abonnement Unibet Coolblue
pi_180862203
TT: Arbeidscontract: "Intellectuele eigendom", "non-concurrentiebeding" en "Nevenactiviteiten".

Beste FOK!-ers,

Als je geen zin hebt om veel te lezen, sla dit topic dan over. Zowel: bedankt voor je tijd, en ik hoop dat ik de situatie duidelijk omschrijf. Zoniet: geef het direct aan, dan zal ik de OP wijzigen. Bedankt. :)

De situatie
Ik heb een idee voor een machine die bepaalde repetitieve handelingen volledig geautomatiseerd uitvoert. Ik heb de kennis om deze digitaal te ontwerpen in SolidWorks (Digitaal 3D tekenprogramma), te bouwen en te programmeren.

Ik werk bij een (productie)bedrijf die bepaalde producten produceert. Deze producten worden wereldwijd gebruikt en zijn eigenlijk een soort van "verlengstuk" die gebruikt worden op bestaande constructies die bijna overal op de wereld aanwezig zijn en waarvan de basis niet zal veranderen. Of in elk geval de komende 100 jaar niet.

Tijdens mijn vorige dienstverband ben ik erachter gekomen dat tijdens dit productieproces, een hoop efficiënter kan. Hiervoor heb ik later bepaalde simpele ideeën verzonnen die binnenkort ook toegepast gaan worden. Per product zal dit 15% aan manuren besparen, en tot wel 65% in de doorlooptijd.

De doorlooptijd kan op korte termijn niet veel korter, dus daar gaan mijn gedachten niet meer naar uit. Waar mijn gedachten wel naar uit gaan zijn de manuren. Het idee wat ik verzonnen had zal nog eens 10% extra besparen, maar ook nog eens wereldwijd ingezet kunnen worden.

Zonder het idee / product volledig uit te leggen, heb ik aangegeven wat uiteindelijk de kostenbesparingen per product per jaar kunnen zijn en hierop heb ik mondeling een grof budget toegewezen gekregen: ver in de 5 cijfers met een ROI van <2 jaar. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het eventuele verhuur van deze machines aan externe bedrijven (hij is mobiel). Hierdoor ben ik gaan nadenken.

Het punt is namelijk, dat wanneer het bedrijf deze machine gaat verhuren aan externe partijen, ze er ¤500,- - ¤1000,- per dag voor kunnen vragen. Met uiteindelijke productiekosten van misschien ¤15000,- zou deze machine zich dus binnen 15 - 30 dagen terugverdienen. Geloof het of niet: grof gezegd klopt dit. Waarom heeft niemand hier nog over nagedacht? Geen idee. Er bestaat een degelijke machine die een deel van deze functies wel heeft, maar die bouwt het hele product automatisch en kost per dag zo'n ¤100.000,-.

Het probleem
Het probleem is nu, dat ik met alle liefde deze machine voor het bedrijf wil ontwerpen, bouwen en programmeren. Wat ik redelijkerwijs wel graag zou willen, is dat ik hier iets voor terug krijg. Hetzij een paar honderd euro erbij, hetzij een aandeel in de jaarlijkse winst die de machine het bedrijf oplevert, hetzij een betere functie, wat dan ook. Het probleem is echter, dat er in mijn contract voorwaarden staan over "intellectuele eigendommen", die vrij strikt zijn. Grof gezegd heb ik geen poot om op te staan.

Voorwaarden arbeidscontract betreft "Intellectuele eigendom"
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vraag

Situatie 1
Stel ik heb een ontwerp klaar en ga met mijn leidinggevende(n) aan tafel. Ik geef aan dat ik een ontwerp heb voor een machine, die het bedrijf op elk denkbare manier sterk in de markt gaat zetten en veel gaat opleveren en besparen. Ik vraag alleen wel wat daar tegenover zou staan.

1. Kunnen ze direct het ontwerp opeisen en inzien als ik deze bij me heb?
2. Kunnen ze me überhaupt belonen in welke vorm dan ook, gezien de voorwaarden in mijn contract?

Situatie 2
Stel, ze kunnen het ontwerp niet opeisen en willen me niet tegemoet komen; kan ik dan ontslag nemen en vervolgens het idee zelf patenteren? Of hebben zij dan recht op dit patent?

Situatie 3
Stel, ze kunnen het ontwerp opeisen en willen me niet tegemoet komen; wat gebeurt er dan als ik weiger en het ontwerp zelf patenteer?

Situatie 4
Stel, ze willen me niet tegemoet komen en ik neem ontslag, ga binnen de periode van mijn non-concurrentiebeding aan de slag met de bouw en de programmering van de machine en ga na 2 jaar terug in dienst bij mijn vader (in dezelfde branche); kan ik dan zonder gevolgen met hem een overeenkomst afsluiten over de rechten van het ontwerp?

Situatie 5
Stel, als laatste optie, ik ontwerp de machine, bouw deze en programmeer en test deze tot een werkend product, maar mijn vader heeft dit zogenaamd gedaan en hij patenteert deze, dan ik met hem dan een overeenkomst sluiten over (gedeeltelijke) eigendomsrechten?

Omdat deze opties ook betrekking hebben op de voorwaarden van het "non-concurrentiebeding" en de "nevenactiviteiten" beschreven in mijn contract, hieronder de bepalingen:

Non-concurrentiebeding
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nevenactiviteiten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot slot
Wil ik graag benadrukken dat ik het liefst in dit bedrijf werkzaam blijf, gedurende mijn gehele carrière. Het enige waar ik wel tegenaan zou lopen is als ik een dergelijk product (of meerderen) verzin, ontwerp, bouw en programmeer, maar er niets of weinig tegenover zou staan en er niets te regelen valt. In dat geval zou ik toch meer geloof hebben in mijn eigen visie en missie, dan die van het bedrijf en in de toekomst mijn hart achterna willen gaan.

Wat is jullie kijk op deze situatie, en wat is jullie advies?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2018 11:53:53 ]
pi_180862290
Mijn ervaring binnen bedrijven is ieder voor zichzelf en dat de leidinggevenden flink in hun hemd gezet zullen worden, waarom ze het zelf niet bedacht hebben.
.
  Redactie Frontpage dinsdag 31 juli 2018 @ 21:35:33 #3
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_180862653
Wat is je functieomschrijving. Hoort daar ontwikkeling en design van nieuwe innovatieve producten bij? Zo ja, dan wordt je dus gewoon 'regulier' betaald om te doen wat je nu doet / gaat doen toch? En als ik het goed begrijp heb je geen bonusclausule?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_180862949
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 21:35 schreef JeMoeder het volgende:
Wat is je functieomschrijving. Hoort daar ontwikkeling en design van nieuwe innovatieve producten bij? Zo ja, dan wordt je dus gewoon 'regulier' betaald om te doen wat je nu doet / gaat doen toch? En als ik het goed begrijp heb je geen bonusclausule?
Vanwege privacyredenen zal ik mijn functie niet direct noemen, maar daar hoort geen ontwikkeling & design van innovatieve producten bij. Simpelweg ben ik gewoon een fabrieksmedewerker, welliswaar erg hoog ingeschaald, met als doel me zo breed mogelijk op te leiden en mij in de nabije toekomst een leidinggevende functie aan te bieden.

Voor de "simpele werkzaamheden" word ik inderdaad meer dan redelijk betaald. Het geen ik nu echter in mijn hoofd heb hoort eigenlijk tot de taak van "engeneering" binnen het bedrijf.

De reden dat ik over de benodigde kennis bezit, is omdat ik eigenlijk een gestrandde HBO student ben met de vroegere potentie naar de uni te kunnen. Bovendien ben ik sinds ik 10, 11 of 12 was weet ik veel al begonnen met programmeren en is mijn kennis hierin niet zozeer diepgaand, maar wel enorm breed.

Ze hebben me dan ook om deze reden direct voor onbepaalde tijd aangenomen en erg hoog ingeschaald.

En een bonusclausule staat nergens berscheven in mijn contract, dus ik neem aan van niet nee.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2018 21:54:33 ]
pi_180863074
Ik ga slapen nu, morgen om 4u de wekker. Ik lees en antwoord dus morgen pas.

Alvast bedankt voor het meedenken O+ en fijne avond! ^O^
  Redactie Frontpage dinsdag 31 juli 2018 @ 22:01:35 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_180863082
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 21:52 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Vanwege privacyredenen zal ik mijn functie niet direct noemen, maar daar hoort geen ontwikkeling & design van innovatieve producten bij. Simpelweg ben ik gewoon een fabrieksmedewerker, welliswaar erg hoog ingeschaald, met als doel me zo breed mogelijk op te leiden en mij in de nabije toekomst een leidinggevende functie aan te bieden.

Voor de "simpele werkzaamheden" word ik inderdaad meer dan redelijk betaald. Het geen ik nu echter in mijn hoofd heb hoort eigenlijk tot de taak van "engeneering" binnen het bedrijf.

De reden dat ik over de benodigde kennis bezit, is omdat ik eigenlijk een gestrandde HBO student ben met de vroegere potentie naar de uni te kunnen. Bovendien ben ik sinds ik 10, 11 of 12 was weet ik veel al begonnen met programmeren en is mijn kennis hierin niet zozeer diepgaand, maar wel enorm breed.

Ze hebben me dan ook om deze reden direct voor onbepaalde tijd aangenomen en erg hoog ingeschaald.

En een bonusclausule staat nergens berscheven in mijn contract, dus ik neem aan van niet nee.
Kan je dan niet eerst het gesprek aangaan voordat je alles uitzoekt en ontwerpt? Een redelijke werkgever zou bij een ROI die jij hier beschrijft vaak wel een bonus/'royalties' bieden.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_180863134
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:01 schreef JeMoeder het volgende:
Kan je dan niet eerst het gesprek aangaan voordat je alles uitzoekt en ontwerpt? Een redelijke werkgever zou bij een ROI die jij hier beschrijft vaak wel een bonus/'royalties' bieden.
Dit gesprek heb ik waarschijnlijk morgen, of in ieder geval deze week.

Ik had alleen gehoopt op voorhand via hier wat meer informatie te kunnen krijgen over de mogelijkheden, zodat ik goed geïnformeerd het gesprek aanga.

Overigens heb ik een hele fijne leidinggevende en die zal daar ongetwijfeld open-minded tegenover staan. Echter is dit bedrijf gewoon onderdeel van een gigantisch concern en is zijn bewegingsvrijheid ook beperkt. Vandaar dat ik alvast wat info wilde hebben zodat het niveau van het gesprek gelijk wat effectiever wordt.
pi_180863138
Waarom heb je het meteen bij hen aangeboden en niet in de eigen tijd gedaan en patent aangevraagd? Zoals je her beschrijft heb je hen niet nodig
pi_180863190
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:06 schreef Allures het volgende:
Waarom heb je het meteen bij hen aangeboden en niet in de eigen tijd gedaan en patent aangevraagd? Zoals je her beschrijft heb je hen niet nodig
Omdat mijn hart bij het bedrijf ligt. Daarnaast heb ik het product zelf niet duidelijk omschreven, maar eerder het resultaat wat hij zou moeten leveren. Op basis van die (financiële informatie) is ruwweg een ROI berekend met een passend budget.

Later ging ik er pas over nadenken dat het bedrijf deze ook nog eens zou kunnen verhuren en dat dáár het echte geld te halen valtz

+ dat zelf ontwerpen in eigen tijd en patent aanvragen dus tegen de voorwaarden van mijn contract in gaan (zie "Intellectueel eigemdom" & "Nevenactiviteiten" )

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2018 22:10:03 ]
pi_180863243
Voordat je datgene wat je hebt ontwikkeld ter sprake brengt, moet je zeker weten dat je aannemelijk kunt maken dat je dit in je eigen tijd hebt ontwikkeld. Werk er dus nooit aan tijdens je reguliere job. Indien mogelijk maak je eerst een generieke versie waarvan je aangeeft dat deze precies op maat te maken is voor bedrijf x, mits... en dan verkoop je je product, idee, wat dan ook.

Aan de andere kant, gezien de wijze waarop je je huidige functie beschrijft wordt misschien wel van je verwacht dat je dit soort procesverbeteringen actief ter sprake brengt. Maar dat hoeft natuurlijk nog niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk de ontwikkeling daarvan moet doen. Wellicht voelen ze dit als chantage of wat dan ook. Dat kan de sfeer flink verzieken...
pi_180863273
Ah ja maar daar staat impliciet dat het nou eenmaal onderdeel van je functie is en omdat je later zei dat dat niet is...
pi_180863311
Houd het in het gesprek lekker vaag. 'Ik wil me daar nog meer op richten, maar wil weten of dat door het bedrijf ook gewaardeerd wordt'. 'Ik heb wel ideeën, maar nog niets concreet uitgewerkt, als er interesse is om mij daarin te ondersteunen zodat we elkaar vooruit helpen, dan wil ik daar wel verder aan werken.'

Gevolg: zegt het bedrijf nee, dan hoef jij hen niets te bieden.. en kun je de opties via je vader proberen..
dag
  dinsdag 31 juli 2018 @ 22:17:33 #13
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180863321
Het antwoord is echt supersimpel. Die arbeidsvoorwaarden verduidelijken alleen, en als ze waren weggelaten, dan had dat niet echt veel uitgemaakt voor zover ik kan zien.

Situatie 1: uiteraard. Je hebt in bedrijfstijd, betaald door de baas, werkzaamheden verricht. Als die vraagt naar het resultaat dan moet je natuurlijk dat laten zien.

Situatie 2: zie 1.

Situatie 3: dan kunnen ze uiteraard naar de rechter stappen. Je kunt je natuurlijk niet laten sponsoren door de baas, en dan zelf daar beter van worden.

Situatie 4: nee, dat wordt een lastig verhaal. De manier waarop het non-concurrentiebeding is omschreven, is dat je niet soortgelijke activiteiten ontwikkelt. Met je vader wordt het jouw betrokkenheid indirect. Maar dat is ook omschreven.

Situatie 5: ook hier denk ik dat het een lastig verhaal wordt, zie 4.

Jij hebt iets getekend, daar heb je spijt van en probeert daar op allerlei handige manieren onderuit te komen.

Wat mijns inziens veel beter is, en binnen de grenzen blijft van wat kan, is dat je voor de lange termijn binnen dit bedrijf gaat. Je moet aangeven dat je een forse loonsverhoging wilt (bijv. 100%) en een andere functieomschrijving, en tevens een andere leidinggevende (bijv. de directie zelf). Breng mondjesmaat je idee in productie, en manoeuvreer jezelf in een positie waarin je grip houdt op de invoering.

Als je dat niet wilt, kijken of je elders een baan kunt krijgen op dit vlak. Niet meer zo'n achterlijk streng contract tekenen. En na twee jaar je ideeen bij je vader uitbouwen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180863362
Ik vind dat uit al die clausules weinig vertrouwen in de werknemer blijkt. Alleen al daarom zou ik er niet veel van verwachten. Wanneer eindigt je contract? Ik zou bij een verlenging eerst maar eens gaan onderhandelen over die clausules.
pi_180863379
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:12 schreef Flippeke het volgende:
Voordat je datgene wat je hebt ontwikkeld ter sprake brengt, moet je zeker weten dat je aannemelijk kunt maken dat je dit in je eigen tijd hebt ontwikkeld. Werk er dus nooit aan tijdens je reguliere job. Indien mogelijk maak je eerst een generieke versie waarvan je aangeeft dat deze precies op maat te maken is voor bedrijf x, mits... en dan verkoop je je product, idee, wat dan ook.
Allereerst, ik heb nog niets ontwikkeld. Het is slechts een idee, eigenlijk gebakken lucht dus.

Dat kan ik aannemelijk maken, aangezien ik, wanneer ik er thuis aan werk, op kan nemen wat ik op de pc doe.

Het laatste begrijp ik alleen niet helemaal.

quote:
Aan de andere kant, gezien de wijze waarop je je huidige functie beschrijft wordt misschien wel van je verwacht dat je dit soort procesverbeteringen actief ter sprake brengt.
Dat is zeker waar, maar dat doe ik ook. Sterket nog, er gaan 3 dingen die ik heb verzonnen geïmplementeerd worden de komende weken / maanden. Dus in die zin voldoe ik dus ook aan de verwachtingen.

Het idee waar ik nu mee loop echter, is zo ver out-of-the-box, en ligt zo ver buiten wat redelijkewijs van mijn functie verwacht kan worden, zeker technisch gezien (ik heb geen opleiding niets, alhoewel ik wel de kennis heb), dat dit wel een uitzondering is om nader te bespreken. Als dit een uitzondering is dan zal niets dat zijn.

quote:
Maar dat hoeft natuurlijk nog niet te betekenen dat je ook daadwerkelijk de ontwikkeling daarvan moet doen. Wellicht voelen ze dit als chantage of wat dan ook. Dat kan de sfeer flink verzieken...
Voor hun misschien niet, maar ik wil dat zelf wel. Dit is letterlijk een schot in de roos, in de blue ocean, een unique selling point.. Ik lijk wel gek als ik hier niets mee ga doen, of nog erger; er iemand anders mee vandoor laat gaan.

En wat betreft het laatste, daar moet ik wel op letten ja. Aan de andere kant; als het zoveel bespaard en op kan leveren; dan is het toch ook niet meer dan normaal dat ik over een beloning in gesprek wil gaan?
pi_180863430
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:09 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Omdat mijn hart bij het bedrijf ligt.
Maar heeft je werkgever ook hart voor jou? Uit de clausules in je arbeidsovereenkomst spreekt vooral een groot wantrouwen.
pi_180863452
Oke nu wordt het wel veel om nog zo laat helder te kunnen reageren :P

Alsnog bedankt iedereen! ^O^ Heel fijn dat jullie meedenken!

En voor iedereen waarop ik nog niet gereageerd heb; bedankt en sorry maar ga ik morgen doen! :)

Welterusten allemaal' :z
pi_180863480
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:17 schreef Hallmark het volgende:
Het antwoord is echt supersimpel. Die arbeidsvoorwaarden verduidelijken alleen, en als ze waren weggelaten, dan had dat niet echt veel uitgemaakt voor zover ik kan zien.

Situatie 1: uiteraard. Je hebt in bedrijfstijd, betaald door de baas, werkzaamheden verricht. Als die vraagt naar het resultaat dan moet je natuurlijk dat laten zien.

Situatie 2: zie 1.

Situatie 3: dan kunnen ze uiteraard naar de rechter stappen. Je kunt je natuurlijk niet laten sponsoren door de baas, en dan zelf daar beter van worden.

Situatie 4: nee, dat wordt een lastig verhaal. De manier waarop het non-concurrentiebeding is omschreven, is dat je niet soortgelijke activiteiten ontwikkelt. Met je vader wordt het jouw betrokkenheid indirect. Maar dat is ook omschreven.

Situatie 5: ook hier denk ik dat het een lastig verhaal wordt, zie 4.

Jij hebt iets getekend, daar heb je spijt van en probeert daar op allerlei handige manieren onderuit te komen.

Wat mijns inziens veel beter is, en binnen de grenzen blijft van wat kan, is dat je voor de lange termijn binnen dit bedrijf gaat. Je moet aangeven dat je een forse loonsverhoging wilt (bijv. 100%) en een andere functieomschrijving, en tevens een andere leidinggevende (bijv. de directie zelf). Breng mondjesmaat je idee in productie, en manoeuvreer jezelf in een positie waarin je grip houdt op de invoering.

Als je dat niet wilt, kijken of je elders een baan kunt krijgen op dit vlak. Niet meer zo'n achterlijk streng contract tekenen. En na twee jaar je ideeen bij je vader uitbouwen.
Sorry ik reageer morgen inhoudelijk, maar korte vraag:

Stel ik ontwerp die machine in mijn eigen tijd, wat heeft dat voor invloed op je uitwerking van de situaties?
pi_180863525
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:25 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Sorry ik reageer morgen inhoudelijk, maar korte vraag:

Stel ik ontwerp die machine in mijn eigen tijd, wat heeft dat voor invloed op je uitwerking van de situaties?
Gedonder krijg je dan sowieso, het bedrijf heeft er alles aan gelegen om aan te tonen dat de rechten bij hun horen. Dus dat zal nagenoeg zeker ook een verstoorde werkrelatie opleveren.
dag
  dinsdag 31 juli 2018 @ 22:44:22 #20
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180863856
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:25 schreef -mosrednA het volgende:
Stel ik ontwerp die machine in mijn eigen tijd, wat heeft dat voor invloed op je uitwerking van de situaties?
Dan zit je weer op het stuk "nevenactiviteiten". Voor zo'n ondernemende knul heb je jezelf helemaal vast-getekend.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180865876
Wel leuk te weten dat je bij mij in de buurt woont/werkt.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_180867570
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 00:34 schreef Chinless het volgende:
Wel leuk te weten dat je bij mij in de buurt woont/werkt.
Hoe kom je daar bij? :P
pi_180867702
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:14 schreef Allures het volgende:
Ah ja maar daar staat impliciet dat het nou eenmaal onderdeel van je functie is en omdat je later zei dat dat niet is...
Ik weet niet of dat er zo staat als jij zegt. In mijn functieomschrijvinf staat dit volgens mij niet zo beschreven. Ik zal dit even nagaan straks.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:16 schreef Peter het volgende:
Houd het in het gesprek lekker vaag. 'Ik wil me daar nog meer op richten, maar wil weten of dat door het bedrijf ook gewaardeerd wordt'. 'Ik heb wel ideeën, maar nog niets concreet uitgewerkt, als er interesse is om mij daarin te ondersteunen zodat we elkaar vooruit helpen, dan wil ik daar wel verder aan werken.'
Bedankt voor dit advies. Op deze manier was ik het ook ongeveer van plan te brengen. Ik wil ook niets eisen ofzo, of ze voor het blok zetten, of op wat voor manier dan ook onder druk zetten. Het is en blijft namelijk een bedrijf waar ik het enorm naar mn zin heb en die altijd goed voor me zijn en zijn geweest. Met name mijn leidinggevenden.

quote:
Gevolg: zegt het bedrijf nee, dan hoef jij hen niets te bieden.. en kun je de opties via je vader proberen..
En dat laatste; is dat dan ook mogelijk gezien de voorwaarden in mijm contract?

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:17 schreef Hallmark het volgende:
Het antwoord is echt supersimpel. Die arbeidsvoorwaarden verduidelijken alleen, en als ze waren weggelaten, dan had dat niet echt veel uitgemaakt voor zover ik kan zien.

Situatie 1: uiteraard. Je hebt in bedrijfstijd, betaald door de baas, werkzaamheden verricht. Als die vraagt naar het resultaat dan moet je natuurlijk dat laten zien.

Situatie 2: zie 1.

Situatie 3: dan kunnen ze uiteraard naar de rechter stappen. Je kunt je natuurlijk niet laten sponsoren door de baas, en dan zelf daar beter van worden.

Situatie 4: nee, dat wordt een lastig verhaal. De manier waarop het non-concurrentiebeding is omschreven, is dat je niet soortgelijke activiteiten ontwikkelt. Met je vader wordt het jouw betrokkenheid indirect. Maar dat is ook omschreven.

Situatie 5: ook hier denk ik dat het een lastig verhaal wordt, zie 4.
En dit veranderd dus, zoals ik al eerder zei, niet als ik het hele ontwerp in mijn eigen tijd maak? En wat bijvoorbeeld als ik ontslag neem (wat ik natuurlijk dus niet wil) in de 2 jaar van mijn non-concurrentiebeding de machine ontwerp en na de 2 jaar in dienst van mijn vader de machine ga ontwikkelen?

quote:
Jij hebt iets getekend, daar heb je spijt van en probeert daar op allerlei handige manieren onderuit te komen.
Dat niet zozeer, ik wil gewoon graag weten wat er binnen mijn huidige contract mogelijk is en indien noodzakelijk; waar de pijnpunten zitten waarover ik zou kunnen onderhandelen.

quote:
Wat mijns inziens veel beter is, en binnen de grenzen blijft van wat kan, is dat je voor de lange termijn binnen dit bedrijf gaat. Je moet aangeven dat je een forse loonsverhoging wilt (bijv. 100%) en een andere functieomschrijving, en tevens een andere leidinggevende (bijv. de directie zelf). Breng mondjesmaat je idee in productie, en manoeuvreer jezelf in een positie waarin je grip houdt op de invoering.
En juist dát is ook het enige wat ik eigenlijk wil. Zoals ik in de OP aangaf; een loonsverhoging van bijvoorbeeld een paar honderd euro. Stel ik ga er maandelijks ipv 100% bijvoorbeeld 25% op vooruit, dan ben ik al dik tevreden.

quote:
Als je dat niet wilt, kijken of je elders een baan kunt krijgen op dit vlak. Niet meer zo'n achterlijk streng contract tekenen. En na twee jaar je ideeen bij je vader uitbouwen.
Mochten ZIJ dit niet willen, dan zou dit inderdaad mijn optie zijn. Alleen is mijn vraag; kan ik dan (na die 2 jaar) alsnog een patent aanvragen, of behoort deze dan alsnog mijn bedrijf toe? In mijn contract staat namelijk dat deze ook NA mijn dienstverband gelden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik vind dat uit al die clausules weinig vertrouwen in de werknemer blijkt. Alleen al daarom zou ik er niet veel van verwachten. Wanneer eindigt je contract? Ik zou bij een verlenging eerst maar eens gaan onderhandelen over die clausules.
Mijn contract eindigd niet; ik ben direct in dienst genomen voor onbepaalde tijd.

En wat betreft vertrouwen.. tja. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit een std contract is die ze iedereen aanbieden, om gewoon zeker tr zijm dat ze gedekt zijn.

quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Maar heeft je werkgever ook hart voor jou? Uit de clausules in je arbeidsovereenkomst spreekt vooral een groot wantrouwen.
Het contract wel inderdaad, de werkgever zelf heeft alle vertrouwen. Ik kan me geen prettigere leidinggevende(n) wensen.

Dus ik denk ook wel dat er het een en ander mogelijk is. Maar de opties wil ik eerst weten voordat ik wat onderneem.
pi_180867716
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:29 schreef Peter het volgende:

[..]

Gedonder krijg je dan sowieso, het bedrijf heeft er alles aan gelegen om aan te tonen dat de rechten bij hun horen. Dus dat zal nagenoeg zeker ook een verstoorde werkrelatie opleveren.
En dat zouden ze ook winnen. Ik weet niet of ik het al eerder aan heb gegeven, maar dit bedrijf is een onderdeel van een wereldwijd concern die al het geld en middelen tot haar beschikking heeft haar gelijk te halen.

Nu, notabene onder "de baas zijn tijd", al beginnen aan de uitwerking zou voor mezelf een nekschot zijn. :P
pi_180867718
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 22:44 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dan zit je weer op het stuk "nevenactiviteiten". Voor zo'n ondernemende knul heb je jezelf helemaal vast-getekend.
;( ;(

Nooit van te voren over nagedacht dat ik in een dergelijke situatie zou belanden..
pi_180868201
Wat nu als je het als volgt aanpakt. Ga in gesprek over je vrije tijd/hobby en dat daar vroeg of laat misschien wel wat commercieels uit kan ontstaan. Wees niet te gedetailleerd (concern is groot, veel middelen of R&D, straks bouwen ze het zelf...), maar zorg ervoor dat hiervoor toestemming krijgt om deze nevenactiviteiten te mogen ontplooien. Dat zal makkelijk zijn.

Nu nog het concurrentiebeding. Probeer voor elkaar te krijgen dat je jouw project laat uitsluiten van dit beding of laat het afzwakken voor dat stuk. Je vraagt wel wat, maar goed niemand zei dat het makkelijk zou zijn.

Laatste is de vergoeding. De ‘paar honderd euro per maand salarisverhoging’ zou ik afraden. Ten eerste, door het via je salaris te laten lopen heeft je werkgever je als werknemer betaald, en heeft werkgever de rechten. Dus kun je het verder exploiteren wel vergeten. Ten tweede, vroeg of laat zal deze verhoging worden tenietgedaan omdat je bij een andere functie een ander salaris krijgt en daarbij al een grote stap maakt. Je raakt je voordeel kwijt op den duur. Ten derde, gooien ze je eruit, of vertrek je zelf, dan heb je niets meer. Beter zou zijn om ze periodiek een factuur te sturen en hen een niet-exclusief gebruiksrecht te geven.

Wat betreft de sfeer, alles staat of valt met de juiste snaar/toon/persoon raken. Dat lijkt me belangrijker dan de precieze inhoud. Vooral niet in gesprek gaan met een streber van 1 niveau hoger dan jij, zodat die het gras voor je voeten kan maaien. Zoek iemand hogerop die zegt: joh, wat leuk deze ondernemende knul, we geven het een kans. :-)
pi_180869834
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:06 schreef Flippeke het volgende:
Wat nu als je het als volgt aanpakt. Ga in gesprek over je vrije tijd/hobby en dat daar vroeg of laat misschien wel wat commercieels uit kan ontstaan. Wees niet te gedetailleerd (concern is groot, veel middelen of R&D, straks bouwen ze het zelf...), maar zorg ervoor dat hiervoor toestemming krijgt om deze nevenactiviteiten te mogen ontplooien. Dat zal makkelijk zijn.
Dat zou inderdaad een goeie eerste stap zijn. Mooi hoe je het omschrijft ook. Mocht ik daar de vrijheid in krijgen, dan heb ik in ieder geval de ruimte om alvast wat stappen te ondernemen m.b.t. het ontwerp in mijn vrije tijd, zonder dat ik daar een rare constructie voor hoef te verzinnen.

quote:
Nu nog het concurrentiebeding. Probeer voor elkaar te krijgen dat je jouw project laat uitsluiten van dit beding of laat het afzwakken voor dat stuk. Je vraagt wel wat, maar goed niemand zei dat het makkelijk zou zijn.
Maar hoe moet ik dit voor me zien? Wat kan ik voor een verzoek doen? Hoe zal dat eruit zien?

Als ik namelijk hierover in gesprek ga, dan zal ik "het project", laten we het "project X" noemen, concreet moeten omschrijven. Want stel ik doe dat niet, dan zullen zij nooit akkoord gaan, omdat een vaag omschreven project feitelijk op alles kan slaan dan. Dat geeft hun geen zekerheid met betrekking tot "de grenzen" waarbinnen deze uitzondering dan valt.

Het probleem is alleen, dat wanneer ik het project X omschrijf, ik dus mijn hand overspeel.

quote:
Laatste is de vergoeding. De ‘paar honderd euro per maand salarisverhoging’ zou ik afraden. Ten eerste, door het via je salaris te laten lopen heeft je werkgever je als werknemer betaald, en heeft werkgever de rechten. Dus kun je het verder exploiteren wel vergeten. Ten tweede, vroeg of laat zal deze verhoging worden tenietgedaan omdat je bij een andere functie een ander salaris krijgt en daarbij al een grote stap maakt. Je raakt je voordeel kwijt op den duur.
Dit is een goed punt inderdaad, bedankt voor het aankaarten. Als ik dit afspreek, dan zou ik dit inderdaad moeten combineren met een vaste "beloning" die niet tijdsgebonden is en niet staat of valt met mijn dienstverband en (huidige) contract.

quote:
Ten derde, gooien ze je eruit, of vertrek je zelf, dan heb je niets meer. Beter zou zijn om ze periodiek een factuur te sturen en hen een niet-exclusief gebruiksrecht te geven.
Hoe zou dit dan precies in zijn werk gaan? Kan dit zomaar als werknemer naar het bedrijf toe waar je in dienst bent?

quote:
Wat betreft de sfeer, alles staat of valt met de juiste snaar/toon/persoon raken. Dat lijkt me belangrijker dan de precieze inhoud. Vooral niet in gesprek gaan met een streber van 1 niveau hoger dan jij, zodat die het gras voor je voeten kan maaien. Zoek iemand hogerop die zegt: joh, wat leuk deze ondernemende knul, we geven het een kans. :-)
Wat dat betreft moet ik dus zeggen dat ik wat dat betreft een zeer prettige leidinggevende heb. Hij doet er alles aan mij gemotiveerd te houden en ik doe er alles aan om aan zijn verwachtingen te voldoen. Alhoewel ik wel moeilijk zijn emoties kan inschatten, heb ik wel het idee dat de verhoudingen tussen ons erg goed zijn. Ik heb hierbij ook het geluk dat mijn vader hem goed kent en al jaren zaken met hem doet, alhoewel ik er in principe niet vanuit mag gaan dat ik hierdoor een betere positie heb of wat dan ook. Maar het zal toch wel mee helpen.

Bedankt voor je reactie! *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2018 09:57:58 ]
pi_180870047
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 21:07 schreef -mosrednA het volgende:

Zonder het idee / product volledig uit te leggen, heb ik aangegeven wat uiteindelijk de kostenbesparingen per product per jaar kunnen zijn en hierop heb ik mondeling een grof budget toegewezen gekregen: ver in de 5 cijfers met een ROI van <2 jaar.
Hier val ik over. Alles wat je nu nog bedenkt om uit te komen onder het beding is draaierij. Het idee is er al, het is al met ze besproken.
pi_180870537
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:09 schreef Queller het volgende:

[..]

Hier val ik over. Alles wat je nu nog bedenkt om uit te komen onder het beding is draaierij. Het idee is er al, het is al met ze besproken.
Daar heb je zeker gelijk in. Alleen wil ik in eerste instantie nergens onderuit komen; ik wil enkel redelijkerwijs (imo) een tegemoetkoming dat er voor mij ook wat extra's inzit.

Ik bedoel, nu gaat het om dit idee, maar ik heb er nog 2 die op een andere manier van dezelfde waarde kunnen zijn. Dus deze cunstructie in mijn contract komt mijn motivatie voor toekomstige ideeën ook niet ten goede. En daar gaan zowel ik, als het bedrijf niet op vooruit.

+ dat ik nogmaals wil benadrukken dat mijn hart bij dit bedrijf ligt, ondanks dat ik er nog kort werk, en er dus ook alles aan wil doen om gezamenlijk tot een oplossing wil komen.

Ik bedoel, gezien de situatie is het toch wel redelijk dat ik hierover in gesprek wil gaan?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2018 10:42:45 ]
pi_180870666
quote:
7s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:34 schreef -mosrednA het volgende:

Ik bedoel, nu gaat het om dit idee, maar ik heb er nog 2 die op een andere manier van dezelfde waarde kunnen zijn. Dus deze cunstructie in mijn contract komt mijn motivatie voor toekomstige ideeën ook niet ten goede. En daar gaan zowel ik, als het bedrijf niet op vooruit.
Dat is een gevaarlijke. Als halve uitvinder zijn je passie is, dan moet je een baan zoeken waarin je daarvoor betaald wordt. Óf je moet het lekker als zelfstandig ondernemer gaan doen.

In zijn algemeenheid: in loondienst werken en dan dikke centen verdienen voor de baas doen heel veel mensen. Met name grote bedrijven - met hun shitload aan overhead - bestaan bij gratie van het gegeven dat sommige mensen (bedrijfsonderdelen) bovenmatig bijdragen aan het resultaat.
pi_180870702
Zou je met een promotie tot technical support specialist of consultant op dat product ook gelukkig zijn?

In de praktijk zal er nog een hoop R&D en kinderziektes in het product zitten.
.
pi_180870762
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:41 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat is een gevaarlijke. Als halve uitvinder zijn je passie is, dan moet je een baan zoeken waarin je daarvoor betaald wordt. Óf je moet het lekker als zelfstandig ondernemer gaan doen.
Dat is zeker waar, maar om de reden die ik hierboven na de + heb aangegeven wil ik dat helemaal niet. Ik wil juist bínnen dit bedrijf zulke projecten realiseren, omdat ik oprecht wil dat dit bedrijf er hard op vooruit gaat. Ik vind het een fantastisch bedrijf en ik heb het er uitstekend naar mn zin.

quote:
In zijn algemeenheid: in loondienst werken en dan dikke centen verdienen voor de baas doen heel veel mensen. Met name grote bedrijven - met hun shitload aan overhead - bestaan bij gratie van het gegeven dat sommige mensen (bedrijfsonderdelen) bovenmatig bijdragen aan het resultaat.
Dat geloof ik gelijk. Maar het zullen vast ook wel situaties zijn waarbij "bedenkers" hiervoor een extra compensatie krijgen toch?

Bedankt voor je kritische blik :)
pi_180870788
quote:
7s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:34 schreef -mosrednA het volgende:
Ik bedoel, gezien de situatie is het toch wel redelijk dat ik hierover in gesprek wil gaan?
Ik heb geen idee of ik het redelijk vind. Hangt voor een groot deel af van wat je doet, in welke branche, wat je functie is, etc.

Bij ons werken ook mensen die uit het niets ineens komen met briljante ideeen en die uitwerken tot iets waar veel toekomst in zit voor het bedrijf. Die hoeven écht niet te komen vragen om een fee of een winstdeel. We zouden ze heel hard uitlachen.
pi_180870888
quote:
7s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:46 schreef -mosrednA het volgende:
Maar het zullen vast ook wel situaties zijn waarbij "bedenkers" hiervoor een extra compensatie krijgen toch?
Ik vermoed dat dat heel uitzonderlijke situaties zijn. Want aan de andere kant: je wordt door het bedrijf in tijd en geld in de gelegenheid gesteld het te gaan proberen. Investering, risico; allemaal voor Bassie. Andere kant is dat het mislukt; dan komen ze hun R&D'ers ook niet vragen om de komende 10 jaar een deel van hun salaris te kiepen in het gat dat mislukking heet.

Ik kan me best voorstellen dat in heel uitzonderlijke gevallen een loondienstmedewerker een extra vergoeding krijgt. Maar ik heb het nog nooit concreet zien gebeuren (afgezien van een schappelijke loonsverhoging wegens het leveren van goed werk).

quote:
Bedankt voor je kritische blik :)
YW. Ik zou je gunnen dat je dit gewoon lekker voor jezelf deed en daar je toekomst mee veilig stelde.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 11:11:25 #35
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_180871278
Ik ken iemand die iets soortgelijks had. Daar was echter een ideenbus die, als het idee goedgekeurd werd, een x percentage van de besparing werd uitgekeerd. Helaas wel met een maximum, want zijn idee gaf heul wat meer besparing dan dat. Gelukkig werd er linksom of rechtsom om dat maximum heen gewerkt door anderssoortige extraatjes.

Hebben ze bij jullie ook wellicht zo'n soort ideeenbus?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_180871604
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:47 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik heb geen idee of ik het redelijk vind. Hangt voor een groot deel af van wat je doet, in welke branche, wat je functie is, etc.
Wat ik doe is feitelijk simpel werk, in de bouwsector en een functie die feitelijk niet veel meer inhoud dan monteren van het materiaal.

quote:
Bij ons werken ook mensen die uit het niets ineens komen met briljante ideeen en die uitwerken tot iets waar veel toekomst in zit voor het bedrijf. Die hoeven écht niet te komen vragen om een fee of een winstdeel. We zouden ze heel hard uitlachen.
Als dat zo is, dan was ik er persoonlijk al weggegaan. Als je slechts met zo'n voorstel komt naar aanleiding van een briljant idee, dan vernietigd dat mn motivatie dusdanig dat ik mn toekomst elders zou zoeken.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:52 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat heel uitzonderlijke situaties zijn. Want aan de andere kant: je wordt door het bedrijf in tijd en geld in de gelegenheid gesteld het te gaan proberen. Investering, risico; allemaal voor Bassie. Andere kant is dat het mislukt; dan komen ze hun R&D'ers ook niet vragen om de komende 10 jaar een deel van hun salaris te kiepen in het gat dat mislukking heet.
Maar dat is dus simpel op te lossen; ik sta zelf garant voor het ontwerp en de bouw: inclusief alle bijkomende kosten. Oftewel ik die dit allemaal in mijn eigen tijd. Echter laat get punt "nevenactiviteiten" dit niet toe.

quote:
Ik kan me best voorstellen dat in heel uitzonderlijke gevallen een loondienstmedewerker een extra vergoeding krijgt. Maar ik heb het nog nooit concreet zien gebeuren (afgezien van een schappelijke loonsverhoging wegens het leveren van goed werk).

[..]

YW. Ik zou je gunnen dat je dit gewoon lekker voor jezelf deed en daar je toekomst mee veilig stelde.
Bedankt voor je reacties :)

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:11 schreef Elpis het volgende:
Ik ken iemand die iets soortgelijks had. Daar was echter een ideenbus die, als het idee goedgekeurd werd, een x percentage van de besparing werd uitgekeerd. Helaas wel met een maximum, want zijn idee gaf heul wat meer besparing dan dat. Gelukkig werd er linksom of rechtsom om dat maximum heen gewerkt door anderssoortige extraatjes.

Hebben ze bij jullie ook wellicht zo'n soort ideeenbus?
Zoiets was er wel, maar is teruggetrokken vanwege het feit dat "pietje het idee weer gestolen had van klaasje". Je kent het wel
pi_180871701
Ik zou hier heel erg mee uitkijken, en zou dit met een (juridisch) specialist eerst bespreken voordat je ook maar iets met je huidige werkgever bespreekt.
Maar hoe je eventueel je idee kan vastleggen.

Het kan namelijk al zijn dat je huidige idee onder "Intellectuele eigendom" valt, aangezien je momenteel je idee hebt gekregen bij je huidige werkgever.
pi_180872021
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 11:33 schreef Rolfieo het volgende:
Ik zou hier heel erg mee uitkijken, en zou dit met een (juridisch) specialist eerst bespreken voordat je ook maar iets met je huidige werkgever bespreekt.
Maar hoe je eventueel je idee kan vastleggen.
En dan ben je voor een paar honderd euro zeker niet klaar?

quote:
Het kan namelijk al zijn dat je huidige idee onder "Intellectuele eigendom" valt, aangezien je momenteel je idee hebt gekregen bij je huidige werkgever.
Dat is waar. Aan de andere kant: voor april dit jaar werkte ik al een paar maanden voor dit bedrijf, maar dan via het bedrijf van mijn vader (ingehuurd). En de basis voor dit idee had ik toen al gelegd. Echter borduurde ik er toen niet op verder, omdat ik er toen nog niet vast in dienst zat er het me simpelweg geen reet kon dat er op dat gebied al 40 jaar op een inefficiënte manier gewerkt wordt daar.

Pas tegen april aan, begon ik het bedrijf steeds beter te leren kennen en voelde ik me er steeds meer thuis. Toen pas voelde ik mezelf steeds meer betrokken, begon ik hier en daar steeds meer met kleine ideetjes te smijten, waarna ik uiteindelijk vast in dienst ben gekomen.

In het kort: de basis voor het idee was al gelegd voordat ik er in dienst kwam.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 12:08:59 #39
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_180872366
Interessante case zeg, vervelend dat je eigenlijk graag bij dit bedrijf wil blijven werken! Ik zou zeggen dat, als je idee echt zo revolutionair kostenbesparend is, je het voor jezelf moet gaan doorontwikkelen. Moet je durven, maar juist in dit soort industriële productieprocessen kun je daar goed geld mee verdienen. Borduurt je idee door op een al bestaand (gepatenteerd) intern productieproces of staat het daar los van?

Een concurrentiebeding is tegenwoordig niet zo hard meer als voorheen, al zou er mogelijk wel een rechter aan te pas moeten komen. Je zit er nog vrij kort, ben je momenteel voor onbepaalde tijd in dienst? Volgens deze bron is dat namelijk ook van belang:

quote:
Een concurrentiebeding is slechts geldig wanneer de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan (art 7:653-1 BW). Hierop bestaat nog wel aan afwijking, zodat een concurrentiebeding in een tijdelijk contract alleen geldig is, wanneer het niet alleen schriftelijk wordt overeengekomen, maar wanneer in het contract ook wordt gemotiveerd welke zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen het opnemen daarvan noodzakelijk maakt (art 7:653-2 BW). Deze noodzaak voor het overeenkomen van een concurrentiebeding moet bovendien aanwezig blijven.

Bij een zwaarwegend belang kan gedacht worden aan specifieke werkzaamheden of een specifieke functie, waarbij het voordeel voor de werkgever bij een concurrentiebeding opweegt tegen het nadeel voor de werknemer.
Ook wat betreft de nevenactiviteiten denk ik dat je er wel mee zou weg komen:

quote:
Tot bepaalde nevenwerkzaamheden mag een medewerker niet overgaan. Nog al wat cao’s brengen een verbod tot nevenwerkzaamheden met zich mee. Het is mogelijk zinvol dit nader te regelen, als de cao slechts een minimum schept en natuurlijk ook indien de cao geen regeling met zich meebrengt. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met het belang van de medewerker bij nevenwerkzaamheden. Zijn recht op de vrijheid van arbeidskeuze (zie artikel 19 van de grondwet) eindigt niet bij het in dienst treden bij een werkgever. Het belang bij inkomen, tijdsbesteding en een zinvolle invulling geven aan het leven blijft ook dan bestaan. De werkgever dient zijn belang af te wegen met het belang van de medewerker. Een volledig verbod of een te strak verbod is doorgaans nietig, aangezien er dan doorgaans te snel aan het belang van de medewerker voorbij is gegaan.
Ik denk dat dit voorbeeld wel relevant is, ook daar gaat het om iemand die iets (wel in de tijd van de baas) ontwikkelt wat in feite niet tot haar takenpakket behoort - net als bij jou. In het voorbeeld ligt het er wel heel dik bovenop dat de werkgever het niet wil, maar uit jouw woorden maak ik op dat het ontwikkelen van zo'n idee zeker niet tot je huidige functie behoort.

Zoals Flippeke zegt moet je er uit voorzorg wel voor waken dat je tijdens werkuren geen tijd besteedt aan het idee, voordat je voor jezelf weet waar je aan toe bent.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_180874607
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 12:08 schreef InTrePidIvity het volgende:
Interessante case zeg, vervelend dat je eigenlijk graag bij dit bedrijf wil blijven werken! Ik zou zeggen dat, als je idee echt zo revolutionair kostenbesparend is, je het voor jezelf moet gaan doorontwikkelen. Moet je durven, maar juist in dit soort industriële productieprocessen kun je daar goed geld mee verdienen. Borduurt je idee door op een al bestaand (gepatenteerd) intern productieproces of staat het daar los van?
Bedankt voor je reactie! :) En zodra er een (3D) ontwerp is, dan heb ik zeker dr durf om hem zelf te ontwikkelen en er 20k tegenaan te gooien. Alleen wil ik het het liefst doen in samenwerking met het bedrijf. Niet alleen voor de kosten, maar ook omdat het me echt fantastisch lijkt om zoiets voor dit bedrijf te ontwikkelen en op die manier door te groeien.

En de machine zal gebruik maken van (hand)gereedschappen die al bestaan. Echter breng ik deze samen tot 1 volautomatische machine.

quote:
Een concurrentiebeding is tegenwoordig niet zo hard meer als voorheen, al zou er mogelijk wel een rechter aan te pas moeten komen. Je zit er nog vrij kort, ben je momenteel voor onbepaalde tijd in dienst? Volgens deze bron is dat namelijk ook van belang:

Vanaf April zit ik voor onbepaalde tijd vast in dienst (40 uren). Dus dan zal in dit geval voor mij de "strengere" bepaling gelden.

quote:
Ook wat betreft de nevenactiviteiten denk ik dat je er wel mee zou weg komen:

Maar hoe zit dat met nevenactiviteiten gericht op de branche waarin het bedrijf waarvoor ik werk zich in begeeft?

quote:
Ik denk dat dit voorbeeld wel relevant is, ook daar gaat het om iemand die iets (wel in de tijd van de baas) ontwikkelt wat in feite niet tot haar takenpakket behoort - net als bij jou. In het voorbeeld ligt het er wel heel dik bovenop dat de werkgever het niet wil, maar uit jouw woorden maak ik op dat het ontwikkelen van zo'n idee zeker niet tot je huidige functie behoort.
Hier ga ik me in verdiepen, thanks!

quote:
Zoals Flippeke zegt moet je er uit voorzorg wel voor waken dat je tijdens werkuren geen tijd besteedt aan het idee, voordat je voor jezelf weet waar je aan toe bent.
^O^ Meest verstandige idd
pi_180878651
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 10:43 schreef Fer het volgende:
Zou je met een promotie tot technical support specialist of consultant op dat product ook gelukkig zijn?

In de praktijk zal er nog een hoop R&D en kinderziektes in het product zitten.
Sorry, ik heb vandaag helemaal over je reactie heen gelezen!

Kort antwoord; ja, dat lijkt me fantastisch. Voor erbij.

Allereerst denk ik dat het voor het bedrijf noodzakelijk zal zijn, zeker in het begin, omdat ik de machine ontwerp en programmeer, dus dan zal ik de machine het beste kennen. Stap 1 zou dan zijn iemand anders opleiden en mijn kennis aan die persoon te delen zodat hij of zij er ook mee kan werken.

Ten tweede; als het om iets simpels zou gaan dat wel wat oplevert, maar niet zo uitzonderlijk veel als deze (in potentie), dan zou ik het i.c.m. met een beter salaris ook helemaal top vinden.

Maar als deze specifieke machine er daadwerkelijk gaat komen, dan kán het bedrijf in 1 klap marktleider worden in de automatisering in deze branche. De kostenbesparingen binnen het bedrijf zullen hoog zijn, de manuren zullen lager worden, het overschot aan manuren betekent meer orders per jaar, maar bovenal; de verhuur aan externe bedrijven wereldwijd zal pas écht het verschil maken.

Om deze reden zou ik toch als bedenker, of "halve uitvinder" wel wat meer willen dan een andere functie alleen.

Het is misschien brutaal, maar in mijn ogen ook niet meer dan normaal om te bespreken. Waarom zou ik anders de moeite nemen om verder te blijven denken over zulk soort dingen?
  woensdag 1 augustus 2018 @ 23:39:09 #42
479249 Smintje89
Ohh zo lekker fris
pi_180886273
Zeer benieuwd hoe dit afloopt! :)
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:07:04 #43
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_181341210
Zit er al schot in de zaak?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')