abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180787833
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Maar dit zou pas het begin moeten zijn. Ik denk dat we met z’n allen moeten nadenken over het nog veel verder spreiden van vakantieperiodes over het jaar. En dat kan alleen maar door iedereen veel meer flexibiliteit te geven bij het opnemen van vrije dagen. Wat is er op tegen om iedereen zelf te laten bepalen wanneer ze op reis willen, inclusief ouders met schoolgaande kinderen? Weg met de schoolvakanties!

Ik besef dat dit een groot beroep doet op het onderwijs. Dat zal zich op een andere manier moeten organiseren. De administratieve druk neemt toe, omdat je als onderwijsinstelling moet bijhouden welke leerlingen er wel en niet zijn. Docenten kunnen bovendien niet meer zes of zeven weken achter elkaar vrij nemen.
Dus omdat de reisbranche meer geld wil verdienen moet leraren langer werken voor hetzelfde geld en scholen meer uitgeven aan de administratieve lastendruk?

Het gore lef. Tief een eind op.
Vroeger was niet alles beter maar de toekomst wel.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:02:56 #127
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180787839
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 08:58 schreef daNpy het volgende:

[..]

Over de plank mis slaan gesproken. Wat een dommigheid.
dit idd.

Ignorance is bliss
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180787853
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dus omdat de reisbranche meer geld wil verdienen moet leraren langer werken voor hetzelfde geld en scholen meer uitgeven aan de administratieve lastendruk?

Het gore lef. Tief een eind op.
Als je vakanties anders spreidt hoeft men niet opeens langer te werken.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:07:42 #129
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180787906
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 10:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zomervakantie terug naar 4 weken en alle leerlingen en leerkrachten 5 vrij inzetbare snipperdagen. Ik zeg doen.
En bij de volgende bezuinigingsronde worden die 5 losse snipperdagen geschrapt vanwege 'lekker makkelijk'.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:09:47 #130
407027 LTVDK
Gelukszoeker
pi_180787935
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 09:28 schreef Leipo666 het volgende:
Liever niet: heb ik straks van die koters om me heen in het laagseizoen.
Dit ja, dat is juist een van de grote voordelen van buiten het hoogseizoen op vakantie gaan.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_180788055
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 09:02 schreef Janneke141 het volgende:
Hier zijn best goede argumenten voor te geven, maar dat het prettiger is voor de reisbranche is wel de laatste reden waarom je dit zou willen gaan doen.
Echt precies dit.

Er wordt al volop geëxperimenteerd met school-roosters zonder collectieve vakanties. Maar toch echt niet omwille van de reisbranche.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180788074
registreer om deze reclame te verbergen
Ben ik nu gek als ik zeg dat die snipperdagen niets uitmaken. Je hebt een aantal vakantiedagen die je vrij kunt opnemen. En vakanties van schoolgaande kinderen zijn al zo lang dat het niet zo moeilijk te plannen is. Heb zelf drie kinderen en in hun schooltijd was het voor mij nog nooit een probleem geweest om in die periode een vakantie te plannen. Uiteraard betaal je in het hoogseizoen de hoofdprijs. Maar het is normaliter wel de mooiste periode voor een langere periode.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:20:23 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180788076
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 11:57 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Toch was het dat grotendeels. Rijtjes hoofdsteden, tafeltjes. Zelfs bij geschiedenis was alles terug te brengen tot rijtjes met kennis die je moest stampen. En leren schrijven natuurlijk, dat was wel heel anders.

De basis van al het leerwerk was uiteindelijk dat je het moest samenvatten en uit je kop leren. Het 'hoe' en 'waarom' is langzaamaan belangrijker geworden. Dat is een goede ontwikkeling, geen trucjes leren, maar weten waarom dingen zijn zoals ze zijn.
En dat is nu verworden tot "er iets van vinden zonder feiten, hoe of waarom te kennen". Als je je maar persoonlijk kunt ontwikkelen en je mening op feesboek kan geven.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:21:50 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180788087
Ik zie het er nog van komen dat docenten voor een lege klas staan en volle klassen zonder docent zitten :')
pi_180788114
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 09:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom zouden we nog steeds, net als in 1910, alle stof klassikaal willen behandelen?
Omdat het met de huidige bezettingen van klassen en de bijkomende (administratieve) eisen die aan een docent gesteld worden, het vrijwel onmogelijk is om 25-30 kinderen individueel les te geven op 5? verschillende niveau's. Dan moeten de klassen iig een heel stuk kleiner.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:30:28 #136
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180788200
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat het met de huidige bezettingen van klassen en de bijkomende (administratieve) eisen die aan een docent gesteld worden, het vrijwel onmogelijk is om 25-30 kinderen individueel les te geven op 5? verschillende niveau's. Dan moeten de klassen iig een heel stuk kleiner.
Kortom, praktische problemen. Met het oorspronkelijke doel, het ontwikkelen van het kind, heeft het allemaal weinig te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_180788235
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kortom, praktische problemen. Met het oorspronkelijke doel, het ontwikkelen van het kind, heeft het allemaal weinig te maken.
Vast en zeker. Maar zonder de benodigde investeringen zal zo'n verandering van de manier waarop onderwijs gegeven wordt, gedoemd zijn om de kwaliteit nog verder te doen dalen.

En ik zie niet 1 2 3 grote zakken geld vrijgemaakt worden voor klassen van 10-15 kinderen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180788285
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kortom, praktische problemen. Met het oorspronkelijke doel, het ontwikkelen van het kind, heeft het allemaal weinig te maken.
Dat klopt. Alles is natuurlijk mogelijk. Of het dat allemaal waard is om iemand een vakantie van 4 weken in maart te gunnen of op een ander tijdstip examens te laten afnemen etc is de vraag.

Dan zou je in principe scholen kunnen afschaffen en heb je een soort vorm van een lOI nodig met wat begeleiding naar eigen wens van een privé docent en de rest doe je thuis op je eigen tempo.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:38:13 #139
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180788300
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:33 schreef probeer het volgende:

[..]

Vast en zeker. Maar zonder de benodigde investeringen zal zo'n verandering van de manier waarop onderwijs gegeven wordt, gedoemd zijn om de kwaliteit nog verder te doen dalen.

En ik zie niet 1 2 3 grote zakken geld vrijgemaakt worden voor klassen van 10-15 kinderen.
Ook op andere manieren is wel e.e.a. te halen, al zal het budgetneutraal inderdaad nooit lukken. Maar als je bereid bent om eens stevig het mes te zetten in het formulierencircus rondom zorgleerlingen, en zou besluiten om het aantal toetsen te reduceren tot 25% van wat we nu doen (of voor mijn part nog minder) dan hou je ineens een hoop tijd over.

En daar komt nog wat bij. Een leerkracht is in de huidige setting vrij veel tijd kwijt met orde houden. En waarom? Omdat er bij die 30 leerlingen die hij voor zijn neus zitten een hele hoop heeft die zijn verhaal óf niet interessant vinden, óf helemaal niet nodig hebben omdat ze het al lang en breed begrijpen en toe zijn aan verdieping. Meer op maat aanbieden levert dus ook wel degelijk tijd op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:38:48 #140
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180788307
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat klopt. Alles is natuurlijk mogelijk. Of het dat allemaal waard is om iemand een vakantie van 4 weken in maart te gunnen of op een ander tijdstip examens te laten afnemen etc is de vraag.

Wiens verantwoordelijkheid is het om een diploma te halen, van de school of van de leerling?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_180788316
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wiens verantwoordelijkheid is het om een diploma te halen, van de school of van de leerling?
Van de leerling uiteraard.
pi_180788338
Ik snap die halfzachte obsessie met weken aan een stuk niet werken ook niet, kijk naar China
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:42:02 #143
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180788367
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:39 schreef Cherni het volgende:

[..]

Van de leerling uiteraard.
Precies. Zou je die dan aanraden om in zijn examenjaar vier weken in maart op vakantie gaan?

Maar los daarvan: op het vmbo (b/k) is het nu al mogelijk om examens flexibel in te plannen. Er zijn (nog) niet veel scholen die er gebruik van maken, maar je kunt in principe de leerlingen die al klaar zijn voor een bepaald vak begin april op examen sturen en de anderen eind mei, en vice versa voor een vak dat ze lastiger vinden. Of alles begin april, of alles eind mei. Technisch gezien kan het met de digitale examens, en ik verwacht dat binnen een jaar of 10 voor alle niveaus de CSE's digitaal worden afgenomen met dezelfde faciliteiten. Ook dat is onderwijs op maat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_180788370
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat klopt. Alles is natuurlijk mogelijk. Of het dat allemaal waard is om iemand een vakantie van 4 weken in maart te gunnen of op een ander tijdstip examens te laten afnemen etc is de vraag.

Dan zou je in principe scholen kunnen afschaffen en heb je een soort vorm van een lOI nodig met wat begeleiding naar eigen wens van een privé docent en de rest doe je thuis op je eigen tempo.
Wat ze dan nu doen is een nieuwe school openen met het zogenaamde 7 tot 7 model (school is van 7 tot 7 uur open, 52 weken per jaar, individuele vakanties en een geïntegreerd programma van school sport en ontspanning) waarbij de ouders van de kinderen die extra betalen van al die dingen gebruik mogen maken, en de ouders van de kinderen die dat niet kunnen of willen, alleen gebruik kunnen maken van het wettelijk gratis basisonderwijs (waaronder wel die individuele vakanties).

En dan krijg je dus een groep leerlingen waarvan de ouders extra betalen (en er dus een 'waar voor het geld' prestatie gehaald moet worden) en de andere groep leerlingen die toch geen geld uitgeven waarmee ze 'ergens anders heen kunnen gaan' wanneer de resultaten niet bevallen.

2x raden wie er dan de meeste aandacht krijgt.

Edit: De school waarvan ik weet dat ze dat in gaan voeren, beraamt de extra kosten op ongeveer 400 euro per kind per maand.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:43:41 #145
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180788390
quote:
ANVR-directeur
Ok, doei.
pi_180788398
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ook op andere manieren is wel e.e.a. te halen, al zal het budgetneutraal inderdaad nooit lukken. Maar als je bereid bent om eens stevig het mes te zetten in het formulierencircus rondom zorgleerlingen, en zou besluiten om het aantal toetsen te reduceren tot 25% van wat we nu doen (of voor mijn part nog minder) dan hou je ineens een hoop tijd over.

En daar komt nog wat bij. Een leerkracht is in de huidige setting vrij veel tijd kwijt met orde houden. En waarom? Omdat er bij die 30 leerlingen die hij voor zijn neus zitten een hele hoop heeft die zijn verhaal óf niet interessant vinden, óf helemaal niet nodig hebben omdat ze het al lang en breed begrijpen en toe zijn aan verdieping. Meer op maat aanbieden levert dus ook wel degelijk tijd op.
Ik geloof je, maar dat is toch niet iets wat een school zelf kan bepalen? Iets met zorgplicht die ook geldt voor zorgleerlingen (waardoor het reguliere basisonderwijs ze wel aan moet nemen)? En er zullen toch ook wel wettelijke eisen zitten aan dat formulierencircus?

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 28-07-2018 12:50:06 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:48:43 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180788489
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 11:57 schreef BadderHaring het volgende:

Toch was het dat grotendeels. Rijtjes hoofdsteden, tafeltjes. Zelfs bij geschiedenis was alles terug te brengen tot rijtjes met kennis die je moest stampen. En leren schrijven natuurlijk, dat was wel heel anders.
Want hoofdsteden en dat soort dingen hoeven niet meer "gestampt" te worden? Moet er tegenwoordig geleerd worden waarom Hamburg in Duitsland ligt? Dat soort feiten kun je niet terugbrengen tot een "waarom" maar moeten geleerd worden, nu en vroeger.

quote:
De basis van al het leerwerk was uiteindelijk dat je het moest samenvatten en uit je kop leren. Het 'hoe' en 'waarom' is langzaamaan belangrijker geworden. Dat is een goede ontwikkeling, geen trucjes leren, maar weten waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Vroeger op de MTS (een jaar of 30 geleden) kreeg je opdrachten en de uitkomst was vele malen minder belangrijk dan het proces wat je doorlopen had. Als jij de methode goed hanteerde maar je kwam door een knullige rekenfout niet op de uitkomst uit werd het niet fout gerekend. Het hoe en waarom was toen ook al belangrijk.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:49:26 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180788496
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:44 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik geloof je, maar dat is toch niet iets wat een school zelf kan bepalen? Iets met zorgplicht die ook geldt voor zorgleerlingen (waardoor het reguliere basisonderwijs ze wel aan moet nemen)? En er zullen ook wel wettelijke eisen zitten aan dat formulierencircus.
Voor een verbazend groot deel wel, al durven veel scholen het gewoon niet aan. Met name rondom toetsen heb je als school vrijwel de volledige vrijheid, zo lang je maar aan het begin van het schooljaar vastlegt wat je toetst en hoe je het beoordeelt (voor de bovenbouw dan, voor de onderbouw hoef je zelfs helemaal niks).
Voor het administratieve circus rondom de financiën van zorgleerlingen heb je het ministerie en de inspectie nodig. Verder gelden daar uiteraard wel wat verplichtingen om vast te leggen hoe je die leerlingen dan begeleidt met dat geld, maar ook die zijn slechts vaag omschreven. (Helaas zijn er ook gevallen bekend dat de inspectie achteraf gebruik maakt van die vaagheid om scholen op de vingers te tikken - het systeem 'niet van tevoren zeggen hoe het moet, en pas achteraf laten weten dat dit niet goed was' - maar daar moeten we dan natuurlijk ook vanaf).
Ik heb een aantal collega's die afkomstig zijn uit het basisonderwijs, en met name in die tak van sport leggen scholen zichzelf heel veel administratieve lasten op, al is dat wel grotendeels verklaarbaar door de eisen die 'de moderne ouder' stelt aan de verantwoording door de school.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 28 juli 2018 @ 12:51:41 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180788523
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:20 schreef Lunatiek het volgende:

En dat is nu verworden tot "er iets van vinden zonder feiten, hoe of waarom te kennen". Als je je maar persoonlijk kunt ontwikkelen en je mening op feesboek kan geven.
De echte vakkennis is idd verdwenen.
pi_180788544
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2018 12:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Precies. Zou je die dan aanraden om in zijn examenjaar vier weken in maart op vakantie gaan?

Maar los daarvan: op het vmbo (b/k) is het nu al mogelijk om examens flexibel in te plannen. Er zijn (nog) niet veel scholen die er gebruik van maken, maar je kunt in principe de leerlingen die al klaar zijn voor een bepaald vak begin april op examen sturen en de anderen eind mei, en vice versa voor een vak dat ze lastiger vinden. Of alles begin april, of alles eind mei. Technisch gezien kan het met de digitale examens, en ik verwacht dat binnen een jaar of 10 voor alle niveaus de CSE's digitaal worden afgenomen met dezelfde faciliteiten. Ook dat is onderwijs op maat.
Ik zou het ze zeker niet aanraden. Natuurlijk heb je wel een punt. Maar op sociaal gebied ik weet het niet. Daar zit ook mijn twijfel. Het is ook wel interessant om te leren en zeker op jonge leeftijd dat aanpassen en niet altijd dat kunnen doen wat je zelf graag zou willen ook van belang is. Alles op het individu inzetten. Ik weet het niet. Het is wel handig om te leren met tegenslag te kunnen omgaan en het groepsverband speelt een grote rol bij je verdere sociale ontwikkeling. Daar zul je zeker over moeten nadenken.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')