abonnement Unibet Coolblue
pi_180988693
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/



pi_180988741
Ontdooide borstvoeding, hoe lang mag je dat nog in de koelkast bewaren?
pi_180988908
24 uur, zo uit mijn hoofd.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 6 augustus 2018 @ 20:34:36 #4
269689 crew  Viv
pi_180989176
Malteser hoe ging het vandaag qua verspilling op de opvang? :*
pi_180989607
Nogmaals:

quote:
Waar zijn de FOK!artsen? :9

Ik slik Davitamon Mama Fit en Davitamon Calcium + vitamine D (ivm kma van U.).

Nu krijg ik dus 10 mcg vitamine D binnen, twee keer de ADH.

Daarnaast krijgt U. 10 vitamine D druppels per dag.

Zou ik hem niet al genoeg vit D geven middels bv? Hij vindt de druppels helemaal niks, dus het zou fijn zijn als we ze achterwege kunnen houden.
Dankjewel, Elleska! Met PicsArts. :) Wij gebruiken ook olie, maar U. vindt het niet fijn. En gebruik liever niet de druppels op waterbasis.

Dankjewel, Wup. Zal me even inlezen.
Protège moi de mes désirs.
pi_180989992
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 20:22 schreef Nanuke het volgende:
24 uur, zo uit mijn hoofd.
Dankjewel.

quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 20:34 schreef ViviRAWRS het volgende:
Malteser hoe ging het vandaag qua verspilling op de opvang? :*
Goed! Wat lief dat je er naar vraagt. Ik kwam vanmorgen binnen en toen gaven ze zelf meteen aan dat het vorige week mis was gelopen met het teveel tegelijk opwarmen en dat ze het vandaag anders zouden aanpakken. ^O^
Dus ik hoefde eigenlijk niets te zeggen. Ik liet drie flessen van 150cc achter en hij dronk in vier etappes ieder ongeveer 75cc. Daarvoor hebben ze twee flessen opgebruikt en ik kreeg dus één fles netjes mee terug.
Oh, en hij dronk dus 300cc BV op de opvang uit de fles! Zo blij mee dat hem dat gelukt is.
pi_180990931
Wat fijn, malteser! *O*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_180991024
Fijn Malteser! Goed ook dat ze het zelf aangaven. En jeej voor goed drinken, scheelt toch weer een zorg met je mini daar achterlaten.
pi_180991223
Ik heb hier inmiddels een baby die veel de borst weigert :{ Voeden is al een gedoe omdat hij er zo snel zat van is, maar met de borst is dat nog een goede slag erger dan met de fles. Regelmatig ben ik nu dus toch nog aan het (na)kolven. Ik was al aan het afbouwen en ben vanaf vandaag naar 2x per dag voeden of kolven gegaan. Ik vond en vind het lastig, maar merk ook dat ik er wel echt een beetje klaar mee ben. Het rustige en fijne van borstvoeden is ook al een tijdje weg. Dus hoewel ik wel de knoop heb doorgehakt om langzaam echt te gaan stoppen, vind ik het tegelijkertijd ook lastig dat ik vooral stop voor mijn eigen 'gemak'. Geen vraag, maar wilde het even delen ofzo :)
pi_180992931
Duman, ik las in het boek van Kleintjes dat vitamine D alleen doorgegeven wordt in de borstvoeding als beide borsten minimaal een keer per dag tot op de laatste drup worden leeggedronken. Banaan redt dat in ieder geval niet. :D

Jammer Ella dat er geweigerd wordt. Het moet wel voor jou en B fijn blijven natuurlijk. :*

Ik vind het voeden nog steeds leuk maar zit dan ook in de luxepositie dat ik nooit hoef te kolven. Banaan drinkt nou vaak met zijn billen in de lucht heen en weer wiebelend. In bad vindt hij het grappig want dan glibberig hij eraf. Gisteren lag ik op de bank, trok hij zich op en kwam op wankele beentjes staand even drinken. :D
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 6 augustus 2018 @ 23:48:46 #11
269689 crew  Viv
pi_180993957
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 21:04 schreef Malteser het volgende:
Goed! Wat lief dat je er naar vraagt. Ik kwam vanmorgen binnen en toen gaven ze zelf meteen aan dat het vorige week mis was gelopen met het teveel tegelijk opwarmen en dat ze het vandaag anders zouden aanpakken. ^O^
Dus ik hoefde eigenlijk niets te zeggen. Ik liet drie flessen van 150cc achter en hij dronk in vier etappes ieder ongeveer 75cc. Daarvoor hebben ze twee flessen opgebruikt en ik kreeg dus één fles netjes mee terug.
Oh, en hij dronk dus 300cc BV op de opvang uit de fles! Zo blij mee dat hem dat gelukt is.
Hey, wat goed van hen én van Mars! *O*
  maandag 6 augustus 2018 @ 23:58:23 #12
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_180994136
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 20:51 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Nogmaals:

[..]

Dankjewel, Elleska! Met PicsArts. :) Wij gebruiken ook olie, maar U. vindt het niet fijn. En gebruik liever niet de druppels op waterbasis.

Dankjewel, Wup. Zal me even inlezen.
Van Bonusan hoef je maar 1 druppel (olie) te geven per dag, misschien maakt dat voor jullie verschil?
KuikenGuppy
pi_180996494
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 23:58 schreef Burdie het volgende:

[..]

Van Bonusan hoef je maar 1 druppel (olie) te geven per dag, misschien maakt dat voor jullie verschil?
Thanks, aan deze tip heb ik heel veel! O+
Protège moi de mes désirs.
pi_180996787
Hoe zat het ook alweer met het starten van borstvoeding en regelmaat van moeten drinken?
M. Heeft 2 uur na de geboorte bij mij gedronken en om 21.00
Daarna niet meer, zodra ik hem aanpak valt hij in slaap. Op mijn verzoek heeft hij om 2.00 vannacht 10cc gekregen en zometeen wederom.
Zelf kolf ik elke 3 uur om de productie op gang te helpen, in de hoop dat M. Zelf gaat drinken bij mij en ik een voorraadje kan opbouwen voor R die op de neonatale nog steeds kv en glucose krijgt. Die is te zwak om bij mij te drinken.
Mijn tsr blijft uit (ook bij de live voeding) en kolfen levert 2 druppels op, op zijn hoogst.

Eigenlijk wil ik denk ik graag naar huis maar ik durf niet goed zolang M. Niet drinkt.
pi_180996975
Ik moest J. elke 3 uur aanleggen en als hij meteen in slaap viel onder zijn voetje kietelen. En als ie te lang niks deed met zijn mondje dan raakte ik zijn wangetje aan en dan nam hij weer een slokje. Als hij genoeg had liet ie de tepel los en dan wisselde ik nog even van kant.

Oh en J. dronk die eerste dagen veel beter als we huid-op-huidcontact hadden, dus hij werd dan alleen met luier tegen mij aangelegd en dan een dekentje over ons heen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Aure op 07-08-2018 08:39:48 ]
pi_181003109
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 08:00 schreef Cassandra87 het volgende:
Hoe zat het ook alweer met het starten van borstvoeding en regelmaat van moeten drinken?
M. Heeft 2 uur na de geboorte bij mij gedronken en om 21.00
Daarna niet meer, zodra ik hem aanpak valt hij in slaap. Op mijn verzoek heeft hij om 2.00 vannacht 10cc gekregen en zometeen wederom.
Zelf kolf ik elke 3 uur om de productie op gang te helpen, in de hoop dat M. Zelf gaat drinken bij mij en ik een voorraadje kan opbouwen voor R die op de neonatale nog steeds kv en glucose krijgt. Die is te zwak om bij mij te drinken.
Mijn tsr blijft uit (ook bij de live voeding) en kolfen levert 2 druppels op, op zijn hoogst.

Eigenlijk wil ik denk ik graag naar huis maar ik durf niet goed zolang M. Niet drinkt.
Bij mij duurde het een paar dagen voor de productie echt op gang kwam maar ik verloor op zaterdagavond (Mars is op donderdag geboren) wat druppels colostrum dus ik moest het wat tijd geven. Overigens kolfde ik niet, maar ik begrijp de reden dat jij dat wel doet. Veel huid op huid was het advies van de dames hier en aanleggen.
pi_181003220
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 08:00 schreef Cassandra87 het volgende:
Hoe zat het ook alweer met het starten van borstvoeding en regelmaat van moeten drinken?
M. Heeft 2 uur na de geboorte bij mij gedronken en om 21.00
Daarna niet meer, zodra ik hem aanpak valt hij in slaap. Op mijn verzoek heeft hij om 2.00 vannacht 10cc gekregen en zometeen wederom.
Zelf kolf ik elke 3 uur om de productie op gang te helpen, in de hoop dat M. Zelf gaat drinken bij mij en ik een voorraadje kan opbouwen voor R die op de neonatale nog steeds kv en glucose krijgt. Die is te zwak om bij mij te drinken.
Mijn tsr blijft uit (ook bij de live voeding) en kolfen levert 2 druppels op, op zijn hoogst.

Eigenlijk wil ik denk ik graag naar huis maar ik durf niet goed zolang M. Niet drinkt.
Inderdaad in het begin liever niet meer dan drie uur er tussen, maar de eerste 24 uur is inderdaad een wat ander verhaal, omdat ze dan nog zo moe kunnen zijn.
pi_181009821
Kolven jullie nu ook minder met dit warme weer? Ik drink denk ik wel 4 liter water verspreid over de dag/nacht om het warme weer te compenseren, maar mijn kolfopbrengst is echt drastisch achter uit gegaan de laatste tijd. Zelfs in de ochtend krijg ik er maar 50cc uit, voorheen soms wel 150cc. Zal dat weer bijtrekken als het weer wat koeler wordt? Of drink ik toch te weinig nu?
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:50:05 #19
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181013681
Ik weet het niet Aure... ik kolfde gisteren op het werk wel redelijk normaal. Toen mijn J nog zo jong was als de jouwe nu, lukte het kolven soms gewoon niet goed zonder aanwijsbare reden.

Hoe gaat het nu, Cassandra? Lijkt me pittig, 2 baby's op verschillende plekken en ook nog kolven. Ik hoop dat je snel resultaat ziet en goede begeleiding hebt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181023530
Ik lees hier wel eens mee, maar nog nooit gereageerd. Is er misschien iemand die me desondanks advies kan geven? Ik heb een dochter van ruim 4 maanden oud. Ik ben 1 augustus weer begonnen met werken. Ik ben nu dus een week bezig en het kolven valt me nu al zwaar: ik heb een baan waarbij ik veel onderweg ben en veel afspraken op locatie heb. Kolven vind ik lastig, omdat ik dan vaak net onderweg ben of midden in een gesprek zit. Ik zit de avond van tevoren al te piekeren over hoe ik het kolven de dag erna moet aanpakken. Ik wil graag uiteindelijk de voedingen tijdens werktijd (2 stuks) vervangen door flesvoeding (zodat ik niet hoef te kolven tijdens het werk). Op de dagen dat ik thuis werk kan ik wel kolven, en op de dagen dat ik vrij ben, kan ze natuurlijk live drinken. Ik werk drie dagen per week, waarvan meestal eentje thuis. Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie? Kan de productie een beetje stand houden? Mijn baby is nu dus 4 maanden oud en ze drinkt een keer of 5, 6 per 24 uur. Complicerende factor is trouwens mogelijk dat ze niet erg goed drinkt aan de fles, dus een volledige flesvoeding van zo'n 200cc gaat nog een hele uitdaging worden.
God save strawberry jam and all the different varieties.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 07:42:34 #21
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_181024137
Ik kom even binnenvallen want de bevalling komt steeds dichterbij en ik merk dat ik nu bezig ben met de kolf voor straks.

We wilden aanvankelijk de Medela Symphony huren en hebben dan een ook een afkolfset nodig. Daarna wil ik over op de Spectra S9. Is het niet beter om dan die gewoon meteen aan te schaffen? Met de vergoeding vanuit de verzekeraar is deze bijna net zo duur als de afkolfset voor de Medela. Of is het niet verstandig om meteen een kolf in huis te halen? En klopt het dat ik een kolf inderdaad gewoon al in huis "moet" hebben? Vriend zegt: wat als het niet op gang komt? Maar naar mijn idee juist daarom wél :).
pi_181024346
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 07:42 schreef Helsinki het volgende:
Ik kom even binnenvallen want de bevalling komt steeds dichterbij en ik merk dat ik nu bezig ben met de kolf voor straks.

We wilden aanvankelijk de Medela Symphony huren en hebben dan een ook een afkolfset nodig. Daarna wil ik over op de Spectra S9. Is het niet beter om dan die gewoon meteen aan te schaffen? Met de vergoeding vanuit de verzekeraar is deze bijna net zo duur als de afkolfset voor de Medela. Of is het niet verstandig om meteen een kolf in huis te halen? En klopt het dat ik een kolf inderdaad gewoon al in huis "moet" hebben? Vriend zegt: wat als het niet op gang komt? Maar naar mijn idee juist daarom wél :).
Het ligt er vooral aan waarom je een kolf nodig hebt. Als je je productie op gang moet brengen in de kraamweek, ben je het beste af met een huurkolf. En daarna kun je prima af met de spectra. Je hoeft niet voor de bevalling al een kolf te kopen als de uitgangssituatie is dat je kind gewoon bij je gaat drinken.
pi_181024524
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 07:42 schreef Helsinki het volgende:
Ik kom even binnenvallen want de bevalling komt steeds dichterbij en ik merk dat ik nu bezig ben met de kolf voor straks.

We wilden aanvankelijk de Medela Symphony huren en hebben dan een ook een afkolfset nodig. Daarna wil ik over op de Spectra S9. Is het niet beter om dan die gewoon meteen aan te schaffen? Met de vergoeding vanuit de verzekeraar is deze bijna net zo duur als de afkolfset voor de Medela. Of is het niet verstandig om meteen een kolf in huis te halen? En klopt het dat ik een kolf inderdaad gewoon al in huis "moet" hebben? Vriend zegt: wat als het niet op gang komt? Maar naar mijn idee juist daarom wél :).
Ik had geen kolf in huis en heb deze in de kraamweek ook niet nodig gehad. Nu ik niet altijd live kan voeden ivm Mars op de opvang, heb ik een handkolf gekocht.
Mijn kraamhulp had een elektrische kolf te leen als het nodig was en ook een kolf huren is zo geregeld als het nodig blijkt te zijn.
pi_181024570
Ik heb mijn kolf ook pas aangeschaft na 2 weken volgens mij. Toen de bv goed liep en ik graag een voorraadje wilde aanleggen voor als ik weer ging werken. Tegen alle verwachtingen in kolf ik nog steeds!
In de kraamweek niet nodig gehad, hooguit om de stuwing te verminderen, maar dat heeft de vk uiteindelijk met haar handen gedaan. Ik zou idd bij noodzaak in de kraamweek zo’n krachtige huren en als het goed loopt met de bv de spectra aanschaffen.
pi_181024966
tjaan, ik heb er geen ervaring mee. Ik kan zelf nu pas na anderhalf jaar een beetje fatsoenlijk zonder kolven een werkdag doorkomen. Want behalve productie is er ook nog zoiets als stuwing ;)
pi_181026607
Tjaan, volgens mij is het altijd een risico dat je productie terugloopt als je minder gaat kolven. Maar als ik het goed lees gaat het dus om 2 dagen? Misschien kan je beginnen met 1x minder kolven op je werkdagen en dan even kijken of dat goed gaat? En dan verder afbouwen? En wat betreft matig flesdrinken, maakt het daarvoor uit of het kunst of moedermelk is? Vaak gaan ze het ook wel weer inhalen aan de borst als je weer thuis bent.
pi_181026657
Helsinki, kolf zou ik ook niet direct kopen. Ik heb eerst gehuurd (medela symphony) omdat mijn baby in ziekenhuis lag, te zwak was om zelf te drinken en ik niet bij 'm was. Daarna lang geen kolf nodig gehad, tot ik weer ging werken. Huren is dezelfde dag nog geregeld en kopen natuurlijk ook snel, dus ik zou het gewoon even aankijken straks.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:00:10 #28
319308 Tink89
To live is to dance
pi_181026906
Ik heb nog geen ervaring, maar ben voornemens om de kolf pas aan te schaffen na de bevalling, als de borstvoeding iig lijkt te gaan lukken. Huren of kopen is zo geregeld en ik vind het een grote aanschaf om die van tevoren te doen, terwijl misschien heel de bv niet lukt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 8 augustus 2018 @ 11:03:01 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_181026963
Kolf van te voren kopen zou ik echt niet doen nee.
Ik heb de mijne na een week of 8 gekocht. Had eerder wel een geleend handkolfje voor bij ernstige stuwing. Het op gang brengen van de borstvoeding gaat in de meeste gevallen het beste door vaak aanleggen en als dit problematisch verloopt kun je toch het beste zo'n symphony huren volgens mij.
disclaimer
pi_181027530
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:46 schreef elliebell het volgende:
Tjaan, volgens mij is het altijd een risico dat je productie terugloopt als je minder gaat kolven. Maar als ik het goed lees gaat het dus om 2 dagen? Misschien kan je beginnen met 1x minder kolven op je werkdagen en dan even kijken of dat goed gaat? En dan verder afbouwen? En wat betreft matig flesdrinken, maakt het daarvoor uit of het kunst of moedermelk is? Vaak gaan ze het ook wel weer inhalen aan de borst als je weer thuis bent.
Ik denk dat ik dit eerst eens ga proberen, bedankt!
Flesvoeding heeft ze nog nooit gehad. Daar gaat mijn vriend morgen voor het eerst even mee oefenen (een schepje maar, om te kijken of ze het lust, anders gaan we denk ik mengen met bv). Mijn angst is dat ze dat nog slechter drinkt dan bv uit de fles, maar wie weet valt het mee. En anders haalt ze het idd wel weer in.
God save strawberry jam and all the different varieties.
pi_181027913
Mijn baby maakt het allemaal niks uit, drinkt moedermelk en kunstmelk hetzelfde. Mocht het bij jou anders zijn, kan je misschien voor die 2 werkdagen wat extra kolven op je vrije dagen? Zodat je meer voorraad hebt?
Ik kolf trouwens ook regelmatig in de auto op werkdagen als ik afspraken heb, geen idee of dat een optie is voor jou (of je het al doet?)? Dat vind ik wel redelijk chill.
pi_181028101
Ze is tamelijk kieskeurig. Ze blieft bij voorkeur geen melk uit de vriezer. Drinken uit een fles is sowieso geen groot succes, en met vriezermelk al helemaal niet. Maar wie weet is ze dol op poedermelk. Met baby's weet je het nooit hè! Kolven in de auto heb ik nog niet hoeven doen, maar dat is zeker een optie.
God save strawberry jam and all the different varieties.
pi_181028137
Je hoeft het ook niet in te vriezen. Moedermelk blijft tot 5 dagen goed in de koelkast.
Protège moi de mes désirs.
pi_181028265
Dat weet ik, maar er ligt nog wat voorraad in de vriezer van toen ik nog verlof had, dus af en toe krijgt ze daar iets van. Alles wat ik nu op het werk kolf, gaat idd in de koelkast tot de volgende werkdag.
God save strawberry jam and all the different varieties.
pi_181028941
las iets over pasteuriseren van moedermelk om te voorkomen dat de smaak in de vriezer veranderd. ik weet alleen niet of dat ook werkt met melk die al ingevroren is geweest.

hier wordt gelukkig alle varianten van moedermelk gedronken. vers, ingevroren, warm koud. heb alleen nog wat in de vriezer liggen waarbij ik niet zeker weet of we toen al last hadden van spruw dus ik zal de kleine vriezervoorraad uit voorzorg moeten verhitten voordat het wordt gedronken.
pi_181029176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 19:50 schreef Lemijn het volgende:
Ik weet het niet Aure... ik kolfde gisteren op het werk wel redelijk normaal. Toen mijn J nog zo jong was als de jouwe nu, lukte het kolven soms gewoon niet goed zonder aanwijsbare reden.

Hm ja misschien is dat het ook wel. Ik heb er in 24 uur toch nog 130cc uit gekregen dus ik kijk het nog wel even aan hoe het gaat.


Helsinki, ik heb de Spectra S9 wel meteen aangeschaft maar dat is inderdaad niet per se nodig. Ik had het geluk dat de borstvoeding meteen goed op gang kwam en ben vanaf de 2e week gaan kolven om voorraad op te bouwen en op een gegeven moment ook om J. een flesje afgekolfde melk te kunnen geven. Maar ik had hem dus ook best in die week pas kunnen bestellen. Ik ben alleen zo iemand die het gewoon graag al in huis heeft :+
pi_181039126
Vraagje, ik heb het idee dat 1 borst wat te veel produceert? Ze drinkt er een beetje onrustig aan, de melk gutst uit haar mondhoeken tijdens het drinken en net spuugde ze meteen na het drinken een enorme hoeveelheid terug? Aan de andere kant merk ik dat helemaal niet zo.

Herkent iemand het? En wat zijn tips?
pi_181040384
IMA, vaak is de productie van de ene borst inderdaad groter dan van de ander. Bij mij produceert rechts aanzienlijk meer dan links (met kolven was dat soms echt het dubbele).
Als je kleine meisje de melk niet aankan, kun je bij die borst misschien van te voren met de hand wat afkolven en in een hydrofiel weg laten lopen (of opvangen in een bakje).
pi_181041743
Maar hou ik dan de hoeveelheid niet in stand? Krijg nu al de hele avond grote hoeveelheden melk terug :{
pi_181041870
Ik ben in het zkh gestopt met kolfen omdat ik ruzie had met die kolf. M. krijgt inmiddels volledig bv en lijkt ook echt goed te stromen, je hoort hem langdurig en gulzig slikken. Ik heb bij G altijd hoorde productie gehad en mijn lichaam schijnt dat te herinneren ofzo?

R. Krijgt op de neo nog kv om maar niet af te vallen, maar ik heb hem vandaag voor het eerst aangelegd. Goede techniek en 4cc gedronken, ik ben trots! Ik ga thuis met een fijnere kolf proberen wat op te bouwen en als hij naar huis mag gewoon zoveel mogelijk aanleggen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 9 augustus 2018 @ 00:09:47 #41
269689 crew  Viv
pi_181044053
Cassandra wat fijn dat je M al volledig aan de borst hebt, en dat R bij de eerste keer al een goede techniek had! O+ Wat was het probleem met de ziekenhuiskolf?
pi_181046318
Cassandra, dat klinkt echt al heel goed, ondanks de ruzie met de kolf! :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_181047547
Nou weer even een terugval, M. Ligt ook op de neo onder de blauwe lamp, en ik kan er zelf niet regelmatig heen om ze aan te leggen. Dus weer het kolfen met de ziekenhuis kolf opgepakt, en ik zit nu op 7cc per kolfbeurt gemiddeld, er komt iets op gang maar erg veel is het niet. Nadeel is dat ze nu allebei flesjes krijgen, M. Zit op 40cc per voeding en R. Op 20/25cc per voeding dus ik ben heel benieuwd of het mij lukt om ze allebei op 100% bv te krijgen..
We zitten er in ieder geval nog even met z'n 3
pi_181047914
Hè bah Cassandra, wat een narigheid dat ze er nu beide liggen :{ Wat je kolft klinkt mij al heel ok, maar jij hebt natuurlijk wel 2 baby's te voeden. Heb je de juiste maat schelpen voor je tepels? Dat scheelde hier ook nog wel, lactatiekundige van ziekenhuis had even meegekeken en een andere maat schelp gegeven. Toen wel iets meer opbrengst, Sterkte daar!
  donderdag 9 augustus 2018 @ 17:11:01 #45
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_181057626
Bedankt voor jullie adviezen O+.
Ik stel de kolf even uit. Kan altijd nog inderdaad!
  donderdag 9 augustus 2018 @ 20:58:17 #46
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181064557
Wat balen Cassandra! Sterkte daar.

Ik had misschien wel al een kolf in huis, ik weet het niet meer, want overgenomen van een vriendin. Maar het voordeel van borstvoeding is wat mij betreft nou juist dat het zo makkelijk is en geen gedoe met flesjes vergt, of in ieder geval zo min mogelijk. Dus ik ben wel na 6-8 weken? soms wat gaan kolven voor oefenen met een flesje, maar verder niet.
En voor opstartproblemen had ik zo nodig gehuurd inderdaad.

IMA, ik zou denk ik eerder even aan die kant iets korter voeden in de hoop de productie wat te remmen, en vaker beginnen met de mindere kant. Maar even wat laten weglopen is wel een snelle oplossing voor het overstromen van je baby.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 9 augustus 2018 @ 21:00:15 #47
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181064602
Ik laat dus steeds langere pauzes vallen op mijn werk tussen kolven, en ook wel met gewoon voeden soms een uur of 6 niks. Dat vond mijn lichaam reden genoeg om de boel weer op te starten |:(. Echt, ik zou het bijna weer opkrikken puur om mijn cyclus te onderdrukken.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181065231
Je lijf heeft het nog lang tegengehouden Lemijn :Y Hier was minder kolven ook meteen reden tot een restart :)

Hier is het voeden voorbij! Vorige week vond ik het wel mooi zo, O heeft nooit de rust en interesse in de borst gehad zoals haar broer dus ik bedacht me dat er weinig reden was om het te blijven aanbieden :+ Het was wel een bewuste keuze op het moment zelf dus wel een bewuste laatste keer, dat vind ik wel fijn. Dat was het dan, na 16 maanden :s)
pi_181065336
Hier lag Bikkel een uurtje na zijn geboorte al aan de borst te lurken en het is een volhoudertje. Het is nu nog wel een soort van fulltime werk om zo de melkproductie te stimuleren omdat dat minder zou zijn ivm de keizersnee. Maar gelukkig geeft meneer niet zomaar op en zit gerust een half uur per borst te zuigen. Dus hopelijk is de productie snel optimaal en kolven is dan ook nog niet nodig. Maar omdat het wel echt een grote drinker is hebben we hem vandaag wel 1 x 10 ml en 1 x 15 ml kv gegeven omdat hij anders niet gaat slapen.

Maar wat is het toch mooi om je verse baby aan de borst te hebben O+
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_181066691
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 21:21 schreef Wolken het volgende:

Maar wat is het toch mooi om je verse baby aan de borst te hebben O+
Echt wel O+ (al is die van mij ondertussen iets minder vers)

Na alle struggles van de vorige keer kan ik nu zó genieten. En hij is al 2 kilo gegroeid op alleen mijn melk O+
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 9 augustus 2018 @ 22:31:51 #51
269689 crew  Viv
pi_181067246
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 21:00 schreef Lemijn het volgende:
Ik laat dus steeds langere pauzes vallen op mijn werk tussen kolven, en ook wel met gewoon voeden soms een uur of 6 niks. Dat vond mijn lichaam reden genoeg om de boel weer op te starten |:(.
Ah zo jammer is dat! -O- Hier begon het 9 maanden na de bevalling weer, terwijl ik toen al 3 maanden op niet-werkdagen nog maar 3 keer per etmaal kolfde (wel lange kolfsessies). Het viel me dus alles mee hoe lang mijn lichaam nog te foppen was, ook qua productie. _O_
quote:
Echt, ik zou het bijna weer opkrikken puur om mijn cyclus te onderdrukken.
Werkt dat eigenlijk wel? Ik dacht: eenmaal die cyclus weer op gang is het uit met de pret.
quote:
7s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 21:18 schreef Fazzoletti het volgende:
Hier is het voeden voorbij! Vorige week vond ik het wel mooi zo, O heeft nooit de rust en interesse in de borst gehad zoals haar broer dus ik bedacht me dat er weinig reden was om het te blijven aanbieden :+ Het was wel een bewuste keuze op het moment zelf dus wel een bewuste laatste keer, dat vind ik wel fijn. Dat was het dan, na 16 maanden :s)
Fijn dat je het zo bewust hebt kunnen afsluiten! :)
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 21:21 schreef Wolken het volgende:
Maar wat is het toch mooi om je verse baby aan de borst te hebben O+
Dat je überhaupt nu een EIGEN BABY hebt joh! O+

Kolf je ook niet na op de momenten dat hij kv krijgt en gaat slapen? Puur om de productie dan wel te stimuleren. Met kv erbij kan je in een neerwaartse spiraal terechtkomen van minder stimuleren >> te weinig productie >> kv erbij geven >> repeat.
pi_181067685
Ik wil juist weer een cyclus, want ik wil nog wel een baby. :) Maar ik wil aan de andere kant O. op geen enkele manier beperken in live borstvoeding krijgen en dat zit elkaar dus een beetje in de weg. }:|

Verder, koter oefent sinds een week nu de hele tijd de pincetgreep, bij voorkeur op min tepel. Die probeert -ie momenteel voortdurend tussen duim en wijsvinger op te pakken om in zijn mond te stoppen, en dan na tien keer gefrustreerd omdat die tepel maar vast blijft zitten aan mijn boob :') Vastvoedsel/borstvoeding-verwarring ftw! :7
Let me see you stripped down to the bone
pi_181069479
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 22:31 schreef ViviRAWRS het volgende:


Dat je überhaupt nu een EIGEN BABY hebt joh! O+

Kolf je ook niet na op de momenten dat hij kv krijgt en gaat slapen? Puur om de productie dan wel te stimuleren. Met kv erbij kan je in een neerwaartse spiraal terechtkomen van minder stimuleren >> te weinig productie >> kv erbij geven >> repeat.
Het volle geloof kwam ook echt pas toen hij er huilend uit kwam. De angst dat het nog steeds fout kon gaan is tot op het laatste moment door mijn hoofd gegaan.

Bikkel kan rustig een half uur per borst zuigen zonder dat er veel uit komt en dat dan om de 1,5 uur. Dat is hetzelfde effect dan als je met een kolf zou werken en prefereren ze hier dan dat Bikkel het zelf doet. En dat hij het goed doet merk ik aan de naweeën die meteen beginnen als hij gaat drinken. Auw!
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_181072465
Heerlijk hè wolken, geniet ervan! Het is je gegund!

Hier is de kinderarts net geweest, M. was inmiddels alweer terug en had zijn lichttherapie ook niet afgemaakt. Hij valt niet meer af en komt alweer aan, 35 gram erbij in de afgelopen 24 uur. Ik heb na het voeden van M. overdag steeds gekolfd voor R en de dag opbrengst was een ruime 60cc. Volgens mij vrij netjes, de artsen waren in ieder geval verbaasd daar de bv zo vlot op gang is gekomen en dat ik voldoende lijk te produceren voor 2 kindjes *O* R. Zal voorlopig nog grotendeels op nutrilon blijven, omdat hij gewoon te zwak/klein is om volledig live gevoed te worden maar hopelijk kan het percentage kv afgebouwd worden en bouwen we het percentage bv langzaam op.
pi_181073083
Wat goed, Cassandra!

Ik ga vanmiddag naar een lk, om het eens te hebben over O z'n onrustige drinken. Ben benieuwd wat ze zegt...
pi_181073473
Klinkt heel goed Cassandra, wat fijn! *O*
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:47:10 #57
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181090132
Hoe was het bij de LK, Jagärtrut?

Cassandra, hoera voor je productie!

Dat pincetgrepen op tepels ben ik altijd heel streng op geweest: dat mag NIET. Je mag onbeperkt sabbelen op die dingen, maar dat is het dan ook. Ik vind het zo'n rotgevoel }:| .

En Fazzoletti klaar... 16 maanden is niet mis! ^O^ .

quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 22:31 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]

Werkt dat eigenlijk wel? Ik dacht: eenmaal die cyclus weer op gang is het uit met de pret.
Geen idee eigenlijk :o .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:36:36 #58
269689 crew  Viv
pi_181094132
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:47 schreef Lemijn het volgende:
Geen idee eigenlijk :o .
Probeer jij het anders dan toch maar, for science! :Y)
pi_181097223
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:47 schreef Lemijn het volgende:
Hoe was het bij de LK, Jagärtrut?

Cassandra, hoera voor je productie!

Dat pincetgrepen op tepels ben ik altijd heel streng op geweest: dat mag NIET. Je mag onbeperkt sabbelen op die dingen, maar dat is het dan ook. Ik vind het zo'n rotgevoel }:| .

En Fazzoletti klaar... 16 maanden is niet mis! ^O^ .

[..]

Geen idee eigenlijk :o .
Oh ja, die pincet greep vond ik bij T ook zo vervelend...

Ik dacht aan een verborgen tongriempje. De twintigste naar de dokter om te laten doorsnijden waarschijnlijk.
pi_181103847
Hm ik denk dat mijn productiedip te wijten is aan het feit dat ik echt heel erg ongesteld ben geworden }:| ik had gehoopt er met volledige borstvoeding toch wat langer van af te zijn, maar helaas... ;(
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 23:35:16 #61
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181116235
Jammer Aure!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:21:27 #62
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_181183866
Er was toch een geheime 18+ maanden groep op FB? Is die er nog? Wil iemand die daar vanaf weet mij een DM sturen?
KuikenGuppy
pi_181184533
Die is er niet meer. Omdat er al een aantal 12m+ groepen zijn, is deze opgeheven
Trotse mama van 2 :)
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:26:26 #64
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_181185545
Oké, dank je wel! Ik meende me zoiets te herinneren, maar wist het niet meer precies.
KuikenGuppy
pi_181186138
Omdat ik het zo'n fijne foto vond:
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:54:59 #66
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_181186208
O+
KuikenGuppy
pi_181186219
Ooh mnoh genieten he Jagar O+
Vind dat altijd zo mooi en gezellig.
pi_181186338
Ik doe gewoon ongegeneerd met je mee O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:04:09 #69
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_181186403
O+ O+.
KuikenGuppy
pi_181186549
Mnoh die toetjes O+

S. Zegt nu zo vaak na het drinken jummmhmmm jumm met hartjes ogen. En als ze vraagt of ze mag drinken en ik zeg ok dan maakt ze zo’n superblijverrast gezicht :o deze alleen dan incl een glimlach en hartjesogen in 1.
O+
♥ J & S
pi_181186730
O+
pi_181186873
Ooh blije borstbaby's O+ O+ O+ Ik hoop echt dat de bv weer net zo soepel gaat als de eerste keer, want ik kan zo uitkijken naar die momentjes.
pi_181186921
Prachtige foto's O+

Ik kan er ook echt zo van genieten. S. geeft nu ook echt super aan als ie graag wil drinken, dan gaat ie helemaal enthousiast hupsen en lachen als ie ziet dat ik mijn borst bloot maak O+ O+
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:37:46 #74
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181189672
Die foto's O+ . Prachtig.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181207728
Hele mooie foto's! O+
Mabawa wat groeit jouw meisje snel zeg! O+
pi_181209478
Beetje stomme vraag, oh nee, stomme vragen bestaan niet ;)

Mijn jongste heb ik nooit goed aan de borst gekregen zonder tepelhoedjes en de oudste is nooit aan de borst geweest zonder tepelhoedjes oké, die 5x dat het lukte ;)

Is het nu slim om tepelhoedjes mee te nemen naar het ziekenhuis voor na de bevalling? Of is dat niet echt nodig en onzin? Js hebben ze na de geboorte wel zonder tepelhoedjes aan de borst gekregen, de problemen waren pas na de eerste dag. Ik heb ze sowieso al gekocht, door de ervaringen van eerder..
pi_181209684
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 18:48 schreef Loj het volgende:
Beetje stomme vraag, oh nee, stomme vragen bestaan niet ;)

Mijn jongste heb ik nooit goed aan de borst gekregen zonder tepelhoedjes en de oudste is nooit aan de borst geweest zonder tepelhoedjes oké, die 5x dat het lukte ;)

Is het nu slim om tepelhoedjes mee te nemen naar het ziekenhuis voor na de bevalling? Of is dat niet echt nodig en onzin? Js hebben ze na de geboorte wel zonder tepelhoedjes aan de borst gekregen, de problemen waren pas na de eerste dag. Ik heb ze sowieso al gekocht, door de ervaringen van eerder..
Ik had ze niet bij me maar kreeg ze in het ziekenhuis toen het nodig bleek. Dus vooraf meenemen is niet noodzakelijk lijkt me.
pi_181210322
Zou ik niet persee doen loj, bv heeft doorgaans tijd nodig om op gang te krijgen en direct aan het tepelhoedje beginnen is niet het beste plan.
Hoe komt het dat het bij de vorige keren niet is gelukt zonder? Is het vanwege een vlakke tepel? Want als je borst echt moeilijk te pakken is is het natuurlijk een ander verhaal.
♥ J & S
pi_181211466
Tnx voor de reacties :)

Geen idee waarom het niet lukte. Mijn tepels lijken niet vlak en juist goed. Maar beide keren heeft de lk ook meegekeken en uiteindelijk de tepelhoedjes aangegeven. Wel met afbouwschema, maar daar ben ik zelf te laks in geweest.
Ik wou dit keer wel goed voorbereid zijn ;)

Hoop ook op zonder nu natuurlijk, dat zou fijn zijn:)
(Sowieso dit keer geen harde borsten, lekkers of pijn dit keer, dus het is sowieso al anders :) )
pi_181213483
Ha dames, even mijn verhaal met wat onzekerheden en vragen..
Vorige week dinsdag (7-8) is mijn zoontje geboren. Dag voor de uitgerekende datum maar hij oogt volgens de verloskundigen wat jonger. Is nu (dag 9) nog niet op geboortegewicht maar zit er niet ver vandaan. Na geboorte meteen bloot bij mij en binnen uur aan beide borsten aangelegd.
Omdat ik vrij veel bloed was verloren ben ik de dagen daarna erg slap geweest. Hij viel vrij snel af ondanks aanleggen. Aanhappen ging was moeizaam. Dag 3 zijn we begonnen met een flesje kunstvoeding omdat hij bleef afvallen en ik heb een kolf gehuurd (ardo) om te zorgen dat er wel productie kwam. Afgelopen dagen regelmatig proberen aan te leggen met wisselend succes. Soms in een keer goed. Soms na tien minuten ‘worstelen’ niks en dan toch maar weer flesje. Lactatiekundige heeft meegekeken en toen hapte hij redelijk aan. Kolven levert nog niet veel op. Vandaag voor het eerst 30ml totaal in 1 sessie. Dat is 1/3 maaltijd dus nog lang niet genoeg. Sinds maandag heb ik ook een blaasontsteking en antibiotica. Mijn lijf is blijkbaar eerst nog energie kwijt aan zichzelf herstellen voor ik energie kan besteden aan ‘melk maken’. Nu sprak de kraamhulp vandaag nog de verloskundige die ook lactatiedeskundige is en ze spraken hun twijfels uit of volledig borstvoeding nog haalbaar is. Hier schrok ik best van. Is het zo dat mijn productie zal blijven achterlopen? Ik merk vandaag wel iets van verbetering in kolven. Aanleggen probeer ik ook nog een paar keer per dag maar lukt soms wel en soms niet. Ik probeer 5 minuten per borst en stop dan omdat het ons anders beide stress oplevert. Vrijdag heb ik een belafspraak met lactatiedeskundige, eventueel voor maken van afspraak.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Aanhappen kan hij wel maar lukt niet altijd. Flesjes zijn voor hem natuurlijk ook wel makkelijk dus zal het wellicht steeds minder interessant worden om zijn best te doen bij de borst. Hoe pak ik dat aan? Hebben jullie nog tips of kunnen jullie me weer even moed inspreken?!
pi_181216066
Noa, gefeliciteerd met je kindje. Ik zou idd wat je zelf aangeeft zou ik een lactatiekundige vragen langs te komen.
Je lichaam is erg druk met het herstellen van de bevalling en daarom idd minder bezig met melk.
Als je graag borstvoeding wilt blijven geven zou ik alles geven wat je kan qua energie niveau.
Wellicht kan je een borstboedingshulpset gebruiken met gekolfde of kunstvoeding melk. Je plakt daarbij een slangetje langs je tepel. Om je nek hangt een gevulde zak met melk waar het slangetje richting je tepel naar toe loopt. Als je kindje aan de borst zit zal er dus melk komen waardoor hij wellicht wat rustiger aan de borst is, tevens worden je borsten gestimuleerd om melk aan te maken omdat er aan de tepel wordt gezogen.

Wij hebben onze zoon de eerste 1,5/2 weken gevoed via fingerfeeding. Een beetje hetzelfde principe als de hulpset alleen via de vinger en gebruikte wij een spuitje bij. (Ik had geen productie probleem maar hij een aanhap probleem) hierdoor heeft hij geen flesjes leren drinken en was de omschakeling naar de borst makkelijk.

Succes en je doet wat je kan! Denk aan jezelf, eet goed en drink goed, neem rust zodra dit kan.. je lichaam heeft het echt even zwaar nu.
♥ J & S
pi_181222254
Noa, ik lees ook 30 ml is 1/3 van een voeding. Voor een newborn is 90ml echt veel te veel :o
https://www.eurolac.net/pasgeboren-groei-en-voeding/
Naast alle tips van klaprooss, zou ik ook daarin meer sturen en kleinere voedingen per keer geven. Evt wat vaker op een dag als je kleintje idd niet goed groeit.
Succes!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_181222792
30ml klinkt inderdaad al goed en de baby krijgt er live meestal meer uit dan met kolven.
dat borstvoedingshulpset waar klaproos het over heeft moest ik ook direct aan denken.

mij is gezegd dat je in de eerste 6 weken de basis legt voor de borstvoeding, als dat klopt dan heb je nog even de tijd.
pi_181222838
Noa zoek ook eens naar therapeutisch voeden met flesje. Bij Banaan deden we dat niet als newborn, die dronk toen ook 90 cc per voeding. Dat is eigenlijk teveel.

En op je laatste vraag, ik denk dat je nog steeds volledig borstvoeding kunt geven. Probeer vertrouwen te houden en denk niet teveel na over wat als het niet lukt. :*
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_181223055
Over de hoeveelheid ben ik idd wat vergeten. Precies wat morretje zegt! Vaak worden er aan baby’s veel te grote flessen aangeboden. Succes!
♥ J & S
  donderdag 16 augustus 2018 @ 12:57:06 #86
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_181227201
Even een spoedvraagje;

Wie is de beste LK in omgeving Zoetermeer?

En wie heeft er bv ervaring met het Lange Land ziekenhuis?
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  donderdag 16 augustus 2018 @ 12:59:09 #87
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_181227246
Oh die blije babys aan de borst O+ O+ O+ Dat mis ik soms nog wel! O+
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_181227537
quote:
2s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 12:57 schreef Vlindur het volgende:
Even een spoedvraagje;

Wie is de beste LK in omgeving Zoetermeer?

En wie heeft er bv ervaring met het Lange Land ziekenhuis?
Ik vond de zoete parel uit Hazerswoude heel fijn!
Helen heet ze. Zoek even contact op, ze kwam ook naar Den Haag. Heb meermaals huilend aan de telefoon gehangen.

http://interactivemindsbe(...)arel-helen-weerheim/

Langeland ken ik alleen als Trammelant ziekenhuis :@ maar weet niet of t inmiddes verbeterd is?
Kwak
pi_181227761
Ik ken ook helaas weinig positieve verhalen over het langeland (ook qua borstvoeding). Maar die zijn wel van +/- 5 jaar geleden.
  donderdag 16 augustus 2018 @ 13:22:53 #90
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_181227813
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 13:10 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik vond de zoete parel uit Hazerswoude heel fijn!
Helen heet ze. Zoek even contact op, ze kwam ook naar Den Haag. Heb meermaals huilend aan de telefoon gehangen.

http://interactivemindsbe(...)arel-helen-weerheim/

Langeland ken ik alleen als Trammelant ziekenhuis :@ maar weet niet of t inmiddes verbeterd is?
404 Object not found!
The requested URL was not found on this server. If you entered the URL manually please check your spelling and try again.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  donderdag 16 augustus 2018 @ 13:24:24 #91
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_181227845
Nee, ik vind het ook verschrikkelijk! Maar persoon-in-kwestie is newbie en weet niet beter.

Maar de baby kreeg niet altijd borst aangeboden, kreeg geen speen maar moest zuigbehoefte botvieren op een flessenspeen waar een spuugdoekje aanvast zat :o
en kolf werd 0.0 uitgelegd :{
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_181229175
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 13:24 schreef Vlindur het volgende:
Nee, ik vind het ook verschrikkelijk! Maar persoon-in-kwestie is newbie en weet niet beter.

Maar de baby kreeg niet altijd borst aangeboden, kreeg geen speen maar moest zuigbehoefte botvieren op een flessenspeen waar een spuugdoekje aanvast zat :o
en kolf werd 0.0 uitgelegd :{
Dat klinkt als toen ik geboren werd! Hallo zeg!

Hm gek dat de link niet weekt, heb m gekopieerd uit de adresbalk van de site!

Maar google op helen weerheim lactatiekundige of zoete parel hazerswoude! Dan vind je haar nummer (gewoon 06 bellen).
Kwak
  donderdag 16 augustus 2018 @ 14:32:50 #93
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_181229786
ik heb heel veel borstvoeding ervaring met het ll!

ze hebben totaal geen kennis, als het aan hun had gelegen had ik geen bv kunnen geven aan de jongste. Ze hebben wel een lactatiekundige maar die vond ik ook heel onprettig.
pi_181232505
Vandaag intake gehad van het cb. Ik vertelde dat ik de voedingen voor R. kolf omdat hij niet aanhapt. Oh zegt ze ik ben tevens lactatiekundige, ik kijk wel mee. Conclusie: het mondje van mijn dysmatuurtje is te klein en mijn tepels te groot. Als hij wat groter is zal dat beter gaan.
Morgen toevallig via de kraamzorg een lactatiekundige op consult en anders mijn eigen lactatiekundige vanaf september. Die had mij ook met G geholpen. Mondje te klein, daar moet je het maar mee doen..
pi_181234370
Mondje te klein, kan wel idd, maar dat is iets anders dan helemaal niet aanhappen. Dysmatuurtjes hebben ook wel een andere aanpak nodig vaak.
Kun je je eigen LK niet eerder contacten?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_181234514
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 18:01 schreef Morretje het volgende:
Mondje te klein, kan wel idd, maar dat is iets anders dan helemaal niet aanhappen. Dysmatuurtjes hebben ook wel een andere aanpak nodig vaak.
Kun je je eigen LK niet eerder contacten?
Die heeft vakantie tot en met de 31e. Wilde niet zo lang wachten, dus nu eerst een andere ingeschakeld om de komende twee weken te overbruggen.
Hij hapt overigens wel aan maar alleen het puntje van mijn tepel, kauwt erop en laat weer los. De hap van tepelhof en tepel kan hij niet maken.
pi_181236374
quote:
2s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 12:57 schreef Vlindur het volgende:
Even een spoedvraagje;

Wie is de beste LK in omgeving Zoetermeer?

En wie heeft er bv ervaring met het Lange Land ziekenhuis?
Onze zoon is met 32 weken in het lange land geboren, ik werd wel direct geholpen met kolven. Niet meteen met de juiste uitleg dat niet. De eerste dag overgeplaatst naar leiden en daar betere kolf uitleg gekregen. Na een halve week terug naar het lange land en daar nog 6 weken moeten blijven. Ik had uiteindelijk wel goede ervaringen met de lactatiekundige daar. Ook met de verpleegsters. Het is dan ook gelukt onze zoon helemaal aan de borst te krijgen (nu meer dan een jaar later nog steeds O+ ) het hoeft dus niet kommer en kwel te zijn!

quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 18:06 schreef Cassandra87 het volgende:

[..]

Die heeft vakantie tot en met de 31e. Wilde niet zo lang wachten, dus nu eerst een andere ingeschakeld om de komende twee weken te overbruggen.
Hij hapt overigens wel aan maar alleen het puntje van mijn tepel, kauwt erop en laat weer los. De hap van tepelhof en tepel kan hij niet maken.
Onze premature zoon kon in het begin ook niet zo goed aan happen, niet zo’n heel grote tepels maar wel erg volle borsten (flinke overproductie door het kolven). Wij zijn in het begin aan de slag gegaan met tepelhoedjes en dan lukte het wel! O+ Toen hij krachtiger en groter werd ben ik zo snel mogelijk de tepelhoedjes gaan afbouwen en dat ging gelukkig ook vlot.

(Deze ervaring dus ook in het LL)
pi_181264779
Zeg, ik ben op zoek naar een fijne borstvoedingsbh. Iemand tips? Wil er vooralsnog niet teveel geld aan uitgeven, omdat ik nog niet weet of de borstvoeding uberhaupt gaat lukken. Heb nu maat 80E-ish. Fysieke winkels of online, allemaal prima.
pi_181270513
Ik vind de cache coeur bh's met beugel erg fijn. Goede kwaliteit en de magneetsluiting werkt verbazingwekkend goed. De omtrek is wel ruim, ik heb nu 70 waar ik normaal 75 draag.
pi_181270572
Low budget vind ik die van Lidl prima (via de webshop, 5,99 of 7,99 geloof ik). Weet niet zeker of die er in je maat zijn. Hema ook prima wmb. Als je blijft voeden, kun je altijd nog duurdere/mooiere aanschaffen.
pi_181270622
Ik sluit me aan bij jentin. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:47:36 #102
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_181270979
Hema is prima en onverwoestbaar :) Hunkemöller was na 2 jaar intensief gebruik wel echt stuk (gaten etc.) maar mijn Hemaatjes doen het nog best!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_181272314
Hema verkoopt ze niet meer of alleen niet in Almere. Kon ze in ieder geval niet vinden en de medewerkster zei dat ze uit het assortiment waren gehaald.
pi_181273085
Hier bij de Hema hadden ze ook geen voedingsbh's meer.
Ik heb er uiteindelijk een gekocht bij Livera, echter draag ik die bijna nooit, want voorgevormde cups en dat vind ik toch niet zo fijn.
Dus uiteindelijk een paar bij de H&M gekocht, die ik nog steeds volop gebruik.
pi_181273159
Fan van Lidl hier *O*
pi_181273478
Hema-fan! Drie voedingsbeha's ervan, draag ze dagelijks, blijven prima O+
Hadden ze hier in de winkel trouwens ook niet, maar gewoon via de webshop besteld en zonder verzendkosten bij mijn lokale Hema opgepikt ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_181286907
Iemand tips bij de combi reflux en clusteren?
pi_181292598
“Rechtop” voeden, tegen de zwaartekracht in, lege borst eerst, draagdoek, kijken naar je eigen melkconsumptie? Soms is reflux een symptoom van kma, of overgevoeligheid.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_181294168
CB gaf aan dat de klachten nu (toen ze hier was net 2 weken) nog niet van KMA kunnen komrn, ondat dat eerst op moet bouwen, dat zien ze pas vanaf 4-6 weken zei ze..

Maar moet je bij borstvoeding meegaanin het clusteren? Ik heb het gevorl dat we dan telkens in een cirkeltje terechtkomen en ik weet ook niet altijd of ze dan drinkt om tr clusteren of omdat ze last heeft en melk verzacht.
pi_181294239
Beide kan idd. Clusteren is heel normaal drinkgedrag, maar kan in geval van redlux idd zorgen voor een vicieuze cirkel. Drinken verzacht de symptomen, en daarna verergeren ze omdat t buikje zo vol is. De leefregels volg je al? Zo veel mogelijk rechtop, niet plat neerleggen ed.
Clusteren is ook omdat je in de avond de minste melk hebt, en omdat babies dan vaak meer behoefte aan nabijheid hebben vanwege prikkelverwerking. Dus helemaal niet toegeven zou ik ook niet doen, maar misschien kun je ‘s avonds blokken van 2/3 uur aanhouden per borst om de reflux niet te triggeren?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_181294602
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2018 11:01 schreef Morretje het volgende:
Beide kan idd. Clusteren is heel normaal drinkgedrag, maar kan in geval van redlux idd zorgen voor een vicieuze cirkel. Drinken verzacht de symptomen, en daarna verergeren ze omdat t buikje zo vol is. De leefregels volg je al? Zo veel mogelijk rechtop, niet plat neerleggen ed.
Clusteren is ook omdat je in de avond de minste melk hebt, en omdat babies dan vaak meer behoefte aan nabijheid hebben vanwege prikkelverwerking. Dus helemaal niet toegeven zou ik ook niet doen, maar misschien kun je ‘s avonds blokken van 2/3 uur aanhouden per borst om de reflux niet te triggeren?
Ja, we leggen haar op verschonen na niet meer plat, dat is instant spuug, dus veel op ons, in de doek, op de zij of wat schuin op ons voedingskussen (we hebben een vrij platte).
Desalniettemin komt er regelmatig een uur na een voeding nog weer melk terug, of zie je haar slikken (of voel je het achter in de mond als ze op je pink sabbelt). De ene keer is het hele dunne ‘verse’ melk, maar het kan ook dikke melkbrij zijn. Ik probeer in de avond inderdaad niet te snel van borst te wisselen.
pi_181296786
Even een vraag aan de vele ervaringsdeskundige hier; S. is bijna 2 weken en krijgt volledig borstvoeding. Sinds gisteravond doet het flink zeer bij mij als ze drinkt. Ze hapt goed aan en drinkt volgens mij ook nog steeds goed. Vooral links doet het zeer, m’n tepel is erg rood (schraal?) maar ik zie geen kloven. Ik smeer al met Purelan en heb van die coolpads van medela. Iemand nog tips om de pijn te verminderen?
  zondag 19 augustus 2018 @ 13:36:33 #113
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_181297105
Heb je rite aids? Dat zijn ook coolpads.
Bij mij was het na 2 weken ook het ergst, daarna ging het vanzelf over. Ik heb toen wel een lk laten meekijken, dat kan nooit kwaad natuurlijk.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_181304227
Thanks voor de tips wat betreft voedingsbh’s. Die van de Hema, zijn dat deze: https://www.hema.nl/dames(...)00008985_color=zwart ? Zien er meer uit als topjes, klopt dat? Met mijn borsten heb ik wel iets meer steun en “lift” nodig ben ik bang.

Die van Cache Coeur zijn mooi, maar vooralsnog ruim boven budget.

Hunkemöller had ik nog niet bedacht, ga daar ook even (online) snuffelen.
pi_181305147
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_181305469
Ik heb nu twee bh’s van Mammae. Had eentje van de vorige keer en dat was de enige die echt lekker zat (met een cup F :{ ), dus nu een tweede. Ze zijn duuuur, maar heel fijn.
  maandag 20 augustus 2018 @ 09:11:32 #117
319308 Tink89
To live is to dance
pi_181315850
Voor de mensen die in de buurt van Breda wonen en een grote cup hebben: bij naron kunnen ze van (bijna) alle bh's die ze verkopen voedingsbh's maken. Voor mijn cup 75H inmiddels is dat een hele fijne oplossing: ik koop gewoon een hele fijne bh en ze verbouwen hem voor een paar euro extra.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 20 augustus 2018 @ 11:31:15 #118
269689 crew  Viv
pi_181317825
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 16:32 schreef Cassandra87 het volgende:
Morgen toevallig via de kraamzorg een lactatiekundige op consult
Kwam die tot dezelfde conclusie van het te kleine mondje?
pi_181334748
Weet iemand of er moedermelkbewaarflesjes zijn die op de kolfset van een Spectra passen? Er zitten natuurlijk wel 2 flesjes bij, maar ik wil er graag meer en het liefst ook die in de vriezer kunnen. Alleen van Spectra zelf zijn ze vrij prijzig en de standaard flesjes zijn volgens mij allemaal te smal...
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 20 augustus 2018 @ 22:19:04 #120
269689 crew  Viv
pi_181335167
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 22:04 schreef Aure het volgende:
Weet iemand of er moedermelkbewaarflesjes zijn die op de kolfset van een Spectra passen? Er zitten natuurlijk wel 2 flesjes bij, maar ik wil er graag meer en het liefst ook die in de vriezer kunnen. Alleen van Spectra zelf zijn ze vrij prijzig en de standaard flesjes zijn volgens mij allemaal te smal...
Die standaard flesjes zijn te smal inderdaad (ik heb daar wel altijd in gekolfd met een Spectra, maar dat is via een omweg met Medela Symphony-onderdelen).

Volgens mij hebben sommige mensen hier het opgelost door steeds te kolven in die 2 Spectra-flesjes en dan overgieten in standaard flesjes (of Avent bakjes of zo) voor het bewaren/invriezen. Wel meer afwas dus. :{
pi_181335336
Hm ja overgieten doe ik nu ook inderdaad.. Ik zag op Amazon wel dat ze daar een spectra small cap converter verkopen, maar da's ook nog best prijzig en dan kan ik misschien toch beter extra spectra flesjes bestellen :') Of blijven overgieten, maar dat is gedoe. Ik ga er een nachtje over slapen :D
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 20 augustus 2018 @ 22:30:00 #122
269689 crew  Viv
pi_181335495
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 22:25 schreef Aure het volgende:
Hm ja overgieten doe ik nu ook inderdaad.. Ik zag op Amazon wel dat ze daar een spectra small cap converter verkopen, maar da's ook nog best prijzig en dan kan ik misschien toch beter extra spectra flesjes bestellen :') Of blijven overgieten, maar dat is gedoe. Ik ga er een nachtje over slapen :D
Ja, je kan het zo gek niet bedenken qua kolf-issues of iemand heeft er al een oplossing voor op de markt gebracht, en vraagt dan de hoofdprijs voor een stukje plastic. :')
  maandag 20 augustus 2018 @ 22:55:02 #123
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181336155
Maar is overgieten echt meer afwas? Hier zou het 1 flesje schelen en dat valt toch in het niet bij de losse stukjes. Nu kolf ik nog maar 1x en dat giet ik bij elkaar en dop erop, maar maandenlang ging het in een avent beker of beldico ding met blauwe dop en dan koelkast of vriezer.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:46:57 #124
269689 crew  Viv
pi_181338935
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 22:55 schreef Lemijn het volgende:
Maar is overgieten echt meer afwas? Hier zou het 1 flesje schelen en dat valt toch in het niet bij de losse stukjes.
Ja, of het echt merkbaar meer afwas is hangt ervan af hoe vaak er gekolfd wordt. In mijn geval was overgieten echt niet handig geweest. :') Wel erg jammer dat we voor ZZ qua drinken waren uitgekomen op de brede halsfles van Dr Brown, want als ze goed uit de standaard flesjes had gedronken, dan had dat qua afwas ruim 1800 flessen gescheeld. :X
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:27:16 #125
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181340843
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 00:46 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ja, of het echt merkbaar meer afwas is hangt ervan af hoe vaak er gekolfd wordt. In mijn geval was overgieten echt niet handig geweest. :') Wel erg jammer dat we voor ZZ qua drinken waren uitgekomen op de brede halsfles van Dr Brown, want als ze goed uit de standaard flesjes had gedronken, dan had dat qua afwas ruim 1800 flessen gescheeld. :X
Nou ik wil niet doen alsof het meevalt om 1800 flessen te kolven, maar in mijn geval scheelde het naar 1 fles per dag want ik kolfde een hele werkdag in dezelfde flessen (tussendoor koud afspoelen). Tegelijk snap ik wel dat hoe meer je het doet, hoe belangrijker het wordt om het proces te optimaliseren.
edit: de verleden tijd staat een beetje gek, dat is omdat ik nog maar 1x kolf op een werkdag.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181341058
Voor mij is het ook niet heel veel meer werk eigenlijk. Ik hoef ook alleen maar te kolven op werkdagen, maar ik ben vooral heel lui :') dus als ik rechtstreeks het flesje in kan kolven en die zo de koelkast in kunnen zou dat mooi zijn. Ik denk dat ik toch een paar spectraflesjes bij koop, maar het dan daar bij laat. Die small cap converter zou ideaal zijn, want dan kan ik rechtstreeks in de bibi flessen kolven :') maar 14 dollar en dan nog verzendkosten voor 2 plastic dingetjes gaat me te ver.

En eigenlijk moet ik eerst eens aankijken of kolven op een werkdag überhaupt gaat lukken. Mijn baan is heel flexibel, maar ik heb daardoor geen vaste werkplek en ben afhankelijk van de werkplekken waar ik eigenlijk te gast ben. Ik hoop dat het lukt om J. vlak voor hij naar de opvang gaat te voeden en ik wil mijn kolftijd deels gebruiken om hem rond 1700 op te halen en live te voeden. Dan hoef ik als het goed is maar 2 keer te kolven op werk. Hopelijk levert dat voldoende melk op.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:13:09 #127
269689 crew  Viv
pi_181341294
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:27 schreef Lemijn het volgende:
Nou ik wil niet doen alsof het meevalt om 1800 flessen te kolven
Ik bedoelde niet het kolven zelf, maar zij kreeg een jaar lang gemiddeld 5 keer per dag een fles (de eerste maanden 7 flessen, daarna een lange tijd 5, de laatste maanden 3). Als ze gedronken had uit de flessen die ik mijn man tóch al zou moeten afwassen, dan had dat veel werk gescheeld.

Maar het is inderdaad zo dat eerdergenoemde stukjes plastic die hoofdprijs vooral waard zijn als je het heel veel gebruikt.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:55:27 #128
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181343923
Oh ja, rechtstreeks kolven in flesjes waaruit ook weer gevoed kan worden, dat is wel erg efficiënt. Zo had ik het nog niet bekeken. Overigens drinkt Jacob sinds kort de melk niet meer uit de fles, want dat is voor baby's. Hij wil rechtop en zelf doen dus krijgt nu een rietje en slurpt het dan zo naar binnen :7 .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181343962
Dat is best fotowaardig Lemijn O-)
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:18:17 #130
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181351009
Ja goed punt. Ik zal daar eens om vragen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181351134
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:52 schreef Aure het volgende:
Voor mij is het ook niet heel veel meer werk eigenlijk. Ik hoef ook alleen maar te kolven op werkdagen, maar ik ben vooral heel lui :') dus als ik rechtstreeks het flesje in kan kolven en die zo de koelkast in kunnen zou dat mooi zijn. Ik denk dat ik toch een paar spectraflesjes bij koop, maar het dan daar bij laat. Die small cap converter zou ideaal zijn, want dan kan ik rechtstreeks in de bibi flessen kolven :') maar 14 dollar en dan nog verzendkosten voor 2 plastic dingetjes gaat me te ver.

En eigenlijk moet ik eerst eens aankijken of kolven op een werkdag überhaupt gaat lukken. Mijn baan is heel flexibel, maar ik heb daardoor geen vaste werkplek en ben afhankelijk van de werkplekken waar ik eigenlijk te gast ben. Ik hoop dat het lukt om J. vlak voor hij naar de opvang gaat te voeden en ik wil mijn kolftijd deels gebruiken om hem rond 1700 op te halen en live te voeden. Dan hoef ik als het goed is maar 2 keer te kolven op werk. Hopelijk levert dat voldoende melk op.
Uit welk flesje drinkt je baby? Avent flesjes passen ook rechtstreeks op de spectra kolf
pi_181352562
Nog dank voor jullie reacties van paar dagen terug! Aanhappen gaat nu stukje beter. Lukt ongeveer 2 a 3 keer per dag. Ben ik al erg blij mee want zijn zulke fijne momentjes! 😍 Moet dan wel flesje na geven want hij blijft honger aangeven na 2x 15 minuten borst. Voor troost en huid op huid is het wel enorm waardevol.
Productie blijft hetzelfde dus weinig. S is nu 14 dagen. Groeit goed op kunstvoeding en deel mijn gekolfde melk. Kolf ongeveer 30-50 ml per kolfsessie. 6 keer per dag. Als hij voeding bij mij drinkt is het minder uiteraard. Nog tips om productie te verhogen of is dat na 2 weken erg lastig? Las over elk uur 10 min kolven om een regeldag na te bootsen?

Oja wat ik al doe: ik drink veel borstvoedingsthee, slik kruidensupplementen (boezemvriendjes), veel drinken, had oxytocine neuspray (niet meer nodig nu denk ik, druppeltjes komen wel snel) en probeer goed te eten en rusten (voor zover dat kan met newborn😬)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:04:54 #133
269689 crew  Viv
pi_181353111
Jacob aan de milkshake. O+
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 17:24 schreef Skittles het volgende:
Uit welk flesje drinkt je baby? Avent flesjes passen ook rechtstreeks op de spectra kolf
Bibi zei ze. Maar dan is er wellicht wel een goedkoper stukje plastic wat kan helpen. :D Met deze adapter kan je met een Avent kolf rechtstreeks in die bewaarbakjes van ze kolven, dus wellicht ook compatibel met Spectra: https://www.philips.nl/c-p/CP9170_01/avent-adapter
pi_181353442
van die bakjes hoorde ik dat ze vaak lekken, of valt dat wel mee?

als de avent flesjes passen dan passen deze ook mocht je flesjes willen gebruiken ipv bakjes:
https://www.moedermelknet(...)-ml-fles-maymom.html

de horigen heeft ook deze brede flesjes, daarvan is de adapter goedkoper maar ik weet niet of die dan op de spectra past.
pi_181353786
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2018 11:31 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Kwam die tot dezelfde conclusie van het te kleine mondje?
Nee, het is een technisch probleem. Ik heb hele makkelijke tepels en dusdanig veel productie dat ze voldoende krijgen door alleen aan mijn tepel te sabbelen. M. drinkt pijnloos bij mij maar R. Knaagt echt o mijn tepel. Alleen gericht laten aanhappen en dus meerdere keren, kost hem te veel energie. Nu afgesproken dat ik het na een paar cc uit een fles vrijblijvend probeer zonder druk, en als R. wat groter en sterker is kijkt ze nogmaals mee, over een week of 3. En als het niet lukt, wordt hij met de fles ook wel groot..
pi_181354399
Een paar dagen geleden tips gevraagd voor wanneer het drinken ineens erg zeer doet. Bedankt voor de tip van de rite-aid pads! Comfortabeler en een stuk goedkoper t.o.v. de medela-pads.

Vandaag kwam de jeugdverpleegkundige langs voor de intake en zij constateerde dat S. spruw heeft. Voel me toch wel een beetje schuldig naar S. toe dat ik het niet zelf gezien heb.
Maar dat verklaart dus wel de pijn tijdens het drinken en de toenemende onrust van S tijdens het drinken.
Nu dus allebei aan de medicatie. S. een drankje en ik zalf. Nu maar hopen dat de pijn snel afneemt want voeden is op het moment echt een half uur op m’n kiezen bijten. Scheelt dat S. vooralsnog genoeg heeft aan 5 voedingen per dag, duimen jullie mee dat er geen regeldag aankomt?

Knap Cass, dat je probeert ze allebei borstvoeding te geven! Fijn dat het M goed lukt. Benieuwd of R snel meer energie heeft en of het hem dan ook lukt.
pi_181355200
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:38 schreef noa11 het volgende:
Nog dank voor jullie reacties van paar dagen terug! Aanhappen gaat nu stukje beter. Lukt ongeveer 2 a 3 keer per dag. Ben ik al erg blij mee want zijn zulke fijne momentjes! 😍 Moet dan wel flesje na geven want hij blijft honger aangeven na 2x 15 minuten borst. Voor troost en huid op huid is het wel enorm waardevol.
Productie blijft hetzelfde dus weinig. S is nu 14 dagen. Groeit goed op kunstvoeding en deel mijn gekolfde melk. Kolf ongeveer 30-50 ml per kolfsessie. 6 keer per dag. Als hij voeding bij mij drinkt is het minder uiteraard. Nog tips om productie te verhogen of is dat na 2 weken erg lastig? Las over elk uur 10 min kolven om een regeldag na te bootsen?

Oja wat ik al doe: ik drink veel borstvoedingsthee, slik kruidensupplementen (boezemvriendjes), veel drinken, had oxytocine neuspray (niet meer nodig nu denk ik, druppeltjes komen wel snel) en probeer goed te eten en rusten (voor zover dat kan met newborn😬)
Drinkt hij echt 2x 15 min effectief en laat hij dan zelf los? En hoe vaak drinkt hij per dag aan de borst?
Minimaal 8 voedingen is heel normaal voor bv kindjes. Dan lijkt mij 6x per dag weinig voor het kolven om de productie te verhogen. Je zou 's avonds ook nog kunnen powerkolven. Een uur lang 10 min kolven, 2 min rust, 10 min kolven enz. En heel vaak aanleggen. Hij mag gerust langer dan 15 minuten per borst drinken.

Toen ik bij de oudste probeerde de productie te verhogen kolfde ik om de 2 uur en in de avond nog powerkolven.
pi_181360750
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:38 schreef noa11 het volgende:
Nog dank voor jullie reacties van paar dagen terug! Aanhappen gaat nu stukje beter. Lukt ongeveer 2 a 3 keer per dag. Ben ik al erg blij mee want zijn zulke fijne momentjes! 😍 Moet dan wel flesje na geven want hij blijft honger aangeven na 2x 15 minuten borst. Voor troost en huid op huid is het wel enorm waardevol.
Productie blijft hetzelfde dus weinig. S is nu 14 dagen. Groeit goed op kunstvoeding en deel mijn gekolfde melk. Kolf ongeveer 30-50 ml per kolfsessie. 6 keer per dag. Als hij voeding bij mij drinkt is het minder uiteraard. Nog tips om productie te verhogen of is dat na 2 weken erg lastig? Las over elk uur 10 min kolven om een regeldag na te bootsen?

Oja wat ik al doe: ik drink veel borstvoedingsthee, slik kruidensupplementen (boezemvriendjes), veel drinken, had oxytocine neuspray (niet meer nodig nu denk ik, druppeltjes komen wel snel) en probeer goed te eten en rusten (voor zover dat kan met newborn😬)
Ik kan het neit meer goed herinneren maar geef je bv op de klok? Net als wat cocci hierboven zegt lijkt 6x mij te weinig. Ik heb een newborn (dan wel met volledige bv) zeker 20 keer aan de borst over de gehele 24uur. Nu is 20 keer wel echt veel maar 8-10 keer is zeker wel wenselijk.

Succes! Hopelijk gaat het steeds beter!
♥ J & S
pi_181364651
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 23:04 schreef klaprooss het volgende:

[..]

Ik kan het neit meer goed herinneren maar geef je bv op de klok? Net als wat cocci hierboven zegt lijkt 6x mij te weinig. Ik heb een newborn (dan wel met volledige bv) zeker 20 keer aan de borst over de gehele 24uur. Nu is 20 keer wel echt veel maar 8-10 keer is zeker wel wenselijk.

Succes! Hopelijk gaat het steeds beter!
S. is nu 2 weken en vraagt 5x per dag om voeding. Volgens kraamzorg was dit prima zolang ze groeit, mogen we S. volgen. Ook bij pasgeborene zit er dus blijkbaar best verschil in het aantal voedingen.


Op dit moment is voeden echt hel. Het doet zo’n zeer. Het klinkt misschien stom maar bevallen was minder pijnlijk dan het voeden nu. :'( ik wil zo graag borstvoeding geven maar weet niet hoe lang ik dit vol hou. Iemand die me vanuit ervaring moed in wil en kan spreken dat het snel beter wordt?
Ik neem vandaag ook contact op met een lactatiekundige, hopelijk heeft zij tips/adviezen.
pi_181364694
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 07:53 schreef Takkie88 het volgende:

[..]

S. is nu 2 weken en vraagt 5x per dag om voeding. Volgens kraamzorg was dit prima zolang ze groeit, mogen we S. volgen. Ook bij pasgeborene zit er dus blijkbaar best verschil in het aantal voedingen.


Op dit moment is voeden echt hel. Het doet zo’n zeer. Het klinkt misschien stom maar bevallen was minder pijnlijk dan het voeden nu. :'( ik wil zo graag borstvoeding geven maar weet niet hoe lang ik dit vol hou. Iemand die me vanuit ervaring moed in wil en kan spreken dat het snel beter wordt?
Ik neem vandaag ook contact op met een lactatiekundige, hopelijk heeft zij tips/adviezen.
Bij mij werd het heel snel beter nadat we medicijnen hadden. Sterker nog een paar weken later zei ik tegen mijn man dat ik zo'n geluk had dat het voeden zo makkelijk ging. Toen wees hij mij fijntjes op de pijn bij spruw.
pi_181364773
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 07:56 schreef Cholula het volgende:

[..]

Bij mij werd het heel snel beter nadat we medicijnen hadden. Sterker nog een paar weken later zei ik tegen mijn man dat ik zo'n geluk had dat het voeden zo makkelijk ging. Toen wees hij mij fijntjes op de pijn bij spruw.
Wat ben ik blij dit te lezen! Dankjewel voor je reactie! Kwestie van nog even volhouden dus.
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:17:07 #142
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181364898
:W

Onze zoon is 6 dagen oud en in tegenstelling tot bij de oudste twee is de bv tot nu toe hard werken en heel veel doorbijten :X met de productie is niets mis, ik maak al veel melk aan en O is na het normale afvallen alweer wat aangekomen.

Vraag over de Spectra 9 plus, ik merk dat ik soms weinig vacuüm krijg ermee, andere keren weer prima. Wat is nou het meest voor de hand liggend? Ik zet m dan meerdere keren opnieuw in elkaar en ineens doet ie het wel goed, maar werkelijk geen idee waar het dan aan ligt :?
pi_181364952
Ik vond persoonlijk handig om gekolfde melk in avent bekers over te gieten wanneer binnen een week gebruikt en in zakjes voor in de diepvries. Ik had 2 spectra flesjes extra besteld bij de kolf dus had er 4. Dit was genoeg voor een dag kolven op het werk. De laatste maanden altijd maar 2 in gebruik want nog maar 1 keer kolven. Thuis ging het meestal over in een avent beker (daar had ik er 5 van). Heb wel eens getwijfeld om er bij te kopen, maar niet gedaan omdat de afwasberg dan nog groter zou worden.
Heb volgens mij ook wel eens rechtstreeks in een difraxflesje gekolfd, maar niet handig opwarmen, wanneer niet direct gebruiken. Opwarmen doen we altijd in de aventbekers au bain Marie, die zijn lekker dun dus snel warm.

Lekkage overigens alleen als de deksel er niet goed op gedraaid wordt. Kwestie van opletten dus, ik vervoer ze ook altijd rechtop. Alleen mis gegaan als het kdv ze niet goed dichtdraaide en dan ook nog eens plat in de luiertas stopten :'( kon ik echt van balen.

Takkie hopelijk snel minder pijn, lijkt me vreselijk!

Spees, hier alleen wel eens moeite met het vacuüm bij start van het kolven. Even volhouden, schelp wat steviger tegen de borst aanduwen hielp dan hier. Vreemd is het wel idd.
pi_181365007
Spees, gefeliciteerd!
als het zo doorbijten is, is het dan geen tijd voor een LK? Klinkt niet tof zo.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  woensdag 22 augustus 2018 @ 08:32:59 #145
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181365065
Nolita, hier ook alleen bij het starten inderdaad. Ik zal het langer aanduwen eens proberen, dat had ik eigenlijk nog niet gedaan. Ik pakte m telkens meteen weg om alles nog eens opnieuw aan te draaien enzo.

Morretje: zowel kraamzorg als verloskundige als lactatiekundige zitten er bovenop, het wordt gelukkig heel serieus genomen en we hebben een plan van aanpak + indicatie extra kraamzorg.

O heeft ook een wat krap lipbandje en iets kort tongriempje, niet zodanig dat ze meteen wilden klieven, maar wel op korte termijn als er geen verbetering in de pijn optreedt met de overige aanpassingen.
pi_181365199
Bedankt voor het meedenken dames! Ik heb een webshop gemaild om te vragen of de libento fles adapter op de spectra past. Dat tussenstukje is maar 1.50 :P op de Libento passen ook aventflessen en als die laatste ook op de spectra passen zou je denken dat die adapter ook past :D

Spees, hier ook soms aan het begin geen vacuüm maar dan heb ik het schild niet goed op mijn borst gezet.
pi_181366327
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 07:53 schreef Takkie88 het volgende:

[..]

S. is nu 2 weken en vraagt 5x per dag om voeding. Volgens kraamzorg was dit prima zolang ze groeit, mogen we S. volgen. Ook bij pasgeborene zit er dus blijkbaar best verschil in het aantal voedingen.


Op dit moment is voeden echt hel. Het doet zo’n zeer. Het klinkt misschien stom maar bevallen was minder pijnlijk dan het voeden nu. :'( ik wil zo graag borstvoeding geven maar weet niet hoe lang ik dit vol hou. Iemand die me vanuit ervaring moed in wil en kan spreken dat het snel beter wordt?
Ik neem vandaag ook contact op met een lactatiekundige, hopelijk heeft zij tips/adviezen.
Ik heb het over de kolfmomenten nu, die ik vergelijk met mijn eigen voedinsmomenten. Als ze de bv wil opkrikken is 6keer kolven denk ik gewoon te weinig. Het gaat er niet om hoeveel je baby vraagt nu, ze zoekt ene manier om meer melk te produceren.
♥ J & S
  woensdag 22 augustus 2018 @ 10:12:50 #148
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_181366507
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:46 schreef Aure het volgende:
Bedankt voor het meedenken dames! Ik heb een webshop gemaild om te vragen of de libento fles adapter op de spectra past. Dat tussenstukje is maar 1.50 :P op de Libento passen ook aventflessen en als die laatste ook op de spectra passen zou je denken dat die adapter ook past :D

Spees, hier ook soms aan het begin geen vacuüm maar dan heb ik het schild niet goed op mijn borst gezet.
Ik volg dit even met veel belangstelling want ook van plan om een Spectra aan te schaffen :).
pi_181366636
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:32 schreef Spees_Eend het volgende:
Nolita, hier ook alleen bij het starten inderdaad. Ik zal het langer aanduwen eens proberen, dat had ik eigenlijk nog niet gedaan. Ik pakte m telkens meteen weg om alles nog eens opnieuw aan te draaien enzo.

Morretje: zowel kraamzorg als verloskundige als lactatiekundige zitten er bovenop, het wordt gelukkig heel serieus genomen en we hebben een plan van aanpak + indicatie extra kraamzorg.

O heeft ook een wat krap lipbandje en iets kort tongriempje, niet zodanig dat ze meteen wilden klieven, maar wel op korte termijn als er geen verbetering in de pijn optreedt met de overige aanpassingen.
👍🏻
Laten laseren is heel sneu maar kan zeker nodig zijn. Sterkte en succes!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_181366688
quote:
1s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 08:32 schreef Spees_Eend het volgende:
Nolita, hier ook alleen bij het starten inderdaad. Ik zal het langer aanduwen eens proberen, dat had ik eigenlijk nog niet gedaan. Ik pakte m telkens meteen weg om alles nog eens opnieuw aan te draaien enzo.

Morretje: zowel kraamzorg als verloskundige als lactatiekundige zitten er bovenop, het wordt gelukkig heel serieus genomen en we hebben een plan van aanpak + indicatie extra kraamzorg.

O heeft ook een wat krap lipbandje en iets kort tongriempje, niet zodanig dat ze meteen wilden klieven, maar wel op korte termijn als er geen verbetering in de pijn optreedt met de overige aanpassingen.
Spees hier was het wel de oplossing met lipbandje en tongriem. Niet te lang aanmodderen hoor.
♥ J & S
pi_181404726
Even een beginnersvraag: Het is toch niet mogelijk dat je een baby teveel borstvoeding geeft? Bikkel is nu 2 weken oud en is in 1 week tijd ongeveer 400 gram aangekomen ( en wij maar twijfelen of hij wel genoeg eet... ) . Vorige week vrijdag was hij 3900 gram en hij zit nu richting de 4400 gram. Hij drinkt dan ook echt super goed en graag en ik voed op verzoek wat nu ongeveer om de 4 uur is.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_181404886
Overvoeden is met bv inderdaad in principe niet mogelijk, en in het begin kunnen ze er érg hard op groeien. Klinkt alsof Bikkel het gewoon heel goed doet ^O^
pi_181405748
Wat luna zegt :)


J. is hierdoor van onder de -2.5 lijn naar net boven de 0 lijn in de cb-curve gegaan in 7 weken tijd O+
pi_181406678
Hoort er bij. U. kwam 100 gram per dag aan.. maar daar is nu ook niks meer van te zien.
Protège moi de mes désirs.
pi_181407277
Hier vrijwel hetzelfde Wolken, vorige week dinsdag 3900 en vandaag 4400. een 'mooie borstvoedingscurve' noemde onze cb-mevrouw dat :)
pi_181407950
Minder is toch niet erg? M. Is in 9 dagen 230 gram gegroeid. G. Groeide ook 500 gram per week de eerste periode.

Kleine R. Doet het net wat vlotter overigens, van 2160 gram naar 2452 gram in 9 dagen O+
pi_181408309
Laat je niet onzeker maken cassandra. Als je baby op verzoek voeding krijgt, groeit, poept, plast en tevreden is, is er niets aan de hand. Geen enkel boekje zegt dat ze perse 400 gram moet aankomen in een week op bv. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_181408474
Ja, minder is natuurlijk ook prima. :* Zeker als ze al een lager startgewicht hebben denk ik. Voor een kind van 2 kilo is 400 gram aankomen natuurlijk heel anders dan voor een kind dat al op bijna 4 kilo start.
pi_181409259
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:58 schreef Cassandra87 het volgende:
Minder is toch niet erg? M. Is in 9 dagen 230 gram gegroeid. G. Groeide ook 500 gram per week de eerste periode.

Kleine R. Doet het net wat vlotter overigens, van 2160 gram naar 2452 gram in 9 dagen O+
Tuurlijk niet! Het gaat om de lijn, niet het getal op zich :) En in verhouding zijn de getallen niet zo verschillend volgens mij!
pi_181411258
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 20:58 schreef Cassandra87 het volgende:
Minder is toch niet erg? M. Is in 9 dagen 230 gram gegroeid. G. Groeide ook 500 gram per week de eerste periode.

Kleine R. Doet het net wat vlotter overigens, van 2160 gram naar 2452 gram in 9 dagen O+
Nee hoor :) Sjaak kwam in het begin slechts 150 gram per week aan, maar verder was alles prima dus geen zorgen. Je doet het super met je jongens :*
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:48:13 #161
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181432012
Even wat anders, namelijk plaatjes als illustratie van borstvoeding bij 13 maanden.

Want als je een dreumes bent en je heet ook nog eens Jacob, dan eet je graag rijstwafels. Maar als je moeder dan de borst aanbiedt, dan leg je die netjes neer en duikt op iets lekkerders. Tot de eerste dorst gestild is, dan ga je weer zitten en knabbelt aan de wafel. Tot je weer omkijkt... dan duik je weer terug. Dat levert dit soort onscherpe plaatjes op, maar het gaat om het idee.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zoals beloofd ook een plaatje van Jacob aan de milkshake. Met commentaar van de gever: dit gaat een stuk sneller dan de fles (want die arme Jacob dronk nog steeds uit een speen nr 0 :o ).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181433120
Wat een leuke foto's Lemijn O+
pi_181433147
Lemijn; mooie foto’s! Zo te zien geniet Jacob nog volop van de borstvoeding!

Ik wilde even laten weten dat Cholula gelijk heeft gekregen! De pijn wordt al een stuk minder. Woensdag nog contact gehad met een lactatiekundige en zij heeft telefonisch nog goede adviezen kunnen geven. Ik heb me afgelopen week meermaals schuldig gevoeld tegenover S. omdat ik zo op zag tegen de voedingen en ook echt niet kon genieten van de voedingsmomenten. Meerdere keren huilend van de pijn zitten voeden. Maar de genietmomenten tijdens het voeden beginnen weer te komen *O*
pi_181434031
Heerlijk om gelijk te krijgen. ;)
Nog veel fijner vind ik het dat je langzaam weer kan genieten van het voeden! O+
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:15:38 #165
269689 crew  Viv
pi_181434834
Leuk Lemijn! Wat wordt Jacob toch ook al groot en wat kijkt hij wijs de wereld in! Naast stiekem toch ook weer een beetje klein te zijn zo aan de borst O+
pi_181491121
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2018 10:12 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Ik volg dit even met veel belangstelling want ook van plan om een Spectra aan te schaffen :).
De Libento adapter past wel op de spectra kolf, maar de beldico en materni flesjes passen niet goed aan de smalle zijde van die adapter. Hetzelfde geldt voor de adapter van Horigen. Die flessenadapter die vivi postte is van smal naar breed, dus die past ook niet. Ik heb nog gevraagd of die andere adapters op de flessen passen die ik gebruik, maar geen antwoord op gekregen helaas. Aventflessen passen dus inderdaad wel direct zonder tussenstuk op de spectra.

Dussss ik ga gewoon overgieten heb ik besloten. Ik heb voor nu 2 x 10 materni flesjes besteld zodat ik ook wat in kan vriezen. Ik gebruik nu zakjes om in te vriezen, maar mijn vriend vindt die vervelend met overgieten en het kinderdagverblijf gaf aan dat zij ook liever flesjes hebben.

En ik hou het dan even bij de 2 flesjes van spectra die je sowieso bij je dubbelzijdige kolf krijgt. Misschien bestel ik die later ook nog bij, maar eerst eens zien of dat echt nodig is.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 augustus 2018 @ 09:33:41 #168
269689 crew  Viv
pi_181491328
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 09:18 schreef Aure het volgende:
Die flessenadapter die vivi postte is van smal naar breed, dus die past ook niet.
Bedoel je die van Avent? Die is toch aan de bovenkant zo breed als hun drinkflessen, en aan de onderkant nóg breder, zo breed als hun bewaarbakjes?

Anyway, Materni flesjes gebruikte ik zelf ook, die passen bijvoorbeeld ook weer in de flessenwarmer van ons kinderdagverblijf en dat lijkt me met die Avent bewaarbakjes van niet. :Y)
  maandag 27 augustus 2018 @ 09:39:01 #169
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181491423
Aure, ik gebruik tot nu toe ook alleen de twee flesjes van Spectra, ik giet dan meteen na het kolven over in zo'n bewaarbakje van Avent. Als O een flesje krijgt dan gieten we het vanuit het bakje over in een andere fles met een wat fijnere speen. Moet zeggen dat dat prima gaat tnt.
pi_181491453
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 09:33 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Bedoel je die van Avent? Die is toch aan de bovenkant zo breed als hun drinkflessen, en aan de onderkant nóg breder, zo breed als hun bewaarbakjes?

Anyway, Materni flesjes gebruikte ik zelf ook, die passen bijvoorbeeld ook weer in de flessenwarmer van ons kinderdagverblijf en dat lijkt me met die Avent bewaarbakjes van niet. :Y)
Ah zit het zo! Ik dacht dus dat het smal was. Maar die bakjes lijken mij wat onhandig, dus het was sowieso geen optie geweest :D die materniflessen lijken mij wel fijn in gebruik ja :) ik heb ze nu in twee verschillende maten besteld.

Hoe labelen jullie ze? Ik zat er aan te denken om overal J. zijn naam er op te stickeren. En dan met schilderstape ofzo de datum erop, dat kan er ook weer makkelijk af.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 augustus 2018 @ 09:49:42 #171
269689 crew  Viv
pi_181491620
quote:
1s.gif Op maandag 27 augustus 2018 09:40 schreef Aure het volgende:
Hoe labelen jullie ze? Ik zat er aan te denken om overal J. zijn naam er op te stickeren. En dan met schilderstape ofzo de datum erop, dat kan er ook weer makkelijk af.
ZZ was destijds de enige baby die moedermelk in Materni-flessen in de koelkast had staan op het kinderdagverblijf, dus ik hoefde niks te labelen qua naam. Qua datum labelde ik ook niks, in mijn eigen koelkast stond het op volgorde in rijtjes, en ik gaf de flessen mee die als eerste op moesten. Ik kon aan de hand van de voorraad, mijn kolfopbrengsten en hoeveel ZZ dronk de bewaartermijn toch wel in de gaten houden.
pi_181491718
Ik heb ze gelabeld met van die naam stickers, en met schilderstape plak ik de datum er op. Werkt top hier!
pi_181493824
jammer dat er geen goede adapter voor is.
wel goed om te weten dat adapters/flesjes van spectra, avent en horigen (en maymom) uitwisselbaar zijn. ik gebruik nu idd horigen met avent flesjes omdat die speen goed bevalt. mocht ik ooit naast de handkolf nog een elektrische willen dan is de spectra dus ook nog een optie.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 augustus 2018 @ 11:41:54 #174
269689 crew  Viv
pi_181494019
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2018 11:35 schreef Elleska het volgende:
jammer dat er geen goede adapter voor is.
Die is er dus wel, maar te duur (ook vanwege verzendkosten vanuit de VS). ;)
pi_181494369
goed punt, geen goede alternatieve adapter.
al vraag ik me dan wel af beldico en materni flesjes wel op de spectra adapter passen omdat zowel de avent als horigen adapter dat probleem hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 27-08-2018 11:58:52 ]
pi_181495851
Aure ik gebruikte altijd zakjes om in te vriezen, wanneer dit 1 voeding betrof gaf ik meestal de zakjes mee. Maar vaak haalde ik ze in de avond uit de diepvries en waren ze in de ochtend net ver genoeg ontdooid om over te kunnen gieten in een bakje/flesje. Hierdoor hoef je niet zoveel bakjes aan te schaffen.

Als label heb ik een naamsticker op alle bakjes geplakt (die blijven gewoon zitten met wassen en uitkoken). Bij de aventbekers kon ik met potlood de datum op de deksel schrijven en met wassen dus verwijderen. Vond ik ideaal ^O^
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:05:47 #177
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181514522
Geen idee of het hier op iemand van toepassing is, en anders for future reference, maar ik kwam een tip delen. Ik heb bij mijn dochter aan de lopende band last van verstoppingen gehad, altijd op dezelfde plekken ook. Ze kreeg het niet goed weg gedronken en de kolf kreeg het ook niet weg.

Nu bij deze baby begon dat ook weer opnieuw, ook weer telkens op dezelfde plekken. De lactatiekundige kwam eigenlijk voor iets anders langs maar ik bracht dit ter sprake, en zij zag dat mijn melk heel geel/vet is. Haar theorie was dat de melk te vet/dik is op de plekken waar ik telkens die verstoppingen heb en dat het dus blijft 'hangen'. Ik ben op haar advies begonnen met lecithinepillen en nu +/- een week daarmee bezig, en de verstoppingen zijn er niet meer. Waar ik eerst altijd harde plekken had, is het nu volledig soepel na een voeding/kolven. Ik ken dit helemaal niet :o, ben er heel blij mee!

Misschien is het wel al 10 x geadviseerd hier :+, maar ik ben het iig nog nooit eerder tegengekomen.
pi_181514646
Advies gezocht!

J. is bijna 9 maanden. Ik kolf op werkdagen nog 2 keer. Ik ben met hooguit een kwartier klaar. Vorige week had ik het met mijn manager over het verlopen van het kolf recht en hij gaf aan er nog nooit van te hebben gehoord en dat ik vooral lekker door moest gaan als ik dat wilde.

Nou zou ik op zich wel over willen naar 1 keer kolven. Ik denk dat mn productie het ook wel moet trekken aangezien J. 's nachts nog 100 keer drinkt. Daarnaast heb ik nog een enorme vriezervoorraad en vind ik het ook niet erg als 'ie kunstvoeding krijgt.

Kan ik proberen over te gaan naar 1 keer kolven, of zouden jullie doorgaan met 2 keer aangezien er buiten omdat-ik-het-wil geen enkele reden is om minder te gaan kolven?
Want het leven is niet meer dan een sprookje
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:00:47 #179
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181515688
Ik ben zelf rond de 12 maanden overgegaan van 2x naar 1x. De reden dat ik dat niet eerder heb geprobeerd, was dat mijn werkagenda hiernaar was ingericht en ik te het was om te veranderen. De zomervakantie was de aanleiding om het alsnog te doen. Hier heb je weinig aan denk ik...
Was trouwens ook wel meespeelde is dat hij overdag bij mij nog vrij vaak dronk voor zijn verjaardag en ik had ook niet heel veel zin om stuwing te krijgen bijvoorbeeld. Nu ging minder kolven heel gemakkelijk maar bij 9 maanden was ik beide keren meestal best blij dat ik aan het apparaat mocht.

@spees: nooit van gehoord! Fijn dat het werkt. Wordt het voeden al minder pijnlijk?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:11:54 #180
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181515930
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 12:00 schreef Lemijn het volgende:

@spees: nooit van gehoord! Fijn dat het werkt. Wordt het voeden al minder pijnlijk?
Helaas is het aanleggen nog steeds erg pijnlijk. Ik moet telkens een schreeuw onderdrukken :X en de pijn duurt dan ongeveer 10-20 seconden en wordt tijdens de tsr weer heftiger.

De kloofjes zijn wel genezen door een zalfje + af en toe rust door te kolven en de melk via een flesje te geven en waar hij de eerste dagen bijna elk uur dronk, drinkt hij nu elke 2 uur ongeveer en soms overdag zelfs nog iets langer ertussen.

Dus waarom dat aanleggen zo pijnlijk blijft.. Misschien toch dat lipbandje+tongriempje. Ik kijk het nog heel even aan of het inderdaad beter wordt als zijn mondholte iets groter wordt, maar als hij 3 weken is en het is nog steeds zo dan ga ik toch met de vk + lk het klieven opnieuw bespreken. Hij is as donderdag 2 weken oud.
pi_181518346
Aure, ik heb voor beide jongens naamstickers besteld bij Goedgemerkt. Die zijn vaatwas- en sterilisatorbestendig dus ik voorzie alle flesjes en drinkbekers eenmaal van naam en dan gaat het jaren mee. De stickers van Twix zijn nu bijna 3 jaar ‘oud’ en echt nog als nieuw.
De datum en hoeveelheid noteer ik op een stukje schilderstape, die plak ik op de deksel van de flessen. Werkt prima.
Hier worden de flessen liggend ingevroren, vandaar dat ik ook de hoeveelheid noteer.
pi_181554319
Ik heb inmiddels ook naamstickers besteld, maar dan ergens anders want daar hadden ze een schattige giraffe O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan doe ik datum en hoeveelheid inderdaad met schilderstape erop, want ik ga ze denk ik ook liggend invriezen.
pi_181557215
Schilderstape liet bij mij los in de vriezer, dus ik schreef met watervaste stift op een plakbandje.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 00:47:01 #184
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181563970
Ik met balpen op plakband of op stickers (gewoon witte blanco stickers). En ik schrijf er elke keer Jacob op, want dat vind ik leuk en ook als is hij de enige op zijn groep, ze moeten het voor de inspectie uitgebreid gemerkt hebben zeggen ze.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181566304
Ik heb een koeltasje voor U. Daarin zitten flesjes die ik nummer met schilderstape met 1, 2, 3, etc. Geen verwarring mogelijk. :P

Ik kwam er gister achter dat ik m’n spullen blijkbaar verkeerd schoonmaak na het kolven. :') Ik maakte ze schoon met kokendheet water.
Protège moi de mes désirs.
pi_181566999
Ik wals er even met een vraagje doorheen. Aangezien het mij niet meer lukt om een borstvoedingscursus te volgen in mijn omgeving, wil ik me graag nog een beetje inlezen. Hebben jullie ideeën welk boek fijn om te lezen en leerzaam is?
Mocht iemand enthousiast zijn over een boek en deze nog te koop hebben dan hou ik me aanbevolen :)
pi_181567574
Van de kraam mocht ik het borstvoedingsboek van La Leche League lenen. veel info staat ook op de site maar vond het boek makkelijker lezen. ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus geen idee of een ander boek nog beter is.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 09:47:07 #188
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_181567719
Ik zou ook voor la leche gaan!
pi_181568151
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 09:03 schreef Peacefulll het volgende:
Ik wals er even met een vraagje doorheen. Aangezien het mij niet meer lukt om een borstvoedingscursus te volgen in mijn omgeving, wil ik me graag nog een beetje inlezen. Hebben jullie ideeën welk boek fijn om te lezen en leerzaam is?
Mocht iemand enthousiast zijn over een boek en deze nog te koop hebben dan hou ik me aanbevolen :)
Ik zag ook deze onlinecursus, zelf geen ervaring mee maar misschien toch een idee?
  donderdag 30 augustus 2018 @ 10:11:17 #190
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_181568200
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_181568206
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 11:12 schreef Krisvc het volgende:
Advies gezocht!

J. is bijna 9 maanden. Ik kolf op werkdagen nog 2 keer. Ik ben met hooguit een kwartier klaar. Vorige week had ik het met mijn manager over het verlopen van het kolf recht en hij gaf aan er nog nooit van te hebben gehoord en dat ik vooral lekker door moest gaan als ik dat wilde.

Nou zou ik op zich wel over willen naar 1 keer kolven. Ik denk dat mn productie het ook wel moet trekken aangezien J. 's nachts nog 100 keer drinkt. Daarnaast heb ik nog een enorme vriezervoorraad en vind ik het ook niet erg als 'ie kunstvoeding krijgt.

Kan ik proberen over te gaan naar 1 keer kolven, of zouden jullie doorgaan met 2 keer aangezien er buiten omdat-ik-het-wil geen enkele reden is om minder te gaan kolven?
Ik zou vooral kijken hoe het qua stuwing voelt. Grote kans dat het werkt maar lijkt me heel verschillend per persoon.

Ik had ook geen zin in 2x kolven maar doe het nu soms toch want net 3x borstontsteking gehad door te weinig kolven en per ongeluk afknellen (na 20 maand voeden voor het eerst :')).

Ofwel ik zou het proberen maar opletten of je niks afknelt.
pi_181569674
Thnx voor de tips! Ik ga de online cursus ook eens bekijken of dat wat is Uni :).
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 30 augustus 2018 @ 12:27:22 #193
269689 crew  Viv
pi_181570804
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 00:47 schreef Lemijn het volgende:
ook als is hij de enige op zijn groep, ze moeten het voor de inspectie uitgebreid gemerkt hebben zeggen ze.
Serieus? Hier dus nooit gedaan. En waar bemoeit de overheid zich mee eigenlijk, alsof er zonder hun toezicht op grote schaal al dan niet bedorven moedermelk aan het verkeerde kind gegeven zou worden. :')
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 07:38 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik kwam er gister achter dat ik m’n spullen blijkbaar verkeerd schoonmaak na het kolven. :') Ik maakte ze schoon met kokendheet water.
Het advies is eerst afspoelen met koud water, zodat de eiwitten in de melk niet stollen en aankoeken in de lastig schoon te maken onderdelen. Daarna met een warm sopje zodat de vetten uit de melk oplossen. Daarna de zeepresten afspoelen en dan eventueel nog steriliseren. Ik spoelde tussen de kolfsessies door alleen koud af, de rest van het ritueel 1x per dag.
pi_181573985
Vraagje, mijn spuuggevoelige baby van 4,5 week heeft in het afgelopen uur in drie etappes aan 1 borst gedronken. Na de eerste ronde kwamen er drie echt grote golven terug. Na de tweede ronde ook nog het nodige. Tussendoor voelde ik een wat dikke melkklier, dus die wilde ik met wat masseren en handkolven wat losser maken. Daarbij stroomde de melk nog volop. Toen heb ik toch de handkolf er nog even bijgepakt en daar kreeg ik nog 30ml melk in. Is dat veel?
Ze is tussen de 4,5 en 5 kg en krijgt zeker nog 7-8 voedingen.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 15:07:34 #195
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181574081
Dat woordje 'nog' in je laatste zin is niet nodig, IMA. 7-8 voedingen beschouwen veel mensen als een minimum. En relatieve overproductie is volgens mij ook wel normaal op die leeftijd. Los daarvan is het enorm wisselend wat mensen met de kolf eruit krijgen dus er is niet zoveel te zeggen over of dat veel is. In ieder geval heb je niet te weinig, lijkt me zo :). Heb je het idee dat het teveel is en je baby er last van heeft?

DUMAN, als U. je melk graag dronk en niet ziek werd enzo, was er weinig aan de hand lijkt me! Ik doe het ook volgens Vivi's protocol minus het steriliseren.

quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:27 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Serieus? Hier dus nooit gedaan. En waar bemoeit de overheid zich mee eigenlijk, alsof er zonder hun toezicht op grote schaal al dan niet bedorven moedermelk aan het verkeerde kind gegeven zou worden. :')
Ja ik vind het ook onzin maar het is de discussie uiteraard niet waard. Ik plak er wel een stickertje op, dikke prima. Ik denk eerlijk gezegd dat ze zelf een protocol hebben gemaakt waar ze zich vervolgens aan moeten houden, en daarna iets met klok en klepel. Het grappige is wel dat ze me niet konden vertellen hoe oud de melk uiterlijk mag zijn voor hun om te geven, dus ik smokkel wel eens met de kolfdatum als ik het prima vind maar zij misschien niet.
edit voor Hupje: ik vind dat dus niet :@ en ik heb het zelfs wel eens gezegd tegen ze. En dat vonden ze dan weer prima :o .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181574106
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 12:27 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Serieus? Hier dus nooit gedaan. En waar bemoeit de overheid zich mee eigenlijk, alsof er zonder hun toezicht op grote schaal al dan niet bedorven moedermelk aan het verkeerde kind gegeven zou worden. :')
Ze waren bij ons kdv zelfs strenger met bewaartermijnen dan La Leche League. Dus ik heb wel eens een plakbandje van ingevroren melk vervangen voor een andere datum en meegegeven :@
pi_181574279
@Lemijn, ja, dat is ook zo. Het zijn er over het algemeen wel meer, maar het voelt niet altijd als een volledige voeding als ze bijvoorbeeld aan het clusteren is.

Nou, ze spuugt wel redelijk wat, en daar heeft ze de laatste dagen weer wat meer last van heb ik de indruk. De grote golf die terugkomt is ook echt heel dun. Maar soms later ook nog wat slijmeriger met stukjes. Het voelde ineens wel als heel veel omdat het na twee keer drinken en die golven melk nog steeds zo enthousiast stroomde..
pi_181575810
Mijn baby van bijna 3 maanden drinkt ook minstens 7 voedingen. Volgens mij zitten we vandaag al op 6 :') maar ik denk dat ie aan het regelen is.

Die materniflesjes zijn binnen! Kan ik die gewoon uitkoken?
pi_181575919
Ik bedoelde ook niet het aantal voedingen hoor, maar de hoeveelheid per voeding.
  donderdag 30 augustus 2018 @ 17:04:20 #200
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181576389
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 16:38 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik bedoelde ook niet het aantal voedingen hoor, maar de hoeveelheid per voeding.
Ja sorry na beter lezen zag ik dat er staat 'krijgt zeker nog 7-8 voedingen' wat ik nu meer lees als 'ze krijgt vaak'.
En die hoeveelheden... ik doorgrond het na meer dan een jaar nog steeds niet helemaal, dit ingenieuze regelsysteem. Ik grijp vaak maar weer terug op 1) is de baby tevreden en groeiend, en 2) ben ik nog tevreden. Tevreden omvat wat mij betreft bij kleine baby's wel spugen maar niet teveel last daarvan of van overspoeld worden. Als 2x ja, dan zal het wel goed zijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 30 augustus 2018 @ 17:12:30 #201
269689 crew  Viv
pi_181576617
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 16:33 schreef Aure het volgende:
Die materniflesjes zijn binnen! Kan ik die gewoon uitkoken?
Als het goed is zijn ze voorgesteriliseerd, dus de eerste keer kun je ze zo gebruiken. :Y) Daarna kan je ze uitkoken/magnetronsteriliseren wat je wil.
pi_181576918
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 17:12 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Als het goed is zijn ze voorgesteriliseerd, dus de eerste keer kun je ze zo gebruiken. :Y) Daarna kan je ze uitkoken/magnetronsteriliseren wat je wil.
Ah ja je hebt gelijk! Scheelt weer wat werk :D
pi_181582377
Nog iets dat ik niet herken van mijn vorige twee: mijn baby piept heel veel tijdens het drinken. Het is een vrij harde piep en gaat samen met het inademen, althans zo klinkt het. Zou dat nog iets te maken kunnen hebben met zijn drinktechniek? Of doen veel baby's dit?
pi_181591920
Ik had er nog nooit van gehoord Spees, maar blijkbaar komt dat vaker voor: babyenborstvoeding.nl/kind-maakt-piepend-geluid-tijdens-drinken/
pi_181592283
Mocht er nog iemand belangstelling hebben voor een medela freestyle: er ligt er hier nu nog steeds een te verstoffen op zolder zeg maar. Inclusief tas en vriestasje met elementen.
+heel veel medelaflesjes, maar wat ik daarmee moet? Wordt afgeraden die 2ehands te gebruiken toch? (Al weet ik niet waarom dan want grondig schoongemaakt en uitgekookt)

[ Bericht 6% gewijzigd door Vosje6 op 31-08-2018 10:31:44 ]
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:25:15 #206
319308 Tink89
To live is to dance
pi_181593598
Waarom zou tweedehands niet kunnen? Je kunt alles uitkoken, toch?

Wij gaan wrs voor nieuw omdat de verzekering alleen van de nieuwe kolf een deel betaalt en ik dan net zo lief een nieuwe met garantie enzo heb.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_181603005
Ik heb vandaag toch 'mijn' lactatiekundige laten langs komen. Hert lipbandje van M is kort, dat in combinatie met spruw veroorzaakt de gevoeligheid. Spruw wordt al behandeld, en ik heb tips gekregen om zijn bovenlipje naar buiten te krijgen.

Het tongriempje van R is te kort waardoor hij moeite heeft met drinken. Advies is klieven, ook vanwege eventuele problemen in de toekomst.

Maar.. Ik eindigde het consult met twee drinkende babies aan de borst O+ we zijn nog niet zo ver dat ik kan stoppen met kolven en de fles, maar ik zet in ieder geval alles op alles om ze allebei aan de borst te krijgen.
pi_181603020
Wanneer zijn jullie begonnen met het aanleren van een flesje? Ik geef Bikkel ( 3 weken ) nu gewoon de borst maar volgens het cb is het verstandig om rond de 5 weken 2 x per week via een flesje te voeden zodat ze er makkelijker aan wennen. Ik hoef niet te kolven ivm werk omdat ik een bedrijf aan huis heb en altijd kan voeden wanneer hij erom vraagt maar puur voor als we een keertje een avondje uit willen oid over een paar maanden ( ik kan me nu alleen niet voorstellen die kleine ooit alleen te laten :@ ) .
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_181603199
Wij zijn deze keer met 3 weken begonnen ivm een diploma-uitreiking waar ik per se bij wilde zijn (en moest speechen, dus de baby kon niet mee). Ging supergoed, tevreden baby, alles prima. En nu is ze 11 weken en pakt ze de fles voor geen meter meer.
Bij mijn oudste met 6 weken begonnen met oefenen, die accepteerde hem uiteindelijk pas met 6,5 maand :')

Ik ben mijn geloof in ‘oefenen’ dus een beetje kwijt :P
pi_181603294
wij hebben bij de oudste in de laatste weken voor ze naar de opvang ging voor het eerst eens een flesje gegeven. Nooit een probleem geweest! Wennen was niet nosig. Wij hadden de Medela-speen, die vraagt dezelfde drinktechniek als de borst.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:56:15 #211
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181603372
Wij zijn in de kraamweek al gestart om af en toe een gekolfd flesje te geven. De kraamzorg was eigenlijk niet zo'n fan van zo vroeg starten, maar zag de 'noodzaak' bij ons wel. Zij raadde aan om dan wel Dr Brown of Difrax te gebruiken vanwege keer gelijkenis van die spenen met drinken aan de borst. Geen idee of daar de meningen over verschillen eigenlijk. O drinkt gelukkig vooralsnog prima zowel zijn flesjes als aan de borst.
pi_181605081
Hier ook al in de kraamweek gestart en het gaat nog steeds goed. Maar volgens mij maakt het hem niet zo uit waar het in zit, als hij maar zijn melk kan drinken :')
pi_181610802
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 20:13 schreef Aure het volgende:
Hier ook al in de kraamweek gestart en het gaat nog steeds goed. Maar volgens mij maakt het hem niet zo uit waar het in zit, als hij maar zijn melk kan drinken :')
Ik denk dat dat hier ook het geval zal zijn maar we gaan het meemaken. Prenatal heeft dit weekend 15% korting op alles dus maar even kijken voor een kolf. Dan kunnen vriendlief en oma de kleine ook af en toe drinken geven. Dat is nu wel hier af en toe een dingetje dat vriendlief zich wat overbodig voelt omdat hij nog niet zoveel kan doen met de baby. Als hij dan een paar keer per week ( het advies van het cb is minimaal 2 x per week ) een flesje met net gekolfte melk kan geven is dat voor hem ook wel leuk.

Nog advies voor een goede kolf? Ik neig nu naar de Medela swing omdat ik niet zo vaak hoef te kolven dus geen hele uitgebreide hoef.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_181610854
Ik heb een medela swing. Fijn apparaat. Ik kolf wel vaker dan verwacht dus achteraf had ik misschien liever een dubbelzijdige kolf gehad.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_181611160
Nou ben ik niet 1 van de handigste maar ik heb op het begin met een dubbele kolf gewerkt ( gehuurd ) om de melkproductie op gang te krijgen na mijn ks maar hoe werk je dan met een dubbele kolf? Ik had beide handen nodig om de schelpen op hun plek te houden en moest dan met mijn neus of teen de kolfmachine aanzetten :+ . Voor mij ook nog een reden om voor een enkele kolf te gaan trouwens...
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 1 september 2018 @ 00:17:04 #216
269689 crew  Viv
pi_181612356
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 18:38 schreef Cassandra87 het volgende:
Maar.. Ik eindigde het consult met twee drinkende babies aan de borst O+ we zijn nog niet zo ver dat ik kan stoppen met kolven en de fles, maar ik zet in ieder geval alles op alles om ze allebei aan de borst te krijgen.
O+ Wat een verschil maakt dat altijd hè, als een fijne lk meekijkt en helpt. Hopelijk snel verbetering na het klieven!
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 augustus 2018 23:30 schreef Wolken het volgende:
Nou ben ik niet 1 van de handigste maar ik heb op het begin met een dubbele kolf gewerkt ( gehuurd ) om de melkproductie op gang te krijgen na mijn ks maar hoe werk je dan met een dubbele kolf? Ik had beide handen nodig om de schelpen op hun plek te houden en moest dan met mijn neus of teen de kolfmachine aanzetten :+ . Voor mij ook nog een reden om voor een enkele kolf te gaan trouwens...
Het makkelijkste is een kolfbh, dan heb je beide handen vrij voor het bedienen van de kolf, eten & drinken, je telefoon of pc, etc. _O_

En anders zo:
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 01:15 schreef ViviRAWRS het volgende:
Mijn truc: voorover buigen totdat de flesjes je bovenbenen raken. Als je je rechterhand wil gebruiken om de kolf te bedienen, dan zet je je rechter kolfset even klem tussen je borst en bovenbeen. Dit gaat gemakkelijker als je zo'n flessenstandaard aan het flesje hebt zitten (voor meer grip):
[ afbeelding ]
of zo:
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 08:02 schreef Nolita het volgende:
Het hoe dubbelzijdig kolven heb ik ook hier geleerd. Ik zat de eerste keer ook zo van 'hoe dan'!? En kolvde toen maar enkelzijdig :')

De truc die voor mij werkt om met 1 arm/hand beide flesjes vast te houden: het ene flesje tussen elleboog klemmen (borstschild/back flow protector blijft op mijn arm hangen) en het andere flesje met de hand van dezelfde arm vasthouden. Zo heb ik altijd 1 hand vrij.
pi_181616018
als je maar af en toe wil kolven voor een oefenflesje, wil je dan wel een elektrische?
ik heb om die reden gekozen voor een handkolf. daarmee kan ik tijdens het voeden de andere kant kolven.

elektrisch zou ik altijd kiezen voor een waarmee je ook dubbelzijdig kan kolven. dan heb je die mogelijkheid ook

[ Bericht 12% gewijzigd door Elleska op 01-09-2018 09:10:20 ]
  zaterdag 1 september 2018 @ 13:35:02 #218
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181619848
Wat denken jullie... Zou dit spruw kunnen zijn?



Ik heb geprobeerd het met een droog keukenrolletje weg te vegen, maar volgens mij gaat er niks weg...

Heb hier nooit spruw gehad dus weet niet precies hoe ik het nu moet herkennen..
pi_181619948
Lijkt er wel op Spees :{
Had je nog iets aan het tongriempje laten doen? Door een beperkte tongmobiliteit kan spruw vaker voorkomen hè.. en in het artikel van Vosje over jouw vraag mbt piepende geluid staat ook dat er een verband is met beperkte tongriempje en piepen tijdens drinken. :{
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  zaterdag 1 september 2018 @ 13:52:27 #220
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181620119
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:40 schreef Morretje het volgende:
Lijkt er wel op Spees :{
Had je nog iets aan het tongriempje laten doen? Door een beperkte tongmobiliteit kan spruw vaker voorkomen hè.. en in het artikel van Vosje over jouw vraag mbt piepende geluid staat ook dat er een verband is met beperkte tongriempje en piepen tijdens drinken. :{
Was er al een beetje bang voor.. :{ stom van me dat het niet eerder in me op is gekomen met die blijvende pijn. Mijn tepels doen eigenlijk de hele dag door een soort van pijn, maar ik ben er aan gewend ofzo waardoor ik er niet zoveel aandacht meer aan besteed.

Douche of lichte aanraking kan ik niet verdragen. Ook een soort uitstraling richting mn oksels, en sinds een aantal dagen drinkt O nog onrustiger dan anders, ofwel telkens loslaten en opnieuw aanhappen, ofwel soms minutenlang zweven en 'spechten' maar niet daadwerkelijk aanhappen en dan heel boos worden. Een gekolfd flesje gaat snel en probleemloos. Ook heeft hij zo'n parelmoerglansje op zijn lippen.

Nou -O- spruw kon er ook nog wel bij, borstvoeding is niet echt een picnic in the park deze keer.

Wat is nu precies het juiste plan van aanpak? Bel je hiervoor de huisarts of kan ik medicijnen bij de apotheek halen? Op Google vind ik zoveel verschillende adviezen...

Ik zou eigenlijk tot eind komende week wachten met bellen voor het tongriempje, omdat hij volgens de lk met een week of drie wel een grotere mondholte zou hebben (zij vond het tongriempje+lipbandje slechts iets kort lijken dus vandaar drie weken afwachtend beleid met bepaalde aanhaptechnieken ipv meteen klieven), maar omdat ik nog steeds zoveel pijn heb bij het aanleggen had ik me al voorgenomen om maandag meteen te bellen. Dus nog niet gekliefd, wel in de planning.

Oh, en ik had een mooi voorraadje gekolfd de laatste week, ik lees dat ik dat nu moet weggooien -O-
pi_181620478
Spees je krijgt het op recept je kan ook de HAP bellen. Wat rot hopelijk gaat het snel weg en doet het voeden niet meer zoveel pijn! :*
pi_181620542
Als voeden als zo gevoelig is vind ik het niet gek dat je het juist dan mist Spees, niet jezelf stom noemen daarom
Misschien is gentiaan violet bij zo’n mini wel werkbaarder dan de gangbare medicijnen. GV hoeft nml maar 1 x per dag..
Maar dat kun je alleen bij eurolac bestellen volgens mij. Anders huisarts>apotheek idd.
Wb klieven/laseren zoek uit of degene die je op het oog hebt er ook echt verstand van heeft. Ik weet niet waar je woont, maar in Eindhoven, Den Bosch en Groningen zitten gespecialiseerde tandartsen die dit dagelijks beoordelen en behandelen. KNO-artsen mogen klieven maar zien er over het algemeen niet genoeg om goed te beoordelen en behandelen.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  zaterdag 1 september 2018 @ 15:13:32 #223
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181621621
Bedankt Morretje, ik heb inmiddels alle reformhuizen etc in de omgeving en de apotheek gebeld, niemand heeft GV in huis helaas. Heb nu de hap gebeld en ik krijg nystatine voorgeschreven.

Bedankt voor je tip vwb het klieven, Ehv is hier in de buurt. Mijn vk had het over het ziekenhuis in Veldhoven, dat ze daar normaal gesproken heen verwijzen voor het lipbandje (tongriempje doen ze zelf).
pi_181622033
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 13:52 schreef Spees_Eend het volgende:

Oh, en ik had een mooi voorraadje gekolfd de laatste week, ik lees dat ik dat nu moet weggooien -O-
niet weggooien, dat kan je nog pasteuriseren. daarna mag je het weer invriezen.

gentiaan violet heb ik uiteindelijk niet gebruikt maar had begrepen dat de apotheek niet altijd de juiste verhouding heeft (te hoog alcoholpercentage ?). beter via een lactatiekundige kopen zoals bijvoorbeeld eurolac welke al werd genoemd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Elleska op 01-09-2018 15:43:50 ]
  zaterdag 1 september 2018 @ 18:23:03 #225
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181625538
De effectiviteit van nystatine wisselt nogal, lees ik. Hopelijk horen wij bij het percentage waarbij het wel werkt. Wat een plekspul is het :X

Bedankt voor je tip Elleska, ik ga de melk maar pasteuriseren. 👍
pi_181626603
bij ons werkte de nystantine, hoop bij jullie ook. als het niet werkt kan je altijd nog GV proberen.

in het vorige topic had ik wat vragen gesteld over de nystantine en het toedienen, misschien heb je daar ook nog iets aan?
en heb je ook iets voor jezelf?
  zaterdag 1 september 2018 @ 19:26:47 #227
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181626753
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 19:20 schreef Elleska het volgende:
bij ons werkte de nystantine, hoop bij jullie ook. als het niet werkt kan je altijd nog GV proberen.

in het vorige topic had ik wat vragen gesteld over de nystantine en het toedienen, misschien heb je daar ook nog iets aan?
en heb je ook iets voor jezelf?
Dank je, had ik nog niet gezien dus ik ga eens teruglezen.

Ik heb voor mezelf miconazolzalf.

Ik hoop dat het me lukt om al het steriliseren en op 60 graden wassen enzo te doen, het is best lastig op super hygiënisch te zijn met nog een 3- en 5-jarige in huis die met al hun goede bedoelingen toch steeds vergeten dat ze niet met hun handen aan de fiep/fles/mond/etc van de baby mogen komen 😅
pi_181628044
Spees bij ons werkte het na 3 dagen al maar heb wel de kuur afgemaakt.
Tip gebruik oude spuugdoekjes want het gaat er niet meer uit :P
pi_181630020
Bij mij zijn alle vlekken met gewoon wassen eruit gegaan.

Succes spees. Klinkt wel als een uitdaging met nog 2 kinderen.
  zaterdag 1 september 2018 @ 22:40:28 #230
171422 LadyBlack
paint it black
pi_181631076
Spees, bij E werkte nystatine ook supersnel ^O^ Wat een gedoe zeg...

En na elke voeding door t mondje smeren met een wattenstaafje was beduidend werkbaarder dan zo'n spuitje met 1 ml in t mondje spuiten :X

Succes!
  zondag 2 september 2018 @ 11:00:28 #231
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181638274
Bedankt, dat ga ik ook eens proberen. Met dat spuitje is idd niet te doen, wordt een grote plakboel en hij gaat er van kokhalzen _O-
pi_181638802
En het smaakt ook super vies (ik proef alles voordat ik het m’n kind geef). U. moest de eerste keer zo hard overgeven van dat spul. Werkt ook niet zo goed. :')
Protège moi de mes désirs.
pi_181641131
L vond het eerst ook om te spugen maar na een paar dagen was het blijkbaar toch lekker. dan zat hij met mond open te wippen in de wipstoel zodra het spuitje in beeld kwam.

ik deed dat dus wel met het spuitje maar niet die 1ml tegelijk. drupje in de ene wangzak, drupje in de andere wangzak, drupje op de tong en daarna even met een schone pink verspreiden. lastigste vond ik om het spul te geven nadat ik hem in slaap had gevoed.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 02-09-2018 14:54:30 ]
  zondag 2 september 2018 @ 19:40:14 #234
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181648115
Tot wanneer moet ik eigenlijk alles waar melk op druppelt (BH en andere kleding, omdat hij vaak loslaat tijdens het drinken gebeurt dat nogal vaak) op 60 graden wassen? Tot ik niks meer op zijn tong zie?
pi_181665056
Even een vraag; ik heb tepelkloofjes, met name links (rechts 1 miniplekje) sinds gisteren. Ze zijn ontstaan na de stuwing, dus ik denk dat het is gekomen door moeizamer kunnen aanhappen door de stuwing en wellicht weer gewenning aan mijn kant door het weer voeden.

Nu kijkt de kraamhulp nog mee, en volgens haar hapt baby goed aan (volgens mij ook; grote hap, pakt een flink stuk tepelhof mee). Toch is het voeden nu heel gevoelig (maar goed; dat komt nu misschien ook door die kloven?)

Vraag; meer mensen ervaring met kloven door de start met bv? Kan dat “vanzelf” overgaan als je doorvoed? Ik lees overal dat tepelkloven 9 vd 10x ontstaan door fout aanleggen, en als dat hier het geval is gaat er iets mis dat ik (en de kraamhulp) niet kan zien en ga ik een lactatiekundige vragen mee te kijken...
  maandag 3 september 2018 @ 16:43:53 #236
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_181665596
Ja kloven is altijd een teken van iets mis gegaan, maar dat kan ook nog pijn doen als het wel goed gaat maar niet over is, dikke klodder lanoline voor, en na het voeden helpt al enorm. Niets doen
Dan zou het met 1 a 2 dagen minder of al over moeten zijn.

(ik zou niet op een kraamhulp vertrouwen op dit soort dingen maar echt toch kiezen voor een IBCLC lactatiekundige )

https://www.nvlborstvoeding.nl/doet-nvl-en-lactatiekundige-ibclc/
pi_181665660
Ik heb aan 1 kant in de eerste paar dagen een kloof gehad zonder dat er problemen waren met aanhappen (anders dan dat ik en baby nog wat moesten oefenen). Ging vanzelf over en daarna nooit weer last van gehad. Als jullie er verder van overtuigd zijn dat het goed loopt zou ik daar vanuit gaan, tenzij er andere aanwijzingen zijn dat het niet goed loopt. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_181665803
quote:
17s.gif Op maandag 3 september 2018 16:43 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ja kloven is altijd een teken van iets mis gegaan, maar dat kan ook nog pijn doen als het wel goed gaat maar niet over is, dikke klodder lanoline voor, en na het voeden helpt al enorm. Niets doen
Dan zou het met 1 a 2 dagen minder of al over moeten zijn.

(ik zou niet op een kraamhulp vertrouwen op dit soort dingen maar echt toch kiezen voor een IBCLC lactatiekundige )

https://www.nvlborstvoeding.nl/doet-nvl-en-lactatiekundige-ibclc/
Thanks!

Ik denk dat het inderdaad niet lekker aanhappen met de stuwing is geweest. Ik gebruik nu purelan en van die hydrogelcompressen, dat verzacht inderdaad! Ik kijk het nog 2 dagen aan en anders ga ik inderdaad voor een goede Lk!
pi_181665806
ik had vorige week een kloof. ik weet wat er fout ging maarja toen was de schade er al. enkel lanoline was niet voldoende, wat wel werkte was even 2 dagen met die kant in een andere houding voeden bijv de rugbyhouding.
pi_181678538
Wat steriliseren van kolfspullen en flessen betreft: hoe doen jullie dat handig?
Ik heb een magnetronsterilisator maar als het daaruit komt is het nat. Drogen jullie alles helemaal goed af met een schone theedoek? Of aan de lucht drogen op een schone theedoek? En dan doppen erop of juist eraf laten? En de kolf weer in elkaar?

Ik doe eigenlijk maar wat :@ en weet niet waar je nou goed aan doet.
  dinsdag 4 september 2018 @ 09:31:23 #241
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181678581
Ik laat het eigenlijk altijd in losse onderdelen aan de lucht drogen. Soms uitgestald op een hydrofiel of keukenrol, soms vergeet ik het en droogt het op in de sterilisator (zet m wel altijd meteen open :+)

Edit: ik moet hierbij zeggen dat ik hier ook in de categorie "ik doe maar wat" val, zoals met zoveel dingen :+
pi_181681896
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2018 09:26 schreef Malteser het volgende:
Wat steriliseren van kolfspullen en flessen betreft: hoe doen jullie dat handig?
Ik heb een magnetronsterilisator maar als het daaruit komt is het nat. Drogen jullie alles helemaal goed af met een schone theedoek? Of aan de lucht drogen op een schone theedoek? En dan doppen erop of juist eraf laten? En de kolf weer in elkaar?

Ik doe eigenlijk maar wat :@ en weet niet waar je nou goed aan doet.
Ik steriliseerde dus bij W. na de kraamweek niet meer. Ik waste gewoon alles af aan het einde van de dag (of het ging mee in de vaatwasser).
pi_181682217
Ik was ook alles af in een heet sopje en dan met heet water naspoelen en op een theedoek aan de lucht laten drogen. Flesjes, doppen en kolfspullen liggen dan allemaal als losse onderdelen op de theedoek.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 4 september 2018 @ 14:13:59 #244
269689 crew  Viv
pi_181682901
Ik legde alles in losse onderdelen "te drogen" op een hydrofiel (meestal had ik de kolfspullen alweer nodig voordat ze droog waren, bij de meeste onderdelen is dat ook geen probleem).
pi_181686285
Hoi, meld ;)

En natuurlijk heb ook ik een vraag ;)

Vrijdagavond is het meisje (hier straks bekend als Li) geboren ;)
Ik was al “bang” voor de borstvoeding. Bij Ow en Js ging het allemaal niet heel soepel.

Li ging na de bevalling meteen aan de borst, heeft dat perfect gedaan en ook het weekend ging goed. Sinds gisteren ging het minder en kreeg ik ook stuwing.

Het lijkt alsof mn tepels minder gemakkelijk aan te happen zijn. Terugzoekend bij Js zie ik dat dat vier jaar geleden ook gebeurde.
Gisteravond mooie kloven cadeau gekregen, dus waarschijnlijk toch niet goed genoeg aangehapt. Afgelopen nacht heb ik, heel eigenwijs, een tepelhoedje erbij gepakt en dat ging redelijk soepel.

Goed mijn vraag dus, de kraamzorg is nogal “streng” en “hardhandig” bij het aanleggen. Veel en snel stimuleren bij het aanhappen en daarna moet ze zo snel mogelijk gaan drinken en stimuleert ze Li bij iedere 5 sec rust al. Zij geeft dat dit belangrijk is omdat ze niet zoveel energie heeft. “Klopt” dit? Het voelt zo tegennatuurlijk omdat ik veel meer van rust ben. En afgelopen nachten deed ze dan misschien wel iets langer over de voedingen, maar er kwam wel iets ;)

Li slaapt idd wel eigenlijk bijna de hele dag en heeft ook weinig energie. Meldt zich wel om voedingen, maar valt binnen 5 a 10 min weer in slaap. (Behalve ‘s nachts ;) herkenbaar toch ;) ). Ze is +/- 200 g afgevallen en vandaag voor het eerst 20 gr aangekomen.
De kraamzorg is ook lactatiedeskundige op de neo in een ziekenhuis vertelde ze...
pi_181687531
Hoeveel woog Li bij de geboorte?
Minder goed kunnen aanhappen bij stuwing is goed mogelijk doordat de tepelhof ook vrij strak staat. Je zou evt de eerste druk er een beetje af kunnen halen zodat ze in wat zachter weefsel kan happen?

Ze klinkt wel als een kraam van de standaard regeltjes ipv kijken naar hoe jullie dochter omgaat met de voedingen. En er waarschijnlijk wat extra druk achter zetten met haar 'deskundige'?
  woensdag 5 september 2018 @ 10:48:21 #247
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181700305
Nog even een update van hier, heb vanochtend een lang en verhelderend consult gehad bij de lactatiekundige. Ik blijk Raynauds te hebben, dat veroorzaakt de heftige pijn bij het voeden.

Tongriempje en lipbandje zijn voor de zekerheid nog eens gecheckt, hij kan nu eigenlijk zijn tong heel mooi rond maken en uitsteken en op het lipbandje zit een minimale 'afwijking' waarvan ze zich niet kunnen voorstellen dat klieven effect heeft.

De spruw is gelukkig op zijn retour.
pi_181700834
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 10:48 schreef Spees_Eend het volgende:
Nog even een update van hier, heb vanochtend een lang en verhelderend consult gehad bij de lactatiekundige. Ik blijk Raynauds te hebben, dat veroorzaakt de heftige pijn bij het voeden.

Tongriempje en lipbandje zijn voor de zekerheid nog eens gecheckt, hij kan nu eigenlijk zijn tong heel mooi rond maken en uitsteken en op het lipbandje zit een minimale 'afwijking' waarvan ze zich niet kunnen voorstellen dat klieven effect heeft.

De spruw is gelukkig op zijn retour.
Oh dat doet zo'n pijn! Bij O daardoor moeten stoppen (wist te laat wat t was, geen goed advies) bij E wel ruim 2jr gevoed want wel goed advies en verbetering.

Heb je goede tips gekregen?
Supplementen ed...
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  woensdag 5 september 2018 @ 11:30:36 #249
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181701011
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 11:20 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

Oh dat doet zo'n pijn! Bij O daardoor moeten stoppen (wist te laat wat t was, geen goed advies) bij E wel ruim 2jr gevoed want wel goed advies en verbetering.

Heb je goede tips gekregen?
Supplementen ed...
Jammer dat je er te laat achter kwam! Het is soms ook zo zoeken, daar ben ik inmiddels ook wel achter 😅

Ik heb inderdaad advies gekregen over supplementen, en heb warme gelcompressen gekregen die ik voor iedere voeding in mijn bh moet stoppen om zo de vaten wat te verwijden.

Had jij ook dat het voeden tijdens het toeschietreflex zo'n pijn deed? Dat voelt bij mij net alsof er in mn tepels gesneden wordt ofzo :X, de tranen springen telkens in mn ogen dan. Hopelijk snel verbetering met de nieuwe adviezen!
pi_181702078
quote:
1s.gif Op woensdag 5 september 2018 11:30 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Jammer dat je er te laat achter kwam! Het is soms ook zo zoeken, daar ben ik inmiddels ook wel achter 😅

Ik heb inderdaad advies gekregen over supplementen, en heb warme gelcompressen gekregen die ik voor iedere voeding in mijn bh moet stoppen om zo de vaten wat te verwijden.

Had jij ook dat het voeden tijdens het toeschietreflex zo'n pijn deed? Dat voelt bij mij net alsof er in mn tepels gesneden wordt ofzo :X, de tranen springen telkens in mn ogen dan. Hopelijk snel verbetering met de nieuwe adviezen!
Ja dat was killing. De supplementen hebben hier veel verschil gemaakt. Koste wel weken/maanden maar met de hoge dosering magnesium en calcium werd de pijn wel minder langzaamaan. En ging uiteindelijk ook weg.

Direct na het drinken afdekken, niet laten drogen dus & niet laten sabbelen waren hier een must. E kreeg meteen een speentje om na sabbelen te voorkomen.

Maar uiteindelijk dus echt volledig pijnloos! Af en toe nog een steekje bij groot verschil tussen mondtemperatuur & omgeving
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  woensdag 5 september 2018 @ 21:24:11 #251
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181714225
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 17:26 schreef Loj het volgende:
Goed mijn vraag dus, de kraamzorg is nogal “streng” en “hardhandig” bij het aanleggen. Veel en snel stimuleren bij het aanhappen en daarna moet ze zo snel mogelijk gaan drinken en stimuleert ze Li bij iedere 5 sec rust al. Zij geeft dat dit belangrijk is omdat ze niet zoveel energie heeft. “Klopt” dit? Het voelt zo tegennatuurlijk omdat ik veel meer van rust ben. En afgelopen nachten deed ze dan misschien wel iets langer over de voedingen, maar er kwam wel iets ;)

Li slaapt idd wel eigenlijk bijna de hele dag en heeft ook weinig energie. Meldt zich wel om voedingen, maar valt binnen 5 a 10 min weer in slaap. (Behalve ‘s nachts ;) herkenbaar toch ;) ). Ze is +/- 200 g afgevallen en vandaag voor het eerst 20 gr aangekomen.
De kraamzorg is ook lactatiedeskundige op de neo in een ziekenhuis vertelde ze...
Ik begrijp niks van steeds maar stimuleren en snel en streng, en al helemaal niet van hardhandig. Mijn kraamzorg zat nooit aan mijn baby als hij dronk. En ik ook niet (behalve om te aaien). Nou snapte hij het goed en ik had snel genoeg melk en hij was al 4 kg bij geboorte, maar volgens mij geldt voor alle baby's dat ze het drinken leren door het gewoon te proberen en te doen. Zoals ze alles leren. Dus als er alweer groei is zou ik zeggen: afblijven, iedereen. In bed liggen en haar de tijd geven. Logisch dat ze veel slaapt, ze heeft nog niks anders te doen dan slapen en drinken en slapen en drinken. En daardoor groeien. En wat is weinig energie? Hoe zie je dat bij zo'n kleintje? Telkens snel in slaap vallen in combinatie met niet goed plassen en groeien kan natuurlijk een ding zijn, dat snap ik ook wel. Maar zo klinkt het eigenlijk niet.

Nog gefeliciteerd, trouwens :).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_181720506
Mijn eerste kraamzorg hamerde er ook op dat er actief gedronken moest worden, als de baby in slaap dreigde te vallen en stopte met drinken dus even plagen door te kietelen etc.
Ik weet niet of dat daadwerkelijk effect heeft gehad, maar ik was na de kraamweek altijd binnen 15 minuten klaar met voeden, vond ik best fijn.
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_181721313
Loj, gefeliciteerd nog! Een tussenweg is er ook nog denk ik. Als in: af en toe stimuleren, maar verder vooral veel laten. Dat deed de kraamzorg bij B en voelde wel goed. Ze liet hem gewoon z'n ding doen, en viel hij in slaap dan geen probleem. Toen hij niet goed genoeg aankwam zijn we iets meer gaan stimuleren, maar nog steeds zachtjes. Sluit me verder helemaal aan bij Lemijn, vooral groei en plasluiers in de gaten houden en dan lekker haar ding laten doen doen O+
pi_181725777
Vraag aan de spruw ervaringsdeskundigen: dinsdag leek de spruw op de tong van mijn baby al een stuk minder dan maandag (we behandelen sinds zaterdag) maar nu lukte het net weer om een foto te maken en ik had eigenlijk wel meer verbetering verwacht... Het lijkt zelfs wel meer geworden of niet :?




Had ik inmiddels al meer resultaat moeten hebben, of moet ik meer geduld hebben?

Behandeling is op het moment Nystatine (na elke voeding) voor hem en miconazol voor mij. Mijn lk adviseerde al op GV over te gaan als de nystatine niet zou werken. (GV zouden we pas dinsdag binnen hebben gehad en wilde zaterdag wel al met een behandeling beginnen ivm de pijn en zijn onrust)
pi_181725870
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2018 17:26 schreef Loj het volgende:
Hoi, meld ;)

En natuurlijk heb ook ik een vraag ;)

Vrijdagavond is het meisje (hier straks bekend als Li) geboren ;)
Ik was al “bang” voor de borstvoeding. Bij Ow en Js ging het allemaal niet heel soepel.

Li ging na de bevalling meteen aan de borst, heeft dat perfect gedaan en ook het weekend ging goed. Sinds gisteren ging het minder en kreeg ik ook stuwing.

Het lijkt alsof mn tepels minder gemakkelijk aan te happen zijn. Terugzoekend bij Js zie ik dat dat vier jaar geleden ook gebeurde.
Gisteravond mooie kloven cadeau gekregen, dus waarschijnlijk toch niet goed genoeg aangehapt. Afgelopen nacht heb ik, heel eigenwijs, een tepelhoedje erbij gepakt en dat ging redelijk soepel.

Goed mijn vraag dus, de kraamzorg is nogal “streng” en “hardhandig” bij het aanleggen. Veel en snel stimuleren bij het aanhappen en daarna moet ze zo snel mogelijk gaan drinken en stimuleert ze Li bij iedere 5 sec rust al. Zij geeft dat dit belangrijk is omdat ze niet zoveel energie heeft. “Klopt” dit? Het voelt zo tegennatuurlijk omdat ik veel meer van rust ben. En afgelopen nachten deed ze dan misschien wel iets langer over de voedingen, maar er kwam wel iets ;)

Li slaapt idd wel eigenlijk bijna de hele dag en heeft ook weinig energie. Meldt zich wel om voedingen, maar valt binnen 5 a 10 min weer in slaap. (Behalve ‘s nachts ;) herkenbaar toch ;) ). Ze is +/- 200 g afgevallen en vandaag voor het eerst 20 gr aangekomen.
De kraamzorg is ook lactatiedeskundige op de neo in een ziekenhuis vertelde ze...
Lactatiekundige op een kraam of neo afdeling zou ik niet teveel waarde aan hechten. De ‘lactatiekundige’ van mijn ziekenhuis was ook hardhandig en heel ouderwets, en heeft me met twee kapotte tepels naar huis gekregen, absoluut niet adequaat.

Is ze IBCLC? Anders kan ik je de zoete parel in Hazerswoude aanraden, topvrouw!
Kwak
pi_181728297
Dank voor de reacties!

Gisteren was ze weer iets afgevallen en ging richting die 10% (ze woog bijna 3300 bij de geboorte en was dinsdag gegroeid naar 3100, maar gisteren weer afgevallen naar 3080). Dus we zijn wel iets gaan bijvoeden. Omdat ik toch eigenwijs af en toe het tepelhoedje erbij pakte vind ik dat ook niet zo erg. Bijvoeden met bv trouwens, kolven gaat belachelijk goed namelijk (en vooral ook zonder tranen :D ).

Vanochtend was ze een mooie 3150 dus weer netjes gegroeid en vandaag geen bijvoeding gegeven. (Fijn nu al een voorraadje :) ).

Ik heb het vandaag tegen haar gezegd, blijf maar even van haar af en laat mij het doen. Ik herken het ook niet, ze drinkt een paar seconden en rust een paar seconden. Maar als het nodig is wrijf ik rustig over haar handje of kriebel een beetje onder haar kinnetje. Het weinig energie is ook te merken aan haar temp, die is toch wel wat lager telkens :)

Aanleggen gaat nog niet heel lekker, maar morgen is de kraamzorg er nog bij 1 voeding en dan mogen we het al alleen gaan doen. Ik heb een weegschaal, dus als ik haar daar dan dagelijks op leg voor zeg een weekje heb ik wel een redelijk beeld of ze groeit toch :)

Dacht idd na het weekend een lk te bellen voor het aanleggen. Tnx voor de tip Kwak! Ik heb vooral het idee dat ik zelf gewoon geen aanlegtalent heb en dat Li het prima doet :@

Goed plan of zie ik iets over hoofd?
pi_181743966
Balen van de spruw Spees. Het lijkt inderdaad weer meer te zijn.

Loj, klinkt wel als een goed plan maar ik heb niet zoveel ervaring.

Mars (4,5 maand) slaapt door, al een maand of twee. Ik word dan ‘s morgens wakker met mega volle borsten. Hij dronk dan rond 7.00 uur goed aan beide borsten. Dan slaapt hij weer verder.

Maar sinds een goede week drinkt hij nog maar een beetje lafjes aan één borst. Om dan echt als een blok in slaap te vallen. Ik hou dan dus een half gevulde en een mega volle borst over. Niet fijn.
Ik wil dan eigenlijk niet kolven want daarmee stimuleer ik de productie. Maar wachten tot hij weer wakker is, is wat pijnlijk. Iemand de gouden tip?
pi_181744163
quote:
1s.gif Op donderdag 6 september 2018 13:06 schreef Spees_Eend het volgende:
Vraag aan de spruw ervaringsdeskundigen: dinsdag leek de spruw op de tong van mijn baby al een stuk minder dan maandag (we behandelen sinds zaterdag) maar nu lukte het net weer om een foto te maken en ik had eigenlijk wel meer verbetering verwacht... Het lijkt zelfs wel meer geworden of niet :?


[ afbeelding ]

Had ik inmiddels al meer resultaat moeten hebben, of moet ik meer geduld hebben?

Behandeling is op het moment Nystatine (na elke voeding) voor hem en miconazol voor mij. Mijn lk adviseerde al op GV over te gaan als de nystatine niet zou werken. (GV zouden we pas dinsdag binnen hebben gehad en wilde zaterdag wel al met een behandeling beginnen ivm de pijn en zijn onrust)
Spees, Bikkel had / heeft ook spruw en wij zijn zondagavond begonnen met medicatie en de aanslag is vrijwel helemaal weg, net zoals de pijn. Je had dus volgens mij al meer resultaat moeten hebben.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_181744607
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 07:47 schreef Malteser het volgende:
Mars (4,5 maand) slaapt door, al een maand of twee. Ik word dan ‘s morgens wakker met mega volle borsten. Hij dronk dan rond 7.00 uur goed aan beide borsten. Dan slaapt hij weer verder.

Maar sinds een goede week drinkt hij nog maar een beetje lafjes aan één borst. Om dan echt als een blok in slaap te vallen. Ik hou dan dus een half gevulde en een mega volle borst over. Niet fijn.
Ik wil dan eigenlijk niet kolven want daarmee stimuleer ik de productie. Maar wachten tot hij weer wakker is, is wat pijnlijk. Iemand de gouden tip?
Je hoeft niet gelijk helemaal leeg te kolven. Je kunt ook alleen even de druk eraf halen zodat het niet meer pijnlijk is. Dan regelt de rest zich wel met tijd. Als je het kolven helemaal niet wilt kan je het ook met de hand proberen.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_181744963
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 07:47 schreef Malteser het volgende:
Balen van de spruw Spees. Het lijkt inderdaad weer meer te zijn.

Loj, klinkt wel als een goed plan maar ik heb niet zoveel ervaring.

Mars (4,5 maand) slaapt door, al een maand of twee. Ik word dan ‘s morgens wakker met mega volle borsten. Hij dronk dan rond 7.00 uur goed aan beide borsten. Dan slaapt hij weer verder.

Maar sinds een goede week drinkt hij nog maar een beetje lafjes aan één borst. Om dan echt als een blok in slaap te vallen. Ik hou dan dus een half gevulde en een mega volle borst over. Niet fijn.
Ik wil dan eigenlijk niet kolven want daarmee stimuleer ik de productie. Maar wachten tot hij weer wakker is, is wat pijnlijk. Iemand de gouden tip?
Ik kolfde dan inderdaad ook de druk eraf, niet helemaal leeg maar weer wel “soepel”, zeg maar. En als je dat enkel tijdelijk wil doen kan je ook steeds wat
minder afkolven? (dus stel je hebt de eerste dag 150, dan pak je de 2e dag 120 etc).
pi_181745063
Deze week ben ik begonnen met werken en dus ook gaan kolven op werk. De opbrengst is alleen steeds zo verschillend.

Maandagochtend 140cc en smiddags 100cc.
Dinsdagochtend 70cc en smiddags 160cc.
Donderdagochtend 100cc en smiddags 90cc.

Op de opvangdagen drinkt hij ongeveer 140-150cc per voeding en hij krijgt er 2 voedingen. Ik moet dus altijd thuis op mijn vrije dagen ook kolven anders dan kan ik niet genoeg meegeven. Is het normaal dat je minder kolft dan je baby uit de fles drinkt? Of moet ik gewoon nog even wennen aan het werken en kolven op werk en zal het straks wel per keer kolven meer opleveren? Of is er niet zoveel zinnigs over te zeggen? :P
pi_181745249
Ik denk dat er een aantal dingen zijn die je zou kunnen doen. Allereerst het bijkolven op een vrije dag, of nog een keer voor je gaat werken/tijdens je werk. Dit heb ik een hele tijd gedaan omdat ik ook nooit de opbrengst had die Dirk dronk.
Je kan ook gewoon meegeven wat je de vorige dag gekofld hebt, en er dan op vertrouwen dat hij het s avonds wel weer inhaalt. Ik heb me nooit helemaal prettig gevoeld bij deze optie, maar ken mensen die het wel doen.

Ik heb het tot een maand of 10 weten te redden met steeds extra kolven op momenten en daarna ben ik 1 voeding gaan vervangen door kv op de opvang.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_181745399
Ik kolf inderdaad elke ochtend nog voor of na de ochtendvoeding. Vaak is dat dan rond de 100cc dus uiteindelijk heb ik altijd wel genoeg om mee te geven. Het zou fijn zijn als ik dat op vrije dagen niet meer hoef te doen, maar zo lang het nodig is doe ik het maar wel.
  vrijdag 7 september 2018 @ 10:02:33 #264
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181745524
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 08:23 schreef Wolken het volgende:

[..]

Spees, Bikkel had / heeft ook spruw en wij zijn zondagavond begonnen met medicatie en de aanslag is vrijwel helemaal weg, net zoals de pijn. Je had dus volgens mij al meer resultaat moeten hebben.
Ja ik had inmiddels al gemaild met de lactatiekundige omdat ik er ook weinig vertrouwen in had, en ze adviseert om over te stappen op GV. Ik hoop echt dat het snel werkt want begin een beetje klaar te zijn met alles rondom het voeden en het was eigenlijk wel de bedoeling om een stuk langer te voeden.

Aure, lastig is dat idd. Ik moest bij mijn dochter ook altijd 2-3 x kolven voor 1 voeding. Bij mij hielp uiteindelijk die neusspray (ben even de naam kwijt...) wel iets om een extra tsr op te wekken, maar kan me ook voorstellen dat je niet direct naar een medicijn wil grijpen.
pi_181746428
Loj, klinkt als een goed plan hoor! Wacht niet te lang met lk bellen, dat is sowieso wel nuttig om even mee te laten kijken. Dus als je vandaag twijfelt zou ik gewoon vandaag al even bellen. Die kunnen ook kijken of ze ook goed effectief drinkt, naast de aanhap.
  zaterdag 8 september 2018 @ 00:13:26 #266
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181763577
Aire hier was het kolven echt wennen, die ‘slechte’ kolfbeurten verdwenen en op matige dagen kon ik aanvullen uit de vriezer meestal. Ik wilde ook niet standaard kolven op vrije dagen, zo leuk is dat ook weer niet en ik vond het juist fijn dat vraag en aanbod dan precies klopte. Nou had ik het twijfelachtige geluk dat Jacob ook wel eens slecht dronk dus op die manier ging het precies. En later (vanaf 7 mnd of zo? toen hij niet meer zo heel klein was en ook wat fruit kreeg) gaf ik gewoon wat er was.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 8 september 2018 @ 00:15:50 #267
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_181763645
Ik heb opeens weer lekkage trouwens, vandaag op werk wel 3x :(. Terwijl ik al geen maanden geen zoogcompressen meer draag. Waar slaat dit op?? Gelukkig was mijn kleding donker genoeg...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 8 september 2018 @ 00:30:35 #268
269689 crew  Viv
pi_181764040
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 00:15 schreef Lemijn het volgende:
Ik heb opeens weer lekkage trouwens, vandaag op werk wel 3x :(. Terwijl ik al geen maanden geen zoogcompressen meer draag. Waar slaat dit op?? Gelukkig was mijn kleding donker genoeg...
Ik ben zo ongeveer tot het einde zoogcompressen blijven dragen op het werk om dat te voorkomen. :')
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 8 september 2018 @ 00:42:20 #269
269689 crew  Viv
pi_181764388
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 09:37 schreef Aure het volgende:
Deze week ben ik begonnen met werken en dus ook gaan kolven op werk. De opbrengst is alleen steeds zo verschillend.

Maandagochtend 140cc en smiddags 100cc.
Dinsdagochtend 70cc en smiddags 160cc.
Donderdagochtend 100cc en smiddags 90cc.
Die eerste dagen zijn qua dagopbrengst wel bijna hetzelfde, misschien had je dinsdagochtend niet helemaal leeggekolfd en kwam er daarom 's middags meer.
quote:
Is het normaal dat je minder kolft dan je baby uit de fles drinkt?
Dat niet per se, maar wel dat het drinken en kolven niet altijd gelijk op hoeft te gaan gedurende de dag. Ik kolfde op mijn werk ook nooit wat ze dronk, maar 's ochtends liep ik voor en alles wat ik 's avonds laat kolfde was ook een buffer, want dan sliep ze en dronk ze dus niks. :Y)
  zaterdag 8 september 2018 @ 04:32:30 #270
319308 Tink89
To live is to dance
pi_181766218
Welke wegwerpzoogcompressen zijn fijn? Uiteindelijk wil ik wrs naar wasbaar, maar voor in het begin lijkt het me handig om nog even voor wegwerp te gaan... Er is alleen zo veel keuze.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_181766293
Ik vind die van lansinoh erg fijn! Zitten comfortabel en vangen veel vocht op.
Had van verschillende merken proefsetjes (medela, advent en nog wat) maar die zaten niet lekker.

Mocht je op wasbare overgaan. Ik heb met 1 merk ervaring; Imse Vimse. Die bevallen goed. Maar heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
pi_181766343
Thanks Lemijn en Vivi! Ik wacht maar even af hoe het over een paar weken gaat. Niet meer hoeven kolven op vrije dagen zou inderdaad fijn zijn. Hoe vaker ik kolf hoe meer respect ik voor de fulltime kolvende moeders krijg. Wat een werk zeg!

Balen van de lekkage trouwens Lemijn :o ik heb het idee dat ik nog amper lek, maar ik gebruik wel altijd nog zoogcompressen.

Mooi bruggetje naar Tink :P hier alleen ervaring met wegwerp van Albert heijn. Die zou ik niet perse aanraden :P maar ik gebruik ze alleen maar als ik vergeten ben te wassen en ik dus geen schone wasbare heb. Wat wasbare betreft hier ook tevreden met imse vimse. Volgens mij heeft bijna iedereen die hier :D
  zaterdag 8 september 2018 @ 08:47:11 #273
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181766773
Ik merk echt geen verschil tussen al die wegwerpzoogcompressen. Alleen heb ik nu die van de Hema gehaald en die blijken geen plakstripje aan de achterkant te hebben. Das minder handig want verschuift steeds.
pi_181767176
Ik heb ze nooit gebruikt, had ook verpakkingen klaarstaan maar bleek niet te lekken en vond het niet lekker zitten. Zou dus niet voor de geboorte grote hoeveelheden inkopen. Wel wat vlekken van de lanoline in mijn voedingsbeha's hierdoor.
pi_181768083
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 04:32 schreef Tink89 het volgende:
Welke wegwerpzoogcompressen zijn fijn? Uiteindelijk wil ik wrs naar wasbaar, maar voor in het begin lijkt het me handig om nog even voor wegwerp te gaan... Er is alleen zo veel keuze.
Ik vond die van Natusan het prettigst, nam best veel op en ik lek altijd enorm de eerste maanden. Wasbaar is fijner en beter maar om eerst uit te zoeken op je idd echt lekt is een doosje wegwerp idd prima.

Ze zijn overigens bij elke drogist wel te halen van Natusan.
♥ J & S
pi_181768106
Ik heb nog een doos lanisoh die weg mag voor verzendkosten. Wel vanuit België, weet niet of dat het waard is.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 8 september 2018 @ 10:59:39 #277
269689 crew  Viv
pi_181768492
Toen ik me er destijds in verdiepte waren de fora (hier en elders) redelijk unaniem dat van wegwerp-zoogcompressen die van Natusan het beste waren, dus die had ik. :Y) Nooit de overstap naar wasbaar gemaakt, ik gebruikte ze alleen buitenshuis voor het geval dat (en dus ook wel 2 dagen dezelfde :@ ). Thuis heb ik de eerste weken een hydrofiel in mijn hemdje gefrot, daarna niks meer (toen lekte ik niet meer zo veel, en je zit als moeder tóch al snel onder de vlekken :') ).
  zaterdag 8 september 2018 @ 11:04:06 #278
319308 Tink89
To live is to dance
pi_181768557
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2018 10:32 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik heb nog een doos lanisoh die weg mag voor verzendkosten. Wel vanuit België, weet niet of dat het waard is.
Een doosje kost een paar euro, dus ik denk dat dat niet opweegt tegen de verzendkosten. Maar txs!

Ook txs voor de tips! Ik zet natusan of lanisoh op het lijstje :D
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_181768606
natusan is fijn gevormd maar ik heb bij alle wegwerp het idee dat het de tepel uitdroogt. bij wasbaar heb ik dat gevoel niet.
  zaterdag 8 september 2018 @ 19:46:55 #280
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181778183
Weet iemand die ooit bij eurolac besteld heeft of die GV (standaard) met brievenbuspost komt of met pakketpost?

Ik heb donderdagmiddag besteld en heb nog steeds niks binnen :{. Als het met brievenbuspost komt wil dat dus zeggen dat het dinsdag pas komt -O-

Ondertussen zitten we met Nystatine die niet werkt en de spruw die alleen maar aangroeit en baby die er steeds slechter door drinkt + de bijbehorende pijn bij mij, dus mijn gemoed wordt er niet bepaald beter op door het feit dat het vandaag ook niet bezorgd is :')
pi_181778548
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 11:04 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Een doosje kost een paar euro, dus ik denk dat dat niet opweegt tegen de verzendkosten. Maar txs!

Ook txs voor de tips! Ik zet natusan of lanisoh op het lijstje :D
Ik bestel van lansinoh grootverpakkingen op amazon. Dat scheelt ook weer. Ik vind lansinoh vele malen beter dan natusan; die worden heel klef als ze vol zitten. Lansinoh heeft dat veel minder en die blijven bij mij ook beter op hun plek zitten.

Het voordeel van natusan is dan weer wel dat ze makkelijker verkrijgbaar zijn; elke drogist of supermarkt heeft ze wel. Lansinoh vindt je (hier althans) alleen bij sommige Etos’sen (maar dus ook niet bij allemaal). Ik bestel ze dus daarom online.
pi_181778675
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 19:46 schreef Spees_Eend het volgende:
Weet iemand die ooit bij eurolac besteld heeft of die GV (standaard) met brievenbuspost komt of met pakketpost?

Ik heb donderdagmiddag besteld en heb nog steeds niks binnen :{. Als het met brievenbuspost komt wil dat dus zeggen dat het dinsdag pas komt -O-

Ondertussen zitten we met Nystatine die niet werkt en de spruw die alleen maar aangroeit en baby die er steeds slechter door drinkt + de bijbehorende pijn bij mij, dus mijn gemoed wordt er niet bepaald beter op door het feit dat het vandaag ook niet bezorgd is :')
Ik keek even op de site, maar je kan enkel
“Standaardverzending” (gratis) of brievenbuspakket
Met track&trace kiezen (die kost 2 euro). Het komt dan denk ik dus met de “gewone” post; pakketpost kost meer dan die 2 euro...
pi_181778680
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 19:46 schreef Spees_Eend het volgende:
Weet iemand die ooit bij eurolac besteld heeft of die GV (standaard) met brievenbuspost komt of met pakketpost?

Ik heb donderdagmiddag besteld en heb nog steeds niks binnen :{. Als het met brievenbuspost komt wil dat dus zeggen dat het dinsdag pas komt -O-

Ondertussen zitten we met Nystatine die niet werkt en de spruw die alleen maar aangroeit en baby die er steeds slechter door drinkt + de bijbehorende pijn bij mij, dus mijn gemoed wordt er niet bepaald beter op door het feit dat het vandaag ook niet bezorgd is :')
Ik meen me te herinneren met brievenbus. Gebruik in de tussentijd pure zwartebessen sap van een reformzaak. Hopelijk is het er snel!
♥ J & S
  zaterdag 8 september 2018 @ 20:07:31 #284
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181778764
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 20:04 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik keek even op de site, maar je kan enkel
“Standaardverzending” (gratis) of brievenbuspakket
Met track&trace kiezen (die kost 2 euro). Het komt dan denk ik dus met de “gewone” post; pakketpost kost meer dan die 2 euro...
Oh dank je. Ik zag in mijn mail idd alleen 'standaard verzending' staan en vroeg me af of die standaard dan een envelop of een pakketje was. Maar als het alternatief een brievenbuspakketje met t&t is dan zal het idd een envelop zijn.

Had gehoopt eindelijk effectief te kunnen gaan behandelen, wel een tegenvaller dit.
  zaterdag 8 september 2018 @ 20:08:13 #285
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_181778788
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 20:04 schreef klaprooss het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren met brievenbus. Gebruik in de tussentijd pure zwartebessen sap van een reformzaak. Hopelijk is het er snel!
Dankjewel voor de tip, die kende ik nog niet. Zal eens kijken of er eentje op zondag open is hier in de buurt!
pi_181825082
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Bij aanleggen links blijf ik een brandend gevoel houden tijdens het voeden maar ook als ik niet voed. Soms ook steken, of als ik met mijn arm langs mijn tepelhof kom voelt het ook geïrriteerd. Ik dacht spruw maar M. Drinkt rustig, lijkt geen last te hebben, en rechts is er niets aan de hand.
pi_181898360
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 21:00 schreef Cassandra87 het volgende:
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Bij aanleggen links blijf ik een brandend gevoel houden tijdens het voeden maar ook als ik niet voed. Soms ook steken, of als ik met mijn arm langs mijn tepelhof kom voelt het ook geïrriteerd. Ik dacht spruw maar M. Drinkt rustig, lijkt geen last te hebben, en rechts is er niets aan de hand.
Ik heb dat ook aan 1 kant, of nahjah, had het afgelopen weken. Ik heb het maar gestoken op weer moeten wennen aan het voeden want het is hier inmiddels zo goed als over...
pi_182010204
Wederom een spruwvraag. Nadat de Nystatine niet aansloeg, hebben we O behandeld met gentiaanviolet. Inmiddels zou die behandeling afgelopen moeten zijn, hij heeft gisteren zijn laatste 'dosis' gehad. Ik zie echter nog steeds dit op zijn tong:



Is dit nog steeds spruw denken jullie? Zou het nu helemaal weg moeten zijn of trekt zoiets langzaam weg na de behandeling :?
pi_182054459
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 september 2018 10:59 schreef ViviRAWRS het volgende:
-Lokquote-
Jij hebt veel gekolfd + bv uit een flesje gegeven toch? Ik heb wat vragen :s). Domme vraag misschien maar normaliter clusteren babies bij borstvoeding en heb je regeldagen, hoe is dat bij bv in fles?

Volgde je de richtlijnen voor kv mbt hoeveelheid melk die je aanbiedt en hoevaak je voedt of hoe bepaalde je hoeveel melk je aanbiedt?

En hoeveel kolfde jij (hoevaak) per dag om je productie op peil te houden? Heb je dan periodes dat je met X keer kolven per dag uitkomt en soms een korte periode wat vaker moet kolven om de productie weer op te hogen?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 22 september 2018 @ 01:55:57 #290
269689 crew  Viv
pi_182059781
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 september 2018 20:55 schreef hetzusjevan het volgende:
Jij hebt veel gekolfd + bv uit een flesje gegeven toch? Ik heb wat vragen :s).
Vragen meegenomen naar OUD / Fulltime kolven
:Y)
  zaterdag 22 september 2018 @ 21:28:00 #291
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182071053
Spees, ik weet het niet, maar vind het er wel spruw-achtig uitzien. En vind vooral je kind zo mooi maar dat leek me een weinig helpend antwoord. Hoe is het nu?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182073058
Breng je gentiaan nu ook aan ín het mondje? Ik kan het nergens vinden.
Overigens hebben alle 3 de jongens standaard een witte aanslag op de tong. Ik heb het zelf ook. Alleen R. heeft spruw, die heeft ook echt dikke witte klodders ;(
  zondag 23 september 2018 @ 13:01:45 #293
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_182081398
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2018 21:28 schreef Lemijn het volgende:
Spees, ik weet het niet, maar vind het er wel spruw-achtig uitzien. En vind vooral je kind zo mooi maar dat leek me een weinig helpend antwoord. Hoe is het nu?
Hahaha, lief van je.

We hadden vrijdag een afspraak bij het cb en die arts was overtuigd dat de spruw weg was (ook al zit er nog zo'n witte vlek). De pijn blijft ook nog steeds weg bij mij ^O^ O drinkt nog erg onrustig maar daar lijken nu andere oorzaken voor te zijn (zal er hier niet te ver over uitweiden, heb het laatst in het babytopic even benoemd :))

Ik hoop en ga er vanuit dat de borstvoedingsissues nu eindelijk allemaal onder controle zijn hier...
pi_182086318
Kent iemand een goede, gecertificeerde lactatiekundige in de regio Amsterdam? Baby is nu 2,5 week oud en heb nog steeds pijn bij het voeden (voornamelijk het aanhappen en de eerste slokken). Heb het idee dat baby niet goed ligt (madonnahouding), en zou graag willen dat iemand even meekeek.
  zondag 23 september 2018 @ 17:28:34 #295
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_182086670
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 17:18 schreef Plumeria het volgende:
Kent iemand een goede, gecertificeerde lactatiekundige in de regio Amsterdam? Baby is nu 2,5 week oud en heb nog steeds pijn bij het voeden (voornamelijk het aanhappen en de eerste slokken). Heb het idee dat baby niet goed ligt (madonnahouding), en zou graag willen dat iemand even meekeek.
Ik ben destijds naar de Boezemvriend geweest. Was prima. Degene die ik sprak werkt er nu niet meer.

Fijn Spees!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_182096333
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2018 17:28 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Ik ben destijds naar de Boezemvriend geweest. Was prima. Degene die ik sprak werkt er nu niet meer.

Fijn Spees!
Hm, ik heb niet erg goede ervaringen met de Boezemvriend, maar aan de reviews te zien ben ik zowat de enige. Zie wel dat ze inloopmomentjes hebben. Wellicht dat ik deze week even langsga. :)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 24 september 2018 @ 11:31:34 #297
269689 crew  Viv
pi_182099837
quote:
1s.gif Op maandag 24 september 2018 04:40 schreef Plumeria het volgende:
Hm, ik heb niet erg goede ervaringen met de Boezemvriend, maar aan de reviews te zien ben ik zowat de enige. Zie wel dat ze inloopmomentjes hebben. Wellicht dat ik deze week even langsga. :)
In de regio Amsterdam zou ik naar Myrthe van Lonkhuijsen gaan (zelf niet geweest, maar op basis van haar zeer uitgebreide achtergrondkennis), maar zij heeft vanaf 3 oktober pas weer ruimte in de agenda zie ik.
pi_182100173
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2018 17:18 schreef Plumeria het volgende:
Kent iemand een goede, gecertificeerde lactatiekundige in de regio Amsterdam? Baby is nu 2,5 week oud en heb nog steeds pijn bij het voeden (voornamelijk het aanhappen en de eerste slokken). Heb het idee dat baby niet goed ligt (madonnahouding), en zou graag willen dat iemand even meekeek.
www.jippiejoe.nl zij deed altijd regio Amsterdam erbij, zeker het informeren waard of ze dat nog steeds doet.
Zij heeft mij al 2x ontzettend goed geholpen, bij mijn oudste en bij mijn tweeling.
pi_182123140
Iemand tips? Hier doet met name de rechterborst vreselijk zeer: het voelt beurs en als er iets tegenaan komt, ga ik zowat door de grond. Een tsr doet ook zeer. Maar alles voelt zacht en soepel, kan geen harde plekken voelen, heb geen koorts of andere klachten. Pcm ingenomen, dat vermindert de pijn niet. Kipkep erop/erom gedaan, dat verzachtte wel, maar meer ook niet. Als Phi gedronken heeft, is het niet beter. Het is ook niet echt een aanwijsbare pijnlijke plek, de hele borst doet pijn. Wat kan het zijn? Toch een verstopping? Ontsteking?
pi_182130951
Vervelend Jentin! Heb je geen stuwing? Sterkte :*
Make your own kind of music.
pi_182130957
En dicht
Make your own kind of music.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')