abonnement Unibet Coolblue
pi_180983264
Ik weet dat iedereen het kofschip gebruikt, maar daar raak ik helemaal in de war van. Heeft iemand een simpeler ezelbruggetje?
Niet doen
pi_180983293
't fokschaap
Somebody that I used to know
pi_180983312
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:40 schreef Kluun1985 het volgende:
Ik weet dat iedereen het kofschip gebruikt, maar daar raak ik helemaal in de war van. Heeft iemand een simpeler ezelbruggetje?
Nóg simpeler? :o
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180983317
Ik vorm een d.
Hij/Zij dt
pi_180983333
een leuk trucje is het werkwoord vervangen door het werkwoord smurfen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_180983340
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:43 schreef Antaris het volgende:
Ik vorm een d.
Hij/Zij dt
Ik werkd
Hij/zij werkdt
^O^
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180983365
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik werkd
Hij/zij werkdt
^O^
Nu snapd ik het!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Spellchecker maandag 6 augustus 2018 @ 15:47:28 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_180983421
Nooit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_180983426
't Kofschip gaat alleen om de verleden tijd hé? Heeft niets te maken met de tegenwoordige tijd. Misschien zit daar je verwarring.
Somebody that I used to know
pi_180984001
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:43 schreef Mr_Belvedere het volgende:
een leuk trucje is het werkwoord vervangen door het werkwoord smurfen.
Werkt dit zowel in tegenwoordige als verleden tijd?
Niet doen
pi_180984007
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:12 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Werkt dit zowel in tegenwoordige als verleden tijd?
probeer het
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  maandag 6 augustus 2018 @ 16:16:41 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180984130
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:12 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

probeer het
Je leraar werdt vast gek van je O-) of werdden jullie niet getoetst op taal? ;)
  maandag 6 augustus 2018 @ 16:18:11 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180984191
Dat hele FOK!schap heeft er niks mee te maken: https://onzetaal.nl/taaladvies/t-kofschip/
pi_180985174
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:12 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Werkt dit zowel in tegenwoordige als verleden tijd?
Tegenwoordige tijd

In de tegenwoordige tijd heb je alleen te maken met: wél of geen +t toevoegen aan de stam van een woord.

Belangrijk is dus het concept van 'de stam' begrijpen. De stam is meestal het hele werkwoord waar je de '-en' van afhaalt. Voorbeeld: 'leiden' is het hele werkwoord, 'leid' is de stam. Er zijn uitzonderingen.

Wanneer je de stam van een werkwoord weet, kijk je vervolgens naar het onderwerp binnen die zin.

Voorbeelden van onderwerpen:

• ik / jij / u / hij / zij (/ het) [enkelvoud]
• jullie / u / zij [meervoud]
=> Persoonlijk voornaamwoord

• mensen, dieren, dingen, plaatsen etc.
=> Zelfstandig naamwoord

Ik focus alleen op het enkelvoud.

Nu je het onderwerp weet, kun je het werkwoord vervoegen. Als voorbeeld gebruik ik de werkwoorden 'schieten' (stam eindigt op 't') en 'leiden' (stam eindigt op 'd').

• Ik: alleen de stam, niet vervoegen (dus geen +t).
Ik schiet; ik leid.

• Jij (je) / u / hij / zij / het: stam +t, behalve als de stam al op een 't' eindigt.
Jij schiet; jij leidt.

• Bij een persoon/plaats/dier: stam +t.
Annefleur schiet; Annefleur leidt.
Het paard schiet; het paard leidt.
Rotterdam doet; Rotterdam leidt.

Het zou de Nederlandse taal niet zijn als er geen uitzonderingen zijn (en er weer uitzonderingenop die uitzonderingen zijn).

• Wanneer de 'je/jij' achter het werkwoord staat: géén +t.
Schiet jij; leid jij (doe jij).

• Naast de zwakke (leiden => leiden, leidde, geleid) en sterke werkwoorden (schieten => schieten, schoot, geschoten) zijn er ook nog eens "onregelmatige werkwoorden". Bij onregelmatige werkwoorden voeg je géén +t toe bij hij / zij / het. Onregelmatige werkwoorden zijn vreemde dingen.

Voorbeelden van onregelmatige werkwoorden: willen, mogen, zullen.

- Jij wil - jij wilt (allebei correct).
- Hij wil. ('Wilt' is fout.)

- Jij mag.
- Zij mag. ('Magt' is fout.)

- Jij zal - zult.
- Hij zal. Zij zal. ('Zalt' is fout).




- d: alleen bij 'ik', alleen als de stam van het woord eindigt op 'd'.

- t: bij ik/jij/u/hij/zij/het, alleen als de stam van het woord eindigt op 't'. (Uitzonderingen daargelaten).

- dt: bij jij/u/hij/zij/het, alleen als de stam eindigt op 'd'.

- tt: komt niet voor.
- td: komt niet voor.




Tot zover duidelijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2018 16:58:20 ]
pi_180985240
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:18 schreef Lunatiek het volgende:
Dat hele FOK!schap heeft er niks mee te maken: https://onzetaal.nl/taaladvies/t-kofschip/
Hoezo niet? :?
Somebody that I used to know
pi_180985325
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:56 schreef zarGon het volgende:
- d: alleen bij 'ik', alleen als de stam van het woord eindigt op 'd'.

- t: bij ik/jij/u/hij/zij/het, alleen als de stam van het woord eindigt op 't'. (Uitzonderingen daargelaten).

- dt: bij jij/u/hij/zij/het, alleen als de stam eindigt op 'd'.

- tt: komt niet voor.
- td: komt niet voor.

Ik waardeer je uitgebreide uitleg, maar hier vind ik het verwarrend worden.

Die -d komt er niet bij, er staat alleen een -d omdat die in de stam voorkomt. (ik houd, ik word, ik leid, etc). Je hebt het ook niet over een -m-vervoeging omdat 'ik vorm' toevallig op een -m eindigt. Dus die -d zou ik er gewoon uit laten. Houd het wel zo clean/zuiver.
Somebody that I used to know
pi_180985393
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:03 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik waardeer je uitgebreide uitleg, maar hier vind ik het verwarrend worden.

Die -d komt er niet bij, er staat alleen een -d omdat die in de stam voorkomt. (ik houd, ik word, ik leid, etc). Je hebt het ook niet over een -m-vervoeging omdat 'ik vorm' toevallig op een -m eindigt. Dus die -d zou ik er gewoon uit laten. Houd het wel zo clean/zuiver.
Dat is waar (begin daarom ook met wel/geen +t), maar ik heb het er bewust bij gedaan omdat het wat ingewikkelder wordt wanneer je de verleden tijd erbij betrekt. Dacht dat het specifiek benoemen (van 'd' bij de tegenwoordige tijd) duidelijkheid zou scheppen ,maar het kan inderdaad voor verwarring zorgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2018 17:20:07 ]
pi_180985402
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:06 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat is waar (begin daarom ook met wel/geen +t), maar ik heb het er bewust bij gedaan omdat het wat ingewikkelder wordt wanneer je de verleden tijd erbij betrekt. Dacht dat het specifiek benoemen (van 'd' bij het tegenwoordige tijd) duidelijkheid zou scheppen ,maar het kan inderdaad voor verwarring zorgen.
Snap ik :)
Somebody that I used to know
pi_180985712
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:12 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Werkt dit zowel in tegenwoordige als verleden tijd?
Verleden tijd:

Bij de verleden tijd komt het ezelsbruggetje van 't kofschip / 't fokschaap om de hoek kijken.

Met dat ezelsbruggetje bepaal je of je het woord vervoegt met een 'd' of een 't'. En dan alleen bij zwakke werkwoorden. Lees dit even door wanneer je niet precies weet wat de verschillen tussen sterke, zwakke en onregelmatige werkwoorden zijn.

Voor mijn voorbeelden gebruik ik de volgende werkwoorden: bouwen, branden, likken, klussen.

Om te bepalen of een werkwoord in het verleden tijd eindigt op -t(e) of -d(e), kun je gebruik maken van het ezelbruggetje.

Eindigt de stam van het werkwoord op één van de medeklinkers (t, f, k, s, ch, p) van het ezelsbruggetje, dan vervoeg je het werkwoord met -t(e).
=> Ook bij 'c', 'j' en 'x' eindigt je op -t(e).

Stam van 'bouwen' is 'bouw'. De 'w' komt niet voor in het ezelsbruggetje, dus: d.
Correct is: bouwde en gebouwd.

Stam van 'branden' is 'brand'. De 'd' komt niet voor in het ezelsbruggetje, dus: d.
Correct is: brandde en gebrand.

Stam van 'likken' is 'lik'. De 'k' komt wél voor in het ezelsbruggetje, dus: t.
Correct is: likte en gelikt.

Stam van 'klussen' is 'klus'. De 's' komt wél voor in het ezelsbruggetje, dus: t.
Correct is: kluste en geklust.

Belangrijk is vooral de verleden tijd kunnen herkennen, en er een gevoel voor ontwikkelen. Bijvoorbeeld: bij werkwoorden die met 'ge-' beginnen, weet je dat de regels van de verleden tijd moet toepassen.





Ik probeer het kort te houden, zodat het behapbaar blijft.

Tot zover duidelijk?

Nog vragen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2018 17:26:09 ]
pi_180985867
Het is zeer aardig dat men het hier allemaal uit wil leggen, maar TS vraagt om een simpeler ezelsbruggetje dan 't Kofschip. Als TS dát ezelsbruggetje al niet snapt, zal een verdere uitleg ook niet helpen, vrees ik.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 6 augustus 2018 @ 18:55:19 #21
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_180987313
In plaats van 't kofschip kan je ook gewoon de verleden tijd-versie uitspreken. Normaal gesproken hoor je dan of je d of t moet gebruiken

edit: en voor je andere vraag geldt gewoon dat de enige letter die je kan toevoegen een t is. Het is dus altijd stam+t en als die stam toevallig eindigt op een d, dan staat daar dt, maar dat kan net zo goed pt, kt of rt zijn. Als de stam niet eindigt op d, dan komt daar dus ook nooit een d (en dus ook geen dt) te staan.

[ Bericht 27% gewijzigd door hugecooll op 06-08-2018 19:19:15 ]
pi_180987855
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:31 schreef spijkerbroek het volgende:
Het is zeer aardig dat men het hier allemaal uit wil leggen, maar TS vraagt om een simpeler ezelsbruggetje dan 't Kofschip. Als TS dát ezelsbruggetje al niet snapt, zal een verdere uitleg ook niet helpen, vrees ik.
Precies, lijkt net Chinees! Bovendien wie zit er bij het opstellen van een brief telkens te denken aan dat schip of schaap? Ik heb morgen taaltoets van een half uur. Betwijfel dat ik met die schip of schaap bezig ga zijn. Ga me vanavond voorbereiden met youtube filmpjesen online oefeningen. Hoop datn ik het morgen haal.
Niet doen
  maandag 6 augustus 2018 @ 20:43:12 #23
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_180989404
Persoonsvorm vervangen door lopen. Spreek dan uit. Spreek je uit met een t aan het einde? Dan dt. Anders niet.

Ik vind/vindt dat makkelijk.
Ik loop dat makkelijk.
Stam zonder t dus.

Hij vind/vindt dat makkelijk.
Hij loopt dat makkelijk.
Stam met t dus.
pi_180989444
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 20:43 schreef vinnypassy het volgende:
Persoonsvorm vervangen door lopen. Spreek dan uit. Spreek je uit met een t aan het einde? Dan dt. Anders niet.

Ik vind/vindt dat makkelijk.
Ik loop dat makkelijk.
Stam zonder t dus.

Hij vind/vindt dat makkelijk.
Hij loopt dat makkelijk.
Stam met t dus.
Kan het ook in vt?
Niet doen
  maandag 6 augustus 2018 @ 20:46:55 #25
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_180989492
In de verleden tijd heb je maar twee vervoegingen; enkelvoud of meervoud. Daar heb je nooit vond+t, maar gewoon altijd vond. Dus de stam dan zeg maar.

Geen idee hoe dat gaat, zijn vast regels voor, maar ik ken de vervoegingen gewoon. Kan ik dus geen handige tip bij geven.
pi_180991403
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 20:44 schreef Kluun1985 het volgende:

[..]

Kan het ook in vt?
Tuurlijk. Hij loopte.

:+

Edit. Nee, voor de verleden tijd gebruik je dus 't Kofschip.

Probeer anders eens aan ons uit te leggen hoe 't Kofschip werkt?
Somebody that I used to know
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:17:35 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180991864
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:58 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hoezo niet? :?
De dt komt uitsluitend voor in de persoonsvom in de tegenwoordige tijd, derde persoon enkelvoud.
't sexy FOK!schap zegt daar niets over.
Ook een voltooid deelwoord heeft nooit een dt, daar kun je dus ook niks mee.
Sowieso geldt die faptaxischok alleen voor de verleden tijd en het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden.
Je kunt dus nooit twijfelen aan dt, t of d. Hooguit tussen d en t en dan heeft de kaapschaaf alleen in een beperkt aantal gevallen zin.
pi_180991878
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:44 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik werkd
Hij/zij werkdt
^O^
Klopdt als een bus.
  maandag 6 augustus 2018 @ 22:23:23 #29
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180992021
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 20:46 schreef vinnypassy het volgende:
In de verleden tijd heb je maar twee vervoegingen; enkelvoud of meervoud. Daar heb je nooit vond+t, maar gewoon altijd vond. Dus de stam dan zeg maar.

Geen idee hoe dat gaat, zijn vast regels voor, maar ik ken de vervoegingen gewoon. Kan ik dus geen handige tip bij geven.
Nee, klopt niet. Dat geldt alleen voor zwakke/onregelmatige werkwoorden.
Vinden is geen zwak werkwoord, anders was het
Ik vind (tt)
Ik vindde (vt)
Vergelijk het werkwoord landen.
pi_181080672
Boeien, alsof iemand het niet begrijpt als je het verkeerd schrijft
pi_181146029
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:06 schreef Armil het volgende:
Boeien, alsof iemand het niet begrijpt als je het verkeerd schrijft
Daar gaat het niet om. Als jij schrijft als een 5-jarige, dan moet je niet raar staan kijken als je ook behandeld wordt als een 5-jarige.

De sollicitatiebrieven die ik wel eens onder ogen krijg... Mensen die VWO, een BSc en MSc hebben gedaan, en dan nog rommelen met hun d's en t's. Tsk tsk tsk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_181257467
Mensen denken ten onrechte dat 't fokschip overal op van toepassing is. Het is alleen een ezelsbruggetje voor voltooid deelwoorden.

Voor de tweede (jij) en derde persoon enkelvoud (hij/zij/het) in de tegenwoordige tijd geldt bij normale werkwoorden altijd dat het werkwoord altijd eindigt op een t: hij loopt, het brandt, etc.

De combinatie "dt" komt alleen voor bij werkwoorden waarvan de stam op een d eindigt en die in de tweede of derde persoon enkelvoud staan. Het brandt, zij braadt, de vogel broedt, etc...
pi_181258516
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:16 schreef Homijn het volgende:
Mensen denken ten onrechte dat 't fokschip overal op van toepassing is. Het is alleen een ezelsbruggetje voor voltooid deelwoorden.

Voor de tweede (jij) en derde persoon enkelvoud (hij/zij/het) in de tegenwoordige tijd geldt bij normale werkwoorden altijd dat het werkwoord altijd eindigt op een t: hij loopt, het brandt, etc.

De combinatie "dt" komt alleen voor bij werkwoorden waarvan de stam op een d eindigt en die in de tweede of derde persoon enkelvoud staan. Het brandt, zij braadt, de vogel broedt, etc...
Daar hebt jij helemaal gelijk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_181258706
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:58 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Daar hebt jij helemaal gelijk.
'Hebben' is geen "normaal werkwoord". :P.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2018 18:06:34 ]
pi_181258753
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:05 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hebben is geen "normaal werkwoord". :P.
Daar loopt jij helemaal gelijk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_181258999
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 18:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Daar loopt jij helemaal gelijk.
Hngg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')