abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180863255
Beste,

Ik zit met het volgende:

Ik zou graag de jaren 80 plastic kozijnen willen aanpakken van mijn woning. Prima zou je denken, maar ik heb hier met een VVE te maken.

Ik begrijp heel goed dat de mede VVE leden er minder op zitten te wachten om dit uit de VVE pot te bekostigen. Zij hebben immers ook deze plastic jaren 80 kozijnen en het functioneert in principe gewoon. Ik zie het dan ook wel als minder essentieel onderhoud.

Ik zou het dan ook helemaal goed vinden om de vervanging zelf te bekostigen. Hetgeen waar ik bang voor ben - en hier vraag ik jullie kennis :) :

Stel dat de buren verhuizen. De nieuwe bewoners zien ook die lelijke kozijnen en de prachtig strak in de verf wijd openslaande nieuw aangelegde kozijnen bij mij. Vervolgens beseffen ze dat dit onder de VVE valt en verlangen ze dat de VVE dit voor hen betaalt. Dan betaal ik dus 2x! Dat wil ik graag vermijden.

Wij zijn een kleine vereniging en het is vastgelegd in de VVE papieren dat, de facto, we het met elkaar eens moeten zijn om voldoende meerderheid te verkrijgen. Dat betekent dat zowel ik als de buren een besluit zouden kunnen tegenhouden.

Echter levert dit natuurlijk nog steeds enorm veel gezeik op en ik weet niet wat er wettelijk geregeld is/wat ik over het hoofd zie. Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost. Ik ben mij bewust dat je je inkoopt in een bestaande VVE (en niet in je eigen unit), dus dit is absoluut geen geklaag. Toch moet er een oplossing zijn die mij bevalt.

Wat ik zelf heb bedacht:
Ik betaal de kozijnen zelf en in de vergaderingsnotulen wordt besproken dat ik tegen zal stemmen (en dus tegen zal houden gezien) bij een voorstel om de kozijnen bij de buren te laten vervangen op kosten van de VVE. Dit om het voor een toekomstige koper transparant te maken waar hij aan toe is. Maar is dit een goede oplossing?

Samenvatting:
Ik wil niet essentieel onderhoud uitvoeren op kozijnen (dat normaal binnen de VVE valt) waar de buren minder op zitten te wachten (wat ik begrijp). Ik zoek daarbij naar een oplossing om dit zelf te kunnen bekostigen zonder dat ik over een paar jaar nogmaals mag betalen voor eventuele nieuwe eigenaren die hetzelfde willen.

Dankjulliewel!
pi_180863327
Maak een document waarin staat dat jij niet mee hoeft te betalen bij een eventuele toekomstige bekostiging van nieuwe kozijnen. Stem allemaal voor. Klaar?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_180863389
De splitsingsakte gaat altijd boven andere afspraken. Als daar staat dat de kozijnen onderdeel van de VvE zijn, dan kom je daar niet onderuit als men er later op wijst. Ook niet als je op een ALV iets anders besluit.
Wel kun je de splitsingsakte wijzigen. Kost alleen wel een flinke duit en alle hypotheekgevers moeten akkoord gaan.
dag
  dinsdag 31 juli 2018 @ 22:21:25 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180863390
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Maak een document (...) Stem allemaal voor. Klaar?
Dit.

Kap nou eens met dit soort bullshit. Ik wil 5 pagina's drama voordat we tot bovenstaande conclusie komen :(

[ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 02-08-2018 07:17:28 (En kap jij eens met 'slotje') ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180863516
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:21 schreef Peter het volgende:
De splitsingsakte gaat altijd boven andere afspraken. Als daar staat dat de kozijnen onderdeel van de VvE zijn, dan kom je daar niet onderuit als men er later op wijst. Ook niet als je op een ALV iets anders besluit.
Wel kun je de splitsingsakte wijzigen. Kost alleen wel een flinke duit en alle hypotheekgevers moeten akkoord gaan.
Dat is jammer.
Maar ergens ook wel logisch. Anders krijg je 993982398320 nieuwe afspraken op papier enzo.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_180863654
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:21 schreef Peter het volgende:
De splitsingsakte gaat altijd boven andere afspraken. Als daar staat dat de kozijnen onderdeel van de VvE zijn, dan kom je daar niet onderuit als men er later op wijst. Ook niet als je op een ALV iets anders besluit.
Wel kun je de splitsingsakte wijzigen. Kost alleen wel een flinke duit en alle hypotheekgevers moeten akkoord gaan.
Bedankt voor je antwoord.

Wat vind je van de oplossing dat ik alles tegenstem in de toekomst? Ik heb natuurlijk een soort van veto. Op dezelfde manier zou mijn voordragen om de kozijnen te vervangen momenteel ook worden afgewezen.

Met het vastleggen in notulen wordt het niet rechtsgeldig maar weten toekomstige bewoners wel waar ze aan toe zijn. Eventueel via een hele rechtszaak zou je dan mijn veto kunnen verwerpen maar dat is ook niet realistisch en daar is niemand op uit.

Ik weet nog steeds niet of bovenstaande handig is. Het ziet er erg krakkemikkig en geknutseld uit. Mijn doel is natuurlijk gewoon een constructief samenwerken met andere VVE participanten.
pi_180864124
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:36 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord.

Wat vind je van de oplossing dat ik alles tegenstem in de toekomst? Ik heb natuurlijk een soort van veto. Op dezelfde manier zou mijn voordragen om de kozijnen te vervangen momenteel ook worden afgewezen.

Met het vastleggen in notulen wordt het niet rechtsgeldig maar weten toekomstige bewoners wel waar ze aan toe zijn. Eventueel via een hele rechtszaak zou je dan mijn veto kunnen verwerpen maar dat is ook niet realistisch en daar is niemand op uit.

Ik weet nog steeds niet of bovenstaande handig is. Het ziet er erg krakkemikkig en geknutseld uit. Mijn doel is natuurlijk gewoon een constructief samenwerken met andere VVE participanten.
Overleg met andere bewoners dit als waardevermeerderend onderhoud op te nemen en hier een kostendeling in af te spreken. Nu betaald men gewoon hun deel en straks het volgende deel. Oftewel gewoon een verlegd recht als het hen zelf uitkomt. (Immers je wil het nu ook wel volledig betalen, zet dan alleen het geld opzij).
pi_180865087
Ik denk dat je het punt mist dat een appartementecomplex doorgaans een Uniforme uitstraling heeft en dingen als gevel en kozijnen dus bij iedereen gelijk zijn. Als iedereen andere kleuren op zijn muren en kozijnen gaat zetten gaat het pand er rommelig uitzien wat de waarde verminderd.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_180868484
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:36 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord.

Wat vind je van de oplossing dat ik alles tegenstem in de toekomst? Ik heb natuurlijk een soort van veto. Op dezelfde manier zou mijn voordragen om de kozijnen te vervangen momenteel ook worden afgewezen.

Met het vastleggen in notulen wordt het niet rechtsgeldig maar weten toekomstige bewoners wel waar ze aan toe zijn. Eventueel via een hele rechtszaak zou je dan mijn veto kunnen verwerpen maar dat is ook niet realistisch en daar is niemand op uit.

Ik weet nog steeds niet of bovenstaande handig is. Het ziet er erg krakkemikkig en geknutseld uit. Mijn doel is natuurlijk gewoon een constructief samenwerken met andere VVE participanten.
zo’n zaak zullen ze winnen en jij draait voor de kosten opdraaien.

Bovendien, wat staat er precies over het stemmen in de akte? Dat alles met unaniemiteit moet lijkt me stek. En moet altijd 100% aanwezig zijn? Of kan men zonder jou vergaderen?
dag
  woensdag 1 augustus 2018 @ 08:53:40 #10
13250 Lod
Sapere aude!
pi_180868770
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 23:56 schreef valentijn101 het volgende:
Ik denk dat je het punt mist dat een appartementecomplex doorgaans een Uniforme uitstraling heeft en dingen als gevel en kozijnen dus bij iedereen gelijk zijn. Als iedereen andere kleuren op zijn muren en kozijnen gaat zetten gaat het pand er rommelig uitzien wat de waarde verminderd.
Bij ons is hetzelfde. Het complex is gebouwd in '83 en de raamkozijnen beginnen ondertussen kuren te vertonen bij een aantal mensen (bij mij gelukkig nog niet). Zoals scharnieren die kapot zijn gegaan, rot e.d.
Maar zij mogen de kozijnen alleen maar vervangen met de originele kozijnen, die er niet meer zijn. Dus een aantal bewoners hebben nu ramen moeten vasttimmeren, tie-wraps en wat ze maar verder kunnen bedenken.

Volgend jaar worden de kozijnen over het hele complex vervangen, zoveel mogelijk uit de reserves van de VvE.
GNU Terry Pratchett
  woensdag 1 augustus 2018 @ 09:29:20 #11
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_180869319
Ik heb in een VVE gezeten waarbij zij de kleur hadden vast gesteld en het bestuur an sich toestemming kon geven voor het plaatsen van een nieuwe raam partij (zelf bekostigd).
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_180870651
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:36 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord.

Wat vind je van de oplossing dat ik alles tegenstem in de toekomst? Ik heb natuurlijk een soort van veto. Op dezelfde manier zou mijn voordragen om de kozijnen te vervangen momenteel ook worden afgewezen.

Met het vastleggen in notulen wordt het niet rechtsgeldig maar weten toekomstige bewoners wel waar ze aan toe zijn. Eventueel via een hele rechtszaak zou je dan mijn veto kunnen verwerpen maar dat is ook niet realistisch en daar is niemand op uit.

Ik weet nog steeds niet of bovenstaande handig is. Het ziet er erg krakkemikkig en geknutseld uit. Mijn doel is natuurlijk gewoon een constructief samenwerken met andere VVE participanten.
Waarom heb je het steeds alleen over eventuele nieuwe buren? Wat als de huidige buren over 5 jaar besluiten dat de kozijnen niet meer voldoen en vervangen moeten worden?
  woensdag 1 augustus 2018 @ 15:33:58 #13
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_180876510
Bij de meeste appartementencomplexen is het zo dat de kozijnen deel uit maken van het gezamenlijke (idd, de splitsingsakte regelt dat, wijzigen kost erg veel moeite). Kozijn kapot - VVE moet betalen/regelen, Kozijn vervangen idem.

En de VVE, dat ben je zelf met z'n allen.b Dus, wil je er niets aan doen en niet vervangen, ga naar de ALV en spreek. Is er een meerderehid om het vervangen uit te stellen, dan wordt het uitgesteld. Zie het HR van de VVE voor eventeule quorums etc mbt stemming. Je kan ook je medebewoners erbij betrekken etc. Zoals gezegd, de VVE, dat ben jezelf. Het bestuur, dat zijn ook gewoon bewoners, net als jij.

Eventuele belangstellende kopers kunenn altijd de gegevens van de VVE opvragen en bv een x aantal laatste notulen inzien. Dat meeste kopers dat vergeten.....tja. Ook heeft een verkopende partij een meldplicht bvan eventuele te verwachten bijdragen. Dus als de VVE besluit om in 2019 de kozijnen aan te pakken en dat er dan X aan eigen bijdrage moet komen van elk adres, dan heb je als verokper wel informatieplicht naar de koper. Of een eventuele koper echt veel stukken gaat lezen, dat moeten ze zelf weten.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_180884639
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:36 schreef Zombiehoofd het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord.

Wat vind je van de oplossing dat ik alles tegenstem in de toekomst? Ik heb natuurlijk een soort van veto. Op dezelfde manier zou mijn voordragen om de kozijnen te vervangen momenteel ook worden afgewezen.
Net als wat anderen opmerken, meestal is er geen veto-recht. Jij moet mee met wat de meerderheid opdraagt. Wat je maximaal kan doen is de toegang tot je woning ontzeggen. Dan loopt het proces van het vervangen van de kozijnen vertraging op. Als ze moeilijk willen doen, gaat ze dat wel lukken.

quote:
Met het vastleggen in notulen wordt het niet rechtsgeldig maar weten toekomstige bewoners wel waar ze aan toe zijn. Eventueel via een hele rechtszaak zou je dan mijn veto kunnen verwerpen maar dat is ook niet realistisch en daar is niemand op uit.

Ik weet nog steeds niet of bovenstaande handig is. Het ziet er erg krakkemikkig en geknutseld uit. Mijn doel is natuurlijk gewoon een constructief samenwerken met andere VVE participanten.
Je kan natuurlijk best in overleg treden om te kijken wat er in het meerjaren onderhoudsplan staat om te kijken wat de toekomstige oplossing gaat worden en kijken of je hier op eigen kosten al een voorschot op kunt nemen. Zolang je jezelf er bij neerlegt en beseft dat je weinig kunt eisen en de verhoudingen onderling goed blijven, is er veel te regelen.
pi_180884856
quote:
Ik betaal de kozijnen zelf en in de vergaderingsnotulen wordt besproken dat ik tegen zal stemmen (en dus tegen zal houden gezien) bij een voorstel om de kozijnen bij de buren te laten vervangen op kosten van de VVE.
Zou ik als eigenaar echt totaal niet mee akkoord gaan. Dat raam dat je wil vervangen is niet jouw eigendom, het is eigendom van de VvE. Vervangen dient dus ook te gebeuren op kosten van de VvE. Als jij vervolgens zo gul wil zijn om jouw raam zelf te vervangen op eigen kosten dan moet je dat natuurlijk zelf weten, maar dat geeft je op geen enkele manier een recht om vervolgens te eisen dat je niet meer hoeft mee te betalen aan het vervangen van de ramen van iemand anders.

Wat misschien wel acceptabel is; als de VvE binnen X jaar besluit om de ramen alsnog collectief allemaal te vervangen, dan krijg jij (een deel van) de kosten van jouw vervanging terug van de VvE. Maar succes met dat door de vergadering krijgen.

Kortom; dit is onderdeel van bij een VvE horen. Het is niet anders.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_180885256
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:36 schreef Zombiehoofd het volgende:

Wat vind je van de oplossing dat ik alles tegenstem in de toekomst? Ik heb natuurlijk een soort van veto. Op dezelfde manier zou mijn voordragen om de kozijnen te vervangen momenteel ook worden afgewezen.

Met het vastleggen in notulen wordt het niet rechtsgeldig maar weten toekomstige bewoners wel waar ze aan toe zijn. Eventueel via een hele rechtszaak zou je dan mijn veto kunnen verwerpen maar dat is ook niet realistisch en daar is niemand op uit.

Ik weet nog steeds niet of bovenstaande handig is. Het ziet er erg krakkemikkig en geknutseld uit. Mijn doel is natuurlijk gewoon een constructief samenwerken met andere VVE participanten.
Volgens mij kan jij beter verhuizen naar iets zonder VvE en je eigen plan trekken qua verbouwingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180885377
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 22:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij kan jij beter verhuizen naar iets zonder VvE en je eigen plan trekken qua verbouwingen.
Moet je nog hopen dat je geen overenthousiaste welstandscommissie hebt in je gemeente.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 23:35:16 #18
479249 Smintje89
Ohh zo lekker fris
pi_180886217
Ik vind het een beetje krom om te zeggen dat wanneer de VvE over een aantal jaar besluit om de overige ramen te vervangen, dat jij hier dan aan meebetaalt. Jouw huis hoeft dan immers niet gedaan te worden, dus zullen de kosten lager uitvallen.
pi_180886435
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:13 schreef Zombiehoofd het volgende:


De nieuwe bewoners zien ook die lelijke kozijnen en de prachtig strak in de verf wijd openslaande nieuw aangelegde kozijnen bij mij.
Jij wil de kunstofkozijnen vervangen door houten kozijnen?
pi_180889200
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 23:56 schreef valentijn101 het volgende:
Ik denk dat je het punt mist dat een appartementecomplex doorgaans een Uniforme uitstraling heeft en dingen als gevel en kozijnen dus bij iedereen gelijk zijn. Als iedereen andere kleuren op zijn muren en kozijnen gaat zetten gaat het pand er rommelig uitzien wat de waarde verminderd.
Dit lijkt me een belangrijk punt.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator donderdag 2 augustus 2018 @ 07:21:58 #21
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_180889991
Daarnaast wordt het vaak niet fraaier als iedereen zelf op verschillende momenten kozijnen gaat vervangen. Krijg je een wildgroei van verschillende types, want als je pech hebt is het kozijn type wat je dit jaar koopt volgend jaar al niet meer leverbaar.
pi_180890243
quote:
3s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 07:21 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Dat was ook mijn eerste gedachte
wie gaat dan het schilderwerk doen. Kunststof kozijnen zijn onderhoudsarm.
  PR/Manusje van alles donderdag 2 augustus 2018 @ 08:54:35 #24
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_180890492
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 08:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

wie gaat dan het schilderwerk doen. Kunststof kozijnen zijn onderhoudsarm.
Voor 15 jaar en dan zijn ze kansloos.

Aluminium _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_180890703
Als ik TS zijn buurman was, zou ik zijn plannen blokkeren. Niet omdat ik hem zijn kozijnen niet gun, maar omdat ik weet dat dit gegarandeerd gedonder in de toekomst gaat geven: de samenstelling van bewoners van een appartementengebouw is immers aan verandering onderhevig en daarom wil je een zo uniform mogelijk beleid voor alle leden van de VvE.

Dat de leden van de VvE vandaag niet tegen zijn, wil nog niet betekenen dat ze dat morgen ook zijn. Veel succes dan om over 10 jaar uit te leggen waarom een specifiek lid een uitzonderingspostie heeft en waarom dat gerechtvaardigd zou zijn.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')