abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:21:43 #1
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180796028


Ik wil ergens m'n tegoed opwaarderen en word doorgestuurd naar Klarna. Ik moest daar mijn Nederlandse bank kiezen. Ik kies voor ASN, maar in plaats van dat ik doorgestuurd word naar de site van ASN krijg ik bovenstaand inlogformulier op de site van Klarna te zien.

Natuurlijk vul ik dat niet in, maar dit is toch raar? Klarna lijkt een hele grote speler te zijn. Iemand die hier enige kennis over heeft die hier iets over kan zeggen? Voor de andere banken is het trouwens hetzelfde, ook daar word je geacht codes achter te laten (pinpasnummers, inlognamen, etc).
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:25:59 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180796102
Je moet een account bij Sosoft hebben?
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:26:45 #3
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180796121
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:25 schreef Lunatiek het volgende:
Je moet een account bij Sosoft hebben?
Geen idee, maar bij Rabo vraagt ie om pasnummer etc. Dus denk niet dat het daar om gaat.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_180796152
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:26 schreef Faux. het volgende:

[..]

Geen idee, maar bij Rabo vraagt ie om pasnummer etc. Dus denk niet dat het daar om gaat.
Als je me even je pincode geeft kan ik het wel even voor je uitzoeken.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:30:36 #5
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180796183
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:28 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Als je me even je pincode geeft kan ik het wel even voor je uitzoeken.
Klarna wil daar ook heel graag m'n pincode voor _O-

Maar zonder dollen, dit is toch heel sketchy?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:31:46 #6
370352 I
Eye for an I
pi_180796196
Klarna is een payment service provider. Je kan via Klarna betalingen doen aan bijvoorbeeld webshops. Dikke kans dat Klarna je gewoon via een 'frame' het inlogscherm toont van je gekozen bank.

Klarna is een soort middle-man, om te zorgen dat jij de juiste betaalapplicatie te zien krijgt.
pi_180796204
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:30 schreef Faux. het volgende:

[..]

Klarna wil daar ook heel graag m'n pincode voor _O-

Maar zonder dollen, dit is toch heel sketchy?
Als ze naar je pincode vragen is het foute boel.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_180796273
"jamaar, het heeft een groen slotje, dan zal het wel goed zijn"

:')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:36:27 #9
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180796277
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:31 schreef I. het volgende:
Klarna is een payment service provider. Je kan via Klarna betalingen doen aan bijvoorbeeld webshops. Dikke kans dat Klarna je gewoon via een 'frame' het inlogscherm toont van je gekozen bank.

Klarna is een soort middle-man, om te zorgen dat jij de juiste betaalapplicatie te zien krijgt.
Maar dat is Adyen ook. Maar die stuurt me gewoon naar iDeal. Klarna wil dat ik m'n gegevens invul om hun website.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:44:42 #10
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_180796398
Wanneer klanten kiezen om via SOFORT Banking te betalen, worden ze doorverwezen naar de online bankomgeving van SOFORT Banking. Hier kiezen ze hun land van herkomst en hun bank. Ze loggen in met de gegevens die ze ook gebruiken voor hun eigen online bankomgeving en krijgen een overzicht van hun rekeningen te zien. Daarna kiezen ze vanuit welke rekening ze de betaling willen voldoen. Wanneer de betaling is bevestigd, worden klanten teruggestuurd naar de website. De winkelier ontvangt direct terugkoppeling over de status van de betaling.


Sofort account nodig dus cq je bankgegevens.
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:46:10 #11
370352 I
Eye for an I
pi_180796431
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:36 schreef Faux. het volgende:

[..]

Maar dat is Adyen ook. Maar die stuurt me gewoon naar iDeal. Klarna wil dat ik m'n gegevens invul om hun website.
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de site waar je die betaling probeert te doen. Met Klarna is op zichzelf niks mis. Klarna staat overigens wel bekend om de mogelijkheid achteraf te kunnen betalen. Dan moet je wel een account hebben bij ze.
pi_180796489
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:36 schreef Faux. het volgende:

[..]

Maar dat is Adyen ook. Maar die stuurt me gewoon naar iDeal. Klarna wil dat ik m'n gegevens invul om hun website.
Maar Klarna is geen service provider als Adyen. Klarna betaalt de rekening van jou direct aan de verkoper, vervolgens kun jij wachten op je product, en pas als de goederen in orde zijn bevonden door jou, betaal jij aan Klarna.

(ps. dit heb ik begrepen van hun website, ik wist niet wat klarna was)

I. hierboven legt het beter uit dan ik :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:52:05 #13
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180796585
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:44 schreef houdjemond het volgende:
Wanneer klanten kiezen om via SOFORT Banking te betalen, worden ze doorverwezen naar de online bankomgeving van SOFORT Banking. Hier kiezen ze hun land van herkomst en hun bank. Ze loggen in met de gegevens die ze ook gebruiken voor hun eigen online bankomgeving en krijgen een overzicht van hun rekeningen te zien. Daarna kiezen ze vanuit welke rekening ze de betaling willen voldoen. Wanneer de betaling is bevestigd, worden klanten teruggestuurd naar de website. De winkelier ontvangt direct terugkoppeling over de status van de betaling.


Sofort account nodig dus cq je bankgegevens.
Maar dan moet ik toch nog steeds mijn bankgegevens op hun website invullen? Of begrijp ik je verkeerd?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:53:59 #14
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180796632
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:46 schreef I. het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de site waar je die betaling probeert te doen. Met Klarna is op zichzelf niks mis. Klarna staat overigens wel bekend om de mogelijkheid achteraf te kunnen betalen. Dan moet je wel een account hebben bij ze.
Nee ik geloof ook wel dat ze proper zijn, maar ik snap niet dat als er altijd met koeienletters bij internetbankieren staat LOG ALLEEN IN ALS HET ADRES BEGINT MET HTTPS://BANKIEREN.XXXX.NL en Klarna wel verwacht dat ik het bij hen moet invullen :P
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:56:31 #15
370352 I
Eye for an I
pi_180796689
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:53 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nee ik geloof ook wel dat ze proper zijn, maar ik snap niet dat als er altijd met koeienletters bij internetbankieren staat LOG ALLEEN IN ALS HET ADRES BEGINT MET HTTPS://BANKIEREN.XXXX.NL en Klarna wel verwacht dat ik het bij hen moet invullen :P
Alleen als je achteraf betaling wilt doen, omdat ze dat anders niet voor je kunnen regelen. :P
  zaterdag 28 juli 2018 @ 18:59:31 #16
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180796750
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:56 schreef I. het volgende:

[..]

Alleen als je achteraf betaling wilt doen, omdat ze dat anders niet voor je kunnen regelen. :P
Dus ik laat die gegevens voor ze achter zodat ze daarna zelf kunnen inloggen om het geld van m'n rekening af te halen?

Sorry voor alle vragen maar snap er echt niks van _O-
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 19:10:41 #17
370352 I
Eye for an I
pi_180796988
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:59 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dus ik laat die gegevens voor ze achter zodat ze daarna zelf kunnen inloggen om het geld van m'n rekening af te halen?

Sorry voor alle vragen maar snap er echt niks van _O-
Nope. Weet niet wat voor gegevens je allemaal moet invullen, maar volgens mij moet je kunnen verifieren dat je eigenaar bent van die rekening, zodat ze daar achteraf geld van kunnen incasseren.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 19:11:38 #18
370352 I
Eye for an I
pi_180797001
Meestal gaat dat gepaard met een kleine geldtransactie met een code in de omschrijving, die je dan moet invullen op de site.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 19:20:32 #19
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180797156
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 19:10 schreef I. het volgende:

[..]

Nope. Weet niet wat voor gegevens je allemaal moet invullen, maar volgens mij moet je kunnen verifieren dat je eigenaar bent van die rekening, zodat ze daar achteraf geld van kunnen incasseren.
Maar daar hebben ze dan toch geen pasnummer (Rabo) of inloggegevens (ASN) voor nodig? Sowieso hoef je niet te bewijzen bij incasso dat het jouw rekening is, en anders idd even een cent overmaken.

Ga toch maar bellen met de Rabo maandag want dit klinkt zo onlogisch allemaal :P
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_180803738
quote:
11s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 18:21 schreef Faux. het volgende:
[ afbeelding ]

Ik wil ergens m'n tegoed opwaarderen en word doorgestuurd naar Klarna. Ik moest daar mijn Nederlandse bank kiezen. Ik kies voor ASN, maar in plaats van dat ik doorgestuurd word naar de site van ASN krijg ik bovenstaand inlogformulier op de site van Klarna te zien.

Natuurlijk vul ik dat niet in, maar dit is toch raar? Klarna lijkt een hele grote speler te zijn. Iemand die hier enige kennis over heeft die hier iets over kan zeggen? Voor de andere banken is het trouwens hetzelfde, ook daar word je geacht codes achter te laten (pinpasnummers, inlognamen, etc).
Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.



Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
  zondag 29 juli 2018 @ 00:23:51 #21
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180804727
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:38 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.

[ afbeelding ]

Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
Maar dat zou dan toch alsnog via een API of iets dergelijke moeten gaan? Dus dat er net als bij iDeal een knop komt met 'inloggen via Rabobank' (of zo) en dat de derde partij dan pas van Rabobank via mijn access tokens die gegevens krijgt?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 29 juli 2018 @ 00:24:41 #22
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180804751
Ik ga in ieder geval sowieso de Rabobank bellen maandag en laat jullie weten wat hun reactie is. Ben wel razend nieuwsgierig namelijk.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 29 juli 2018 @ 09:08:53 #23
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_180807666
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:38 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.

[ afbeelding ]

Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
Ietwat absurd dat je dan je inloggegevens van de bank op een site in moet vullen die niet van de bank zelf is.
iDeal gaat op de site van de bank zelf dus daar invullen snap ik.

Echter heeft een andere partij niets nodig met mijn gebruikersnaam en wachtwoord die ik bij de bank gebruik.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 29 juli 2018 @ 10:35:21 #24
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_180808777
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:24 schreef Faux. het volgende:
Ik ga in ieder geval sowieso de Rabobank bellen maandag en laat jullie weten wat hun reactie is. Ben wel razend nieuwsgierig namelijk.
Interessant. Terugvind-topic. In elk geval scherp dat je er zo op let en ik ben het 100% met je eens: behalve jij en jouw bank hoeft niemand (zonder uitzondering) jouw inloggegevens te hebben. Controleren of jij de eigenaar bent kan ook op andere manieren (zoals bijvoorbeeld een transactie van 1 cent).
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_180809262
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:35 schreef JeOma het volgende:

[..]

Interessant. Terugvind-topic. In elk geval scherp dat je er zo op let en ik ben het 100% met je eens: behalve jij en jouw bank hoeft niemand (zonder uitzondering) jouw inloggegevens te hebben. Controleren of jij de eigenaar bent kan ook op andere manieren (zoals bijvoorbeeld een transactie van 1 cent).
Dit ja. Door dit soort officiėle uitzonderingen weet de klant niet meer waar die aan toe is en daarmee maak je het alleen maar onveiliger (als bank / Klarna). Dit moet je gewoon niet willen. Punt.
Somebody that I used to know
  zondag 29 juli 2018 @ 11:38:20 #26
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180809721
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 10:35 schreef JeOma het volgende:

[..]

Interessant. Terugvind-topic. In elk geval scherp dat je er zo op let en ik ben het 100% met je eens: behalve jij en jouw bank hoeft niemand (zonder uitzondering) jouw inloggegevens te hebben. Controleren of jij de eigenaar bent kan ook op andere manieren (zoals bijvoorbeeld een transactie van 1 cent).
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:10 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dit ja. Door dit soort officiėle uitzonderingen weet de klant niet meer waar die aan toe is en daarmee maak je het alleen maar onveiliger (als bank / Klarna). Dit moet je gewoon niet willen. Punt.
Precies. Ik houd u allen op de hoogte. Ben zelf klant bij ASN en Rabo dus zal die allebei een belletje geven.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_180810011
Sluit eens wat vensters vent.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_180810090
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 23:38 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Dit klopt. Is een gevolg van nieuwe Europese wetgeving ("PSD2") die stelt dat banken ook derde partijen als Klarna bij de bank in moeten laten loggen namens de consument, als de consument daar toestemming voorgeeft. Dit om concurrentie te bevorderen, en de monopolie van bijv. iDeal open te breken.

[ afbeelding ]

Desondanks kan ik me best voorstellen dat je je inloggegevens niet aan een derde partij wil geven. Dan zou ik gewoon voor een andere betaalmethode (bijv. iDeal ofzo) kiezen.
Volgens mij is er nog geen enkele Nederlandse bank die dit al ondersteunt. De nationale wetgeving is er nog niet eens.

En daarbij zou je inderdaad nooit je gegevens op de site van de betaaldienstaanbieder moeten achterlaten. Je wordt doorgeleid naar de website van de bank (vergelijkbaar met iDeal)
pi_180810110
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:55 schreef nostra het volgende:
Sluit eens wat vensters vent.
_O-
Somebody that I used to know
  zondag 29 juli 2018 @ 12:17:03 #30
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180810273
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 11:55 schreef nostra het volgende:
Sluit eens wat vensters vent.
Zijn er ondertussen alweer 19 meer
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_180810433
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:23 schreef Faux. het volgende:

[..]

Maar dat zou dan toch alsnog via een API of iets dergelijke moeten gaan? Dus dat er net als bij iDeal een knop komt met 'inloggen via Rabobank' (of zo) en dat de derde partij dan pas van Rabobank via mijn access tokens die gegevens krijgt?
Blijkbaar werkt het niet zo. Volgens De Nederlandsche Bank:

quote:
Als u toestemming geeft voor toegang tot uw rekening, kan een nieuw type betaalinstelling u nieuwe diensten aanbieden. Zij kan uw saldo checken, de bank opdracht geven namens u een betaling (overschrijving) te starten of informatie van uw betaalrekening verzamelen en u daarvan een overzicht aanbieden. Belangrijk is dat uw toestemming voor de betaalinitiatiedienst eenmalig is, tenzij u toestemming geeft voor een reeks van terugkerende betalingen aan dezelfde begunstigde. Uw toestemming voor de rekeninginformatiedienst is voor een periode van negentig dagen. Gedurende die periode kan de rekeninginformatiedienstverlener steeds uw rekening(en) benaderen. Zodoende kan de rekeninginformatiedienstverlener voortdurend het overzicht van uw betalingen en ontvangsten actualiseren. Na negentig dagen wordt u opnieuw gevraagd uitdrukkelijke toestemming te geven voor toegang tot uw rekening(en).

Bron: https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/psd2/index.jsp
Officiele informatie hierover van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

Banken moeten i.v.m. Europese wetgeving verplicht meewerken aan dit soort constructies, maar ik lees wel tussen neus en lippen door dat de Rabo hier niet zo happig op is:

quote:
Het uitwisselen van data met een bedrijf is spannend. Het geven van toegang tot uw betaalrekening is iets waar u zorgvuldig mee om moet gaan. Kijk voordat u toestemming aan een bedrijf geeft goed of u inderdaad een relatie heeft met dat bedrijf. En waarbij u de vraag om toestemming ook verwacht, bijvoorbeeld omdat u hierover een afspraak heeft gemaakt. Controleer bij de vraag om een betaling te mogen doen of het bedrag en de omschrijving kloppen.
quote:
99s.gif Op zondag 29 juli 2018 09:08 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ietwat absurd dat je dan je inloggegevens van de bank op een site in moet vullen die niet van de bank zelf is.
iDeal gaat op de site van de bank zelf dus daar invullen snap ik.

Echter heeft een andere partij niets nodig met mijn gebruikersnaam en wachtwoord die ik bij de bank gebruik.
Ja, maar iDeal is een initiatief van en eigendom van de banken zelf. Klarna niet, dat is een derde partij. Daar ligt waarschijnlijk het verschil.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 29 juli 2018 @ 12:35:17 #32
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_180810571
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:28 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Blijkbaar werkt het niet zo. Volgens De Nederlandsche Bank:

[..]

Officiele informatie hierover van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

Banken moeten i.v.m. Europese wetgeving verplicht meewerken aan dit soort constructies, maar ik lees wel tussen neus en lippen door dat de Rabo hier niet zo happig op is:

[..]

[..]

Ja, maar iDeal is een initiatief van en eigendom van de banken zelf. Klarna niet, dat is een derde partij. Daar ligt waarschijnlijk het verschil.
het verschil snap ik, alleen dat Klarna mij gaat vragen naar de inloggegevens van de bank vind ik slecht.
1ct overmaken voor de validatie zou dan ook moeten werken.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 29 juli 2018 @ 12:36:20 #33
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180810596
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:28 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Blijkbaar werkt het niet zo. Volgens De Nederlandsche Bank:

[..]

Officiele informatie hierover van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

Banken moeten i.v.m. Europese wetgeving verplicht meewerken aan dit soort constructies, maar ik lees wel tussen neus en lippen door dat de Rabo hier niet zo happig op is:

[..]


[..]

Ja, maar iDeal is een initiatief van en eigendom van de banken zelf. Klarna niet, dat is een derde partij. Daar ligt waarschijnlijk het verschil.
Maar het bestaat niet dat systeem zo ontworpen is dat ik bij derde partijen inloggegevens moet achterlaten. Zo werkt dat immers ook niet bij Facebook of Twitter als ik daarmee wil inloggen, en die gegevens zijn een stuk minder gevoelig.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_180810644
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:01 schreef t-star het volgende:

[..]

Volgens mij is er nog geen enkele Nederlandse bank die dit al ondersteunt. De nationale wetgeving is er nog niet eens.

En daarbij zou je inderdaad nooit je gegevens op de site van de betaaldienstaanbieder moeten achterlaten. Je wordt doorgeleid naar de website van de bank (vergelijkbaar met iDeal)
ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 22:40:33 @digitejo zoals in de link naar de Community staat: "screen scraping wordtnog gedoogd totdat de technische standaarden mbt PSD2 definitief zijn. " ^Roos reageer retweet
Ja, Nederland loopt achter met de invoering van PSD2, dat had eigenlijk in februari al afgerond moeten zijn. Maar blijkbaar werkte het al wel, iig bij de ING (zie tweet).

quote:
Screen scraping is een computertechniek waarbij de gegevens vanaf een computerbeeldscherm worden uitgelezen en gebruikt voor invoer in een ander, achterliggend programma.
Blijkbaar logt Sofort (heet nu Klarna) dus op de achtergrond in bij ING internetbankieren, als je je gegevens op hun site invoert. Desalniettemin raadt de ING het af:

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 19:45:12 @digitejo Die verwarring snap ik absoluut Theo! Er wordt ook zéker met klem afgeraden om inloggegevens te delen. Het maakt dan ook niet uit of dat met familie, vrienden of bekenden is of met bedrijven die een functie aanbieden. Hier lees je iets meer: https://t.co/CK7dthDRc2 ^Sebas reageer retweet
pi_180810819
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:39 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 22:40:33 @digitejo zoals in de link naar de Community staat: "screen scraping wordtnog gedoogd totdat de technische standaarden mbt PSD2 definitief zijn. " ^Roos reageer retweet
Ja, Nederland loopt achter met de invoering van PSD2, dat had eigenlijk in februari al afgerond moeten zijn. Maar blijkbaar werkte het al wel, iig bij de ING (zie tweet).

[..]

Blijkbaar logt Sofort (heet nu Klarna) dus op de achtergrond in bij ING internetbankieren, als je je gegevens op hun site invoert. Desalniettemin raadt de ING het af:

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 19:45:12 @digitejo Die verwarring snap ik absoluut Theo! Er wordt ook zéker met klem afgeraden om inloggegevens te delen. Het maakt dan ook niet uit of dat met familie, vrienden of bekenden is of met bedrijven die een functie aanbieden. Hier lees je iets meer: https://t.co/CK7dthDRc2 ^Sebas reageer retweet
Ah, thanks voor de info. Ik ging ervan uit dat er altijd met een redirect-model gewerkt zou worden, maar kennelijk niet.

Of is dit een tijdelijke situatie om screen scraping mogelijk te maken, totdat alle banken hun API's up and running hebben?
  zondag 29 juli 2018 @ 12:51:41 #36
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180810864
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:39 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 22:40:33 @digitejo zoals in de link naar de Community staat: "screen scraping wordtnog gedoogd totdat de technische standaarden mbt PSD2 definitief zijn. " ^Roos reageer retweet
Ja, Nederland loopt achter met de invoering van PSD2, dat had eigenlijk in februari al afgerond moeten zijn. Maar blijkbaar werkte het al wel, iig bij de ING (zie tweet).

[..]

Blijkbaar logt Sofort (heet nu Klarna) dus op de achtergrond in bij ING internetbankieren, als je je gegevens op hun site invoert. Desalniettemin raadt de ING het af:

ingnl twitterde op dinsdag 20-02-2018 om 19:45:12 @digitejo Die verwarring snap ik absoluut Theo! Er wordt ook zéker met klem afgeraden om inloggegevens te delen. Het maakt dan ook niet uit of dat met familie, vrienden of bekenden is of met bedrijven die een functie aanbieden. Hier lees je iets meer: https://t.co/CK7dthDRc2 ^Sebas reageer retweet
Nou ja zeg _O- Gedoogt ING nou echt dat derde partijen om inloggegevens van klanten vragen? Dat gaat toch tegen alle regels rondom cybersecurity in?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_180811160
quote:
9s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:51 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nou ja zeg _O- Gedoogt ING nou echt dat derde partijen om inloggegevens van klanten vragen? Dat gaat toch tegen alle regels rondom cybersecurity in?
In Duitsland ging dat al jaren zo bij de Duitse lokale varianten van iDeal (Giropay en Sofort-überweisung), dan logde je dus in met de gegevens van je Duitse bank op de website van een derde partij. Dat was al ver voordat PSD2 ingevoerd werd.

Sofort/Klarna heeft diezelfde werkwijze dus naar Nederland gehaald, en blijkbaar werkt het gewoon. Of dit met PSD2 gaat veranderen weet ik niet.
pi_180821640
quote:
9s.gif Op zondag 29 juli 2018 12:51 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nou ja zeg _O- Gedoogt ING nou echt dat derde partijen om inloggegevens van klanten vragen? Dat gaat toch tegen alle regels rondom cybersecurity in?
Ik vermoed dat ze hier geen eigen keuze in hebben omdat ze aan de regelgeving moet voldoen. Als ik zo wat van de eisen lees in Article 27 lijkt deze constructie gewoon te mogen. Zolang ze geen andere interface heeft, die bijvoorbeeld het ook mogelijk maakt om de dienst van Klarna te accepteren in de eigen omgeving, kan ze alleen maar aangeklaagd worden voor het gebrek aan het bieden van die functionaliteit.

Overigens is dit ook heel leuk om te lezen: https://www.cnbc.com/2017(...)-european-banks.html
Blijkbaar is Klarna actief om te zorgen dat zij dat screen scraping mag blijven gebruiken terwijl de banken dat juist willen tegenhouden om de bekende reden.

[ Bericht 12% gewijzigd door snabbi op 29-07-2018 21:37:01 ]
pi_180822237
dubbel
pi_180822417
Ik voel een datalek aankomen.

Benieuwd wat de banken je morgen telefonisch aanraden.
Weggegaan en opgerot
  Redactie Frontpage zondag 29 juli 2018 @ 21:45:58 #41
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_180822463
Dit klinkt echt als een topsysteem voor oplichters om gelijk hele rekeningen te kunnen leegtrekken. Echt wie verzint zulke regelgeving :')
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  zondag 29 juli 2018 @ 21:49:08 #42
458355 PsychoWappie
FORUM2030.NL
pi_180822543
Ben blij dat ik overgestapt ben naar Bunq, dan kan ik voor dit soort betaalmogelijkheden gewoon ff een nieuwe rekening openen en daarna meteen weer verwijderen :)

Sowieso als ik via Bunq online een betaling moet doen, moet ik altijd een QRcode scannen vanaf de Bunq app en dan kan ik altijd nog accepteren of weigeren.

Komt ook wel omdat Bunq wel hun API prima op orde heeft.
Alles weten over agenda 2030 en meediscussiėren?
Ga nu nog naar: https://forum2030.nl en meld je aan!
  zondag 29 juli 2018 @ 21:51:17 #43
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180822602
Ik vind in ieder geval dat er interessante reacties gepost worden, waarvoor dank ^O^

En mijn mening is natuurlijk dat je nooit, maar dan ook nooit, je inloggegevens op een andere site achterlaat dan je bank. De ING noemt het zelfs haar gouden regel dus waarom ze nog niet massaal klanten mailen met waarschuwingen voor Sofort/Klarna is mij een raadsel. Maar goed, morgen meer info.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 29 juli 2018 @ 21:52:24 #44
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180822629
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:49 schreef Psychopaatje het volgende:
Ben blij dat ik overgestapt ben naar Bunq, dan kan ik voor dit soort betaalmogelijkheden gewoon ff een nieuwe rekening openen en daarna meteen weer verwijderen :)

Sowieso als ik via Bunq online een betaling moet doen, moet ik altijd een QRcode scannen vanaf de Bunq app en dan kan ik altijd nog accepteren of weigeren.
Dat laatste is natuurlijk normaal, zo gaat dat bij andere grote banken ook. Sofort lijkt hier alleen omheen te willen fietsen dus om allemaal persoonlijke inloggegevens te vragen.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 29 juli 2018 @ 21:53:39 #45
458355 PsychoWappie
FORUM2030.NL
pi_180822662
quote:
14s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:51 schreef Faux. het volgende:
Ik vind in ieder geval dat er interessante reacties gepost worden, waarvoor dank ^O^

En mijn mening is natuurlijk dat je nooit, maar dan ook nooit, je inloggegevens op een andere site achterlaat dan je bank. De ING noemt het zelfs haar gouden regel dus waarom ze nog niet massaal klanten mailen met waarschuwingen voor Sofort/Klarna is mij een raadsel. Maar goed, morgen meer info.
mijn ervaring met Sofort/Klarna (doet ook de Wish betaaldienst) is dat je na het invullen gewoon je app krijgt, de betaling wordt niet anders verwerkt dan door iDeal, alleen heet het nu Sofort/Klarna.
Alles weten over agenda 2030 en meediscussiėren?
Ga nu nog naar: https://forum2030.nl en meld je aan!
  zondag 29 juli 2018 @ 21:59:03 #46
458355 PsychoWappie
FORUM2030.NL
pi_180822810
quote:
10s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:52 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dat laatste is natuurlijk normaal, zo gaat dat bij andere grote banken ook. Sofort lijkt hier alleen omheen te willen fietsen dus om allemaal persoonlijke inloggegevens te vragen.
Klik eens Bunq aan als betaalwijze, dan krijg je toch gewoon een QR-code? Niks geen inloggegevens, heb ik zelf niet eens. Ook niet nodig trouwens (ja inlogcode voor de Bunq app ja).

Dat je bij Rabobank nog je rekeningnummer en pasnummer in moet vullen is gewoon omdat je accountbeveiliging gewoon zo werkt, rabobank loopt ook ver achter wat dat betreft.

Als alle banken nou hun API eens prima op orde zouden hebben, dan is Sofort ook niet meer genoodzaakt om deze gegevens te moeten vragen aan je en kan je het gewoon afhandelen door een QR code te scannen via je bank app.
Alles weten over agenda 2030 en meediscussiėren?
Ga nu nog naar: https://forum2030.nl en meld je aan!
  zondag 29 juli 2018 @ 22:03:33 #47
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180822919
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:53 schreef Psychopaatje het volgende:

[..]

mijn ervaring met Sofort/Klarna (doet ook de Wish betaaldienst) is dat je na het invullen gewoon je app krijgt, de betaling wordt niet anders verwerkt dan door iDeal, alleen heet het nu Sofort/Klarna.
Zelfs dan wil ik nog niet m'n inloggegevens achterlaten bij Klarna. Want dat is waar ze - in ieder geval bij ASN - letterlijk om vragen.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 29 juli 2018 @ 22:03:52 #48
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180822925
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2018 21:59 schreef Psychopaatje het volgende:

[..]

Klik eens Bunq aan als betaalwijze, dan krijg je toch gewoon een QR-code? Niks geen inloggegevens, heb ik zelf niet eens. Ook niet nodig trouwens (ja inlogcode voor de Bunq app ja).

Dat je bij Rabobank nog je rekeningnummer en pasnummer in moet vullen is gewoon omdat je accountbeveiliging gewoon zo werkt, rabobank loopt ook ver achter wat dat betreft.

Als alle banken nou hun API eens prima op orde zouden hebben, dan is Sofort ook niet meer genoodzaakt om deze gegevens te moeten vragen aan je en kan je het gewoon afhandelen door een QR code te scannen via je bank app.
Bunq staat er niet bij als bank
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 29 juli 2018 @ 22:15:39 #49
458355 PsychoWappie
FORUM2030.NL
pi_180823210
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2018 22:03 schreef Faux. het volgende:

[..]

Bunq staat er niet bij als bank
hmmm, kan je ook niet klikken op overige banken of zo iets?
Alles weten over agenda 2030 en meediscussiėren?
Ga nu nog naar: https://forum2030.nl en meld je aan!
  zondag 29 juli 2018 @ 22:18:35 #50
458355 PsychoWappie
FORUM2030.NL
pi_180823273
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2018 22:03 schreef Faux. het volgende:

[..]

Bunq staat er niet bij als bank
op de site van Sofort:

III. What do we check and what personal data do we collect?
Depending on how your bank operates online accounts, different verification steps will apply:
Some banks only accept transfer orders if the relevant account has sufficient funds available. In that case, we will not check ourselves whether the account has sufficient funds available. In all other cases, we will check whether the sum of the bank balance on the one hand and the overdraft limit on the other hand covers the amount to be transferred. Any amounts which are yet to be debited to the account (e.g. pending transfers) will be deducted from the account balance.
In the case of transfers with an increased risk of misuse, we will additionally check whether any Sofort transactions you issued from your account in the last 30 days, if applicable, were successful. If and insofar as such Sofort transactions are recorded in our system, we will check the transaction data regarding your account to see if the transactions in question were in fact completed (e.g. match amount and reason).
The data necessary for such checks are processed online. In some cases, we are able to carry out these checks using specific software interfaces provided by your bank (e.g. in accordance with the HBCI Standard for Electronic Banking). Alternatively, our system will automatically call up the data via the user interface of your online banking service, much in the same way as if you logged on yourself. If you use the online banking facility to manage multiple accounts, our software, after you log on, will display the current accounts available for selection. We will not use or store any information on non-selected accounts, in particular, the account number and the respective balance of such accounts.
Alles weten over agenda 2030 en meediscussiėren?
Ga nu nog naar: https://forum2030.nl en meld je aan!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')