abonnement Unibet Coolblue
pi_180965525
Er zijn verschillende ideeën over sinaasappelschillen.

Of ze zitten vol vezels en vitaminen. Of ze zijn bespoten en dus giftig. Om de oranje kleur te krijgen schijnen ze wel eens te worden gespoten.

Nu is het zo dat ik sinaasappels vaak met een fijnschiller schil. Hierdoor is alleen het buitenste oranje laagje weg. Het grootste deel van de schil (het witte) zit nog vast aan de sinaasappel. Dan snij ik de vrucht eerst in de lengte in vieren. En daarna overdwars, zodat je uiteindelijk 8 partjes krijgt. En die zijn prima eetbaar.

Maar: zit er in de overgebleven schil dan nog chemische middelen?

Hoe diep gaan die "bestrijdingsmiddelen"?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_180965805
Die krijgen een wax badje de rest is onzin.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 5 augustus 2018 @ 20:18:32 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180965853
Goed afwassen. Eventueel voor je gevoel biologisch pakken.
And so is the past
pi_180967673
Ieuw, schillen :r
Somebody that I used to know
pi_180969534
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 20:17 schreef halfway het volgende:
Die krijgen een wax badje de rest is onzin.
Dus met dun schillen ben ik gevrijwaard van chemische zooi (waaronder ik het wasbadje ook reken).
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_180970040
Ja, maar je bent wel verzekerd van een bittere sinaasappel....als je dat niet wilt dan moet je dat "witte" weghalen....de oranje schil (zest) is juist lekker!....gewoon afwassen is voldoende om je geen zorgen te maken over gif, trouwens
  zondag 5 augustus 2018 @ 22:52:16 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_180970124
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 22:49 schreef realAIVD het volgende:
Ja, maar je bent wel verzekerd van een bittere sinaasappel....als je dat niet wilt dan moet je dat "witte" weghalen....de oranje schil (zest) is juist lekker!....gewoon afwassen is voldoende om je geen zorgen te maken over gif, trouwens
Dat dus.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_180970375
veel sinaasappels worden behandeld met fungicides en soms met sorbaat (dat laatste kan niet zoveel kwaad).

Die fungicide, tsja, ik eet die liever niet. Ik probeer als ik schil van citrus wil gebruiken. Onbehandelde te vinden.

Dat waslaagje is overigens niet gevaarlijk.

Ben overigens niet kinderachtig met dit soort dingen, maar die fungicides zijn over het algemeen geen fijne goedjes.
Whatever...
pi_180974789
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 23:00 schreef Spanky78 het volgende:
veel sinaasappels worden behandeld met fungicides en soms met sorbaat (dat laatste kan niet zoveel kwaad).

Die fungicide, tsja, ik eet die liever niet. Ik probeer als ik schil van citrus wil gebruiken. Onbehandelde te vinden.

Dat waslaagje is overigens niet gevaarlijk.

Ben overigens niet kinderachtig met dit soort dingen, maar die fungicides zijn over het algemeen geen fijne goedjes.
Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.

De keerzijde hiervan is dat er voor iedere giftige stof ook een drempelwaarde te vinden is waarbij nog geen enkel nadelig effect op het organisme aantoonbaar is.

Nu is de regelgeving in Nederland zo, dat er gewerkt wordt met grenzen die 100 tot 1000 keer lager dan die drempelwaarde liggen, zodat men zeker weet dat het ook voor je baby en je oude immuungecompromitteerde oma geen kwaad kan als ze 10 sinaasappels op een dag wegkauwen.

Dus ja, je bent blijkbaar wel kinderachtig in die dingen en dat mag natuurlijk best.
Neemt niet weg dat als je een sinaasappel wast, het opeten van de schil absoluut geen kwaad kan, dat is een feit (en dat is toch waar naar gevraagd werd)
  maandag 6 augustus 2018 @ 08:02:48 #10
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_180974921
Dat is toch niet lekker man? De oorlog is al een tijdje voorbij hoor. Gun jezelf gewoon geschilde sinaasappels.
pi_180978647
quote:
9s.gif Op maandag 6 augustus 2018 08:02 schreef PiyeReloaded het volgende:
Dat is toch niet lekker man? De oorlog is al een tijdje voorbij hoor. Gun jezelf gewoon geschilde sinaasappels.
;)
Weet ik. Maar ik ben een ongelofelijke "Ebenezer Scrooge" op het gebied van spaarzaamheid en zuinigheid. Ik ken alle kringloopwinkels en vertoef graag op de markt een half uur voor sluitingstijd tussen de medelanders...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_180994504
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 11:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

;)
Weet ik. Maar ik ben een ongelofelijke "Ebenezer Scrooge" op het gebied van spaarzaamheid en zuinigheid.
Man :N
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:27:47 #13
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_180997850
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 11:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

;)
Weet ik. Maar ik ben een ongelofelijke "Ebenezer Scrooge" op het gebied van spaarzaamheid en zuinigheid. Ik ken alle kringloopwinkels en vertoef graag op de markt een half uur voor sluitingstijd tussen de medelanders...
Ik had verwacht dat je zou vertellen dat je het gewoon lekker vond. Dit is toch geen leven man? Niks mis met spaarzaamheid, maar je mag echt weleens een schil weggooien. Desnoods maak je er compost van, heb je er toch wat aan.
pi_181000843
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 09:27 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Ik had verwacht dat je zou vertellen dat je het gewoon lekker vond. Dit is toch geen leven man? Niks mis met spaarzaamheid, maar je mag echt weleens een schil weggooien. Desnoods maak je er compost van, heb je er toch wat aan.
Ze zijn ook lekker. Kiwi eet ik ook met hele schil, net als een appel. Wordt ook aanbevolen. Is gezond...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:41:45 #15
414785 sirdanilot
pi_181015082
Als je schil van citrus wil gebruiken is biologisch het beste.

je gaat echt niet dood of de kanker krijgen als je heel af en toe een beetje citroen of sinaasappelrasp van een niet biologische citrusvrucht gebruikt hoor. Die dingen zijn inderdaad bespoten en hebben een waslaag en dat is niet het meest gezonde wat je kan hebben maar het blijven EU goedgekeurde stoffen. Gewoon niet te vaak doen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  † In Memoriam † maandag 20 augustus 2018 @ 02:19:34 #16
88815 The_Emotion
98.3
pi_181313943
Van de schillen kan je ook marmelade maken en op brood smeren
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_181320833
quote:
14s.gif Op maandag 20 augustus 2018 02:19 schreef Remqo het volgende:
Van de schillen kan je ook marmelade maken en op brood smeren
Ja, maar dan voeg je weer een hoop suikers toe. Het gaat me om de voedingswaarde vd zuivere schil.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_181325888
Ik eet nog altijd de witte binnenkant van de schil ook op :D
Op lagere school riepen ze altijd dat je er kanker van krijgt
  Moderator dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:17:12 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_181352119
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 07:52 schreef realAIVD het volgende:

[..]

Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.

De keerzijde hiervan is dat er voor iedere giftige stof ook een drempelwaarde te vinden is waarbij nog geen enkel nadelig effect op het organisme aantoonbaar is.

Nu is de regelgeving in Nederland zo, dat er gewerkt wordt met grenzen die 100 tot 1000 keer lager dan die drempelwaarde liggen, zodat men zeker weet dat het ook voor je baby en je oude immuungecompromitteerde oma geen kwaad kan als ze 10 sinaasappels op een dag wegkauwen.

Dus ja, je bent blijkbaar wel kinderachtig in die dingen en dat mag natuurlijk best.
Neemt niet weg dat als je een sinaasappel wast, het opeten van de schil absoluut geen kwaad kan, dat is een feit (en dat is toch waar naar gevraagd werd)
De Hazard Index van residuen van gewasbeschermingsmiddelen is erg laag:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0278691517306877

Medicijnresten in drinkwater zijn veel hoger.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_181352304
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De Hazard Index van residuen van gewasbeschermingsmiddelen is erg laag:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0278691517306877

Medicijnresten in drinkwater zijn veel hoger.
Inderdaad, afronden dus dit topic, het gaat letterlijk nergens over :)
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:12:28 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181353275
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De Hazard Index van residuen van gewasbeschermingsmiddelen is erg laag:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0278691517306877

Medicijnresten in drinkwater zijn veel hoger.
Maar er is geen sprake van gewasbeschermingsmiddelen, maar fungicides ter conservering
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181353327
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar er is geen sprake van gewasbeschermingsmiddelen, maar fungicides ter conservering
De normale types zijn niet enorm gevaarlijk, als ze worden gebruikt volgens de regels en als er niet iemand toch even met een verboden goedje langsloopt.

Net zoiets als druiven uit India.. in theorie volledig ongevaarlijk. Maar er worden residuen gevonden van zaken die hier almjaren streng verboden zijn.
Whatever...
pi_181353367
Whatever...
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:18:49 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181353408
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 19:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De normale types zijn niet enorm gevaarlijk, als ze worden gebruikt volgens de regels en als er niet iemand toch even met een verboden goedje langsloopt.

Net zoiets als druiven uit India.. in theorie volledig ongevaarlijk. Maar er worden residuen gevonden van zaken die hier almjaren streng verboden zijn.
Dat klopt ongetwijfeld maar het verkeerde onderzoek als onderbouwing werd gebruikt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 19:19:26 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181353421
quote:
De fungicides in de wax zijn geen pesticiden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')