FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Klarna (?) vraagt om inloggegevens bank?
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 18:21
ZVyakjK.png

Ik wil ergens m'n tegoed opwaarderen en word doorgestuurd naar Klarna. Ik moest daar mijn Nederlandse bank kiezen. Ik kies voor ASN, maar in plaats van dat ik doorgestuurd word naar de site van ASN krijg ik bovenstaand inlogformulier op de site van Klarna te zien.

Natuurlijk vul ik dat niet in, maar dit is toch raar? Klarna lijkt een hele grote speler te zijn. Iemand die hier enige kennis over heeft die hier iets over kan zeggen? Voor de andere banken is het trouwens hetzelfde, ook daar word je geacht codes achter te laten (pinpasnummers, inlognamen, etc).
Lunatiekzaterdag 28 juli 2018 @ 18:25
Je moet een account bij Sosoft hebben?
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 18:26
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:25 schreef Lunatiek het volgende:
Je moet een account bij Sosoft hebben?
Geen idee, maar bij Rabo vraagt ie om pasnummer etc. Dus denk niet dat het daar om gaat.
Hallojozaterdag 28 juli 2018 @ 18:28
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:26 schreef Faux. het volgende:

[..]

Geen idee, maar bij Rabo vraagt ie om pasnummer etc. Dus denk niet dat het daar om gaat.
Als je me even je pincode geeft kan ik het wel even voor je uitzoeken.
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 18:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:28 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Als je me even je pincode geeft kan ik het wel even voor je uitzoeken.
Klarna wil daar ook heel graag m'n pincode voor _O-

Maar zonder dollen, dit is toch heel sketchy?
Izaterdag 28 juli 2018 @ 18:31
Klarna is een payment service provider. Je kan via Klarna betalingen doen aan bijvoorbeeld webshops. Dikke kans dat Klarna je gewoon via een 'frame' het inlogscherm toont van je gekozen bank.

Klarna is een soort middle-man, om te zorgen dat jij de juiste betaalapplicatie te zien krijgt.
Hallojozaterdag 28 juli 2018 @ 18:32
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:30 schreef Faux. het volgende:

[..]

Klarna wil daar ook heel graag m'n pincode voor _O-

Maar zonder dollen, dit is toch heel sketchy?
Als ze naar je pincode vragen is het foute boel.
Het_Bokjezaterdag 28 juli 2018 @ 18:36
"jamaar, het heeft een groen slotje, dan zal het wel goed zijn"

:')
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 18:36
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:31 schreef I. het volgende:
Klarna is een payment service provider. Je kan via Klarna betalingen doen aan bijvoorbeeld webshops. Dikke kans dat Klarna je gewoon via een 'frame' het inlogscherm toont van je gekozen bank.

Klarna is een soort middle-man, om te zorgen dat jij de juiste betaalapplicatie te zien krijgt.
Maar dat is Adyen ook. Maar die stuurt me gewoon naar iDeal. Klarna wil dat ik m'n gegevens invul om hun website.
houdjemondzaterdag 28 juli 2018 @ 18:44
Wanneer klanten kiezen om via SOFORT Banking te betalen, worden ze doorverwezen naar de online bankomgeving van SOFORT Banking. Hier kiezen ze hun land van herkomst en hun bank. Ze loggen in met de gegevens die ze ook gebruiken voor hun eigen online bankomgeving en krijgen een overzicht van hun rekeningen te zien. Daarna kiezen ze vanuit welke rekening ze de betaling willen voldoen. Wanneer de betaling is bevestigd, worden klanten teruggestuurd naar de website. De winkelier ontvangt direct terugkoppeling over de status van de betaling.


Sofort account nodig dus cq je bankgegevens.
Izaterdag 28 juli 2018 @ 18:46
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:36 schreef Faux. het volgende:

[..]

Maar dat is Adyen ook. Maar die stuurt me gewoon naar iDeal. Klarna wil dat ik m'n gegevens invul om hun website.
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de site waar je die betaling probeert te doen. Met Klarna is op zichzelf niks mis. Klarna staat overigens wel bekend om de mogelijkheid achteraf te kunnen betalen. Dan moet je wel een account hebben bij ze.
Het_Bokjezaterdag 28 juli 2018 @ 18:48
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:36 schreef Faux. het volgende:

[..]

Maar dat is Adyen ook. Maar die stuurt me gewoon naar iDeal. Klarna wil dat ik m'n gegevens invul om hun website.
Maar Klarna is geen service provider als Adyen. Klarna betaalt de rekening van jou direct aan de verkoper, vervolgens kun jij wachten op je product, en pas als de goederen in orde zijn bevonden door jou, betaal jij aan Klarna.

(ps. dit heb ik begrepen van hun website, ik wist niet wat klarna was)

I. hierboven legt het beter uit dan ik :)
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 18:52
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:44 schreef houdjemond het volgende:
Wanneer klanten kiezen om via SOFORT Banking te betalen, worden ze doorverwezen naar de online bankomgeving van SOFORT Banking. Hier kiezen ze hun land van herkomst en hun bank. Ze loggen in met de gegevens die ze ook gebruiken voor hun eigen online bankomgeving en krijgen een overzicht van hun rekeningen te zien. Daarna kiezen ze vanuit welke rekening ze de betaling willen voldoen. Wanneer de betaling is bevestigd, worden klanten teruggestuurd naar de website. De winkelier ontvangt direct terugkoppeling over de status van de betaling.


Sofort account nodig dus cq je bankgegevens.
Maar dan moet ik toch nog steeds mijn bankgegevens op hun website invullen? Of begrijp ik je verkeerd?
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 18:53
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:46 schreef I. het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de site waar je die betaling probeert te doen. Met Klarna is op zichzelf niks mis. Klarna staat overigens wel bekend om de mogelijkheid achteraf te kunnen betalen. Dan moet je wel een account hebben bij ze.
Nee ik geloof ook wel dat ze proper zijn, maar ik snap niet dat als er altijd met koeienletters bij internetbankieren staat LOG ALLEEN IN ALS HET ADRES BEGINT MET HTTPS://BANKIEREN.XXXX.NL en Klarna wel verwacht dat ik het bij hen moet invullen :P
Izaterdag 28 juli 2018 @ 18:56
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:53 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nee ik geloof ook wel dat ze proper zijn, maar ik snap niet dat als er altijd met koeienletters bij internetbankieren staat LOG ALLEEN IN ALS HET ADRES BEGINT MET HTTPS://BANKIEREN.XXXX.NL en Klarna wel verwacht dat ik het bij hen moet invullen :P
Alleen als je achteraf betaling wilt doen, omdat ze dat anders niet voor je kunnen regelen. :P
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 18:59
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:56 schreef I. het volgende:

[..]

Alleen als je achteraf betaling wilt doen, omdat ze dat anders niet voor je kunnen regelen. :P
Dus ik laat die gegevens voor ze achter zodat ze daarna zelf kunnen inloggen om het geld van m'n rekening af te halen?

Sorry voor alle vragen maar snap er echt niks van _O-
Izaterdag 28 juli 2018 @ 19:10
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:59 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dus ik laat die gegevens voor ze achter zodat ze daarna zelf kunnen inloggen om het geld van m'n rekening af te halen?

Sorry voor alle vragen maar snap er echt niks van _O-
Nope. Weet niet wat voor gegevens je allemaal moet invullen, maar volgens mij moet je kunnen verifieren dat je eigenaar bent van die rekening, zodat ze daar achteraf geld van kunnen incasseren.
Izaterdag 28 juli 2018 @ 19:11
Meestal gaat dat gepaard met een kleine geldtransactie met een code in de omschrijving, die je dan moet invullen op de site.
Faux.zaterdag 28 juli 2018 @ 19:20
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 19:10 schreef I. het volgende:

[..]

Nope. Weet niet wat voor gegevens je allemaal moet invullen, maar volgens mij moet je kunnen verifieren dat je eigenaar bent van die rekening, zodat ze daar achteraf geld van kunnen incasseren.
Maar daar hebben ze dan toch geen pasnummer (Rabo) of inloggegevens (ASN) voor nodig? Sowieso hoef je niet te bewijzen bij incasso dat het jouw rekening is, en anders idd even een cent overmaken.

Ga toch maar bellen met de Rabo maandag want dit klinkt zo onlogisch allemaal :P
tomatenroodzaterdag 28 juli 2018 @ 23:38
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:21 schreef Faux. het volgende:
[ afbeelding ]

Ik wil ergens m'n tegoed opwaarderen en word doorgestuurd naar Klarna. Ik moest daar mijn Nederlandse bank kiezen. Ik kies voor ASN, maar in plaats van dat ik doorgestuurd word naar de site van ASN krijg ik bovenstaand inlogformulier op de site van Klarna te zien.

Natuurlijk vul ik dat niet in, maar dit is toch raar? Klarna lijkt een hele grote speler te zijn. Iemand die hier enige kennis over heeft die hier iets over kan zeggen? Voor de andere banken is het trouwens hetzelfde, ook daar word je geacht codes achter te laten (pinpasnummers, inlognamen, etc).
Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.

Illustratie-PSD2.jpg

Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 00:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:38 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.

[ afbeelding ]

Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
Maar dat zou dan toch alsnog via een API of iets dergelijke moeten gaan? Dus dat er net als bij iDeal een knop komt met 'inloggen via Rabobank' (of zo) en dat de derde partij dan pas van Rabobank via mijn access tokens die gegevens krijgt?
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 00:24
Ik ga in ieder geval sowieso de Rabobank bellen maandag en laat jullie weten wat hun reactie is. Ben wel razend nieuwsgierig namelijk.
Niznozondag 29 juli 2018 @ 09:08
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:38 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.

[ afbeelding ]

Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
Ietwat absurd dat je dan je inloggegevens van de bank op een site in moet vullen die niet van de bank zelf is.
iDeal gaat op de site van de bank zelf dus daar invullen snap ik.

Echter heeft een andere partij niets nodig met mijn gebruikersnaam en wachtwoord die ik bij de bank gebruik.
JeOmazondag 29 juli 2018 @ 10:35
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:24 schreef Faux. het volgende:
Ik ga in ieder geval sowieso de Rabobank bellen maandag en laat jullie weten wat hun reactie is. Ben wel razend nieuwsgierig namelijk.
Interessant. Terugvind-topic. In elk geval scherp dat je er zo op let en ik ben het 100% met je eens: behalve jij en jouw bank hoeft niemand (zonder uitzondering) jouw inloggegevens te hebben. Controleren of jij de eigenaar bent kan ook op andere manieren (zoals bijvoorbeeld een transactie van 1 cent).
Postbus100zondag 29 juli 2018 @ 11:10
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:35 schreef JeOma het volgende:

[..]

Interessant. Terugvind-topic. In elk geval scherp dat je er zo op let en ik ben het 100% met je eens: behalve jij en jouw bank hoeft niemand (zonder uitzondering) jouw inloggegevens te hebben. Controleren of jij de eigenaar bent kan ook op andere manieren (zoals bijvoorbeeld een transactie van 1 cent).
Dit ja. Door dit soort officiële uitzonderingen weet de klant niet meer waar die aan toe is en daarmee maak je het alleen maar onveiliger (als bank / Klarna). Dit moet je gewoon niet willen. Punt.
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 11:38
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:35 schreef JeOma het volgende:

[..]

Interessant. Terugvind-topic. In elk geval scherp dat je er zo op let en ik ben het 100% met je eens: behalve jij en jouw bank hoeft niemand (zonder uitzondering) jouw inloggegevens te hebben. Controleren of jij de eigenaar bent kan ook op andere manieren (zoals bijvoorbeeld een transactie van 1 cent).
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:10 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dit ja. Door dit soort officiële uitzonderingen weet de klant niet meer waar die aan toe is en daarmee maak je het alleen maar onveiliger (als bank / Klarna). Dit moet je gewoon niet willen. Punt.
Precies. Ik houd u allen op de hoogte. Ben zelf klant bij ASN en Rabo dus zal die allebei een belletje geven.
nostrazondag 29 juli 2018 @ 11:55
Sluit eens wat vensters vent.
t-starzondag 29 juli 2018 @ 12:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:38 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.

[ afbeelding ]

Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
Volgens mij is er nog geen enkele Nederlandse bank die dit al ondersteunt. De nationale wetgeving is er nog niet eens.

En daarbij zou je inderdaad nooit je gegevens op de site van de betaaldienstaanbieder moeten achterlaten. Je wordt doorgeleid naar de website van de bank (vergelijkbaar met iDeal)
Postbus100zondag 29 juli 2018 @ 12:02
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:55 schreef nostra het volgende:
Sluit eens wat vensters vent.
_O-
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 12:17
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:55 schreef nostra het volgende:
Sluit eens wat vensters vent.
Zijn er ondertussen alweer 19 meer
tomatenroodzondag 29 juli 2018 @ 12:28
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:23 schreef Faux. het volgende:

[..]

Maar dat zou dan toch alsnog via een API of iets dergelijke moeten gaan? Dus dat er net als bij iDeal een knop komt met 'inloggen via Rabobank' (of zo) en dat de derde partij dan pas van Rabobank via mijn access tokens die gegevens krijgt?
Blijkbaar werkt het niet zo. Volgens De Nederlandsche Bank:

quote:
Als u toestemming geeft voor toegang tot uw rekening, kan een nieuw type betaalinstelling u nieuwe diensten aanbieden. Zij kan uw saldo checken, de bank opdracht geven namens u een betaling (overschrijving) te starten of informatie van uw betaalrekening verzamelen en u daarvan een overzicht aanbieden. Belangrijk is dat uw toestemming voor de betaalinitiatiedienst eenmalig is, tenzij u toestemming geeft voor een reeks van terugkerende betalingen aan dezelfde begunstigde. Uw toestemming voor de rekeninginformatiedienst is voor een periode van negentig dagen. Gedurende die periode kan de rekeninginformatiedienstverlener steeds uw rekening(en) benaderen. Zodoende kan de rekeninginformatiedienstverlener voortdurend het overzicht van uw betalingen en ontvangsten actualiseren. Na negentig dagen wordt u opnieuw gevraagd uitdrukkelijke toestemming te geven voor toegang tot uw rekening(en).

Bron: https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/psd2/index.jsp
Officiele informatie hierover van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

Banken moeten i.v.m. Europese wetgeving verplicht meewerken aan dit soort constructies, maar ik lees wel tussen neus en lippen door dat de Rabo hier niet zo happig op is:

quote:
Het uitwisselen van data met een bedrijf is spannend. Het geven van toegang tot uw betaalrekening is iets waar u zorgvuldig mee om moet gaan. Kijk voordat u toestemming aan een bedrijf geeft goed of u inderdaad een relatie heeft met dat bedrijf. En waarbij u de vraag om toestemming ook verwacht, bijvoorbeeld omdat u hierover een afspraak heeft gemaakt. Controleer bij de vraag om een betaling te mogen doen of het bedrag en de omschrijving kloppen.
quote:
99s.gif Op zondag 29 juli 2018 09:08 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ietwat absurd dat je dan je inloggegevens van de bank op een site in moet vullen die niet van de bank zelf is.
iDeal gaat op de site van de bank zelf dus daar invullen snap ik.

Echter heeft een andere partij niets nodig met mijn gebruikersnaam en wachtwoord die ik bij de bank gebruik.
Ja, maar iDeal is een initiatief van en eigendom van de banken zelf. Klarna niet, dat is een derde partij. Daar ligt waarschijnlijk het verschil.
Niznozondag 29 juli 2018 @ 12:35
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:28 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Blijkbaar werkt het niet zo. Volgens De Nederlandsche Bank:

[..]

Officiele informatie hierover van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

Banken moeten i.v.m. Europese wetgeving verplicht meewerken aan dit soort constructies, maar ik lees wel tussen neus en lippen door dat de Rabo hier niet zo happig op is:

[..]

[..]

Ja, maar iDeal is een initiatief van en eigendom van de banken zelf. Klarna niet, dat is een derde partij. Daar ligt waarschijnlijk het verschil.
het verschil snap ik, alleen dat Klarna mij gaat vragen naar de inloggegevens van de bank vind ik slecht.
1ct overmaken voor de validatie zou dan ook moeten werken.
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 12:36
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:28 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Blijkbaar werkt het niet zo. Volgens De Nederlandsche Bank:

[..]

Officiele informatie hierover van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

Banken moeten i.v.m. Europese wetgeving verplicht meewerken aan dit soort constructies, maar ik lees wel tussen neus en lippen door dat de Rabo hier niet zo happig op is:

[..]


[..]

Ja, maar iDeal is een initiatief van en eigendom van de banken zelf. Klarna niet, dat is een derde partij. Daar ligt waarschijnlijk het verschil.
Maar het bestaat niet dat systeem zo ontworpen is dat ik bij derde partijen inloggegevens moet achterlaten. Zo werkt dat immers ook niet bij Facebook of Twitter als ik daarmee wil inloggen, en die gegevens zijn een stuk minder gevoelig.
tomatenroodzondag 29 juli 2018 @ 12:39
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:01 schreef t-star het volgende:

[..]

Volgens mij is er nog geen enkele Nederlandse bank die dit al ondersteunt. De nationale wetgeving is er nog niet eens.

En daarbij zou je inderdaad nooit je gegevens op de site van de betaaldienstaanbieder moeten achterlaten. Je wordt doorgeleid naar de website van de bank (vergelijkbaar met iDeal)
ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 22:40:33 @digitejo zoals in de link naar de Community staat: "screen scraping wordtnog gedoogd totdat de technische standaarden mbt PSD2 definitief zijn. " ^Roos reageer retweet
Ja, Nederland loopt achter met de invoering van PSD2, dat had eigenlijk in februari al afgerond moeten zijn. Maar blijkbaar werkte het al wel, iig bij de ING (zie tweet).

quote:
Screen scraping is een computertechniek waarbij de gegevens vanaf een computerbeeldscherm worden uitgelezen en gebruikt voor invoer in een ander, achterliggend programma.
Blijkbaar logt Sofort (heet nu Klarna) dus op de achtergrond in bij ING internetbankieren, als je je gegevens op hun site invoert. Desalniettemin raadt de ING het af:

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 19:45:12 @digitejo Die verwarring snap ik absoluut Theo! Er wordt ook zéker met klem afgeraden om inloggegevens te delen. Het maakt dan ook niet uit of dat met familie, vrienden of bekenden is of met bedrijven die een functie aanbieden. Hier lees je iets meer: https://t.co/CK7dthDRc2 ^Sebas reageer retweet
t-starzondag 29 juli 2018 @ 12:49
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:39 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 22:40:33 @digitejo zoals in de link naar de Community staat: "screen scraping wordtnog gedoogd totdat de technische standaarden mbt PSD2 definitief zijn. " ^Roos reageer retweet
Ja, Nederland loopt achter met de invoering van PSD2, dat had eigenlijk in februari al afgerond moeten zijn. Maar blijkbaar werkte het al wel, iig bij de ING (zie tweet).

[..]

Blijkbaar logt Sofort (heet nu Klarna) dus op de achtergrond in bij ING internetbankieren, als je je gegevens op hun site invoert. Desalniettemin raadt de ING het af:

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 19:45:12 @digitejo Die verwarring snap ik absoluut Theo! Er wordt ook zéker met klem afgeraden om inloggegevens te delen. Het maakt dan ook niet uit of dat met familie, vrienden of bekenden is of met bedrijven die een functie aanbieden. Hier lees je iets meer: https://t.co/CK7dthDRc2 ^Sebas reageer retweet
Ah, thanks voor de info. Ik ging ervan uit dat er altijd met een redirect-model gewerkt zou worden, maar kennelijk niet.

Of is dit een tijdelijke situatie om screen scraping mogelijk te maken, totdat alle banken hun API's up and running hebben?
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 12:51
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:39 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 22:40:33 @digitejo zoals in de link naar de Community staat: "screen scraping wordtnog gedoogd totdat de technische standaarden mbt PSD2 definitief zijn. " ^Roos reageer retweet
Ja, Nederland loopt achter met de invoering van PSD2, dat had eigenlijk in februari al afgerond moeten zijn. Maar blijkbaar werkte het al wel, iig bij de ING (zie tweet).

[..]

Blijkbaar logt Sofort (heet nu Klarna) dus op de achtergrond in bij ING internetbankieren, als je je gegevens op hun site invoert. Desalniettemin raadt de ING het af:

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 19:45:12 @digitejo Die verwarring snap ik absoluut Theo! Er wordt ook zéker met klem afgeraden om inloggegevens te delen. Het maakt dan ook niet uit of dat met familie, vrienden of bekenden is of met bedrijven die een functie aanbieden. Hier lees je iets meer: https://t.co/CK7dthDRc2 ^Sebas reageer retweet
Nou ja zeg _O- Gedoogt ING nou echt dat derde partijen om inloggegevens van klanten vragen? Dat gaat toch tegen alle regels rondom cybersecurity in?
tomatenroodzondag 29 juli 2018 @ 13:07
quote:
9s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:51 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nou ja zeg _O- Gedoogt ING nou echt dat derde partijen om inloggegevens van klanten vragen? Dat gaat toch tegen alle regels rondom cybersecurity in?
In Duitsland ging dat al jaren zo bij de Duitse lokale varianten van iDeal (Giropay en Sofort-überweisung), dan logde je dus in met de gegevens van je Duitse bank op de website van een derde partij. Dat was al ver voordat PSD2 ingevoerd werd.

Sofort/Klarna heeft diezelfde werkwijze dus naar Nederland gehaald, en blijkbaar werkt het gewoon. Of dit met PSD2 gaat veranderen weet ik niet.
snabbizondag 29 juli 2018 @ 21:11
quote:
9s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:51 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nou ja zeg _O- Gedoogt ING nou echt dat derde partijen om inloggegevens van klanten vragen? Dat gaat toch tegen alle regels rondom cybersecurity in?
Ik vermoed dat ze hier geen eigen keuze in hebben omdat ze aan de regelgeving moet voldoen. Als ik zo wat van de eisen lees in Article 27 lijkt deze constructie gewoon te mogen. Zolang ze geen andere interface heeft, die bijvoorbeeld het ook mogelijk maakt om de dienst van Klarna te accepteren in de eigen omgeving, kan ze alleen maar aangeklaagd worden voor het gebrek aan het bieden van die functionaliteit.

Overigens is dit ook heel leuk om te lezen: https://www.cnbc.com/2017(...)-european-banks.html
Blijkbaar is Klarna actief om te zorgen dat zij dat screen scraping mag blijven gebruiken terwijl de banken dat juist willen tegenhouden om de bekende reden.

[ Bericht 12% gewijzigd door snabbi op 29-07-2018 21:37:01 ]
snabbizondag 29 juli 2018 @ 21:36
dubbel
robijntjestralendwitzondag 29 juli 2018 @ 21:44
Ik voel een datalek aankomen.

Benieuwd wat de banken je morgen telefonisch aanraden.
LTVDKzondag 29 juli 2018 @ 21:45
Dit klinkt echt als een topsysteem voor oplichters om gelijk hele rekeningen te kunnen leegtrekken. Echt wie verzint zulke regelgeving :')
PsychoWappiezondag 29 juli 2018 @ 21:49
Ben blij dat ik overgestapt ben naar Bunq, dan kan ik voor dit soort betaalmogelijkheden gewoon ff een nieuwe rekening openen en daarna meteen weer verwijderen :)

Sowieso als ik via Bunq online een betaling moet doen, moet ik altijd een QRcode scannen vanaf de Bunq app en dan kan ik altijd nog accepteren of weigeren.

Komt ook wel omdat Bunq wel hun API prima op orde heeft.
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 21:51
Ik vind in ieder geval dat er interessante reacties gepost worden, waarvoor dank ^O^

En mijn mening is natuurlijk dat je nooit, maar dan ook nooit, je inloggegevens op een andere site achterlaat dan je bank. De ING noemt het zelfs haar gouden regel dus waarom ze nog niet massaal klanten mailen met waarschuwingen voor Sofort/Klarna is mij een raadsel. Maar goed, morgen meer info.
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 21:52
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:49 schreef Psychopaatje het volgende:
Ben blij dat ik overgestapt ben naar Bunq, dan kan ik voor dit soort betaalmogelijkheden gewoon ff een nieuwe rekening openen en daarna meteen weer verwijderen :)

Sowieso als ik via Bunq online een betaling moet doen, moet ik altijd een QRcode scannen vanaf de Bunq app en dan kan ik altijd nog accepteren of weigeren.
Dat laatste is natuurlijk normaal, zo gaat dat bij andere grote banken ook. Sofort lijkt hier alleen omheen te willen fietsen dus om allemaal persoonlijke inloggegevens te vragen.
PsychoWappiezondag 29 juli 2018 @ 21:53
quote:
14s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:51 schreef Faux. het volgende:
Ik vind in ieder geval dat er interessante reacties gepost worden, waarvoor dank ^O^

En mijn mening is natuurlijk dat je nooit, maar dan ook nooit, je inloggegevens op een andere site achterlaat dan je bank. De ING noemt het zelfs haar gouden regel dus waarom ze nog niet massaal klanten mailen met waarschuwingen voor Sofort/Klarna is mij een raadsel. Maar goed, morgen meer info.
mijn ervaring met Sofort/Klarna (doet ook de Wish betaaldienst) is dat je na het invullen gewoon je app krijgt, de betaling wordt niet anders verwerkt dan door iDeal, alleen heet het nu Sofort/Klarna.
PsychoWappiezondag 29 juli 2018 @ 21:59
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:52 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dat laatste is natuurlijk normaal, zo gaat dat bij andere grote banken ook. Sofort lijkt hier alleen omheen te willen fietsen dus om allemaal persoonlijke inloggegevens te vragen.
Klik eens Bunq aan als betaalwijze, dan krijg je toch gewoon een QR-code? Niks geen inloggegevens, heb ik zelf niet eens. Ook niet nodig trouwens (ja inlogcode voor de Bunq app ja).

Dat je bij Rabobank nog je rekeningnummer en pasnummer in moet vullen is gewoon omdat je accountbeveiliging gewoon zo werkt, rabobank loopt ook ver achter wat dat betreft.

Als alle banken nou hun API eens prima op orde zouden hebben, dan is Sofort ook niet meer genoodzaakt om deze gegevens te moeten vragen aan je en kan je het gewoon afhandelen door een QR code te scannen via je bank app.
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 22:03
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:53 schreef Psychopaatje het volgende:

[..]

mijn ervaring met Sofort/Klarna (doet ook de Wish betaaldienst) is dat je na het invullen gewoon je app krijgt, de betaling wordt niet anders verwerkt dan door iDeal, alleen heet het nu Sofort/Klarna.
Zelfs dan wil ik nog niet m'n inloggegevens achterlaten bij Klarna. Want dat is waar ze - in ieder geval bij ASN - letterlijk om vragen.
Faux.zondag 29 juli 2018 @ 22:03
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:59 schreef Psychopaatje het volgende:

[..]

Klik eens Bunq aan als betaalwijze, dan krijg je toch gewoon een QR-code? Niks geen inloggegevens, heb ik zelf niet eens. Ook niet nodig trouwens (ja inlogcode voor de Bunq app ja).

Dat je bij Rabobank nog je rekeningnummer en pasnummer in moet vullen is gewoon omdat je accountbeveiliging gewoon zo werkt, rabobank loopt ook ver achter wat dat betreft.

Als alle banken nou hun API eens prima op orde zouden hebben, dan is Sofort ook niet meer genoodzaakt om deze gegevens te moeten vragen aan je en kan je het gewoon afhandelen door een QR code te scannen via je bank app.
Bunq staat er niet bij als bank
PsychoWappiezondag 29 juli 2018 @ 22:15
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2018 22:03 schreef Faux. het volgende:

[..]

Bunq staat er niet bij als bank
hmmm, kan je ook niet klikken op overige banken of zo iets?
PsychoWappiezondag 29 juli 2018 @ 22:18
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2018 22:03 schreef Faux. het volgende:

[..]

Bunq staat er niet bij als bank
op de site van Sofort:

III. What do we check and what personal data do we collect?
Depending on how your bank operates online accounts, different verification steps will apply:
Some banks only accept transfer orders if the relevant account has sufficient funds available. In that case, we will not check ourselves whether the account has sufficient funds available. In all other cases, we will check whether the sum of the bank balance on the one hand and the overdraft limit on the other hand covers the amount to be transferred. Any amounts which are yet to be debited to the account (e.g. pending transfers) will be deducted from the account balance.
In the case of transfers with an increased risk of misuse, we will additionally check whether any Sofort transactions you issued from your account in the last 30 days, if applicable, were successful. If and insofar as such Sofort transactions are recorded in our system, we will check the transaction data regarding your account to see if the transactions in question were in fact completed (e.g. match amount and reason).
The data necessary for such checks are processed online. In some cases, we are able to carry out these checks using specific software interfaces provided by your bank (e.g. in accordance with the HBCI Standard for Electronic Banking). Alternatively, our system will automatically call up the data via the user interface of your online banking service, much in the same way as if you logged on yourself. If you use the online banking facility to manage multiple accounts, our software, after you log on, will display the current accounts available for selection. We will not use or store any information on non-selected accounts, in particular, the account number and the respective balance of such accounts.
tomatenroodmaandag 30 juli 2018 @ 11:55
quote:
14s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:51 schreef Faux. het volgende:
En mijn mening is natuurlijk dat je nooit, maar dan ook nooit, je inloggegevens op een andere site achterlaat dan je bank.
Zou ik ook nooit doen. En toch, nu ik er over nadenk: Eigenlijk doen we dat met creditcardgegevens altijd. Je vult je creditcardnummer altijd in op de site van een betaalprovider (een derde partij), je wordt nooit doorgeschakeld naar een standaard site van je eigen bank of creditcardmaatschappij.

Als ik het goed begrijp, lijkt PSD2 eenzelfde soort systeem in te willen voeren voor bankbetalingen, die dan ook via een betaalprovider (zoals Klarna) gaan.

Toch best gek dat wat voor de ene betaalmethode zo eng en oninstinctief aanvoelt, bij de andere betaalmethode normaal is. :P En dat terwijl een cybercrimineel met een creditcardnummer veel meer financiele schade aan kan richten dan met inloggegevens van je bank.

Sterker nog, veel sites zoals Amazon slaan je creditcardgegevens gewoon op in hun eigen database. :D Als ik inlog op mijn Amazon account, kan ik letterlijk met 1 klik via mijn creditcard bestellen zonder betaalgegevens in te vullen.
nogeenoudebekendemaandag 30 juli 2018 @ 12:11
We delen dagelijks meerdere malen onze inlog met Ayden/iDeal maar als het een andere partij betreft is het opeens not done.
Doedezemaarmaandag 30 juli 2018 @ 12:13
quote:
10s.gif Op maandag 30 juli 2018 11:55 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Zou ik ook nooit doen. En toch, nu ik er over nadenk: Eigenlijk doen we dat met creditcardgegevens altijd. Je vult je creditcardnummer altijd in op de site van een betaalprovider (een derde partij), je wordt nooit doorgeschakeld naar een standaard site van je eigen bank of creditcardmaatschappij.

Als ik het goed begrijp, lijkt PSD2 eenzelfde soort systeem in te willen voeren voor bankbetalingen, die dan ook via een betaalprovider (zoals Klarna) gaan.

Toch best gek dat wat voor de ene betaalmethode zo eng en oninstinctief aanvoelt, bij de andere betaalmethode normaal is. :P En dat terwijl een cybercrimineel met een creditcardnummer veel meer financiele schade aan kan richten dan met inloggegevens van je bank.

Sterker nog, veel sites zoals Amazon slaan je creditcardgegevens gewoon op in hun eigen database. :D Als ik inlog op mijn Amazon account, kan ik letterlijk met 1 klik via mijn creditcard bestellen zonder betaalgegevens in te vullen.
bij een creditcard is het risico voor de creditcardmaatschappij, lijkt me nogal een verschil
Scarlet_Dragonflymaandag 30 juli 2018 @ 12:13
quote:
18s.gif Op maandag 30 juli 2018 12:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
We delen dagelijks meerdere malen onze inlog met Ayden/iDeal maar als het een andere partij betreft is het opeens not done.
Nee dus. Bij iDeal deel je de inloggegevens van je bank alleen met je eigen bank.
Tyr80maandag 30 juli 2018 @ 12:13
quote:
10s.gif Op maandag 30 juli 2018 11:55 schreef tomatenrood het volgende:
Sterker nog, veel sites zoals Amazon slaan je creditcardgegevens gewoon op in hun eigen database. :D Als ik inlog op mijn Amazon account, kan ik letterlijk met 1 klik via mijn creditcard bestellen zonder betaalgegevens in te vullen.
Hoeft niet, CC providers verstrekken dan een soort token aan Amazon waarmee Amazon bij een tweede aankoop de betaling weer kan laten autoriseren. Die token slaan ze op, jouw CC nummer waarschijnlijk niet.

Dat je CC nummer minimaal 1x door de vingers van Amazon heen gaat blijft een feit.
Faux.maandag 30 juli 2018 @ 15:51
quote:
18s.gif Op maandag 30 juli 2018 12:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
We delen dagelijks meerdere malen onze inlog met Ayden/iDeal maar als het een andere partij betreft is het opeens not done.
Adyen maakt gebruik van iDeal toch?

Ik wil trouwens nog steeds vandaag bellen, maar zit ff vast op werk :P
robijntjestralendwitdinsdag 31 juli 2018 @ 10:46
quote:
14s.gif Op maandag 30 juli 2018 15:51 schreef Faux. het volgende:

[..]

Adyen maakt gebruik van iDeal toch?

Ik wil trouwens nog steeds vandaag bellen, maar zit ff vast op werk :P
Vandaag dan :T
Hojdhopperdinsdag 31 juli 2018 @ 11:10
Niet alle reacties hierboven gelezen. Kan alleen zeggen dat ik regelmatig met Klarna betaal met mijn ABN rekening. Ik vul daar wel gewoon mijn gegevens in en in de afgelopen 3 jaar nog nooit problemen o.i.d. gehad.

Ik heb namelijk alsnog de e.dentifier nodig om het geld uiteindelijk over te maken, maar ook dat gebeurt via de Klarna app/site/iframe.
Faux.dinsdag 31 juli 2018 @ 12:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 10:46 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Vandaag dan :T
Ga het proberen, uren dat dat nummer open is vallen helaas gelijk met mijn werkuren :P
michaelmooredinsdag 31 juli 2018 @ 13:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:36 schreef Het_Bokje het volgende:
"jamaar, het heeft een groen slotje, dan zal het wel goed zijn"

:')
klopt

dan kun je gewoon een dubbele foto van je credit card mailen met pincode

dat is echt helemaal safe
snabbidinsdag 31 juli 2018 @ 20:13
quote:
1s.gif Op maandag 30 juli 2018 12:13 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

bij een creditcard is het risico voor de creditcardmaatschappij, lijkt me nogal een verschil
Voor geregistreerde betaaldiensten is het risico ook voor de betaaldienst. Sterker nog je hebt het maximaal de volgende werkdag al weer terug
Article 73
Faux.dinsdag 31 juli 2018 @ 20:15
Vandaag weer niet gelukt. Maar morgen ben ik vrij dus dan moet het lukken *O*
snabbidinsdag 31 juli 2018 @ 20:15
quote:
18s.gif Op maandag 30 juli 2018 12:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
We delen dagelijks meerdere malen onze inlog met Ayden/iDeal maar als het een andere partij betreft is het opeens not done.
Tja uiteindelijk bepaal je zelf welke dienst je wel en niet vertrouwt.
Faux.dinsdag 31 juli 2018 @ 20:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:15 schreef snabbi het volgende:

[..]

Tja uiteindelijk bepaal je zelf welke dienst je wel en niet vertrouwt.
iDeal is van de banken zelf, zou raar zijn om dat niet te vertrouwen :P
snabbidinsdag 31 juli 2018 @ 20:27
Ik bedoelde dan ook of je met een andere partij in zee wil gaan of niet.
Formeel volgens de wetgeving mogen ze slechts gegevens gebruiken voor de dienst waarvoor je ze inschakelt. De regels zijn er, nu het systeem, de handhaving en het vertrouwen nog. :)
Physsicdinsdag 31 juli 2018 @ 20:28
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:11 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ze hier geen eigen keuze in hebben omdat ze aan de regelgeving moet voldoen. Als ik zo wat van de eisen lees in Article 27 lijkt deze constructie gewoon te mogen. Zolang ze geen andere interface heeft, die bijvoorbeeld het ook mogelijk maakt om de dienst van Klarna te accepteren in de eigen omgeving, kan ze alleen maar aangeklaagd worden voor het gebrek aan het bieden van die functionaliteit.

Overigens is dit ook heel leuk om te lezen: https://www.cnbc.com/2017(...)-european-banks.html
Blijkbaar is Klarna actief om te zorgen dat zij dat screen scraping mag blijven gebruiken terwijl de banken dat juist willen tegenhouden om de bekende reden.
Dat zal de ING fijn vinden, als ze straks wel de schade moeten gaan vergoeden als betaalgegevens gelekt zijn..
snabbidinsdag 31 juli 2018 @ 21:10
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:28 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat zal de ING fijn vinden, als ze straks wel de schade moeten gaan vergoeden als betaalgegevens gelekt zijn..
Die schade verhalen ze dan ook weer op de betaalinstelling.

Dus even zonder jargon bij elkaar gezet: Je hebt betaalinstellingen en je hebt je bank.
- Een bedrijf kan een vergunning aanvragen om een betaalinstelling te worden.
- De bank en ook gebruikers kunnen controleren of een betaalinstelling een vergunning heeft.
- Een gebruiker mag toestemming geven aan een betaalinstelling om alle gegevens van een bankrekening en transacties te gebruiken voor een dienst.
- De bank is verplicht hier kosteloos aan mee te werken.

Wanneer er wordt gefraudeerd, dan moet de bank aantonen dat zij juist hebben gehandeld. Dus bijvoorbeeld dat zij de opdracht hebben gekregen voor die betaaltransactie. Kunnen ze dit niet aantonen, dan zijn ze het haasje.
Kunnen ze wel wijzen naar de betaalinstelling, dan moet de betaalinstelling aantonen dat zij de opdracht van jou ontvangen hebben. Kunnen ze dat niet aantonen zijn ze het haasje.
Via de vergunning in het EU land waarin het bedrijf opereert kunnen sancties worden opgelegd als ze het niet netjes naleven.
tomatenroodvrijdag 3 augustus 2018 @ 19:56
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 20:15 schreef Faux. het volgende:
Vandaag weer niet gelukt. Maar morgen ben ik vrij dus dan moet het lukken *O*
We zullen het antwoord van de Rabo waarschijnlijk nooit te weten komen :P
Faux.zaterdag 4 augustus 2018 @ 02:54
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 augustus 2018 19:56 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

We zullen het antwoord van de Rabo waarschijnlijk nooit te weten komen :P
:@
Ik moet echt met volle eerlijkheid bekennen dat ik het buiten werktijden steeds vergeet. Maandag nog een keer proberen dan :7
snabbizaterdag 4 augustus 2018 @ 08:39
Aan de telefoon krijg je toch alleen maar het antwoord van de persoon die daar toevallig zit. Het is niet de formele stelling die de CISO heeft ingenomen oid.
Je kan het antwoord van te voren ook wel indenken. We raden het niet aan om te doen, maar we kunnen het ook niet tegenhouden.