abonnement Unibet Coolblue
pi_180880013
Mijn vriendin, een buitenlandse studente, zit met het volgende probleem:

Ze zou een dezer dagen van haar verhuurder bericht krijgen of ze komend studiejaar nog in haar studentenkamer wilde blijven zitten (dit wil ze). Vandaag heeft ze bericht gekregen dat er morgen iemand langs komt om haar kamer te inspecteren en dat deze binnenkort opgeleverd zal worden aan de nieuwe huurder die al klaar staat en zijn of haar contract getekend heeft.

Dit is uiteraard niet de bedoeling. Blijkbaar is de verhuurder vergeten dit eerste bericht met verzoek voor verlenging te versturen en is er bij gebrek aan reactie vanuit gegaan dat zij haar huur wilde opzeggen. De verhuurder (een bemiddelaar tussen particuliere verhuurders en studenten, geen woningbouw) erkent ook dat ze dit vergeten zijn.

Nou is het de angst van mijn vriendin dat ze morgen op straat gezet word. Volgens mij zal dat wettelijk gezien niet kunnen, maar ik ben niet zo thuis in het huurrecht. Wat dit alles nog vervelender maakt is dat ik morgen vroeg op het vliegtuig stap en ik dus ook niet zelf hierbij kan helpen, bemiddelen of in het uiterste geval opvangen bij mij thuis.

Nou heb ik dus twee vragen:

A) Wat schrijft de wet hier voor? Volgens mij geld nog altijd dat een minimale opzeg termijn van een maand (ik neem aan dat ze een tijdelijk huurcontract heeft) dus kunnen ze haar sowieso niet morgen op staat zetten. Maar hoe zit dit voor de termijn hierna? Kunnen ze haar huur eenzijdig opzeggen omdat ze al een nieuwe huurder klaar hebben staan?

B) Zijn er instanties waar ze een beroep op kan doen voor (juridische) hulp hierbij? Organisaties als de huurcommissie bijvoorbeeld?

Bij voorbaat dank!
pi_180880051
Je vriendin heeft gewoon huurbescherming en kan niet zomaar uit haar kamer gezet worden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180880071
Zou het contract nu aflopen? Je hebt het over een verlenging namelijk.
pi_180880084
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:55 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Zou het contract nu aflopen? Je hebt het over een verlenging namelijk.
Ik weet de details niet, maar ik ga er vanuit dat het om een tijdelijk huurcontract zal zijn gegaan dat per einde studiejaar (nu dus) afloopt.
pi_180880179
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:56 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Ik weet de details niet, maar ik ga er vanuit dat het om een tijdelijk huurcontract zal zijn gegaan dat per einde studiejaar (nu dus) afloopt.
De verhuurder had drie maanden geleden schriftelijk moeten opzeggen. Ook bij het aflopen van een contract van bepaalde tijd.

Er zijn wel iets andere regels voor studenten, maar dit betreft voornamelijk de situatie waarin een student ophoudt met studeren.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180880284
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:01 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De verhuurder had drie maanden geleden schriftelijk moeten opzeggen. Ook bij het aflopen van een contract van bepaalde tijd.

Er zijn wel iets andere regels voor studenten, maar dit betreft voornamelijk de situatie waarin een student ophoudt met studeren.
Met andere woorden, ze mag naar alle waarschijnlijkheid nog minimaal 3 maanden in haar woning blijven zitten.

Even tussendoor wat zijn eigenlijk de regels rondom afgestudeerde studenten? Ik ben namelijk al meer als een jaar afgestudeerd, mij staat bij dat ik in principe binnen een half jaar mijn studentenkamer uit moest zijn, maar ik heb nooit bericht gehad en ik heb eigenlijk ook geen haast om te vertrekken :P
  woensdag 1 augustus 2018 @ 19:09:20 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180880337
Tussen wat mag en hoe dat in de praktijk gaat zitten grote verschillen.
https://www.sikkom.nl/vid(...)ries-menting-en-vos/
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180880452
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:06 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Met andere woorden, ze mag naar alle waarschijnlijkheid nog minimaal 3 maanden in haar woning blijven zitten.

Even tussendoor wat zijn eigenlijk de regels rondom afgestudeerde studenten? Ik ben namelijk al meer als een jaar afgestudeerd, mij staat bij dat ik in principe binnen een half jaar mijn studentenkamer uit moest zijn, maar ik heb nooit bericht gehad en ik heb eigenlijk ook geen haast om te vertrekken :P
Nou ja, het staat in je contract dus je hebt kans dat puntje een keer bij paaltje komt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180880518
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:55 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Zou het contract nu aflopen? Je hebt het over een verlenging namelijk.
Een huurcontract wat automatisch afloopt na een jaar bestaat niet volgens de Nederlandse wetgeving.

Wel kan er een huurcontract voor een jaar afgesproken worden. Bij zo'n huurcontract heeft de verhuurder de mogelijkheid om 3 maanden tot 1 maand voor het einde van het eerste jaar aan de huurder een opzeggingsbericht te sturen per aangetekende post waarmee de huurder op de hoogte gesteld wordt dat de woning op de laatste dag van het jaar opgeleverd moet worden.

Wanneer er binnen de gestelde periode door de verhuurder geen opzeggingsbericht verstuurd wordt, verandert het huurcontract van rechtswege in een huurcontract voor onbepaalde tijd.

Deze student moet dus simpelweg zijn voet stijf houden en (wanneer dat nog niet gebeurd is) zo snel mogelijk zorgen dat er eigen cilinders in de sloten zitten, zodat de huurder er zeker van is dat de verhuurder niet zonder braak de woonruimte kan betreden.
pi_180880772
Laat je vriendin naar het juridisch loket gaan met haar huurcontract en alle communicatie met de verhuurder.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_180880797
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een huurcontract wat automatisch afloopt na een jaar bestaat niet volgens de Nederlandse wetgeving.

Wel kan er een huurcontract voor een jaar afgesproken worden. Bij zo'n huurcontract heeft de verhuurder de mogelijkheid om 3 maanden tot 1 maand voor het einde van het eerste jaar aan de huurder een opzeggingsbericht te sturen per aangetekende post waarmee de huurder op de hoogte gesteld wordt dat de woning op de laatste dag van het jaar opgeleverd moet worden.

Wanneer er binnen de gestelde periode door de verhuurder geen opzeggingsbericht verstuurd wordt, verandert het huurcontract van rechtswege in een huurcontract voor onbepaalde tijd.

Deze student moet dus simpelweg zijn voet stijf houden en (wanneer dat nog niet gebeurd is) zo snel mogelijk zorgen dat er eigen cilinders in de sloten zitten, zodat de huurder er zeker van is dat de verhuurder niet zonder braak de woonruimte kan betreden.
thanks, weet je toevallig ook naar welke rechtsartikelen ik hiervoor kan verwijzen? :)
pi_180883723
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:51 schreef stephano1990 het volgende:
Dit is uiteraard niet de bedoeling. Blijkbaar is de verhuurder vergeten dit eerste bericht met verzoek voor verlenging te versturen en is er bij gebrek aan reactie vanuit gegaan dat zij haar huur wilde opzeggen. De verhuurder (een bemiddelaar tussen particuliere verhuurders en studenten, geen woningbouw) erkent ook dat ze dit vergeten zijn.
Als ze hun fout erkennen, dan lossen ze die toch ook zelf weer op?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')