abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 1 augustus 2018 @ 07:52:57 #1
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180868124
Mijn vriendin en ik hebben onze huidige woning verkocht en een nieuwe woning aangekocht.

Door o.a. gedoe met verkoop en de huidige vakantieperiode, gaan we niet op tijd de financiering van onze nieuwe woning 100% rond krijgen. Natuurlijk hebben we inmiddels uitstel aangevraagd bij onze verkopers, maar of we dat zomaar krijgen is nog onzeker.

Wanneer ik kijk naar onze specifieke situatie, dan vraag ik me af of we deze ontbindende voorwaarde niet gewoon, zonder al te veel risico te nemen, kunnen laten vervallen.

• Onze huidige woning is definitief verkocht. Aan het einde van de verkoop houden we ruim 80.000 euro vrij vermogen (overwaarde/spaargeld) over.
• We verlaten onze huidige woning eind september, we betrekken de nieuwe woning begin december. Geen overlap dus.
• De nieuwe woning is al getaxeerd en gekeurd. Geen gebreken, de taxatie geeft een vrije verkoop overwaarde van 25.000 euro t.o.v. de overeengekomen verkoopprijs
• Onze gewenste hypotheek ligt zo'n 25.000 euro beneden de overeengekomen verkoopprijs
• We hebben al een ruime levensverzekering geregeld die is al ingegaan
• Ons leenvermogen ligt ruim 20% boven de minimaal benodigde hypotheek en 15% boven de gewenste hypotheek
• Onze salarissen zijn volledig vast, we hebben allebei een vast contract met veel zekerheid
• We hebben geen negatief BKR verleden, enkel de normale registratie behorend bij onze bankrekeningen

Kortom, ik denk dat we altijd een hypotheek kunnen bemachtigen. Dat moet echt niet moeilijk zijn. Dus wanneer we een losse bankgarantie regelen (onze overwaarde valt net niet op tijd vrij) dan hebben we alle tijd om dat goed te regelen.

Zie ik zaken over het hoofd? Of klopt mijn redenering wel zo ongeveer?

Weet iemand of het inderdaad eenvoudig is om een losse bankgarantie te organiseren?
  woensdag 1 augustus 2018 @ 08:09:00 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180868237
Tussen eind september en begin december zitten bij mij nog steeds 2 maanden tussen, wat gebeurt daar mee?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180868248
Ik zou eerst even afwachten wat de verkopende partij reageert op jullie verzoek.

Volgens mij moet je gewoon open kaart spelen en de redenatie die je hier noemt met hen delen. Grote kans dat dat meer vertrouwen schept in een goede afloop dan het willen schrappen van de ontbindende voorwaarde.

Ik vraag me trouwens af of je dat zomaar kunt doen achteraf...
  Moderator woensdag 1 augustus 2018 @ 08:20:20 #4
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_180868368
Ik neem deze even mee naar WGR :)
  woensdag 1 augustus 2018 @ 08:31:10 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180868489
Je wilt de ontbindende voorwaarde laten verlopen als je die niet kunt laten verlengen. Het alternatief is de koop ontbinden, alleen zou je dan (afhankelijk van wat in het koopcontract is afgesproken) moeten kunnen aantonen dat je hypotheekaanvraag is afgewezen. Dat gaat dan ook nog een punt worden.

Als ik je OP lees, dan is de kans dat je niet op tijd een hypotheek rondkrijgt zeer gering. Het is volgens mij niet ongebruikelijk dat je de ontbindende voorwaarde ‘op voorbehoud’ van financiering’ dan gewoon laat verlopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180868522
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zou eerst even afwachten wat de verkopende partij reageert op jullie verzoek.

Volgens mij moet je gewoon open kaart spelen en de redenatie die je hier noemt met hen delen. Grote kans dat dat meer vertrouwen schept in een goede afloop dan het willen schrappen van de ontbindende voorwaarde.

Ik vraag me trouwens af of je dat zomaar kunt doen achteraf...
Dit, als jullie dat in de voorlopige koopovereenkomst hebben op laten nemen kan je niet zomaar eenzijdig zeggen 'oh ja toch maar niet joh', ook al is het een bepaling om jullie te beschermen. Je zal dan toch ook met een verhaal moeten komen waarom je deze actie onderneemt, dus dan kan je net zo goed een ruim uitstel vragen met deze onderbouwing
pi_180868627
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:33 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Dit, als jullie dat in de voorlopige koopovereenkomst hebben op laten nemen kan je niet zomaar eenzijdig zeggen 'oh ja toch maar niet joh', ook al is het een bepaling om jullie te beschermen. Je zal dan toch ook met een verhaal moeten komen waarom je deze actie onderneemt, dus dan kan je net zo goed een ruim uitstel vragen met deze onderbouwing
Dat dus.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  woensdag 1 augustus 2018 @ 08:45:28 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180868676
TS zegt vervallen, maar hij bedoelt duidelijk verlopen. Hij wil het niet achteraf laten schrappen, wat jullie kennelijk denken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180868737
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 07:52 schreef mcmlxiv het volgende:

Door o.a. gedoe met verkoop en de huidige vakantieperiode, gaan we niet op tijd de financiering van onze nieuwe woning 100% rond krijgen. Natuurlijk hebben we inmiddels uitstel aangevraagd bij onze verkopers, maar of we dat zomaar krijgen is nog onzeker.

Wanneer ik kijk naar onze specifieke situatie, dan vraag ik me af of we deze ontbindende voorwaarde niet gewoon, zonder al te veel risico te nemen, kunnen laten vervallen.

• Onze huidige woning is definitief verkocht. Aan het einde van de verkoop houden we ruim 80.000 euro vrij vermogen (overwaarde/spaargeld) over.
• We verlaten onze huidige woning eind september, we betrekken de nieuwe woning begin december. Geen overlap dus.
• De nieuwe woning is al getaxeerd en gekeurd. Geen gebreken, de taxatie geeft een vrije verkoop overwaarde van 25.000 euro t.o.v. de overeengekomen verkoopprijs
• Onze gewenste hypotheek ligt zo'n 25.000 euro beneden de overeengekomen verkoopprijs
• We hebben al een ruime levensverzekering geregeld die is al ingegaan
• Ons leenvermogen ligt ruim 20% boven de minimaal benodigde hypotheek en 15% boven de gewenste hypotheek
• Onze salarissen zijn volledig vast, we hebben allebei een vast contract met veel zekerheid
• We hebben geen negatief BKR verleden, enkel de normale registratie behorend bij onze bankrekeningen

Kortom, ik denk dat we altijd een hypotheek kunnen bemachtigen. Dat moet echt niet moeilijk zijn. Dus wanneer we een losse bankgarantie regelen (onze overwaarde valt net niet op tijd vrij) dan hebben we alle tijd om dat goed te regelen.

Zie ik zaken over het hoofd? Of klopt mijn redenering wel zo ongeveer?

Weet iemand of het inderdaad eenvoudig is om een losse bankgarantie te organiseren?
Ik snap niet waarom de gewenste hypotheek (bedrag? bank?) niet begin dec. rond kan zijn. Dat is nog 4 maanden!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 08:53:18 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180868763
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom de gewenste hypotheek (bedrag? bank?) niet begin dec. rond kan zijn. Dat is nog 4 maanden!!!
Met niet op tijd bedoelt TS voor de datum ‘op voorbehoud van financiering’ in zijn koopcontract verloopt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180868804
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Met niet op tijd bedoelt TS voor de datum ‘op voorbehoud van financiering’ in zijn koopcontract verloopt.
Waarom begint ie dan met:
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 07:52 schreef mcmlxiv het volgende:

Door o.a. gedoe met verkoop en de huidige vakantieperiode, gaan we niet op tijd de financiering van onze nieuwe woning 100% rond krijgen. Natuurlijk hebben we inmiddels uitstel aangevraagd bij onze verkopers, maar of we dat zomaar krijgen is nog onzeker.
Je zou denken dat de verkoop later dan dec. plaats gaat vinden omdat de financiering niet rond is. Lekker verwarrend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180868823
Geef ze ¤5000 contant
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 1 augustus 2018 @ 09:50:17 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180869712
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:59 schreef halfway het volgende:
Geef ze ¤5000 contant
Nee dat gaat vast goed werken....

"hier heb je 5000 euro en we praten nergens meer over...."

2 weken later "5000 euro, geen idee nooit gezien....."
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 1 augustus 2018 @ 10:05:09 #14
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180869979
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom begint ie dan met:

[..]

Je zou denken dat de verkoop later dan dec. plaats gaat vinden omdat de financiering niet rond is. Lekker verwarrend.
Ik bedoel inderdaad dat het voorbehoud over enkele dagen afloopt, maar de overdracht pas begin december is.

Achter het voorbehoud zit natuurlijk de bankgarantie. Die moet ik sowieso regelen.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 10:06:23 #15
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180870012
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:31 schreef Lienekien het volgende:
Je wilt de ontbindende voorwaarde laten verlopen als je die niet kunt laten verlengen. Het alternatief is de koop ontbinden, alleen zou je dan (afhankelijk van wat in het koopcontract is afgesproken) moeten kunnen aantonen dat je hypotheekaanvraag is afgewezen. Dat gaat dan ook nog een punt worden.

Als ik je OP lees, dan is de kans dat je niet op tijd een hypotheek rondkrijgt zeer gering. Het is volgens mij niet ongebruikelijk dat je de ontbindende voorwaarde ‘op voorbehoud’ van financiering’ dan gewoon laat verlopen.
Dat dacht ik dus ook. Alleen het regelen van een bankgarantie is dan wel noodzakelijk. Dat lijkt best te kunnen (en snel ook) los van de hypotheek, maar daar kan ik nog niet zoveel over vinden.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 10:22:28 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180870293
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:06 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook. Alleen het regelen van een bankgarantie is dan wel noodzakelijk. Dat lijkt best te kunnen (en snel ook) los van de hypotheek, maar daar kan ik nog niet zoveel over vinden.
Ik weet niet meer goed hoe dat bij ons ging. Volgens mij moest de bankgarantie kort voor de overdracht rond zijn. Maar als eenmaal de hypotheek rond is, dan geeft de bank toch die garantie? En dat is dan toch op tijd?

Edit: ik lees ergens dat die er binnen een week na het aflopen van de ontbindende voorwaarden moet zijn. Ik denk dat wij het zonder bankgarantie deden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Lienekien op 01-08-2018 10:27:49 ]
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 10:28:28 #17
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180870411
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik weet niet meer goed hoe dat bij ons ging. Volgens mij moest de bankgarantie kort voor de overdracht rond zijn. Maar als eenmaal de hypotheek rond is, dan geeft de bank toch die garantie? En dat is dan toch op tijd?
Bankgarantie staat met harde datum in het voorlopig koopcontract. 1 of 2 weken na verloop ontbindende voorwaarden. Wanneer ik dus de tijd ga nemen voor financiering, dan moet ik dus die twee zaken apart gaan regelen.

Hier en hier lijk ik gewoon een losse bankgarantie te kunnen afnemen.

De volgorde wordt dan dus:
1. Nu asap bankgarantie regelen
2. Communiceren dat we verder geen gebruik maken van ontbindende voorwaarden
3. Vanaf nu t/m december gebruiken om de beste hypotheek te regelen

3 gaat waarschijnlijk dan in de praktijk ook nog eens heel snel. Alle documenten zijn inmiddels wel verzameld, dus dat kan een redelijk eenvoudig traject zijn.
pi_180872137
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 09:50 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Nee dat gaat vast goed werken....

"hier heb je 5000 euro en we praten nergens meer over...."

2 weken later "5000 euro, geen idee nooit gezien....."
Zo regelen wij boeren dat, de stadsmensch komt meteen weer op rare ideeen.
Wij kopen/verkopen ook huizen zonder een dure stropdas erbij.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180873031
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:28 schreef mcmlxiv het volgende:

Hier en hier lijk ik gewoon een losse bankgarantie te kunnen afnemen.

De volgorde wordt dan dus:
1. Nu asap bankgarantie regelen
2. Communiceren dat we verder geen gebruik maken van ontbindende voorwaarden
3. Vanaf nu t/m december gebruiken om de beste hypotheek te regelen

Ik heb naar die 2 sites gekeken, en die eerste brengt dus flinke kosten in rekening. Lijkt niet onsoortig om je bankgarantie te regelen bij de bank waar je ook je nieuwe hypotheek onderbrengt (dus voor 1 & 3 dezelfde kiezen).

Andere mogelijkheid is (gezien je spaargeld) die waarborgsom van 10% uit eigen middelen te betalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:55:00 #20
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180873282
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb naar die 2 sites gekeken, en die eerste brengt dus flinke kosten in rekening. Lijkt niet onsoortig om je bankgarantie te regelen bij de bank waar je ook je nieuwe hypotheek onderbrengt (dus voor 1 & 3 dezelfde kiezen).

Andere mogelijkheid is (gezien je spaargeld) die waarborgsom van 10% uit eigen middelen te betalen.
hopelijk gaat het allemaal precies goed komen en doen onze verkopers niet moeilijk over weekje uitstel. Het lullige is dat we deze week nodig hebben omdat we onze kopers ook uitstel moesten verlenen. Die hadden achteraf twee weken extra nodig, waardoor ons regelwerk erg krap werd.

Een paar honderd euro extra kosten vind ik overigens sneu geld, maar wel te verhapstukken. Deze woning is best wel een aardig buitenkansje. Vergelijkbare woningen gaan hier vaak voor een hoop meer geld weg, als ze al op de markt komen. Het feit dat wij best even willen wachten en tijdelijke ruimte hebben geregeld heeft best wat opgeleverd. Kortom, ik wil deze eigenlijk niet mislopen.
pi_180873608
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:55 schreef mcmlxiv het volgende:

hopelijk gaat het allemaal precies goed komen en doen onze verkopers niet moeilijk over weekje uitstel.
Ik begrijp niet wat je verkoper er mee van doen heeft qua uitstel. De transportdatum blijft toch ongewijzigd (?), het gaat om het regelen van de bankgarantie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 13:17:24 #22
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180873716
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je verkoper er mee van doen heeft qua uitstel. De transportdatum blijft toch ongewijzigd (?), het gaat om het regelen van de bankgarantie.
Dat klopt. Maar in zo ongeveer elk "voorlopig" koopcontract staan ontbindende voorwaarden die op enig moment aflopen. Meestal zijn dat er twee of drie. Zodra de datum van de ontbindende voorwaarde is verlopen dan is het uitgangspunt dat het voorlopig koopcontract een echt definitief koopcontract is met alle verplichtingen van dien.

Dus concreet: Ik mag tot eind deze week ontbinden indien ik de financiering niet rond krijg en daarvan bewijs kan leveren. Dat wil ik dus niet en daarmee staan er twee routes open. Een weekje uitstel vragen (gedaan) of zelf het risico overnemen en de ontbindende voorwaarde laten verlopen, ondanks dat de financiering nog niet rond is.

Het volgende spannende moment is in scenario 2 het leveren van de bankgarantie. Dat moet ook al binnenkort.
pi_180873961
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:17 schreef mcmlxiv het volgende:
Een weekje uitstel vragen (gedaan) of zelf het risico overnemen en de ontbindende voorwaarde laten verlopen, ondanks dat de financiering nog niet rond is.
Je bedoelt met "uitstel vragen" dus eigenlijk: de "ontbindende voorwaarden een week langer laten gelden"? En dat heb je aan de verkopers gevraagd? Vind ik niet slim, is een beetje slapende honden wakker maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 13:33:04 #24
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180874053
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Je bedoelt met "uitstel vragen" dus eigenlijk: de "ontbindende voorwaarden een week langer laten gelden"? En dat heb je aan de verkopers gevraagd? Vind ik niet slim, is een beetje slapende honden wakker maken.
Dat is op zich een normale procedure hoor. Het tijdig regelen van alle papierwerk loopt wel vaker vertraging op. En op zich geeft dit de verkopers geen rechten of mogelijkheden nu onder de koop uit te komen. Ze kunnen verlenging weigeren, dan is het aan ons om te kijken wat we daarmee doen.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 15:12:29 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180876113
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:17 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar in zo ongeveer elk "voorlopig" koopcontract staan ontbindende voorwaarden die op enig moment aflopen. Meestal zijn dat er twee of drie. Zodra de datum van de ontbindende voorwaarde is verlopen dan is het uitgangspunt dat het voorlopig koopcontract een echt definitief koopcontract is met alle verplichtingen van dien.

Dus concreet: Ik mag tot eind deze week ontbinden indien ik de financiering niet rond krijg en daarvan bewijs kan leveren. Dat wil ik dus niet en daarmee staan er twee routes open. Een weekje uitstel vragen (gedaan) of zelf het risico overnemen en de ontbindende voorwaarde laten verlopen, ondanks dat de financiering nog niet rond is.

Het volgende spannende moment is in scenario 2 het leveren van de bankgarantie. Dat moet ook al binnenkort.
Volgens mij heb je het nu ‘helder voor de bril’, behalve dat het voorlopige koopcontract feitelijk drie dagen na tekening (binnen die drie dagen kan je er nog zonder reden vanaf) al een definitief koopcontract is.

Dus het is dan ‘ja de koop gaat door, tenzij koper zich binnen de regels nog ergens op kan beroepen’, niet: ‘de koop staat pas echt vast als de ontbindende voorwaarden zijn verlopen en koper daar geen beroep op heeft gedaan’.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 01-08-2018 15:40:11 ]
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 15:45:07 #26
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180876787
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 15:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het nu ‘helder voor de bril’, behalve dat het voorlopige koopcontract feitelijk drie dagen na tekening (binnen die drie dagen kan je er nog zonder reden vanaf) al een definitief koopcontract is.

Dus het is dan ‘ja de koop gaat door, tenzij koper zich binnen de regels nog ergens op kan beroepen’, niet: ‘de koop staat pas echt vast als de ontbindende voorwaarden zijn verlopen en koper daar geen beroep op heeft gedaan’.
ja klopt. uitkomst is hetzelfde natuurlijk.
pi_180877511
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 15:45 schreef mcmlxiv het volgende:
ja klopt. uitkomst is hetzelfde natuurlijk.
Wat ik me afvraag: wat zegt je hypotheekadviseur in deze casus?

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 01-08-2018 16:34:37 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 16:39:35 #28
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180877877
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 16:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat ik me afvraag: wat zegt je hypotheekadviseur in deze casus?
Die vind het als alternatief, mocht de gewenste route niet lukken, best een aardig idee. Ook hij ziet ons risico als behoorlijk klein.

Maar eerst gaan we kijken of het op de normale manier wil lukken. We hebben nog een paar dagen.
pi_180880140
Heb ik ook net gedaan.. bij tekenen van koopcontract hadden we de leverdatum wat verder in de toekomst gedaan maar de datum van financiering stond nog wel op de oude datum waardoor ik heel erg snel de hypotheek moest regelen. Nu is het nog wachten op een taxatierapport en heb ik gevraagd om die datum een week te verlengen.

Als je dat niet doet en je krijgt de hypotheek niet rond (bij meerdere banken meestal) dan ben je gewoon je 10% kwijt. Als je 99% zeker bent dat je de hypotheek wel rondkrijgt kun je het uiteraard laten verlopen en de gok nemen, maar waarom niet gewoon proberen, de meeste verkopers zijn ook weer niet zo beroerd hoor.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 1 augustus 2018 @ 23:50:06 #30
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180886472
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:57 schreef halfway het volgende:

[..]

Zo regelen wij boeren dat, de stadsmensch komt meteen weer op rare ideeen.
Wij kopen/verkopen ook huizen zonder een dure stropdas erbij.
Tuurlijk jij wel, gelukkig leeft de rest van de mensheid in de normale wereld.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180889692
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 13:17 schreef mcmlxiv het volgende:
Dus concreet: Ik mag tot eind deze week ontbinden indien ik de financiering niet rond krijg en daarvan bewijs kan leveren. Dat wil ik dus niet en daarmee staan er twee routes open. Een weekje uitstel vragen (gedaan) of zelf het risico overnemen en de ontbindende voorwaarde laten verlopen, ondanks dat de financiering nog niet rond is.
Uitstel van wat?

Je bent niet van plan om je te beroepen op de ontbindende voorwaarde, maar je wil de ontbindende voorwaarden wel verlengen/uitstellen?

Dit stinkt.
  donderdag 2 augustus 2018 @ 07:37:52 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180889805
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 07:22 schreef hhornee het volgende:

[..]

Uitstel van wat?

Je bent niet van plan om je te beroepen op de ontbindende voorwaarde, maar je wil de ontbindende voorwaarden wel verlengen/uitstellen?

Dit stinkt.
Welnee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180891465
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:28 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Bankgarantie staat met harde datum in het voorlopig koopcontract. 1 of 2 weken na verloop ontbindende voorwaarden. Wanneer ik dus de tijd ga nemen voor financiering, dan moet ik dus die twee zaken apart gaan regelen.

Hier en hier lijk ik gewoon een losse bankgarantie te kunnen afnemen.

De volgorde wordt dan dus:
1. Nu asap bankgarantie regelen
2. Communiceren dat we verder geen gebruik maken van ontbindende voorwaarden
3. Vanaf nu t/m december gebruiken om de beste hypotheek te regelen

3 gaat waarschijnlijk dan in de praktijk ook nog eens heel snel. Alle documenten zijn inmiddels wel verzameld, dus dat kan een redelijk eenvoudig traject zijn.
Bankgaranties zijn best duur en je hebt een flinke overwaarde die vrijkomt. Waarom tik je niet gewoon zelf de waarborgsom af bij de notaris?
pi_180891590
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 09:49 schreef -Trinity- het volgende:
Bankgaranties zijn best duur en je hebt een flinke overwaarde die vrijkomt. Waarom tik je niet gewoon zelf de waarborgsom af bij de notaris?
De huidige bankgarantie loopt af voordat het huidige huis is verkocht; dus die overwaarde is nog niet vrijgekomen. Wel schijnt er spaargeld te zijn, dat zou i.p.v. die bankgarantie gebruikt kunnen worden (?).

Overigens lees ik nu dat TS denkt dat de hypotheek "een snel & eenvoudig traject kan zijn". Gezien de problemen met de bankgarantie en de hypotheekadviseur, zou ik daar niet zo zeker van zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 2 augustus 2018 @ 11:19:19 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180893221
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 09:55 schreef blomke het volgende:

[..]

De huidige bankgarantie loopt af voordat het huidige huis is verkocht; dus die overwaarde is nog niet vrijgekomen. Wel schijnt er spaargeld te zijn, dat zou i.p.v. die bankgarantie gebruikt kunnen worden (?).

Overigens lees ik nu dat TS denkt dat de hypotheek "een snel & eenvoudig traject kan zijn". Gezien de problemen met de bankgarantie en de hypotheekadviseur, zou ik daar niet zo zeker van zijn.
Welke huidige bankgarantie?
The love you take is equal to the love you make.
pi_180897787
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 11:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Welke huidige bankgarantie?
Die ie nu heeft en afloopt:
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:05 schreef mcmlxiv het volgende:

Achter het voorbehoud zit natuurlijk de bankgarantie. Die moet ik sowieso regelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 2 augustus 2018 @ 19:57:42 #37
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180903651
Het lijkt allemaal goed te komen. Nog wat stom administratief gekloot, maar we lijken het net op tijd te kunnen regelen.

Wel een achterlijk gemiereneuk zo'n hypotheekproces tegenwoordig hoor. Gaat echt helemaal nergens over.
pi_180905392
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 19:57 schreef mcmlxiv het volgende:
Wel een achterlijk gemiereneuk zo'n hypotheekproces tegenwoordig hoor. Gaat echt helemaal nergens over.
Het beste houd je het zoveel mogelijk in eigen hand zonder externe partijen. Execution only bijv.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180905898
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:05 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ik bedoel inderdaad dat het voorbehoud over enkele dagen afloopt, maar de overdracht pas begin december is.

Achter het voorbehoud zit natuurlijk de bankgarantie. Die moet ik sowieso regelen.
Pas op. Om te bewijzen dat je het niet redt, moet je afwijzingen van de bank laten zien.

Je kunt dat dus niet zomaar doen. Uitstel aanvragen kan, maar als je zelf geen financiering regelt omdat je lui bent, of er met de bank niet makkelijk uitkomt... Dan kan de tegenpartij de boete en bankgarantie lichten.

Dus pas op en zorg voor een hypotheek.

Het voorbehoud is niet: als ik geen hypotheek heb op datum x, gaat het niet door: maar als ik aantoonbaar geen financiering kan krijgen op datum.x.

Dus probeer dit in den minne te schikken en vraag wat tijd. Maar ik zou snel een financiering regelen, aangezien je die sowieso gaat krijgen.

Dat jouw onderhandelingen met de bank voor een goede deal langer duren oid... Daar heeft de tegenpartij in principe niets mee te maken.
Whatever...
  donderdag 2 augustus 2018 @ 23:26:54 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180908042
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 14:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Die ie nu heeft en afloopt:

[..]

Dat lees je volgens mij ook verkeerd.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 2 augustus 2018 @ 23:27:37 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180908052
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 21:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Pas op. Om te bewijzen dat je het niet redt, moet je afwijzingen van de bank laten zien.

Je kunt dat dus niet zomaar doen. Uitstel aanvragen kan, maar als je zelf geen financiering regelt omdat je lui bent, of er met de bank niet makkelijk uitkomt... Dan kan de tegenpartij de boete en bankgarantie lichten.

Dus pas op en zorg voor een hypotheek.

Het voorbehoud is niet: als ik geen hypotheek heb op datum x, gaat het niet door: maar als ik aantoonbaar geen financiering kan krijgen op datum.x.

Dus probeer dit in den minne te schikken en vraag wat tijd. Maar ik zou snel een financiering regelen, aangezien je die sowieso gaat krijgen.

Dat jouw onderhandelingen met de bank voor een goede deal langer duren oid... Daar heeft de tegenpartij in principe niets mee te maken.
Topic verder wel gelezen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_180911599
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 23:26 schreef Lienekien het volgende:

Dat lees je volgens mij ook verkeerd.
Nee, hoor staat er in het Nederlands: "bankgarantie".
Als je ook maar iets van huizenkopen afweet, weet je ook dat je óf een waarborgsom moet storten, óf een bankgarantie moet overleggen binnen korte tijd na ondertekening voorlopig koopcontract.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 23:27 schreef Lienekien het volgende:
Topic verder wel gelezen?
Spanky78 wel, jij niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 03-08-2018 08:10:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180914296
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 08:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, hoor staat er in het Nederlands: "bankgarantie".
Als je ook maar iets van huizenkopen afweet, weet je ook dat je óf een waarborgsom moet storten, óf een bankgarantie moet overleggen binnen korte tijd na ondertekening voorlopig koopcontract.
Als je dingen maar half leest moet je ook even oppassen met zulke stelligheid... :{

Ja, er staat heel duidelijk omschreven vanaf wanneer er een bankgarantie geregeld moet zijn. Er staat ook heel duidelijk dat dat nu nog niet het geval is, maar daar heb je voor het gemak even overheen gelezen:
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:28 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Bankgarantie staat met harde datum in het voorlopig koopcontract. 1 of 2 weken na verloop ontbindende voorwaarden.
pi_180914530
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Er staat ook heel duidelijk dat dat nu nog niet het geval is,
Dan loopt de bankgarantie af. Dus is ie er al
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:28 schreef mcmlxiv het volgende:
Bankgarantie staat met harde datum in het voorlopig koopcontract.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180914660
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan loopt de bankgarantie af. Dus is ie er al
:') Wat sneu... Ik snap het wel hoor, je bent nu zo hard je eigen gelijk aan het verdedigen dat het steeds moeilijker wordt om toe te geven dat je het misschien wel fout hebt...

Ik zal er verder maar over ophouden.
pi_180915193
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:26 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik zal er verder maar over ophouden.
Gelijk heb je, van mij win je nooit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:46:30 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180916350
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 11:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan loopt de bankgarantie af. Dus is ie er al

[..]

Nee, de bankgarantie loopt niet af. Er is nog geen bankgarantie vereist en die is ook nog niet afgesloten. De harde datum is de datum waarop de bankgarantie geregeld moet zijn. Die datum staat in het koopcontract en die datum is binnen twee weken na het verlopen van de ontbindende voorwaarden. De ontbindende voorwaarden zijn op dit moment nog niet verlopen, dus we zitten nog vóór die harde datum waarop de bankgarantie geregeld moet zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180916942
Doe geen moeite Lienekien, blomke heeft zo'n groot bord voor z'n kop... Ik geloof niet dat die hier ooit nog durft toe te geven dat hij het verkeerd heeft begrepen...

Jammer... ;(
pi_180948155
Vragen om wat uitstel is heel normaal. Gebeurt heel vaak, verkopende makelaar zal er in elk geval niet raar van opkijken.

Ik kan je uit recente praktijk verzekeren dat het de vérkoper echt niet 'zomaar' de verkoop kan stopzetten alleen maar omdat de koper een paar termijntjes overschrijdt. Of zelfs maar die 10% opeisen, ook koper moet eerst een heleboel uitstel verlenen en en geprobeerd hebben de koop te redden. ("Moet" van de rechter als het een zaak wordt.)

Maar je vraag is eigenlijk of je het risico gaat nemen dat je de hypotheek niet rondkrijgt en de koop niet hebt afgeblazen. Je geeft zelf al aan dat de kans dat dit (hypotheek niet rondkrijgen) gering is. En dat je een goede deal gesloten hebt en dus de koop erg graag door wil laten gaan. You do the math.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 5 augustus 2018 @ 09:18:23 #50
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_180954797
Inmiddels is alles rond! Wij zijn blij. En nog aardig op tijd ook.
pi_180954822
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 09:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Inmiddels is alles rond! Wij zijn blij. En nog aardig op tijd ook.
Gefeliciteerd!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 5 augustus 2018 @ 10:03:49 #52
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180955413
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 09:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Inmiddels is alles rond! Wij zijn blij. En nog aardig op tijd ook.
Fijn!
The love you take is equal to the love you make.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')