abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180934882
Politie maakt excuses voor hard verhoor verkrachte vrouw

VENRAY - De politie in Limburg heeft excuses aangeboden aan een vrouw die in december 2016 werd verkracht door een tbs’er op onbegeleid verlof. De toen 21-jarige Susanne uit Venray werd tijdens de verhoren rond haar aangifte zwaar onder druk gezet door twee zedenrechercheurs die haar niet geloofden.

Het slachtoffer doet zaterdag haar verhaal in de Volkskrant, die ook de officiële stukken rond de zaak heeft ingezien.

Daaruit blijkt dat de rechercheurs haar verklaringen in twijfel trekken en telkens vragen of ze haar aangifte wel wil doorzetten. „Soms is dit ook een schreeuw om aandacht. Of dat er geestelijk iets aan de hand is”, zegt een van hen. Ook wordt haar gevraagd: „Wat voor ervaring heb je met pijpen? Je zegt dat de penis slap was, maar je gaat toch kokhalzen. Doe eens voor? Hoe kokhals je dan?”

In een excuusbrief aan de vrouw schrijft de teamchef dat de twee rechercheurs „binnen de kaders” hebben gehandeld, maar ook dat het belang van het slachtoffer „onvoldoende is meegewogen” en dat hij de gang van zaken „zeer betreurt.”

Toen de verdachte werd opgepakt, vroeg de ouders van het slachtoffer te zwijgen over de betrokkenheid van de tbs’er. „Ze zeiden letterlijk: hou het voor je”, zo vertelt de vader van Susanne. „We vonden dat vreemd en begrijpen niet waarom dat nodig was.”

„Wij kunnen niemand een verbod opleggen om iets te zeggen’, aldus een woordvoerder van de politie. „Maar we hebben wel gevraagd om het niet naar buiten te brengen omdat het heel gevoelig ligt en omdat je de zaak goed wilt afronden. We snappen dat dat voor de betrokken familie vervelend kan zijn.”

De dader zat in tbs-kliniek De Rooyse Wissel in Oostrum. Hij werd voor deze verkrachting opgepakt na een DNA-match.

https://www.telegraaf.nl/(...)oor-verkrachte-vrouw

Ik heb ook het uitgebreide stuk gelezen en wat een verhaal weer.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:34:57 #2
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_180935117
Ja het is triest. Maar ergens tijd in steken terwijl het verzonnen is dat is ook zonde.. dus men moet wel door vragen.
  Spellchecker zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:35:11 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_180935121
In december 2016 ....

Vrouw is al die tijd door een hel gegaan .... eerst door die TBS-er en daarna door de politie.
pi_180935171
verschrikkelijk. tuurlijk moet je doorvragen op details om het verhaal duidelijk te krijgen maar het moet wel menselijk blijven. In de tekst lijkt nu overigens te staan dat de ouders van het slachtoffer het slachtoffer vroegen om te zwijgen maar ik denk dat de politie dat vroeg toch?
pi_180935183
Jeetje wat een hel. Eerst een trauma door de verkrachting en daarna door de politie.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:42:55 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180935233
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:35 schreef maily het volgende:
In december 2016 ....

Vrouw is al die tijd door een hel gegaan .... eerst door die TBS-er en daarna door de politie.
En dat terwijl hij gewoon gepakt is door een DNA-match...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180935262
Zeer triest verhaal zeg
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:45:09 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_180935266
De politie is je beste vriend :')
pi_180935365
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:34 schreef RobjeGeus het volgende:
Ja het is triest. Maar ergens tijd in steken terwijl het verzonnen is dat is ook zonde.. dus men moet wel door vragen.
In deze zaak lijkt er geen sprake te zijn van goed doorvragen, maar van druk zetten op een slachtoffer zodat niet naar buiten zou komen dat er weer een TBS'er de fout in is gegaan.

Ik vind de manier waarop de politie te werk is gegaan meer dan kwalijk.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:56:02 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_180935415
quote:
Maar we hebben wel gevraagd om het niet naar buiten te brengen omdat het heel gevoelig ligt en omdat je de zaak goed wilt afronden
WTF?
pi_180935433
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:34 schreef RobjeGeus het volgende:
Ja het is triest. Maar ergens tijd in steken terwijl het verzonnen is dat is ook zonde.. dus men moet wel door vragen.
En daarna vragen om te zwijgen omdat het een tbs’er betreft, ik denk dat ik dat het ergste vind.
pi_180935471
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:52 schreef FYazz het volgende:

[..]

In deze zaak lijkt er geen sprake te zijn van goed doorvragen, maar van druk zetten op een slachtoffer zodat niet naar buiten zou komen dat er weer een TBS'er de fout in is gegaan.

Ik vind de manier waarop de politie te werk is gegaan meer dan kwalijk.
In de volkskrant werd er gesuggereerd dat de vrouw haar verhaal in eerste instantie niet geloofd werd, en dat er pas maanden later een TBSer in beeld kwam, een relevante nuance.

dat ze daarna vragen de familie het stil te houden is dan wél weer een teken aan de wand.
-nee-
pi_180935534
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:57 schreef MadameMossel het volgende:

[..]

En daarna vragen om te zwijgen omdat het een tbs’er betreft, ik denk dat ik dat het ergste vind.
Walgelijk zelfs.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:06:21 #14
469863 RobjeGeus
Hier word ik vrolijk van!!
pi_180935560
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:57 schreef MadameMossel het volgende:

[..]

En daarna vragen om te zwijgen omdat het een tbs’er betreft, ik denk dat ik dat het ergste vind.
Absoluut dat hoort niet en is schandalig!
pi_180935583
quote:
„Wat voor ervaring heb je met pijpen? Je zegt dat de penis slap was, maar je gaat toch kokhalzen. Doe eens voor? Hoe kokhals je dan?”
Wtf joh. Mafkezen. Een smerige penis van een gast die je verkracht is niet reden genoeg om te kokhalzen?
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:12:11 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_180935650
Een triest voorbeeld dat de staat meer oog heeft voor daders dan de belangen van slachtoffers.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_180935696
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:59 schreef Marsenal het volgende:

[..]

In de volkskrant werd er gesuggereerd dat de vrouw haar verhaal in eerste instantie niet geloofd werd, en dat er pas maanden later een TBSer in beeld kwam, een relevante nuance.

dat ze daarna vragen de familie het stil te houden is dan wél weer een teken aan de wand.
Ik heb het hele stuk gelezen en ik heb sterk het gevoel dat de politie vanaf het eerste moment heeft geprobeerd om druk te zetten op het slachtoffer zodat zij de aangifte zou intrekken.

Wat hiervoor de reden is weet ik niet. Kan luiheid of gebrek aan vermogen zijn, maar het gegeven dat ze later vragen om het stil te houden i.c.m. met de late en vreemde wijze van verhoor geeft het vermoeden dat politie het onder de pet wilde houden.

In het stuk staat namelijk dat Susanne die bewuste avond het direct aan haar ouders en politie heeft verteld. Uit dit verhaal kwamen details naar voren die volgens haar vader wel eens konden wijzen op een TBS'er als dader.

Dat de politie deze melding niet serieus heeft genomen en haar ook pas 5 dagen later officieel heeft verhoord blijf ik een kwalijke en rare zaak vinden.
pi_180935699
De politie vraagt natuurlijk het stil te houden omdat er een soort volksopstand tegen TBSers voorkomen moet worden. Vandaag ook weer een heel artikel in de krant over een dorp dat gebukt gaat onder angst voor zo’n kliniek.

Dat is wel iets wat aandacht vereist, ik snap dat de politie hier onrustig van wordt. Onhandig hoe ze het aanpakken natuurlijk, daar komt alleen maar meer gezeik van.
-nee-
pi_180936231
Dat ze het stil willen houden zal wel komen dat die TBS klanten gewoon loslopen. En ja, daar komen natuurlijk vragen over die te moeilijk zijn om te beantwoorden.
´
pi_180936840
quote:
„Ze zeiden letterlijk: hou het voor je”
:N
pi_180936845
Wat een ...!

Maar ja dat ze zo ... doen komt doordat er veel valse aangiften worden gedaan dus moeten ze filteren om te voorkomen te veel tijd kwijt te zijn met nutteloos onderzoek.

Mijns inziens zou vals aangifte doen ALTIJD zwaar gestraft dienen te worden om valse aangifte re reduceren zodat de politie weer de tijd heeft om je zaak serieus te behandelen.


Maar vragen om het te verzwijgen is wel verschrikkelijk erg!!
Hoe halen ze dat in hun botte koppen!!! :( :( :(

Linkse (en/of D66) burgemeester of zo die dat oplegt aan het korps?? :( :(
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:21:47 #22
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_180936902
Dommigheid kent geen tijd, ook niet bij de politie.
Bedankt Hans.
pi_180936989
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:59 schreef Marsenal het volgende:

[..]

In de volkskrant werd er gesuggereerd dat de vrouw haar verhaal in eerste instantie niet geloofd werd, en dat er pas maanden later een TBSer in beeld kwam, een relevante nuance.

dat ze daarna vragen de familie het stil te houden is dan wél weer een teken aan de wand.
Dat vind ik ook vreemd. Het enige (terechte) argument dat ik kan bedenken is dat ze eerst de TBS’er willen kunnen observeren of afluisteren voordat het verhaal uitgebreid in de media verschijnt.
pi_180937038
3 jaar cel als straf is een lachertje, zo’n tbs-er moet niet naar buiten kunnen, er is iets goed mis in dat systeem.
pi_180937054
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:38 schreef DeZoektocht het volgende:
verschrikkelijk. tuurlijk moet je doorvragen op details om het verhaal duidelijk te krijgen maar het moet wel menselijk blijven. In de tekst lijkt nu overigens te staan dat de ouders van het slachtoffer het slachtoffer vroegen om te zwijgen maar ik denk dat de politie dat vroeg toch?
De politie ja. Lees nog maar eens goed. Ik moest het ook twee keer lezen.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:31:47 #26
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_180937059
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:29 schreef Shaken63 het volgende:
3 jaar cel als straf is een lachertje, zo’n tbs-er moet niet naar buiten kunnen, er is iets goed mis in dat systeem.
Als ze hem voorbereiden op zijn terugkeer uiteraard wel, maar daar was deze knul duidelijk nog niet klaar voor.

Een gemiste kans en lachwekkend dat hij voor deze verkrachting vervolgens maar drie jaar celstraf krijgt, geef hem het maximale en doe daarna nog eens zo'n tbs-cursusje.
Bedankt Hans.
pi_180937081
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:31 schreef bascross het volgende:

[..]

Als ze hem voorbereiden op zijn terugkeer uiteraard wel, maar daar was deze knul duidelijk nog niet klaar voor.

Een gemiste kans en lachwekkend dat hij voor deze verkrachting vervolgens maar drie jaar celstraf krijgt, geef hem het maximale en doe daarna nog eens zo'n tbs-cursusje.
Hoeveel succesverhalen zijn er eigenlijk met betrekking tot TBS'ers? Hoeveel komen er terug in de maatschappij zonder recidive? Wat voor percentage van het geheel is dat?
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:38:20 #28
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_180937169
Ik sta meestal aan de kant van de politie maar dit is echt te erg. Die mensen mogen ze wat mij betreft nooit meer in de buurt van een verkrachtte vrouw laten komen met hun vragen...

quote:
De excuusbrief en de transcriptie van de verhoren zijn in handen van de Volkskrant. Het 21-jarige slachtoffer kreeg vragen als: "Wat voor ervaring heb je met pijpen?", "Doe eens voor?" en "Hoe kokhals je dan?".
:r :|W
Wat een vreselijke hufters, hoe dúrven ze !!!!! ????

https://nos.nl/artikel/22(...)-kokhals-je-dan.html
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_180937181
Walgelijke lui, die zouden niet in die positie moeten blijven. :{

Maar goed, politie en slachtoffers zijn meestal geen goede combinatie.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 11:40:34 #30
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_180937208
En voor de 100.000ste x : houdt dit soort mannen/tbs'ers gewoon achter slot en grendel.....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_180937258
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:38 schreef deedeetee het volgende:
Ik sta meestal aan de kant van de politie maar dit is echt te erg. Die mensen mogen ze wat mij betreft nooit meer in de buurt van een verkrachtte vrouw laten komen met hun vragen...

[..]

:r :|W
Wat een vreselijke hufters, hoe dúrven ze !!!!! ????

https://nos.nl/artikel/22(...)-kokhals-je-dan.html
Echt hoor. Dat die lui met zichzelf kunnen leven nu ze weten dat het echt gebeurd is. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180937395
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:38 schreef deedeetee het volgende:
Ik sta meestal aan de kant van de politie maar dit is echt te erg. Die mensen mogen ze wat mij betreft nooit meer in de buurt van een verkrachtte vrouw laten komen met hun vragen...

[..]

:r :|W
Wat een vreselijke hufters, hoe dúrven ze !!!!! ????

https://nos.nl/artikel/22(...)-kokhals-je-dan.html
Dergelijke vragen zijn vrij normaal bij het opnemen van de aangifte. Daarom wordt het slachtoffer vooraf ook altijd gewaarschuwd dat het doen van aangifte heel belastend kan zijn. Veel vragen kunnen voelen alsof de politie de schuld bij het slachtoffer neerlegt, maar de politie moet tot in details alles vastleggen.

Als ze twijfels hebben over de aangifte, zoals in dit geval, zullen de vragen nog een stapje erger zijn.
pi_180937406
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:40 schreef deedeetee het volgende:
En voor de 100.000ste x : houdt dit soort mannen/tbs'ers gewoon achter slot en grendel.....
Heeft geen zin;
Tbs-patiënt De Rooyse Wissel filmt zijn eigen uitbraak
https://www.1limburg.nl/t(...)-zijn-eigen-uitbraak

Medewerkster tbs-kliniek aangerand en mishandeld
https://nos.nl/artikel/22(...)d-en-mishandeld.html
´
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:02:13 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180937660
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:48 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dergelijke vragen zijn vrij normaal bij het opnemen van de aangifte. Daarom wordt het slachtoffer vooraf ook altijd gewaarschuwd dat het doen van aangifte heel belastend kan zijn. Veel vragen kunnen voelen alsof de politie de schuld bij het slachtoffer neerlegt, maar de politie moet tot in details alles vastleggen.

Als ze twijfels hebben over de aangifte, zoals in dit geval, zullen de vragen nog een stapje erger zijn.
Vragen of je kunt pijpen zijn normaal?? En dan ook nog even of je het voor kunt doen? Serieus?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180937677
Daarom standaard een advocaat mee nemen bij het doen van aangifte en als je ondervraagt wordt.

De politie is niet je beste vriend, het is je ergste vijand die er alleen voor je is als je al dood op straat ligt.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:12:03 #36
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_180937842
quote:
6s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:49 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Heeft geen zin;
Tbs-patiënt De Rooyse Wissel filmt zijn eigen uitbraak
https://www.1limburg.nl/t(...)-zijn-eigen-uitbraak

Medewerkster tbs-kliniek aangerand en mishandeld
https://nos.nl/artikel/22(...)d-en-mishandeld.html
Stop ze gewoon in de gevangenis. Daar is een cellen overschot. Een eerlijk gezegd horen veel tbs'klanten daar ook gewoon thuis. Daar is geen behandelen aan want die zijn te ver heen om ze nog los te laten. Alleen wil men dit niet zien. Want, want ze zijn ziek en ze hebben toch recht op : vul maar in. In de praktijk betekend dit dat ze recht hebben op nieuwe mensen tot slachtoffer van hun * ziekte * te maken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_180937895
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:12 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Stop ze gewoon in de gevangenis. Daar is een cellen overschot. Een eerlijk gezegd horen veel tbs'klanten daar ook gewoon thuis. Daar is geen behandelen aan want die zijn te ver heen om ze nog los te laten. Alleen wil men dit niet zien. Want, want ze zijn ziek en ze hebben toch recht op : vul maar in. In de praktijk betekend dit dat ze recht hebben op nieuwe mensen tot slachtoffer van hun * ziekte * te maken.
Eens.
Maar volgens mij worden de gevangenissen juist gesloten vanwege minder criminelen.. :')
´
pi_180937939
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vragen of je kunt pijpen zijn normaal?? En dan ook nog even of je het voor kunt doen? Serieus?
Vragen of je het kan uitleggen of uitbeelden sowieso. Waarschijnlijk om vast te stellen dat politie en slachtoffer het over hetzelfde hebben als ze het woord “pijpen” gebruiken.
Ook de vraag of het slachtoffer dat al eens eerder heeft gedaan heb ik vaker voorbij zien komen.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:19:49 #39
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_180937964
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:15 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Eens.
Maar volgens mij worden de gevangenissen juist gesloten vanwege minder criminelen.. :')
Volgens mij om geld te sparen door criminelen lekker thuis te laten zitten met enkelband of zo. Die tbs'ers waar het hier om gaat zijn gewoon criminelen met een zieke geest. Maar evengoed crimineel hoor. Gewoon in een cel daar kunnen ze minder kwaad doen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:21:21 #40
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_180937985
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:34 schreef RobjeGeus het volgende:
Ja het is triest. Maar ergens tijd in steken terwijl het verzonnen is dat is ook zonde.. dus men moet wel door vragen.
Echt wat een bullshit smoes voor ingebakken mysoginie.

Ik ben aangerand en kreeg exact dezelfde ‘behandeling’ bij de politie.

Zouden het niet stiekem zelf perverse viespeuken zijn?
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:21:44 #41
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180937990
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Daarom standaard een advocaat mee nemen bij het doen van aangifte en als je ondervraagt wordt.

De politie is niet je beste vriend, het is je ergste vijand die er alleen voor je is als je al dood op straat ligt.
Dit. De politie is er om de staat te beschermen tegen de burger.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:26:11 #42
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_180938071
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:48 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dergelijke vragen zijn vrij normaal bij het opnemen van de aangifte. Daarom wordt het slachtoffer vooraf ook altijd gewaarschuwd dat het doen van aangifte heel belastend kan zijn. Veel vragen kunnen voelen alsof de politie de schuld bij het slachtoffer neerlegt, maar de politie moet tot in details alles vastleggen.

Als ze twijfels hebben over de aangifte, zoals in dit geval, zullen de vragen nog een stapje erger zijn.
Dat is echt verschrikkelijk. Dat het standaard is betekent niet dat het oké is (we doen dit al jaren zo, dus het werkt).
pi_180938108
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:14 schreef Marsenal het volgende:
De politie vraagt natuurlijk het stil te houden omdat er een soort volksopstand tegen TBSers voorkomen moet worden. Vandaag ook weer een heel artikel in de krant over een dorp dat gebukt gaat onder angst voor zo’n kliniek.

Dat is wel iets wat aandacht vereist, ik snap dat de politie hier onrustig van wordt. Onhandig hoe ze het aanpakken natuurlijk, daar komt alleen maar meer gezeik van.
De politie vraagt natuurlijk het stil te houden omdat zij hun eigen fouten niet willen toegeven.
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
pi_180938208
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:57 schreef MadameMossel het volgende:

[..]

En daarna vragen om te zwijgen omdat het een tbs’er betreft, ik denk dat ik dat het ergste vind.
Het 'wil je even voordoen hoe je verkracht bent' stukje verbijsterd mij het meest. Als je zoiets van een slachtoffer vraagt is er echt iets goed mis met je. Zowel in professioneel opzicht alsook qua menselijkheid.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180938213
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:26 schreef Mishu het volgende:

[..]

Dat is echt verschrikkelijk. Dat het standaard is betekent niet dat het oké is (we doen dit al jaren zo, dus het werkt).
Dat is het zeker, maar ik ben bang dat het niet anders kan. In verkrachtingszaken is de aangifte van het slachtoffer vaak het meest belangrijke (of zelfs het enige) bewijsstuk. Dat moet helemaal kloppen en geen onduidelijkheden bevatten.
In deze specifieke situatie zullen de vragen wellicht wat te ver zijn gegaan, omdat de rechercheurs haar waarschijnlijk op een onwaarheid probeerde te betrappen.

Bedenk ook dat de vragen die niet door de politie worden gesteld, wel door de advocaat van de verdachte zullen worden gesteld.

Over de vragen is overigens jaren geleden al ophef geweest, toen zouden de minder relevante vragen zijn geschrapt. Ik herinner me nog dat het toen ging om vragen als: hoe kort was het rokje dat je droeg? Watvoor ondergoed had je aan?
pi_180938241
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:38 schreef deedeetee het volgende:
Ik sta meestal aan de kant van de politie maar dit is echt te erg. Die mensen mogen ze wat mij betreft nooit meer in de buurt van een verkrachtte vrouw laten komen met hun vragen...

[..]

:r :|W
Wat een vreselijke hufters, hoe dúrven ze !!!!! ????

https://nos.nl/artikel/22(...)-kokhals-je-dan.html
Dit dus. En dan een of andere chef die stelt dat het 'binnen de kaders is'. Ja wtf lul. Ga je je daar nou achter verschuilen, terwijl echt iedereen snapt dat zoiets gewoon echt niet kan?

En blijkbaar hebben we een aardig systematisch probleem, als blijkbaar 'de kaders' dat soort manieren van ondervragen toestaat.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:40:45 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180938279
Stel je toch eens voor dat een Anne Faber het ternauwernood had overleefd, dan krijg je dat soort vragen van de advocaat van je verkrachter?
Dat meisje uit Rotterdam kan ook dit soort ellende verwachten bij de rechtszaak?

Nog een wonder dat ze de Utrechtse serieverkrachter ooit hebben kunnen pakken, als je slachtoffers op zo'n manier verhoort.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180938283
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:35 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat is het zeker, maar ik ben bang dat het niet anders kan. In verkrachtingszaken is de aangifte van het slachtoffer vaak het meest belangrijke (of zelfs het enige) bewijsstuk. Dat moet helemaal kloppen en geen onduidelijkheden bevatten.
In deze specifieke situatie zullen de vragen wellicht wat te ver zijn gegaan, omdat de rechercheurs haar waarschijnlijk op een onwaarheid probeerde te betrappen.

Bedenk ook dat de vragen die niet door de politie worden gesteld, wel door de advocaat van de verdachte zullen worden gesteld.

Over de vragen is overigens jaren geleden al ophef geweest, toen zouden de minder relevante vragen zijn geschrapt. Ik herinner me nog dat het toen ging om vragen als: hoe kort was het rokje dat je droeg? Watvoor ondergoed had je aan?
Huh?

Jij en ik kunnen het toch ook prima eens worden over de betekenis van bepaalde woorden, zonder dat we ze uit hoeven te beelden?
"Pools are perfect for holding water"
pi_180938288
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:37 schreef probeer het volgende:

[..]

Dit dus. En dan een of andere chef die stelt dat het 'binnen de kaders is'. Ja wtf lul. Ga je je daar nou achter verschuilen, terwijl echt iedereen snapt dat zoiets gewoon echt niet kan?

En blijkbaar hebben we een aardig systematisch probleem, als blijkbaar 'de kaders' dat soort manieren van ondervragen toestaat.
Dit ja. :r

Поздрави Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180938296
De nadruk ligt bij de politie gewoon te erg bij de daders. :{

కైండ్ గౌరవంతో Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180938312
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 11:31 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

De politie ja. Lees nog maar eens goed. Ik moest het ook twee keer lezen.
nee het staat er niet goed. er staat 'Toen de verdachte werd opgepakt, vroeg de ouders van het slachtoffer te zwijgen' vroeg de ouders kan niet, het moet zijn vroegen de ouders of vroeg de politie de ouders.
pi_180938325
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:42 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

nee het staat er niet goed. er staat 'Toen de verdachte werd opgepakt, vroeg de ouders van het slachtoffer te zwijgen' vroeg de ouders kan niet, het moet zijn vroegen de ouders of vroeg de politie de ouders.
Klopt, het moet zijn vroeg de politie de ouders. Dat blijkt duidelijk uit de volgende regel.
pi_180938327
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:40 schreef probeer het volgende:

[..]

Huh?

Jij en ik kunnen het toch ook prima eens worden over de betekenis van bepaalde woorden, zonder dat we ze uit hoeven te beelden?
Ja, je kan het ook uitleggen. Ik had beide ook genoemd. Een uitleg lijkt me voor een rechercheur zelfs makkelijker vast te leggen dan een uitbeelding.

Ik had het eigenlijk ook over de vergaande vragen in het algemeen.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:49:44 #54
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_180938426
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:35 schreef probeer het volgende:

[..]

Het 'wil je even voordoen hoe je verkracht bent' stukje verbijsterd mij het meest. Als je zoiets van een slachtoffer vraagt is er echt iets goed mis met je. Zowel in professioneel opzicht alsook qua menselijkheid.
Toch is dat vrij normaal. En eenmaal in het aangifte traject is het onvermijdelijk dat zulke dingen gebeuren.
Het probleem zit hem niet zozeer in dat ze zo in details moeten treden, maar in hoe ermee omgegaan wordt.

De druk, de openlijke twijfel, het sturen naar de aangifte laten vallen (waarmee je in de valse aangifte is aannemelijk statistieken komt). Dat is het probleem.
En dat begint al heel zwaar voor de daadwerkelijke aangifte.

Het probleem is dat dit geen uitzonderlijk geval is, maar redelijk de gewone gang van zaken. Zoals de politie zelf zegt, binnen de kaders.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:53:24 #55
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180938488
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:40 schreef Leandra het volgende:

Nog een wonder dat ze de Utrechtse serieverkrachter ooit hebben kunnen pakken, als je slachtoffers op zo'n manier verhoort.
Dat was ook maar per ongeluk toen ze een fietsendief van de straat trokken en zijn DNA afnamen. Dus ze hebben 1. een fietsendief gepakt, 2. diens DNA afgenomen en 3. het DNA uit de verkrachtingszaken niet kwijt gemaakt. Die kans is echt zo belachelijk klein dat je het inderdaad wel een wonder mag noemen. Los van elkaar zijn die dingen al nauwelijks te geloven. :')
pi_180938505
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:43 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, je kan het ook uitleggen. Ik had beide ook genoemd. Een uitleg lijkt me voor een rechercheur zelfs makkelijker vast te leggen dan een uitbeelding.

Ik had het eigenlijk ook over de vergaande vragen in het algemeen.
Ja ok.

En ik snap best dat, juist in dit soort zaken waarbij het slachtoffer vaak de enige getuige is, correcte waarheidsbevinding zo enorm belangrijk is. En dat het ook belangrijk is dat het slachtoffer weet wat haar te wachten staat, qua juridisch maar ook emotioneel proces.

Maar als zo veel slachtoffers zich daar zo slecht door voelen dat ze daardoor van een aangifte afzien, of tijdens de aangifte op zo'n manier behandeld worden.. Dat moet toch wel anders kunnen?

Ik ga er van uit dat de agenten die dit soort aangiftes opnemen daar speciale training voor gehad hebben? Wellicht een idee dat degene die het 'dit is een heel zwaar proces, zonder enige garantie op een enigszins goede uitkomst' praatje doet, niet degene is die vervolgens ook de waarheidsbevinding-vragen uitvoert? Kan inderdaad nogal repressief overkomen. Of dat er ten alle tijde bij dat soort gesprekken een vertrouwenspersoon / geestelijk verzorger / iemand van slachtofferhulp zit, wiens enige taak het is om de boel op aangeven van het slachtoffer even stil te leggen en op de eerste plaats diens belangen behartigt.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:04:29 #57
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_180938675
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:35 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat is het zeker, maar ik ben bang dat het niet anders kan. In verkrachtingszaken is de aangifte van het slachtoffer vaak het meest belangrijke (of zelfs het enige) bewijsstuk. Dat moet helemaal kloppen en geen onduidelijkheden bevatten.
In deze specifieke situatie zullen de vragen wellicht wat te ver zijn gegaan, omdat de rechercheurs haar waarschijnlijk op een onwaarheid probeerde te betrappen.

Bedenk ook dat de vragen die niet door de politie worden gesteld, wel door de advocaat van de verdachte zullen worden gesteld.

Over de vragen is overigens jaren geleden al ophef geweest, toen zouden de minder relevante vragen zijn geschrapt. Ik herinner me nog dat het toen ging om vragen als: hoe kort was het rokje dat je droeg? Watvoor ondergoed had je aan?
Ik denk zelf dat je met deze verhoortechniek juist onduidelijkheden oproept. Ik bijvoorbeeld ging helemaal twijfelen aan mezelf door zo’n verhoor: ‘zij zullen het wel weten’. ‘Misschien beeld ik me inderdaad dingen in?’. Nu, jaren later, weet ik: ‘I know EXACTLY what happened’.
pi_180938721
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:54 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja ok.

En ik snap best dat, juist in dit soort zaken waarbij het slachtoffer vaak de enige getuige is, correcte waarheidsbevinding zo enorm belangrijk is. En dat het ook belangrijk is dat het slachtoffer weet wat haar te wachten staat, qua juridisch maar ook emotioneel proces.

Maar als zo veel slachtoffers zich daar zo slecht door voelen dat ze daardoor van een aangifte afzien, of tijdens de aangifte op zo'n manier behandeld worden.. Dat moet toch wel anders kunnen?
Ik ben er voorstander van dat wordt onderzocht of dit op een andere manier kan, maar het is precies wat je zegt. Vaak is het het woord van het slachtoffer tegen het woord van de verdachte. De advocaat van de verdachte zal er dan alles aan doen om gaten te ontdekken in de aangifte van het slachtoffer en daar vragen over stellen, om afbreuk te doen aan de geloofwaardigheid daarvan.
quote:
Ik ga er van uit dat de agenten die dit soort aangiftes opnemen daar speciale training voor gehad hebben? Wellicht een idee dat degene die het 'dit is een heel zwaar proces, zonder enige garantie op een enigszins goede uitkomst' praatje doet, niet degene is die vervolgens ook de waarheidsbevinding-vragen uitvoert? Kan inderdaad nogal repressief overkomen. Of dat er ten alle tijde bij dat soort gesprekken een vertrouwenspersoon / geestelijk verzorger / iemand van slachtofferhulp zit, wiens enige taak het is om de boel op aangeven van het slachtoffer even stil te leggen en op de eerste plaats diens belangen behartigt.
Klopt, dat is een aparte categorie. Ik denk dat veel politieagenten het helemaal niet verkeerd bedoelen als ze het slachtoffer waarschuwen voor het traject van het doen van aangifte en een eventuele rechtszaak, maar dat de slachtoffers dat (begrijpelijk) al snel ervaren als afraden of zelfs weigeren. Daar valt naar mijn mening sowieso nog iets te halen.
Sommige politieagenten zullen het ongetwijfel zelf op een verkeerde manier overbrengen aan het slachtoffer.

Wat je als laatste beschrijft lijkt mij ook een goed idee. Misschien is dat zelfs al zo.

Het kan ook verschillen per geval. In sommige gevallen is de politie bijvoorbeeld al direct na het misdrijf betrokken bij het slachtoffer, terwijl in andere gevallen het slachtoffer pas na lange tijd aangifte komt doen. Dat vereist ook een andere aanpak.
pi_180938860
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:14 schreef Marsenal het volgende:
De politie vraagt natuurlijk het stil te houden omdat er een soort volksopstand tegen TBSers voorkomen moet worden. Vandaag ook weer een heel artikel in de krant over een dorp dat gebukt gaat onder angst voor zo’n kliniek.

Dat is wel iets wat aandacht vereist, ik snap dat de politie hier onrustig van wordt. Onhandig hoe ze het aanpakken natuurlijk, daar komt alleen maar meer gezeik van.
Zo'n kliniek zou niet zo erg zijn, als ze die TBSers niet steeds vrij lieten rondlopen!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:29:26 #60
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_180939039
quote:
Dader
Ze zette door en uit DNA-onderzoek bleek dat de dader in de nabijgelegen tbs-kliniek zat. Henk van der V. had al 17 jaar tbs. In 2000 pleegde hij een moord op een 16-jarig meisje. In 2005 werd hij opnieuw veroordeeld voor een poging tot moord op een mede-tbs'er.

Tijdens een verlof van vier uur viel hij Susanne op straat aan. Hij werd uiteindelijk opgepakt en vorige maand veroordeeld voor de verkrachting en bedreigingen. Van der V. kreeg 3 jaar cel en nogmaals tbs.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)w-hoe-kokhals-je-dan

Welke onverantwoordelijke idioot gaf toestemming om deze man op straat los te laten ? En wanneer mag hij t opnieuw proberen ? :')
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')