abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180869162


Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowdestate (CET), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lenderspender, peer-to-peer lending
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horeca Crowdfunding Nederland
Waarde voor je Geld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_180870864
Problemen bij project 9868 GvE na 40 van de 60 termijnen. Heb net de pitch nog even nagelezen.
Volgens de Pitch heeft de lener :

• een weduwen pensioen van 50k per jaar

• onroerendgoed dat voor 50% vrij van hypotheek is.

• >60k inkomsten uit verhuur

Daarnaast heb ik uit betrouwbare brom vernomen dat deze dame regelmatig per vliegtuig tussen Zuid Frankrijk en NL heen en weer pendelt en afgelopen jaar graag een vorkje prikte in een restaurant.
Kortom geen enkele reden om de investeerder zijn geld niet op tijd terug te betalen. Kwestie van prioriteiten stellen.

Als GvE hier met een flut regeling aankomt waarbij de investeerder niet voor 100% gecompenseerd wordt dan kan elke leningnemer ongestraft de betalingen stoppen.

Dus hier heeft GvE de kans om zijn investeerders te tonen dat als het er op aan komt dat zij ook het belang van de investeerders naar behoren behartigd!
De kans om negatief nieuws in positief nieuws om te zetten!!

Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld de komende weken.
pi_180871232
wat is de naam van project 9868?
pi_180871388
quote:
Als GvE hier met een flut regeling aankomt waarbij de investeerder niet voor 100% gecompenseerd wordt dan kan elke leningnemer ongestraft de betalingen stoppen.
Ik was al een tijdje geleden tot de conclusie gekomen dat dit reeds het geval is......
Leningnemer hoeft maar even te schermen met "WSNP" en GVE haalt bakzeil.
pi_180871436
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:16 schreef bleyenburg het volgende:

[..]

Ik was al een tijdje geleden tot de conclusie gekomen dat dit reeds het geval is......
Leningnemer hoeft maar even te schermen met "WSNP" en GVE haalt bakzeil.
Gezien inkomen en bezit kan van WSNP geen sprake zijn.
pi_180872139
Wat een drame is het toch af entoe bij FNC https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Een plaatselijke bakker zonder cijfers 2017 met een schuld van 450K in 2016 met vlottende activa van 226K en een neg. eigen vermogen van bijna 200k . verlies over 2016 van 55k en dan een rating van C.

Zou hier in 2017 het mirakel van Sittart hebben plaats gevonden???? 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 01-08-2018 12:07:52 ]
pi_180872811
Drie verschillen tussen investeerders in crowdfunding en crypto's https://www.crowdfundmark(...)wdfunding-en-cryptos
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:38:10 #8
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_180872883
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:09 schreef bleyenburg het volgende:
wat is de naam van project 9868?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:48:38 #9
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_180873155
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Wat een drame is het toch af entoe bij FNC https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Een plaatselijke bakker zonder cijfers 2017 met een schuld van 450K in 2016 met vlottende activa van 226K en een neg. eigen vermogen van bijna 200k . verlies over 2016 van 55k en dan een rating van C.
Klopt helemaal. Ik ben somber over de toekomst van Crowdfunding. Eigenlijk ben ik over geen enkel platform echt tevreden, om uiteenlopende redenen. Ik ben begonnen in 2014 maar ik investeer tegenwoordig nog hoogst zelden. Bij GvE en KoM helemaal niet meer. Soms nog een beetje speculatief bij FnC en af en toe bij CrowdEstate. Mijn rendement is nog steeds wel oké, maar om nou te zeggen dat ik heel erg verstandig en goed bezig ben... :N
pi_180873288
GVE project heeft niet betaald (32/60, 165k x 8%)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_180873493
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Wat een drame is het toch af entoe bij FNC https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Een plaatselijke bakker zonder cijfers 2017 met een schuld van 450K in 2016 met vlottende activa van 226K en een neg. eigen vermogen van bijna 200k . verlies over 2016 van 55k en dan een rating van C.

Zou hier in 2017 het mirakel van Sittart hebben plaats gevonden???? 8)7
Dit is gewoon schandalig slecht. Vreselijke cijfers zonder toelichting. Eerst was Qredits het afvoerputje, maar die eretitel is overgenomen door FNC. Ze hebben maar 1 doel en dat is zichzelf het grootste crowdfundingplatform noemen.
pi_180873680
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:55 schreef marathon2000 het volgende:
GVE project heeft niet betaald (32/60, 165k x 8%)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit komt vaak nog wel goed, even afwachten dus.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_180874106
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:38 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kunt zeggen wat je wil, maar die mevrouw is wel een bezig bijtje, Bedrijf geleid, recreatiepark gerund, boek geschreven en nu project- en interimmanagement en seminars:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vraag is alleen of het niet 12 steden, 13 ongelukken aan het worden is.
pi_180874732
quote:
Je kunt zeggen wat je wil, maar die mevrouw is wel een bezig bijtje,
het is dat ze 't zelf zegt.........

quote:
Onze kernwaarden zijn gedrevenheid, passie, loyaliteit, professionaliteit en positiviteit en eerlijkheid.
pi_180877063
NewFunding:
quote:
Het eerste project van NewFunding is afgelost!
Weet niet of er nog veel bijkomen. Het is al een jaar stil met nieuwe projecten
pi_180878315
Betreffende https://www.andersfinanci(...)-zelfbouw-5-b.v.html

quote:
Datum: 25 juli 2018

Betreft: Annulering plaatsing Steenvlinder Zelfbouw 5 B.V.

Nogmaals bedankt voor uw inschrijving voor Steenvlinder Zelfbouw 5 B.V.

Helaas moeten wij u mededelen dat wij voor dit project niet genoeg inschrijvingen hebben ontvangen. Wij hanteren een inschrijvingsgrens van 80 procent van de totale som om voor zowel de beleggers als de uitgevende instelling zekerheid te creëren. Deze ondergrens is voor het project Steenvlinder Zelfbouw 5 B.V. niet gehaald en dit betekent dat wij de plaatsing hebben geannuleerd. In uw persoonlijke account bij AndersFinancieren is deze wijziging binnenkort te zien in uw portfolio.

Wij hopen u in de komende weken meer informatie te kunnen verschaffen.
1 week later...

* patrickvl Heeft u al meer informatie?

quote:
Mede door vakanties kunnen wij u helaas op dit moment niet verder informeren over de annulering van Steenvlinder Zelfbouw 5, waarvoor onze excuses. Wij hopen in de komende weken alle beleggers meer informatie te kunnen verschaffen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Waart hier toevallig iemand rond met meer informatie? EDIT : Of een medestander?

[ Bericht 0% gewijzigd door patrickvl op 01-08-2018 17:19:57 (additie) ]
pi_180879336
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 17:06 schreef patrickvl het volgende:
Betreffende https://www.andersfinanci(...)-zelfbouw-5-b.v.html

[..]

1 week later...

* patrickvl Heeft u al meer informatie?

[..]

Waart hier toevallig iemand rond met meer informatie? EDIT : Of een medestander?
Wat is het probleem eigenlijk? Er gaan wel vaker projecten niet door. Hadden jullie al betaald?
Pecunia non olet
pi_180879798
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 18:12 schreef obligataire het volgende:
Hadden jullie al betaald?
Jawel, want zonder betaling geen inschrijving.

Het was voor mij maar 1k, maar toch had ik graag vernomen of er een verlenging/2e poging zou worden ondernomen, of dat de gedeeltelijk behaalde inschrijving alsnog doorgang zou kunnen krijgen, of op welke termijn terugbetalingen gaan plaatsvinden.

Nog maar een weekje wachten dan...
pi_180880711
Snap echt niet waarom dit project een E is op FNC:

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

• Stijgende omzet/winst

• Stijgende EV

• Dalende schulden

• 2017 cijfers

Ik heb hem iig meegepakt
pi_180882146
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:30 schreef plesner het volgende:
Snap echt niet waarom dit project een E is op FNC:

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

• Stijgende omzet/winst

• Stijgende EV

• Dalende schulden

• 2017 cijfers

Ik heb hem iig meegepakt
Onbegrijpelijk dat dit als E is geclassificeerd met zulke cijfers.
Onbegrijpelijk dat dit bedrijf voor dit doel een woekerrente moet en wil betalen.
Eigenlijk weet je helemaal niets over het bedrijf en de pitch.

Voor mij dan onbegrijpelijk dat je ‘m meepakt.
pi_180882603
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:30 schreef plesner het volgende:
Snap echt niet waarom dit project een E is op FNC:

https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

• Stijgende omzet/winst

• Stijgende EV

• Dalende schulden

• 2017 cijfers

Ik heb hem iig meegepakt
Ziet er niet verkeerd uit, maar dit zijn de nadelen:
- De current ratio is kleiner dan 1.
- De personeelskosten zijn wel verdacht laag voor een bedrijf met twee werknemers.
- De klantenreviews zijn sterk wisselend.
- En als ik de naam van het bedrijf op Google Maps invoer - het bedrijf heeft geen eigen website -, dan is het kennelijk gevestigd in de Kolenkitbuurt in Amsterdam. Op de locatie die je vindt, staat sociale woningbouw (flats). Waar de werkzaamheden worden uitgevoerd? Niet daar in elk geval. Kortom: dit bedrijf is moeilijk te vinden. Dat vind ik geen fijn vooruitzicht en dus laat ik hem - ondanks de cijfers en rente - lopen.
pi_180890402
Crowdfunding lening portefeuilles (update: 1 augustus 2018)
quote:
Steeds meer platforms presenteren informatie over hun lening portefeuille op hun website. Onder de tabel vind je meer uitleg over de cijfers.

Enkele opvallende recente ontwikkelingen:

- AndersFinancieren, Greencrowd en Newfunding presenteren sinds kort ook de lening portefeuilles op hun website.
- Het netto rendement van de portefeuille van Kapitaal Op Maat is volgens de rekenmethode van de AFM sinds 30 juni 2018 met 0,01% weer positief.
- Het netto rendement van slechts één gepresenteerde lening portefeuille is momenteel negatief: Aygodutch realiseert dankzij 2 defaults op een portefeuille van 6 projecten een rendement
pi_180890936
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 08:48 schreef djh77 het volgende:
Crowdfunding lening portefeuilles (update: 1 augustus 2018)

[..]

Wie quote je? Ik ben wel benieuwd hoe ze aan die 0,01% komen, want ik kom zelf op iets anders uit als ik het probeer na te rekenen.
pi_180892503
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 09:19 schreef Benger het volgende:

[..]

Wie quote je? Ik ben wel benieuwd hoe ze aan die 0,01% komen, want ik kom zelf op iets anders uit als ik het probeer na te rekenen.
http://www.crowdfundingcijfers.nl/cijfers-rendement/
pi_180892961
quote:
Bedankt. Volgens mij klopt de berekening op die website niet.
pi_180893010
De cijfers van Lenderspender kloppen niet op die pagina's. 2+ maanden is al maanden geen 0%
pi_180893374
FNC Duitsland, screening projecten.

https://www.fundingcircle(...)31_DE_All_newsletter
Pecunia non olet
pi_180898066
Nieuwe GvE:

Naam: Lavelle
Leendoel: Overname
Bedrag: 100.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,51

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18546

Tupperware maar dan met cosmetica.
Dat stukje over de rooibosthee en de Biltong herken ik ergens van maar weet even niet meer waarvan....

0 zekerheden.

[ Bericht 18% gewijzigd door Horsemen op 02-08-2018 15:11:51 ]
pi_180898207
quote:
14s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 14:59 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe GvE:

Naam: Lavelle
Leendoel: Overname
Bedrag: 100.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,51

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18546
Vader heeft via KoM zijn geld opgehaald:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Bosveld-Biltong
pi_180898291
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 15:07 schreef djh77 het volgende:

[..]

Vader heeft via KoM zijn geld opgehaald:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Bosveld-Biltong
Aha, dat was het! Die lost blijkbaar nog netjes af. Met de toe geboden incentive liep het blijkbaar niet helemaal lekker https://www.kapitaalopmaat.nl/Bosveld-Biltong#reacties
pi_180898850
LOUISVILLE (AFN) - Het Amerikaanse fastfoodconcern Yum Brands kampt met tegenvallende verkopen bij Pizza Hut. De pizzaketen heeft last van stevige concurrentie van onder meer Domino's en Papa John's en dat was te merken in de kwartaalcijfers.

Al met al vielen de vergelijkbare winkelverkopen van Pizza Hut 1 procent lager uit. Die mindere prestaties zorgden voor een domper bij de kwartaalcijfers van Yum, waartoe verder ook de ketens KFC en Taco Bell behoren. Door kenners werd gerekend op groei bij Pizza Hut, zeker ook omdat Yum werk heeft gemaakt van het verbeteren van de restaurantformule.

Bij KFC en Taco Bell stegen verkopen bij restaurants die langer dan een jaar open zijn met 2 procent. Alles bij elkaar was sprake van 1 procent groei. Hier werd in doorsnee gerekend op meer. De nettowinst van Yum klom van 206 miljoen dollar naar 321 miljoen dollar. Dat was mede te danken aan de opbrengsten uit het afstoten van zaken aan franchisenemers.
pi_180899036
quote:
14s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 14:59 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe GvE:

Naam: Lavelle
Leendoel: Overname
Bedrag: 100.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,51

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18546

Tupperware maar dan met cosmetica.
Dat stukje over de rooibosthee en de Biltong herken ik ergens van maar weet even niet meer waarvan....

0 zekerheden.

De investering lijkt aardig opgepompt. Ze neemt wat over van vader, die dat geld waarschijnlijk goed kan gebruiken (in 2016 verlies en negatief vermogen). Als je alle bedragen maar genoeg naar boven afrondt, heb je op een gegeven moment je eigen middelen niet meer nodig (m.a.w. ik twijfel eraan of ze die wel echt heeft). En dan volgend jaar ineens ruim 7 ton omzet. Zwak verhaal.
pi_180899598
Ik ben mijn administratie van SiG aan het controleren (want weer 1e van de maand) en ik mis projecten in mijn overzicht.
https://investeren.sameningeld.nl/account/my-transactions

Hebben meer mensen hier last van?

Voorbeeld projecten die ik mis:
- Aristotelesstraat 71 Rotterdam S1
- Vlasstraat 3 A te Utrecht S1
pi_180899884
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 16:25 schreef dyna18 het volgende:
Ik ben mijn administratie van SiG aan het controleren (want weer 1e van de maand) en ik mis projecten in mijn overzicht.
https://investeren.sameningeld.nl/account/my-transactions

Hebben meer mensen hier last van?

Voorbeeld projecten die ik mis:
- Aristotelesstraat 71 Rotterdam S1
- Vlasstraat 3 A te Utrecht S1
Het is ook wel heel erg optimistisch om te denken dat het op de 2e van de maand al zou kloppen :W
Pecunia non olet
pi_180899937
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 16:25 schreef dyna18 het volgende:
Ik ben mijn administratie van SiG aan het controleren (want weer 1e van de maand) en ik mis projecten in mijn overzicht.
https://investeren.sameningeld.nl/account/my-transactions

Hebben meer mensen hier last van?

Voorbeeld projecten die ik mis:
- Aristotelesstraat 71 Rotterdam S1
- Vlasstraat 3 A te Utrecht S1
Uit de OP:
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden ;)
pi_180901119
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 15:58 schreef djh77 het volgende:
NewFunding:

[..]

Weet niet of er nog veel bijkomen. Het is al een jaar stil met nieuwe projecten
Ja, bij mij is het geld ook binnen zag ik net. Ik denk dat het over en uit is. Hoeveel projecten hebben ze gehad, 2 geloof ik.
Aan de ene kant jammer aan de andere kant ben ik blij dat ik alleen aan deze heb meegedaan en ik dit nu kan afronden.
De terugbetalingen van dit project zijn overigens altijd correct verlopen.
pi_180901175
quote:
14s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 16:45 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Uit de OP:
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden ;)
Ow even voor de duidelijkheid. Ik heb het niet over betalingen die missen...
Ik heb het er over dat de hele investeringen uit mijn profiel weg zijn...
Zowel het geïnvesteerde totaal (duizenden euro's lager) als het overzicht kloppen niet bij mij.
pi_180902084
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 11:30 schreef obligataire het volgende:
FNC Duitsland, screening projecten.

https://www.fundingcircle(...)31_DE_All_newsletter
En wat zijn de kernpunten in het Nederlands.
Mijn Duits is niet al te best :D
pi_180902125
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 18:30 schreef Tjalala het volgende:
En wat zijn de kernpunten in het Nederlands.
Mijn Duits is niet al te best
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_180902316
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 16:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het is ook wel heel erg optimistisch om te denken dat het op de 2e van de maand al zou kloppen :W
Ik zei niet dat ik betalingen mistte. Ik mis hele projecten in mijn investeringsoverzicht.
Hebben meer mensen dat?
pi_180902443
Bij mij klopt alles, inclusief de betalingen. Dat is een record voor de 2e dag (zeker met de huidige aantallen) :) :)
Pecunia non olet
pi_180902527
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik keek net nog even door de lijst.
Het viel me op dat bij FNC #4 Glanssa wordt vermeld; is dat (nog) juist, m.i. niets aan de hand, afgelopen week nog een aflossing gehad.
En vandaag helemaal afgelost als ik het goed heb. Jammer, betaalde altijd keurig, we zijn weer bedankt voor de moeite en zonder enige compensatie.
Pecunia non olet
pi_180903084
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 18:32 schreef Frandderouw het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je wel
pi_180904914
Mijn Dashboard in FundingCircle is niet meer geupdate na 30.07.2018 10:49:55. Geldt dat ook voor jullie?
pi_180905368
quote:
14s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 15:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Aha, dat was het! Die lost blijkbaar nog netjes af. Met de toe geboden incentive liep het blijkbaar niet helemaal lekker https://www.kapitaalopmaat.nl/Bosveld-Biltong#reacties
27 van de 60 termijnen tot nu toe correct betaald. Inderdaad helaas nooit de incentive mogen ontvangen. Ben benieuwd of dit een constructie is waardoor het bedrijf een nieuwe geld injectie krijgt of dat het concept een succes is. Laten we maar uit gaan van het laatste, en dat vaders inderdaad niet de aandacht en prioriteit kan geven aan de introductie van de huidverzorgingslijn.
pi_180906786
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 17:48 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ow even voor de duidelijkheid. Ik heb het niet over betalingen die missen...
Ik heb het er over dat de hele investeringen uit mijn profiel weg zijn...
Zowel het geïnvesteerde totaal (duizenden euro's lager) als het overzicht kloppen niet bij mij.
Aha, is het weer zover. Dat is al vaker voorgekomen.
Bij mij klopt het overigens wel.
pi_180906842
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 21:19 schreef Crowdfunder87 het volgende:

[..]

27 van de 60 termijnen tot nu toe correct betaald. Inderdaad helaas nooit de incentive mogen ontvangen. Ben benieuwd of dit een constructie is waardoor het bedrijf een nieuwe geld injectie krijgt of dat het concept een succes is. Laten we maar uit gaan van het laatste, en dat vaders inderdaad niet de aandacht en prioriteit kan geven aan de introductie van de huidverzorgingslijn.
Niet erg netjes met die incentive.

Ik zag het KoM project indertijd niet zitten en dit GvE project laat ik ook aan mij voorbij gaan.
pi_180907987
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 21:19 schreef Crowdfunder87 het volgende:

[..]

27 van de 60 termijnen tot nu toe correct betaald. Inderdaad helaas nooit de incentive mogen ontvangen. Ben benieuwd of dit een constructie is waardoor het bedrijf een nieuwe geld injectie krijgt of dat het concept een succes is. Laten we maar uit gaan van het laatste, en dat vaders inderdaad niet de aandacht en prioriteit kan geven aan de introductie van de huidverzorgingslijn.
Quote: Iedere investeerder ontvangt een gratis tube Lavelle Rooiboscrème om zelf te proberen.

Je zou 100 euro kunnen inleggen, mocht het mis gaan dan heb je altijd nog een strak velletje om mee te pronken O-)
Pecunia non olet
pi_180908139
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 23:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Quote: Iedere investeerder ontvangt een gratis tube Lavelle Rooiboscrème om zelf te proberen.

Je zou 100 euro kunnen inleggen, mocht het mis gaan dan heb je altijd nog een strak velletje om mee te pronken O-)
Als de heren dit keer tenminste wel hun afspraak nakomen.
pi_180908704
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 23:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Quote: Iedere investeerder ontvangt een gratis tube Lavelle Rooiboscrème om zelf te proberen.

Je zou 100 euro kunnen inleggen, mocht het mis gaan dan heb je altijd nog een strak velletje om mee te pronken O-)
Ik had liever de beloofde overheerlijke Biltong opgestuurd gekregen. Tevens ook verkrijgbaar bij de Jumbo voor maar 2,49 euro per pakje. Dit moet je totaal niet zien als reclame ;)
pi_180911047
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 23:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als de heren dit keer tenminste wel hun afspraak nakomen.
Het gaat om de dochter dit keer. Vrouwelijke geslacht beter in het nakomen van afspraken? Waarde incentive is trouwens 2,45 + 4,50 verzenden = 6,95
pi_180911513
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 06:07 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het gaat om de dochter dit keer. Vrouwelijke geslacht beter in het nakomen van afspraken? Waarde incentive is trouwens 2,45 + 4,50 verzenden = 6,95
Ja onbegrijpelijk dat ze dat klaarblijkelijk bij het KoM project niet gedaan hebben. Lekker betrouwbaar allemaal en een kans laten lopen op nieuwe ambassadeurs voor hun producten. (En negatieve publiciteit bij het volgende crowdfunding project)

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 03-08-2018 08:07:05 ]
pi_180912066
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 18:43 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik zei niet dat ik betalingen mistte. Ik mis hele projecten in mijn investeringsoverzicht.
Hebben meer mensen dat?
Ik mis ook Vlasstraat 3A, die investering is helemaal verdwenen uit het overzicht en totaal telling.
pi_180912598
quote:
Voor punten lijken overgenomen (of komen overeen) met het lijstje van NRDZ in de OP "Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:".

https://www.linkedin.com/(...)g-lex-van-teeffelen/
pi_180912641
Kortgeleden werd hier gesproken over de effecten van het spreiden van investeringen, aantal etc.

Toevallig kwam ik gisteren deze info tegen (duitse FNC) die daar denk ik werd bedoeld (maar dan uit duitsland ipv uk):

https://www.fundingcircle.com/de/rendite-risiko

En voor de mensen die het duits niet zo gemakkelijk lezen (ik behoor ook tot die groep ;-), google translate is your friend:
https://translate.google.(...)Fde%2Frendite-risiko
pi_180912724
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 09:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Voor punten lijken overgenomen (of komen overeen) met het lijstje van NRDZ in de OP "Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:".

https://www.linkedin.com/(...)g-lex-van-teeffelen/
Ze verwijzen idd ook naar dat artikel.
pi_180913349
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 22:57 schreef Remond1977 het volgende:
De vestiging van de pizzahut op Utrecht Centraal is al bijna een week dicht. Dit
betreft project 15686 van GVE.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Liep er gisteren langs en het ziet er leeg uit, maar nu zag ik dit:

Pizza Hut Utrecht CS gaat uitbreiden. Zo kunnen wij je nog beter bedienen met Delivery en kun je heerlijk van je pizza genieten in onze nieuwe Fast Casual Dining restaurant. Hierdoor gaan wij onze activiteiten verplaatsen vanaf Utrecht CS. De nieuwe locatie in Utrecht wordt snel bekend gemaakt.

https://www.pizzahut.nl/utrecht-cs/
pi_180913505
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 21:02 schreef Jaco078 het volgende:
Mijn Dashboard in FundingCircle is niet meer geupdate na 30.07.2018 10:49:55. Geldt dat ook voor jullie?
Nee. Het Dashboard wordt dagelijks bijgewerkt: Laatste update: 03.08.2018 10:15:35

Misschien een keer opnieuw inloggen bij FundingCircle ?
pi_180914085
Mijn FNC Dashboard:
Laatste update: 30.07.2018 01:38:55
Ik heb gisteren een betaling ontvangen die nog niet is bijgewerkt.
pi_180914169
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 10:59 schreef Benger het volgende:
Mijn FNC Dashboard:
Laatste update: 30.07.2018 01:38:55
Ik heb gisteren een betaling ontvangen die nog niet is bijgewerkt.
Hier:
Dashboard
Investeringen
Laatste update: 03.08.2018 01:36:53
pi_180914325
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 10:21 schreef fok321 het volgende:

[..]

Liep er gisteren langs en het ziet er leeg uit, maar nu zag ik dit:

Pizza Hut Utrecht CS gaat uitbreiden. Zo kunnen wij je nog beter bedienen met Delivery en kun je heerlijk van je pizza genieten in onze nieuwe Fast Casual Dining restaurant. Hierdoor gaan wij onze activiteiten verplaatsen vanaf Utrecht CS. De nieuwe locatie in Utrecht wordt snel bekend gemaakt.

https://www.pizzahut.nl/utrecht-cs/
Mooi verhaal, maar geloof er weinig van. Waarom zou je een succesvolle vestiging dicht doen en een nieuwe ergens anders opstarten?
pi_180914559
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 10:59 schreef Benger het volgende:
Mijn FNC Dashboard:
Laatste update: 30.07.2018 01:38:55
Ik heb gisteren een betaling ontvangen die nog niet is bijgewerkt.
Moet je later vandaag nog maar eens proberen. Ik heb gisteren ook bedrag ontvangen en die is nu in dashboard verwerkt bij betalingen. Dit doet men altijd pas de volgende dag.
pi_180914851
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:10 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Mooi verhaal, maar geloof er weinig van. Waarom zou je een succesvolle vestiging dicht doen en een nieuwe ergens anders opstarten?
Precies wat ik ook dacht.
En dan ook in deze volgorde, eerst sluiten en dan gaan kijken waar een nieuwe te openen.
En dan ook het platform niet vooraf geïnformeerd :O
pi_180916235
Vertraging aflossingsvrije lening GvE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen enkel aflossingsvrije lening is er tot nu toe bij mij om het juiste moment afgelost: 2x eerder, 3x later en 7 lopen er nog.
pi_180916425
Ik kom ook even dit topic joinen ;). Zelf echt beginners ervaring in crowdfunding maar wil er nu wat meer mee gedaan omdat het hele idee me enorm aanspreekt.

Ik zit nu sinds vandaag FNC te bekijken, eigenlijk ziet het er wel heel fijn uit alleen mis ik net wat dingen die op andere platformen juist zijn aangegeven:

- Als er 9.99% rente staat, dit is per jaar neem ik aan zoals altijd?
- Wanneer vind eerste uitbetaling plaats? Nadat de lening is gegeven en dan altijd de volgende maand? Of duurt dit langer?

Beginners vragen maar wil het zeker weten wel van groot belang ;)
pi_180916548
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Precies wat ik ook dacht.
En dan ook in deze volgorde, eerst sluiten en dan gaan kijken waar een nieuwe te openen.
En dan ook het platform niet vooraf geïnformeerd :O
Pizzahut /// Of als het zo succesvol is, laat de toko op het CS open van 08.00 u tot 22.00u every day, laat het geldmotortje maar draaien, kom met cijfers & data en open dan een tweede toko, desnoods met CF.
Dit riekt naar tegenvallende results, maar dat moet met eigenlijk niet kunnen met fastfood op die lokatie.
pi_180916822
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 12:41 schreef william0199 het volgende:
Vertraging aflossingsvrije lening GvE:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen enkel aflossingsvrije lening is er tot nu toe bij mij om het juiste moment afgelost: 2x eerder, 3x later en 7 lopen er nog.
Tja, het risico is ook extra hoog.
pi_180917241
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 12:49 schreef w0aH het volgende:
Ik kom ook even dit topic joinen ;). Zelf echt beginners ervaring in crowdfunding maar wil er nu wat meer mee gedaan omdat het hele idee me enorm aanspreekt.

Ik zit nu sinds vandaag FNC te bekijken, eigenlijk ziet het er wel heel fijn uit alleen mis ik net wat dingen die op andere platformen juist zijn aangegeven:

- Als er 9.99% rente staat, dit is per jaar neem ik aan zoals altijd?
- Wanneer vind eerste uitbetaling plaats? Nadat de lening is gegeven en dan altijd de volgende maand? Of duurt dit langer?

Beginners vragen maar wil het zeker weten wel van groot belang ;)
9,99% is de nominale rente op jaarbasis. Je krijgt elke maand een uitbetaling. FNC hanteert één vaste maandelijkse betaaldatum voor alle leningen. De eerste uitbetaling volgt al binnen een maand op de verstrekking van de lening en is aflossingsvrij, je krijgt dan dus alleen de rente betaald over een gedeelte van een maand. Daarna krijg je elke maand een vast bedrag bestaand uit:
- (9,99-1%)/12 aan rente maal het die maand openstaande bedrag (de -1% is de fee van FNC)
- aflossing.

O ja. En welkom op het forum.
pi_180917727
Bedankt!! Heel duidelijk antwoord super en dat klinkt fijn op die manier.

Wat is de juiste rekensom van "winst" voor FNC? Als bijv. 100 investering op 5 jaar, met 9.99% rendement? Even controleren of m'n excel klopt voordat ik fouten maak vooraf.

En houd er iemand wat online bij in vorm van een website/blog met winst/verlies? Lijkt me leuk om te lezen en zit er zelf aan te denken af de start nu het evt zelf ook open bij te gaan houden.
pi_180918773
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 13:40 schreef w0aH het volgende:
Bedankt!! Heel duidelijk antwoord super en dat klinkt fijn op die manier.

Wat is de juiste rekensom van "winst" voor FNC? Als bijv. 100 investering op 5 jaar, met 9.99% rendement? Even controleren of m'n excel klopt voordat ik fouten maak vooraf.

En houd er iemand wat online bij in vorm van een website/blog met winst/verlies? Lijkt me leuk om te lezen en zit er zelf aan te denken af de start nu het evt zelf ook open bij te gaan houden.
Ik hou het voor mezelf bij, geen zin om er mee 'te koop' te lopen. Maar als je het leuk vind kun je dat zeker doen, maar denk wel dat je anoniem moet proberen te blijven als je zoiets doet.
  vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:30:45 #73
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_180918980
persbericht FNC
2000e lening
pi_180919596
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 13:40 schreef w0aH het volgende:
Bedankt!! Heel duidelijk antwoord super en dat klinkt fijn op die manier.

Wat is de juiste rekensom van "winst" voor FNC? Als bijv. 100 investering op 5 jaar, met 9.99% rendement? Even controleren of m'n excel klopt voordat ik fouten maak vooraf.

En houd er iemand wat online bij in vorm van een website/blog met winst/verlies? Lijkt me leuk om te lezen en zit er zelf aan te denken af de start nu het evt zelf ook open bij te gaan houden.
Normaal gesproken is de winst de som van alle annuïteiten (aantal maandelijkse annuïteiten maal de maandelijkse annuïteit) min de inleg. Bij FNC komt daar nog een gebroken maand rente bij en de kosten gaan er vanaf: die bedragen: (maandelijkse annuïteit - annuïteit bij een 1% lagere rente) x aantal maanden. Min de 1% kosten van de gebroken maand.

Edit: die berekening van de 1% klopt niet helemaal, maar ik weet zo snel ff niet hoe je dat preciezer berekend. Ik had ook maar een 6 voor financiële rekenkunde. Als je geen exacte formule hebt moet je het per maand gaan uitrekenen in Excel.

[ Bericht 4% gewijzigd door Benger op 03-08-2018 15:00:09 ]
pi_180919750
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 14:53 schreef Benger het volgende:

[..]

Normaal gesproken is de winst de som van alle annuïteiten (aantal maandelijkse annuïteiten maal de maandelijkse annuïteit) min de inleg. Bij FNC komt daar nog een gebroken maand rente bij en de kosten gaan er vanaf: die bedragen: (maandelijkse annuïteit - annuïteit bij een 1% lagere rente) x aantal maanden. Min de 1% kosten van de gebroken maand.

Edit: die berekening van de 1% klopt niet helemaal, maar ik weet zo snel ff niet hoe je dat precies berekend. Ik had ook maar een 6 voor financiële rekenkunde. Als je geen exacte formule hebt moet je het per maand gaan uitrekenen in Excel.
https://www.geldvoorelkaar.nl/geld-investeren/betaalschema.aspx ter voorbeeld.
pi_180919788
quote:
Ja, zo'n schema krijg je dan bijvoorbeeld, maar dan met als kosten 1% van de op dat moment nog openstaande hoofdsom.
pi_180919937

Screenshot uit mijn eigen overzicht voor jou info. Tevens staat hier ook nog 1% CB (cash back) bij dat houd ik dat je 1 % terug krijgt (na lang wachten).
pi_180920341
Super bedankt @Benger en @Ron1986! Dit maakt het voor mij heel snel veel duidelijker zodat ik het vooraf veel beter kan inschatten.

Fijne link die van GVE, die beantwoord een hoop vragen. En ook bedankt voor het delen van je eigen overzicht, mooi dat het zo duidelijk word weergegeven.

Kom er snel hier ook op terug hoe het gaat of praat mee met de dagelijkse chat hier ;).
pi_180920863
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 13:40 schreef w0aH het volgende:
Bedankt!! Heel duidelijk antwoord super en dat klinkt fijn op die manier.

Wat is de juiste rekensom van "winst" voor FNC? Als bijv. 100 investering op 5 jaar, met 9.99% rendement? Even controleren of m'n excel klopt voordat ik fouten maak vooraf.

En houd er iemand wat online bij in vorm van een website/blog met winst/verlies? Lijkt me leuk om te lezen en zit er zelf aan te denken af de start nu het evt zelf ook open bij te gaan houden.
Als je met "Winst" de rente bedoelt, dan is dat hiervoor al toegelicht, zijnde het verschil tussen de som van alle uitbetaalde annuïteiten minus je investering.

De 1% fee die FundingCircle rekent betekent in de praktijk dat je een 1% lagere rente krijgt: als je belegt in een project met 9,99%, wordt jouw maandelijkse annuïteit berekend op basis van 8,99%. De kredietnemer betaalt 9,99% aan FundingCircle en zij betalen aan de investeerders 8,99%.

In (Nederlandstalige) Exel kun je de annuïteit bereken met de BET functie. De uitkomst hiervan komt overeen met het Interval bedrag zoals FundingCircle dat weergeeft in het Investeringsoverzicht (soms 1 cent verschil). Daar vind je ook het gedetailleerde betalingsoverzicht, zie screenshot Ron1986.

Als je zelf in Excel e.e.a wilt bijhouden, googel dan maar op "annuiteit berekenen excel" en je vindt tal van voorbeelden met gedetailleerde aflossingsschema's.
pi_180921544
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 14:30 schreef dubbeltjez het volgende:
persbericht FNC
2000e lening
Ik was er al bang voor. Hun doel is aantallen maken en dat doe je voor een groot deel aan de onderkant van de markt.
pi_180922205
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 15:56 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Als je met "Winst" de rente bedoelt, dan is dat hiervoor al toegelicht, zijnde het verschil tussen de som van alle uitbetaalde annuïteiten minus je investering.

De 1% fee die FundingCircle rekent betekent in de praktijk dat je een 1% lagere rente krijgt: als je belegt in een project met 9,99%, wordt jouw maandelijkse annuïteit berekend op basis van 8,99%. De kredietnemer betaalt 9,99% aan FundingCircle en zij betalen aan de investeerders 8,99%.

In (Nederlandstalige) Exel kun je de annuïteit bereken met de BET functie. De uitkomst hiervan komt overeen met het Interval bedrag zoals FundingCircle dat weergeeft in het Investeringsoverzicht (soms 1 cent verschil). Daar vind je ook het gedetailleerde betalingsoverzicht, zie screenshot Ron1986.

Als je zelf in Excel e.e.a wilt bijhouden, googel dan maar op "annuiteit berekenen excel" en je vindt tal van voorbeelden met gedetailleerde aflossingsschema's.
Het lijkt er op dat wat je schrijft over de fee klopt: het bedrag wat je als investeerder krijgt is elke maand hetzelfde. Bij een annuïteit berekend met de rente inclusief fee zou een ander aflossingsschema horen dan bij een annuïteit met de rente exclusief fee.
Bij Mintos zie je dat er kredietverleners zijn die het op een andere manier oplossen, waardoor het maandelijkse bedrag wat je als investeerder krijgt elke maand iets toeneemt, terwijl de geldlener een vaste annuïteit betaalt. Ik vermoed dat FNC hier de boel recht trekt door in het begin wat minder fee te nemen en later wat meer.
pi_180924038
*O* Update project GVE 14926

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zullen we maar zeggen niet zo .E..... Chic van de heren. Communicatie is niet verrekte belangrijk voor een ondernemer voor de business maar ook een kwestie van fatsoen. De heren zullen wel druk zijn met de outfit voor de ......pride van morgen.

Dus mijn advies aan GVE, nu, direct formele stappen ondernemen en de borg van Daddy l opeisen. *O* *O*
pi_180925312
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 18:23 schreef peterc het volgende:
*O* Update project GVE 14926

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zullen we maar zeggen niet zo .E..... Chic van de heren. Communicatie is niet verrekte belangrijk voor een ondernemer voor de business maar ook een kwestie van fatsoen. De heren zullen wel druk zijn met de outfit voor de ......pride van morgen.

Dus mijn advies aan GVE, nu, direct formele stappen ondernemen en de borg van Daddy l opeisen. *O* *O*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij Daddy stond niet bij of het materieel was.
pi_180925694
quote:
In (Nederlandstalige) Exel kun je de annuïteit bereken met de BET functie. De uitkomst hiervan komt overeen met het Interval bedrag zoals FundingCircle dat weergeeft in het Investeringsoverzicht (soms 1 cent verschil). Daar vind je ook het gedetailleerde betalingsoverzicht, zie screenshot Ron1986.
Fijne functie, bedankt voor het melden. Klopt exact nu, heb hem er nu instaan: ( =BET(11.99%/12;5*12;100) of engels = PMT.

Awesome :)
pi_180926335
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 17:05 schreef Benger het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat wat je schrijft over de fee klopt: het bedrag wat je als investeerder krijgt is elke maand hetzelfde. Bij een annuïteit berekend met de rente inclusief fee zou een ander aflossingsschema horen dan bij een annuïteit met de rente exclusief fee.
Bij Mintos zie je dat er kredietverleners zijn die het op een andere manier oplossen, waardoor het maandelijkse bedrag wat je als investeerder krijgt elke maand iets toeneemt, terwijl de geldlener een vaste annuïteit betaalt. Ik vermoed dat FNC hier de boel recht trekt door in het begin wat minder fee te nemen en later wat meer.
Bij FundingCircle wordt gerekend met een vaste maandelijkse annuïteit (alleen de allerlaatste annuïteit wil wel eens afwijken, hier corrigeert men dan eventuele afrondingsverschillen die gedurende de looptijd zijn ontstaan (men rekent soms met een 1 cent lagere annuïteit dan volgens Excel correct is)).

Bij een annuïteit betaal je bij de 1e annuïteit het hoogste bedrag aan rente, bij de 2e annuïteit is het bedrag aan rente iets lager, immers het restant lening bedrag is na de betaling van de 1e annuïteit lager geworden. De fee die FundingCircle neemt is dus bij de eerste betaling het hoogst en neemt met elke betaling iets af.
pi_180926907
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 19:19 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij Daddy stond niet bij of het materieel was.
correct, alhoewel ik niet als Daddy een borg van 70k zou afgeven als deze niet materieel was, de geef je 30k of 50k of helemaal niets. Verkloot zoonlief het, hang je er als Daddy in, als je een borg geeft zonder waarde. Dan wordt het dus vordering indienen, het traject netjes aflopen en plukken tot dat de kip kaal is. Maar denk wel dat GVE de borg formeel moet gaan opeisen, voer de druk maar op.
Toch nog een kijken of ik Daddy kan tracken, of kent iemand hem uit het Amsterdamse.. *O* *O*
pi_180927517
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 20:10 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Bij FundingCircle wordt gerekend met een vaste maandelijkse annuïteit (alleen de allerlaatste annuïteit wil wel eens afwijken, hier corrigeert men dan eventuele afrondingsverschillen die gedurende de looptijd zijn ontstaan (men rekent soms met een 1 cent lagere annuïteit dan volgens Excel correct is)).

Bij een annuïteit betaal je bij de 1e annuïteit het hoogste bedrag aan rente, bij de 2e annuïteit is het bedrag aan rente iets lager, immers het restant lening bedrag is na de betaling van de 1e annuïteit lager geworden. De fee die FundingCircle neemt is dus bij de eerste betaling het hoogst en neemt met elke betaling iets af.
De vergoeding is volgens mij bij elke betaling hetzelfde. Het is namelijk iets ingewikkelder.

Bij een annuïteit van 8,99% en een bedrag van ¤ 100,- met 5 jaar looptijd is de annuïteit ¤ 2,08. De vergoeding die daar bij hoort van FNC als je uit gaat van 1% op jaarbasis is 1%/12 x ¤ 100 = ¤ 0,08.
De klant betaalt echter 9,99% rente en betaalt daarmee ook de vergoeding van FNC die door FNC wordt ingehouden. De klant betaalt naar verwachting elke maand dezelfde annuïteit op basis van een rente van 9,99%.
Bij een rente van 9,99% bedraagt de annuïteit dan ¤ 2,12. Bij elke termijn blijft er het verschil over tussen de beide annuïteiten: ¤ 2,12 - ¤ 2,08 = ¤ 0,04.
Als de geldnemer geen vast termijnbedrag betaalt, zou hij bij de eerste termijn ¤ 2,16 moeten betalen en bij de laatste termijn nog maar ¤ 2,08.
pi_180928353
Een vervoegde aflossing bij FNC: restaurant verbouwing&pizzaoven die na 8 maanden zijn lening van 5 jaar ineens aflost.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer, maar slim gedaan van ondernemer.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180928362
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 16:25 schreef dyna18 het volgende:
(...)
Voorbeeld projecten die ik mis:
- Aristotelesstraat 71 Rotterdam S1
- Vlasstraat 3 A te Utrecht S1
Ik heb even gekeken, maar bij mij staan alle projecten nog gewoon op de website. Inclusief het huis in Utrecht dat bij jou kennelijk ontbreekt.
pi_180928530
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 22:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een vervoegde aflossing bij FNC: restaurant verbouwing&pizzaoven die na 8 maanden zijn lening van 5 jaar ineens aflost.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer, maar slim gedaan van ondernemer.
Hoe was deze ingeschat door FNC? Laag bedrag laag risico met lage rente?
pi_180928568
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 22:11 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Hoe was deze ingeschat door FNC? Laag bedrag laag risico met lage rente?
Nee, een D'tje met 14.99%

Wel een laag leenbedrag.
Het bedrijf had over 2014, 2015 en 2016 een gemiddelde en stabiele winst (lening was van 2017). Ik kende het bedrijf en naar mijn weten liep het goed. Waarschijnlijk kon hij zijn lening elders goedkoper omzetten of was de extra omzet van de pizzaoven voldoende om deze dure lening vervroegd en boetevrij af te lossen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180928627
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 22:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nee, een D'tje met 14.99%
Tsja, dan ga ik toch nog meer twijfelen aan die risico-inschatting van FNC.
pi_180928785
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 22:15 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Tsja, dan ga ik toch nog meer twijfelen aan die risico-inschatting van FNC.
Daarom neem ik ook nooit leningen bij FNC met een A-rating en de kans dat ik ooit nog een lening met een B-rating bij FNC neem is ook niet groot.

Het blijft gokken bij dat platform. Tot nu toe wegen de hoge rentes van de gekozen leningen op tegen de defaults, maar eerst maar eens afwachten wat het duikcentrum gaat doen. Gelukkig zat die gisteren ook weer bij de nabetalingen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180929396
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 21:10 schreef Benger het volgende:

[..]

De vergoeding is volgens mij bij elke betaling hetzelfde. Het is namelijk iets ingewikkelder.

Bij een annuïteit van 8,99% en een bedrag van ¤ 100,- met 5 jaar looptijd is de annuïteit ¤ 2,08. De vergoeding die daar bij hoort van FNC als je uit gaat van 1% op jaarbasis is 1%/12 x ¤ 100 = ¤ 0,08.
De klant betaalt echter 9,99% rente en betaalt daarmee ook de vergoeding van FNC die door FNC wordt ingehouden. De klant betaalt naar verwachting elke maand dezelfde annuïteit op basis van een rente van 9,99%.
Bij een rente van 9,99% bedraagt de annuïteit dan ¤ 2,12. Bij elke termijn blijft er het verschil over tussen de beide annuïteiten: ¤ 2,12 - ¤ 2,08 = ¤ 0,04.
Als de geldnemer geen vast termijnbedrag betaalt, zou hij bij de eerste termijn ¤ 2,16 moeten betalen en bij de laatste termijn nog maar ¤ 2,08.
Het klopt wat je zeg, het is simpeler: de investeerder krijgt maandelijks de annuïteit behorend bij 8,99% (2,08¤) en de geldnemer betaalt maandelijks de annuïteit behorend bij 9,99% (2,12¤). Het verschil steekt FundingCircle in zijn zak als fee. We hadden het dus beide in 1e ste instantie onjuist ingeschat. Weer wat geleerd in elk geval, bedankt voor je scherpte :)
pi_180932327
IT-dienstverlener Webhosting op FC. Current ratio van 4. Goede solvabiliteit. Hoge winst, nauwelijks kosten. Toch E-categorie? Cijfers 2016. Neem'm wel mee denk ik.
pi_180933348
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 22:02 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken, maar bij mij staan alle projecten nog gewoon op de website. Inclusief het huis in Utrecht dat bij jou kennelijk ontbreekt.
Bij mij staan alle projecten nu gelukkig ook weer in het SiG overzicht.
SiG gaf aan dat het komt door een storing met intersolve.
Dat snap ik niet. Zij doen toch de betalingen? Niet het bijhouden van mijn investeringen...
pi_180933828
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 02:03 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Bij mij staan alle projecten nu gelukkig ook weer in het SiG overzicht.
SiG gaf aan dat het komt door een storing met intersolve.
Dat snap ik niet. Zij doen toch de betalingen? Niet het bijhouden van mijn investeringen...
Het hele dashboard is volgens mij bij Intersolve ondergebracht.
pi_180935380
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 00:52 schreef Jaco078 het volgende:
IT-dienstverlener Webhosting op FC. Current ratio van 4. Goede solvabiliteit. Hoge winst, nauwelijks kosten. Toch E-categorie? Cijfers 2016. Neem'm wel mee denk ik.
Met het echte risico zal het wel loslopen denk ik, maar het is me ook wel duidelijk waarom het een E project is. In 2016 heeft de ondernemer maar liefst ruim 120.000 prive opgenomen. Feitelijk gaan ze dit tekort nu financieren. De man leent zichzelf uit en heeft maar een paar facturen per jaar en toch is hij niet in staat om een verslagje 2017 op te hoesten. Dat maak je op een zondagochtend.
pi_180936407
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 09:53 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Met het echte risico zal het wel loslopen denk ik, maar het is me ook wel duidelijk waarom het een E project is. In 2016 heeft de ondernemer maar liefst ruim 120.000 prive opgenomen. Feitelijk gaan ze dit tekort nu financieren. De man leent zichzelf uit en heeft maar een paar facturen per jaar en toch is hij niet in staat om een verslagje 2017 op te hoesten. Dat maak je op een zondagochtend.
Daar heb ik gisteren met FNC een uitgebreide discussie over gehad aan de telefoon. Ik kreeg het ze niet aan het verstand gebracht dat een jaarrekening van het laatste volledige jaar, alsmede een tussentijds verslag van het lopende jaar, een must is voor een kredietaanvraag. Men vond dat dit een persoonlijke voorkeur van mijzelf was en dat andere investeerders blijkbaar wel volledig vertrouwen hebben in hun zelfbedachte classificatie systeem. Als ik er zo'n moeite mee had dat 2016 het laatste jaar is in de pitch, dan moest ik die maar laten liggen. Er staan er genoeg op de site tenslotte........ |:(
Pecunia non olet
pi_180936991
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daar heb ik gisteren met FNC een uitgebreide discussie over gehad aan de telefoon. Ik kreeg het ze niet aan het verstand gebracht dat een jaarrekening van het laatste volledige jaar, alsmede een tussentijds verslag van het lopende jaar, een must is voor een kredietaanvraag. Men vond dat dit een persoonlijke voorkeur van mijzelf was en dat andere investeerders blijkbaar wel volledig vertrouwen hebben in hun zelfbedachte classificatie systeem. Als ik er zo'n moeite mee had dat 2016 het laatste jaar is in de pitch, dan moest ik die maar laten liggen. Er staan er genoeg op de site tenslotte........ |:(
Ongelooflijk. Er zitten toch een paar mensen met een bancaire achtergrond (weliswaar geen zwaargewichten), maar blijkbaar is men gevoelig voor andere driften. Ik heb ook ervaring in het bankwezen. Een goed bedrijf loopt niet achter met zijn jaarcijfers. Een ondernemer gaat alleen 20% rente betalen als er geen andere uitweg is. Hoe kritisch zou FNC zijn op de besteding van de lening. Helemaal niet dus. Je hebt een liquiditeitsprobleem, je fingeert een investering en je liquiditeit is weer, al dan niet tijdelijk, op orde. Je haalt ze er zo uit.
pi_180937116
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daar heb ik gisteren met FNC een uitgebreide discussie over gehad aan de telefoon. Ik kreeg het ze niet aan het verstand gebracht dat een jaarrekening van het laatste volledige jaar, alsmede een tussentijds verslag van het lopende jaar, een must is voor een kredietaanvraag. Men vond dat dit een persoonlijke voorkeur van mijzelf was en dat andere investeerders blijkbaar wel volledig vertrouwen hebben in hun zelfbedachte classificatie systeem. Als ik er zo'n moeite mee had dat 2016 het laatste jaar is in de pitch, dan moest ik die maar laten liggen. Er staan er genoeg op de site tenslotte........ |:(
Toegegeven: ik heb wel even gelachten toen ik jouw bericht las. Maar het is natuurlijk om te janken. We leven nu in augustus. Van de 14 projecten die dit weekend op FNC nieuw openen voor investeerders, leveren er slechts 5 cijfers over 2017. Het betreft:
Chemiebedrijf Stikstof Helm
Advocatenkantoor Bedrijfsauto
Tandartspraktijk Apparatuur
Bouw- en Timmerbedrijf Apparatuur
Steakhouse Keukenapparatuur

FNC heeft kennelijk de houding: zolang investeerders het accepteren, doen wij niet moeilijk over het ontbreken van recente cijfers. Wat mij betreft mag de AFM daartegen optreden. Met de spaarrente op 0,03% is het logisch dat 14,99% nominale rente voor investeerders heel verleidelijk is. Bijvoorbeeld bij Medisch specialist voorfinanciering.

Over de genoemde pitches met cijfers over 2017:
De current-ratio bij de aanvraag ten behoeve van de aankoop van een stikstofhelm is kleiner dan één, maar de risico-categorie is daar ook naar. In de pitch van de advocate zou ik durven te investeren, hoewel sociale advocatuur niet zo goed betaald wordt. Bij de tandartsenpraktijk zou ik eerst willen begrijpen waaruit de post 'vlottende activa' op de balans bestaat. Het bouw- en timmerbedrijven heeft in de afgelopen jaren zichzelf kennelijk te goedkoop in de markt gezet en geen rekening gehouden met de afschrijving op gereedschap. Het steakhouse, tot slot, heeft goede klantbeoordelingen op Google en de cijfers zijn in 2017 echt verbeterd.
pi_180937305
Projecten op FNC zonder 2017 cijfers laat ik sowieso links liggen. Jammer dat je daar niet op kunt filteren en alleen projecten te zien krijgt met 2017 cijfers
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:04:37 #104
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_180937701
FNC heeft wat mij betreft te veel bedrijven waarbij je het gevoel krijgt dat de lening met een beetje gezonde bedrijfsvoering niet nodig zou zijn geweest. Dat je al 10 jaar drukker bent en dan 25k moet lenen voor aanschaf van materiaal zoals printers en dat bovendien over 5 jaar uit wilt smeren. Daar had een ondernemer vanaf dag 1 toch al geld voor opzij moeten zetten??

Ik vind FNC met name interessant om met een klein deel van mijn geld een hoog risico portefeuille op te bouwen, met een maximale looptijd van 2 jaren en liefst bedragen die in omvang te overzien zijn en terug te halen zijn met hoofdelijke aansprakelijkheid. Ik speculeer erop dat 'echte' ondernemers toch zeker 2 jaar lang alles proberen om eruit te komen voordat ze de handdoek in de ring werpen.

Voor een lange termijn / lager risico portefeuille is FNC mijns inziens niet geschikt, al is het maar door het gebrek aan financiële onderbouwing.
pi_180938245
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Daar heb ik gisteren met FNC een uitgebreide discussie over gehad aan de telefoon. Ik kreeg het ze niet aan het verstand gebracht dat een jaarrekening van het laatste volledige jaar, alsmede een tussentijds verslag van het lopende jaar, een must is voor een kredietaanvraag. Men vond dat dit een persoonlijke voorkeur van mijzelf was en dat andere investeerders blijkbaar wel volledig vertrouwen hebben in hun zelfbedachte classificatie systeem. Als ik er zo'n moeite mee had dat 2016 het laatste jaar is in de pitch, dan moest ik die maar laten liggen. Er staan er genoeg op de site tenslotte........ |:(
Dat is het zelfde antwoord dat ik kreeg op de investeerders avond afgelopen voorjaar. Ze zijn niet van plan om als voorwaarde voor een lening te stellen de laatste jaarcijfers in te leveren en dus de administratie op orde te brengen. Komt er dus op neer dat je met cijfers van bijna twee jaar geleden + de bankafschriften van de laatste 3 maanden en een redelijke BKR score een lening kan krijgen.
Dit heb je als investeerder maar te accepteren, onder het mom van je hebt onze rating toch !?!. Hoe ik dan objectief op basis van de meegeleverde cijfers kan kiezen tussen twee bedrijven met dezelfde rating kan men mij niet zeggen. Terwijl ik toch uit ervaring weet dat de kans op een default bij alle bedrijven met gelijke rating niet gelijk is ook al wil FNC mij dit graag doen geloven.
Het wordt tijd dat de AFM eens zijn tanden laat zien bij FNC want hier wordt al tijden gezondigd tegen de regel om investeerders van essentiële beleggingsinformatie te voorzien.

Of zou men bij FNC een (geheime) vergunning van de kansspelautoriteit hebben? :X

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-08-2018 12:52:17 ]
pi_180938490
Wijziging voorwaarden beyond outdoor (CcF) is hier nog niet langsgekomen volgens mij. 2e project in korte tijd met een tussentijdse renteverhoging
quote:
Wijziging leningvoorwaarden Beyond Outdoor en een uitbreiding van de extra beloning voor investeerders.

In samenspraak met de ondernemer wordt het geboden rentepercentage verhoogd van 7,5% naar 8,0%. Volgens de beoordeling die Collin heeft uitgevoerd, achten wij het vorige rentepercentage à 7,5% nog steeds passend, maar wordt er bewust gekozen om het rentepercentage te verhogen om de campagne een extra impuls te geven.

Daarnaast biedt de directie van het bedrijf investeerders een extra beloning aan. Naast de rondvlucht per helikopter over het netwerk van Beyond Outdoor voor iedere investeerder vanaf ¤ 7.500,- worden er vijf reischeques van Corendon t.w.v. ¤ 1.500,- verloot onder de investeerders die vanaf ¤ 2.500,- geïnvesteerd hebben
pi_180940774
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 10:50 schreef obligataire het volgende:
dat een jaarrekening van het laatste volledige jaar, alsmede een tussentijds verslag van het lopende jaar, een must is voor een kredietaanvraag. Men vond dat dit een persoonlijke voorkeur van mijzelf was en dat andere investeerders
Er is werkelijk geen enkele bank of ander professionele zichzelf enigszins respecterende instelling die geld uitleent zonder recentere cijfers dan 18 maanden oud (er kan veel gebeuren in 18 maanden) dus d evraag is wie er "vreemd" is in deze ;-)
pi_180947940
De top 10 van week 30

De top 10 van week 31:
pi_180954734
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 12:04 schreef Coelho het volgende:
en liefst bedragen die in omvang te overzien zijn en terug te halen zijn met hoofdelijke aansprakelijkheid.
Hoe gaat FNC (maar ook interessant om te weten van andere platformen) eigenlijk met defaults om ? Het lijkt mij dat ze er weinig aandacht aan zullen schenken, vaak wordt een fee in het begin betaald door de leningnemer, dus is er weinig incentive voor het platform om veel moeite in het 'leuren' om geld te steken.
pi_180955564
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 09:10 schreef mvloenh het volgende:

[..]

Hoe gaat FNC (maar ook interessant om te weten van andere platformen) eigenlijk met defaults om ? Het lijkt mij dat ze er weinig aandacht aan zullen schenken, vaak wordt een fee in het begin betaald door de leningnemer, dus is er weinig incentive voor het platform om veel moeite in het 'leuren' om geld te steken.
Voor FNC geldt dat minder. Ze ontvangen namelijk maandelijks een fee IPV aan het begin. In tegenstelling tot de meeste andere platforms heeft FNC een behoorlijke interne defaultsafhandeling. Mocht niet geen succes hebben, gaat het naar een externe organisatie die onder meer gerechtelijke stappen onderneemt.
pi_180955872
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 10:13 schreef djh77 het volgende:

[..]

Voor FNC geldt dat minder. Ze ontvangen namelijk maandelijks een fee IPV aan het begin. In tegenstelling tot de meeste andere platforms heeft FNC een behoorlijke interne defaultsafhandeling. Mocht niet geen succes hebben, gaat het naar een externe organisatie die onder meer gerechtelijke stappen onderneemt.
Ik ben het hier helemaal mee eens. FNC zit bovenop lakse betalers, daar kan Collin bijv. niet aan tippen. Het is op dt forum erg en vogue om FNC te bashen, maar het is op afstand mijn best presterend platform. Heb daar sinds 2016 een portefeuille opgebouwd met 139 leningen, waarvan ca. 15 al dan niet vervroegd afgelost en geen enkele default. Behaald netto rendement 7,7 %.

FNC heeft als usp dat je boetevrij vervroegd kunt aflossen. Ik zie dit als een groot pluspunt omdat het de juiste soort bedrijven aantrekt. Namelijk bedrijven die niet uitsluiten dat ze een lening vervroegd kunnen aflossen.
pi_180956699
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 10:40 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik ben het hier helemaal mee eens. FNC zit bovenop lakse betalers, daar kan Collin bijv. niet aan tippen. Het is op dt forum erg en vogue om FNC te bashen, maar het is op afstand mijn best presterend platform. Heb daar sinds 2016 een portefeuille opgebouwd met 139 leningen, waarvan ca. 15 al dan niet vervroegd afgelost en geen enkele default. Behaald netto rendement 7,7 %.

FNC heeft als usp dat je boetevrij vervroegd kunt aflossen. Ik zie dit als een groot pluspunt omdat het de juiste soort bedrijven aantrekt. Namelijk bedrijven die niet uitsluiten dat ze een lening vervroegd kunnen aflossen.
Bashen is echt heel wat anders. De tijd zal het leren. De eerste jaren had men een beduidend strengere beoordeling. Dat men niet perse kijkt naar recente cijfers, is van de laatste tijd. Je kunt toch niet ontkennen dat je nu geen bedrijf kunt beoordelen zonder cijfers 2017? Als dit wordt gecompenseerd door een effectieve incasso, dan is het goed. Maar ik heb mijn twijfels.
pi_180957002
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 09:10 schreef mvloenh het volgende:
[..]
Hoe gaat FNC (maar ook interessant om te weten van andere platformen) eigenlijk met defaults om ? Het lijkt mij dat ze er weinig aandacht aan zullen schenken, vaak wordt een fee in het begin betaald door de leningnemer, dus is er weinig incentive voor het platform om veel moeite in het 'leuren' om geld te steken.
In aanvulling op de reacties van Djh77 en Paardendokter: FNC is ook het één van de weinige platforms, zo niet het enige platform, dat investeerders iedere maand een e-mail stuurt over achterstanden en defaults. FNC houdt investeerders goed op de hoogte van de activiteiten die het verricht om bedrijven die achterlopen met hun betaling alsnog tot betaling te bewegen. Juridische procedures worden daarbij niet uit de weg gegaan. FNC is daarin echt een positieve uitzondering op veel andere platforms. Gelet op hun fee-structuur is dat ook in hun eigen belang. Een lening aanvragen via FNC is makkelijk (te makkelijk, denk ik), maar als ondernemer onder je betalingsverplichtingen uitkomen is bij FNC (wederom, mijn indruk) een stuk lastiger. Mede hierdoor is mijn rendement bij dat platform (i.t.t. KOM en GVE) vooralsnog prima.
pi_180957189
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 11:47 schreef Groepfunder het volgende:
In aanvulling op de reacties van Djh77 en Paardendokter: FNC is ook het één van de weinige platforms, zo niet het enige platform, dat investeerders iedere maand een e-mail stuurt over achterstanden en defaults. FNC houdt investeerders goed op de hoogte van de activiteiten die het verricht om bedrijven die achterlopen met hun betaling alsnog tot betaling te bewegen. Juridische procedures worden daarbij niet uit de weg gegaan. FNC is daarin echt een positieve uitzondering op veel andere platforms. Gelet op hun fee-structuur is dat ook in hun eigen belang. Een lening aanvragen via FNC is makkelijk (te makkelijk, denk ik), maar als ondernemer onder je betalingsverplichtingen uitkomen is bij FNC (wederom, mijn indruk) een stuk lastiger. Mede hierdoor is mijn rendement bij dat platform (i.t.t. KOM en GVE) vooralsnog prima.
Allemaal waar, maar het is en blijft blind investeren, hopende dat het goed komt. Crowdfunding zou moeten gaan over weloverwogen investeren. Cijfers, plannen en zekerheden bekijken, dat afwegen tov het aangeboden rentepercentage. FNC heeft daar niets mee te maken
pi_180957448
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 11:27 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]
Je kunt toch niet ontkennen dat je nu geen bedrijf kunt beoordelen zonder cijfers 2017?
Helemaal mee eens, juist hierom investeer ik voorlopig veel terughoudender bij FNC. Ze lezen hier gretig mee dus ooit komt het wel goed denk ik ....
pi_180958436
Ondertussen bij Lender en Spender 1,28% betalingen (6 stuks) op 2+ maanden achterstand.Wel opvallend dat het gros van de leningnemers de lening nog maar net is aangegaan..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 82% gewijzigd door Ron1986 op 05-08-2018 13:18:03 ]
pi_180959071
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 11:58 schreef Frandderouw het volgende:
[..]
Allemaal waar, maar het is en blijft blind investeren, hopende dat het goed komt. Crowdfunding zou moeten gaan over weloverwogen investeren. Cijfers, plannen en zekerheden bekijken, dat afwegen tov het aangeboden rentepercentage. FNC heeft daar niets mee te maken
Ik reageerde op de vraag van Mvloenh: hoe gaat FNC om met defaults? Daar ben ik vooralsnog tevreden over.

Volgens mij draait elke investering in de praktijk om de verhouding tussen de kans op een positief rendement en het risico dat je (een deel van) jouw geld kwijtraakt. Zekerheden kunnen het risico voor de investeerder verminderen. Meer zekerheid = minder risico = lagere rente. Dat verondersteld wel dat het platform de zekerheid moet regelen, waarborgen en de waarde van die zekerheid vooraf correct moet inschatten. Tot een paar jaar geleden was het niet ongebruikelijk dat platforms alleen hoofdelijke aansprakelijkheid boden. FNC doet dat nog steeds. Daar staat een hogere rente tegenover.
Het belang van recente cijfers onderschrijf ik volmondig. Geen cijfers over 2017? Geen investering. Dat vind ik overigens niet altijd gemakkelijk.
Plannen hebben voor mij nog maar een beperkte waarde. Ik wil kunnen inschatten of het plan zal leiden tot meer omzet/winst, of bestaat uit het vullen van gaten in de begroting. Maar uit de lange verhalen op andere platforms, heb ik lang niet altijd kunnen halen welke pitches een investering waard waren. Mijn resultaten bij GVE en KOM spreken boekdelen. Ook op dit forum hebben we meermaals geconcludeerd dat sommige teksten je flink op het verkeerde been kunnen zetten (of maar half waar zijn).

Uiteindelijk draait het om rendement en vertrouwen. Crowdfunding is nog lang niet volwassen. Ieder platform dat in Nederland opereert heeft zijn voor- en nadelen. FNC is daarop geen uitzondering. Ik ben het niet oneens met wat je schreef, maar wil het met deze post wel wat nuanceren.
pi_180959592
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 20:33 schreef djh77 het volgende:
Wijnrestaurant op CcF
https://www.collincrowdfund.nl/valon/
Ik overweeg om deze mee te nemen. Op zich is het een hele stap om een bruin café om te zetten naar een 'yuppentent', maar met de deskundigheid en het eigen kapitaal van de initiatiefnemers lijkt weinig mis. Materiële borgstellingen vanuit de Beheer BV en tevens privé, dat zie ik graag.

Iemand nog aandachtspunten gevonden?
Pecunia non olet
pi_180959651
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 13:02 schreef Ron1986 het volgende:
Ondertussen bij Lender en Spender 1,28% betalingen (6 stuks) op 2+ maanden achterstand.Wel opvallend dat het gros van de leningnemers de lening nog maar net is aangegaan..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Schrikbarende recensies. Gelukkig sta ik nu al even in de afbouw bij L&S. Mbt de spontane 2 maanden achterstanden, dat kwam in het verleden doordat je een incasso zo kan storneren dat je 2 betalingen terug krijgt. Mijn suggestie? Werken met overboekingen?
pi_180959917
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 14:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Schrikbarende recensies. Gelukkig sta ik nu al even in de afbouw bij L&S. Mbt de spontane 2 maanden achterstanden, dat kwam in het verleden doordat je een incasso zo kan storneren dat je 2 betalingen terug krijgt. Mijn suggestie? Werken met overboekingen?
Als - in mijn portefeuille - 2 / 531e deel achterstand heeft (dat is nog láng niet afboeken), is het risico m.i. fors lager dan andere vormen van C.F.
pi_180960225
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 14:38 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Als - in mijn portefeuille - 2 / 531e deel achterstand heeft (dat is nog láng niet afboeken), is het risico m.i. fors lager dan andere vormen van C.F.
Ja en nee. Wat mij opvalt is dat men claimde dat ze voor openbaarheid altijd wel " een " maandje achterstand hadden. Kan ik in komen. Na openbaarheid is het ineens 1,3% (op 500) die een achterstand van 2 maanden hebben. Daarnaast moet je eens kijken naar de teksten bij 2449 (financieringen 25406 en 25432 reeds hier eerder besproken) en de financieringen 25271 (aankomend bkr) en 25616 (reeds bkr, incasso gaat starten, 30 euro terugbetaald).

Gecombineerd met de recensies op independer dan ga ik mij afvragen hoe men hier echt met de huidige nieuwe aanvragen om gaat.
pi_180960530
Gisterenavond nog een storting gedaan. 25406 heb ik niet in portefeuille. Alle voorliggende en ópvolgende getallen wel. Lijkt dat bij een bijstorting niet geinvesteerd wordt in wat 'mindere' debiteuren. Idem 25.432. Alle voorliggende en ópvolgende getallen wel in portefeuille. Geldt ook voor 25.271 en 25.616. Na storting gisteren álle 4 niet in portefeuille.
pi_180960562
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 15:28 schreef Jaco078 het volgende:

Gisterenavond nog een storting gedaan. 25406 heb ik niet in portefeuille. Alle voorliggende en ópvolgende getallen wel. Lijkt dat bij een bijstorting niet geinvesteerd wordt in wat 'mindere' debiteuren. Idem 25.432. Alle voorliggende en ópvolgende getallen wel in portefeuille. Geldt ook voor 25.271 en 25.616. Na storting gisteren álle 4 niet in portefeuille.
Er is inderdaad geen sprake van spreiding in achterstanden bij mijn weten.
pi_180962331
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 14:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik overweeg om deze mee te nemen. Op zich is het een hele stap om een bruin café om te zetten naar een 'yuppentent', maar met de deskundigheid en het eigen kapitaal van de initiatiefnemers lijkt weinig mis. Materiële borgstellingen vanuit de Beheer BV en tevens privé, dat zie ik graag.

Iemand nog aandachtspunten gevonden?
De locatie van VALÓN is niet in het horecaconcentratiegebied bij het Scheldeplein, waar veelal grotere horecazaken gevestigd zijn, maar in de zogenaamde Rijnbuurt waar sprake is van verspreide horeca. De primaire doelgroep bestaat uit inwoners en bezoekers van het Stadsdeel Zuid,

Is / was dus een bruin buurt cafe op een hoek van een straat, welke een yuppentent wordt, wordt "terrasje voor de buurtbewoners" , indien goed eten en drinken icm goede dienstverlening, met niet te hoge huur, en minder directe concurrentie in de nabijheid, durf ik deze ook wel aan.

Bovendien 455k turnover / 300 dgn per jr = ¤ 1.5k per dag stemt overeen 50% bezettingsgraad van de zitplaatsen en besteding , de 114k klopt dan ook wel voor de drie maanden. Omzet oogt wat laag, in verhouding tot de personeelsbezetting/kosten, en inkoop circa 30%, dit wordt dan rechtgetrokken duur de relatief lage huurlasten blijkbaar

[ Bericht 11% gewijzigd door peterc op 05-08-2018 17:31:29 ]
pi_180963236
quote:
12s.gif Op zondag 5 augustus 2018 17:14 schreef peterc het volgende:

[..]

De locatie van VALÓN is niet in het horecaconcentratiegebied bij het Scheldeplein, waar veelal grotere horecazaken gevestigd zijn, maar in de zogenaamde Rijnbuurt waar sprake is van verspreide horeca. De primaire doelgroep bestaat uit inwoners en bezoekers van het Stadsdeel Zuid,

Is / was dus een bruin buurt cafe op een hoek van een straat, welke een yuppentent wordt, wordt "terrasje voor de buurtbewoners" , indien goed eten en drinken icm goede dienstverlening, met niet te hoge huur, en minder directe concurrentie in de nabijheid, durf ik deze ook wel aan.

Bovendien 455k turnover / 300 dgn per jr = ¤ 1.5k per dag stemt overeen 50% bezettingsgraad van de zitplaatsen en besteding , de 114k klopt dan ook wel voor de drie maanden. Omzet oogt wat laag, in verhouding tot de personeelsbezetting/kosten, en inkoop circa 30%, dit wordt dan rechtgetrokken duur de relatief lage huurlasten blijkbaar
Weet iemand het exacte adres? Kan het in de pitch niet vinden. Zou het graag weten ken de buurt goed.
pi_180963827
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 17:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Weet iemand het exacte adres? Kan het in de pitch niet vinden. Zou het graag weten ken de buurt goed.
Waalstraat 103 volgens mij
pi_180964906
Dank! Dat is Waalstraat hoek Uiterwaardenstraat. Is inderdaad al meer dan 35 jaar een horecapand.
Zit wel midden in de woonwijk en zal het dus voor het grootste deel van buurtbewoners en mond op mond reclame moeten hebben. Er zullen niet veel mensen toevallig langs lopen en biñnen stappen om een hapje te eten.
Ik heb toch wel mijn twijfels of hier zo makkelijk de genoemde omzetten gedraaid kunnen worden.
pi_180964934
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 19:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Dank! Dat is Waalstraat hoek Uiterwaardenstraat. Is inderdaad al meer dan 35 jaar een horecapand.
Zit wel midden in de woonwijk en zal het dus voor het grootste deel van buurtbewoners en mond op mond reclame moeten hebben. Er zullen niet veel mensen toevallig langs lopen en biñnen stappen om een hapje te eten.
Ik heb toch wel mijn twijfels of hier zo makkelijk de genoemde omzetten gedraaid kunnen worden.
Je hebt nog meer vormen van marketing :)
pi_180964994
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 19:30 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Je hebt nog meer vormen van marketing :)
Dat begrijp ik maar aan een Groupon klant hou je niet zo veel over.🤔
Overigens ik zeg niet dat het onmogelijk ia. Met de juiste crew is er veel mogelijk. De constructie met de cruciale personeelsleden als aandeelhouder die bovendien in de buurt gewerkt hebben kan een positieve boost geven zeker bij de start.

[ Bericht 15% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-08-2018 19:43:13 ]
pi_180971474
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 19:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat begrijp ik maar aan een Groupon klant hou je niet zo veel over.🤔
Overigens ik zeg niet dat het onmogelijk ia. Met de juiste crew is er veel mogelijk. De constructie met de cruciale personeelsleden als aandeelhouder die bovendien in de buurt gewerkt hebben kan een positieve boost geven zeker bij de start.
Past een dergelijke tent in die buurt?
pi_180976609
Dan ook nog maar even mijn mening over FNC... Ik ben het met verschillende partijen eens.
Het is vervelend dat FNC nog steeds niet standaard de cijfers van 2017 publiceert. Echter is dat voor mij direct het signaal dat een bedrijf een extra risico is omdat het de cijfers niet op orde heeft. Voor mij dus geen investering. In plaats van naar FNC wijzen, gebruik ik dit als kennis om risico te mijden.

Daarbij is het een bedrijfsvoering van FNC om op deze manier de projecten te beoordelen. Dat is hun keuze en voor ons een gevalletje take it or leave it. Waarom ga ik wel naar de AH en niet naar de Jumbo? Omdat ik de jumbo een verschrikkelijke winkel vindt (aanbiedingen die geen aanbiedingen zijn, beweren dat je de goedkoopste bent, maar wel onder jouw eigen voorwaarden, verschrikkelijke winkelinrichting en zo verder). Daar kan ik over klagen, maar het is bedrijfsvoering, dus dat gaan ze echt niet veranderen. Zo is het ook bij FNC. Als het je niet bevalt ga je toch lekker naar de concurrent. Je hoeft niet via hen te investeren.

Dan de afhandeling van laatbetalers vind ik erg goed en krachtig opgezet. Ook de uitvoering ervan waardeer ik. Standaard elke maand een kort berichtje hoe het ervoor staat. Weliswaar valt er op de inhoud soms aan te merken dat het niet veel zegt, maar er is in ieder geval een berichtje.

Het beoordelingssysteem van FNC kan ik ook waarderen. Hoewel het niet echt een uitgebreide pitch is, heeft het systeem zich wel al bewezen en leert het nog steeds bij. Op basis van variabelen komt er een risico uit. Dat is puur gebaseerd op feiten. Juist doordat een computer al die feiten bekijkt, gebruikt en mee laat wegen, wordt daar een onafhankelijk oordeel aan gehangen. Op die tweeduizend leningen vind ik dat er nog relatief weinig defaults zijn. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de leeftijd van het platform, maar tot nu toe doen ze het echt niet slecht.

Na deze positieve comments moet ik toch ook zeggen dat ik recent al mijn investeringen heb teruggetrokken. Ik was het namelijk zat. Keer op keer gingen dingen fout. Juist als FinTech bedrijf vind is het heel belangrijk dat je IT op orde is. Dat houdt in op tijd betalen, een correct dashboard en zo verder. Het feit dat er in de afgelopen maanden zoveel is misgegaan vind ik veel erger en zorgwekkender dan de bedrijfsvoering waar wij het dan wel of niet mee eens zijn. Het ging behoorlijk mis met bijvoorbeeld de Cashback actie. Ook hadden ze bijvoorbeeld voor zichzelf de deadline gesteld dat er op de 15e een update zou komen over de betalingsachterstanden. Dat zou de 16e worden omdat het anders op een zondag moest, maar ook die deadline hebben ze niet gehaald.
In de nieuwsbrief is trots aangekondigd dat men projecten af ging schrijven bij een vertraagde betalen van meer dan 90 dagen. Heel leuk, maar doe dat dan ook. Ik heb een project met een vertraging van 217 dagen en die is nog niet afgeboekt. Dat moet dan handmatig gebeuren, is moeilijk en de IT-ers hebben geen tijd. Sorry, maar het systeem waar ze dus op bouwen heeft gebreken.

Voor mij staat het bij FNC dus ook even op pauze. Niet zozeer vanwege keuze's die zij maken waar ik het niet mee eens ben, maar omdat het systeem momenteel niet goed werkt. Heel vervelend, omdat ik wel veel projecten meepakte bij FNC. Helaas is het nou eenmaal niet anders en maak ik er weer het beste van. Met regelmaat even contact met FNC zelf om eens te horen hoe het ermee staat en hoe ze over dingen denken. Ik ben het zeker niet altijd met ze eens, maar ik maak mij meer zorgen om de problemen in de systemen dan om de strategie die ze aanhouden.
pi_180978186
Nieuwe op CCF:
https://www.collincrowdfund.nl/energy-outsourcing-solutions-2/

Ik heb deze meegepakt, het grootste risico zit hem denk ik in de correcte en werkende oplevering, daarna is het een melkkoetje?
Pecunia non olet
pi_180978435
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 11:28 schreef obligataire het volgende:
Nieuwe op CCF:
https://www.collincrowdfund.nl/energy-outsourcing-solutions-2/

Ik heb deze meegepakt, het grootste risico zit hem denk ik in de correcte en werkende oplevering, daarna is het een melkkoetje?
Volgens mij is die er weer afgehaald. Ik krijg in ieder geval niets via de link.
pi_180978588
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij is die er weer afgehaald. Ik krijg in ieder geval niets via de link.
Deze was inderdaad even niet te vinden maar nu weer wel.
pi_180978594
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij is die er weer afgehaald. Ik krijg in ieder geval niets via de link.
Ik wel, maar het % geïnvesteerd, is ineens flink gedaald. Wat is hier aan de hand?
Zat eerder al rond de 50% maar nu slechts 34%.
Pecunia non olet
pi_180978946
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 11:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik wel, maar het % geïnvesteerd, is ineens flink gedaald. Wat is hier aan de hand?
Zat eerder al rond de 50% maar nu slechts 34%.
Zeker iemand groot bedrag teruggetrokken.
pi_180978990
Er komt niets meer bij? 8)7
Pecunia non olet
pi_180979113
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 12:03 schreef obligataire het volgende:
Er komt niets meer bij? 8)7
It hapert!!
Op hoofd scherm staat nog 34% te gaan . Klik je door dan staat er nog 76K te investeren.

Oos heeft men trouwens gestopt op bijna 1.2 miljoen. Dus bijna 2 ton boven minimum bedrag.
pi_180979394
68k inmiddels, portefeuille wordt ook niet bijgewerkt as we speak...
pi_180980789
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi verwoord en ik kijk er ook zo tegenaan. Ben wel benieuwd hoe je je investeringen hebt kunnen terugtrekken, dit is toch normaal gesproken niet mogelijk ?
pi_180980923
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 13:30 schreef Crowdfunder99 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooi verwoord en ik kijk er ook zo tegenaan. Ben wel benieuwd hoe je je investeringen hebt kunnen terugtrekken, dit is toch normaal gesproken niet mogelijk ?
Mailtje gestuurd met een onderbouwing waarom ik al mijn investeringen terug wilde trekken. Alles wat nog geen lopende lening was heb ik terug kunnen trekken.
Ik moet ook wel eerlijk bekennen dat ik hiervoor nog nooit iets heb teruggetrokken. Eenmaal geïnvesteerd vind ik dat je die toezegging eigenlijk moet laten staan. Waarom heb je anders die keuze gemaakt. Dit was dan ook eerder een signaal naar FNC.

[ Bericht 0% gewijzigd door najra1990 op 06-08-2018 16:27:20 ]
pi_180994343
Iemand ook geïnvesteerd in Holding Overdulve? CCF
Waarbij het openstaande bedrag in de eerste regel lager is dan het geïnvesteerde bedrag?
Is naar mijn idee een fout in het aflossingsschema?


is opgelost

[ Bericht 6% gewijzigd door 109796 op 07-08-2018 17:07:25 ]
pi_180996164
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 00:08 schreef 109796 het volgende:
Iemand ook geïnvesteerd in Holding Overdulve? CCF
Waarbij het openstaande bedrag in de eerste regel lager is dan het geïnvesteerde bedrag?
Is naar mijn idee een fout in het aflossingsschema?
Vraag het CcF even. Fout komt misschien doordat een lager bedrag gegund is dan gewenst
pi_181000939
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 00:08 schreef 109796 het volgende:
Is naar mijn idee een fout in het aflossingsschema?
Het was precies de verhouding tussen eerste totaalbedrag en uiteindelijk gerealiseerde bedrag, lijkt inmiddels opgelost.
pi_181001960
Vandaag geïnvesteerd in een project bij FNC Duitsland.
Leuk project, compleet met cijfers 2017 en eerste halfjaar 2018 (!!)

Zo kan het dus ook.

FNC Nederland: lezen jullie mee??
Pecunia non olet
pi_181002112
Wat vinden jullie van het onderstaande project:

Advocatenkantoor bedrijfsauto
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Cijfers (ook 2017) zien er volgens mij niet verkeerd uit, denk dat ik deze meepak
pi_181002584
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 09:58 schreef najra1990 het volgende:
Dan ook nog maar even mijn mening over FNC... Ik ben het met verschillende partijen eens.
Het is vervelend dat FNC nog steeds niet standaard de cijfers van 2017 publiceert. Echter is dat voor mij direct het signaal dat een bedrijf een extra risico is omdat het de cijfers niet op orde heeft. Voor mij dus geen investering. In plaats van naar FNC wijzen, gebruik ik dit als kennis om risico te mijden.
Eens. Alleen heb ik wel het gevoel dat momenteel veel geldvragers hun project onnodig (en waarschijnlijk onbewust?) buitenspel zetten door cijfers die ze misschien wel beschikbaar hebben niet te laten publiceren. Als FNC simpelweg tegen geldvragers zou zeggen: "Je hoeft geen cijfers over het afgelopen jaar te verstrekken, maar we adviseren om dit wel te doen omdat we weten dat veel investeerders dit als criterium hanteren", zouden dan niet veel meer geldvragers dit doen?
pi_181004624
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 12:37 schreef plesner het volgende:
Wat vinden jullie van het onderstaande project:

Advocatenkantoor bedrijfsauto
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Cijfers (ook 2017) zien er volgens mij niet verkeerd uit, denk dat ik deze meepak
Vind ik ook. Bescheiden omzet voor een advocaat lijkt me, maar ook een bescheiden leningbedrag en verder geen schulden. Ik hem hem zojuist meegepakt.

Ik zat zelf ook nog te kijken naar deze:

Recruitmentbureau Bedrijfsruimte
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/42962

Maar ik hik toch een beetje aan tegen het forse leningbedrag en de flinke afname in 2017 van het eigen vermogen.

[ Bericht 17% gewijzigd door OpDieFiets op 07-08-2018 14:17:00 ]
pi_181005474
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 12:54 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Eens. Alleen heb ik wel het gevoel dat momenteel veel geldvragers hun project onnodig (en waarschijnlijk onbewust?) buitenspel zetten door cijfers die ze misschien wel beschikbaar hebben niet te laten publiceren. Als FNC simpelweg tegen geldvragers zou zeggen: "Je hoeft geen cijfers over het afgelopen jaar te verstrekken, maar we adviseren om dit wel te doen omdat we weten dat veel investeerders dit als criterium hanteren", zouden dan niet veel meer geldvragers dit doen?
Vanuit de geldvrager bezien: in de praktijk bij FNC worden de meeste projecten gewoon volledig gefund, vaak al binnen 20 dagen en anders na een verlenging van nog eens 20 dagen, dus wat is het probleem (vanuit geldvrager bezien) ? En ik denk dat veel geldvragers helemaal niet weten dat investeerders graag zo actueel mogelijke cijfers wensen.
pi_181006043
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 14:28 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Vanuit de geldvrager bezien: in de praktijk bij FNC worden de meeste projecten gewoon volledig gefund, vaak al binnen 20 dagen en anders na een verlenging van nog eens 20 dagen, dus wat is het probleem (vanuit geldvrager bezien) ?
Het zou als voordeel kunnen hebben dat je project veel sneller gefund is (en je dus sneller de beschikking hebt over het geld)?
quote:
En ik denk dat veel geldvragers helemaal niet weten dat investeerders graag zo actueel mogelijke cijfers wensen.
Dat is precies mijn punt :)
pi_181006387
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 12:54 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Eens. Alleen heb ik wel het gevoel dat momenteel veel geldvragers hun project onnodig (en waarschijnlijk onbewust?) buitenspel zetten door cijfers die ze misschien wel beschikbaar hebben niet te laten publiceren. Als FNC simpelweg tegen geldvragers zou zeggen: "Je hoeft geen cijfers over het afgelopen jaar te verstrekken, maar we adviseren om dit wel te doen omdat we weten dat veel investeerders dit als criterium hanteren", zouden dan niet veel meer geldvragers dit doen?
Dit schijnt al actief door FNC te worden gedaan...
pi_181006677
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 14:45 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het zou als voordeel kunnen hebben dat je project veel sneller gefund is (en je dus sneller de beschikking hebt over het geld)?

Mee eens. Al verbaas ik mij wel steeds weer hoe snel de projecten bij FNC vollopen in vergelijking met bv. projecten bij KOM en InvestorMatch (waar het wel tot 60 dagen kan duren).
pi_181007073
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 14:28 schreef Crowdfunder99 het volgende:
En ik denk dat veel geldvragers helemaal niet weten dat investeerders graag zo actueel mogelijke cijfers wensen
Of dat ze al lang blij zijn de cijfers van het afgelopen jaar niet beschikbaar te moeten stellen.
pi_181009457
En weer een Collin project met problemen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Looptijd lening 48 mnd waarvan er 23 voldaan zijn.
Rente 8%

Hopelijk komt er op korte termijn een reactie waarbij ik er vanuit ga dat Collin bij zowel de achtergestelde lening van de verkoper als die van de leveranciers de terugbetaling heeft laten stopzetten, e.e.a. conform toezegging in de pitch.
pi_181010107
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 15:21 schreef tnhb het volgende:

[..]

Of dat ze al lang blij zijn de cijfers van het afgelopen jaar niet beschikbaar te moeten stellen.
Dat zou dan mogelijk tot veel defaults kunnen leiden, we gaan het zien tzt.
pi_181011253
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 17:32 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Dat zou dan mogelijk tot veel defaults kunnen leiden, we gaan het zien tzt.
Ik neem aan (hoop) dat FNC die cijfers wel heeft, alleen de investeerders niet.
Ik doe zelf niks bij FNC
pi_181012121
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 18:18 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Ik neem aan (hoop) dat FNC die cijfers wel heeft, alleen de investeerders niet.
Ik doe zelf niks bij FNC
Wat een complottheorieën over ontbrekende 2017 cijfers... administratie en accountantskantoren hebben meer dan 1 klant en de cijfers zullen dus nog niet klaar zijn.

Als een klant vraagt om de 2017 cijfers zal die echt wel met voorrang gemaakt kunnen worden maar goed als FNC het niet noodzakelijk vindt... dan zal de ondernemer de vraag dus ook niet stellen.
pi_181012224
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 18:51 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Wat een complottheorieën over ontbrekende 2017 cijfers... administratie en accountantskantoren hebben meer dan 1 klant en de cijfers zullen dus nog niet klaar zijn.

Als een klant vraagt om de 2017 cijfers zal die echt wel met voorrang gemaakt kunnen worden maar goed als FNC het niet noodzakelijk vindt... dan zal de ondernemer de vraag dus ook niet stellen.
Vooral bij BV's zijn ze er, een administratie/accountant zal dan ook zorgen dat ze er zijn. Iets met een wettelijke plicht enzo.
pi_181012830
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 18:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vooral bij BV's zijn ze er, een administratie/accountant zal dan ook zorgen dat ze er zijn. Iets met een wettelijke plicht enzo.
Nee hoor. De wettelijke plicht is er pas 1 jaar na afloop van het boekjaar.

Aanvulling: https://www.kvk.nl/inschr(...)de-uiterste-termijn/

[ Bericht 15% gewijzigd door Horsemen op 07-08-2018 22:03:48 (Aanvulling) ]
pi_181012916
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 18:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vooral bij BV's zijn ze er, een administratie/accountant zal dan ook zorgen dat ze er zijn. Iets met een wettelijke plicht enzo.
Er zit een wettelijke plicht. Maar ook hier is er een mogelijkheid om uitstel te krijgen en dus hoeven ook voor de BV de 2017 cijfers nog niet klaar te zijn.
pi_181013943
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 18:51 schreef Tjalala het volgende:
Wat een complottheorieën over ontbrekende 2017 cijfers
Wat mij betreft een beetje kort door de bocht de opmerking richting complottheorie.

Er is gewoon geen enkele bank of andere financiële instelling die na half 2018 nog genoegen neemt met cijfers van 2016, maar "de crowd" mag er niet om vragen en bedenkingen hebben als ze er niet zijn, dat uitgangspunt verbaasd me, alsof we een tweede rangs status hebben.

Ik ben zelf al tientallen jaren ondernemer en vraag me serieus af waarom je als ondernemer die cijfers ook niet zelf gewoon tijdig wilt hebben, zonder kun je toch niet goed sturen? Ik heb gedurende een periode van ca. 15 jaar vrij veel in de horeca geleverd (IT gerelateerd) en de klanten waar het mis mee ging waren steeds weer de klanten die hun cijfers niet beschikbaar hadden of op basis van die cijfers hadden kunnen voorzien dat het mis zou gaan. Met die ervaring wil ik (en velen met mij) altijd graag recente cijfers zien.

In mijn beleving zijn er maar een paar redenen te bedenken waarom je nu nog geen cijfers van vorig jaar wilt of kunt presenteren, ze zijn zo slecht dat je bang bent dat de lening niet volloopt of je hebt je zaakjes administratief niet op orde, beiden zijn gevaarlijk.

Dat administratiekantoren meer klanten hebben en niet voor iedereen aan het begin van het jaar al jaarcijfers kunnen leveren klopt, alleen als je een goede reden hebt (bijvoorbeeld aanvraag lening) heb ik het in al die jaren nog nooit meegemaakt dat de cijfers niet snel klaar konden zijn, bij de verkoop van een bedrijfsonderdeel hadden we de cijfers zelfs al in de eerste week van januari.

Maar misschien moet de benadering anders zijn: waarom zou een ondernemer die geld wil lenen niet zo compleet mogelijk willen zijn met z'n cijfers?
pi_181015021
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 20:00 schreef tnhb het volgende:

[..]

Wat mij betreft een beetje kort door de bocht de opmerking richting complottheorie.

Er is gewoon geen enkele bank of andere financiële instelling die na half 2018 nog genoegen neemt met cijfers van 2016, maar "de crowd" mag er niet om vragen en bedenkingen hebben als ze er niet zijn, dat uitgangspunt verbaasd me, alsof we een tweede rangs status hebben.

Ik ben zelf al tientallen jaren ondernemer en vraag me serieus af waarom je als ondernemer die cijfers ook niet zelf gewoon tijdig wilt hebben, zonder kun je toch niet goed sturen? Ik heb gedurende een periode van ca. 15 jaar vrij veel in de horeca geleverd (IT gerelateerd) en de klanten waar het mis mee ging waren steeds weer de klanten die hun cijfers niet beschikbaar hadden of op basis van die cijfers hadden kunnen voorzien dat het mis zou gaan. Met die ervaring wil ik (en velen met mij) altijd graag recente cijfers zien.

In mijn beleving zijn er maar een paar redenen te bedenken waarom je nu nog geen cijfers van vorig jaar wilt of kunt presenteren, ze zijn zo slecht dat je bang bent dat de lening niet volloopt of je hebt je zaakjes administratief niet op orde, beiden zijn gevaarlijk.

Dat administratiekantoren meer klanten hebben en niet voor iedereen aan het begin van het jaar al jaarcijfers kunnen leveren klopt, alleen als je een goede reden hebt (bijvoorbeeld aanvraag lening) heb ik het in al die jaren nog nooit meegemaakt dat de cijfers niet snel klaar konden zijn, bij de verkoop van een bedrijfsonderdeel hadden we de cijfers zelfs al in de eerste week van januari.

Maar misschien moet de benadering anders zijn: waarom zou een ondernemer die geld wil lenen niet zo compleet mogelijk willen zijn met z'n cijfers?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het zeker met je eens dat er vaak wel erg weinig informatie beschikbaar is. Het ging mij er om dat ze zeiden dat cijfers wel klaar zijn em ontvangen door FNC en vervolgens miet gedeeld.
pi_181018040
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 20:39 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het zeker met je eens dat er vaak wel erg weinig informatie beschikbaar is. Het ging mij er om dat ze zeiden dat cijfers wel klaar zijn em ontvangen door FNC en vervolgens miet gedeeld.
Misleiding en achterhouden van essentiële investeerders informatie dus aangezien dit bij FNC zo ongeveer het enige is waarop je kunt selecteren.
pi_181025016
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2018 20:39 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het zeker met je eens dat er vaak wel erg weinig informatie beschikbaar is. Het ging mij er om dat ze zeiden dat cijfers wel klaar zijn em ontvangen door FNC en vervolgens miet gedeeld.
Ja hallo, ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Als FNC helemaal geen cijfers heeft van 2017 en ze zetten lening nu op de site dan zou het toch helemaal van de gekke zijn.
Als FNC nu iets nieuws op de site zet ga ik ervan uit dat ze zelf wel cijfers 2017 en minimaal cijfers 1e kwartaal 2018 van de ondernemer ontvangen hebben.
pi_181025183
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:14 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Ja hallo, ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Als FNC helemaal geen cijfers heeft van 2017 en ze zetten lening nu op de site dan zou het toch helemaal van de gekke zijn.
Als FNC nu iets nieuws op de site zet ga ik ervan uit dat ze zelf wel cijfers 2017 en minimaal cijfers 1e kwartaal 2018 van de ondernemer ontvangen hebben.
Fnc vraagt bankafschriften van de laatste 3 maanden. Niet per se jaar of kwartaalcijfers
pi_181025380
Partner in werk op gve met slechts 6,5%
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18321
pi_181026190
En Wiebke gaat een Brotzeitzaak starten via kom
https://www.kapitaalopmaat.nl/Wiebkes-Brotzeit
pi_181026211
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:27 schreef djh77 het volgende:

[..]

Fnc vraagt bankafschriften van de laatste 3 maanden. Niet per se jaar of kwartaalcijfers
Ook al zo'n belachelijke onzin. Op basis van enkel bankafschriften kun je geen juist en volledig beeld van een onderneming vormen. Als iemand zijn crediteuren laat oplopen blijkt dat niet uit de afschriften van de bank, om maar eens een voorbeeld te noemen.

FNC maakt misbruik van het vertrouwen dat investeerders, en dan met name financieel niet geschoolde investeerders, in hun stellen. Hun methode lijkt een beetje op technische analyse in de beleggingswereld, pseudo wetenschappelijke bullshit dus.

Wat FNC gebruikt om de financiële situatie in kaart te brengen is in veel gevallen onvoldoende en gedateerd. MKB onderneminkjes opereren doorgaans onder de radar en er is heel weinig van ze bekend zolang ze maar buiten bereik van de BKR blijven.

Een jaarrekening is het enige document waaraan je de financiële positie van een bedrijf kunt meten, mits uiteraard door een kundig persoon opgesteld.

En dan hebben we het nog niet eens over de privé situatie van de ondernemer want deze blijkt uiteraard niet uit de jaarrekening.
Pecunia non olet
pi_181026241
Tape fabrikant met 1e hypotheek op ccf:
https://www.collincrowdfund.nl/permanento-beheer/
  woensdag 8 augustus 2018 @ 10:33:21 #170
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_181026380
quote:
10s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:23 schreef FINONAF het volgende:
En Wiebke gaat een Brotzeitzaak starten via kom
https://www.kapitaalopmaat.nl/Wiebkes-Brotzeit
Jaaaaa Weibke! Maar ik doe niet mee.
pi_181026459
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 09:41 schreef djh77 het volgende:
Partner in werk op gve met slechts 6,5%
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18321
Rente is wel wat mager inderdaad, maar ik denk dat hij wel volkomt met deze rente. Leenbedrag is niet al te hoog, en beide heren stellen zich hoofdelijk aansprakelijk.
pi_181026486
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:25 schreef djh77 het volgende:
Tape fabrikant met 1e hypotheek op ccf:
https://www.collincrowdfund.nl/permanento-beheer/
Hmmm, klinkt interessant door de 1e hypotheek. Overigens geloof ik niet veel van de LTV van 92% want ze kopen het hok voor 550K dus dat zal dan wel een realistischer bedrag zijn dan de taxatiewaarde van 595K. En bij gedwongen verkoop zal het nog veel minder opleveren.

Zware schuldenlast, na financiering van dit pand 2,236 mio op een omzet van 2.7 mio.
Eigenlijk 2,311 mio schuld want zelfs de aanbetaling op het pand doen ze vanuit RC krediet. _O-

Zonder de 1e hypotheek liep ik er met een grote boog omheen en ik snap best wel dat de huisbankier er geen zin in heeft. Denk dat vooral de huisbankier de grote winnaar is bij deze volgende financieringsronde gezien de kostenbesparing die hieruit voortkomt.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 08-08-2018 10:47:25 ]
Pecunia non olet
pi_181026947
Latijns Amerikaans restaurant op GvE lijkt geannuleerd
quote:
U kunt investeren in Latijnsamerikaans eten in... Tiel! Restaurant #Orizaba. Ondernemer geeft Latijns-Amerikaanse keuken een vaste plek in de "hoofdstad van Zuid-Gelderland", en biedt 7,0%. Investeren: https://t.co/uKi3iXH8PV https://t.co/4yjq7LMerY
pi_181026988
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:02 schreef djh77 het volgende:
Latijns Amerikaans restaurant op GvE lijkt geannuleerd

[..]

Vreemd, collega van me uit Tiel zei trouwens dat het vorige restaurant er ook niet lang gezeten heeft op die plek.
pi_181027024
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:37 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Rente is wel wat mager inderdaad, maar ik denk dat hij wel volkomt met deze rente. Leenbedrag is niet al te hoog, en beide heren stellen zich hoofdelijk aansprakelijk.
Zal idd niet lang open staan en zo vol zitten denk ik met dit bedrag icm met deze looptijd.
pi_181027320
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmmm, klinkt interessant door de 1e hypotheek. Overigens geloof ik niet veel van de LTV van 92% want ze kopen het hok voor 550K dus dat zal dan wel een realistischer bedrag zijn dan de taxatiewaarde van 595K. En bij gedwongen verkoop zal het nog veel minder opleveren.

Zware schuldenlast, na financiering van dit pand 2,236 mio op een omzet van 2.7 mio.
Eigenlijk 2,311 mio schuld want zelfs de aanbetaling op het pand doen ze vanuit RC krediet. _O-

Zonder de 1e hypotheek liep ik er met een grote boog omheen en ik snap best wel dat de huisbankier er geen zin in heeft. Denk dat vooral de huisbankier de grote winnaar is bij deze volgende financieringsronde gezien de kostenbesparing die hieruit voortkomt.
Begrijp ik goed dat je overweegt te investeren in een project waarin je (om hierboven door jouzelf duidelijk uiteengezette redenen) totaal geen vertrouwen hebt? En dat alleen maar omdat er een hypotheek wordt geboden waardoor je als (of misschien is het beter om te zeggen: wanneer) het mis gaat mogelijk je geld terugkrijgt? (Dwz: ALS gedwongen verkoop genoeg opbrengt, ALS CCF de hypotheek goed regelt, ALS CCF daadwerkelijk tot uitwinning overgaat, etc, etc).
pi_181027388
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:18 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat je overweegt te investeren in een project waarin je (om hierboven door jouzelf duidelijk uiteengezette redenen) totaal geen vertrouwen hebt? En dat alleen maar omdat er een hypotheek wordt geboden waardoor je als (of misschien is het beter om te zeggen: wanneer) het mis gaat mogelijk je geld terugkrijgt? (Dwz: ALS gedwongen verkoop genoeg opbrengt, ALS CCF de hypotheek goed regelt, ALS CCF daadwerkelijk tot uitwinning overgaat, etc, etc).
Ha nee :) overwegen is nog iets anders dan beslissen, nadat ik klaar was met typen was mijn enthousiasme al flink gedaald. Maar ik ben benieuwd naar overige input van forumleden. De aankoop van het pand laat hun lasten dalen. Door de hypotheek is het risico op de hoofdsom beperkt en die zal door aflossingen steeds verder afnemen. Daarnaast is het een bestaand bedrijf met bestaande klantenkring. Daar staat tegenover dat ze dit blijkbaar niet weten om te zetten in winst. Met zo'n lage cashflow zal de het resultaat wel negatief zijn geweest, even los van die eenmalige last.

Als je geen vertrouwen zou hebben in CCF vwb het vestigen van hypotheken en de uitwinning daarvan, moet je natuurlijk helemaal niet investeren bij dit platform.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 08-08-2018 11:44:09 ]
Pecunia non olet
pi_181027801
GvE op twitter:
Ondernemer Orizaba verhoogt rente en verlaagt doelbedrag om snel investeerders te vinden. Biedt nu 8,5%, doelbedrag ¤155.000,-. Help de ondernemer nog voor #Fruitcorso en #Appelpop te heropenen! Nu investeren: http://ow.ly/VXSR30ljxOJ #ondernemen #inhaker #gelderland
pi_181028274
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:21 schreef obligataire het volgende:
Als je geen vertrouwen zou hebben in CCF vwb het vestigen van hypotheken en de uitwinning daarvan, moet je natuurlijk helemaal niet investeren bij dit platform.
Nou, het is niet zozeer dat ik op dit punt geen vertrouwen heb in CCF. Het was meer bedoeld als algemene constatering dat ook de zekerheid van een hypotheek betrekkelijk is, niet in het minst omdat er voor zover ik weet nog geen geen enkele track record is mbt uitwinning (bij CCF of enig ander nederlands platform).
Voor mijzelf is het vertrouwen in de slagingskans van een project het eerste selectiecriterium. Is dat vertrouwen er niet, dan sowieso geen investering. Vervolgens kijk ik naar zekerheden als volgend selectiecriterium.

Overigens ben ik twee jaar geleden al helemaal gestopt bij CCF :)
(vanwege hun stelselmatig opgepoetste pitches, waarin in mijn ogen de grens van misleiding regelmatig getoucheerd of zelfs overschreden wordt)
pi_181028331
Zonneboiler met 2e hypotheek op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18378
Mogelijk snelle terugbetaling
quote:
Aanvullende afspraken
Geldnemer heeft zijn woning momenteel in de verkoop staan. Na verkoop komt de overwaarde vrij, waarbij overeengekomen is dat Geldnemer de keuze heeft om:
- met de overwaarde de openstaande financiering vervroegd af te lossen, inclusief 6 maanden boeterente.
- na verkoop een bedrag ter hoogte van de uitstaande lening te storten bij een bank, waarmee ten gunste van Stichting Zekerheden Geldvoorelkaar.nl een bankgarantie wordt afgegeven die het 2e hypotheekrecht zal vervangen.


[ Bericht 57% gewijzigd door djh77 op 08-08-2018 12:19:09 ]
pi_181028361
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 11:45 schreef Ron1986 het volgende:
GvE op twitter:
Ondernemer Orizaba verhoogt rente en verlaagt doelbedrag om snel investeerders te vinden. Biedt nu 8,5%, doelbedrag ¤155.000,-. Help de ondernemer nog voor #Fruitcorso en #Appelpop te heropenen! Nu investeren: http://ow.ly/VXSR30ljxOJ #ondernemen #inhaker #gelderland
quote:
Pagina niet gevonden - error 404
pi_181028391
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:10 schreef djh77 het volgende:

[..]

[..]

Handig net wel :P , maken dr wel een beetje een potje van
pi_181028492
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:07 schreef OpDieFiets het volgende:
Omdat er voor zover ik weet nog geen geen enkele track record is mbt uitwinning (bij CCF of enig ander nederlands platform).
Volgens mij alleen het partyschip van KoM. Rest betaalt netjes door. 1e hypotheek is wel uit te winnen, een 2e of 3e niet echt lijkt me.
pi_181029680
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmmm, klinkt interessant door de 1e hypotheek. Overigens geloof ik niet veel van de LTV van 92% want ze kopen het hok voor 550K dus dat zal dan wel een realistischer bedrag zijn dan de taxatiewaarde van 595K. En bij gedwongen verkoop zal het nog veel minder opleveren.

Zware schuldenlast, na financiering van dit pand 2,236 mio op een omzet van 2.7 mio.
Eigenlijk 2,311 mio schuld want zelfs de aanbetaling op het pand doen ze vanuit RC krediet. _O-

Zonder de 1e hypotheek liep ik er met een grote boog omheen en ik snap best wel dat de huisbankier er geen zin in heeft. Denk dat vooral de huisbankier de grote winnaar is bij deze volgende financieringsronde gezien de kostenbesparing die hieruit voortkomt.
Zoals al opgemerkt slaat die taxatiewaarde van 595K natuurlijk nergens op. De koop (25 april 2018, ze zijn dus al 3 maanden bezig om een lening/hypotheek te krijgen) prijs is ¤550k dat is inderdaad een stuk reëler. Naast de grote schulden bij de Rabo 240k & 200k en een factoring faciliteit en het nog openstaande deel van de 250k lening bij GvE maak ik mij nog het meeste zorgen over dat na 5 jaar van aflossen de nog te betalen slottermijn 300k is. Als het op een veiling zal komen is het maar de vraag of het de 300k gaat opleveren. Gedurende de leningsduur is deze situatie alleen maar nijpender.

Ik ben een grote voorstander van leningen met een 1e hypotheek maar ik denk niet dat ik deze ga meepakken. Ik denk dat dit een vlucht naar voren is. De aanvraag loopt bij Collin dus hij zal ongetwijfeld wel volkomen en daar mag de Rabo en GvE erg blij mee zijn.
pi_181030446
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:16 schreef djh77 het volgende:

[..]

Volgens mij alleen het partyschip van KoM. Rest betaalt netjes door. 1e hypotheek is wel uit te winnen, een 2e of 3e niet echt lijkt me.
Dat is een interessant punt, het zeer geringe aantal gevallen waarin een project default gaat waarin sprake is van 1e hypotheek. Buiten het partyschip ken ik er ook geen.
Er kan een preventieve werking van uit gaan, wetende dat de 'kroonjuwelen' voor de crowdfunders zijn als het mis gaat? Dat maakt het een stuk minder aantrekkelijk om de stekker er uit te trekken.

Bij mij speelt wel een geval met 2e hypotheek, dat niet meer betaalt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar eens even achteraan gaan, heb ik al een hele tijd niets meer van vernomen. (edit: er loopt een regeling, uiterlijk 30/9 moet er duidelijkheid zijn).

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 08-08-2018 14:01:00 ]
Pecunia non olet
pi_181030785
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:09 schreef djh77 het volgende:
Zonneboiler met 2e hypotheek op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18378
Mogelijk snelle terugbetaling

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181033656
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 14:10 schreef paardendokter het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, de bekende korrel zout of zou het de warmte zijn :(
pi_181034475
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoals al opgemerkt slaat die taxatiewaarde van 595K natuurlijk nergens op. De koop (25 april 2018, ze zijn dus al 3 maanden bezig om een lening/hypotheek te krijgen) prijs is ¤550k dat is inderdaad een stuk reëler. Naast de grote schulden bij de Rabo 240k & 200k en een factoring faciliteit en het nog openstaande deel van de 250k lening bij GvE maak ik mij nog het meeste zorgen over dat na 5 jaar van aflossen de nog te betalen slottermijn 300k is. Als het op een veiling zal komen is het maar de vraag of het de 300k gaat opleveren. Gedurende de leningsduur is deze situatie alleen maar nijpender.

Ik ben een grote voorstander van leningen met een 1e hypotheek maar ik denk niet dat ik deze ga meepakken. Ik denk dat dit een vlucht naar voren is. De aanvraag loopt bij Collin dus hij zal ongetwijfeld wel volkomen en daar mag de Rabo en GvE erg blij mee zijn.
Bij een restschuld van 300k zal dit pand niet gauw op een veiling komen. Het zal dan eerder onderhands worden verkocht. Een veiling is een uiterste middel, vak bij verstoorde relaties. Zelf kijk ik altijd eerst naar de afloscapaciteit en dan pas naar dekking. In dit geval zijn de huidige resultaten voldoende (ook door het vrijvallen van de huur). Een 1e hyp is in dit geval een beperking van het risico, geen uitsluiting. Ik durf dit wel aan.
pi_181034865
FNC heeft de wijze van rapporteren van de statistieken aangepast. https://www.fundingcircle.com/nl/statistieken Daar ben ik niet blij mee! :(

Werden eerst de (eind) cijfers keurig gerapporteerd inclusief de onderliggende cijfers zodat je keurig kon zien hoe men tot deze resultaten kwam. Nu moeten we het doen met alleen de eindresultaten.

Toevallig had ik de statistieken per eind Q1 gekopieerd. (nu niet meer beschikbaar op de site) Wat me opvalt is dat nu (eind Q2) het netto resultaat over de leningen met startdatum 2015/2016 een netto rendement krijgen toebedeeld van tussen de 3.8 en 5% Terwijl in Q1 deze categorie leningen een netto percentage mee kregen van 3.04% dat keurig na te rekenen was.

Wat is hier aan de hand? Na rekenen kunnen we het niet meer.

Vind het een vreemde zaak. Bij de 3.04 stond conform de berekeningswijze van de vereniging crowdfunding. Zou men op een nieuwe berekeningswijze over gegaan zijn?

Er staat nu wel een grote disclaimer bij dat je FNC nergens op kan aanspreken aangaande deze cijfers. Kan meniet herinneren dat deze uitgebreide disclaimer er eerder ook bij stond. Ruikt er naar dat hier gepoetst wordt aan de eindcijfers om de boel rooskleuriger voor te stellen. :?

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-08-2018 16:46:02 ]
pi_181035914
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoals al opgemerkt slaat die taxatiewaarde van 595K natuurlijk nergens op. De koop (25 april 2018, ze zijn dus al 3 maanden bezig om een lening/hypotheek te krijgen) prijs is ¤550k dat is inderdaad een stuk reëler. Naast de grote schulden bij de Rabo 240k & 200k en een factoring faciliteit en het nog openstaande deel van de 250k lening bij GvE maak ik mij nog het meeste zorgen over dat na 5 jaar van aflossen de nog te betalen slottermijn 300k is. Als het op een veiling zal komen is het maar de vraag of het de 300k gaat opleveren. Gedurende de leningsduur is deze situatie alleen maar nijpender.

Ik ben een grote voorstander van leningen met een 1e hypotheek maar ik denk niet dat ik deze ga meepakken. Ik denk dat dit een vlucht naar voren is. De aanvraag loopt bij Collin dus hij zal ongetwijfeld wel volkomen en daar mag de Rabo en GvE erg blij mee zijn.
Waarom hebben ze niet bij GvE aangeklopt?
De GvE lening dateert van eind 2017 en zou ervoor zorgen dat de productie naar Europa werd verplaatst.
Nu kopen ze een vergelijkbaar pand + productieruimte?

Kan iemand de oude pitch van GvE nog tevoorschijn halen?

[ Bericht 0% gewijzigd door impact9 op 08-08-2018 20:03:55 ]
pi_181036658
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:20 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Bij een restschuld van 300k zal dit pand niet gauw op een veiling komen. Het zal dan eerder onderhands worden verkocht. Een veiling is een uiterste middel, vak bij verstoorde relaties. Zelf kijk ik altijd eerst naar de afloscapaciteit en dan pas naar dekking. In dit geval zijn de huidige resultaten voldoende (ook door het vrijvallen van de huur). Een 1e hyp is in dit geval een beperking van het risico, geen uitsluiting. Ik durf dit wel aan.
Bij een restschuld van 300k zal dit pand niet gauw op een veiling komen. Het zal dan eerder onderhands worden verkocht.
Is dat zo?
Kijk als het pand kan worden geherfinancierd is er niks aan de hand.
probleem wordt het als leningnemer het niet geherfinancierd krijgt.
Dan moet het verkocht, onderhands, wie gaat de kosten om het te koop te zetten betalen (de makelaar, Funda)?verzekering zal ook door CCF betaald moeten worden ,
gaan investeerders akkoord met een verkoopprijs lager dan 300K .
Ik denk dat het alleen verkocht kan worden onderhands als het meer opbrengt dan 300K+kosten. anders veilen.
Dus in de praktijk altijd veilen.
pi_181037598
Wanneer een lening door FNC wordt opgezegd vanwege een achterstand, zie ik dan goed dat deze nog enkel de hoofdsom hoeft te worden terugbetaald en geen rente?

Je betaalt dus eerst anderhalf jaar niets, dan maak je een minnelijke afspraak met fnc om de hoofdsom in termijnen terug te betalen?

[ Bericht 13% gewijzigd door djh77 op 09-08-2018 14:45:57 ]
pi_181037706
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:08 schreef djh77 het volgende:
Wanneer een lening door FNC wordt opgezegd vanwege een achterstand, zie ik dan goed dat deze nog enkel de hoofdsom hoeft te worden terugbetaald en geen rente?
[ afbeelding ]
Je betaalt dus eerst anderhalf jaar niets, dan maak je een minnelijke afspraak met fnc om de hoofdsom in termijnen terug te betalen?
Klopt inderdaad, ik snap niet dat mensen daar nog investeren :)
pi_181037838
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:13 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, ik snap niet dat mensen daar nog investeren :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181038836
quote:
10s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:23 schreef FINONAF het volgende:
En Wiebke gaat een Brotzeitzaak starten via kom
https://www.kapitaalopmaat.nl/Wiebkes-Brotzeit
jammer voor wiebke dat ik niet meer via kom investeer, anders had ik zeker meegedaan.
pi_181038899
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 13:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoals al opgemerkt slaat die taxatiewaarde van 595K natuurlijk nergens op. De koop (25 april 2018, ze zijn dus al 3 maanden bezig om een lening/hypotheek te krijgen) prijs is ¤550k dat is inderdaad een stuk reëler. Naast de grote schulden bij de Rabo 240k & 200k en een factoring faciliteit en het nog openstaande deel van de 250k lening bij GvE maak ik mij nog het meeste zorgen over dat na 5 jaar van aflossen de nog te betalen slottermijn 300k is. Als het op een veiling zal komen is het maar de vraag of het de 300k gaat opleveren. Gedurende de leningsduur is deze situatie alleen maar nijpender.

Ik ben een grote voorstander van leningen met een 1e hypotheek maar ik denk niet dat ik deze ga meepakken. Ik denk dat dit een vlucht naar voren is. De aanvraag loopt bij Collin dus hij zal ongetwijfeld wel volkomen en daar mag de Rabo en GvE erg blij mee zijn.
. Hoezo bubbel.....
pi_181039170
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:08 schreef djh77 het volgende:
Wanneer een lening door FNC wordt opgezegd vanwege een achterstand, zie ik dan goed dat deze nog enkel de hoofdsom hoeft te worden terugbetaald en geen rente?
[ afbeelding ]
Je betaalt dus eerst anderhalf jaar niets, dan maak je een minnelijke afspraak met fnc om de hoofdsom in termijnen terug te betalen?
Ik zou hier zeker navraag over doen bij FNC of dit inderdaad zo werkt.
pi_181039836
Werkt zo, ook al een hele tijd. Zo'n 1,5 jaar geleden is mijn default ook zo afgehandeld na maanden stilzwijgen is de openstaande hoofdsom uitgekeerd.
pi_181040807
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 18:11 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Bij een restschuld van 300k zal dit pand niet gauw op een veiling komen. Het zal dan eerder onderhands worden verkocht.
Is dat zo?
Kijk als het pand kan worden geherfinancierd is er niks aan de hand.
probleem wordt het als leningnemer het niet geherfinancierd krijgt.
Dan moet het verkocht, onderhands, wie gaat de kosten om het te koop te zetten betalen (de makelaar, Funda)?verzekering zal ook door CCF betaald moeten worden ,
gaan investeerders akkoord met een verkoopprijs lager dan 300K .
Ik denk dat het alleen verkocht kan worden onderhands als het meer opbrengt dan 300K+kosten. anders veilen.
Dus in de praktijk altijd veilen.
Nee hoor, praktijk is echt anders. Een pand wordt niet zo gauw geveild, omdat dit simpelweg ten koste gaat van de opbrengst. En is het ook niet nodig. Dat een pand verkocht moet worden, komt niet uit de lucht vallen.
pi_181042156
ccf energy outsourcing solutions weer open door een afhaker nog 500 euro te investeren om hem vol te krijgen.

vol

[ Bericht 6% gewijzigd door 109796 op 08-08-2018 22:56:04 ]
pi_181046747
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:19 schreef djh77 het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blijft ook erg vervelend dat rente zonder boete of andere gevolgen te laat betaalt kan worden.
Ook al eens contact opgenomen met FNC maar vinden ze blijkbaar normaal.....
pi_181048280
Restaurant is weer online bij gve met 8,5% nu, nog een goede 10k resterend.
pi_181048350
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
FNC heeft de wijze van rapporteren van de statistieken aangepast. https://www.fundingcircle.com/nl/statistieken Daar ben ik niet blij mee! :(

Werden eerst de (eind) cijfers keurig gerapporteerd inclusief de onderliggende cijfers zodat je keurig kon zien hoe men tot deze resultaten kwam. Nu moeten we het doen met alleen de eindresultaten.

Toevallig had ik de statistieken per eind Q1 gekopieerd. (nu niet meer beschikbaar op de site) Wat me opvalt is dat nu (eind Q2) het netto resultaat over de leningen met startdatum 2015/2016 een netto rendement krijgen toebedeeld van tussen de 3.8 en 5% Terwijl in Q1 deze categorie leningen een netto percentage mee kregen van 3.04% dat keurig na te rekenen was.

Wat is hier aan de hand? Na rekenen kunnen we het niet meer.

Vind het een vreemde zaak. Bij de 3.04 stond conform de berekeningswijze van de vereniging crowdfunding. Zou men op een nieuwe berekeningswijze over gegaan zijn?

Er staat nu wel een grote disclaimer bij dat je FNC nergens op kan aanspreken aangaande deze cijfers. Kan meniet herinneren dat deze uitgebreide disclaimer er eerder ook bij stond. Ruikt er naar dat hier gepoetst wordt aan de eindcijfers om de boel rooskleuriger voor te stellen. :?
Het verschil zit hem er in dat voorheen de cijfers een weergave waren van de daadwerkelijke performance tot nu toe, terwijl de nieuwe cijfers de verwachte performance tot einde looptijd weergeven, gebaseerd op performance data en een model. De werkelijke rendementscijfers zijn dus niet meer beschikbaar! Dit lijkt me tegen de richtlijnen van AFM?

FNC UK gebruikt nu helaas dezelfde weergave, terwijl dat voorheen juist een lichtend voorbeeld was van cijfertransparantie:
https://www.fundingcircle.com/uk/statistics/
Wat wel interessant is om te zien, is hoeveel slechter de prestaties van FNC NL lijken te zijn vergeleken met UK. Voor de projecten uit 2015/2016 verwacht men in NL een uiteindelijk rendement van 3,6-5%, terwijl dat in UK 5,5-7,1% is bij een vergelijkbaar gemiddeld bruto rendement van 9-10%. De grafiek van het huidige afboekingspercentage laat zien dat in NL na 18 maanden 5,4% is afgeboekt op de projecten uit 2015/2016. In UK is dat 2,8-3,5%!
pi_181048922
Restaurant + appartement met 1e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/looxs-bar-kitchen-vof/
pi_181049113
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 10:56 schreef djh77 het volgende:
Restaurant + appartement met 1e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/looxs-bar-kitchen-vof/
Paar maanden geleden hebben ze nog 350k opgehaald voor de verbouwing?
pi_181052672
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 20:15 schreef snoopy40 het volgende:

[..]

jammer voor wiebke dat ik niet meer via kom investeer, anders had ik zeker meegedaan.
Ik gun het haar heel erg maar ik denk dat dit een wel erg grote stap is voor Wiebke. De oude KOM schuld moet nota bene geherfinancierd worden via deze lening.

De accountant die de prognose heeft gemaakt staat denk ik niet met beide voetjes op de grond.....tonnen winst al in 2019 en ultimo 2019 een EV van 381K waarvan 378K liquide middelen. Goudmijntje? _O_ of _O-

Overigens denk ik dat je met zo'n zaak beter in het oosten van het land kunt zitten maar goed.
Ik schaam me soms dood als ze op TV met een Duitser in het Engels praten......
Pecunia non olet
pi_181053303
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 13:33 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik gun het haar heel erg maar ik denk dat dit een wel erg grote stap is voor Wiebke. De oude KOM schuld moet nota bene geherfinancierd worden via deze lening.

De accountant die de prognose heeft gemaakt staat denk ik niet met beide voetjes op de grond.....tonnen winst al in 2019 en ultimo 2019 een EV van 381K waarvan 378K liquide middelen. Goudmijntje? _O_ of _O-

Overigens denk ik dat je met zo'n zaak beter in het oosten van het land kunt zitten maar goed.
Ik schaam me soms dood als ze op TV met een Duitser in het Engels praten......
De accountant had inderdaad wat bescheidener met zijn prognose mogen zijn. Die ruimte zit erin. Een behoorlijk uitgesproken, gethematiseerde zaak zonder referentiemateriaal op niet bepaald het gezelligste plein van Nederland. Volgens mij is de horeca geconcentreerd aan de andere (zon?) kant van het plein.
pi_181054328
Paardenhouderij met 1e hypotheek op ccf
https://www.collincrowdfund.nl/actiefstal-op-de-brant/
pi_181054413
Vervroegde aflossing HCN project 64 SNCKBR A'dam
09-08-2018 11:37
Het filiaal van SNCKBR aan de Kinkerstraat is verkocht. Uit de opbrengst zijn alle nog resterende af te lossen termijnen (23) nu ineens naar u overgemaakt.


bedrag incl de nog resterende rente ontvangen TOP *O* w/

[ Bericht 37% gewijzigd door peterc op 09-08-2018 15:46:52 ]
pi_181054533
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:08 schreef djh77 het volgende:
Wanneer een lening door FNC wordt opgezegd vanwege een achterstand, zie ik dan goed dat deze nog enkel de hoofdsom hoeft te worden terugbetaald en geen rente?

Je betaalt dus eerst anderhalf jaar niets, dan maak je een minnelijke afspraak met fnc om de hoofdsom in termijnen terug te betalen?
Zit volgens FNC toch anders
quote:
Op het moment dat een lening wordt opgezegd moet de hoofdsom en vooraf afgesproken rente worden betaald. De rente is niet zichtbaar in uw dashboard, maar wordt wel degelijk geïncasseerd door ons team.
Prioriteit daarbij is het incasseren van de uitstaande hoofdsom en daarna zullen wij proberen om de rente en eventuele kosten eveneens te incasseren.
pi_181054880
Daar plegen ze dan nog 2 telefoontjes voor zeker :)

Mijn uitbetaling wordt elke maand minder, even de maandelijkse mail maar afwachten met de status van de projecten.
pi_181055388
Peter Verhaar
quote:
soms is afwikkeling van crowdfunding OK, ook al is er weinig te halen; bij Eco worldwide via @geldvoorelkaar is bankgarantie ingeroepen en benut plus huis verkocht, met restschuld; HA is waardeloos
pi_181057448
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 15:23 schreef djh77 het volgende:
Peter Verhaar

[..]

Ik vraag me af wat er ok is aan de verkoop van een woonhuis met restschuld.
pi_181058151
Daar is ie dan, de lang verwachte volledige aflossing van 10341 Silverline (GVE). Voor de ondernemer erg jammer dat het zo heeft moeten lopen en hij zijn activiteiten heeft moeten staken. Voor ons als investeerders is het dan wel weer prettig.
pi_181058372
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 17:42 schreef Incitatus3 het volgende:
Daar is ie dan, de lang verwachte volledige aflossing van 10341 Silverline (GVE). Voor de ondernemer erg jammer dat het zo heeft moeten lopen en hij zijn activiteiten heeft moeten staken. Voor ons als investeerders is het dan wel weer prettig.
Inderdaad. Zou in maart vervroegd afgelost worden.
pi_181063516
Leuk artikel over wielercafe De Proloog (KOM project):
https://www.fietssport.nl(...)fietsspot-de-proloog
pi_181073328
CCF heeft 3 projecten in de pijpleiding met een 1e hypotheek. Welke is de beste?

Poll: Welk CCF-project is het beste?
www.collincrowdfund.nl/actiefstal-o
www.collincrowdfund.nl/looxs-bar-ki
www.collincrowdfund.nl/permanento-b
Tussenstand:
pi_181074095
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 10:23 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het verschil zit hem er in dat voorheen de cijfers een weergave waren van de daadwerkelijke performance tot nu toe, terwijl de nieuwe cijfers de verwachte performance tot einde looptijd weergeven, gebaseerd op performance data en een model. De werkelijke rendementscijfers zijn dus niet meer beschikbaar! Dit lijkt me tegen de richtlijnen van AFM?

FNC UK gebruikt nu helaas dezelfde weergave, terwijl dat voorheen juist een lichtend voorbeeld was van cijfertransparantie:
https://www.fundingcircle.com/uk/statistics/
Wat wel interessant is om te zien, is hoeveel slechter de prestaties van FNC NL lijken te zijn vergeleken met UK. Voor de projecten uit 2015/2016 verwacht men in NL een uiteindelijk rendement van 3,6-5%, terwijl dat in UK 5,5-7,1% is bij een vergelijkbaar gemiddeld bruto rendement van 9-10%. De grafiek van het huidige afboekingspercentage laat zien dat in NL na 18 maanden 5,4% is afgeboekt op de projecten uit 2015/2016. In UK is dat 2,8-3,5%!
Zo iets dacht ik al .
Dus volgens de nieuwe FNC schattingsmethode???
Staat dit ergens op de site of heb je deze infor over de nieuwe methode van hen persoonlijk vernomen?

Ik heb het niet zo op dit soort zelfbedachte niet te controleren berekeningsmethoden.
Klinkt een beetje als keuring van eigen vlees door de slager.
Wat ik zo ie zo verdacht vind is dat de leningen gestart in 2015/2016 eind 2018 een netto rendement meekrijgen van 3.04% en dezelfde leningen een kwartaal later een verwacht netto resultaat toebedeeld krijgen van tussen de 3.8% en 5% terwijl wij uit ervaring weten dat er over de tijd nog wel eens een lening extra in default gaat en uitwinning van oude achterstanden over het algemeen niet erg succesvol is.
pi_181074670
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Staat dit ergens op de site of heb je deze infor over de nieuwe methode van hen persoonlijk vernomen?
Ik maak dit op uit voetnoot 2 op de "Rendement" tab van de statistiek pagina (https://www.fundingcircle.com/nl/statistieken):

"het verwachte rendement, het verwachte bruto rendement en de verwachte afschrijvingen zijn gebaseerd op de huidige prestaties van leningen en op basis van hoe we verwachten dat de leningen in de toekomst zullen presteren".

Verder staat er nog een link naar "Definities" waarin een en ander in nog wat meer detail wordt uitgelegd. Daar staat o.a.:

"Het verwacht rendement combineert het werkelijke rendement voor elk jaar met het verwacht rendement voor de resterende looptijd van leningen die nog niet zijn terugbetaald."

Voor de precieze berekening wordt verwezen naar deze pagina op de UK site: https://www.fundingcircle.com/investors/past-performance-return
quote:
Ik heb het niet zo op dit soort zelfbedachte niet te controleren berekeningsmethoden.
Klinkt een beetje als keuring van eigen vlees door de slager.
Op zich zou ik zo'n schatting van het verwachte rendement best nuttig vinden als aanvulling op de werkelijke cijfers. Maar natuurlijk niet in plaats ervan!
quote:
Wat ik zo ie zo verdacht vind is dat de leningen gestart in 2015/2016 eind 2018 een netto rendement meekrijgen van 3.04% en dezelfde leningen een kwartaal later een verwacht netto resultaat toebedeeld krijgen van tussen de 3.8% en 5% terwijl wij uit ervaring weten dat er over de tijd nog wel eens een lening extra in default gaat en uitwinning van oude achterstanden over het algemeen niet erg succesvol is.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat er in de nieuwe rekenmethode van het verwachte rendement (cf. de berekening op de UK site) wordt uitgegaan van herinvestering:

"The formula takes a simple average of the estimated return after fees and bad debts, assuming re-investment of repayments at the same gross interest rate, for all loans accepted within the year."

Op die manier kom je natuurlijk altijd hoger uit dan het werkelijke rendement...
pi_181074791
Ik zit nog eens naar deze propositie van Collin te kijken https://www.collincrowdfund.nl/looxs-bar-kitchen-vof/
Hopelijk heeft deze ondernemer meer verstand van horeca dan van verbouwen. Een verbouwing die twee maal zo duur is als begroot voorspelt niet veel goeds.
Door deze misrekening zit de ondernemer samen met zijn familie tot over zijn oren in de schulden en zal bij een klein beetje tegenwind het financieringshuis averij oplopen.
Zou me niets verbazen als vrij snel alleen nog rente en geen aflossing meer betaald wordt over de twee leningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-08-2018 10:40:50 ]
pi_181074871
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:08 schreef djh77 het volgende:
CCF heeft 3 projecten in de pijpleiding met een 1e hypotheek. Welke is de beste?

Poll: Welk CCF-project is het beste?
www.collincrowdfund.nl/actiefstal-o
www.collincrowdfund.nl/looxs-bar-ki
www.collincrowdfund.nl/permanento-b
Tussenstand:
[ afbeelding ]
'Het minst slechte' zou een betere omschrijving zijn..............

Na alle voorgaande commentaren en overwegingen, laat ik ze alle drie liggen. Er komen vast wel weer betere projecten voorbij. Een gedeeltelijke zekerheid is op zich mooi maar niet als er grote twijfels zijn over het businessmodel en/of de winstgevendheid.
Pecunia non olet
pi_181074949
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

'Het minst slechte' zou een betere omschrijving zijn..............

Na alle voorgaande commentaren en overwegingen, laat ik ze alle drie liggen. Er komen vast wel weer betere projecten voorbij. Een gedeeltelijke zekerheid is op zich mooi maar niet als er grote twijfels zijn over het businessmodel en/of de winstgevendheid.
Klopt ik laat ze ook alle 3 achterwege.
Ik vind die Sunny Tank op GVE wel schappelijk.
Zeker omdat het huis wat te koop staat er super uitziet (zie Funda).
Derhalve verwacht ik eigenlijk wel dat je binnen een jaar je geld terugkrijgt/een bankgarantie door stichting GvE wordt afgegeven.

Samenvattend lijkt het een post die voldoende zekerheid biedt.
pi_181075092
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:43 schreef impact9 het volgende:

[..]

Klopt ik laat ze ook alle 3 achterwege.
Ik vind die Sunny Tank op GVE wel schappelijk.
Zeker omdat het huis wat te koop staat er super uitziet (zie Funda).
Derhalve verwacht ik eigenlijk wel dat je binnen een jaar je geld terugkrijgt/een bankgarantie door stichting GvE wordt afgegeven.

Samenvattend lijkt het een post die voldoende zekerheid biedt.
Lijkt mij ook, maar los van de zekerheid zou ik zware twijfels hebben. Voorgaande jaren (waarschijnlijk) dik verlies, 2018 ook nog verlieslatend. Waar gaat hij wonen? Is deze lening eigenlijk een overbruggingskrediet in plaats van een zakelijke lening? Hij heeft een mooi produkt in handen maar of dat commercieel ook (vlot) tot uiting komt is natuurlijk wel afwachten.

Wat heeft het trouwens voor nut om het bedrag van de lening bij de bank te storten en daarna een bankverklaring af te geven? Dat kost hem alleen maar geld (het renteverschil en de kosten van de garantie)? En het geld is in principe 'dood' geld want hij mag er daarna niet meer aan komen.
Pecunia non olet
pi_181075202
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik zit nog eens naar deze propositie van Collin te kijken https://www.collincrowdfund.nl/looxs-bar-kitchen-vof/
Hopelijk heeft deze ondernemer meer verstand van horeca dan van verbouwen.
Verstand van vrouwen heeft hij wel :9
Pecunia non olet
pi_181075933
Iemand zich toevallig aangemeld als investeerder op Jungo?

Ondertussen is het 2+ achterstand bij L&S al opgelopen tot 2,07% bij mij, ik ga daar niks meer investeren.
pi_181076331
3% rendement is wel heel erg mager
pi_181076359
Trainingsinstituut voor artsen op CcF
https://www.collincrowdfund.nl/gcp-central/
pi_181076393
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:56 schreef Aaroenz0r het volgende:
3% rendement is wel heel erg mager
Tot wel 3%.. Kan met wel iets beters vinden dan ja wat 3% oplevert met fors minder risico..
pi_181076802
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:56 schreef Aaroenz0r het volgende:
3% rendement is wel heel erg mager
Jungo is misschien leuk voor familie en vrienden van de geldvrager. Niet echt voor investeerders. Je loopt met 2e hypotheek een behoorlijk risico voor 3%
pi_181077050
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 12:23 schreef djh77 het volgende:

[..]

Jungo is misschien leuk voor familie en vrienden van de geldvrager. Niet echt voor investeerders. Je loopt met 2e hypotheek een behoorlijk risico voor 3%
Kan me inderdaad ook niks anders bedenken waarom je voor deze rente dit risico wil lopen.
pi_181077538
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:36 schreef Ron1986 het volgende:

Ondertussen is het 2+ achterstand bij L&S al opgelopen tot 2,07% bij mij, ik ga daar niks meer investeren.
Bij mij ook, daarnaast zijn er ook nog wat mensen met 1 termijn achterstand. Ik zie het voorlopig ook even aan hoe dit zich verder ontwikkeld.
Overigens geeft het Info systeem wel nette informatie over de stand van zaken bij de achterstand.
Blijf deze informatie natuurlijk liever niet zien. :X
pi_181077752
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 11:36 schreef Ron1986 het volgende:
Iemand zich toevallig aangemeld als investeerder op Jungo?

Ondertussen is het 2+ achterstand bij L&S al opgelopen tot 2,07% bij mij, ik ga daar niks meer investeren.
Dubbele storneringen... Blijven een drama voor zo een branche
pi_181077868
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 13:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dubbele storneringen... Blijven een drama voor zo een branche
Denk dat het bij het selectie proces van de leningnemers al mis gaat.. Men leent een bedrag wat eigenlijk niet verantwoord is om te lenen vermoed ik.

Met CF lukt het wel als de banken nee verkoopt, zie ook; de online reviews van L&S (zoals ik laatst ook al had vermeld).
pi_181078839
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:20 schreef rechtsbackje het volgende:
Zelf kijk ik altijd eerst naar de afloscapaciteit en dan pas naar dekking.
Dat deed ik jaren geleden ook maar die tijd is voorbij bij mij. Ik kijk eerst of er een goede of redelijk zekerheden zijn en daarna naar de rest van de pitch (inclusief de aflossingscapaciteit).
pi_181079146
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 10:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

'Het minst slechte' zou een betere omschrijving zijn..............

Na alle voorgaande commentaren en overwegingen, laat ik ze alle drie liggen. Er komen vast wel weer betere projecten voorbij. Een gedeeltelijke zekerheid is op zich mooi maar niet als er grote twijfels zijn over het businessmodel en/of de winstgevendheid.
Ik sta hierin toch wat minder negatief.

De Actiefstal is een bestaand bedrijf en een actiefstal is een bewezen systeem van paarden houden. Wel jammer dat de pitch weer opgepoetst is en weer mooier gemaakt is dan de werkelijkheid. Volgens de pitch zijn er door 60 paardeneigenaren (100% van de capaciteit) intentieverklaringen ondertekend (voor wat dat al waard is) terwijl volgens hun eigen site er nog plaatsen beschikbaar zijn. Er zal vanaf het begin worden afgelost en een groot deel van het lening bedrag is afgedekt door de 1e hypotheek.

Ook project Looxs Bar overweeg ik nog. Ik heb wel een paar aanvullende vragen aan Collin gesteld (o.a. wie of wat de waardebepaling heeft gedaan en of de verpande huurpenningen alleen voor de nieuwe 2e lening zijn). Ik denk trouwens dat de gevraagde huur niet te laag is maar de waardering van het onderpand te hoog. Ik denk dat de eigen schatting van Collin van 400k voor het onderpand een stuk reëler is. Voor de aflossing kan je bij dit project volgens mij dus steunen op zowel het eventueel succesvol exploiteren van Looxs bar als de huurinkomsten van het onderpand.

Beide overweeg ik dus toch om mee te nemen....

Project Sunny tank van GvE staat trouwens open voor de liefhebbers en loopt vrij snel vol (momenteel op 80%). Bij dit project denk ik dat het een mooi product is maar te vroeg (de gasprijs moet de komende 10 jaar eerst verdubbelen). Verder is dit systeem vaak niet geschikt voor bestaande bouw en als het dan eventueel ook nog tegenzit met de verkoop van de woning kom je als investeerder al snel met lege handen te staan.
pi_181079368
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 13:15 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Denk dat het bij het selectie proces van de leningnemers al mis gaat.. Men leent een bedrag wat eigenlijk niet verantwoord is om te lenen vermoed ik.

Met CF lukt het wel als de banken nee verkoopt, zie ook; de online reviews van L&S (zoals ik laatst ook al had vermeld).
Mee eens, maar de spontaan oplopende 2 maanden achterstand percentages heeft dat als oorzaak.
pi_181081738
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 14:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik sta hierin toch wat minder negatief.

De Actiefstal is een bestaand bedrijf en een actiefstal is een bewezen systeem van paarden houden. Wel jammer dat de pitch weer opgepoetst is en weer mooier gemaakt is dan de werkelijkheid. Volgens de pitch zijn er door 60 paardeneigenaren (100% van de capaciteit) intentieverklaringen ondertekend (voor wat dat al waard is) terwijl volgens hun eigen site er nog plaatsen beschikbaar zijn. Er zal vanaf het begin worden afgelost en een groot deel van het lening bedrag is afgedekt door de 1e hypotheek.

Ook project Looxs Bar overweeg ik nog. Ik heb wel een paar aanvullende vragen aan Collin gesteld (o.a. wie of wat de waardebepaling heeft gedaan en of de verpande huurpenningen alleen voor de nieuwe 2e lening zijn). Ik denk trouwens dat de gevraagde huur niet te laag is maar de waardering van het onderpand te hoog. Ik denk dat de eigen schatting van Collin van 400k voor het onderpand een stuk reëler is. Voor de aflossing kan je bij dit project volgens mij dus steunen op zowel het eventueel succesvol exploiteren van Looxs bar als de huurinkomsten van het onderpand.

Beide overweeg ik dus toch om mee te nemen....

Project Sunny tank van GvE staat trouwens open voor de liefhebbers en loopt vrij snel vol (momenteel op 80%). Bij dit project denk ik dat het een mooi product is maar te vroeg (de gasprijs moet de komende 10 jaar eerst verdubbelen). Verder is dit systeem vaak niet geschikt voor bestaande bouw en als het dan eventueel ook nog tegenzit met de verkoop van de woning kom je als investeerder al snel met lege handen te staan.
Grappig, ik overweeg evt alleen Actiefstal.
Sunny Tank is mi de beste. Het tegenvallen van de verkoop van dit huis zal wel erg dramatisch moeten zijn mocht je hier berooid uitkomen.
pi_181082823
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:56 schreef impact9 het volgende:

[..]

Grappig, ik overweeg evt alleen Actiefstal.
Sunny Tank is mi de beste. Het tegenvallen van de verkoop van dit huis zal wel erg dramatisch moeten zijn mocht je hier berooid uitkomen.
Het probleem is dat dergelijke zaken meestal een samenloop van omstandigheden zijn. Als de verkoop of productie van de zonneboiler tegen zit lopen de schulden snel op en als hij dan ook het huis niet soepel verkocht krijgt kan het snel gaan. Maar het zal vast wel goed gaan komen, het is een mooi huis waar vast een koper voor te vinden is die een nette prijs wil betalen. De eerst 6 maanden zal hij, zolang hij niet hoeft af te lossen, zo wie zo goed doorkomen.
De man kan in ieder geval door met zijn mooie project want het project is vol.

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 10-08-2018 16:45:10 ]
pi_181083003
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 14:00 schreef Horsemen het volgende:
Ook project Looxs Bar overweeg ik nog. Ik heb wel een paar aanvullende vragen aan Collin gesteld (o.a. wie of wat de waardebepaling heeft gedaan en of de verpande huurpenningen alleen voor de nieuwe 2e lening zijn).
De taxatie is bepaald door een erkende makelaar op ¤ 540.000,- in februari van 2018
De verpanding van de huurpenningen dient inderdaad enkel voor de investeerders van de 2e (huidige) crowdfund campagne
pi_181084368
Ik had ook wel zin in die actiefstal alleen zo ik het kan bekijken staat nergens hoe groot het perceel is, en welke vorm.
Het plattegrondje is volgens mij inclusief de 3 hectare die er buiten valt.
Dus als het onverhoopt verkocht moet worden heb je denk ik alleen een schuur,stal met een klein beetje grond eromheen.
Met een beetje pech komt de stroom en water van het woonhuis dus ook geen nutsvoorzieningen.
pi_181084521
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:04 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Ik had ook wel zin in die actiefstal alleen zo ik het kan bekijken staat nergens hoe groot het perceel is, en welke vorm.
Het plattegrondje is volgens mij inclusief de 3 hectare die er buiten valt.
Dus als het onverhoopt verkocht moet worden heb je denk ik alleen een schuur,stal met een klein beetje grond eromheen.
Met een beetje pech komt de stroom en water van het woonhuis dus ook geen nutsvoorzieningen.
Huis hoort niet bij de 3,1 ha
quote:
Hierbij dient te worden aangetekend dat deze taxatie uit is gegaan van het perceel voor kadastrale splitsing, welke 3,10 hectare groter is dan het huidige perceel. Deze 3,10 hectare betreffen onbebouwde weidevelden waarop paarden grazen


[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 10-08-2018 19:37:19 ]
pi_181084939
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 18:14 schreef djh77 het volgende:

[..]

Huis moet erbij horen, wat er niet bijhoort zijn enkel ongebouwde weilanden.

[..]

ik weet niet wat erbij hoort, huis zeker niet.
is vlgs mij trouwens mooi huis
pi_181085356
Volgens mij zit het huis/opstal er gewoon bij en ben het eens met djh77
quote:
In 2015 is er een taxatierapport na verbouwing gemaakt, waarin de waarde van de paardenhouderij op ¤ 830.000,- na verbouwing wordt ingeschat. Hierbij dient te worden aangetekend dat deze taxatie uit is gegaan van het perceel voor kadastrale splitsing, welke 3,10 hectare groter is dan het huidige perceel. Deze 3,10 hectare betreffen onbebouwde weidevelden waarop paarden grazen. Deze 3,10 hectare is in het bezit van de vader van Ilse en zal worden gepacht door Ralph en Ilse en zal niet worden bebouwd.
Bovenstaande in acht nemende, nuanceren we de getaxeerde waarde na verbouwing. Deze is in de financiële analyse op ¤ 400.000,- ingeschat.
Misschien dat iemand hier ter verduidelijking (ook over de afmeting van de grondoppervlakte) nog een vraag over kan stellen bij Collin.
pi_181090012
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 13:15 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Denk dat het bij het selectie proces van de leningnemers al mis gaat.. Men leent een bedrag wat eigenlijk niet verantwoord is om te lenen vermoed ik.

Met CF lukt het wel als de banken nee verkoopt, zie ook; de online reviews van L&S (zoals ik laatst ook al had vermeld).
Ik kijk het nog even rustig aan en zie tot op heden nog geen probleem. Wat mij betreft is het op bijna 600 lopende projecten beste netjes dat er nog geen leningen zijn met een achterstand van meer dan drie maanden. Dit zal overigens vast eerdaags gaan gebeuren maar dat kan ook niet anders op een dergelijke aantal leningen.
pi_181090387
Van de 13 projecten die dit weekend bij FNC open gaan, hebben er maar 5 cijfers over 2017 beschikbaar gesteld. Namelijk:
Asbestsaneerder Certificering
Onafhankelijkheid Dönerzaak
Autoschadeherstelbedrijf Verbouwing
Metaalbewerker Groeifinanciering
Sanitaire Groothandel Voorraad & Personeel

Voor geen van deze projecten zal ik overigens thuisblijven. De asbestverwijderaar lijkt op het eerste gezicht nog het meest aantrekkelijk, want: oplopende omzet, winst en EV. De vlottende activa zijn echter bijzonder hard gestegen. De Dönerzaak heeft een negatief (en dalend) eigen vermogen en al flinke uitgaven aan overige kosten. Het autoherstelbedrijf had vorig jaar voor het eerst een positief eigen vermogen. De metaalbewerker heeft een flink negatief eigen vermogen en enorme kortlopende schulden (in verhouding tot de winst). Dat laatste is overigens ook kenmerkend voor de cijfers van de sanitairhandelaar.
pi_181090881
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 21:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik kijk het nog even rustig aan en zie tot op heden nog geen probleem. Wat mij betreft is het op bijna 600 lopende projecten beste netjes dat er nog geen leningen zijn met een achterstand van meer dan drie maanden. Dit zal overigens vast eerdaags gaan gebeuren maar dat kan ook niet anders op een dergelijke aantal leningen.
Het eerste incasso traject gaat een deze dagen lopen
pi_181090955
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het eerste incasso traject gaat een deze dagen lopen
Vind het wel een kwalijke zaak dat alle 2+ achterstanden net aangegaan zijn en dan al achterstand hebben :X
pi_181091617
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:16 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Vind het wel een kwalijke zaak dat alle 2+ achterstanden net aangegaan zijn en dan al achterstand hebben :X
Ja ook dat. De wijze van selectie was voor mij de reden te stoppen. Ik zag ook de gemiddelde leeftijd van leningnemers dalen. Wil natuurlijk niets zeggen, maar een persoonlijk krediet voor een thuiswonende 25 jarige?
pi_181091769
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja ook dat. De wijze van selectie was voor mij de reden te stoppen. Ik zag ook de gemiddelde leeftijd van leningnemers dalen. Wil natuurlijk niets zeggen, maar een persoonlijk krediet voor een thuiswonende 25 jarige?
Moet natuurlijk ook niet te makkelijk gaan.. Heb zelf ook wel eens voor een auto een klein bedrag geleend, maar de laatste 1,5 - 2k versneld afgelost was blij dat ik er vanaf was.

Vind het een slechte ontwikkeling dat het tegenwoordig als heel normaal gezien word én ze er zo weinig moeite voor moeten doen.
pi_181092806
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 22:51 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Moet natuurlijk ook niet te makkelijk gaan.. Heb zelf ook wel eens voor een auto een klein bedrag geleend, maar de laatste 1,5 - 2k versneld afgelost was blij dat ik er vanaf was.

Vind het een slechte ontwikkeling dat het tegenwoordig als heel normaal gezien word én ze er zo weinig moeite voor moeten doen.
2x dreigende bkr
1x bkr + nieuwe betaalregeling (bij missen eerste betaling hiervan incasso)

Mijn vermoeden is dat de eerste defaults gaan komen. Opzich niet erg natuurlijk, maar gelet op het jaar hiervoor en hoe het nu gaat met aanname beleid heel kwalijk.
pi_181096735
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 23:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

2x dreigende bkr
1x bkr + nieuwe betaalregeling (bij missen eerste betaling hiervan incasso)

Mijn vermoeden is dat de eerste defaults gaan komen. Opzich niet erg natuurlijk, maar gelet op het jaar hiervoor en hoe het nu gaat met aanname beleid heel kwalijk.
Op de site staat nog steeds dat leners een AOV voor onbepaalde tijd of een pensioenuitkering moeten hebben. Loonbeslag is altijd nog een optie tenzij iemand bijvoorbeeld werkloos is geworden. Zo slecht is hun aannamebeleid dus niet.

Op zoveel leningen loopt er altijd wel wat niet soepel, zeker nu het platform ouder en groter wordt. Dat wil niet direct zeggen volledig afschrijven van de probleemgevallen.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 11-08-2018 08:00:20 ]
Pecunia non olet
pi_181098035
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 14:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]Project Sunny tank van GvE staat trouwens open voor de liefhebbers en loopt vrij snel vol (momenteel op 80%). Bij dit project denk ik dat het een mooi product is maar te vroeg (de gasprijs moet de komende 10 jaar eerst verdubbelen). Verder is dit systeem vaak niet geschikt voor bestaande bouw en als het dan eventueel ook nog tegenzit met de verkoop van de woning kom je als investeerder al snel met lege handen te staan.
Mee eens. Ik denk dat de verhouding rendement en risico wat scheef is. Het is een kortlopend project dus als het allemaal goed gaat levert het een paar tientjes rendement op (afhankelijk van de inleg uiteraard), maar gaat het mis en raakt hij het huis om wat voor reden dan ook, niet kwijt, dan kan het een flink hoofdpijndossier worden.

En ik heb nog steeds wat vraagtekens. Ligt hij in scheiding? Is dat de reden van de verkoop? Wat gebeurt daarna, waar gaat hij wonen, trekt hij bij iemand in of gaat hij kopen/huren, wat zijn de vaste lasten en kan hij dat allemaal opbrengen vanuit een onderneming die tot dusver alleen maar geld heeft gekost.
Pecunia non olet
pi_181101232
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 07:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Op de site staat nog steeds dat leners een AOV voor onbepaalde tijd of een pensioenuitkering moeten hebben. Loonbeslag is altijd nog een optie tenzij iemand bijvoorbeeld werkloos is geworden. Zo slecht is hun aannamebeleid dus niet.

Op zoveel leningen loopt er altijd wel wat niet soepel, zeker nu het platform ouder en groter wordt. Dat wil niet direct zeggen volledig afschrijven van de probleemgevallen.
Dat er op zoveel leningen altijd wel iets niet soepel loopt snap ik. Het stel met twee continu achterlopende leningen (die wel betalen overigens) is er een voorbeeld van. Geen probleem. Maar als iemand <=26 15k moet lenen om " over te stappen ", dan ga ik mij afvragen of je hier wel in mee moet willen gaan als geldverstrekker.
pi_181104031
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]Maar als iemand <=26 15k moet lenen om " over te stappen ", dan ga ik mij afvragen of je hier wel in mee moet willen gaan als geldverstrekker.
Ik vind dat lastig te beoordelen zonder de kwestie te kennen. Toen ik 25 was woonde ik ook nog bij mijn ouders, werkte & studeerde, had al een goed inkomen dus voldoende draagkracht om af te lossen als ik geld zou hebben geleend.
Misschien heeft dieze jongen/meisje wel een betere auto nodig voor een baan ver weg, wie zal het zeggen. Of profiteert hij alleen maar van de lagere rente bij L&S.
Iemand die nog thuis woont heeft sowieso weinig vaste lasten. Het wordt pas risicovol als hij op zichzelf gaat wonen zonder dat zijn salaris noemenswaardig stijgt. Dan komt hij er achter wat alles kost als papa dat niet meer voor hem betaalt :)
Pecunia non olet
pi_181122713
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 12:09 schreef djh77 het volgende:
Zonneboiler met 2e hypotheek op gve
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=18378
Mogelijk snelle terugbetaling

[..]

Wat gebeurd er met de fee als de lening binnen 6 maanden wordt terugbetaald? Eerste deel van de fee hoeft pas in maand 7, 8 en 9 betaald te worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 12-08-2018 11:34:44 ]
pi_181124746
Van de 4 projecten die op maandag en dinsdag bij FNC open gaan, heeft er slechts 1 cijfers over 2017:
Advocatenkantoor Overbrugging Debiteurentermijn
pi_181125234
Crowdlease op crowdpartners
http://crowdpartners.nl/investeren/investeren-mkb
https://yes-man.nl/nl/investeerders

[ Bericht 73% gewijzigd door djh77 op 12-08-2018 11:39:59 ]
  zondag 12 augustus 2018 @ 20:09:11 #259
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_181137178
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 11:10 schreef Groepfunder het volgende:
Van de 4 projecten die op maandag en dinsdag bij FNC open gaan, heeft er slechts 1 cijfers over 2017:
Advocatenkantoor Overbrugging Debiteurentermijn
Wat moet ik me voorstellen bij 0 langlopende schulden en 9 ton aan kortlopende schulden??
pi_181138734
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:09 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Wat moet ik me voorstellen bij 0 langlopende schulden en 9 ton aan kortlopende schulden??
Dat zouden r.c.-schulden aan de aandeelhouders kunnen zijn. Er is ook een enorme post debiteuren. Of ze moeten een keer een andere advocaat inschakelen om de vorderingen te innen of ze doen verkapt aan no cure no pay.
pi_181140499
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 21:05 schreef rechtsbackje het volgende:
[..]
Er is ook een enorme post debiteuren. Of ze moeten een keer een andere advocaat inschakelen om de vorderingen te innen of ze doen verkapt aan no cure no pay.
De verklaring daarvoor staat volgens mij in het tekstje over het doel van de lening: Zelf vind ik het raar dat er kennelijk werkzaamheden worden verricht die pas gedeclareerd worden als het hele juridische proces is afgelopen. Dat kan jaren duren! Betalen per stadium in een proces lijkt mij logischer.
pi_181146772
De top 10 van week 32:
pi_181147770
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2018 20:09 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Wat moet ik me voorstellen bij 0 langlopende schulden en 9 ton aan kortlopende schulden??
De kortlopende schulden zullen waarschijnlijk bestaan uit:
-Rekening-courant bank
-Handelscrediteuren
-Salarissen
-Loonheffingen
-Vennootschapsbelasting.

Het is een fors bedrag maar hoeft geen probleem te zijn als er voldoende vlottende activa (debiteuren, liquide middelen) tegenover staan zodat de liquiditeit/continuïteit niet in gevaar komt.

En daar zit het probleem. Ik vermoed dat het niet alleen om debiteuren en onderhanden werk gaat, maar ook om reeds betaalde winstvoorschotten aan de directieleden. Of ze hebben een achterstand bij de Belastingdienst. Enzovoorts.

Zoals gebruikelijk bij FNC wordt er een plausibel verhaaltje opgehangen maar je moet raden wat de echte reden is van een kredietaanvraag want die is vaak een stuk minder zakelijk dan het lijkt.

Het verhaal over het onderhanden werk is waarschijnlijk onzin (of zwaar overdreven)....
a. omdat normaliter tussentijds voorschotten worden gefactureerd (ze zijn niet gek) en
b. de omzet niet hoger is dan het voorgaande jaar.


Overigens werkt een bedrijf als Liesker (Collin) wel op deze manier maar zij zijn een geval apart wat dat betreft.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 13-08-2018 09:57:25 ]
Pecunia non olet
pi_181147972
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 09:50 schreef obligataire het volgende:
Overigens werkt een bedrijf als Liesker (Collin) wel op deze manier maar zij zijn een geval apart wat dat betreft.
Liesker werkt niet als advocaat. Hierdoor kunnen ze no-cure-no-pay doen. Voor advocaten geldt een verbod op no-cure-no-pay.
quote:
Liesker Legal is geen advocatenkantoor, maar een investeerder. Liesker Legal procedeert niet zelf, maar besteedt het voeren van juridische procedures uit aan externe advocaten. Liesker Legal betaalt de honoraria van die externe advocaten, zodat die advocaten niet zelf ‘no cure no pay’ hoeven te procederen. Normaal gesproken komt Liesker Legal een fixed price met die advocaten overeen, zodat vooraf precies duidelijk is hoe hoog de kosten gaan worden voor Liesker Legal.
  maandag 13 augustus 2018 @ 10:27:10 #265
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_181148430
Edit verkeerde topic
pi_181150522
Afgelopen week geen goed nieuws ontvangen van Collin betreffende de Röntgendokters.
Na 6 maanden alleen rente en 4 maanden aflossen kregen we de mededeling dat er problemen waren om de beoogte omzetten te halen en dat er de komende 9 maanden alleen rente betaald zou worden.
Nu na 6 van de 9 maanden bericht gekregen dat de onderneming uit elkaar valt vanwege ruzie tussen de heren dokters.
Project van 350K waarvan nog 327K als schuld open staat!

Gelukkig is er volgens de pitch 225K aan persoonlijke borgstellingen van materiële aard van de 3 eigenaren. Ik verwacht van Collin dat die 225K ook daadwerkelijk op korte termijn binnengehaald wordt bij deze goed verdienende specialisten. Met een of ander zielig verhaal zal ik geen genoegen nemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-08-2018 12:14:29 ]
pi_181150620
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 12:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Project van 350K waarvan nog 327K als schuld open staat!
Gelukkig is er volgens de pitch 225K aan persoonlijke borgstellingen van materiële aard van de 3 eigenaren. Ik verwacht van Collin dat die 225K ook daadwerkelijk binnengehaald wordt bij deze goed verdienende specialisten. Met een of ander zielig verhaal zal ik geen genoegen nemen.
Blijft dus wel een restschuld over van zo'n 100k :N, er is verder geen HA
pi_181150642
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 12:14 schreef djh77 het volgende:

[..]

Blijft dus wel een restschuld over van zo'n 100k :N, er is verder geen HA
Als er niets meer uit de B.V. komt is dat inderdaad waar! :( Maar dat is een ingecalculeerd risico bij een startende onderneming.
Zonder de goede borgstellingen was ik er ook nooit in gestapt. Echter dan moeten die borgstellingen nu wel goed tot de laatste cent uitgewonnen worden door Collin! Dat zijn ze aan hun investeerders verplicht na een debacle van slechts 4 van de 60 termijnen aflossen.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-08-2018 12:26:39 ]
  maandag 13 augustus 2018 @ 12:52:09 #269
355334 Ulubulu
The loose cannon
pi_181151261
Ik lees al een tijdje met jullie mee omdat ik CF aan het researchen ben. Ik wil hier mogelijk zelf gebruik van maken.

Ik zie een enorme lijst met aanbieders in de openingspost, maar zie jullie eigenlijk alleen over CNF en CCF praten. Zijn dit de beste/betrouwbaarste? Of voordeligste voor investeerders?
Ignorance is your best friend
pi_181152228
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 10:02 schreef djh77 het volgende:

[..]

Liesker werkt niet als advocaat. Hierdoor kunnen ze no-cure-no-pay doen. Voor advocaten geldt een verbod op no-cure-no-pay.

[..]

Advocatenkantoren werken met een verkapt no cure no pay. Na een lage aanbetaling (paar duizend euro) hoeven facturen niet te worden betaald tot het moment dat de claim bij hun klant binnen is. In principe doen ze dat alleen bij kansrijke zaken.
pi_181152594
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 12:52 schreef Ulubulu het volgende:
Ik lees al een tijdje met jullie mee omdat ik CF aan het researchen ben. Ik wil hier mogelijk zelf gebruik van maken.

Ik zie een enorme lijst met aanbieders in de openingspost, maar zie jullie eigenlijk alleen over CNF en CCF praten. Zijn dit de beste/betrouwbaarste? Of voordeligste voor investeerders?
CCF is zeker niet de voordeligste. Geldvoorelkaar (129M), Collin Crowdfund (114M) en Funding Circle (93M) zijn de drie platformen die veruit de grootste zijn in Nederland. Daarnaast zijn er platformen met een bepaald kenmerk:
• Horeca Crowfunding (19M) voor Horeca
• Samen in Geld (4,6M) en Crowdestate (7,7M) voor vastgoed.
• Lendahand (30M) voor ontwikkelingslanden

Rest van de platformen zijn meestal gericht op mkb en zijn veel kleiner dan de hiervoor genoemde. Hierbij horen: Investormatch (3,5M), Waardevoorjegeld (0,3M), Capital Circle (7,2M), KNAB (12,7M) en Kapitaalopmaat (23M) (Kapitaalopmaat is de minst presenterende). Deze platformen hebben niet altijd lopende projecten op de site.

Over alle platformen vind je informatie op dit forum. Niet alleen CCF en FNC.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 13-08-2018 14:15:09 ]
  maandag 13 augustus 2018 @ 18:24:03 #272
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_181158907
quote:
Zie eerder commentaar in deze draad.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 16:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
FNC heeft de wijze van rapporteren van de statistieken aangepast. https://www.fundingcircle.com/nl/statistieken Daar ben ik niet blij mee! :(

Werden eerst de (eind) cijfers keurig gerapporteerd inclusief de onderliggende cijfers zodat je keurig kon zien hoe men tot deze resultaten kwam. Nu moeten we het doen met alleen de eindresultaten.

Toevallig had ik de statistieken per eind Q1 gekopieerd. (nu niet meer beschikbaar op de site) Wat me opvalt is dat nu (eind Q2) het netto resultaat over de leningen met startdatum 2015/2016 een netto rendement krijgen toebedeeld van tussen de 3.8 en 5% Terwijl in Q1 deze categorie leningen een netto percentage mee kregen van 3.04% dat keurig na te rekenen was.

Wat is hier aan de hand? Na rekenen kunnen we het niet meer.

Vind het een vreemde zaak. Bij de 3.04 stond conform de berekeningswijze van de vereniging crowdfunding. Zou men op een nieuwe berekeningswijze over gegaan zijn?

Er staat nu wel een grote disclaimer bij dat je FNC nergens op kan aanspreken aangaande deze cijfers. Kan meniet herinneren dat deze uitgebreide disclaimer er eerder ook bij stond. Ruikt er naar dat hier gepoetst wordt aan de eindcijfers om de boel rooskleuriger voor te stellen. :?
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 10:23 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Het verschil zit hem er in dat voorheen de cijfers een weergave waren van de daadwerkelijke performance tot nu toe, terwijl de nieuwe cijfers de verwachte performance tot einde looptijd weergeven, gebaseerd op performance data en een model. De werkelijke rendementscijfers zijn dus niet meer beschikbaar! Dit lijkt me tegen de richtlijnen van AFM?

FNC UK gebruikt nu helaas dezelfde weergave, terwijl dat voorheen juist een lichtend voorbeeld was van cijfertransparantie:
https://www.fundingcircle.com/uk/statistics/
Wat wel interessant is om te zien, is hoeveel slechter de prestaties van FNC NL lijken te zijn vergeleken met UK. Voor de projecten uit 2015/2016 verwacht men in NL een uiteindelijk rendement van 3,6-5%, terwijl dat in UK 5,5-7,1% is bij een vergelijkbaar gemiddeld bruto rendement van 9-10%. De grafiek van het huidige afboekingspercentage laat zien dat in NL na 18 maanden 5,4% is afgeboekt op de projecten uit 2015/2016. In UK is dat 2,8-3,5%!
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 09:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zo iets dacht ik al .
Dus volgens de nieuwe FNC schattingsmethode???
Staat dit ergens op de site of heb je deze infor over de nieuwe methode van hen persoonlijk vernomen?

Ik heb het niet zo op dit soort zelfbedachte niet te controleren berekeningsmethoden.
Klinkt een beetje als keuring van eigen vlees door de slager.
Wat ik zo ie zo verdacht vind is dat de leningen gestart in 2015/2016 eind 2018 een netto rendement meekrijgen van 3.04% en dezelfde leningen een kwartaal later een verwacht netto resultaat toebedeeld krijgen van tussen de 3.8% en 5% terwijl wij uit ervaring weten dat er over de tijd nog wel eens een lening extra in default gaat en uitwinning van oude achterstanden over het algemeen niet erg succesvol is.
  maandag 13 augustus 2018 @ 19:24:26 #275
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_181159371
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 18:57 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Zie eerder commentaar in deze draad.

[..]

[..]

[..]

hmmm , ik heb lekker zitten slapen zzzzz
pi_181171168
update op KOM:

Ondanks onze inspanningen hebben we tot op heden de betaling van de termijn augustus niet ontvangen. Wij zullen de vordering dan ook ter incasso overdragen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
eerdere updates:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181171995
Nieuwe concurrentie voor crowdfunding platformen?
https://www.telegraaf.nl/(...)-kkr-ondersteunt-mkb
pi_181173615
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 09:30 schreef OpDieFiets het volgende:
Nieuwe concurrentie voor crowdfunding platformen?
https://www.telegraaf.nl/(...)-kkr-ondersteunt-mkb
Voor een klein deel misschien. Neos heeft eerder financieringen verstrekt en vooral tegen rentes van meer dan 10%. Het gemiddelde financieringsbedrag ligt een stuk hoger dan bij crowdfunding.
pi_181174265
Vandaag alweer mijn 400e cf-project gefinancierd (excl. 100+ Lendahand) B:)B . Uiteraard met schade en schande rijker geworden in de tijd. Hieronder deel ik wat informatie over mijn portefeuille tot nu toe
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 14-08-2018 12:17:46 ]
pi_181174757
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:21 schreef djh77 het volgende:
Vandaag alweer mijn 400e cf-project gefinancierd (excl. 100+ Lendahand) . Uiteraard met schade en schande rijker geworden in de tijd. Hieronder deel ik wat informatie over mijn portefeuille tot nu toe
SPOILER3

Gefeliciteerd! *O* ^O^

Ik ga vanavond even rustig naar je overzicht kijken.
pi_181175040
Mooie verdeling van je investeringen.
Ik ben zelf paar maandjes later begonnen, maar zit echt nog niet aan de 400 projecten.

% bedrag strop zijn de projecten die achter lopen of in default zijn?
Gelijkenis hier in is KOM. Al heb ik bar weinig projecten daar lopen.
Dat je nog clean bent met CCF vind ik opvallend. Dat is veruit mijn slechtst presterende platform. Veel uitstel en/of WSNP.
GVE heb ik daarentegen alles nog actief lopen.

Voor mij is het de laatste tijd meer HCN en FNC, met incidenteel een GVE, crowdestate en estateguru.
pi_181175169
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:57 schreef Gijsbertus het volgende:
% bedrag strop zijn de projecten die achter lopen of in default zijn?
Door mij afgeboekt. Na 90 dagen achterstand kijk ik of ik nog terugbetalingen verwacht. Heel af en toe komt er hierna nog wat van terug.
pi_181175809
quote:
10s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 10:23 schreef FINONAF het volgende:
En Wiebke gaat een Brotzeitzaak starten via kom
https://www.kapitaalopmaat.nl/Wiebkes-Brotzeit
Inmiddels op 96%. Project kan starten. Is nog wel iets met een zwangerschap. Lijkt me nog wel een dingetje bij de opstart van een zaak :O
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181175955
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Inmiddels op 96%. Project kan starten. Is nog wel iets met een zwangerschap. Lijkt me nog wel een dingetje bij de opstart van een zaak :O
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan spoor je volgens mij niet.
pi_181176061
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Inmiddels op 96%. Project kan starten. Is nog wel iets met een zwangerschap. Lijkt me nog wel een dingetje bij de opstart van een zaak :O
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus als investeerder hoop je maar dat de bevalling vlekkeloos verloopt, de kleine direct doorslaapt en er geen postnatale depressie om de hoek komt kijken.... Lekker moment ook om dit te plannen, je bent toch niet zomaar een x aantal maanden zwanger?

@400, bezige bij zo te zien.. Is het verschil tussen %default aantal en %default bedrag een effect van jouw selectieproces maw groter risico = kleiner bedrag of is het toeval?
pi_181176200
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:45 schreef kopersneek het volgende:
@400, bezige bij zo te zien.. Is het verschil tussen %default aantal en %default bedrag een effect van jouw selectieproces maw groter risico = kleiner bedrag of is het toeval?
De defaults die ik heb zijn (gelukkig) kleine bedragen. Sinds anderhalf jaar leg ik bij hypothecaire zekerheid meestal iets meer in. En deze projecten zijn nog niet default. hierdoor een verschil in aantal en bedrag.
pi_181176320
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:21 schreef djh77 het volgende:
Vandaag alweer mijn 400e cf-project gefinancierd (excl. 100+ Lendahand) B:)B . Uiteraard met schade en schande rijker geworden in de tijd. Hieronder deel ik wat informatie over mijn portefeuille tot nu toe
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En je telt lenderspender ook als 1 investering? ;-) Mooie cijfers! Ben stiekem wel benieuwd naar je rendement ;-)
pi_181176367
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En je telt lenderspender ook als 1 investering?
Klopt inderdaad. Anders nog eens +600 projecten. Is niet reëel tov de andere projecten.
pi_181176390
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Anders nog eens +600 projecten. Is niet reëel tov de andere projecten.
Dat doe ik ook inderdaad ;)
pi_181176411
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Anders nog eens +600 projecten. Is niet reëel tov de andere projecten.
haha, klinkt opzich wel redelijk. Zelfde geld in je overzicht dan ook voor lendahand?
pi_181176500
Hier niet zo veel interesse geloof ik maar toch even de linkjes voor de liefhebber:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 47% gewijzigd door Horsemen op 14-08-2018 13:11:52 ]
pi_181176907
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:04 schreef Horsemen het volgende:
Volgens mij zit het huis/opstal er gewoon bij en ben het eens met djh77

[..]

Misschien dat iemand hier ter verduidelijking (ook over de afmeting van de grondoppervlakte) nog een vraag over kan stellen bij Collin.
Had iemand dit nog nagevraagd?
pi_181179253
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:22 schreef impact9 het volgende:
Had iemand dit nog nagevraagd?
Ik heb afgelopen weekend bij CCF de vraag gesteld wat er nu wel en niet onder die hypothecaire zekerheid valt, tot op heden geen reactie...
pi_181179510
U heeft geïnvesteerd in project 10782 |
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|. Onderdeel van de afspraak was dat u periodiek overschrijvingen zou ontvangen. Om dit te kunnen doen, incasseren wij de termijnbedragen bij de geldnemer.

Bij deze lening hebben wij op termijn 37 een storno ontvangen. Vaak wordt een storno veroorzaakt door een tijdelijk ontoereikend saldo bij de debiteur, of door een weigering door deze debiteur. Het gevolg daarvan is dat wij deze termijn op dit moment niet aan u kunnen uitbetalen.

Wij zijn hierover in gesprek met de geldnemer. Zij heeft aangegeven dat de verschuldigde termijn uiterlijk in week 34 zal worden voldaan. Zodra wij de betaling hebben ontvangen, zullen wij uw verwachte termijnbedrag uiteraard direct naar u overmaken.

Uiteraard houden wij dit account scherp in de gaten.

Een van mijn eerdere projecten.
pi_181180936
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:03 schreef Horsemen het volgende:
Hier niet zo veel interesse geloof ik maar toch even de linkjes voor de liefhebber:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stopt net iemand 100k in project Actiefstal. Foutje of wel een hele grote investering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181181210
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 16:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Stopt net iemand 100k in project Actiefstal. Foutje of wel een hele grote investering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij Collin maak je niet zo snel een foutje van die grootte daar je tijdens het investeren geld moet overmaken met Ideal. En ik denk dat er maar weinig mensen zijn die 100k vrij op hun betaalrekening hebben staan om zo'n foutje te kunnen maken. :? 8)7
pi_181181235
Project Collin in de problemen, nog niet in overzicht NRDZ, betalingen aan de crowd zijn sinds mei 2018 opgeschort zodat de lener aan zijn aflosverplchtingen bij RABO kan blijven voldoen... 8)7 Logisch, want als je als debiteur moet kiezen welke crediteur te voldoen, dan betaal je natuurlijk aan de club die wél zijn recovery op orde heeft.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_181181371
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 16:21 schreef paardendokter het volgende:
Project Collin in de problemen, nog niet in overzicht NRDZ, betalingen aan de crowd zijn sinds mei 2018 opgeschort zodat de lener aan zijn aflosverplchtingen bij RABO kan blijven voldoen... 8)7 Logisch, want als je als debiteur moet keizen welke crediteur te voldoen, dan betaal je natuurlijk aan de club die wél zijn recovery op orde heeft.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben benieuwd welke zekerheden de Rabo heeft bedongen bij de leningen van 150K die na de Collin leningen zijn verstrekt.
Op zichzelf is het al vreemd dat er Rabo leningen worden verstrekt na een CF lening. Meestal is de CF lening de laatste mogelijkheid/strohalm. Zit niet in deze lening maar ik zou hier wel eens willen weten welk zekerheden addertje onder het gras zit.
pi_181182066
Aandacht voor crowdfunding in het reformatorisch dagblad:
quote:
In de eerste helft van 2018 is er in Nederland 154 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 55 procent meer dan in de eerste helft van 2017, toen er 99,4 miljoen omging in de financiering van plannen met geld van privépersonen.

Tot die conclusie komt Gijsbert Koren, die sinds 2011 onderzoek doet naar de vrij nieuwe beleggingsvorm waarbij meerdere investeerders via een markplaats geld inleggen voor een project. Koren vergelijkt periodiek de resultaten van 36 financieringsplatformen, voor zover gegevens bekend zijn.

In de eerste helft van 2018 werden zo’n 4500 projecten en bedrijven met succes gefinancierd. Van de 154 miljoen euro, was 133 miljoen euro in de vorm van een lening. Bijna twee derde van de projecten betrof commerciële plannen, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van een nieuw product of uitbreiding van bedrijven. Voor een derde ging het om projecten zoals een speeltuin, schoolproject, muziek en leningen aan consumenten voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis.

Volgens Korens website crowdfundingcijfers.nl biedt het christelijke crowdfundingplatform waardevoorjegeld.nl –samen met drie andere platformen– het hoogste nettorendement aan investeerders. Op 1 augustus bedroeg de rente van waardevoorjegeld.nl 7,1 procent.

Johan van Buuren, directeur van het platform, zegt blij te zijn met het resultaat. „Ons doel is particuliere en zakelijke investeerders, klein en groot, vanaf 100 euro de gelegenheid te geven om te investeren volgens christelijke waarden.”

Die principes zijn, naast de puur zakelijke afwegingen van risico’s en haalbaarheid, leidend voor de directeur bij een aanvraag voor financiering. Zo heeft hij sinds hij in mei 2017 met de onlinemarktplaats voor krediet startte, een keer een bedrijf afgewezen dat ook op zondag verkocht. Verder moet hij zich regelmatig over „grensgevallen” buigen. Zoals een transportbedrijf dat met niet-duurzaam materieel reed en daarin wilde investeren.

Over wat de beste indicatie is voor het succes van het crowdfundingplatform, laat Koren zich niet uit. Het lage of gemiddelde rendement dat de grotere crowdfundingplatformen bieden, kan volgens hem verklaard worden doordat er allicht weleens een project failliet gaat. Die kans neemt toe naarmate meer projecten meedoen en de leningen langer lopen. „Aan het einde van de looptijd van een lening wordt het nogal eens lastig.” De vraag is dan of de lening volledig afgelost wordt én of dit op tijd gebeurt, zo licht hij toe. De platformen laten ook uitzonderingen zien. „Bij Funding Circle is het rendement 6,73 procent en het totaal gefinancierde bedrag 93,2 miljoen. En bij Aygodutch is het rendement zelfs negatief en het verschafte bedrag 371.000 euro.”
pi_181184746
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 16:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Stopt net iemand 100k in project Actiefstal. Foutje of wel een hele grote investering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vast vader die een deel van de opbrengst herinvesteert ?
Pecunia non olet
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:45:10 #301
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_181187590
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:21 schreef djh77 het volgende:
Vandaag alweer mijn 400e cf-project gefinancierd (excl. 100+ Lendahand) B:)B . Uiteraard met schade en schande rijker geworden in de tijd. Hieronder deel ik wat informatie over mijn portefeuille tot nu toe
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
waarom heb je niks in duurzaaminvesteren.nl ...??
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')