Ik zit mobiel en heb niet zo'n zin om uitgebreid te gaan zoeken maar ook jij weet dat.quote:
40 jaar terug was het zelfstandig werken op de lagere school. Steek je vinger op om iets te vragen en de docent komt langs. Merkt de docent echter dat veel kinderen dezelfde vragen hebben, dan verschuift de les naar klassikaal om dat specifieke stuk beter uit te leggen of om het diepgaander te bespreken - zelfs als het buiten de lesstof valt.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als de helft van de klas weg is, kun je nog steeds prima lesgeven. Want kinderen werken aan individuele trajecten en bepalen hun eigen tempo, en daar hoef jij ze alleen bij te begeleiden.Oftewel, als kind A de eerste twee weken van de maand neemt, kind B neemt week 2 en 3, en kind C neemt de laatste twee weken van de maand, zijn ze op het einde van de maand alsnog allemaal even ver, zonder dat jij dingen 3x hoeft uit te leggen.
Opvoeding is grotendeels een taak van de ouders en niet van de school. De school leert ze geen zelfstandigheid, dat doen de ouders. Ik zie hier ook dat achtste groepers nog gehaald en gebracht worden... Dat wordt nog wat in de brugklas...quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:38 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Kun je wel beweren, maar als je vervolgens met een bron komt die daar niet bij aansluit dan maakt dat je verhaal niet bepaald sterker....
Volgens mij gaat het om balans. Natuurlijk moet je in het basisonderwijs de basis klassikaal leggen, maar meer nadruk op individuele ontwikkeling dan in de jaren 80, past prima in deze tijd. Mijn kinderen zitten op een Jenaplan school en die zijn (en hun vriendjes) gemiddeld een stuk zelfstandiger en kritischer dan veel leeftijdsgenootjes op een 'ouderwetse' klassikale school.
Ik schrik soms echt hoe kinderachtig en afhankelijk sommige kinderen nog zijn op het moment dat ze naar de brugklas gaan.
Er was een tijd dat de notabelen van een dorp bestonden uit burgemeester, notaris en dat soort mensen, en de onderwijzers. Daar werd tegen op gezien, had men ontzag voor en kreeg een goed salaris.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Overigens, wat doe je zelf voor werk? Ik vind 4200 een behoorlijk smak geld. Terwijl een CEO van een groot bedrijf dat natuurlijk een schijntje vindt.
Ik heb het niet over opvoeding, ik heb het over persoonlijke ontwikkeling.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Opvoeding is grotendeels een taak van de ouders en niet van de school. De school leert ze geen zelfstandigheid, dat doen de ouders. Ik zie hier ook dat achtste groepers nog gehaald en gebracht worden... Dat wordt nog wat in de brugklas...
Onderwijs zou ook een taak van de ouders moeten zijn, maar al in basale dingen falen ze daarmee. Voornamelijk wegens "geen tijd". Neem dan geen kinderen, sta je ook niet in de file op Zwarte Zaterdagen.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Opvoeding is grotendeels een taak van de ouders en niet van de school. De school leert ze geen zelfstandigheid, dat doen de ouders. Ik zie hier ook dat achtste groepers nog gehaald en gebracht worden... Dat wordt nog wat in de brugklas...
Ik ben momenteel beleidsadviseur bij de overheid en nog lang niet op mijn eindsalaris, maar voor ¤ 4200,- blijf ik in bed.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Overigens, wat doe je zelf voor werk? Ik vind 4200 een behoorlijk smak geld. Terwijl een CEO van een groot bedrijf dat natuurlijk een schijntje vindt.
O, in de hoek van de beleidsadviseurs valt ook nog genoeg te bezuinigingen.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:49 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Ik ben momenteel beleidsadviseur bij de overheid en nog lang niet op mijn eindsalaris, maar voor ¤ 4200,- blijf ik in bed.
Ik sta met mijn poten in de klei vmbo'ers les te geven, en ik kom nog niet in de buurt van dat bedrag.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:49 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Ik ben momenteel beleidsadviseur bij de overheid en nog lang niet op mijn eindsalaris, maar voor ¤ 4200,- blijf ik in bed.
Je hebt het toch echt over zelfstandigheid... Als jij vindt dat door school komt/ moet komen dat kan maar daar ben ik het niet mee eens. Dat heeft met opvoeding te maken, misschien zitten er op die school veel meer kinderen van gelijkgestemde ouders.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:48 schreef BadderHaring het volgende:
Ik heb het niet over opvoeding, ik heb het over persoonlijke ontwikkeling.
doe ik nog steedsquote:Op zaterdag 28 juli 2018 08:33 schreef halfway het volgende:
Die 6/7 weken in de zomer waren oorspronkelijk om de kinderen te laten helpen met de oogst, niet meer van deze tijd dus!
Helemaal mee eens. Bijvoorbeeld door de beleidsvrijheid van lagere overheden verder in te perken zodat niet elke gemeente het wiel zit uit te vinden.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:50 schreef luxerobots het volgende:
[..]
O, in de hoek van de beleidsadviseurs valt ook nog genoeg te bezuinigingen.
It takes a village to raise a child. Zelfstandigheid leer je ook op school. Natuurlijk moeten ouders daar het voortouw in nemen. Maar de tijden dat je op school alleen rijtjes moest stampen zijn echt voorbij hoor. De verhouding is echt verschoven naar meer aandacht voor de ontwikkeling als mens. En terecht, ook vanwege de ontwikkeling naar gezinnen met tweeverdieners is dat geen overbodige ontwikkeling.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt het toch echt over zelfstandigheid... Als jij vindt dat door school komt/ moet komen dat kan maar daar ben ik het niet mee eens. Dat heeft met opvoeding te maken, misschien zitten er op die school veel meer kinderen van gelijkgestemde ouders.
Ook 40 jaar geleden zat je niet alleen maar stom rijtjes te stampen op de (lagere) school... Ja, de basale dingen zoals de tafels.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:00 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
It takes a village to raise a child. Zelfstandigheid leer je ook op school. Natuurlijk moeten ouders daar het voortouw in nemen. Maar de tijden dat je op school alleen rijtjes moest stampen zijn echt voorbij hoor. De verhouding is echt verschoven naar meer aandacht voor de ontwikkeling als mens. En terecht, ook vanwege de ontwikkeling naar gezinnen met tweeverdieners is dat geen overbodige ontwikkeling.
Een uitvoerend vak waarvoor je vijf jaar hebt moeten studeren. Ik heb vrienden met een bachelor die al veel sneller dat bedrag verdienden, en nog groeimogelijkheden hadden.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ach, de reden dat men het doet is ook vrijwel hetzelfde in elke bedrijfstak, men wil toch werk hebben, meedraaien in de maatschappij en natuurlijk een salaris ontvangen.
Daarbij is het inderdaad geen onzin-baan, je werkt met leerlingen en levert op die manier toch een directe bijdrage aan jonge mensen en aan de maatschappij.
Er was op het journaal een vrouw die al 40 jaar als docente werkt op een basisschool en met de nieuwe loonsverhoging 4200 euro per maand gaat verdienen. Nou, dat is behoorlijk veel geld, vooral omdat het ook gewoon een uitvoerend vak is.
Lijkt me dat je als docent gewoon aangewezen vakanties krijgt. Wel minder dan nu, maar hé, als ik in ruil daarvoor minder lange werkweken krijg...quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar wanneer ga jij vakantie nemen dan? Jij weet ook heel goed dat op een basisschool het pauzeloze switchen tussen verschillende docenten niet heel goed werkt wat nu al meer regel dan uitzondering lijkt te zijn.
Maar goed, nu snap ik iig wat je bedoelde dat kon ik niet uit je dictator opmerking halen.
Het concept 'nuance' is jou totaal vreemd hè?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook 40 jaar geleden zat je niet alleen maar stom rijtjes te stampen op de (lagere) school... Ja, de basale dingen zoals de tafels.
We moeten niet net gaan doen alsof het onderwijs van vroeger kut met peren was.
Vroeger kon de juffrouw nog gewoon hoofdrekenenquote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook 40 jaar geleden zat je niet alleen maar stom rijtjes te stampen op de (lagere) school... Ja, de basale dingen zoals de tafels.
We moeten niet net gaan doen alsof het onderwijs van vroeger kut met peren was.
Zegt hij met zijn: "Maar de tijden dat je op school alleen rijtjes moest stampen" opmerking...quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:23 schreef BadderHaring het volgende:
Het concept 'nuance' is jou totaal vreemd hè?
Komt door het ouderwetse onderwijs dat hij gevolgd heeft.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:23 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Het concept 'nuance' is jou totaal vreemd hè?
Nee, dat komt door die enorm blinde vlek van sommigen...quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:25 schreef Chai het volgende:
Komt door het ouderwetse onderwijs dat hij gevolgd heeft.
Dat dan weer wel.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:23 schreef daNpy het volgende:
Vroeger kon de juffrouw nog gewoon hoofdrekenen
4 jaar.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een uitvoerend vak waarvoor je vijf jaar hebt moeten studeren. Ik heb vrienden met een bachelor die al veel sneller dat bedrag verdienden, en nog groeimogelijkheden hadden.
Toch was het dat grotendeels. Rijtjes hoofdsteden, tafeltjes. Zelfs bij geschiedenis was alles terug te brengen tot rijtjes met kennis die je moest stampen. En leren schrijven natuurlijk, dat was wel heel anders.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zegt hij met zijn: "Maar de tijden dat je op school alleen rijtjes moest stampen" opmerking...
Dus omdat de reisbranche meer geld wil verdienen moet leraren langer werken voor hetzelfde geld en scholen meer uitgeven aan de administratieve lastendruk?quote:Maar dit zou pas het begin moeten zijn. Ik denk dat we met z’n allen moeten nadenken over het nog veel verder spreiden van vakantieperiodes over het jaar. En dat kan alleen maar door iedereen veel meer flexibiliteit te geven bij het opnemen van vrije dagen. Wat is er op tegen om iedereen zelf te laten bepalen wanneer ze op reis willen, inclusief ouders met schoolgaande kinderen? Weg met de schoolvakanties!
Ik besef dat dit een groot beroep doet op het onderwijs. Dat zal zich op een andere manier moeten organiseren. De administratieve druk neemt toe, omdat je als onderwijsinstelling moet bijhouden welke leerlingen er wel en niet zijn. Docenten kunnen bovendien niet meer zes of zeven weken achter elkaar vrij nemen.
dit idd.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 08:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Over de plank mis slaan gesproken. Wat een dommigheid.
Als je vakanties anders spreidt hoeft men niet opeens langer te werken.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus omdat de reisbranche meer geld wil verdienen moet leraren langer werken voor hetzelfde geld en scholen meer uitgeven aan de administratieve lastendruk?
Het gore lef. Tief een eind op.
En bij de volgende bezuinigingsronde worden die 5 losse snipperdagen geschrapt vanwege 'lekker makkelijk'.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 10:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zomervakantie terug naar 4 weken en alle leerlingen en leerkrachten 5 vrij inzetbare snipperdagen. Ik zeg doen.
Dit ja, dat is juist een van de grote voordelen van buiten het hoogseizoen op vakantie gaan.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 09:28 schreef Leipo666 het volgende:
Liever niet: heb ik straks van die koters om me heen in het laagseizoen.
Echt precies dit.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 09:02 schreef Janneke141 het volgende:
Hier zijn best goede argumenten voor te geven, maar dat het prettiger is voor de reisbranche is wel de laatste reden waarom je dit zou willen gaan doen.
En dat is nu verworden tot "er iets van vinden zonder feiten, hoe of waarom te kennen". Als je je maar persoonlijk kunt ontwikkelen en je mening op feesboek kan geven.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:57 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Toch was het dat grotendeels. Rijtjes hoofdsteden, tafeltjes. Zelfs bij geschiedenis was alles terug te brengen tot rijtjes met kennis die je moest stampen. En leren schrijven natuurlijk, dat was wel heel anders.
De basis van al het leerwerk was uiteindelijk dat je het moest samenvatten en uit je kop leren. Het 'hoe' en 'waarom' is langzaamaan belangrijker geworden. Dat is een goede ontwikkeling, geen trucjes leren, maar weten waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Omdat het met de huidige bezettingen van klassen en de bijkomende (administratieve) eisen die aan een docent gesteld worden, het vrijwel onmogelijk is om 25-30 kinderen individueel les te geven op 5? verschillende niveau's. Dan moeten de klassen iig een heel stuk kleiner.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 09:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom zouden we nog steeds, net als in 1910, alle stof klassikaal willen behandelen?
Kortom, praktische problemen. Met het oorspronkelijke doel, het ontwikkelen van het kind, heeft het allemaal weinig te maken.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:23 schreef probeer het volgende:
[..]
Omdat het met de huidige bezettingen van klassen en de bijkomende (administratieve) eisen die aan een docent gesteld worden, het vrijwel onmogelijk is om 25-30 kinderen individueel les te geven op 5? verschillende niveau's. Dan moeten de klassen iig een heel stuk kleiner.
Vast en zeker. Maar zonder de benodigde investeringen zal zo'n verandering van de manier waarop onderwijs gegeven wordt, gedoemd zijn om de kwaliteit nog verder te doen dalen.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kortom, praktische problemen. Met het oorspronkelijke doel, het ontwikkelen van het kind, heeft het allemaal weinig te maken.
Dat klopt. Alles is natuurlijk mogelijk. Of het dat allemaal waard is om iemand een vakantie van 4 weken in maart te gunnen of op een ander tijdstip examens te laten afnemen etc is de vraag.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kortom, praktische problemen. Met het oorspronkelijke doel, het ontwikkelen van het kind, heeft het allemaal weinig te maken.
Ook op andere manieren is wel e.e.a. te halen, al zal het budgetneutraal inderdaad nooit lukken. Maar als je bereid bent om eens stevig het mes te zetten in het formulierencircus rondom zorgleerlingen, en zou besluiten om het aantal toetsen te reduceren tot 25% van wat we nu doen (of voor mijn part nog minder) dan hou je ineens een hoop tijd over.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Vast en zeker. Maar zonder de benodigde investeringen zal zo'n verandering van de manier waarop onderwijs gegeven wordt, gedoemd zijn om de kwaliteit nog verder te doen dalen.
En ik zie niet 1 2 3 grote zakken geld vrijgemaakt worden voor klassen van 10-15 kinderen.
Wiens verantwoordelijkheid is het om een diploma te halen, van de school of van de leerling?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat klopt. Alles is natuurlijk mogelijk. Of het dat allemaal waard is om iemand een vakantie van 4 weken in maart te gunnen of op een ander tijdstip examens te laten afnemen etc is de vraag.
Van de leerling uiteraard.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wiens verantwoordelijkheid is het om een diploma te halen, van de school of van de leerling?
Precies. Zou je die dan aanraden om in zijn examenjaar vier weken in maart op vakantie gaan?quote:
Wat ze dan nu doen is een nieuwe school openen met het zogenaamde 7 tot 7 model (school is van 7 tot 7 uur open, 52 weken per jaar, individuele vakanties en een geïntegreerd programma van school sport en ontspanning) waarbij de ouders van de kinderen die extra betalen van al die dingen gebruik mogen maken, en de ouders van de kinderen die dat niet kunnen of willen, alleen gebruik kunnen maken van het wettelijk gratis basisonderwijs (waaronder wel die individuele vakanties).quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat klopt. Alles is natuurlijk mogelijk. Of het dat allemaal waard is om iemand een vakantie van 4 weken in maart te gunnen of op een ander tijdstip examens te laten afnemen etc is de vraag.
Dan zou je in principe scholen kunnen afschaffen en heb je een soort vorm van een lOI nodig met wat begeleiding naar eigen wens van een privé docent en de rest doe je thuis op je eigen tempo.
Ik geloof je, maar dat is toch niet iets wat een school zelf kan bepalen? Iets met zorgplicht die ook geldt voor zorgleerlingen (waardoor het reguliere basisonderwijs ze wel aan moet nemen)? En er zullen toch ook wel wettelijke eisen zitten aan dat formulierencircus?quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ook op andere manieren is wel e.e.a. te halen, al zal het budgetneutraal inderdaad nooit lukken. Maar als je bereid bent om eens stevig het mes te zetten in het formulierencircus rondom zorgleerlingen, en zou besluiten om het aantal toetsen te reduceren tot 25% van wat we nu doen (of voor mijn part nog minder) dan hou je ineens een hoop tijd over.
En daar komt nog wat bij. Een leerkracht is in de huidige setting vrij veel tijd kwijt met orde houden. En waarom? Omdat er bij die 30 leerlingen die hij voor zijn neus zitten een hele hoop heeft die zijn verhaal óf niet interessant vinden, óf helemaal niet nodig hebben omdat ze het al lang en breed begrijpen en toe zijn aan verdieping. Meer op maat aanbieden levert dus ook wel degelijk tijd op.
Want hoofdsteden en dat soort dingen hoeven niet meer "gestampt" te worden? Moet er tegenwoordig geleerd worden waarom Hamburg in Duitsland ligt? Dat soort feiten kun je niet terugbrengen tot een "waarom" maar moeten geleerd worden, nu en vroeger.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 11:57 schreef BadderHaring het volgende:
Toch was het dat grotendeels. Rijtjes hoofdsteden, tafeltjes. Zelfs bij geschiedenis was alles terug te brengen tot rijtjes met kennis die je moest stampen. En leren schrijven natuurlijk, dat was wel heel anders.
Vroeger op de MTS (een jaar of 30 geleden) kreeg je opdrachten en de uitkomst was vele malen minder belangrijk dan het proces wat je doorlopen had. Als jij de methode goed hanteerde maar je kwam door een knullige rekenfout niet op de uitkomst uit werd het niet fout gerekend. Het hoe en waarom was toen ook al belangrijk.quote:De basis van al het leerwerk was uiteindelijk dat je het moest samenvatten en uit je kop leren. Het 'hoe' en 'waarom' is langzaamaan belangrijker geworden. Dat is een goede ontwikkeling, geen trucjes leren, maar weten waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Voor een verbazend groot deel wel, al durven veel scholen het gewoon niet aan. Met name rondom toetsen heb je als school vrijwel de volledige vrijheid, zo lang je maar aan het begin van het schooljaar vastlegt wat je toetst en hoe je het beoordeelt (voor de bovenbouw dan, voor de onderbouw hoef je zelfs helemaal niks).quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik geloof je, maar dat is toch niet iets wat een school zelf kan bepalen? Iets met zorgplicht die ook geldt voor zorgleerlingen (waardoor het reguliere basisonderwijs ze wel aan moet nemen)? En er zullen ook wel wettelijke eisen zitten aan dat formulierencircus.
De echte vakkennis is idd verdwenen.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:20 schreef Lunatiek het volgende:
En dat is nu verworden tot "er iets van vinden zonder feiten, hoe of waarom te kennen". Als je je maar persoonlijk kunt ontwikkelen en je mening op feesboek kan geven.
Ik zou het ze zeker niet aanraden. Natuurlijk heb je wel een punt. Maar op sociaal gebied ik weet het niet. Daar zit ook mijn twijfel. Het is ook wel interessant om te leren en zeker op jonge leeftijd dat aanpassen en niet altijd dat kunnen doen wat je zelf graag zou willen ook van belang is. Alles op het individu inzetten. Ik weet het niet. Het is wel handig om te leren met tegenslag te kunnen omgaan en het groepsverband speelt een grote rol bij je verdere sociale ontwikkeling. Daar zul je zeker over moeten nadenken.quote:Op zaterdag 28 juli 2018 12:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Precies. Zou je die dan aanraden om in zijn examenjaar vier weken in maart op vakantie gaan?
Maar los daarvan: op het vmbo (b/k) is het nu al mogelijk om examens flexibel in te plannen. Er zijn (nog) niet veel scholen die er gebruik van maken, maar je kunt in principe de leerlingen die al klaar zijn voor een bepaald vak begin april op examen sturen en de anderen eind mei, en vice versa voor een vak dat ze lastiger vinden. Of alles begin april, of alles eind mei. Technisch gezien kan het met de digitale examens, en ik verwacht dat binnen een jaar of 10 voor alle niveaus de CSE's digitaal worden afgenomen met dezelfde faciliteiten. Ook dat is onderwijs op maat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |