waar concluderen we dat uit?quote:Op zondag 29 juli 2018 12:28 schreef Loekie1 het volgende:
Dus we kunnen concluderen dat dit klopt:
Afgezien van Viettnamezen, lopen er geen gekleurde mensen rond in Praag en Warschau.
Das in principe onzin.quote:Op zondag 29 juli 2018 10:32 schreef Tem het volgende:
[..]
Inderdaad, een minister van BuZa moet geen andere landen tegen zich in het harnas jagen....
Waarom alleen een filter op gebied van herkomst? Waarom niet op sociale "klasse", opleidingsniveau, werkervaring, etc?quote:Op zondag 29 juli 2018 12:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Zijn die niet gekleurd genoeg ofzo?
Kijk, ik ben het niet geheel oneens met jouw invulling van de woorden van Blok. En misschien heb je daarmee (met je vorige post) ook wel gelijk.
In een ander topic heb ik naar de criminaliteitsstatistieken gekeken en het is gewoon overduidelijk dat mensen uit Afrika, uit het Midden-Oosten en uit het Caraïbisch gebied veel crimineler zijn dan Nederlanders, andere westerlingen, Aziaten en Zuid-Amerikanen.
Maar ja, het voelt zo racistisch om dat openlijk te benoemen. Om daarmee in het reine te komen kun je dan bijv. ervoor kiezen om voor de optie "iedereen is welkom" te gaan. Of je doet dus zoals Blok, en maakt er een kwestie van autochtone Nederlanders vs. al het andere van. Maar dat doet geen recht aan de werkelijkheid en zet ook mensen en groepen in een negatief daglicht die niks verkeerd hebben gedaan.
Kijk maar naar Zwitserlandquote:Op zondag 29 juli 2018 11:24 schreef Montagui het volgende:
Blok zegt eigenlijk dat er culturen zijn die met bepaalde andere culturen niet samen kunnen leven. Lijkt me een vrij algemene juiste conclusie. Er zijn nou eenmaal culturen die flinke andere normen en waarden hebben t.o.v. andere culturen. Niet raar dat wanneer die culturen op een klein lapje grond samenleven dat dat botst.
Heb je daar de belastingfraude meegewogen?quote:Op zondag 29 juli 2018 12:25 schreef Igen het volgende:
[..]
In een ander topic heb ik naar de criminaliteitsstatistieken gekeken en het is gewoon overduidelijk dat mensen uit Afrika, uit het Midden-Oosten en uit het Caraïbisch gebied veel crimineler zijn dan Nederlanders, andere westerlingen, Aziaten en Zuid-Amerikanen.
Nooit gehoord dat uitzonderingen de regel bepalen?quote:Op zondag 29 juli 2018 12:36 schreef riazop het volgende:
[..]
Kijk maar naar Zwitserland
wat een chaos en armoede...
Hier is een zwarte man...quote:Op zondag 29 juli 2018 12:14 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
En hoe zit het met andere kleurlingen? Waarschijnlijk bedoelt Blok geen Vietnamezen maar Afrikanen.
Als er heel veel uitzonderingen zijn is er geen regel meer?quote:Op zondag 29 juli 2018 12:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nooit gehoord dat uitzonderingen de regel bepalen?
Die gegevens zijn vaak alleen voor enkele heel grove herkomstgroeperingen beschikbaar (turks/marrokaans/surinaams/antilliaans/overig niet-westers/westers) dus daar heb je niks aan.quote:Op zondag 29 juli 2018 12:35 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarom alleen een filter op gebied van herkomst? Waarom niet op sociale "klasse", opleidingsniveau, werkervaring, etc?
Lijkt me even relevant al dan niet revanter...
quote:Op zondag 29 juli 2018 12:28 schreef Loekie1 het volgende:
Dus we kunnen concluderen dat dit klopt:
Afgezien van Viettnamezen, lopen er geen gekleurde mensen rond in Praag en Warschau. Of het is een beetje waar en dan overdrijft Blok. Waar zijn de cijfers? Daar ben ik wel benieuwd naar. Journalisten zouden daar hun energie in kunnen stoppen ipv uren op de radio spenderen over dat het niet kan wat Blok zegt.
Kortom, de bewering dat je als gekleurde in Praag in elkaar geramd wordt en het niet langer dan een week volhoudt lijkt me niet waar.quote:THE BLACK EXPERIENCE IN THE CZECH REPUBLIC
In the past 20 years, the number of foreigners living in the Czech Republic has increased dramatically as a consequence of the opening of the Iron Curtain. Still, the country is far from being as diverse as most other European nations, for example France or Germany, and the vast majority of the Czech population remains Caucasian. During communism, the few black people who lived here stuck out like a sore thumb. Nowadays, their number has of course increased, but the size of the black community is still quite small.
In this episode of Czech Life, we talk to three blacks who live in the Czech Republic about their experiences, if they have ever felt discriminated against here and how they perceive the country.
Our first interviewee is Martin Kří¸, the son of a Czech mother and an African father, who was born and raised here, and remembers being pretty much the only black child in his native Teplice.
“I really did not feel so different growing up, because a lot of Roma and Vietnamese lived in that area, in Northern Bohemia, at the time. But in the 1980s, we moved to Prague and at that time, the population was practically exclusively white.”
Martin Kří¸, who runs an NGO called čokoládové děti, or chocolate children, says that he has rarely encountered direct racism. But Czechs, he says, are quite conservative and do not regard being different as positive, which can be a problem. His NGO aims to help black and Asian children in orphanages across the country.
Our second guest is Tinuola Awopetu. She has lived in the Czech Republic for over five years. The daughter of a diplomat, she was actually born in China, later lived in her family’s native Nigeria and eventually moved to the United States, to New York City, with her parents and siblings. She first came to the Czech Republic on a birthday trip.
“I have to admit that prior to that first trip I did not know about Central and Eastern Europe. I had a preconceived notion of what a former communist country would look like. Grey, blocky, depressing. Which is exactly what it looked like when I first landed here that day in January. Very cold, very gray and people were staring at me rather strangely. At the time, 2006, there weren’t a lot of black people walking around. So I was a bit apprehensive but people were polite, distant. And then I met this other person…. and…. Let me put it this way: Love can motivate people in the strangest ways, so a couple of months later, I was considering moving here.”
Once she had settled in the Czech Republic, Tinuola also started a blog titled “Black Girl in Prague” – though she says that recently, she has been focusing more on other projects. So what is it like to be a black girl in Prague?
“What is it like to be a black girl in Prague? The interesting thing is, I don’t see my color. I grew up in Nigeria, surrounded by other black people. So color was not an issue. Of course, when I went to a foreign country, I noticed that I was different. But in my consciousness, my skin tone was never a prominent or all-consuming thing.
“When we moved to America, my family and I, I actually became aware of this racial consciousness, the color of one’s skin having an impact on how you are perceived or treated. And I had to grapple with that for quite a time. And ironically, coming to the Czech Republic, where I am distinctly in the minority, I’m not sure how that happened, but I don’t often think about my skin color.”
I asked Tinuola if she has ever encountered outright racism in the Czech Republic and if it does happen that people stare at her in the streets or on public transport.
“I would think it’s more of an aesthetic. People look at me because I look different. I wouldn’t say that I have been treated differently because I am black. I am not aware of that. I take the position that I am not Czech. I am an English-speaking foreigner. So that affects my interaction with Czechs much more. Every once in a while I get stared at, but treated differently, I am not so sure…”
While she does remember two incidents when she felt discriminated against here – once a man yelled a racial slur at her on the street and another time a saleswoman at a well-known American-run store in Prague ignored her completely as she was placing an order and addressed her friend instead – but overall, Tinuola says that racism has not been an issue for her during her time in the Czech Republic. So does she feel fully integrated into Czech society?
“I wouldn’t even consider myself all that integrated, because my life is still restricted to what some of my friends have called the expat ghetto, mostly due to the language barrier. I interact with other international people and the thing we have in common is that we are not Czech and communicate in English. The language continues to make it a challenge to really understand the culture. Even after three or four years of Czech lessons, a lot of nuances completely go over my head. The Czech friends I have are also quite international, a lot of them have studied abroad or travelled a lot, so they also have a different perspective. So what real Czech culture is or what it means to be really Czech, I’m not sure I’m there.”
Tinuola, though she has lived here for more than five years, is not a hundred percent sure whether she would like to settle down in the Czech Republic.
“I didn’t think I would be here that long. It has been five-and-a-half years, and when I came here, I thought I’d be here for six months to a year. What I appreciate about the Czech Republic and living in Prague is the quality of life. It is far better and more attractive than what I have had in New York. That is what has kept me here this entire time. I am assuming I will continue enjoying this lifestyle, and in that case, I would stay here or go somewhere similar.”
Our third interviewee in this episode of Czech Life is Bernard Tecquim – though he actually goes by his last name, Tecquim. He moved to the Czech Republic from his native Ivory Coast to study in 1998, on a Czech government scholarship. What did he know about the country prior to moving here?
“Before I came, I tried to study and read some books about the Czech Republic, because I was applying to a scholarship to go there. And I knew the country from their performance in the Europe Cup, in soccer, so I knew a little about it. But when I was looking to buy a plane ticket, the people from the airline were not talking well of the Czech Republic. They said it was in the East and close to Moscow, that it is communist. So that was not so encouraging but I was also curious.”
Photo: European Commission
Photo: European Commission
Tecquim says that he has also been spared any harsh discrimination and overall, finds Czech people quite tolerant. Sometimes, he says, older people will stare at him in the metro or avoid sitting next to him. While that is unpleasant, Tecquim believes it is not so much related to actual racism but rather to the fact that the majority of Czech senior citizens grew up without ever seeing a black person.
Since having moved here in 1998, Tecquim has become fully settled down. He is married to a Czech woman and, after 11 years of living here, has even become a Czech citizen himself. Of course, the culture has rubbed off on him.
“To tell you the truth, I cannot live somewhere for 13 years without adopting. And even if I don’t realize it all the time, I do sometimes stop and think: I’m Czech. For example when I go back to Africa on holiday. I like being on time, and now I don’t like how noisy Africa is. Cars driving everywhere, that annoys me. I felt that it was so disorganized. And also, that people spend a lot of time solving issues that are not important, total nonsense.”
What are some of the areas where he feels things are better in his native country?
“What I like in Africa? How warm people are and that they stick together. Here, you sometimes see 80-year-old women doing their own shopping. That does not happen in Africa, there, the grandchildren shop for their grandparents, and grandma and grandpa stay at home. So that is one thing about Africa that I find positive.”
And, by contrast, which things does he really enjoy about the Czech Republic?
“What I like here is the good infrastructure, health insurance, the roads, and those are the main things that I perceive as positive and think we should improve in Africa.”
http://www.radio.cz/en/se(...)n-the-czech-republic
Nee.... Blok had het niet over bepaalde afkomsten, maar over het samenleven van diverse afkomsten.quote:Op zondag 29 juli 2018 11:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Bepaalde/Culturen op zich....tomeeeto/tomaaaato
Het idee blijft hetzelfde.
Dat is ook absurd. Maar nog absurder is het om elk samenleven van diverse mensen niet vreedzaam te achten en dat hij geen multiculturele samenleving kent waar de oorspronkelijke bevolking nog bestaat. ( hij was een beetje dom en vergat dat leuke landje Nederland)quote:Natuurlijk zijn er culturen (meestal die wat op elkaar lijken) waarbij het samenleven geen echt probleem blijkt te zijn, maar ontkennen dat er wel culturen zijn waardoor hetgeen gebeurt wat Blok beweert is natuurlijk absurd.
Informatief artikel. Na een maand gekakel eindelijk een inhoudelijk stuk.quote:
Ik woon in "zo'n Oostblokland" en had je dit ook wel kunnen vertellen. Misschien dat mensen als Blok gewoon wat meer bij de feiten moeten blijven ipv dat populair geblaat.quote:Op zondag 29 juli 2018 13:13 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Informatief artikel. Na een maand gekakel eindelijk een inhoudelijk stuk.
Heel treurig dat de hele media bij elkaar misschien wel drie dagen tijd verspild met het vingertje opsteken, tijd die ook besteed kan worden aan inhoudelijke programma's op radio en tv. Bijvoorbeeld interviews met gekleurde mensen in Praag en Warschau! Kom er maar eens op.
quote:Vorige maand deed minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok (VVD) een aantal controversiële uitspraken op een bijeenkomst voor ambtenaren in den vreemde. Naar bekend patroon volgden voorspelbare reacties van zowel links als rechts. Daarnaast verscheen een derde soort reacties.
Prikkelen
“De recente uitspraken van Stef Blok, maar ook beweringen van andere politici voeden racistische onderstromen in onze maatschappij.” Zo begint de open brief aan politici op www.degoedezaak.org, de website van een zelfverklaarde “progressieve burgerbeweging.” De brief is afgedrukt in De Volkskrant en inmiddels ondertekend door zo’n 2.500 personen.
Het is een bekend patroon in ons land: klinkt er kritiek op het ideaal van de multiculturele samenleving, dan volgt een ‘debat’ gedomineerd door twee soorten reacties. Enerzijds wordt geschokt gereageerd, wordt uiting gegeven aan verontwaardiging, en wordt spijtbetuiging geëist; anderzijds wordt geroepen dat de kritiek ‘de waarheid’ is die niet verteld mag worden.
Nu ging het in het geval van Blok niet louter om kritiek op multiculturalisme. Althans, Blok haalde er uiterst controversiële zaken bij, zoals opperen dat genetica een rol zou spelen. Ook kreeg hij kritiek omdat hij als minister uit zijn rol viel. Blok reageerde per Kamerbrief: zijn doel was om “te prikkelen” en “een open uitwisseling” over multiculturalisme te stimuleren.
Volwassen
Het bekende patroon volgde. Het Algemeen Dagblad meldt bijvoorbeeld dat een grote groep D66-leden “oprechte excuses” eist. Een van hen, Maurice Pahladsingh, zegt dat Blok “een groot gevoel van verdriet en ook boosheid losgemaakt” heeft. Op www.degoedezaak.org wordt gesproken van “witwassen van racisme” en verschijnt bovengenoemde open brief.
Die brief is een oproep om uitingsvrijheid te beperken. Uitingsvrijheid is een kernwaarde van onze democratie. Argumenten die de open brief geeft voor die vergaande inperking zijn onder andere dat Bloks uitspraken racistische onderstromen “voeden” en dat ze “onze vreedzame samenleving onder druk” zetten. Voor die stellingen wordt geen enkel bewijs aangedragen.
Even weinig bewijs is er voor veel van de beweringen van Blok. Die worden niettemin omarmd door commentatoren aan Bloks zijde van het politieke spectrum. Ronald Buijt, ex-fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam, schrijft in NRC Handelsblad dat Blok “gewoon gelijk” heeft. Hij spreekt van een “heksenjacht” en een “publieke executie die angst zaait.”
Grote woorden, feitenvrije meningen, hoogoplopende emoties. Zoals journaliste Fidan Ekiz in haar Algemeen Dagblad-column schrijft: “Het lukt ons in Nederland maar niet om volwassen met elkaar te praten” over hoeveel immigratie en diversiteit we willen. Wel kwam onlangs een derde soort reactie op, afkomstig van een politiek initiatief genaamd ‘Vrij Links.’
Fout en lui
Vrij Links pleit voor “vrij en onbelemmerd debat” – met niet groepen als uitgangspunt, maar individuen. “Groepsdenken splijt het land,” zo begint het Manifest Vrij Links, gepubliceerd in De Volkskrant van 18 mei. “Nationalistisch rechts laaft zich aan nationaalromantiek en regressief links antwoordt met het al even weinig verbindende verhaal van identity politics.”
Wat betekent dit voor het multiculturele ideaal? Schrijver Erdal Balci op Twitter: “Het multiculturele gedachtegoed functioneert nu als de pakezel van de etnische, de religieuze en de nationalistische agenda. Gaat ten koste van onze beschaving. In een beschaafde maatschappij staat de emancipatie van het individu centraal, niet het overleven van culturen.”
Balci’s tweet werd door filmmaker Eddy Terstall, initiatiefnemer van Vrij Links, geprezen als “een rake en zeer verstandige rationele opmerking.” Ook leverde het “gesprek” naar aanleiding van het manifest, op 22 mei op het Amsterdamse podium De Balie, veel kanttekeningen op bij het reilen en zeilen van de multiculturele samenleving in ons land.
“De Marokkaan” wordt “vaak aangesproken als groep” via een imam – en niet als individu, zo werd opgemerkt. Boris van der Ham, voorzitter van het Humanistisch Verbond: “Als blanke jongetjes in Amsterdam zich misdragen gaan ze de voorzitter van het Humanistisch Verbond ook niet bellen. Op die manier doen we dat wel bij minderheden. Dat is fout en lui.”
Zwartmaken
Terug naar Blok en zijn opmerkingen. Hogeschooldocent Gert Jan Geling schrijft in Trouw: “In plaats van nu alleen maar ‘foei’ roepen over wat Blok zegt, zou de discussie eigenlijk meer moeten gaan over hoe migratie en diversiteit liberale democratieën en verzorgingsstaten onder druk zetten en hoe we hier als samenleving het beste mee om kunnen gaan.”
In lijn met Ekiz karakteriseert Geling “het debat” als “oppervlakkig, sterk gepolariseerd, gekenmerkt door politieke correctheid en het zwartmaken van de tegenstander.” Blies Blok dat belangrijke debat nieuw leven in? “Indien dat het resultaat zal zijn van de uitspraken van Stef Blok kunnen we concluderen dat de beste man toch nog iets goed heeft gedaan.”
Iets goeds, voor zover het resulteert in “vrij en onbelemmerd debat.”
“In lijn met Ekiz karakteriseert Geling “het debat” als “oppervlakkig, sterk gepolariseerd, gekenmerkt door politieke correctheid en het zwartmaken van de tegenstander.” Blies Blok dat belangrijke debat nieuw leven in? “Indien dat het resultaat zal zijn van de uitspraken van Stef Blok kunnen we concluderen dat de beste man toch nog iets goed heeft gedaan.” “quote:Op dinsdag 31 juli 2018 09:07 schreef Oostwoud het volgende:
Mooie column van Joost van Spanje op TPO.nl. De column geeft in grote lijnen wel weer hoe ik over deze kwestie denk.
[..]
Volgens mij dat laatste, hoezo?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 18:59 schreef Loekie1 het volgende:
Zei hij nu 'multiculturele samenleving die vreedzaam is bestaat niet' of met daaraan toegevoegd 'waar de oorspronkelijke bewoners nog zijn'?
Op radio 1 werd in het citaat het laatste weggelaten, vanochtend om 10.45 uur.quote:
Leuk artikel. Maar ik vraag me af, zou je deze mensen volledig geintegreerd kunnen noemen? Wellicht alleen de laatste persoon.quote:Op zondag 29 juli 2018 12:48 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
Kortom, de bewering dat je als gekleurde in Praag in elkaar geramd wordt en het niet langer dan een week volhoudt lijkt me niet waar.
Moet dat dan?quote:Op dinsdag 31 juli 2018 19:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk artikel. Maar ik vraag me af, zou je deze mensen volledig geintegreerd kunnen noemen? Wellicht alleen de laatste persoon.
Nee, maar ik vroeg het me gewoon af in het licht van dit topic.quote:
Dat is ook een fabel.quote:Op dinsdag 31 juli 2018 21:17 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Moet dat dan?
Dat is ook zo'n aanname die figuren als Wilders tot feit bombarderen.
Niet volledig geïntegreerd staat niet gelijk aan rellende moslims/immigranten
Ook staat het niet gelijk aan Chinezen die puur en alleen bij hun eigen groep blijven.
Wat betreft de rellende moslims/immigranten, die moet je inderdaad niet hebben, die helpen de samenleving om zeep.
Wat betreft groepen die een goede bijdrage leveren aan de samenleving, zich aan de regels houden, etc. maar gedeeltelijk of helemaal niet geïntegreerd zijn hoeft helemaal niks mis te zijn. Vaak zullen hun volgende generaties beter integreren en gezien hun goede positie in de samenleving komen ze vaak sowieso goed terecht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |