abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 29 juli 2018 @ 17:41:58 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180817350
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 16:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Eigen kamer minimaal 12m2, maar ik zou richting 18m2 aanhouden. Met eigen douche/wc eenheid en kitchenette/pantry.
Voor echtparen een suite, mag dan ook wat groter zijn. Denk aan voldoende ruimte voor rollators rond het tweepersoonsbed.
Doe er een of twee logeerkamers bij voor als de familie een keer langs wil komen.
Gezamelijke eetkeuken, grootte afhankelijk van aantal personen in de woongroep. Idem voor de woonkamer die ook gamekamer moet zijn. Qua lay-out wordt het gezien de grondprijs iets met een verdieping, dus zorg voor een lift (waar ook een bed in kan). Gedeelde badkamer, 8 m2, met wat extra luxe (sauna?) en ruimte voor rolstoel/rollator. Bijkeuken of bij de badkamer: 6m2 voor wasmachine, droger, etc, hier moet de hulp ook kunnen strijken.
Misschien extra hokje voor de hulp, omkleden, administratie doen, medicijnen achter slot en grendel. 4m2.
Tuin?
Schuur?
Garage? Chauffeur?
De door jou genoemde m² zijn letterlijk jaren 70, die zijn 20 jaar geleden al verbouwd naar 3=2.... en dat is ook al bijna weer achterhaald.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 29 juli 2018 @ 22:33:28 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180823595
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 17:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

De door jou genoemde m² zijn letterlijk jaren 70, die zijn 20 jaar geleden al verbouwd naar 3=2.... en dat is ook al bijna weer achterhaald.
Dat ligt ook aan de woonvorm. In een bejaardenhuis is je slaapkamer tevens eetkamer, woonkamer en de rest. Hoewel je bij een woongroep ook behoefte hebt aan privacy is het idee dat je veel meer tijd in de gemeenschappelijke ruimte doorbrengt met je medebewoners. Vanzelfsprekend zijn die gemeenschappelijke ruimtes dan veel groter. Hoewel ik er ook vanuit ga dat zo'n groep uit hooguit 10 personen bestaat.
De maten zijn gebaseerd op minimum eisen voor studentenkamers en woonkamers (waar ik nog wat m2 bovenop heb gedaan).
Verder is een woongroep samenwonen met mensen die je kent en vertrouwt, je kunt dus makkelijk een gezamelijke garderobe hebben of een bibliotheek, in plaats van in elk appartement een hal en een boekenkast. Op die manier is het betaalbaar te houden- ook wat betreft schoonmaak.
Tenzij je natuurlijk heel je huisraad mee wil nemen uit nostalgie, dan gaat het niet passen, maar de vraag is of je hoarding belangrijker vindt dan betaalbare zorg op maat.
pi_180824734
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:14 schreef Achterhoker het volgende:
Dat mensen überhaupt zo oud willen worden. Ze mogen mij een spuitje geven als ik niet meer in staat ben om voor mezelf te zorgen.
Ik snap dergelijke uitspraken nooit zo goed. Ik lees ze tegenwoordig steeds vaker (of het komt omdat dergelijke uitspraken mij alleen meer zijn gaan opvallen, dat het persoonlijk is).

Maar ik denk dat dergelijke uitspraken voortkomen uit een maatschappelijke tendens / ideologie / ideaalbeeld waarin 'men' niet meer afhankelijk en/of hulpbehoevend mag zijn ofzo.

Ik vind dat dit richting een "enge" samenleving kan gaan (ik zeg niet dat dit het al is).

Ik verbaas me er ook over, want wat is er nu werkelijk zo erg aan - in bepaalde mate - afhankelijk zijn? We zijn in feite allemaal altijd in bepaalde mate van elkaar afhankelijk.

Uiteraard gaat het wel om de mate waarin. Maar dit wordt zó snel geroepen dat ik enige nuance zelden kan besporen.

Misschien triggerd het mij omdat ik zelf kamp met bepaalde lichamelijke beperkingen waardoor ik in zekere zin ook hulpbehoevend ben. Maar ik heb nooit het gevoel "dat ze mij wel een spuitje mogen geven" en gelukkig ervaren andere mensen die ik ken die kampen met veelal zwaardere beperkingen dit evenmin (al wonen wij geen van allen in een instelling of iets dergelijks).

Maar nogmaals, het gaat mij om het gemak waarmee dit even wordt geroepen en hoe vaak ik dit eigenlijk lees of hoor. Verbazingwekkend vind ik dat dus.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 29 juli 2018 @ 23:46:46 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180824911
Dat is een dubbele, fysieke beperkingen ben ik wel gewend, ook dat ze steeds erger worden.
Maar als ik begin te Alzheimeren dan wil ik dat eigenlijk niet zo ver laten komen dat ik mijn kinderen niet meer herken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 29 juli 2018 @ 23:47:36 #35
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_180824934
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 15:33 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Volgens mij roep je gewoon iets, en heb je hier niet serieus over nagedacht. Gewoon zeggen dat iemand jou een spuitje "mag" geven, dan gaat het natuurlijk nooit gebeuren. Je zult actief zelfmoord moeten plegen.

Volgens mij weet ik dat zelf echt wel beter. Ik heb geen zin om rondgeduwd of gevoerd te moeten worden. Te zijner tijd is er ook wel het een en ander aan regelgeving aangepast.
Fade to Black
pi_180830319
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 17:38 schreef Leandra het volgende:

Geen idee, maar als ik kijk hoe het gros van de huidige FOK!kers in het leven staat geloof ik niet dat ik daar bij in de buurt wil wonen :@
Het genoegen is geheel mijnerzijds. Is je hypotheeklast bijv. al onder de ¤1000,-/maand?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 30 juli 2018 @ 10:42:39 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180830410
quote:
18s.gif Op maandag 30 juli 2018 10:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Het genoegen is geheel mijnerzijds. Is je hypotheeklast bijv. al onder de ¤1000,-/maand?
Nope....
De rente wel, ruim.... maar ik los ook af hè... fors, meer dan de rente.
Mijn aflossing is wel bijna ¤ 1.000 per maand *)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180832103
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 23:46 schreef Leandra het volgende:
Dat is een dubbele, fysieke beperkingen ben ik wel gewend, ook dat ze steeds erger worden.
Maar als ik begin te Alzheimeren dan wil ik dat eigenlijk niet zo ver laten komen dat ik mijn kinderen niet meer herken.
De meeste mensen met alzheimerdementie hebben eerder verpleeghuiszorg nodig dan dat ze hun kinderen niet meer kunnen herkennen.

De kans is ook groot dat je - op het moment dat je je kinderen niet meer herkent - je niet meer goed kan aangeven dat je niet meer wil. En wil je dan nog steeds niet meer?
Ik vind het best een enge gedachte dat mensen euthanasie uitvoeren op basis van een mening die op het moment van uitvoeren niet meer te toetsen valt. Gelukkig is er ook aandacht voor die moeilijke kant van het verhaal, ook door de strafrechtelijke veroordeling van de SO die een wilsonbekwame demente vrouw euthanaseerde.
  maandag 30 juli 2018 @ 21:45:38 #40
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180842831
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 05:32 schreef djh77 het volgende:
Zie ook knarrenhofjes: https://knarrenhof.nl/wat-is-knarrenhof/
Kijk eens aan, die is interessant! Uitstekende post wat mij betreft, met name omdat hier een getal wordt genoemd: "Commerciële partijen bouwen dergelijke projecten vanaf ca ¤ 260.000. Wij realiseerden dit al vanaf vanaf ¤156.000".

Laten we in het midden gaan zitten, twee ton. Dan pak ik de getallen van Lunatiek;
- huishoudelijke hulp 2 uur per week, per uur 25 euro
- verpleegkundige zorg 7 uur per week, per uur 60 euro
- plus iemand die je in geval van nood kunt oproepen, 4 x per jaar, per oproep 300 euro
- bijdrage aan de VvE van zo'n knarrenhofje: schatting 200 euro per maand

Totaal per maand: 400 + 1680 + 100 + 200 = 2380 euro, dus per jaar iets minder dan 29k. Als je je huis hebt afgelost en verkoopt voor een tonnetje of vier, en je hebt een fatsoenlijk pensioen opgebouwd, dan ga je dat wel redden.

Valt me niet tegen.

Dat betekent dat je natuurlijk wél de bovenstaande randvoorwaarden moet rondkrijgen (eigen huis met goede overwaarde, goed pensioen).

Ik wil echt een super lekkere zuster. Wat kost dat extra per uur?

[ Bericht 10% gewijzigd door Hallmark op 30-07-2018 21:54:52 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 30 juli 2018 @ 22:54:39 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180844371
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 12:33 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

De meeste mensen met alzheimerdementie hebben eerder verpleeghuiszorg nodig dan dat ze hun kinderen niet meer kunnen herkennen.

De kans is ook groot dat je - op het moment dat je je kinderen niet meer herkent - je niet meer goed kan aangeven dat je niet meer wil. En wil je dan nog steeds niet meer?
Ik vind het best een enge gedachte dat mensen euthanasie uitvoeren op basis van een mening die op het moment van uitvoeren niet meer te toetsen valt. Gelukkig is er ook aandacht voor die moeilijke kant van het verhaal, ook door de strafrechtelijke veroordeling van de SO die een wilsonbekwame demente vrouw euthanaseerde.
Je moet dat moment dus ook voor zijn, en dat maakt euthanasie bij Alzheimer/dementie zo lastig, want dan ben je in principe nog vrij goed.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180845758
Ik vraag mij wel eens af wat het zou kosten om een aangepaste vorm van het bejaardenhuis zoals we dat voorheen kenden te exploiteren.
Dan bedoel ik gewoon het verhuren van zelfstandige woonunits / kleine flat in een groter gebouw voor de specifieke doelgroep 60+. Men kan daar dan vrijwillig kan gaan wonen/huren.

Zorg kan gewoon 'aan huis' komen zoals dat nu op de divere woonadressen van de ouderen woont (kan alleen mogelijk efficienter worden doordat bijv. voor het rondje steunkousen niet van adres naar adres gereisd hoeft te worden).

Maaltijden kun je zelf bereiden in je eigen keuken, je kunt bij elkaar gaan eten, of iets te eten laten bezorgen. Als dat commercieel interessant is voor een ondernemer, kan die inpandig vanaf 17.00 uur misschien maaltijden gaan verkopen in het wooncomplex?

Wordt het noodzakelijk intensievere zorg te krijgen (of is opname in een verpleeginrichting aan de orde), dan zijn daar nu al regels en constructies voor.
De huur in het wooncomplex kan dan opgezegd worden.

-Voor ouderen veiliger, gezelliger?
-Goede reden om het huidige (te grote?) huis te verkopen of de huur op te zeggen zodat er meer grote woningen vrij komen?
  dinsdag 31 juli 2018 @ 04:40:54 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180847274
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 21:45 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Kijk eens aan, die is interessant! Uitstekende post wat mij betreft, met name omdat hier een getal wordt genoemd: "Commerciële partijen bouwen dergelijke projecten vanaf ca ¤ 260.000. Wij realiseerden dit al vanaf vanaf ¤156.000".

Laten we in het midden gaan zitten, twee ton. Dan pak ik de getallen van Lunatiek;
- huishoudelijke hulp 2 uur per week, per uur 25 euro
- verpleegkundige zorg 7 uur per week, per uur 60 euro
- plus iemand die je in geval van nood kunt oproepen, 4 x per jaar, per oproep 300 euro
- bijdrage aan de VvE van zo'n knarrenhofje: schatting 200 euro per maand

Totaal per maand: 400 + 1680 + 100 + 200 = 2380 euro, dus per jaar iets minder dan 29k. Als je je huis hebt afgelost en verkoopt voor een tonnetje of vier, en je hebt een fatsoenlijk pensioen opgebouwd, dan ga je dat wel redden.

Valt me niet tegen.

Dat betekent dat je natuurlijk wél de bovenstaande randvoorwaarden moet rondkrijgen (eigen huis met goede overwaarde, goed pensioen).

Ik wil echt een super lekkere zuster. Wat kost dat extra per uur?
Ik ben er niet zeker van of dat bedrag per wooneenheid is. Zo ja, dan kan het vele malen goedkoper.
Hoewel het ook de vraag is in hoeverre de woningen/woonunits moeten worden aangepast aan intensieve zorg en diverse handicaps. Voorbeeld: als er een verdieping is, moet je minstens twee grote liften hebben, of ga je bedlegerige ouderen toch naar een verpleeghuis sturen? Zo kun je ook denken aan een alarmsysteem zoals dat nu in toiletten voor gehandicapten is. Bouwen voor ouderen is bovendien een vak apart.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 07:50:23 #44
64792 Mryc
play me one more song
pi_180848376
www.knarrenhof.nl is wel een interessant voorbeeld
pi_180850932
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 04:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ben er niet zeker van of dat bedrag per wooneenheid is. Zo ja, dan kan het vele malen goedkoper.
Hoewel het ook de vraag is in hoeverre de woningen/woonunits moeten worden aangepast aan intensieve zorg en diverse handicaps. Voorbeeld: als er een verdieping is, moet je minstens twee grote liften hebben, of ga je bedlegerige ouderen toch naar een verpleeghuis sturen? Zo kun je ook denken aan een alarmsysteem zoals dat nu in toiletten voor gehandicapten is. Bouwen voor ouderen is bovendien een vak apart.
Het lastigste is ook om voor je eigen toekomst te bouwen, maar daarna moet het ook nog bruikbaar zijn.
Wil je alle woningen alle voorzieningen geven? Of denk je aan een doorschuifsysteem met verschillende typen afhankelijkheid? Hoe bepaal je wie een nieuwe bewoner wordt bij overlijden? Mag je daar eisen aan stellen?
Ben je zo geen instelling met alle wettelijke eisen van dien?
Mooi plan maar ingewikkeld hoor.
pi_180875350
Missschien kan men (voormalige) asielzoekersterreinen ombouwen tot Knarrenhofjes?

De aansluitingen voor water e.d. liggen daar al. Er zijn gemeenchappelijke ruimtes e.d.
Die centra liggen vaak niet in/bij een stadshart maar dat kan geregeld worden met gezamenlijk vervoer, OV of vrijwilliger? Of (mobiele) winkels die het centrum aandoen op gezette tijden met voor de doelgroep relevante artikelen: kleding, schoenen, brillen, etc.

Ik ken de kwaliteit van die huidige woningen niet, maar misschien zijn die ook zó te gebruiken - en dan ouderen in de gelijkvloerse woningen en jongeren/studenten (zonder kinderen?) in de woningen die op de 1e etage liggen?

De woningen kunnen gewoon verhuurd worden door de gemeente met de keuze voor een extra abonnement op een huismeester die allerlei hulp coördineert zoals het inschakelen van reguliere hulp/zorgverlening of (tegen betaling door de huurder) vertrouwde klusjesmannen e.d.
pi_180875833
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 14:29 schreef Vermar het volgende:
Missschien kan men (voormalige) asielzoekersterreinen ombouwen tot Knarrenhofjes?
Meestal zijn dat prefab woningen/eenheden die direct na vertrek van asielzoekers, worden ontmanteld. Vaak ook met trappen (één hoog) en geen overige voorzieningen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180880751
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 14:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Meestal zijn dat prefab woningen/eenheden die direct na vertrek van asielzoekers, worden ontmanteld. Vaak ook met trappen (één hoog) en geen overige voorzieningen.
Maar de leidingen liggen er al.
En de opzet van de bouw heeft vaak iet weg van een 'klein dorpje'.
Er zijn algemene ruimtes die kunnen dienen als praktijk voor fysiotherapie ouderen, gemeenschapshuis, gezamenlijke hobby, etc.

Het feit dat die woningen nu ontmanteld worden na vertrek van de asielzoekers, zegt op zich toch niets over het eventuele latere (mogelijke) gebruik van die woningen en/of de mogelijkheid van herbouw door middel van gelijkvloerse wooneenheden op dat terrein?

Overigens is daar ongetwijfeld al eens eerder over nagedacht en er zullen wel redenen zijn waarom dit niet gebeurd.
Evenals het beschikbaar stellen (voor verhuur open stellen) van woonunits in voormalige bejaardenhuizen.
Dus er zal wel een andere reden achter ziten: vermoedelijk draait de economie beter (doen 'we' het voor Brussel beter) als ouderen angstig en alleen in hun eigen 'vertrouwde huis' achter moeten blijven zonder enig gevoel van bescherming en met een gemeente die probeert te bezuinigen op ieder uurtje zorg.
pi_180881836
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 19:32 schreef Vermar het volgende:
1)
Maar de leidingen liggen er al.
En de opzet van de bouw heeft vaak iet weg van een 'klein dorpje'.
Er zijn algemene ruimtes die kunnen dienen als praktijk voor fysiotherapie ouderen, gemeenschapshuis, gezamenlijke hobby, etc.

Het feit dat die woningen nu ontmanteld worden na vertrek van de asielzoekers, zegt op zich toch niets over het eventuele latere (mogelijke) gebruik van die woningen en/of de mogelijkheid van herbouw door middel van gelijkvloerse wooneenheden op dat terrein?
2)
Evenals het beschikbaar stellen (voor verhuur open stellen) van woonunits in voormalige bejaardenhuizen.
1) Leidingen worden bij het AZC amoveren ook weggehaald, grond wordt schoon en leeg opgeleverd. Wij hebben voor een AZC gewoond en de gemeentelijke besluitvorming, de commotie, de opbouw, het volstromen, binnen 2 jaar weer leegstromen en de ontmanteling resp. leeghalen van de ondergrond, meegemaakt. Vaak staan die AZC-units op gepachte of gehuurde grond van een projectontwikkelaar en lopen de kosten gewoon door als 'n gemeente ze leeg laat staan.

2) Dat is een ander soort van bouwen en gebouwen, bovendien vaak middenin een woonwijk. Overigens worden die leegkomende bejaardenunits hier in de Zaanstreek veel gebruikt om psychiatrische patiënten van intra- naar extramuraal te plaatsen. Ook weer goedkoper dan ze in een psychiatrisch ziekenhuis te consolideren.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 01-08-2018 20:41:23 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 1 augustus 2018 @ 22:29:20 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180884648
Een AZC is veel te grootschalig hiervoor. Om het idee van zelfstandig wonen te houden moet je niet meer dan 12 personen of wooneenheden hebben. Daarna wordt het massaal en onpersoonlijk.
pi_180885339
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 22:29 schreef Lunatiek het volgende:
Een AZC is veel te grootschalig hiervoor. Om het idee van zelfstandig wonen te houden moet je niet meer dan 12 personen of wooneenheden hebben. Daarna wordt het massaal en onpersoonlijk.
Ook dat. Die snel-uit-de-grond-gestampte AZC's lopen van een par honderd, tot wel 1000 bewoners (bij Assendelft gezien)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 2 augustus 2018 @ 15:58:35 #52
3542 Gia
User under construction
pi_180899108
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 05:32 schreef djh77 het volgende:
Zie ook knarrenhofjes: https://knarrenhof.nl/wat-is-knarrenhof/
Leuk!
Bij ons tegenover gaat men dit bouwen:
https://www.residentieacuut.nl/
Schijnt iets van 3400 per maand te kosten, voor 2 kamertjes. Maar wel inclusief alles, eten, drinken, zorg, g/w/l en huur.

Ik had zelf het idee om in een groep 55+ woningen, één woning te verhuren aan een 55+ verzorgende, die dan de dagelijkse zorg voor zijn/haar buren op zich neemt, in loondienst van een zorginstelling. Dat scheelt het racen van de ene naar de andere hulpvrager, steunkousje hier, pilletje daar, douchebeurt enz... Tevens is er dan iemand dichtbij als er 's nachts iemand onwel wordt.
Uiteraard moet die verzorgende ook vrije tijd hebben, dus kan het voorkomen dat de telefoon doorgeschakeld wordt naar de zorginstelling en dat er dan toevallig een keer iemand anders komt. Maar verder lijkt me dat een redelijk alternatief.

Mijn moeder woont in zo'n buurtje van zo'n 30 seniorenwoningen, met tuin. Ze is 78 en heeft steeds vaker zorg nodig. Mijn zus is zo'n 55+ verzorgende die dit, bijvoorbeeld, zou kunnen doen. Heeft zij meteen woonruimte voor haar oude dag en de mensen 9 van de 10 keer hetzelfde gezicht over de vloer.

Maar verder ben ik van mening dat men nooit de bejaardenwoningen, met aanleunwoningen, op had moeten doeken. "Mensen willen langer zelfstandig wonen." Dat kon met die aanleunwoningen ook, en in elk geval samen.
Mensen die alleen zijn, zoals mijn moeder, zijn beter af in een bejaardenwoning met een gezamelijke huiskamer, samen Kerst of eens een keer een uitvoering van een of ander koor. Samen een kaartje leggen of gewoon roddelen over vroeger.
De meeste kinderen hebben fulltime banen en kunnen de zorg voor ouders (en hun huis) er niet bij hebben. Meestal hebben die kinderen ook nog eens zelf studerende kinderen, wat al heel wat druk op zo'n gezin legt.
pi_180900211
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 15:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Leuk!
Bij ons tegenover gaat men dit bouwen:
https://www.residentieacuut.nl/
Schijnt iets van 3400 per maand te kosten, voor 2 kamertjes. Maar wel inclusief alles, eten, drinken, zorg, g/w/l en huur.
Ziet er leuk uit ja. Helaas is de boel nog niet altijd goed geregeld qua zorg op dit soort particuliere instellingen.
Ook zeggen ze wel zo mooi alles geregeld voor 3400, maar als je dan een WLZ indicatie krijgt komt daar dan toch je eigen bijdrage bij. Dan kan het flink aantikken.
  vrijdag 3 augustus 2018 @ 07:49:26 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180911499
Ik denk dat een groep van 75+ers nog goed zelfredzaam kan zijn omdat ze elkaar kunnen helpen. Daar is alleen 24-uurs zorg nodig als er heel ernstige gezondheidsproblemen zijn. In je eentje wordt het lastig, maar een partner kan al heel veel doen (dat zie ik bij mijn ouders en hun leeftijdsgenoten), in een vertrouwde groep nemen medebewoners die zorgende rol van een partner over, bij vrijgezellen of weduwen/weduwnaars.
Als er veel meer zorg nodig is, draagt zo iemand niks meer bij aan de groep, maar vraagt wel heel veel zorg, dan is een verpleeghuis beter. Tenzij je dit plan meer als particulier verpleeghuis ziet.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 13:21:38 #55
3542 Gia
User under construction
pi_180938926
quote:
1s.gif Op donderdag 2 augustus 2018 16:59 schreef MevrouwPuff het volgende:

Ziet er leuk uit ja. Helaas is de boel nog niet altijd goed geregeld qua zorg op dit soort particuliere instellingen.
Ook zeggen ze wel zo mooi alles geregeld voor 3400, maar als je dan een WLZ indicatie krijgt komt daar dan toch je eigen bijdrage bij. Dan kan het flink aantikken.
Een fikse eigen bijdrage is toch niet erg? Dat geld ben je anders ook kwijt als je (semi) zelfstandig woont. Ze hoeven geen eten te kopen, geen gwl, geen extra zorgkosten. All-inclusive.
Enige waar mensen nog zelf geld nodig hebben is voor een drankje voor bezoek, een uitje en kleding. Maar wat verslijten oude mensen nog aan kleding? Kunnen ze echt jaren mee doen.

Lijkt mij voldoende dat alleenstaanden zo'n 800 p.m. vrij te besteden hebben en een stel pakweg 1200. Rest van het inkomen mag dan allemaal eigen bijdrage zijn. Of dat nou 300 euro is, of 1200 euro.
pi_180938997
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 13:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Een fikse eigen bijdrage is toch niet erg? Dat geld ben je anders ook kwijt als je (semi) zelfstandig woont. Ze hoeven geen eten te kopen, geen gwl, geen extra zorgkosten. All-inclusive.
Enige waar mensen nog zelf geld nodig hebben is voor een drankje voor bezoek, een uitje en kleding. Maar wat verslijten oude mensen nog aan kleding? Kunnen ze echt jaren mee doen.

Lijkt mij voldoende dat alleenstaanden zo'n 800 p.m. vrij te besteden hebben en een stel pakweg 1200. Rest van het inkomen mag dan allemaal eigen bijdrage zijn. Of dat nou 300 euro is, of 1200 euro.
maar je zegt net dat het sowieso al ¤3400 kost en daar komt dan nog een eigen bijdrage via de WLZ bovenop. Wat voor inkomen denk je dat mensen hebben als je naast die ¤3400 nog ¤800 vrij te besteden moeten hebben en dan dan nog eigen bijdrage moeten betalen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')