abonnement Unibet Coolblue
pi_180968301
Hallooo,

Ik huur sinds kort een appartementje, en wil nu uiteraard ook graag het een en ander aan schilderijen, verlichting en wat niet al ophangen.

Het probleem is echter dat al mijn muren, en het plafond van gasbeton zijn gemaak. Volgens mijn leidingzoeker is het dus haast nergens veilig om te boren, omdat deze uiteraard alle ijzersoorten waarneemt, waaronder betonijzer.

Nou betwijfel ik dat er 15 leidingen verticaal door een wand van 2,70m breed lopen, maarja, je zal maar net verkeerd gokken... Zit ik straks met ruim een rooitje aan schadekosten.

Iemand tips of adviezen? Hoe doen jullie het? Op de gok, of gewoon helemaal niet? Zijn er alternatieven?

Thanks
pi_180968363
je huurt dus mag je wel betimmeren?
pi_180968457
Ik ken het probleem. Open gewoon eens alle schakeldozen in die muur en kijk waar de leidingen naartoe lopen. Waarschijnlijk kun je wel enigszins bepalen of daar leidingen kunnen lopen of niet.

Als het niet in een badkamer of keuken muur (gas of water) is maar een muur waar je alleen maar electra in zou verwachten, zou ik zo wel durven te gokken. Een stroomkabel raken is nog niet zooooo erg en kun je relatief simpel zelf repareren.

Verder zou ik met een accuschroefmachine met een houtboortje boren. Rustig standje en dan goed luisteren. Leidingwerk maakt een ander geluid dan zon gipsblokje.
pi_180968467
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 21:55 schreef tailfox het volgende:
je huurt dus mag je wel betimmeren?
Wel als je het achteraf in originele staat terugbrengt.
pi_180968630
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 21:59 schreef unlimitedzxr het volgende:
Ik ken het probleem. Open gewoon eens alle schakeldozen in die muur en kijk waar de leidingen naartoe lopen. Waarschijnlijk kun je wel enigszins bepalen of daar leidingen kunnen lopen of niet.

Als het niet in een badkamer of keuken muur (gas of water) is maar een muur waar je alleen maar electra in zou verwachten, zou ik zo wel durven te gokken. Een stroomkabel raken is nog niet zooooo erg en kun je relatief simpel zelf repareren.

Verder zou ik met een accuschroefmachine met een houtboortje boren. Rustig standje en dan goed luisteren. Leidingwerk maakt een ander geluid dan zon gipsblokje.
Helaas, de muur waar ik mn tv-set aan wil ophangen scheidt mijn badkamer met mijn woonkamer. Er loopt dus ongetwijfeld een waterleiding door. Je laatste tip zal ik meenemen trouwens, dankjewel.
pi_180968761
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 22:05 schreef Degenedieklopt het volgende:

[..]

Helaas, de muur waar ik mn tv-set aan wil ophangen scheidt mijn badkamer met mijn woonkamer. Er loopt dus ongetwijfeld een waterleiding door. Je laatste tip zal ik meenemen trouwens, dankjewel.
Zit er aan die muur iets van een sanitaire voorziening? Dus spoelbak, wasbak, toilet, douche, bad, etc.? Hou er rekening mee dat (mits nieuwbouw) de waterleiding ook van kunststof kan zijn.

Sowieso de hoofdwaterleiding even dichtdraaien voordat je begint, dan heb je in ieder geval geen gigantische waterschade.
pi_180969033
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 22:09 schreef unlimitedzxr het volgende:

[..]

Zit er aan die muur iets van een sanitaire voorziening? Dus spoelbak, wasbak, toilet, douche, bad, etc.? Hou er rekening mee dat (mits nieuwbouw) de waterleiding ook van kunststof kan zijn.

Sowieso de hoofdwaterleiding even dichtdraaien voordat je begint, dan heb je in ieder geval geen gigantische waterschade.
Aan de muur in kwestie zitten een wasbak en een douche. Mijn appartement stamt uit 1982, dus kunststof leidingen zullen er wel niet inzitten (hoewel de woning enkele jaren geleden wel is gerenoveerd...)

Ik zat trouwens ook te denken, moet de verhuurder niet ergens de blauwdrukken van hun woningen hebben waarop te zien is waar de leidingen precies lopen?
pi_180969101
In het ergste geval boor je een gat in zn leiding. Dan laat je dat weer repareren....

Ik heb serieus nog nooit met een leiding zoeker zitten kijken en al heel wat gaatjes geboord.
Gewoon logisch nadenken.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_180969161
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 22:16 schreef Degenedieklopt het volgende:

[..]

Aan de muur in kwestie zitten een wasbak en een douche. Mijn appartement stamt uit 1982, dus kunststof leidingen zullen er wel niet inzitten (hoewel de woning enkele jaren geleden wel is gerenoveerd...)

Ik zat trouwens ook te denken, moet de verhuurder niet ergens de blauwdrukken van hun woningen hebben waarop te zien is waar de leidingen precies lopen?
Zou je inderdaad eens kunnen proberen maar ik geef het weinig kans. Als ze het al hebben dan kan het wel even duren voordat je het krijgt, als je het al krijgt.

Ik zou gokken op basis van gezond verstand. Vanuit de kraan/aansluitingen in de muur horizontaal en verticaal uitmeten en daar dan 20 centimeter vandaan blijven. Vervolgens op de juiste plek proberen met je leidingzoeker, waarschijnlijk geeft deze een zwakker signaal op de plek waar alleen de ijzers zitten.
Probeer maar eens de waterleiding op te zoeken in de muur. Afhankelijk van je leidingzoeker heb je grote kans dat het apparaat harder piept of meer streepjes laat zien.
pi_180969175
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 22:19 schreef Chinless het volgende:
In het ergste geval boor je een gat in zn leiding. Dan laat je dat weer repareren....

Ik heb serieus nog nooit met een leiding zoeker zitten kijken en al heel wat gaatjes geboord.
Gewoon logisch nadenken.
Ja maar het kutte is dus dat die schade niet onder de WA valt, en de kosten kunnen oplopen tot honderden euro's voor een klein gaatje. Als student kan ik dat helaas niet ophoesten. Maargoed, je hebt wel een punt. Bijna niemand die ik ken heeft een leidingzoeker en toch de muren volhangen.
pi_180969297
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 22:21 schreef unlimitedzxr het volgende:

[..]

Zou je inderdaad eens kunnen proberen maar ik geef het weinig kans. Als ze het al hebben dan kan het wel even duren voordat je het krijgt, als je het al krijgt.

Ik zou gokken op basis van gezond verstand. Vanuit de kraan/aansluitingen in de muur horizontaal en verticaal uitmeten en daar dan 20 centimeter vandaan blijven. Vervolgens op de juiste plek proberen met je leidingzoeker, waarschijnlijk geeft deze een zwakker signaal op de plek waar alleen de ijzers zitten.
Probeer maar eens de waterleiding op te zoeken in de muur. Afhankelijk van je leidingzoeker heb je grote kans dat het apparaat harder piept of meer streepjes laat zien.
Prima, ik zal je tips meenemen en m'n best doen. Bedankt voor je advies!
  zondag 5 augustus 2018 @ 22:38:01 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180969688
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 21:55 schreef tailfox het volgende:
je huurt dus mag je wel betimmeren?
Alabastine, dus ja.
And so is the past
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')