quote:"Een saaie Tour", is een veelgehoorde analyse over de Ronde van Frankrijk. UCI-preses David Lappartient bekijkt hoe de Tour attractiever gemaakt kan worden. Nog kleinere ploegen zijn voor de Fransman alvast niet uitgesloten.
De Tour de France werd dit jaar voor het eerst met 8 renners per team gereden en niet met 9 krachten per ploeg. Die maatregel had de veiligheid ten goede moeten komen, maar had ook voor een minder voorspelbaar koersverloop moeten zorgen.
Helaas pindakaas, de Tour kreeg een spektakelarme openingsweek en Team Sky had zoals vanouds de regie in handen. "Ik denk dat je verder moet gaan met de inkrimping van teams tot 6 renners om echt effect te zien bij deze maatregel", reageert UCI-voorzitter David Lappartient in het Zwitserse Le Temps.
"Met een ploeg van 7 renners blijft Sky controleren. Als je met 6 bent, dan heb je nog maar 5 knechten naast de kopman. Dan worden de renners al sneller vermoeid. Tegelijk moet je dan misschien ook meer teams uitnodigen om een peloton van respectabele omvang te krijgen."
Maar de UCI-voorzitter heeft nog meer huiswerk. "We gaan alles bestuderen. Moeten we de oortjes verbieden, aangezien zij de zin voor initiatief temperen? En wat met de wattagemeters? Moeten we ook het etappeschema herbekijken? We moeten alles bestuderen."
https://sporza.be/nl/2018/07/31/lappartient-kleinere-ploegen/
De gridstart was een groot succes.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:22 schreef Masterminded het volgende:
Het is weer regeltjes- en innovatiedag.
[..]
Max doet in ieder geval mee aan het EK tijdrijden!quote:Op vrijdag 29 juni 2018 18:01 schreef Columbiafan het volgende:
[..]
Max al op 35 seconden, gaat niet eens de selectie halen voor Innsbruck zo.
Kan nooit kwaad om veranderingen te bestuderen en ermee te experimenteren. Kunnen de cynici onder ons ook weer JUICHEN als het andermaal mislukt.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 17:22 schreef Masterminded het volgende:
Het is weer regeltjes- en innovatiedag.
[..]
What's up Doug?quote:
quote:I had a meeting with Dimension Data last week and met with the executives, and they are saying, ‘Where are the wins?’ In the end, I have to care about the sustainability of the team. The charity relies on it, and that is massively why we exist, and why I did this. It’s not window dressing.
Verder wel aardig leesvoer.quote:I have always said that I need to find the Michael Jordan of African cycling. Some guy who will go deep into his career and continue to improve. I haven’t found him yet. When I look at Amanuel [Ghebreigzabhier], he may be it. He has a different glint in his eye. There’s a fire that burns deep inside him like he has a flame that he doesn’t want to let go.
quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:25 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Kan nooit kwaad om veranderingen te bestuderen en ermee te experimenteren. Kunnen de cynici onder ons ook weer JUICHEN als het andermaal mislukt.
Met zes man per ploeg krijg je wel een hoger risico dat een nobuddie uit een vroege ontsnapping wint, dat lijkt me ook weer niet wenselijk.
KoosGodtwitter:kmoerenhout twitterde op dinsdag 31-07-2018 om 17:44:10 @maduc Werkeloosheid creëeren om 1 ploeg partij te kunnen bieden? Wat is de volgende stap? Geen sprinters meer selecteren want dan zijn we verlost van de saaie vlakke etappes? 🤔 reageer retweet
Is ook heel handig als je een klassement wilt rijden, wilt sprinten en ritten wilt kapen. Gewoon één knecht die alles ondersteunt, maakt het wel zo overzichtelijk.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:25 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Kan nooit kwaad om veranderingen te bestuderen en ermee te experimenteren. Kunnen de cynici onder ons ook weer JUICHEN als het andermaal mislukt.
Met zes man per ploeg krijg je wel een hoger risico dat een nobuddie uit een vroege ontsnapping wint, dat lijkt me ook weer niet wenselijk.
Je kunt ook weer doorslaan. In de laatste alinea staat duidelijk dat ze ook andere dingen evalueren dan alleen het aantal deelnemers per ploeg. Ik zou het welhaast de plicht vinden van iedere sportbond om de ontwikkeling van de wedstrijdsituatie te evalueren. Of vind jij het heel gek dat de al zes jaar durende koerssituatie met Team Sky inmiddels zorgwekkende vormen begint aan te nemen?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:34 schreef wimderon het volgende:
Dit is gewoon weer gemakkelijk scoren. Kijk mij eens wat willen ondernemen tegen de grote vijand uit het Verenigd Koninkrijk.
Ik denk dat het grootste probleem de onevenwichtigheid van de ploegen is. Er zijn gewoon te weinig ploegen die het Skyastig kunnen maken. Deze ronde konden eigen alleen Jumbo en Mobistar iets doen. Wat meer concurrentie zou goed zijn. 5 of 6 teams die in de breedte gelijk zijn is veel interessanter.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Wattagemeters mogen er best uit van mij, betwijfel of het veel impact zal hebben maar je bent iig van een hoop gezeur af.
Oortjes hebben denk ik eerder een positieve impact op de attractiviteit; een bruggenhoofd vooruit sturen en op het juiste moment laten inzakken lijkt me erg lastig zonder oortjes. En de Sky-tactiek heeft niet per se oortjes nodig, dat is gewoon altijd eigen tempo.
Ai ai ai. Heel veel slechte antwoorden van Doug. Hij geeft min of meer de Afrikanen de schuld van de slechte tijden bij Dimension Data. Dat er een heel arsenaal aan Europeanen en Australiërs van boven de 30 rondfietsen die nooit een koers uitrijden is dan blijkbaar weer minder relevant. Teklehaimanot is blijkbaar lui, maar Doug heeft het in al die jaren nooit voor elkaar gekregen om hem daarvan te doordringen. Grmay is pas gaan presteren nadat hij vertrok, omdat Doug hem 'wakker had geschud', niet omdat ze bij een andere ploeg blijkbaar wel tot hem door wisten te dringen. Ik vind dit wel heel erg makkelijk allemaal.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:26 schreef showtimer het volgende:
[..]
What's up Doug?
[..]
[..]
Verder wel aardig leesvoer.
Die ontwikkeling komt niet door Sky hoor. In sprintritten wordt gecontroleerd wie er precies weg mogen en afhankelijk van de sterkte van die groep krijgen ze 2, 3 of 4 minuten. Waarom doen ze dat? Omdat dat iets minder krachten kost dan groepjes 10+ minuten geven waarna ze er als gekken achteraan moesten gaan rijden of de kopgroep het redde tot de streep, zoals in een vorig tijdperk nogal eens gebeurde. En aan dat gecontroleerde rijden gaat het verbieden van andere dingen ook weinig veranderen, omdat dat nou eenmaal de manier is die de grootste kans op succes biedt en ook nog eens minder krachten kost dan dom eender andere manier van koersen.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:43 schreef Masterminded het volgende:
[..]
Je kunt ook weer doorslaan. In de laatste alinea staat duidelijk dat ze ook andere dingen evalueren dan alleen het aantal deelnemers per ploeg. Ik zou het welhaast de plicht vinden van iedere sportbond om de ontwikkeling van de wedstrijdsituatie te evalueren. Of vind jij het heel gek dat de al zes jaar durende koerssituatie met Team Sky inmiddels zorgwekkende vormen begint aan te nemen?
Het 'probleem' is dat Sky én het meeste geld heeft én hun ploeg bijna volledig inricht op het rondewerk van een week en langer. Er zijn meer ploegen met een flink budget, maar die gaan dan voor een kliekje rond een ronderenner, een kliekje rond een sprinter, een kliekje rond een kasseienspecialist. Bij Sky doen ze weinig tot niets aan het sprintgebeuren en zijn de kopmannen in het voorjaar in eerste instantie dankbare radertjes in het rondewerk.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:51 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik denk dat het grootste probleem de onevenwichtigheid van de ploegen is. Er zijn gewoon te weinig ploegen die het Skyastig kunnen maken. Deze ronde konden eigen alleen Jumbo en Mobistar iets doen. Wat meer concurrentie zou goed zijn. 5 of 6 teams die in de breedte gelijk zijn is veel interessanter.
ze zullen als ploeg in de Vuelta natuurlijk erg aanwezig zijn, maar winnen zie ik niet direct gebeuren. Ik weet niet heel veel van Movistar, maar het komt op mij over als een ploeg waar het vaak net niet is in het rondewerk. Ze lijken de boot gemist te hebben.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:14 schreef wimderon het volgende:
[..]
Het 'probleem' is dat Sky én het meeste geld heeft én hun ploeg bijna volledig inricht op het rondewerk van een week en langer. Er zijn meer ploegen met een flink budget, maar die gaan dan voor een kliekje rond een ronderenner, een kliekje rond een sprinter, een kliekje rond een kasseienspecialist. Bij Sky doen ze weinig tot niets aan het sprintgebeuren en zijn de kopmannen in het voorjaar in eerste instantie dankbare radertjes in het rondewerk.
Vergelijk het met Quick-Step dat bijna niets aan het rondewerk doet en waar de specialisten voor de klassiekers een belangrijke rol invullen in de diverse sprinttreinen. Ook die maken duidelijke keuzes en slagen er met een veel minder budget in dominant te zijn in de klassiekers.
Movistar probeert dan wel weer om bijna alles op het rondewerk te zetten , maar die hebben én geen superbudget én een trident die compleet faalt (waarbij niet uit te sluiten valt dat zij de dominante ploeg gaan zijn in de Vuelta, maar dan klagen we niet, want NIET SKY).
twitter:DeGendtThomas twitterde op dinsdag 31-07-2018 om 17:53:40 Dinner time 🍽 Stage 22 Belgian speciality. https://t.co/w08jceiehs reageer retweet
Friet mag wel langer in vet liggen hoor, nogal geel nogquote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:34 schreef wimderon het volgende:[ afbeelding ]twitter:DeGendtThomas twitterde op dinsdag 31-07-2018 om 17:53:40 Dinner time 🍽 Stage 22 Belgian speciality. https://t.co/w08jceiehs reageer retweet
Zien er net zo slap uit als zijn prestaties in de Tour.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Friet mag wel langer in vet liggen hoor, nogal geel nog
dit vind ik wel een uitstekende samenvatting.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:14 schreef wimderon het volgende:
[..]
Het 'probleem' is dat Sky én het meeste geld heeft én hun ploeg bijna volledig inricht op het rondewerk van een week en langer. Er zijn meer ploegen met een flink budget, maar die gaan dan voor een kliekje rond een ronderenner, een kliekje rond een sprinter, een kliekje rond een kasseienspecialist. Bij Sky doen ze weinig tot niets aan het sprintgebeuren en zijn de kopmannen in het voorjaar in eerste instantie dankbare radertjes in het rondewerk.
Vergelijk het met Quick-Step dat bijna niets aan het rondewerk doet en waar de specialisten voor de klassiekers een belangrijke rol invullen in de diverse sprinttreinen. Ook die maken duidelijke keuzes en slagen er met een veel minder budget in dominant te zijn in de klassiekers.
Movistar probeert dan wel weer om bijna alles op het rondewerk te zetten , maar die hebben én geen superbudget én een trident die compleet faalt (waarbij niet uit te sluiten valt dat zij de dominante ploeg gaan zijn in de Vuelta, maar dan klagen we niet, want NIET SKY).
geluk van Ten Dam is dat hij voorlopig (op zaterdag na) even niks meer op de agenda heeftquote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:11 schreef TheArt het volgende:
Chute in Surhuisterveen met Ten Dam en Sinkeldam. Bij LtD vreest men een sleutelbeenbreuk, terwijl Sinkeldam klaagt over een pijnlijke elleboog.
Kleinere pelotons (35 man) maakt het dus niet veiliger!quote:Op dinsdag 31 juli 2018 20:11 schreef TheArt het volgende:
Chute in Surhuisterveen met Ten Dam en Sinkeldam. Bij LtD vreest men een sleutelbeenbreuk, terwijl Sinkeldam klaagt over een pijnlijke elleboog.
Ik vind dat wel vergeet dat wattagemeters en oortjes ervoor zorgen dat het voor de controlerende ploegen veel makkelijker de indeling van het terughalen of controleren van de kopgroep kunnen organiseren.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:00 schreef wimderon het volgende:
[..]
Die ontwikkeling komt niet door Sky hoor. In sprintritten wordt gecontroleerd wie er precies weg mogen en afhankelijk van de sterkte van die groep krijgen ze 2, 3 of 4 minuten. Waarom doen ze dat? Omdat dat iets minder krachten kost dan groepjes 10+ minuten geven waarna ze er als gekken achteraan moesten gaan rijden of de kopgroep het redde tot de streep, zoals in een vorig tijdperk nogal eens gebeurde. En aan dat gecontroleerde rijden gaat het verbieden van andere dingen ook weinig veranderen, omdat dat nou eenmaal de manier is die de grootste kans op succes biedt en ook nog eens minder krachten kost dan dom eender andere manier van koersen.
Vind je dan dat er een salary cap moet komen? Of wat denk jij dat het beste is om hieraan te veranderen?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:14 schreef wimderon het volgende:
[..]
Het 'probleem' is dat Sky én het meeste geld heeft én hun ploeg bijna volledig inricht op het rondewerk van een week en langer. Er zijn meer ploegen met een flink budget, maar die gaan dan voor een kliekje rond een ronderenner, een kliekje rond een sprinter, een kliekje rond een kasseienspecialist. Bij Sky doen ze weinig tot niets aan het sprintgebeuren en zijn de kopmannen in het voorjaar in eerste instantie dankbare radertjes in het rondewerk.
Vergelijk het met Quick-Step dat bijna niets aan het rondewerk doet en waar de specialisten voor de klassiekers een belangrijke rol invullen in de diverse sprinttreinen. Ook die maken duidelijke keuzes en slagen er met een veel minder budget in dominant te zijn in de klassiekers.
Movistar probeert dan wel weer om bijna alles op het rondewerk te zetten , maar die hebben én geen superbudget én een trident die compleet faalt (waarbij niet uit te sluiten valt dat zij de dominante ploeg gaan zijn in de Vuelta, maar dan klagen we niet, want NIET SKY).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |