abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180955675
Hoi,

Zit met een klein probleempje. En wel de kleurweergave van eigen foto's die ik heb bewerkt op mijn pc monitor anders is dan op andere apparaten (telefoon, tablet bijvoorbeeld).

Ik bewerk RAWs met CaptureOne, exporteer ze als JPG. Dan zien ze er prima uit. Zodra ik ze dan naar mijn telefoon of tablet overzet om ze aan anderen te laten zien, dan zien de kleuren er ineens niet uit. Veel valere kleuren, wel hoger contrast, zo lijkt het.

Monitor niet goed gekalibreerd zou je zeggen. Dat dacht ik ook. Maar toen ging ik andere afbeeldingen vergelijken. Op Instagram en op Flickr. Daar zien de foto's er precies hetzelfde uit, zowel op monitor als op telefoon/tablet.

Waar zou dit mee te maken kunnen hebben? Export instellingen van CaptureOne? Iets anders?

Bedankt voor het meedenken en een fijne zondag allen! ;)


Edit; gaat om een Dell U2515H, CaptureOne 11, Huawei P10.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hojdhopper op 05-08-2018 10:34:17 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zondag 5 augustus 2018 @ 13:29:06 #2
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_180958957
Wat voor tablet/telefoon ?

Het is mogelijk een kleurprofiel op te slaan in ene JPEG, mogelijk dat je RAW tool dat doet en dat je telefoon en tablet het niet ondersteunen. Op Mac en iOS zou het iig wel ondersteund moeten zijn.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_180959107
Het zou 'm in de conversie kunnen zitten. Bij openen in bepaalde programma's kan het zijn dat je je RAW foto's in Adobe RGB te zien krijgt met diepere kleuren. Dit is helaas geen algemene standaard maar is in zekere zin voor printwerk gemaakt dus buiten gelicentieerde programma's om zal dit specifieke rgb-profiel niet gelezen worden waardoor de foto's doffer lijken. Afhankelijk van de toepassing kun je 'm naar een sRGB of Cmyk afbeelding converteren en wellicht de kleuren iets "pimpen".

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 05-08-2018 13:44:19 ]
pi_180975684
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 13:29 schreef Aaargh! het volgende:
Wat voor tablet/telefoon ?

Het is mogelijk een kleurprofiel op te slaan in ene JPEG, mogelijk dat je RAW tool dat doet en dat je telefoon en tablet het niet ondersteunen. Op Mac en iOS zou het iig wel ondersteund moeten zijn.
Huawei P10. Ik dacht al wel dat het in die hoek zou zitten...

quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 13:37 schreef Beathoven het volgende:
Het zou 'm in de conversie kunnen zitten. Bij openen in bepaalde programma's kan het zijn dat je je RAW foto's in Adobe RGB te zien krijgt met diepere kleuren. Dit is helaas geen algemene standaard maar is in zekere zin voor printwerk gemaakt dus buiten gelicentieerde programma's om zal dit specifieke rgb-profiel niet gelezen worden waardoor de foto's doffer lijken. Afhankelijk van de toepassing kun je 'm naar een sRGB of Cmyk afbeelding converteren en wellicht de kleuren iets "pimpen".
Ah kijk, dat ga ik vanavond eens proberen. Zou idd goed kunnen, want heb ooit eens aan die instellingen lopen kloten. Zal nog even updaten.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_180976860
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 09:09 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Huawei P10. Ik dacht al wel dat het in die hoek zou zitten...

[..]

Ah kijk, dat ga ik vanavond eens proberen. Zou idd goed kunnen, want heb ooit eens aan die instellingen lopen kloten. Zal nog even updaten.
Alles buiten Adobe RGB om wat er op het scherm naar tevredenheid uitziet is prima.
pi_180993580
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 10:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Alles buiten Adobe RGB om wat er op het scherm naar tevredenheid uitziet is prima.
Het was inderdaad het output profiel (ICC Profile). Standaard stond deze op "Embed Camera Profile" en heb hem nu op de enige RGB gezet die selecteerbaar was: sRGB langecodeerachter.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')