abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:41:02 #1
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180992448
Even lang verhaal kort: zit met een verzuurde arbeidsrelatie.. gaat niet meer goedkomen en beide partijen wensen om uit elkaar te gaan.

6 van de 12 maanden van mijn jaarcontract zijn voorbij. Bij een vaststellingsovereenkomst dient er een opzegtermijn te worden geaccepteerd. Dit wil zeggen een maand doorwerken op een plek waar ik niet wil zijn en voor werkgever een maand salaris+kosten betalen voor iemand die hij het niet waard vindt.

Alternatief is om gezamenlijk het huidige contract te verscheuren en er een 6mnd contract van te maken dat nu afloopt zodat we per 1 september van elkaar verlost zijn. In plaats van in september nog te moeten werken, kan ik me dan focussen op de lopende sollicitatiegesprekken en wellicht ook even ontspannen. Keerzijde is dat ik dan in september WW ontvang dus 70% ipv een vol salaris.

Nu vind ik het niet erg om een maandje WW te ontvangen en hierbij dus 30% inkomen te laten vallen. Dit zorgt er namelijk voor dat ik geen overhaaste keuze maak bij mijn aankomende baankeuze en dat is dan weer een voordeel. Jammer van mijn opgebouwde " clean sheet" van non-stop werk sinds bijna 20 jaar, maar het zij zo.

Nu vraag ik me af of deze laatste optie toch nog een nadelig effect kan hebben op mij, waar ik niet van op de hoogte ben. Vind het ook vreemd om deze vraag bij het UWV voor te leggen.

Tevens is het natuurlijk zo dat bij optie 2 de werkgever er een stuk beter van wordt. Hij betaalt geen salaris+kosten in september. Ik daarentegen ga er 30% op achteruit die maand, even los van wel/niet werken. Het voelt een beetje ongelijk aan en terwijl we allebei dezelfde intentie hebben.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? :) thx!
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_180992524
bij een vaststellingsovereenkomst heb je recht op WW. Ben je 20 jaar in dienst?
  Moderator maandag 6 augustus 2018 @ 22:45:50 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_180992578
Vaststellingsovk is idd recht op ww ivm wederzijds goedvinden.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:46:48 #4
479249 Smintje89
Ohh zo lekker fris
pi_180992613
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:44 schreef Handleiding het volgende:
bij een vaststellingsovereenkomst heb je recht op WW. Ben je 20 jaar in dienst?
Alleen wanneer er in de vso duidelijk staat dat het sluiten van de vso op initiatief van de werkgever is!
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:50:35 #5
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180992721
Nee, geen 20 jaar in dienst. Ik werk 20 jaar. Hier ben ik net 6 maanden in dienst en heb een jaarcontract.

Als we hier nu een 6-mnd contract van maken en dat niet verlengen, dan behoud ik toch ook mijn recht op ww?
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  Moderator maandag 6 augustus 2018 @ 22:52:08 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_180992767
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:50 schreef Parkinson_XTC het volgende:
Nee, geen 20 jaar in dienst. Ik werk 20 jaar. Hier ben ik net 6 maanden in dienst en heb een jaarcontract.

Als we hier nu een 6-mnd contract van maken en dat niet verlengen, dan behoud ik toch ook mijn recht op ww?
klopt. Wel pleeg je fraude.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:54:41 #7
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180992837
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:52 schreef Renesite het volgende:

[..]

klopt. Wel pleeg je fraude.
oh serieus? Ik dacht dat als beide partijen gezamenlijk de inhoud van een contract wijzigen en derden hier niet bij betrokken zijn, er niks aan de hand was.
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:55:20 #8
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180992851
dus optie b is fraude plegen waarbij met name de werkgever er beter van wordt...
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  Moderator maandag 6 augustus 2018 @ 22:55:40 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_180992861
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:54 schreef Parkinson_XTC het volgende:

[..]

oh serieus? Ik dacht dat als beide partijen gezamenlijk de inhoud van een contract wijzigen en derden hier niet bij betrokken zijn, er niks aan de hand was.
waarom bestaat er anders een werknemersbescherming, een vaststellingsovereenkomst en zo voorts?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:55:44 #10
479249 Smintje89
Ohh zo lekker fris
pi_180992863
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:54 schreef Parkinson_XTC het volgende:

[..]

oh serieus? Ik dacht dat als beide partijen gezamenlijk de inhoud van een contract wijzigen en derden hier niet bij betrokken zijn, er niks aan de hand was.
Een arbeidsovereenkomst kun je niet zomaar wijzigen, zelfs niet wanneer beide partijen het ermee eens zijn.
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:56:39 #11
479249 Smintje89
Ohh zo lekker fris
pi_180992888
Het makkelijkst is gewoon een vaststellingsovereenkomst.
Laat hierin wel opnemen dat het initiatief bij de werkgever ligt, anders geen WW!
pi_180992975
Heb je nog vrije uren staan? Ik zou gewoon die vaststellingsovereenkomst aangaan (let wel dat erin vermeld staat dat het op initiatief van de werkgever is!) en dan voor die laatste maand vakantie uren opnemen. En je kan sowieso (als je geen of niet genoeg vakantie dagen hebt) natuurlijk met je werkgever in overleg gaan of je die ene maand vrijgesteld van werk wordt. Eventueel doe je die maand salaris verekenen in je overeenkomst
pi_180992992
quote:
5s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:41 schreef Parkinson_XTC het volgende:
Nu vraag ik me af of deze laatste optie toch nog een nadelig effect kan hebben op mij, waar ik niet van op de hoogte ben. Vind het ook vreemd om deze vraag bij het UWV voor te leggen.
Is dit geen fraude?
Je hebt immers een jaarcontract, zegt dit feitelijk halverwege op en doet dan omwille van de WW alsof je een halfjaarcontract had dat afliep.
Nu zal dat niet uitkomen zolang de werkgever jouw verhaal bevestigd maar met een vaststellingsovereenkomst loop je niet het risico dat de werkgever achteraf iets anders aan het UWV verklaart.
quote:
Tevens is het natuurlijk zo dat bij optie 2 de werkgever er een stuk beter van wordt. Hij betaalt geen salaris+kosten in september. Ik daarentegen ga er 30% op achteruit die maand, even los van wel/niet werken. Het voelt een beetje ongelijk aan en terwijl we allebei dezelfde intentie hebben.
Ik zou me geen zorgen maken om wat de baas er wel of niet aan over houdt maar wat jou het beste uit komt.
Wil je zo snel mogelijk bij die werkgever weg?
Of wil je toch nog dat extra geld incasseren?

Heb je nog vakantiedagen? Die zou je ook kunnen opnemen.
Eventueel doe je dan de laatste week wat simpele klusjes of misschien wil de werkgever je gewoon vrijstellen van werk.

Gaan jullie nog vriendelijk uit elkaar of verwacht je een vechtscheiding waarin niemand de ander iets gunt?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 6 augustus 2018 @ 23:00:30 #14
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180993006
ja had de voorwaarden voor zo'n VSO al wel helder inderdaad...
mede daarom dacht ik dat het net zo gemakkelijk zou zijn om er een 6mnd contract van te maken samen. meteen klaar, geen voorwaarden, geen risico.
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  maandag 6 augustus 2018 @ 23:02:46 #15
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180993058
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:59 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Is dit geen fraude?
Je hebt immers een jaarcontract, zegt dit feitelijk halverwege op en doet dan omwille van de WW alsof je een halfjaarcontract had dat afliep.
Nu zal dat niet uitkomen zolang de werkgever jouw verhaal bevestigd maar met een vaststellingsovereenkomst loop je niet het risico dat de werkgever achteraf iets anders aan het UWV verklaart.

[..]

Ik zou me geen zorgen maken om wat de baas er wel of niet aan over houdt maar wat jou het beste uit komt.
Wil je zo snel mogelijk bij die werkgever weg?
Of wil je toch nog dat extra geld incasseren?

Heb je nog vakantiedagen? Die zou je ook kunnen opnemen.
Eventueel doe je dan de laatste week wat simpele klusjes of misschien wil de werkgever je gewoon vrijstellen van werk.

Gaan jullie nog vriendelijk uit elkaar of verwacht je een vechtscheiding waarin niemand de ander iets gunt?
Ik wil zsm weg.. die paar honderd euro gaan me geen extra levensvreugde schenken.
maar dat is dus ook een optie: wel een VSO, maar dan vrijgesteld van werk door het opnemen van onbetaald verlof? heb amper drie verlofdagen nog ofzo.

we gaan wel op goede voet uit elkaar trouwens
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_180993215
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 23:02 schreef Parkinson_XTC het volgende:

we gaan wel op goede voet uit elkaar trouwens
dat blijkt niet uit je reacties.
  maandag 6 augustus 2018 @ 23:13:29 #17
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180993285
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 23:10 schreef Handleiding het volgende:

[..]

dat blijkt niet uit je reacties.
hoezo? we kunnen/willen niet verder samenwerken.. maar we kunnen toch wel met respect en begrip een exit-traject bewandelen?
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_180993291
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:55 schreef Parkinson_XTC het volgende:
dus optie b is fraude plegen waarbij met name de werkgever er beter van wordt...
Het gaat er vooral om dat je het UWV tilt. De werkgever hoort die maand te betalen. Niet het UWV. En in die maand kan jij vast uitkijken naar ander werk. Iedereen blij.
  maandag 6 augustus 2018 @ 23:14:23 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_180993307
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:50 schreef Parkinson_XTC het volgende:
Nee, geen 20 jaar in dienst. Ik werk 20 jaar. Hier ben ik net 6 maanden in dienst en heb een jaarcontract.

Als we hier nu een 6-mnd contract van maken en dat niet verlengen, dan behoud ik toch ook mijn recht op ww?
tenzij het UWV er weet van krijgt... Weet niet of contactdatums meegaan in de aangiften eerlijk gezegd.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 6 augustus 2018 @ 23:16:19 #20
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_180993347
hmm.. dan zal ik toch aansturen op VSO... ben geen fraudeur.
maar als ik nou per 1 september ergens kan starten, maakt het allemaal niet zo veel uit..
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_180993478
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 23:16 schreef Parkinson_XTC het volgende:
hmm.. dan zal ik toch aansturen op VSO... ben geen fraudeur.
maar als ik nou per 1 september ergens kan starten, maakt het allemaal niet zo veel uit..
Dan hoor je nog steeds deze overeenkomst te ontbinden met een vaststellingsovereenkomst. Of - als je contract die mogelijkheid biedt - door ontslag te nemen. Want stel dat je 3 dagen nadat je bent weggegaan ziek wordt... Nou ja, de regels zijn er niet voor niets. Doe het gewoon zo het hoort. Overleg desnoods met je werkgever over vrijstelling van arbeid, of neem de maand zonder salaris voor lief (of de helft) en neem de laatste maand helemaal (of half) onbetaald verlof.
  maandag 6 augustus 2018 @ 23:26:41 #22
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_180993546
Er is nog een penibele situatie die kan ontstaan.

Als je volgende baan minder verdiend/minder uren is dan wat je nu hebt loopt je recht op ww door waardoor je die opgebruikt. Dit kun je NIET stopzetten. De uitkering kun je wel stopzetten maar je recht loopt dus wel door. Dit kan ernstig nadelig zijn als je ooit echt werkloos raakt.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_180994209
Je kan ook advies vragen aan een arbeidsjurist.

Misschien ben je ervoor verzekerd. Of ben je lid van een vakbond; dan kan je gratis rechtsbijstand krijgen.
pi_180996161
VSO optie werkt alleen als er inderdaad een opzegtermijn van 1 maand is overeengekomen. Wanneer het een jaarcontract is zonder opzegtermijn is er geen we recht per 1 oktober. Als de werkgever het ook niet meer ziet zitten zou ik de optie vrijstelling arbeid tot 1-10 voorstellen.
  Moderator dinsdag 7 augustus 2018 @ 06:39:49 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_180996223
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 23:26 schreef Mickytjuh het volgende:
Er is nog een penibele situatie die kan ontstaan.

Als je volgende baan minder verdiend/minder uren is dan wat je nu hebt loopt je recht op ww door waardoor je die opgebruikt. Dit kun je NIET stopzetten. De uitkering kun je wel stopzetten maar je recht loopt dus wel door. Dit kan ernstig nadelig zijn als je ooit echt werkloos raakt.
mag je geloof ik stopzetten tegenwoordig
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')