abonnement Unibet Coolblue
pi_180974334
Iemand die weet of verticuteren goed is voor je gazon en grond? Lees tegenstrijdige berichten, echte tuinaannemers stappen er van af omdat het jaar na jaar meer mos aantrekt en je de ondergrond beschadigd. De hobby tuinier vind het dan wel weer een voordeel omdat het veel mos weghaalt.
Cindy De Vuyst
pi_180974709
Mijn kleine bijdrage:Zie je ooit ergens in openbaar gazon mos?Dat wordt dus nooit geverticuteerd en er groeit ook geen mos 😀
pi_180974719
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 07:44 schreef Dunnevandale het volgende:
Mijn kleine bijdrage:Zie je ooit ergens in openbaar gazon mos?Dat wordt dus nooit geverticuteerd en er groeit ook geen mos 😀
een openbaar gazon heeft ook wel wat meer onkruid.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_180974918
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 07:45 schreef spierbal het volgende:

[..]

een openbaar gazon heeft ook wel wat meer onkruid.
Dat wel maar dat staat los van dat mos
pi_180976301
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 08:02 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Dat wel maar dat staat los van dat mos
kalen plekken worden opgevuld met of onkruid of mos. Als er onkruid is kan daar geen mos meer komen, of minder.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 6 augustus 2018 @ 11:21:24 #6
74056 crew  ToT
pi_180978079
Het lijkt me vrij onnodig. Mijn vader heeft het ook nooit gedaan in ieder geval. Wel af en toe met de compostvork in de grond steken en de grond wat opliften om het zo te beluchten, maar verticuteren heb ik hem nog nooit zien doen.

Zelf haal ik de verticuteerhark wel regelmatig oppervlakkig over het gras heen om het zo wat te "kammen", omdat ik merk dat een wirwar van gras de grond te veel bedekt en verstikt zodat er geen nieuw gras tussendoor kan groeien.

Wat mos betreft schijnt het vooral belangrijk om het gras niet te kort te maaien, met name aan het einde van de zomer (laatste keer van het jaar in ieder geval).
Ook na het maaien altijd zorgen dat er geen gemaaid gras achter blijft.
pi_180979589
Ik verticuteer 1 keer per jaar en heb er een mooie grasmat liggen.
Mijn ervaring is positief, dus blijf het jaarlijks lekker doen.
pi_180991399
Gras groeit sneller dan mos. Ik bemest het gazon ook direct na het verticuteren. Goed bevochtigen en het gras schiet gewoon de grond uit. Mos krijgt geen kans om te ontwikkelen.

Mos krijg ik meestal in de winter. Als je verticuteermachine koppen met metalen draden heeft dan is mos makkelijk te verwijderen. Het gazon ziet dan wel als een slagveld maar het gras herstelt zich wel vlot. Vooral met een beetje bemesting erbij.
pi_181075217
Krijgt een openbaar gezon wel eens mest of kalk?
Zie het nooit eigenlijk
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')