abonnement Unibet Coolblue
pi_180914282
Dag iedereen,
Ik start binnenkort met de hbo studie Bestuurskunde/overheidsmanagement op het Saxion in Deventer. Inmiddels al veel informatie over de opleiding binnengehaald.

Maar er zijn nog dingen die ik me afvraag en waar ik nog geen antwoord op heb kunnen krijgen. Ik vroeg me af hoe het zit met de hoeveelheid lesstof. Wat voor beeld moet ik me daarbij voorstellen?
Moet je bijvoorbeeld voor en/of na elke les 3 hoofdstukken uit je hoofd leren? Of moet je elk kwartier/half jaar een heel boek gelezen en geleerd hebben? En moet je voor je tentamens een compleet boek hebben geleerd?

Zijn er mensen die me hier meer over kunnen vertellen? Eventueel van dezelfde studie maar dan op een andere locatie? Verschilt natuurlijk overal, maar het zal wel redelijk overeenkomen.

Bedankt!
pi_180914313
Niks moet :7
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_180915107
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:09 schreef MilkTea het volgende:
Niks moet :7
Dat begrijp ik :+
pi_180915994
Ik heb deze opleiding ook gedaan op Saxion, alleen was hij toen nog op de locatie in Enschede. En het is al een aantal jaren geleden, dus het kan zijn dat er wel wat veranderd is in de tussentijd.
Per periode heb je ongeveer 3-5 vakken, naast Studieloopbaanbegeleiding en de Integrale opdracht. Dat laatste was zeg maar de grote (groeps)opdracht die we moesten maken.
Bij de meeste vakken moet je idd na elke les een of meerdere hoofdstukken lezen en opdrachten maken. Voor de meeste tentamens moest je idd dan het hele boek geleerd hebben. Maar als je gewoon elke les voorbereidt en je huiswerk maakt, dan moet dat wel goed komen, want dan heb je het allemaal al een keer doorgenomen als het goed is voor je je tentamen gaat leren.

Naast het theoretische gedeelte en de integrale opdracht moet je bij veel vakken ook nog praktische opdrachten maken. Bijvoorbeeld een beleidsvisie schrijven voor het vak beleidskunde of een onderzoek uitvoeren voor onderzoeksvaardigheden.
En wij hadden bij veel vakken toen ook tussentijdse toetsen na 4/5 weken.

Je hebt trouwens 4 periodes per jaar, dus een vak heb je meestal 1 periode en daarna heb je dan tentamen of je eindopdracht. Sommige vakken had je wel meerdere periodes, maar dan had je eerst Beleidskunde1 bijvoorbeeld, maakte je een tentamen en een andere periode had je dan Beleidskunde2 waar je een tentamen van had.

[ Bericht 5% gewijzigd door _Hestia_ op 03-08-2018 12:32:46 ]
pi_180916125
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 12:27 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik heb deze opleiding ook gedaan op Saxion, alleen was hij toen nog op de locatie in Enschede. En het is al een aantal jaren geleden, dus het kan zijn dat er wel wat veranderd is in de tussentijd.
Per periode heb je ongeveer 3-5 vakken, naast Studieloopbaanbegeleiding en de Integrale opdracht. Dat laatste was zeg maar de grote (groeps)opdracht die we moesten maken.
Bij de meeste vakken moet je idd na elke les een of meerdere hoofdstukken lezen en opdrachten maken. Voor de meeste tentamens moest je idd dan het hele boek geleerd hebben. Maar als je gewoon elke les voorbereidt en je huiswerk maakt, dan moet dat wel goed komen, want dan heb je het allemaal al een keer doorgenomen als het goed is voor je je tentamen gaat leren.

Naast het theoretische gedeelte en de integrale opdracht moet je bij veel vakken ook nog praktische opdrachten maken. Bijvoorbeeld een beleidsvisie schrijven voor het vak beleidskunde of een onderzoek uitvoeren voor onderzoeksvaardigheden.
En wij hadden bij veel vakken toen ook tussentijdse toetsen na 4/5 weken.

Je hebt trouwens 4 periodes per jaar, dus een vak heb je meestal 1 periode en daarna heb je dan tentamen of je eindopdracht. Sommige vakken had je wel meerdere periodes, maar dan had je eerst Beleidskunde1 bijvoorbeeld, maakte je een tentamen en een andere periode had je dan Beleidskunde2 waar je een tentamen van had.
Bedankt! Hier heb ik veel aan. Geeft meteen een beter beeld :)
pi_180916344
Kortom hoe elke hbo opleiding ongeveer gaat
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_180916345
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 12:35 schreef troelel het volgende:

[..]

Bedankt! Hier heb ik veel aan. Geeft meteen een beter beeld :)
Graag gedaan. En die boeken zijn trouwens niet heel dik en zo'n beetje 90% was in mijn tijd gewoon in het Nederlands.

Maar dit waren bijvoorbeeld boeken die ik toen had

Inleiding Bestuurskunde van 173 pagina's
Beleidsnota's die doorwerken van 158 pagina's
Stad en beleid van 208 pagina's

Dus het zijn niet echt hele dikke pillen ofzo. Alleen wat ik nog zo weet van Management Accounting was toen wel een dik en Engelstalig boek.
Maar voor economie bijvoorbeeld gebruikten we gewoon "Economie voor dummies" :')

Dit waren in mijn tijd alle vakken die ik het eerste jaar had trouwens:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door _Hestia_ op 03-08-2018 12:58:27 ]
  zondag 5 augustus 2018 @ 22:40:36 #8
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_180969781
Ik heb dezelfde opleiding aan de HHS gevolgd en als je een beetje makkelijk leert vormt de hoeveelheid lesstof geen enorme belasting. Collegesheets goed leren en hier en daar het boek erbij pakken voor de verdieping. Kan me niet voorstellen dat de opleiding bij Saxion veel zwaarder is.

Als je talig bent (dus makkelijk leest en schrijft) heb je bij een opleiding als bestuurskunde wel een groot voordeel ten opzichte van mensen die niet van lezen en schrijven houden (die kunnen m.i. ook beter niet voor deze opleiding kiezen).
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_180974772
Ik heb deze opleiding op Saxion in 2016 afgemaakt. Is niet moeilijk en het beeld wat Hestia schetst klopt wel. Is in 2016 geloof ik wel dlink op de schop genomen omdat je het eerst jaar nu deelt met andere opleidingen. Managament accounting was voor veel studenten de reden dat ze de propedeuse niet haalden maar met een klein beetje economisch inzicht is dat vak echt een eitje
He who licks the knife soon will cut his tongue
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')