abonnement Unibet Coolblue
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:16:41 #1
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_180991845
Hallo jongens en meisjes,

Ik heb een vraag. (Ik doe dit voor mijn ouders, dus broer van mijn ouders en overlevende = neef van PandaDrop).
Hoe zou de notaris erachter komen of de overledene nog verdere familie heeft?
De overledene heeft hierbij geen testament aangemaakt.
Een van de familieleden is tijdelijk zaakwaarnemer (een broer dus).
De overledene heeft geen kinderen, geen ouders en geen partner maar wel drie broers. Twee broers ziet ie nooit en met 1 broer heeft ie wel contact.

Hoe zou de notaris erachter kunnen komen dat de overledene nog twee andere broers heeft?

Wie kan mij deze vraag beantwoorden.

[ Bericht 7% gewijzigd door PandaDrop op 07-08-2018 14:52:34 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_180991932
Vrij simpel, door die gegevens op te vragen in de gemeentelijke basisadministratie. Staat allemaal netjes geregistreerd.
pi_180991937
quote:
4s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:16 schreef PandaDrop het volgende:

Wie kan mij deze vraag beantwoorden.
De notaris
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:21:04 #4
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_180991968
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:19 schreef robbietobbie het volgende:
Vrij simpel, door die gegevens op te vragen in de gemeentelijke basisadministratie. Staat allemaal netjes geregistreerd.
Dus ik kan voor een familieonderzoek ook naar de gemeente gaan?
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_180991994
Gecondoleerd met je broer en jammer dat je klaarblijkelijk liever niet deelt met je andere 2 broers.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:25:01 #6
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_180992061
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:20 schreef vosss het volgende:

[..]

De notaris
Zo'n antwoord had ik wel verwacht :')
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:25:57 #7
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_180992085
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:20 schreef vosss het volgende:

[..]

De notaris
Flauw maar erg grappig! >:)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:26:42 #8
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_180992104
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:22 schreef vosss het volgende:
Gecondoleerd met je broer en jammer dat je klaarblijkelijk liever niet deelt met je andere 2 broers.
Bedankt. ;(
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_180992116
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:21 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Dus ik kan voor een familieonderzoek ook naar de gemeente gaan?
Jij bent toch geen notaris?
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:28:29 #10
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_180992145
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

Jij bent toch geen notaris?
Nee
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:29:10 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180992163
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:21 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Dus ik kan voor een familieonderzoek ook naar de gemeente gaan?
Ja, dat kan, maar daar moet je wat meer moeite voor doen dan de notaris. En het is off topic.
pi_180992166
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:28 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Nee
Waarom zou jij het moeten kunnen als een notaris het kan? Een notaris kan gewoon een uittreksel uit het basisregister opvragen.
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:30:37 #13
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_180992210
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:26 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Bedankt. ;(
Gecondoleerd... sorry... vergeten...
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_180992482
Waarom mogen jouw andere 2 broers geen stukje van de erfenis krijgen van jou? Omdat ze geen contact hadden?

Je gaat die 2 dudes toch wel vertellen dat hun broer is overleden? En zoja dan heb je kans dat die 2 aasgieren zelf gaan informeren hoe en waar ze hun deel kunnen krijgen.
5 Ferrari's op videoband!
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:40:40 #15
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_180997139
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:42 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Waarom mogen jouw andere 2 broers geen stukje van de erfenis krijgen van jou? Omdat ze geen contact hadden?

Je gaat die 2 dudes toch wel vertellen dat hun broer is overleden? En zoja dan heb je kans dat die 2 aasgieren zelf gaan informeren hoe en waar ze hun deel kunnen krijgen.
En daarom om die reden dus altijd een testament anders kunnen je kinderen rotzooien en er 1 of meerdere bekaaid achter laten.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_180997171
Ik heb me wel altijd afgevraagd hoe dat gaat als je een hekel aan elkaar hebt als broers en zussen. Wie verdeelt de inboedel eerlijk. Wie beslist wie foto's krijgt of dat ene dure schilderij dat iedereen wil. Kijk, zo'n huis verkopen en de opbrengst verdelen onder de erfgenamen dat is duidelijk. Maar spullen, hoe werkt dat dan?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_180997225
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 08:43 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb me wel altijd afgevraagd hoe dat gaat als je een hekel aan elkaar hebt als broers en zussen. Wie verdeelt de inboedel eerlijk. Wie beslist wie foto's krijgt of dat ene dure schilderij dat iedereen wil. Kijk, zo'n huis verkopen en de opbrengst verdelen onder de erfgenamen dat is duidelijk. Maar spullen, hoe werkt dat dan?
Dan is er net zo lang ruzie tot er één water bij de wijn doet. De spullen met emontionele waarden leveren altijd de meeste problemen op.
pi_181002211
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 08:43 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb me wel altijd afgevraagd hoe dat gaat als je een hekel aan elkaar hebt als broers en zussen. Wie verdeelt de inboedel eerlijk. Wie beslist wie foto's krijgt of dat ene dure schilderij dat iedereen wil. Kijk, zo'n huis verkopen en de opbrengst verdelen onder de erfgenamen dat is duidelijk. Maar spullen, hoe werkt dat dan?
Zorgen dat mensen dit van te voren aangeven zolang ze nog leven.

Item 1 voor Pietje, Item 2 voor Jantje....

Maar als dat niet gebeurd zou dat idd een goede reden voor gezeik kunnen zijn. Genoeg families die daarom kapot zijn gegaan
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:44:43 #19
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_181006025
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:42 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Waarom mogen jouw andere 2 broers geen stukje van de erfenis krijgen van jou? Omdat ze geen contact hadden?

Je gaat die 2 dudes toch wel vertellen dat hun broer is overleden? En zoja dan heb je kans dat die 2 aasgieren zelf gaan informeren hoe en waar ze hun deel kunnen krijgen.
Ik vertel niets aan hen twee.
Helaas, ik heb net van mijn ouders gehoord dat de notaris helaas toch gaat uitzoeken wie en hoeveel erfgenamen er zijn. Zij vinden het ook vreselijk en notaris zegt dat ie verplicht is om de iedereen te informeren.

Over een maand worden de twee mannen ook geļnformeerd. Ik weet zeker dat ze heel erg verheugd reageren. Klote-familie. :(

[ Bericht 4% gewijzigd door noodgang op 07-08-2018 16:09:37 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:05:17 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_181006653
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2018 22:21 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Dus ik kan voor een familieonderzoek ook naar de gemeente gaan?
Ja, maar die wijzen dat verzoek dan af, neem ik aan. De gemeente verstrekt als het goed is aan jou geen persoonsgegevens van anderen. Alleen van jezelf.

De notaris moet sowieso de verklaring van erfrecht opstellen, en heeft daarbij de wet te volgen. Als er geen testament is, gelden de normale regels van het erfrecht. Een van de nabestaanden kan daarbij niet besluiten om andere nabestaanden te onterven.
pi_181008020
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 08:40 schreef nils7 het volgende:

[..]

En daarom om die reden dus altijd een testament anders kunnen je kinderen rotzooien en er 1 of meerdere bekaaid achter laten.
Huh? Je kinderen krijgen altijd allemaal een gelijk deel hoor.
5 Ferrari's op videoband!
pi_181008161
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 14:44 schreef PandaDrop het volgende:

Ik zal alles doen om de twee hun leven zuur te maken.


Je hebt vooral jezelf ermee.

[ Bericht 6% gewijzigd door noodgang op 07-08-2018 16:09:55 (quote aangepast) ]
Je raekt an de dinge geweun.
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:44:38 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181009158
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 14:44 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Ik vertel niets aan hen twee.
Helaas, ik heb net van mijn ouders gehoord dat de notaris helaas toch gaat uitzoeken wie en hoeveel erfgenamen er zijn. Zij vinden het ook vreselijk en notaris zegt dat ie verplicht is om de iedereen te informeren.

Over een maand worden de twee mannen ook geļnformeerd. Ik weet zeker dat ze heel erg verheugd reageren. Klote-familie. :(

Als je nog ouders hebt die ook de ouders van die overleden broer zijn, zijn zij zijn erfgenamen en niet de broers.
Tenzij testament.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_181009377
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 15:57 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Huh? Je kinderen krijgen altijd allemaal een gelijk deel hoor.
Nope je kunt kinderen onterven waardoor ze alleen recht hebben op de legitieme portie:

quote:
KAN IK MIJN KIND ONTERVEN?
De meeste mensen denken dat een kind niet onterfd kan worden. Onterven kan, sinds het nieuwe erfrecht dat is ingevoerd op 1 januari 2003, maar een kind heeft altijd recht op een minimum deel, te weten de legitieme portie.
Hoe zit dat dan?

Stel, een ouder heeft 3 kinderen (Joop, Piet en Klaas) en vindt dat 1 van de kinderen (Joop) eigenlijk niets moet krijgen, de reden waarom, kan velerlei zijn.
De ouder gaat naar de notaris toe en maakt een testament waarin hij Joop en diens afstammelingen onterft.

Stel nu dat de betreffende ouder op het moment van overlijden een woning met inboedelgoederen en een auto nalaat. Stel dat de waarde van alle goederen, na betaling van de schulden, ¤ 300.000,- bedraagt.
Waar heeft het onterfde kind (Joop) dan recht op?

Er zijn drie kinderen. Ieder van de kinderen is in het normale geval gerechtigd voor een even groot kindsdeel, te weten 1/3 onverdeeld aandeel in de goederen.
Het onterfde kind (Joop) heeft geen recht op goederen maar alleen recht op geld. Het minimum deel waar het kind recht op heeft is de legitieme portie.
De legitieme portie is de helft van hetgeen het kind gehad zou hebben indien het kind gewoon erfgenaam zou zijn geweest. Het kind zou dan recht hebben op een waarde van 1/3 van ¤ 300.000,- is ¤ 100.000,-. De helft daarvan (de legitieme portie) is derhalve ¤ 50.000,-, Joop is als het ware schuldeiser in de nalatenschap van zijn ouder.
Dus Joop heeft alleen recht op een bedrag van ¤ 50.000,- en heeft geen recht op goederen, derhalve geen recht op het huis, de inboedel of de auto. Deze zijn volledig eigendom van de niet onterfde kinderen, te weten Piet en Klaas.
Joop moet dit bedrag van Piet en Klaas wel opeisen binnen vijf jaar na het overlijden van de ouder. Doet hij dit daarna, dan is dit recht om dat bedrag op te vorderen vervallen en krijgt hij dus niets.
Stel nu dat Joop dat bedrag opeist, kunnen Piet en Klaas dan zeggen dat het vermogen in het huis zit en dat Joop maar moet wachten?
Nee, Piet en Klaas zullen het bedrag aan Joop moeten betalen. Joop hoeft daar niet op te wachten. Desnoods, moeten Piet en Klaas dit bedrag gaan lenen als zij het huis niet kunnen verkopen. Als zij Joop niet betalen, kan Joop het bedrag via de rechter opeisen.
en de legitieme portie moet je zelf opeisen, de notaris gaat niet aan jou kenbaar maken dat je ouder is overleden
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:59:20 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_181009417
Oh, ik zie nu de aanpassing van de OP pas, niet jouw broer maar je oom.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:59:21 #26
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_181009418
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 15:57 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Huh? Je kinderen krijgen altijd allemaal een gelijk deel hoor.
Zoals ik begrepen heb, en we zitten helaas in zo'n situatie.
Dat als er niks beschreven is de langst levende alles regelt dus als je daarmee in de clinche ligt, succes ermee ;)
En ja die zou het moeten verdelen, dat klopt maar doet ie dat niet, tjah....

Gelukkig is er in ons geval een testament maar kunnen alleen de zaken behandelt worden die daarin beschreven staan. De rest moet je vertrouwen op de eerlijkheid van de langstlevende en ja je kan processen aanspannen enzo, maar dan moet je dat wel kunnen bewijzen enzo, treurig verhaal helaas mocht een gezin niet met elkaar overweg kunnen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:09:44 #27
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_181014161
Je gaat voor bepaalde zaken een verklaring van erfrecht nodig hebben, dat komt van een notaris.

Die vraagt om informatie van de overledene en informatie die jij eventueel hebt. Daarmee wordt onderzoek gedaan in de basisadministratie. Daar staan netjes ouders, broers, huwelijken etc... dus erfgenamen komen zo naar boven.

Er is blijkbaar een notaris in het spel al? Waarom? Er was geen testament toch? Waar komt die notaris dan ineens vandaan?
Dum de dum
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:52:27 #28
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_181015429
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 20:09 schreef Fe2O3 het volgende:
Je gaat voor bepaalde zaken een verklaring van erfrecht nodig hebben, dat komt van een notaris.

Die vraagt om informatie van de overledene en informatie die jij eventueel hebt. Daarmee wordt onderzoek gedaan in de basisadministratie. Daar staan netjes ouders, broers, huwelijken etc... dus erfgenamen komen zo naar boven.

Er is blijkbaar een notaris in het spel al? Waarom? Er was geen testament toch? Waar komt die notaris dan ineens vandaan?
Omdat hij een huis heeft. Dat is de enige reden.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')