abonnement Unibet Coolblue
pi_181015476
Guten Abend,

Ik vroeg mij -al een tijdje- wat af, namelijk; hoe hebben de mede FOK members hun pensioen geregeld en hoe denken jullie erover ? Alle hulp/advies/inout is natuurlijk welkom.

Ik zal beginnen en in het kader van hokjes denken val ik in de leeftijdsgroep van de millenials. Na een aantal switchen te hebben gemaakt op carrière niveau zit ik nu bij een werkgever die geen pensioenvoorziening regelt voor de werknemers. Erg? in mijn geval niet, ik heb dit redelijk kunnen compenseren met m'n maandelijkse salaris. Alle vorige pensioenvoorzieningen stelde dusdanig weinig voor dat deze konden worden afgekocht.

Nu heb ik dus straks -mocht ik deze baan houden- geen pensioen. Hoe en of de AOW straks nog bestaat over 35 jaar is natuurlijk nog maar de vraag. Mijn huis is overigens bijna hypotheekvrij. Mijn plan is om een 2e woning te kopen zodat ik de 1e straks kan verhuren. Eventueel een deel indexbeleggen en tegen de tijd dat ik met pensioen ga 1 huis verkoop en gok op een leuk behaald rendement met de beleggingen. Het streven is overigens ook om met max 60 jaar een punt achter het werken te zetten.

Hoe doen jullie dit, en hoe denken jullie erover ?

Een aantal losse flodders;
- levert de spaarrente straks meer op of gaan we bewaarloon betalen ?
- komt er op korte termijn nog een crisis aan ?
- beleggen is een risico, daar hou je niets aan over...
- de huizenprijzen zullen alleen nog maar blijven stijgen...
- lijfrente/banksparen
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:02:40 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_181015799
Als je belegt in aandelen met een aardig dividendrendement en ook aandelen die jaar na jaar het dividend verhogen, dan creëer je een passief inkomen. Of de aandelen zelf minder waard worden is dan van veel minder belang.
pi_181016143
Interessante kwestie. Ik moet nog 40 jaar werken.. :) Mijn pensioen is als volgt opgebouwd :
- relatief klein pensioen van vorige werkgever (ca 4k waard nu) wordt zeer offensief belegd : momenteel 10-15% rendement per jaar. Ik heb zo'n app en daarmee kan ik kiezen hoeveel risico ik wil nemen, nu dus al enige tijd veel risico :P leuk om mee te spelen.
- groot pensioen van huidige werkgever is straks met AOW genoeg om van te leven (met huidige omstandigheden)
-woning is nu zo'n 40% is afbetaald (appartement goed kunnen verkopen en nieuwe woning enige tijd geleden gekocht) , groot gedeelte staat aflossingsvrij. Rente staat nu bijna 20 jaar vast op netto 1%, met aandelen en straks (minder risicovolle) deposito's verwacht ik met een rendement van 5% dit af te lossen. Dus rendement is 5-1= ca 4%
- veel aandelen via werkgever, grotendeels gratis ontvangen. Rendement op zelf gekochte aandelen zo'n 4-5% incl. werkgevers voordelen
- toekomst bestendige nieuwbouwwoning gekocht, dus komende jaren geen onderhoud en met een kleine investering van het gas af
- auto wordt nauwelijks meer gebruikt, vrouw en ik fietsen naar ons werk en in de weekends rijden we vrij weinig. Scheelt enorm veel benzine geld, afschrijving, etc

Mijn doel is niet eerder stoppen met werken, maar een beetje buffer opbouwen is wel fijn. Bovendien verwacht ik binnen 3-7 jaar een correctie op de woningprijzen, dus om te kunnen verhuizen is eigen vermogen essentieel.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2018 23:37:25 ]
pi_181017040
Momenteel gooien we alles zelf op een spaarrekening. Maar we zijn eigenlijk wel op het punt gekomen dat we er serieus iets mee moeten gaan doen. Ik lees even mee.
I solemnly swear i'm up to no good
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:17:52 #5
414785 sirdanilot
pi_181018260
Nee , ik heb geen pensioen en mijn werk regelt dit ook niet. Ik zit nog maar een jaartje op de arbeidsmarkt. Pensioen kont zodra mijn inkomen Hoog genoeg is dat ik een beetje kan sparen en niet alles opmaak als ik een keertje onverwachte kosten maak (medisch of wat dan ook) of een keertje op vakantie ga want dat is het enige waar ik op dit moment voor kan sparen , lange termijn sparen of investeren gaat echt niet lukken met mijn huidige inkomen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:19:47 #6
414785 sirdanilot
pi_181018322
Ik denk ook niet dat er voor ons millennials nog een AOW zal zijn waar je van zal kunnen leven op je oude dag. Wij zullen elke dag dat we nog gezond genoeg zijn om te werken dat ook moeten doen. Tenzij we het pensioen zelf hebben kunnen regelen .
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_181019463
AOW zal inderdaad niet meer ons bestaan. Heeft de oude generatie lekker van mogen profiteren, en wij maar betalen. :r

Zelf pensioen inleggen. Hier en daar investeren. Verder heb ik een LISA bij de overheid hier in de UK. Maximale inleg £4k per jaar, en daarnaast geeft de overheid jaarlijks £1000 bonus als je het maximale inlegt.
Daarnaast ook wat op de spaarrekening. Zodat je altijd direct ergens op terug kan vallen, ipv het uit de verschillende potjes moet halen.
pi_181019561
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:08 schreef Carlos93 het volgende:
AOW zal inderdaad niet meer ons bestaan. Heeft de oude generatie lekker van mogen profiteren, en wij maar betalen. :r

Zelf pensioen inleggen. Hier en daar investeren. Verder heb ik een LISA bij de overheid hier in de UK. Maximale inleg £4k per jaar, en daarnaast geeft de overheid jaarlijks £1000 bonus als je het maximale inlegt.
Daarnaast ook wat op de spaarrekening. Zodat je altijd direct ergens op terug kan vallen, ipv het uit de verschillende potjes moet halen.
Jij betaalt helemaal niks aan de AOW, dus niet zo klagen.

Ik heb m'n eigen potje in de vorm van een pensioenverzekering. Verder een maandelijks bedrag in aandelen en ik hoop voor m'n 40e hypotheekvrij te zijn. Lastenverlichting zie ik ook als een vorm van pensioen.
pi_181019599
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:12 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Jij betaalt helemaal niks aan de AOW, dus niet zo klagen.

Ik heb m'n eigen potje in de vorm van een pensioenverzekering. Verder een maandelijks bedrag in aandelen en ik hoop voor m'n 40e hypotheekvrij te zijn. Lastenverlichting zie ik ook als een vorm van pensioen.
Waarom betaal ik dan aan de SVB? Om toch maar per jaar op te bouwen? Wellicht maar eens mee stoppen, krijg toch niks er voor.
pi_181019655
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 21:02 schreef BasEnAad het volgende:
Als je belegt in aandelen met een aardig dividendrendement en ook aandelen die jaar na jaar het dividend verhogen, dan creëer je een passief inkomen. Of de aandelen zelf minder waard worden is dan van veel minder belang.
Dat heeft toch enkel zin als je ech grote bedragen gaat beleggen?

Dividend gaat vaak over centen per aandeel.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:22:39 #11
39237 crew  H_T
2733
pi_181019780
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:16 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dat heeft toch enkel zin als je ech grote bedragen gaat beleggen?

Dividend gaat vaak over centen per aandeel.
Elke maand 50 euro is uiteindelijk ook beter dan niks. Met dat bedrag heeft het weinig zin om elke maand 1 aandeel te kopen vanwege transactiekosten, maar met beleggingsfondsen kan het. Na 5 jaar heb je dan toch 3000 euro ingelegd...
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_181019882
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:22 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Elke maand 50 euro is uiteindelijk ook beter dan niks. Met dat bedrag heeft het weinig zin om elke maand 1 aandeel te kopen vanwege transactiekosten, maar met beleggingsfondsen kan het. Na 5 jaar heb je dan toch 3000 euro ingelegd...
Maar dan praat je ook over misschien een paar tientjes aan dividend wat je ieder jaar binnenkrijgt
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:35:26 #13
39237 crew  H_T
2733
pi_181020048
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:27 schreef 111210 het volgende:

[..]

Maar dan praat je ook over misschien een paar tientjes aan dividend wat je ieder jaar binnenkrijgt
True, maar als je die opnieuw investeert heb je weer meer geld waarover je redement kan halen. Je zal geen miljonair worden met 50 euro in de maand, maar dat wordt je met gewoon sparen ook niet. Laten beleggen heeft me in 5 jaar tijd na aftrek van kosten zo'n 1500 euro opgeleverd. Met gewoon sparen was het denk ik nog geen tiende daarvan geweest. Ik heb niet superveel geld in die beleggingen zitten, maar dit is een rendement van 20+ % in vijf jaar tijd. Als je 40 jaar lang rond dat gemiddelde zit heb je toch leuke poet bij elkaar
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_181020147
Verwacht voor die tijd wel binnen te zijn

als ik na dan nog zou moeten werken zorg ik dat t nie zo ver komt

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2018 23:40:05 ]
pi_181020156
De grap is dat dividend uitkering ervoor zorgt dat het aandeel met hetzelfde bedrag minder stijgt (logisch ook, bedrijfswaarde blijft gelijk), dus met of zonder dividend maakt weinig uit..

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:35 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

True, maar als je die opnieuw investeert heb je weer meer geld waarover je redement kan halen. Je zal geen miljonair worden met 50 euro in de maand, maar dat wordt je met gewoon sparen ook niet. Laten beleggen heeft me in 5 jaar tijd na aftrek van kosten zo'n 1500 euro opgeleverd. Met gewoon sparen was het denk ik nog geen tiende daarvan geweest. Ik heb niet superveel geld in die beleggingen zitten, maar dit is een rendement van 20+ % in vijf jaar tijd. Als je 40 jaar lang rond dat gemiddelde zit heb je toch leuke poet bij elkaar
garanties uit het verleden... :P. Mijn (tweede) huis steeg afgelopen jaar ook met 25-30% (>2.000 per maand) , toch heb ik 'm verkocht want het kan niet zo langer doorgaan.. Als de media straks roepen dat huizenprijzen dalen gaat niemand meer 40k+ over bieden (wat nu wel is gebeurd). Daarnaast speelden er nog meer aspecten mee om nu te verkopen.

Desondanks ben ik het wel eens met je om maandelijks aandelen te kopen :). Maar er zit een zeker risico aan verbonden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2018 23:47:54 ]
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:50:30 #16
39237 crew  H_T
2733
pi_181020385
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:40 schreef Sport_Life het volgende:
De grap is dat dividend uitkering ervoor zorgt dat het aandeel met hetzelfde bedrag minder stijgt (logisch ook, bedrijfswaarde blijft gelijk), dus met of zonder dividend maakt weinig uit..

[..]

garanties uit het verleden... :P. Mijn (tweede) huis steeg afgelopen jaar ook met 25-30% (>2.000 per maand) , toch heb ik 'm verkocht want het kan niet zo langer doorgaan.. Als de media straks roepen dat huizenprijzen dalen gaat niemand meer 40k+ over bieden (wat nu wel is gebeurd).

Desondanks ben ik het wel eens met je om maandelijks aandelen te kopen :). Maar er zit een zeker risico aan verbonden.
Mwah, bij aandelen wordt op een bepaald moment bepaald wie hoeveel dividend krijgt uitgekeerd. Daarna dalen ze, want de nieuwe eigenaar krijgt die bonus niet. Maar je kan wel dividend en koerswinst pakken, dus helemaal zinloos is het niet.

Verder helemaal eens wat betreft de risico's. Als ik nu drie keer een kutjaar heb en verlies is het verschil meteen een stuk minder groot. Ga je net voor zo'n crash vol in de aandelen dan verlies je een hoop geld. Daarom moet je alleen gaan beleggen met geld wat je eventueel kan missen, en dus niet met het budget voor een nieuwe wasmachine als de huidige stuk gaat. Voordeel van maandelijks inleggen is wel dat je wat meer spreidt: de ene maand leg je op het goede moment in, de andere maand niet, maar gemiddeld zou het goed moeten komen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_181020546
Ik heb een beschikbare premieregeling. De fiscaal maximale versie, voor iemand van mijn leeftijd heel goed, ook qua loonruimte.

Daarnaast heb een oud oensioenpotje laten overschrijven. Dat was met de lage rente interessant en het heeft tot nu toe heel goed gerendeerd. Zeker TOV het niet of nauwelijks indexeren van dat fonds.

Daarnaast beleg en spaar ik, los wat af van mijn huis en investeer in lagere lasten door bijvoorbeeld zonnepanelen, isolatie, wat domotica die energie moet besparen.
Whatever...
pi_181020785
Ik bouw een redelijk pensioen op via mijn werkgever.
Daarnaast hoop ik dat de AOW omgevormd gaat worden zodat iedereen voor zichzelf gaat sparen (met behoud van enige solidariteit), maar heel veel keuze hebben we als jongeren niet. Betalen moeten we.

Daarnaast leg ik maandelijks 200 euro in beleggingsfondsen om de eerder genoemde redenen. Dat bedrag kan ik op dit moment makkelijk missen. Door maandelijks in te leggen voor langere tijd vlak je koerswinsten en -verliezen uit en pak je dividend.

Daarnaast hebben een een mininum bedrag aan spaargeld wat we aan het einde van het jaar willen overhouden. Alles wat we meer hebben besteden we aan verduurzaming van ons huis en versneld aflossen van de hypotheek. We hebben ons huis dit jaar gekocht met een hypotheek die een halve ton onder de woningwaarde ligt en we in 30 jaar aflossen. Dus voorlopig hoeven we ons daar geen zorgen over te maken.

PS: We zijn eind 20.
pi_181021023
Mijn eerste stap in de eigen pensioenvoorziening is de woonlasten verminderen. Ik heb een annuïteitenhypotheken dus de hypotheek is 'vanzelf' al afgelost voor ik 60 ben, maar zal versneld gebeuren. Daarnaast worden mijm energielasten steeds verder beperkt (nu 27,50 per maand).

Scheelt tot bij elkaar maandelijks 700 euro die ik niet netto op mijn bankrekening hoef te ontvangen. Daar valt bruto nauwelijks op andere wijze tegenop te sparen/beleggen.

Wanneer de woonlasten versneld zijn teruggebracht, blijft er tijdens de resterende jaren dat ik werk tevens 700 euro per maand over om te sparen en beleggen naast de pensioenopbouw bij de werkgever.

Potje van mijn eerste werkgever bij een pensioenverzekeraar levert zo'n 1100 euro per jaar aan pensioen. De opbouw bij mijn huidige pensioenfonds staat op 1400 euro per jaar. Maar daar komen nog minstens 30 werkzame jaren bij aan inleg.
pi_181021531
Op dit moment beleg ik zelf een fijn bedrag in crowdfunding en fondsen, bruto pensioen van 12000 bij werkgever (hoeveel nu opgebouwd durf ik zo niet te zeggen), gok 2k, een huis die tegen die tijd afbetaald zou moeten zijn en de mogelijkheid aan het verkennen zelf vastgoed aan te kopen.
  Moderator woensdag 8 augustus 2018 @ 07:16:39 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_181023980
Met 28 jaar is ons huis volautomatisch afgelost. Dan ben ik 57 en moet ik vast nog wel 15 jaar eerken. We sparen. En we zitten bij het ABP pensioen, partner en ik.

Heel druk wil ik me niet maken. Er kan zoveel veranderen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 8 augustus 2018 @ 07:47:31 #22
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_181024185
Een vast percentage van je salaris (hoe hoog of laag ook) sparen, bijvoorbeeld 10%, kan een goede gewoonte worden waarmee je kunt bereiken dat je financieel minder afhankelijk wordt.

Door daar aan het begin van je carrière mee te beginnen mis je dat geld eigenlijk niet en kun je bij elke salarisverhoging datzelfde percentage vasthouden. Dat geld inzetten voor onverwachte gebeurtenissen, maar vooral pensioenvoorzieningen kan je helpen om onafhankelijk van waar je werkt je eigen pensioen deels op te bouwen.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 09:27:30 #23
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_181025176
Wij beleggen op dit moment een x% van ons salaris bij het bedrijf waar we werken.
Ik verwacht van deze belegging al een behoorlijk rendement binnen 10 jaar (ver voor mn pensioen leeftijd).
Daarnaast een groot deel van onze woning heeft een aflossingshypotheek (klein gedeelte aflossingsvrij) dus tegen de tijd dat we met pensioen gaan zouden we zo handje-contantje een appartementje kunnen betrekken (geen hypotheek meer) en daarnaast dus een flinke set aandelen die ik hopelijk voor die tijd al wel gecasht heb.

Dus dat beetje pensioen...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_181025278
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 07:16 schreef Renesite het volgende:
Met 28 jaar is ons huis volautomatisch afgelost. Dan ben ik 57 en moet ik vast nog wel 15 jaar eerken. We sparen. En we zitten bij het ABP pensioen, partner en ik.

Heel druk wil ik me niet maken. Er kan zoveel veranderen.
Same here.
pi_181025735
het tweede onderwerp rond millennials in korte tijd. Zullen we in ieder geval afspreken dat we millennials juist zullen spellen ? Dus met dubbel l en met dubbel n
pi_181025743
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 23:08 schreef Carlos93 het volgende:
AOW zal inderdaad niet meer ons bestaan. Heeft de oude generatie lekker van mogen profiteren, en wij maar betalen. :r
Uiteindelijk is de AOW geboren om de generatie die Nederland opgebouwd heeft in en na de WWII te ondersteunen.... Het feit dat wij het zo goed hebben is daaraan te danken.

Dat wij die het nu zo goed hebben uiteindelijk minder / geen aanspraak meer maken op AOW lijkt mij relatief logisch al moet er natuurlijk een goed plan komen om e.a. af te bouwen aangezien in de pensioen opbouw nu nog steeds rekening wordt gehouden met het feit dat je (nu) AOW krijg... de zgn. Franchise.

Nu Franchise omlaag = nu meer pensioen opbouw = over 20 tot 30 jaar AOW omlaag,
Regeren is vooruitzien, maar de heren in Den haag hebben van plannen en vooruitzien weinig kaas gegeten.... Daarnaast is zo een soort maatregel (het zitten aan pensioenen) buitengewoon on-populair waardoor er zich geen populairicus / politicus zich er aan zal branden.
pi_181026032
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:59 schreef namliam het volgende:

[..]

Uiteindelijk is de AOW geboren om de generatie die Nederland opgebouwd heeft in en na de WWII te ondersteunen.... Het feit dat wij het zo goed hebben is daaraan te danken.

Dat wij die het nu zo goed hebben uiteindelijk minder / geen aanspraak meer maken op AOW lijkt mij relatief logisch al moet er natuurlijk een goed plan komen om e.a. af te bouwen aangezien in de pensioen opbouw nu nog steeds rekening wordt gehouden met het feit dat je (nu) AOW krijg... de zgn. Franchise.

Nu Franchise omlaag = nu meer pensioen opbouw = over 20 tot 30 jaar AOW omlaag,
Regeren is vooruitzien, maar de heren in Den haag hebben van plannen en vooruitzien weinig kaas gegeten.... Daarnaast is zo een soort maatregel (het zitten aan pensioenen) buitengewoon on-populair waardoor er zich geen populairicus / politicus zich er aan zal branden.
Misschien een beetje offtopic, maar elke keer als mensen het in dit topic over AOW hebben, gaan ze er automatisch van uit dat dit in combinatie met een pensioen is. Dat is natuurlijk niet zo. Als je de AOW gaat aanpassen, zul je dus ook het hele stelsel van de WW, bijstand, IAOZ en IAOW moeten aanpassen. Prima, maar het ligt dus niet zo eenvoudig dat iedereen zelfvoorzienend kan worden door zelf pensioen op te bouwen.
pi_181027878
Ik ben ondernemer dus verantwoordelijk voor mijn eigen pensioen, gaat niet "automatisch" via een werkgever. Heb ongeveer acht jaar in loondienst gewerkt dus daar krijg ik (hopelijk, als ik zo oud mag worden) een klein bedrag van uitgekeerd. Eigen pensioenopbouw gaat via lijfrente, daarnaast los ik drie keer per jaar extra af op mijn woning (annuïteitenhypotheek) en verwacht ik deze binnen tien tot vijftien jaar hypotheekvrij te hebben, wat al flink zal schelen.

Daarnaast heb ik het geluk dat mijn ouders een hypotheekvrij huis hebben wat mijn broer en ik ooit (hopelijk nog ver in de toekomst) erven. Mijn broer is geëmigreerd en zal (naar hij nu zegt) geen aanspraak op het huis van mijn ouders maken. Met de opbrengst van mijn afbetaalde huis wil ik dan mijn broer uitkopen en in mijn ouderlijk huis gaan wonen. Van mijn lijfrente kan ik dan leven als ik stop met werken.
pi_181028328
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:13 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Misschien een beetje offtopic, maar elke keer als mensen het in dit topic over AOW hebben, gaan ze er automatisch van uit dat dit in combinatie met een pensioen is.
In de meeste gevallen is dit ook zo, pensioenuitkering start doorgaans gelijk met de AOW (leeftijd). Ik heb 1 (klein) pensioen die bij 65 jaar start, de rest allemaal bij 72 :P.
Tevens is mijn huidige pensioenopbouw zo'n 60% van mijn salaris nu, rest gaan ze ervan uit dat het AOW is. Wanneer AOW wegvalt zal de pensioen premie waarschijnlijk ook stijgen.
pi_181028524
Mijn pensioenvoorbereiding

• Spaargeld tot 2x bruto jaarloon.
• Inkomsten in ratio verdeeld naar pensioenrekening (ETF-belegging), ETF-beleggingen, duurzaamheidsaanpassingen, sparen|uitgaven.
• Duurzaamheidsaanpassingen in huis voor lage energiekosten
• Binnen 10 8 jaar hypotheekvrij (voor m'n 50e)

Oftewel, een combinatie van streven naar lage maandlasten en daarnaast een geldbuffer. In principe kan ik op m'n 50e met pensioen.
Geldbuffer moet genoeg rendement opleveren om van te kunnen leven, aangezien de maandlasten relatief laag zijn geworden tegen die tijd. Genoeg om uit te zingen tot pensioenleeftijd.
En op pensioenleeftijd komt dan de pensioenrekening vrij.
pi_181038171
pensioenfonds en banksparen tot het aftrekbare bedrag.
Het is koffiedik kijken wat er elke 4 jaar gebeurd en ik moet nog 40 jaar. Ik lees hier dat veel mensen hun huis hypotheek vrij hebben dan, maar als teveel mensen dat doen, dan wordt dit toch belast.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181038231
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:59 schreef namliam het volgende:

[..]

Uiteindelijk is de AOW geboren om de generatie die Nederland opgebouwd heeft in en na de WWII te ondersteunen.... Het feit dat wij het zo goed hebben is daaraan te danken.

Dat wij die het nu zo goed hebben uiteindelijk minder / geen aanspraak meer maken op AOW lijkt mij relatief logisch al moet er natuurlijk een goed plan komen om e.a. af te bouwen aangezien in de pensioen opbouw nu nog steeds rekening wordt gehouden met het feit dat je (nu) AOW krijg... de zgn. Franchise.

Nu Franchise omlaag = nu meer pensioen opbouw = over 20 tot 30 jaar AOW omlaag,
Regeren is vooruitzien, maar de heren in Den haag hebben van plannen en vooruitzien weinig kaas gegeten.... Daarnaast is zo een soort maatregel (het zitten aan pensioenen) buitengewoon on-populair waardoor er zich geen populairicus / politicus zich er aan zal branden.
apart dat je gewoon maar zo accepteert dat dingen slechter worden..... en dan ook nog met nonsens argumenten die helemaal niet eens kloppen :?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 19:49:10 #33
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_181038349
*volgt

Recent eens wat gaan verdiepen in wat ik nu kan verwachten qua pensioen en hoe dat er allemaal uit ziet. Toch jammer dat ik verplicht moet afdragen (CAO) en niet puur een eigen regeling mag treffen.

Denk er wel over na dit daarnaast alsnog te doen, dus die hier graag inspiratie op.

De eerder genoemde 10% of bijvoorbeeld ¤200 per maand sparen of beleggen lijkt me een prima eerste stap :Y
pi_181038757
Leuk om te lezen allemaal.

Toch vraag ik me nog wat dingen af;

Een huis aflossen, dat is in principe wat iedereen tegenwoordig moet doen. Dus als je het zwart-wit bekijkt zijn er over 30 jaar nog amper hypotheken nodig, nietwaar ??

Overigens, hier zit ik zelf ook mee, als je eenmaal een huis afgelost hebt dan kan je hier voordelig inwonen, de vaste lasten daargelaten. Maar dit is slechts een lastenverlaging, nietwaar ? Het is niet bepaald liquide.....
pi_181038846
Ik verwacht dat de wereld er, tegen de tijd dat ik met pensioen mag, er zo anders uitziet dat ik me niet druk kan maken over mn pensioen eerlijk gezegd.
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_181038875
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:11 schreef TaBBy213 het volgende:
Leuk om te lezen allemaal.

Toch vraag ik me nog wat dingen af;

Een huis aflossen, dat is in principe wat iedereen tegenwoordig moet doen. Dus als je het zwart-wit bekijkt zijn er over 30 jaar nog amper hypotheken nodig, nietwaar ??

Overigens, hier zit ik zelf ook mee, als je eenmaal een huis afgelost hebt dan kan je hier voordelig inwonen, de vaste lasten daargelaten. Maar dit is slechts een lastenverlaging, nietwaar ? Het is niet bepaald liquide.....
Het idee is inderdaad dat de totale hypotheekschuld lager wordt. Zodat igv van economische malaise de gevolgen minder heftig zijn voor huizenbezitters.

Als je snel aflost en hetgeen je minder betaalt apart zet is dat uiteraard wel liquide. Maar ik zou altijd een buffer proberen op te bouwen van zeg de maximale spaarquote voor belasting, dus 20k per volwassene. Dat staat op de bank. Dus veilig.

Daarboven ga je beleggen, aflossen, lasten verlagen.om nog meer over te houden en dus meer te sparen.

Uiteindelijk zijn de mensen die echt rijk worden mensen die al hun geld investeren, de rendementen herinvesteren en op een gegeven moment makkelijk een riant loon van die rendementen kunnen trekken terwijl het geld aangroeit.
Whatever...
  woensdag 8 augustus 2018 @ 22:23:44 #37
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181041892
Ik zit verplicht bij werkgeverspensioenverzekering met belachelijk hoge werknemerspremie :r Ik zou daar best vanaf willen, ik vertrouw zoals velen meer op mezelf dat op zo'n fonds.

Binnenkort wil ik met een laag bedrag gaan beleggen. Daarnaast spaar ik.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 8 augustus 2018 @ 22:32:03 #38
451005 Grems
Clown World
pi_181042085
Ik heb 100% van mijn vermogen in eigen beheer, geen enkel vertrouwen in de overheid, pensioenfondsen e.d.

Mijn grootste angst is dan ook te worden verplicht mee te doen aan de pensioenponzi.
pi_181042278
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:11 schreef TaBBy213 het volgende:
Leuk om te lezen allemaal.

Toch vraag ik me nog wat dingen af;

Een huis aflossen, dat is in principe wat iedereen tegenwoordig moet doen. Dus als je het zwart-wit bekijkt zijn er over 30 jaar nog amper hypotheken nodig, nietwaar ??

Overigens, hier zit ik zelf ook mee, als je eenmaal een huis afgelost hebt dan kan je hier voordelig inwonen, de vaste lasten daargelaten. Maar dit is slechts een lastenverlaging, nietwaar ? Het is niet bepaald liquide.....
Nieuwe hypotheken moeten inderdaad min of meer verplicht worden afgelost. Althans, om in aanmerking te komen voor renteaftrek. Wanneer die aftrek je niet interesseert, niets voorstelt ivm lage rente in combinatie met hoog EWF of je je 30 jaar recht op aftrek al grotendeels hebt verspeeld is het nog steeds gewoon mogelijk om een (deels) aflossingsvrije hypotheek aan te gaan.

Met een EWF van 0,7% voor de meeste huiseigenaren en hypotheekrentes van onder de 2% heb je onderaan de streep 0 euro hypotheekrenteaftrek wanneer de hypotheek 35-40% van de WOZ waarde is. Oversluiten naar aflossingsvrij lonkt dan, vanwege lagere maandlasten.

Ook is het natuurlijk zo dat heel veel mensen wanneer ze 60 zijn niet meer wonen in de woning die ze voor hun 30e kochten. Bij verhuizing wordt regelmatig een duurdere woning betrokken met een nieuwe (hogere) 30-jarige hypotheek.

Dus nee, ook in de toekomst zal het helemaal niet vanzelfsprekend zijn dat iedereen met een koopwoning deze voor de pensioenleeftijd heeft afgelost.
pi_181046565
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

apart dat je gewoon maar zo accepteert dat dingen slechter worden..... en dan ook nog met nonsens argumenten die helemaal niet eens kloppen :?
Anders is niet hetzelfde als slechter, reeeler dat wel.
En ach nonsense of niet kloppen zit ook nog een wereld tussen, argumenten over waarom mijn statement nonsense zou zijn ontbreken natuurlijk weer eens.
pi_181046733
quote:
7s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 22:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik zit verplicht bij werkgeverspensioenverzekering met belachelijk hoge werknemerspremie :r Ik zou daar best vanaf willen, ik vertrouw zoals velen meer op mezelf dat op zo'n fonds.

Binnenkort wil ik met een laag bedrag gaan beleggen. Daarnaast spaar ik.
Tsja, er is amper een jongere lid van een bond... Dus dat pensioen gaat niet zomaar veranderen.

Inderdaad wel kut , met die enorme premies is er weinig loonruimte voor gewoon extra brutoloon.
Whatever...
pi_181046912
Wij hebben een eigen huis en gewoon allebei lid van een pensioenfonds. Ja, het kan daarmee misgaan maar dat kan ook als je zelf je geld beheert volgens mij. Op deze manier maak ik mezelf er minder zorgen om. Ik vind al die flexibele pensioenen ook helemaal niks. "Je hebt kans op 10% rendement" maar iedereen lijkt altijd te vergeten dat als je pech hebt je ook opeens met een flink lager pensioen te maken hebt die nooit meer hoger wordt want de indicatie vindt plaats op moment van met pensioen gaan.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_181047579
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:11 schreef TaBBy213 het volgende:
1) Een huis aflossen, dat is in principe wat iedereen tegenwoordig moet doen. Dus als je het zwart-wit bekijkt zijn er over 30 jaar nog amper hypotheken nodig, nietwaar ??

2) Overigens, hier zit ik zelf ook mee, als je eenmaal een huis afgelost hebt dan kan je hier voordelig inwonen, de vaste lasten daargelaten. Maar dit is slechts een lastenverlaging, nietwaar ? Het is niet bepaald liquide.....
1) Starters en doorstromers naar een duurder huis, zullen op de lange termijn nog wel een beroep doen op de hypothekenmarkt. Maar inderdaad, de generatie die de afgelopen 5 en komende jaren in hypotheken stapt, zal steeds meer moeten aflossen. Goede zaak.

2) Klopt ook, de woonlasten worden aanzienlijk lager, de overheid schroeft het EWF weer op voor de (bijna) hypotheekvrije woning. En geld in stenen, is er lastig uit te halen. Misschien komen er weer "huisopeethypotheken", maar fiscaal aantrekkelijk zal dat niet zijn, tenzij box 3.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181047610
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:16 schreef SjaakKlapkaak het volgende:
Ik verwacht dat de wereld er, tegen de tijd dat ik met pensioen mag, er zo anders uitziet dat ik me niet druk kan maken over mn pensioen eerlijk gezegd.
Dat dacht ik op m'n 24-ste ook. Toch blij dat ik (nu richting 60) een ABP pensioen aan het opbouwen ben, v.a. m'n 24 ste.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 09-08-2018 11:03:09 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181048470
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:46 schreef Yesse het volgende:
Wij hebben een eigen huis en gewoon allebei lid van een pensioenfonds. Ja, het kan daarmee misgaan maar dat kan ook als je zelf je geld beheert volgens mij. Op deze manier maak ik mezelf er minder zorgen om. Ik vind al die flexibele pensioenen ook helemaal niks. "Je hebt kans op 10% rendement" maar iedereen lijkt altijd te vergeten dat als je pech hebt je ook opeens met een flink lager pensioen te maken hebt die nooit meer hoger wordt want de indicatie vindt plaats op moment van met pensioen gaan.
Dat pensioenfonds is zeker niet gegarandeerd. Als de dekkingsgraad te laag is wordt er gewoon gekort of niet geïndexeerd.

Het enige is dat jongeren momenteel het gat vullen voor de ouderen.

Had je je premie maar in een eigen potje gehad, dan was je nu al veel verder in je opbouw dan met je fonds.

Overigens raad ik je aan zelf ook wat te sparen.
Whatever...
pi_181049124
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 10:30 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat pensioenfonds is zeker niet gegarandeerd. Als de dekkingsgraad te laag is wordt er gewoon gekort of niet geïndexeerd.

Het enige is dat jongeren momenteel het gat vullen voor de ouderen.

Had je je premie maar in een eigen potje gehad, dan was je nu al veel verder in je opbouw dan met je fonds.

Overigens raad ik je aan zelf ook wat te sparen.
Misschien nog een keer lezen:
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:46 schreef Yesse het volgende:
Wij hebben een eigen huis en gewoon allebei lid van een pensioenfonds. Ja, het kan daarmee misgaan maar dat kan ook als je zelf je geld beheert volgens mij. Op deze manier maak ik mezelf er minder zorgen om. Ik vind al die flexibele pensioenen ook helemaal niks. "Je hebt kans op 10% rendement" maar iedereen lijkt altijd te vergeten dat als je pech hebt je ook opeens met een flink lager pensioen te maken hebt die nooit meer hoger wordt want de indicatie vindt plaats op moment van met pensioen gaan.
Ik laat mijn pensioen liever over aan een systeem dat wellicht niet perfect is maar waar ik niet zelf de keuzes voor hoef te maken. Dan kies ik liever voor gemak en er niet naar om hoeven kijken.

Leuk vooroordeel trouwens dat je denkt dat ik verder niet spaar :')
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  Moderator donderdag 9 augustus 2018 @ 13:28:49 #47
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_181052550
quote:
15s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 11:05 schreef Yesse het volgende:

[..]

Misschien nog een keer lezen:

[..]

Ik laat mijn pensioen liever over aan een systeem dat wellicht niet perfect is maar waar ik niet zelf de keuzes voor hoef te maken. Dan kies ik liever voor gemak en er niet naar om hoeven kijken.

Leuk vooroordeel trouwens dat je denkt dat ik verder niet spaar :')
Hoge vijf dame! Same.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 9 augustus 2018 @ 14:46:14 #48
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181054524
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:30 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Tsja, er is amper een jongere lid van een bond... Dus dat pensioen gaat niet zomaar veranderen.

Inderdaad wel kut , met die enorme premies is er weinig loonruimte voor gewoon extra brutoloon.
Volgens mij is de premie voor iedereen gelijk hier, volgens CAO. Alleen is de bijdrage van werknemers erg hoog. Maar inderdaad, ik vind het gewoon zonde van mijn loon.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_181062643
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 14:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Volgens mij is de premie voor iedereen gelijk hier, volgens CAO. Alleen is de bijdrage van werknemers erg hoog. Maar inderdaad, ik vind het gewoon zonde van mijn loon.
Ja, Google maar eens op doorsneepremie. Je betaalt voor de babyboomers.
Whatever...
pi_181063096
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 20:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, Google maar eens op doorsneepremie. Je betaalt voor de babyboomers.
en voor alle uitkeringsgerechtigen, zieken, ww'ers, studenten, kan zo nog wel even doorgaan.. :).
De AOW / pensioen is maar een fractie.

Ik had ook liever het Amerikaanse systeem gehad hier, maar heb makkelijk praten als werkende.
pi_181064364
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 20:20 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

en voor alle uitkeringsgerechtigen, zieken, ww'ers, studenten, kan zo nog wel even doorgaan.. :).
De AOW / pensioen is maar een fractie.

Ik had ook liever het Amerikaanse systeem gehad hier, maar heb makkelijk praten als werkende.
Dat bedoel ik niet. Maar laat maar zitten.
Whatever...
pi_181064713
Trouwens voor wie het nog niet wist. Op Mijnpensioenoverzicht.nl kun je je geschatte pensioen zien :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2018 21:29:37 ]
  donderdag 9 augustus 2018 @ 21:33:47 #53
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_181065721
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 20:09 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, Google maar eens op doorsneepremie. Je betaalt voor de babyboomers.
Ja, dat ik meer betaal dan ik ooit zal ontvangen en meer dan een babyboomer heeft betaald, dat ligt helaas vast.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_181087990
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:08 schreef namliam het volgende:

[..]
, argumenten over waarom mijn statement nonsense zou zijn ontbreken natuurlijk weer eens.
Uiteraard, jij doet niet anders
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181088024
quote:
18s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 21:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ja, dat ik meer betaal dan ik ooit zal ontvangen en meer dan een babyboomer heeft betaald, dat ligt helaas vast.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn en hangt van vele factoren af die je nu niet kan weten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:47:06 #56
451005 Grems
Clown World
pi_181090131
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 08:46 schreef Yesse het volgende:
Wij hebben een eigen huis en gewoon allebei lid van een pensioenfonds. Ja, het kan daarmee misgaan maar dat kan ook als je zelf je geld beheert volgens mij. Op deze manier maak ik mezelf er minder zorgen om. Ik vind al die flexibele pensioenen ook helemaal niks. "Je hebt kans op 10% rendement" maar iedereen lijkt altijd te vergeten dat als je pech hebt je ook opeens met een flink lager pensioen te maken hebt die nooit meer hoger wordt want de indicatie vindt plaats op moment van met pensioen gaan.
En toen ging je pensioenfonds op in De Grote Europese Droom.

Zit er in de Nederlandse potten voldoende om de benodigde dekkingsgraad te halen voor alle klaplopers aanwezig en reeds onderweg?
pi_181090168
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn en hangt van vele factoren af die je nu niet kan weten.
Zoals het nu ligt is dit wel gewoon zo. De babyboomers trekken een enorm gat. In pensioenen, maar ook in ziektekosten (zij zaten in het ziekenfonds voor 15 gulden weet je nog?), AOW en allerlei kosten rondom verzorgingshuizen.

Zelf kunnen ze het blijkbaar niet betalen. Natuurlijk wel die camper van een ton en dat vrijstaande huis. De enige.manier waarop ze ze nog een beetje kunnen laten betalen is die wet hillen. Dan betalen ze nog iets mee.
Whatever...
pi_181097127
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:47 schreef Grems het volgende:

[..]

En toen ging je pensioenfonds op in De Grote Europese Droom.

Zit er in de Nederlandse potten voldoende om de benodigde dekkingsgraad te halen voor alle klaplopers aanwezig en reeds onderweg?
Verdiep je eens in het verschil tussen een pensioenfonds en de AOW.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_181097999
Als ik het zelf voor mekaar heb, ga ik op mijn 58e rentenieren in de zon.

Als ik het zelf niet voor mekaar heb zal het zo gaan...

Op mijn 58e ben ik uitgerangeerd, wordt ontslagen en krijg een transitievergoeding mee. Vervolgens ga ik 2 jaar in de WW. Vervolgens leef ik 4 jaar van mijn transitievergoeding en spaargeld en kom ik aan de bak als schoonmaker voor 24 uur per week. Tegen de tijd dat ik 64 ben, eet ik mijn huis langzaam op. Dit kan ik dan hopelijk uitzingen tot 69. Dan kan krijg ik AOW en een klein pensioen.
pi_181099739
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 09:38 schreef RamboDirk het volgende:
Vervolgens ga ik 2 jaar in de WW. Vervolgens leef ik 4 jaar van mijn transitievergoeding en spaargeld en kom ik aan de bak als schoonmaker voor 24 uur per week.
Tijdens je WW heb je sollicitatieplicht. Hoeveel reserveer je voor de periode na de transitievergoeding en voor je pensioendatum?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181100128
Penisoen bij sparen is ook altijd nog een optie met je bij bijv. Brandnew day.

Hoe dit precies zit weet ik ook niet helemaal. Denk wel dat er een max bedrag toegestaan is.
Dan heb je belastingvoordeel, omdat er pas na je 65ste belasting over getrokken word en je dan in een andere schaal zit.
pi_181100238
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 09:38 schreef RamboDirk het volgende:
Als ik het zelf voor mekaar heb, ga ik op mijn 58e rentenieren in de zon.

Als ik het zelf niet voor mekaar heb zal het zo gaan...

Op mijn 58e ben ik uitgerangeerd, wordt ontslagen en krijg een transitievergoeding mee. Vervolgens ga ik 2 jaar in de WW. Vervolgens leef ik 4 jaar van mijn transitievergoeding en spaargeld en kom ik aan de bak als schoonmaker voor 24 uur per week. Tegen de tijd dat ik 64 ben, eet ik mijn huis langzaam op. Dit kan ik dan hopelijk uitzingen tot 69. Dan kan krijg ik AOW en een klein pensioen.
Dit is ongeveer wat mijn ouders nu doen met uitzondering van het schoonmaken en het huis opeten. Ben daar wel jaloers op. Gewoon op je 57e eruit gegooid worden met genoeg geld om volgens je huidige standaard door te kunnen leven _O_
pi_181100528
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Tijdens je WW heb je sollicitatieplicht. Hoeveel reserveer je voor de periode na de transitievergoeding en voor je pensioendatum?
Als 60'er wordt je toch niet aangenomen. Mijn huis is 4 ton en hypotheekvrij op het moment van opeten.
pi_181100604
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:42 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dit is ongeveer wat mijn ouders nu doen met uitzondering van het schoonmaken en het huis opeten. Ben daar wel jaloers op. Gewoon op je 57e eruit gegooid worden met genoeg geld om volgens je huidige standaard door te kunnen leven _O_
Ook die transitievergoedingen zijn niet meer zo royaal tegenwoordig.

Mijn moeder kreeg 118.000 euro :') mee na 28 jaar dienstverband als directie assistent bij een verzorgingstehuis. Toen ze eruit geknikkerd werd, kantonrechter verweed werkgever ernstige nalatigheid. Praat je over zo'n 15 jaar terug.

Die babyboomers, echt alle regelingen maximaal genakt.
pi_181101284
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:07 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Ook die transitievergoedingen zijn niet meer zo royaal tegenwoordig.

Mijn moeder kreeg 118.000 euro :') mee na 28 jaar dienstverband als directie assistent bij een verzorgingstehuis. Toen ze eruit geknikkerd werd, kantonrechter verweed werkgever ernstige nalatigheid. Praat je over zo'n 15 jaar terug.

Die babyboomers, echt alle regelingen maximaal genakt.
Ja, volgens mij is het tegenwoordig maximaal 75.000 euro of zo. M'n pa kreeg 10 jaarsalarissen mee. Niet dat hij nou een topfunctie had, maar dan is het alsnog een flinke zak geld.
pi_181101291
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 14:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Volgens mij is de premie voor iedereen gelijk hier, volgens CAO. Alleen is de bijdrage van werknemers erg hoog. Maar inderdaad, ik vind het gewoon zonde van mijn loon.
Werk je ergens met veel oudjes? Dat is behoorlijk zuur als jongere werknemer. Ook al is de werknemersbijdrage voor iedereen evenveel, je werkgever moet voor de oudere werknemers een veel hogere premie betalen en dat wordt dus verdeeld over alle werknemers.
ROBODEMONS..................|:(
pi_181101621
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 21:04 schreef Sport_Life het volgende:
Trouwens voor wie het nog niet wist. Op Mijnpensioenoverzicht.nl kun je je geschatte pensioen zien :)
Je zegt het goed. Geschat.
pi_181101730
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:47 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ja, volgens mij is het tegenwoordig maximaal 75.000 euro of zo. M'n pa kreeg 10 jaarsalarissen mee. Niet dat hij nou een topfunctie had, maar dan is het alsnog een flinke zak geld.
Waar je gelijk circa de helft kan aftikken naar de belasting zodat er ongeveer 39.000 overblijft meestal nog geen jaar salaris. Tja het stamrecht is ook afgeschaft. Niemand zowel jong als oud die dat in de gaten heeft gehad op wat uitzonderingen na. Men is te druk bezig met werklozen en andere retoriek waarbij de werkende zelf al hun voordeeltjes zien verdwijnen zonder enig verzet.
pi_181101985
dubbel
pi_181102016
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zoals het nu ligt is dit wel gewoon zo. De babyboomers trekken een enorm gat. In pensioenen, maar ook in ziektekosten (zij zaten in het ziekenfonds voor 15 gulden weet je nog?), AOW en allerlei kosten rondom verzorgingshuizen.

Zelf kunnen ze het blijkbaar niet betalen. Natuurlijk wel die camper van een ton en dat vrijstaande huis. De enige.manier waarop ze ze nog een beetje kunnen laten betalen is die wet hillen. Dan betalen ze nog iets mee.
We kunnen natuurlijk blijven zeuren over die babyboomer die het allemaal te goed hebben en schuldig zijn aan alles. Maar bedenk je wel dat overheden dat graag horen zodat ze voor ons alles kunnen versoberen maar natuurlijk niet voor de babyboomer zelf want die is te oud en kun je niet plots voor verrassingen laten opdraaien waar ze geen rekening mee hebben gehouden.

Het zou veel beter zijn om de voordelen die de babyboomer had te blijven behouden. Een land zo groot als een postzegel met 1400 miljard in die potten. Ik geloof er niet meer in dat er niets over blijft tenzij je alles weggeeft.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)and-3309558-a1513147
pi_181102482
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:09 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

In de meeste gevallen is dit ook zo, pensioenuitkering start doorgaans gelijk met de AOW (leeftijd). Ik heb 1 (klein) pensioen die bij 65 jaar start, de rest allemaal bij 72 :P.
Tevens is mijn huidige pensioenopbouw zo'n 60% van mijn salaris nu, rest gaan ze ervan uit dat het AOW is. Wanneer AOW wegvalt zal de pensioen premie waarschijnlijk ook stijgen.
Het ligt geheel aan het pensioenfonds. Heb je een pensioen of lijfrente bij bijvoorbeeld Nationale Nederlanden afgesloten zal dat mogelijk het geval zijn.

Ik kon vanaf mijn 55e met pensioen gaan. Maar uiteraard is dat bedrag op het niveau van bijstand. Daar heb ik natuurlijk niet al die jaren voor gewerkt. Bovendien heb ik nog geen zin om volledig te stoppen. Als ik nu in de planner kijk kan ik met 63 met pensioen en dan heb ik persoonlijk meer dan genoeg zonder AOW. Wat ik nu doe is minder werken door een mooie regeling die mij wel geld kost maar behoud ik het voordeel dat mijn pensioenopbouw over een volledige werkweek doorloopt. Verder koop ik nog verlof dat wel erg duur is maar het is dan maar zo. Ik hecht meer waarde aan vrije tijd op mijn leeftijd dan het salaris. Als ik zie hoeveel werknemers niet eens de 65 halen of zwaar ziek worden dan ga je toch anders denken.
pi_181104339
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Zoals het nu ligt is dit wel gewoon zo. De babyboomers trekken een enorm gat. In pensioenen, maar ook in ziektekosten (zij zaten in het ziekenfonds voor 15 gulden weet je nog?), AOW en allerlei kosten rondom verzorgingshuizen.

Zelf kunnen ze het blijkbaar niet betalen. Natuurlijk wel die camper van een ton en dat vrijstaande huis. De enige.manier waarop ze ze nog een beetje kunnen laten betalen is die wet hillen. Dan betalen ze nog iets mee.
Dat zou kunnen, maar elke 4 jaar verandert de boel weer :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181105084
Zorg er in iedergeval voor op welke manier dan ook dat je niet op oudere leeftijd nog een volledige werkweek hoeft te werken. Het blijft een gok omdat je nooit weer hoe oud je word. Het beste is om te sparen en toch leuk te kunnen leven met niet alle luxe.

Er zijn mensen die alleen sparen en leven als een kluizenaar en dan word je niet oud heb je alsnog niets gehad. Je hebt ook mensen die totaal niet sparen en luxe leven en worden oud met niets.
pi_181105217
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 15:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar elke 4 jaar verandert de boel weer :Y
De term 'betrouwbare overheid ' is niet Nederlands nee.

Maar het mag duidelijk zijn dat iedereen dit aan zag komen. In de jaren 90 al, toen ik op de middelbare school zat hadden we het bij aardrijkskunde en economie over de dubbele vergrijzing, meer ouderen, die ook nog eens ouder werden.

Feit is dat niemand het aandurfde om alvast wat apart te zetten voor AOW, de premies alvast wat hoger te leggen om te bufferen en de dekkingsgraad en meer richting een positief reële graad te brengen.

Alles wist men al. Alleen men weigerde om de veertigers en vijftigers van toen mee te laten betalen. Ondanks dat zalm juichend met een overschot de kamer in kwam en de huizenprijzen omhoog schoten.

Er is niet gehandeld door dezelfde generatie die nu lekker met de camper Rondtouren. De vijftigers van nu hebben toen ook zitten slapen. En de jongeren waren niet stemgerechtigd of geboren. Waarom die laatste groepen te laten betalen?

Iedere babyboomer wist wat er aan zat te komen.
Whatever...
pi_181105245
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 13:26 schreef Cherni het volgende:

[..]

We kunnen natuurlijk blijven zeuren over die babyboomer die het allemaal te goed hebben en schuldig zijn aan alles. Maar bedenk je wel dat overheden dat graag horen zodat ze voor ons alles kunnen versoberen maar natuurlijk niet voor de babyboomer zelf want die is te oud en kun je niet plots voor verrassingen laten opdraaien waar ze geen rekening mee hebben gehouden.

Het zou veel beter zijn om de voordelen die de babyboomer had te blijven behouden. Een land zo groot als een postzegel met 1400 miljard in die potten. Ik geloof er niet meer in dat er niets over blijft tenzij je alles weggeeft.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)and-3309558-a1513147
De babyboomers hebben er evenveel rekening mee gehouden als de studenten die nu mogen lenen. Slecht argument. Ze hebben tientallen jaren gehad zich voor te bereiden op minder goede tijden. Dus nu mogen ze meebetalen. Zo zie ik het.

Overigens heb ik een prima regeling dus voor mij geldt dit niet. Maar wel heel veel mensen tussen 20 en 35, die bouwen ofwel helemaal niets op, of ze betalen vooral voor de riante regelingen van hun ouders of grootouders.
Whatever...
pi_181105920
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 16:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De babyboomers hebben er evenveel rekening mee gehouden als de studenten die nu mogen lenen. Slecht argument. Ze hebben tientallen jaren gehad zich voor te bereiden op minder goede tijden. Dus nu mogen ze meebetalen. Zo zie ik het.

Overigens heb ik een prima regeling dus voor mij geldt dit niet. Maar wel heel veel mensen tussen 20 en 35, die bouwen ofwel helemaal niets op, of ze betalen vooral voor de riante regelingen van hun ouders of grootouders.
Een babyboomer die nu met pensioen is kan geen kant meer op.
Mij maakt het ook niets uit hoe hard je ze wil raken. Het probleem iedere keer maar weer is dat regelingen worden afgeschaft maar juist nooit voor degene die er al gebruik van maakt. Je hebt steeds met die arbitraire grenzen te maken die dan worden gebruikt. Overheden vinden het wel prima want al dat geklaag geeft ze een stok alles af te schaffen voor de werkende.
pi_181105978
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:04 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een babyboomer die nu met pensioen is kan geen kant meer op.
Mij maakt het ook niets uit hoe hard je ze wil raken. Het probleem iedere keer maar weer is dat regelingen worden afgeschaft maar juist nooit voor degene die er al gebruik van maakt. Je hebt steeds met die arbitraire grenzen te maken die dan worden gebruikt. Overheden vinden het wel prima want al dat geklaag geeft ze een stok alles af te schaffen voor de werkende.
Daar heb je gelijk in. Men zou wel eea kunnen doen met de pensioenwetgeving en het ftk. Er had al veel eerder gekort moeten worden bij veel fondsen.

Enneh, die babyboomers kunnen alle kanten op. Ik zie ze rijden op elektrische fietsen van 4000 euro en campers van een ton.

Arme babyboomers.
Whatever...
pi_181106219
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:07 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Men zou wel eea kunnen doen met de pensioenwetgeving en het ftk. Er had al veel eerder gekort moeten worden bij veel fondsen.

Enneh, die babyboomers kunnen alle kanten op. Ik zie ze rijden op elektrische fietsen van 4000 euro en campers van een ton.

Arme babyboomers.
Natuurlijk heb je babyboomers die denken dat de wereld om hun draait. Ik kom ze ook regelmatig tegen. Maar ik zet het van me af en probeer dat te behouden wat we nu nog hebben voordat alles is afgebroken.

Het beste zou maatwerk zijn. Met een jonger iemand een plan opzetten waar die ook op kan rekenen en zich op in kan stellen. Het is voor niemand prettig om 3 jaar voor je pensioen te horen dat je plots 5 jaar langer door moet omdat een overheid steeds maar weer de spelregels aanpast. Als ik nu in mijn pensioenplanner kijk zou ik met 63 jaar met pensioen kunnen gaan zonder AOW en zonder camper😁
Maar ik ga er nu al vanuit dat we achter 7 jaar als ik die leeftijd bereik heb daar mogelijk door een overheid zoveel veranderd is dat ik nog langer moet blijven werken.

Maar goed mogelijk wil ik nog niet helemaal stoppen als ik 63 ben ook al heb ik de mogelijkheid. Dat kan ik nu nog niet zeggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 11-08-2018 17:35:30 ]
pi_181111244
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 16:23 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De term 'betrouwbare overheid ' is niet Nederlands nee.

Maar het mag duidelijk zijn dat iedereen dit aan zag komen. In de jaren 90 al, toen ik op de middelbare school zat hadden we het bij aardrijkskunde en economie over de dubbele vergrijzing, meer ouderen, die ook nog eens ouder werden.

Feit is dat niemand het aandurfde om alvast wat apart te zetten voor AOW, de premies alvast wat hoger te leggen om te bufferen en de dekkingsgraad en meer richting een positief reële graad te brengen.

Alles wist men al. Alleen men weigerde om de veertigers en vijftigers van toen mee te laten betalen. Ondanks dat zalm juichend met een overschot de kamer in kwam en de huizenprijzen omhoog schoten.

Er is niet gehandeld door dezelfde generatie die nu lekker met de camper Rondtouren. De vijftigers van nu hebben toen ook zitten slapen. En de jongeren waren niet stemgerechtigd of geboren. Waarom die laatste groepen te laten betalen?

Iedere babyboomer wist wat er aan zat te komen.
vertel eens wat nieuws?
Economische crisis wist men al, klimaatverandering wist men al. in de jaren 30 bouwde hitler zijn leger op, dat wist men al. Rusland bouwt al sinds de jaren 90 zijn leger op.... Oekranie bij de navo? mag niet van rusland, dus creeeren ze een intern conflict, wist men al... etc.
Gasbaten opzij zetten voor als het op is? wist men al....

Dus, verstel eens wat nieuws?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181111330
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:18 schreef Cherni het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je babyboomers die denken dat de wereld om hun draait. Ik kom ze ook regelmatig tegen. Maar ik zet het van me af en probeer dat te behouden wat we nu nog hebben voordat alles is afgebroken.

Het beste zou maatwerk zijn. Met een jonger iemand een plan opzetten waar die ook op kan rekenen en zich op in kan stellen. Het is voor niemand prettig om 3 jaar voor je pensioen te horen dat je plots 5 jaar langer door moet omdat een overheid steeds maar weer de spelregels aanpast. Als ik nu in mijn pensioenplanner kijk zou ik met 63 jaar met pensioen kunnen gaan zonder AOW en zonder camper😁
Maar ik ga er nu al vanuit dat we achter 7 jaar als ik die leeftijd bereik heb daar mogelijk door een overheid zoveel veranderd is dat ik nog langer moet blijven werken.

Maar goed mogelijk wil ik nog niet helemaal stoppen als ik 63 ben ook al heb ik de mogelijkheid. Dat kan ik nu nog niet zeggen.
Dan stel je een plan op op irreeele invoer gegevens en ben je verplicht om het uit te voeren? Uiteraard veranderen regels met voorschrijdend inzicht of zakken die dieper worden.....
Je laatste zin zegt al waarom je niet een individueel plan kan uitstippelen, zonder wijzigingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181111426
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:04 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een babyboomer die nu met pensioen is kan geen kant meer op.
Mij maakt het ook niets uit hoe hard je ze wil raken. Het probleem iedere keer maar weer is dat regelingen worden afgeschaft maar juist nooit voor degene die er al gebruik van maakt. Je hebt steeds met die arbitraire grenzen te maken die dan worden gebruikt. Overheden vinden het wel prima want al dat geklaag geeft ze een stok alles af te schaffen voor de werkende.
regels worden afgeschaft als teveel mensen er van gebruik maken wat teveel geld kost. Daarom moet je bij alles snel instappen, zodat je er maximaal van kan profiteren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181112572
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
regels worden afgeschaft als teveel mensen er van gebruik maken wat teveel geld kost. Daarom moet je bij alles snel instappen, zodat je er maximaal van kan profiteren.
Punt is, dat je vaak van die regeltjes pas af weet, als ze bekend worden omdat ze gaan worden afgeschaft.

Ik heb het gezien bij:

1) Spaarloonregeling
2) Premiespaarregeling
3) Hypotheekrente aftrek
4) OV reizen voor studenten
5) Woningverbetering subsidie voor woningeigenaren
6) Iets met pensioensparen

Gaat een tijdje, en als mensen dan er maximaal gebruik van gaan maken, wordt het afgeschaft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181125874
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 21:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Punt is, dat je vaak van die regeltjes pas af weet, als ze bekend worden omdat ze gaan worden afgeschaft.

Ik heb het gezien bij:

1) Spaarloonregeling
2) Premiespaarregeling
3) Hypotheekrente aftrek
4) OV reizen voor studenten
5) Woningverbetering subsidie voor woningeigenaren
6) Iets met pensioensparen

Gaat een tijdje, en als mensen dan er maximaal gebruik van gaan maken, wordt het afgeschaft.
Wat bedoel je met pensioensparen? Dat kan nog steeds en doe ik ook nog zoveel ik kan aftrekken om mijn verzamelinkomen te verlagen voor toeslagen.

Woningverbeteringen qua isolatie wordt altijd heel veel reclame voor gemaakt. Zo heb ik in totaal rond de 6000 euro aan energiebespaarsubsidies binnengeharkt en ben ik gasloos in een jaren 30 woning. Dat zijn ook gewoon potjes, waardoor je van te voren kan inzien of je het nog haalt of niet. Ik heb een keer 750 euro binnengeharkt met een investering van rond de 200 euro *O* en nog energiesparen ermee ook nog *O*
Die mogelijkheid bestaat helaas niet meer, omdat je tegenwoordig niet meer de werkzaamheden zelf mag uitvoeren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181126362
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 20:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dan stel je een plan op op irreeele invoer gegevens en ben je verplicht om het uit te voeren? Uiteraard veranderen regels met voorschrijdend inzicht of zakken die dieper worden.....
Je laatste zin zegt al waarom je niet een individueel plan kan uitstippelen, zonder wijzigingen.
Een individueel plan kan wel degelijk met een gegarandeerd spaarbedrag. Maar dan moet je wel zelf de keuze krijgen waar je pensioen spaart. En stop je eerder heb je minder en stop je later heb je meer. Zo moeilijk hoeft dat allemaal niet te zijn. Je zult maar bij de MOSA werken waar destijds het management met Nationale Nederlanden een pensioen bedacht heeft voor zijn werknemers die daar verplicht aan moeten betalen. Daar word je niet vrolijk van als ik het vergelijk met mijn pensioen.

En regels kunnen best veranderen. Maar je moet niet iemand beloven 30 jaar HRA te mogen genieten om het 3 jaar later af te schaffen om maar een voorbeeld te geven.

Als ik nu nog jong was zou ik een dusdanig flexibel product willen hebben dat ik het gespaarde in een hypotheek kon stoppen, kon studeren, en een prima regeling die het mogelijk maakt om met deeltijd pensioen te kunnen gaan.

Ipv verplicht pensioen meer loon en dan zelf een pensioen kiezen. Dat zou je wel kunnen verplichten om die keuze te maken om te voorkomen dat we niet zoals vele zzp ers tegenwoordig niets sparen.
pi_181126581
Bovendien maar dat is mijn mening is het nemen van een pensioen bij een verzekeringmaatschappij slechter dan bij een pensioenfonds als het om flexibiliteit gaat. Bovendien een stuk duurder ivm een gegarandeerd bedrag dat dan wel een voordeel zou moeten zijn. Maar ik heb minder vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen. Vaak met afkoop etc te maken.

[ Bericht 13% gewijzigd door Cherni op 12-08-2018 13:04:58 ]
pi_181130405
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 12:48 schreef Cherni het volgende:
Bovendien maar dat is mijn mening is het nemen van een pensioen bij een verzekeringmaatschappij slechter dan bij een pensioenfonds als het om flexibiliteit gaat. Bovendien een stuk duurder ivm een gegarandeerd bedrag dat dan wel een voordeel zou moeten zijn. Maar ik heb minder vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen. Vaak met afkoop etc te maken.
Ik heb ook liever een pensioenfonds met middelloon dan dat ik bij een verzekeraar mijn pensioen heb. Ik heb ze ook allemaal overgeheveld naar mijn pensioenfonds.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181130441
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 12:35 schreef Cherni het volgende:

En regels kunnen best veranderen. Maar je moet niet iemand beloven 30 jaar HRA te mogen genieten om het 3 jaar later af te schaffen om maar een voorbeeld te geven.
Als een overheidsinstelling iets beloofd zonder dit vast te laten leggen, zodat het via een rechter gedwongen uitgevoerd kan worden, is hetzelfde als een helderziende geloven wanneer je dood gaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_181134110
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
Woningverbeteringen qua isolatie wordt altijd heel veel reclame voor gemaakt. Zo heb ik in totaal rond de 6000 euro aan energiebespaarsubsidies binnengeharkt en ben ik gasloos in een jaren 30 woning. Dat zijn ook gewoon potjes, waardoor je van te voren kan inzien of je het nog haalt of niet.
Hoeveel moest je daarvoor zelf investeren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181136475
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 12:48 schreef Cherni het volgende:
Bovendien maar dat is mijn mening is het nemen van een pensioen bij een verzekeringmaatschappij slechter dan bij een pensioenfonds als het om flexibiliteit gaat.
Op zeer veel aspecten is een fonds veel beter. Verzekeringsmaatschappijen pakken nog steeds een groot deel van de koek. En geven geen garanties meer zodat je absoluut niet weet waarmee je eindigt. Via een verzekeringsmaatschappij is gewoon heel slecht en zou verboden moeten worden. Zwendel. Bij een fonds ben je wel iets beter af maar daar zitten ook geen mannen meer die verstandig beleggen. De fondsen besteden dat uit aan cowboys die bakken met geld daaraan verdienen in het hier en nu. En de belanghebbenden die eigenaar zijn van het geld moeten maar zien wat er t.z.t. overblijft als hun inleg de tientallen jaren van deelname afgeroomd is.

Nu wordt daar vaak tegenin gebracht dat de kosten maar een paar promille bedragen maar dat komt door die duizenden miljarden die ingelegd zijn. Er zit altijd een verdacht tintje aan als de kosten worden gedeeld door de totale pot. Als percentage daarvan lijkt het niet veel maar is het wel. Laten we niet vergeten dat de werknemers van de fondsen tevens zeer goed verdienen en erg goed voor zichzelf zorgen en zelf wel een goudgerand pensioen hebben... Daar staan verder zeer geringe prestaties tegenover.

Alles op dit gebied is door en door rot. :{

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 12-08-2018 19:51:40 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_181136881
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 19:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Op zeer veel aspecten is een fonds veel beter. Verzekeringsmaatschappijen pakken nog steeds een groot deel van de koek. En geven geen garanties meer zodat je absoluut niet weet waarmee je eindigt. Via een verzekeringsmaatschappij is gewoon heel slecht en zou verboden moeten worden. Zwendel. Bij een fonds ben je wel iets beter af maar daar zitten ook geen mannen meer die verstandig beleggen. De fondsen besteden dat uit aan cowboys die bakken met geld daaraan verdienen in het hier en nu. En de belanghebbenden die eigenaar zijn van het geld moeten maar zien wat er t.z.t. overblijft als hun inleg tientallen jaren lang afgeroomd is.

Nu wordt daar vaak tegenin gebracht dat de kosten maar een paar promille bedragen maar dat komt door die duizenden miljarden die ingelegd zijn. Als percentage daarvan lijkt het niet veel maar is het wel. Laten we niet vergeten dat de werknemers van de fondsen tevens zeer goed verdienen en erg goed voor zichzelf zorgen en zelf wel een goudgerand pensioen hebben... Daar staan verder zeer geringe prestaties tegenover.

Alles op dit gebied is door en door rot. :{
De uitvoeringskosten zijn ongeveer 0,15 procent voor een fonds en 0,25 voor een ppi. Achter die voordeur van ofwel een eigen potje ofwel een gedeelde pot (met voor jongeren het enorme nadeel van de doorsneepremie) werkt het verder hetzelfde. Voor mensen onder de 45 is een persoonlijk potje voordelig, de premie is veel lager en daarmee is er meer loonruimte. Boven de ongeveer 45 betaal je bij doorsneepremie minder dan je echt zou moeten kosten (bij een beschikbare premieregeling loopt dat bedrag op). Dus in theorie is dat voordeliger.

Het nadeel is wel dat er bij hoge rendementen niets extra wordt uitbetaald, bij lage rendementen moeten anderen het gat opvullen naast de goede jaren natuurlijk

Het geld wordt belegd en ja, daar zijn mensen die veel te veel kirjgen voor een beetje schuiven met geld. Dat is bij beide opties ongeveer hetzelfde.

Dat de mensen bij de pensioenfondsen idioot veel verdienen valt echt wel mee.

Ik heb zelf een persoonlijke pot, en met de rendementen van afgelopen 3 jaar kan ik al bijna een jaar eerder met pensioen.
Whatever...
pi_181136983
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 19:55 schreef Spanky78 het volgende:
Dat de mensen bij de pensioenfondsen idioot veel verdienen valt echt wel mee.
Vind ik niet. Als je kijkt naar wat ze daar voor moeten doen... Het is echt luilekkerland in de pensioenwereld.

Verder: hoe weet jij zo zeker dat je eerder met pensioen kan: dat wordt gegarandeerd? Vergeet niet dat het gros geen enkele garantie meer heeft. Jij gaat zoals altijd weer veel te veel van jezelf uit, jij hebt het prima voor elkaar blijkbaar maar dat geldt niet voor de bulk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_181137159
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Vind ik niet. Als je kijkt naar wat ze daar voor moeten doen... Het is echt luilekkerland in de pensioenwereld.

Verder: hoe weet jij zo zeker dat je eerder met pensioen kan: dat wordt gegarandeerd? Vergeet niet dat het gros geen enkele garantie meer heeft. Jij gaat zoals altijd weer veel te veel van jezelf uit, jij hebt het prima voor elkaar blijkbaar maar dat geldt niet voor de bulk.
Ik weet het niet zeker natuurlijk, er komt vast nog een crisis aan. Maar in ieder geval gaat dat mooie rendement van mijn inleg niet naar de indexring van de babyboomers.

Voor veel mensen is een DB pensioen niet perse de beste keuze. Het lijkt veiliger, echter indexering loopt vanwege de hoge uitkering gevaar. Bij de volgende crisis doet het echt zeer en gaan veel fondsen onder de 100 procent.

Mijn eigen potje staat inmiddels op 135 procent. Dat kan dus nu meer klappen hebben dan een fonds. Ondanks de hogere kosten.

Het is waar dat ik bewust kies voor een risicovoller Beleggingsprofiel, ik ben jong en spaar daarnaast ook.

Het belangrijkste punt dat je denk ik niet is dat de fondsen ook geen Garantie kunnen geven. Als het geld op is, is het op. Dat geld zit in dezelfde aandelen. Bij een ppi is je inleg net zo gegarandeerd als een fonds, op de Beleggingsrisico's na.
Whatever...
pi_181137892
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:08 schreef Spanky78 het volgende:
Als het geld op is, is het op.
Dat zal best. Maar ondertussen heeft iedereen die iets te maken heeft met ons pensioen er tientallen jaren zeer goed aan verdiend. Dat vind ik het verrotte aan het systeem. Zij romen jouw geld zeer royaal af gedurende je werkzame leven terwijl het gros van ons niet weet of ze er aan het eind van de rit iets van terug zien. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid kan daar slecht mee omgaan. :) Voor hen geldt die onzekerheid helemaal niet omdat de buit reeds lang binnen is. Je hebt gedurende je werkzame leven een hele industrie betaald van je ingelegde geld. Hier zouden (dus) keiharde garanties bij moeten horen qua tegenprestatie. Maar we accepteren gewoon dat dat niet zo is. Ergens gaat daar iets niet goed dan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_181138301
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
Dat zal best. Maar ondertussen heeft iedereen die iets te maken heeft met ons pensioen er tientallen jaren zeer goed aan verdiend. Dat vind ik het verrotte aan het systeem. Zij romen jouw geld zeer royaal af gedurende je werkzame leven terwijl het gros van ons niet weet of ze er aan het eind van de rit iets van terug zien. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid kan daar slecht mee omgaan. :) Voor hen geldt die onzekerheid helemaal niet omdat de buit reeds lang binnen is. Je hebt gedurende je werkzame leven een hele industrie betaald van je ingelegde geld. Hier zouden (dus) keiharde garanties bij moeten horen qua tegenprestatie. Maar we accepteren gewoon dat dat niet zo is. Ergens gaat daar iets niet goed dan.
Mooi verhaal, maar is dat uniek voor een pensioenfonds? Iets dergelijks bekruipt mij ook bij particuliere pensioenfondsen, pensioenverzekeraars, adviseurs en beleggingsfondsen. Onder het mom: "we doen het voor u", wordt er gewoon aan je verdiend en zijn ze er uitsluitend voor zichzelf.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181138412
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Mooi verhaal, maar is dat uniek voor een pensioenfonds? Iets dergelijks bekruipt mij ook bij particuliere pensioenfondsen, pensioenverzekeraars, adviseurs en beleggingsfondsen. Onder het mom: "we doen het voor u", wordt er gewoon aan je verdiend en zijn ze er uitsluitend voor zichzelf.
Dat is niet uniek aan een pensioenfonds maar voor miljoenen werknemers wel een verplichting. Voor die anderen geldt dat je niet verplicht bent om met charlatans in zee te gaan. Maar met pensioenen is het dus meestal gedwongen winkelnering. Zij verdienen gedurende jouw werkzame leven bakken met geld aan je en leveren geringe, in ieder geval meestal niet gegarandeerde tegenprestaties. Dat zou toch een stuk beter en veel goedkoper kunnen lijkt me. Het idee achter dat uitbesteden is tenslotte dat zij het beter en goedkoper kunnen dan jezelf. Maar dat is reeds lang niet meer zo.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_181138532
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:52 schreef Bart2002 het volgende:
Het idee achter dat uitbesteden is tenslotte dat zij het beter en goedkoper kunnen dan jezelf. Maar dat is reeds lang niet meer zo.
Dan zou een werkgever voor een beschikbaar premiepensioen systeem moeten kiezen.

Er zijn ook werkgevers zonder pensioensregeling. Of dat nou zo geweldig is…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181138832
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zal best. Maar ondertussen heeft iedereen die iets te maken heeft met ons pensioen er tientallen jaren zeer goed aan verdiend. Dat vind ik het verrotte aan het systeem. Zij romen jouw geld zeer royaal af gedurende je werkzame leven terwijl het gros van ons niet weet of ze er aan het eind van de rit iets van terug zien. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid kan daar slecht mee omgaan. :) Voor hen geldt die onzekerheid helemaal niet omdat de buit reeds lang binnen is. Je hebt gedurende je werkzame leven een hele industrie betaald van je ingelegde geld. Hier zouden (dus) keiharde garanties bij moeten horen qua tegenprestatie. Maar we accepteren gewoon dat dat niet zo is. Ergens gaat daar iets niet goed dan.
Die mensen bij die fondsen en verzekeraars doen gewoon werk. Net als de mensen bij V&D, die raken gewoon hun werk kwijt als de boel eraan gaat.

Ja natuurlijk, die paar snelle jongens op de zuidas, die verdienen er veel aan, maar die zitten niet bij de fondsen, dat zijn de vermogensbeheerders bij de grote banken.

Omdat het om heel veel geld gaat van vrijwel elke werkende Nederlander staan alle fondsen en aanbieders onder toezicht van de DNB. Reken maar dat er veel en strikte regels zijn. De boel besodemieteren gebeurt niet zomaar. Als dat al ergens gebeurt is het bij het beleggen zelf, daar hebben die aanbieders nu juist niet zo veel grip op, behalve dat ze een aanbieder moeten kiezen of zelf beleggen (wat niet zo makkelijk is met alle regeltjes die er zijn, je mag echt niet zomaar risicovol beleggen oid). En een PPI staat los van de verzekeraar zelf en het beheerde geld gaat bij een faillissement van de verzekeraar nergens heen, het blijft van de pensioendeelnemers.

Overigens kun je dus wel verzekeringen kopen, dan draagt een ander het risico voor je, maar je raadt het al, diegene wil dan wel een premie voor dat risico. Winst dus. Daarnaast hedgen veel fondsen heel veel risicos, met name renteschommelingen, maar ook valuta. Probleem is wel dat een renteswap veel geld weghaalt uit de pot die kan renderen, dat geld wordt alleen gebruikt om renteschommelingen af te dekken. En daarmee kan een fonds dan lastiger rendement maken.

Kortom. Wat je zegt gebeurt ten dele, alleen alles naar zijn geld. Een volledig gegarandeerd pensioen is onbetaalbaar. Dus een laag risico wordt altijd genomen. Zolang we het kapitalistische model hebben kan het niet zo zijn dat je niet betaalt voor lager risico, of risico loopt voor rendement. Als jij het geen goede deal vindt, dat kan. Maar het is zeker niet gemakkelijk een betere te krijgen.

Sterker nog, onze pensioenfondsen worden heel goed, goedkoop en vrij goed renderend geleid. De overheid verspilt veel meer geld.
Whatever...
pi_181138952
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 21:09 schreef Spanky78 het volgende:
Reken maar dat er veel en strikte regels zijn. De boel besodemieteren gebeurt niet zomaar. Als dat al ergens gebeurt is het bij het beleggen zelf, daar hebben die aanbieders nu juist niet zo veel grip op, behalve dat ze een aanbieder moeten kiezen of zelf beleggen (wat niet zo makkelijk is met alle regeltjes die er zijn, je mag echt niet zomaar risicovol beleggen oid).
Ach kom zeg. De afgelopen crisis heeft toch blootgelegd hoeveel slechte banken, ongedekte leningen, niet nagekomen afspraken en malafide overheden er zijn,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_181139679
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 21:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Ach kom zeg. De afgelopen crisis heeft toch blootgelegd hoeveel slechte banken, ongedekte leningen, niet nagekomen afspraken en malafide overheden er zijn,
Precies, maar dat ligt dus niet bij de pensioenfondsen. Maar buiten hun directe bereik. Het enige wat ze kunnen doen is verstandige keuzes maken. Maarja, rendement he. En juist dat is nodig, want te lage inleg van babyboomers.
Whatever...
pi_181141976
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 22:19 schreef sirdanilot het volgende:
Ik denk ook niet dat er voor ons millennials nog een AOW zal zijn waar je van zal kunnen leven op je oude dag. Wij zullen elke dag dat we nog gezond genoeg zijn om te werken dat ook moeten doen. Tenzij we het pensioen zelf hebben kunnen regelen .
Dit denk ik ook ja. Sparen is leuk als het nog kan, maar de vraag is of je er over 40-50-60 jaar nog wat aan gaat hebben. Ik ben een nieuwkomer op de arbeidsmarkt, maar vraag me wel af hoe dat straks met mensen van onze leeftijd moet als wij aan pensioen toe zijn. Als dat tegen die tijd nog bestaat tenminste.
  zondag 12 augustus 2018 @ 23:17:45 #101
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_181142539
Interessant topic. Ben zelf nog student maar ben zeker benieuwd wat er op het gebied van pensioenen gaat veranderen in de komende decennia. Ben sowieso van plan een deel van mijn toekomstige maandsalaris te laten beleggen, maar in wat precies weet ik nog niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')