
Ellende is er omdat zonde en hij geeft de tijd om tot bekering te komen. Zodat meer mensen de kans krijgen om gered te worden wanneer hij eindelijk ingrijpt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2018 14:14:55 ]
pi_181153105
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:04 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik weet het. Ik plaag ATON graag :P
Hij hapt lekker
Tuuuurlijk..
pi_181153140
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:24 schreef Unlucky1 het volgende:

[..]

Tuuuurlijk..
Wat. Geloof je niet
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:35:58 #233
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181153333
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:26 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Er staat dat God zijn zoon gaat sturen om 's mensen schuld los te kopen dmv diens bloed.
Dat staat nergens in het OT!
pi_181153404
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat staat nergens in het OT!
Of het OT is weet ik niet meer, maar wel in de bijbel
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:41:23 #235
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181153465
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:56 schreef falling_away het volgende:

[..]

De JG's zeggen iig dat god na de zonde van Adam (en de uitdaging van Satan dat de mensen 'als god' konden zijn) de mensheid de ruimte geeft om het zonder hem proberen te redden. Als uiteindelijk blijkt dat de mensheid zonder god er een puinhoop van maakt zal hij ingrijpen tijdens Armageddon en daarna een paradijsaarde creeeren waar geen ellende meer bestaat.

En god bepaalt natuurlijk wat moreel acceptabel is he :P
Misschien zit er wel weer een weddenschapje tussen God en de Satan achter. Eerst met Job en nu met de hele mensheid...

lachuuuh... -O-
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:41:57 #236
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181153472
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 13:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Helemaal niet
Jawel. Wat jij leest is een vertaling die nogal eens wijzigt.
pi_181153498
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:39 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Of het OT is weet ik niet meer, maar wel in de bijbel
Is het O.T. niet een deel van de bijbel ?
pi_181153511
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Misschien zit er wel weer een weddenschapje tussen God en de Satan achter. Eerst met Job en nu met de hele mensheid...

lachuuuh... -O-
Het ís ook dat weddenschapje die hij heeft verwart met dat andere. Zie mijn latere post op hem.
pi_181153554
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jawel. Wat jij leest is een vertaling die nogal eens wijzigt.
Zienswijzen kunnen veranderen en niet vreemd in dit geval. Het is tenmiste wel altijd de nieuwste versie.
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:45:03 #240
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181153561
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:03 schreef Manke het volgende:

[..]

Wat God in Jezus heeft gedaan is: iemand die onbekend was met zonde heeft de zonde van de wereld aan het kruis gedragen en de prijs ervoor betaald.
En toen was God weer blij? Als een onschuldig iemand met bloed betaald heeft? Wat ontzettend primitief...
quote:
Alleen de duivel wil dit ontkennen, omdat zonde zijn wapen en domein is.
Dat blijkt nergens, sterker nog, hij wandelt gewoon bij God in en uit...
quote:
Het is aan de mens om dit te geloven en aan te nemen, de wereld wordt nl ook steeds meer als sodom & gomorra zoals de bijbel beschrijft. Ook aan deze genadetijd komt een eind.
Denk je nu werkelijk dart sodom en gomorra erger waren dan wat er nu gebeurt?
pi_181153567
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Is het O.T. niet een deel van de bijbel ?
Ja, maar de bijbel heeft ook een NT
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:47:11 #242
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181153618
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:39 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Of het OT is weet ik niet meer, maar wel in de bijbel
Achteraf dus. jaa dat is makkelijk, achteraf voorspellen.
pi_181153682
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Achteraf dus. jaa dat is makkelijk, achteraf voorspellen.
Ben je serieus?
Bijbellezers weten toch dat hij heeft beloofd zijn zoon te sturen als loskoop offer?
  maandag 13 augustus 2018 @ 14:53:04 #244
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181153773
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:49 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ben je serieus?
Bijbellezers weten toch dat hij heeft beloofd zijn zoon te sturen als loskoop offer?
Bloedserieus. Nergens in het OT wordt over Jezus gerept. Zijn naam wordt niet genoemd. Ook wordt nergens over Gods zoon als verlosser gerept. Er wordt alleen over een middelaar gesproken.
pi_181153820
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bloedserieus. Nergens in het OT wordt over Jezus gerept. Zijn naam wordt niet genoemd. Ook wordt nergens over Gods zoon als verlosser gerept. Er wordt alleen over een middelaar gesproken.
Ja, middelaar en we weten wie dat is
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:01:50 #246
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181154021
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En toen was God weer blij? Als een onschuldig iemand met bloed betaald heeft? Wat ontzettend primitief...

[..]
Yup, de mens koos Apple, God gaf de mogelijkheid en God heeft er uiteindelijk Zelf voor betaald.
Alles is hebzucht en bloedvergieten, dat ziet iedereen, en dat heeft Jezus als zondeloze ook ervaren. God gebruikte dat korte en tijdelijk ogenblik als eeuwig verzoenmiddel voor de wereld. Hij gaf Zijn leven voor de zondaar zoals die geweldenaar die naast Hem hing.
quote:
Dat blijkt nergens, sterker nog, hij wandelt gewoon bij God in en uit...

[..]
Niet meer. Joh12:31.
quote:
Denk je nu werkelijk dart sodom en gomorra erger waren dan wat er nu gebeurt?
Wat gebeurt er nu? Wie is verantwoordelijk?

Vergelijkbaar misschien. Er staat maar één zonde van die stad beschreven, maar het waren er meer.
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:02:32 #247
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181154036
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:55 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ja, middelaar en we weten wie dat is
Dat is er van gemaakt door christenen ja.
pi_181154067
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is er van gemaakt door christenen ja.
Alles in de bijbel is "er van gemaakt". Zonder Jezus geen christenen
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:05:37 #249
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181154126
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:01 schreef Manke het volgende:

[..]

Yup, de mens koos Apple, God gaf de mogelijkheid en God heeft er uiteindelijk Zelf voor betaald.
Alles is hebzucht en bloedvergieten, dat ziet iedereen, en dat heeft Jezus als zondeloze ook ervaren. God gebruikte dat korte en tijdelijk ogenblik als eeuwig verzoenmiddel voor de wereld. Hij gaf Zijn leven voor de zondaar zoals die geweldenaar die naast Hem hing.
Wat een waardeloze God zeg. Dat was mij niet gebeurd als ik de schepper was. Dan was er gewoon geen ellende. O-)
quote:
[..]

Niet meer. Joh12:31.
??
quote:
[..]

Wat gebeurt er nu? Wie is verantwoordelijk?

Vergelijkbaar misschien. Er staat maar één zonde van die stad beschreven, maar het waren er meer.
Kun je nagaan. Het is nu veel erger. Wat is dan het nut geweest van die verwoesting? Is daar iets of iemand beter van geworden?
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:06:25 #250
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181154153
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:03 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Alles in de bijbel is "er van gemaakt". Zonder Jezus geen christenen
Ja maar jij beweerde dat God dat van tevoren allemaal beloofd had, in het OT of zo. Da's niet zo.
pi_181154246
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ja maar jij beweerde dat God dat van tevoren allemaal beloofd had, in het OT of zo. Da's niet zo.
In mijn herinnering wel... :@
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:11:01 #252
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181154261
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bloedserieus. Nergens in het OT wordt over Jezus gerept. Zijn naam wordt niet genoemd. Ook wordt nergens over Gods zoon als verlosser gerept. Er wordt alleen over een middelaar gesproken.
Overal. YHWH is redding, staat het OT vol mee.
pi_181154286
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:11 schreef Manke het volgende:

[..]

Overal. YHWH is redding, staat het OT vol mee.
Oh ja, volgens jou is Jezus God.
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:21:22 #254
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181154492
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:09 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

In mijn herinnering wel... :@
jaaaaa dat is mij ook verteld....
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:22:57 #255
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181154528
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:11 schreef Manke het volgende:

[..]

Overal. YHWH is redding, staat het OT vol mee.
Wijs maar aan.

De naam komt wel voor maar dan als Jozua en Josia. Allebei trouwens rolmodellen voor JC.

Josia heeft trouwens echt bestaan. Hij wordt genoemd in de Egyptische analen. hij werd door Farao Necho II vermoord.

[ Bericht 9% gewijzigd door hoatzin op 13-08-2018 15:35:21 ]
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:25:42 #256
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_181154613
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 11:45 schreef ATON het volgende:

[..]

O, hij moest dan geen voorbeeldfunctie hebben dan ?
In jouw beeld van en god misschien wel.
Maar in de bijbel heb ik nergens zien staan dat hij een vb is en dat hij zich aan al zijn regels houdt die hij anderen oplegt.
Ik lees wel dat hij heer en meester boven alles is, regels oplegt, niet dat hij zichzelf daar ook onder schaart.

Die god en mens verhouden zich tot elkaar als baas en hond. Zo mag ik wel in mijn bed slapen en mijn honden niet in mijn bed slapen. Is er geen enkel reden voor mij om ook maar op een kleedje in de huiskamer te gaan slapen omdat ik de baas ben en een vb functie zou hebben.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:37:43 #257
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181154980
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wijs maar aan.

De naam komt wel voor maar dan als Jozua en Josia. Allebei trouwens rolmodellen voor JC.

Josia heeft trouwens echt bestaan. Hij wordt genoemd in de Egyptische analen. hij werd door Farao Necho II vermoord.
Zoek maar eens naar de woorden LORD en salvation in een doorzoekbare bijbel
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:40:26 #258
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181155048
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:37 schreef Manke het volgende:

[..]

Zoek maar eens naar de woorden LORD en salvation in een doorzoekbare bijbel
Het ging mij om de naan Jezus. Lord is veeeels te algemeen.

Je weet wat Baäl betekent?
  maandag 13 augustus 2018 @ 15:50:07 #259
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181155280
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het ging mij om de naan Jezus. Lord is veeeels te algemeen.

Je weet wat Baäl betekent?
LORD niet lord, in het hebr staat daar YHWH.
https://biblehub.com/hebrew/3091.htm

Jezus en Joshua hebben de zelfde naam, kijk maar in de lxx van het boek van joshua. En in het Hebreeuws is dat zoals in bovenstaande link.

Vgm had je dat al door.
pi_181155407
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:25 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

In jouw beeld van en god misschien wel.
Maar in de bijbel heb ik nergens zien staan dat hij een vb is en dat hij zich aan al zijn regels houdt die hij anderen oplegt.
Ik lees wel dat hij heer en meester boven alles is, regels oplegt, niet dat hij zichzelf daar ook onder schaart.

Die god en mens verhouden zich tot elkaar als baas en hond. Zo mag ik wel in mijn bed slapen en mijn honden niet in mijn bed slapen. Is er geen enkel reden voor mij om ook maar op een kleedje in de huiskamer te gaan slapen omdat ik de baas ben en een vb functie zou hebben.
Dat is dan jouw beeld.
pi_181155446
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:50 schreef Manke het volgende:

[..]

LORD niet lord, in het hebr staat daar YHWH.
https://biblehub.com/hebrew/3091.htm

Jezus en Joshua hebben de zelfde naam, kijk maar in de lxx van het boek van joshua. En in het Hebreeuws is dat zoals in bovenstaande link.

Vgm had je dat al door.
Zo en ? Ik zie de relevantie hier niet.
  maandag 13 augustus 2018 @ 16:11:50 #262
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181155652
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 15:50 schreef Manke het volgende:

[..]

LORD niet lord, in het hebr staat daar YHWH.
https://biblehub.com/hebrew/3091.htm

Jezus en Joshua hebben de zelfde naam, kijk maar in de lxx van het boek van joshua. En in het Hebreeuws is dat zoals in bovenstaande link.

Vgm had je dat al door.
Maar nog steeds geen spoor in het OT waar God vertelt dat zijn zoon die Jezus zal heten als verlosser van de zonde (door zijn dood en bloed) gaat fungeren. En dat hij zal opstaan en opvaren ten hemel. En dat hij daarna nòg een keer komt om het af te maken. Het lukte niet in één keer zeg maar...
pi_181155690
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:13 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hij laat niet de ruimte over om het zelf te proberen en hij gaat niet pas ingrijpen omdat het niet lukt.
Ellende is er omdat zonde en hij geeft de tijd om tot bekering te komen. Zodat meer mensen de kans krijgen om gered te worden wanneer hij eindelijk ingrijpt.
Volgens mij klopt dat niet anders had hij na 1 generatie al kunnen ingrijpen. Volgens JG.org:

Toen Satan Jehovah beschuldigde, waren daar miljoenen engelen bij (Job 38:7; Daniël 7:10). Had Satan gelijk? Jehovah gaf hem de tijd om dat te bewijzen. En Jehovah gaf mensen de tijd om te laten zien of ze echt zonder zijn hulp konden. Onder leiding van Satan mochten ze zelf regeren.

Mensen regeren al duizenden jaren zelf, en dat is duidelijk geen succes. Satan heeft dus gelogen. We kunnen niet zonder Jehovah's hulp. Jeremia zei dan ook: 'Ik weet heel goed, Jehovah, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen. Het is niet aan iemand die wandelt om zijn voetstappen zelfs maar te richten' (Jeremia 10:23).

WAAROM HEEFT JEHOVAH ZO LANG GEWACHT?
15, 16. (a) Waarom heeft Jehovah ellende zo lang toegelaten? (b) Waarom lost Jehovah de problemen die Satan veroorzaakt nu nog niet op?

15 Waarom heeft Jehovah ellende zo lang toegelaten? Waarom gebeuren er nog steeds slechte dingen? Omdat er tijd voor nodig was om te bewijzen dat Satan een slechte regeerder is. Mensen hebben allerlei soorten regeringen uitgeprobeerd, maar zonder succes. Ze hebben veel bereikt in de wetenschap en de technologie, maar toch is er meer onrecht, armoede, misdaad en oorlog dan ooit. Het is dus duidelijk dat we God als regeerder nodig hebben.

https://www.jw.org/nl/pub(...)laat-god-lijden-toe/
Alpha kenny one
pi_181155756
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 14:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Misschien zit er wel weer een weddenschapje tussen God en de Satan achter. Eerst met Job en nu met de hele mensheid...

lachuuuh... -O-
Nou ja eigenlijk andersom, eerst met de hele mensheid, maar daar tussenin nog even met Job alleen.
Alpha kenny one
  maandag 13 augustus 2018 @ 16:23:08 #265
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181155860
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Maar nog steeds geen spoor in het OT waar God vertelt dat zijn zoon die Jezus zal heten als verlosser van de zonde (door zijn dood en bloed) gaat fungeren. En dat hij zal opstaan en opvaren ten hemel. En dat hij daarna nòg een keer komt om het af te maken. Het lukte niet in één keer zeg maar...
Joh 5:39 U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.

Wat denk je dat dit getuigen van de schriften inhoudt?
pi_181156041
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 16:14 schreef falling_away het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat niet anders had hij na 1 generatie al kunnen ingrijpen. Volgens JG.org:

Toen Satan Jehovah beschuldigde, waren daar miljoenen engelen bij (Job 38:7; Daniël 7:10). Had Satan gelijk? Jehovah gaf hem de tijd om dat te bewijzen. En Jehovah gaf mensen de tijd om te laten zien of ze echt zonder zijn hulp konden. Onder leiding van Satan mochten ze zelf regeren.

Mensen regeren al duizenden jaren zelf, en dat is duidelijk geen succes. Satan heeft dus gelogen. We kunnen niet zonder Jehovah's hulp. Jeremia zei dan ook: 'Ik weet heel goed, Jehovah, dat het niet aan de mens is zijn weg te bepalen. Het is niet aan iemand die wandelt om zijn voetstappen zelfs maar te richten' (Jeremia 10:23).

WAAROM HEEFT JEHOVAH ZO LANG GEWACHT?
15, 16. (a) Waarom heeft Jehovah ellende zo lang toegelaten? (b) Waarom lost Jehovah de problemen die Satan veroorzaakt nu nog niet op?

15 Waarom heeft Jehovah ellende zo lang toegelaten? Waarom gebeuren er nog steeds slechte dingen? Omdat er tijd voor nodig was om te bewijzen dat Satan een slechte regeerder is. Mensen hebben allerlei soorten regeringen uitgeprobeerd, maar zonder succes. Ze hebben veel bereikt in de wetenschap en de technologie, maar toch is er meer onrecht, armoede, misdaad en oorlog dan ooit. Het is dus duidelijk dat we God als regeerder nodig hebben.

https://www.jw.org/nl/pub(...)laat-god-lijden-toe/
Dat gaat meer over het koninkrijk.
Blijkbaar heeft het een toch met het ander te maken. Want zonder de zonde was er geen ellende en waarom hij niet meteen Armageddon roept heeft ook te maken met dat hij nog meer mensen de kans wil geven om de boodschap te horen en gered te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2018 16:31:47 ]
  maandag 13 augustus 2018 @ 17:01:24 #267
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181156689
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2018 16:23 schreef Manke het volgende:

[..]

Joh 5:39 U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.

Wat denk je dat dit getuigen van de schriften inhoudt?
Uitsluitend in het NT dus. Als snap ik dat christenen hun uiterste best doen om ons van het tegendeel te overtuigen. In het OT komen begrippen als "eeuwig leven" nauwelijks voor.
  maandag 13 augustus 2018 @ 17:02:34 #268
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181156714
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 16:31 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat gaat meer over het koninkrijk.
Blijkbaar heeft het een toch met het ander te maken. Want zonder de zonde was er geen ellende en waarom hij niet meteen Armageddon roept heeft ook te maken met dat hij nog meer mensen de kans wil geven om de boodschap te horen en gered te worden.
En tevens om nog veel meer mensen de kans te geven het te verprutsen in hun armzalige oogwenk dat ze op aarde leven. Fraai hoor.
pi_181156726
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En tevens om nog veel meer mensen de kans te geven het te verprutsen in hun armzalige oogwenk dat ze op aarde leven. Fraai hoor.
Dat doen ze dan zelf, he.
  maandag 13 augustus 2018 @ 17:05:19 #270
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181156768
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:03 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat doen ze dan zelf, he.
Wie zet ze op de wereld?
pi_181156774
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:05 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wie zet ze op de wereld?
Hun ouders
  maandag 13 augustus 2018 @ 17:06:07 #272
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181156784
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:05 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hun ouders
Foei Hexx!
pi_181156801
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Foei Hexx!
Ik heb niks verkeerds gezegd. Ik weet over de bloemetjes, hoor.
  maandag 13 augustus 2018 @ 17:22:00 #274
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181157110
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:07 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik heb niks verkeerds gezegd. Ik weet over de bloemetjes, hoor.
En voor de rest: geloof of ik schiet. -O-
pi_181157253
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En voor de rest: geloof of ik schiet. -O-
Welnee. Ik ben zeer redelijk.
pi_181158456
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 16:31 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat gaat meer over het koninkrijk.
Blijkbaar heeft het een toch met het ander te maken. Want zonder de zonde was er geen ellende en waarom hij niet meteen Armageddon roept heeft ook te maken met dat hij nog meer mensen de kans wil geven om de boodschap te horen en gered te worden.
Nee mijn quote bevestigt precies wat ik eerder zei: God wil satan en de mensen de kans geven om te bewijzen dat ze zonder hem kunnen.. hij grijpt pas in met Armageddon als het zo'n puinhoop is dat bewezen is dat god onmisbaar is. het staat er toch heel duidelijk?

En ik mag hopen dat je beseft dat jouw gedachtegang een beetje vreemd is: God laat dus vele generaties in zonde geboren worden zodat ze gered kunnen worden van de zonde?
Alpha kenny one
  maandag 13 augustus 2018 @ 18:31:42 #277
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181158481
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 17:28 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Welnee. Ik ben zeer redelijk.
alles behalve
  maandag 13 augustus 2018 @ 18:32:41 #278
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181158496
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 18:30 schreef falling_away het volgende:
God laat dus vele generaties in zonde geboren worden zodat ze gered kunnen worden van de zonde?
Een heel goed punt.
pi_181158868
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 18:30 schreef falling_away het volgende:

[..]

Nee mijn quote bevestigt precies wat ik eerder zei: God wil satan en de mensen de kans geven om te bewijzen dat ze zonder hem kunnen.. hij grijpt pas in met Armageddon als het zo'n puinhoop is dat bewezen is dat god onmisbaar is. het staat er toch heel duidelijk?

En ik mag hopen dat je beseft dat jouw gedachtegang een beetje vreemd is: God laat dus vele generaties in zonde geboren worden zodat ze gered kunnen worden van de zonde?
Het is niet mijn gedachtegang.
pi_181159038
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 18:55 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het is niet mijn gedachtegang.
van wie dan wel?
Alpha kenny one
pi_181159251
Mij werd altijd verteld dat het OT het Jodendom is. Werd God toen ook al beschreven?
pi_181162864
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 19:18 schreef Unlucky1 het volgende:
Mij werd altijd verteld dat het OT het Jodendom is. Werd God toen ook al beschreven?
Ja
pi_181163506
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 19:18 schreef Unlucky1 het volgende:
Mij werd altijd verteld dat het OT het Jodendom is. Werd God toen ook al beschreven?
Van welke planeet ben jij ? Welkom op planeet aarde.
pi_181164806
Ja natuurlijk, Genesis.
pi_181342462
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 22:22 schreef Unlucky1 het volgende:
Ja natuurlijk, Genesis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tenach
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:26:45 #286
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181345835
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 19:18 schreef Unlucky1 het volgende:
Mij werd altijd verteld dat het OT het Jodendom is. Werd God toen ook al beschreven?
Daar is het jodendom op gebaseerd. Het OT heeft een open einde en pikt de draad weer op met het NT. Het oude verbond wordt vervangen door een betere.

Vergelijk exodus 24:8 met Hebreeën 9:11 en verder.
pi_181346560
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 13:26 schreef Manke het volgende:

[..]

Daar is het jodendom op gebaseerd. Het OT heeft een open einde en pikt de draad weer op met het NT. Het oude verbond wordt vervangen door een betere.

Vergelijk exodus 24:8 met Hebreeën 9:11 en verder.
Onzin !
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:02:56 #288
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181346873
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 13:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Onzin !
Goed onderbouwd.

Hier staan de verwijzingen in het OT naar het nieuwe verbond.
https://www.gotquestions.org/new-covenant.html
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:13:36 #289
545 dop
:copyright: dop
pi_181347181
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:02 schreef Manke het volgende:

[..]

Goed onderbouwd.

Hier staan de verwijzingen in het OT naar het nieuwe verbond.
https://www.gotquestions.org/new-covenant.html
daar moet je wel christen voor zijn om dat zo te vinden/geloven.
Er zijn wat andere monotheistsche gelovigen die het anders zien
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:19:19 #290
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_181347343
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 19:18 schreef Unlucky1 het volgende:
Mij werd altijd verteld dat het OT het Jodendom is. Werd God toen ook al beschreven?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:26:50 #291
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181347519
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:13 schreef dop het volgende:

[..]

daar moet je wel christen voor zijn om dat zo te vinden/geloven.
Er zijn wat andere monotheistsche gelovigen die het anders zien
Maar het staat er wel gewoon, in hun eigen geschriften.
En Jesaja 53, he? :)
Christendom is eigenlijk gewoon jodendom maar onder een nieuw verbond, en door geloof ipv handelingen en inzettingen, en voor iedereen.
Beide woorden zijn labels bedacht door mensen. Islam is in die zin ook jodendom, maar met behoud van het oude en niet alleen opgelegd aan Israël, maar op iedereen (iemand anders werd gekruisigd in de plaats van Jezus, dus geen nieuw verbond van de belofte en verlossing).

Geen idee hoe het sikhisme het ziet.
pi_181347562
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:02 schreef Manke het volgende:

Hier staan de verwijzingen in het OT naar het nieuwe verbond.
https://www.gotquestions.org/new-covenant.html
Dat is geen bron maar publiciteit van een sekte.
Eens kijken wat er in het N.T. staat :

Matt.5 : 17-19 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:34:38 #293
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181347715
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is geen bron maar publiciteit van een sekte.
Eens kijken wat er in het N.T. staat :

Matt.5 : 17-19 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Je vergeet vers 17 zelf.
Mat 5:17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.

De Farizeeën waren volgens de wet rechtvaardig, toch zegt hij in vs 20
Mat 5:20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.


Joh 17:4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U Mij gegeven hebt om te doen.


Joh 19:28-30 28 Hierna zei Jezus, omdat Hij wist dat nu alles volbracht was, opdat het Schriftwoord vervuld zou worden: Ik heb dorst! 29 Er stond dan een kruik vol zure wijn en ze vulden een spons met zure wijn, staken die op een hysopstengel en brachten die aan Zijn mond. 30 Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zei Hij: Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest.

[ Bericht 12% gewijzigd door Manke op 21-08-2018 14:54:38 ]
pi_181347795
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:26 schreef Manke het volgende:
Maar het staat er wel gewoon, in hun eigen geschriften.
En Jesaja 53, he? :)
Noegaballe, daar staat niks hierover in Jes. Hoe zou het ook kunnen manke.
quote:
Christendom is eigenlijk gewoon jodendom maar onder een nieuw verbond, en door geloof ipv handelingen en inzettingen, en voor iedereen.
Al eens gehoord van het eeuwig durend verbond of was JHWH een contractbreker ?
quote:
Beide woorden zijn labels bedacht door mensen. Islam is in die zin ook jodendom, maar met behoud van het oude en niet alleen opgelegd aan Israël, maar op iedereen (iemand anders werd gekruisigd in de plaats van Jezus, dus geen nieuw verbond van de belofte en verlossing).
Islam is een sekte uit het christendom.

quote:
Geen idee hoe het sikhisme het ziet.
Het enige wat je weet is wat je voorganger je influistert.
pi_181347821
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:34 schreef Manke het volgende:

[..]

Je vergeet vers 17 zelf
Allee, plakt het er dan maar bij. Maar dit is geen weerlegging van mijn betoog.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:46:58 #296
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181347990
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Noegaballe, daar staat niks hierover in Jes. Hoe zou het ook kunnen manke.

[..]

Al eens gehoord van het eeuwig durend verbond of was JHWH een contractbreker ?

[..]
Jes53 gaat het NT over.
1Pe 3:18 Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,


Verbond met Abraham staat gewoon nog.
quote:
Islam is een sekte uit het christendom.

[..]
Ja, uit Rome ofzo.
quote:
Het enige wat je weet is wat je voorganger je influistert.
Heb geen voorganger.

[ Bericht 12% gewijzigd door Manke op 21-08-2018 14:57:31 ]
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:58:32 #297
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181348229
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:26 schreef Manke het volgende:

[..]

En Jesaja 53, he? :)

Nee he?
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:05:20 #298
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181348370
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 14:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee he?
Nee.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:17:08 #299
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181348608
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 15:05 schreef Manke het volgende:

[..]

Nee.
Gelukkig zijn we het daar over eens, Jesaja 53 is in de verleden tijd geschreven dus dat gaat nooit over de toekomst. En de messiaanse verwachtingen zijn niet uitgekomen, vandaar dat JC door de joden verworpen wordt als DE messias.

Jesaja 2 gaat wèl over de toekomst.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:39:42 #300
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181349101
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 15:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gelukkig zijn we het daar over eens, Jesaja 53 is in de verleden tijd geschreven dus dat gaat nooit over de toekomst. En de messiaanse verwachtingen zijn niet uitgekomen, vandaar dat JC door de joden verworpen wordt als DE messias.

Jesaja 2 gaat wèl over de toekomst.
Het ligt toch ook in het verleden? Het resultaat geldt voor de toekomst en eeuwigheid. Een lezing nu zal naar het verleden wijzen.

Jes2 snap ik nog niet
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:22:27 #301
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181350044
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 15:39 schreef Manke het volgende:

[..]

Het ligt toch ook in het verleden? Het resultaat geldt voor de toekomst en eeuwigheid. Een lezing nu zal naar het verleden wijzen.

Jes2 snap ik nog niet
Nee als je een toekomst voorspelt dan spreek je in de toekomende tijd, niet in de verleden. Jesaja 53 gaat dus over iets wat toen al gebeurd was.

In Jesaja 2 staat een voorspelling over Jeruzalem, uiteraard in de toekomende tijd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')