abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:11:56 #251
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_182561962
Top dan ga ik dat op die manier doen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_182562903
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:15 schreef Legwieh het volgende:
sorry jongens maar ik kom er echt niet uit. dus wie helpt me even.
Ik heb deze schemerschakelaar.
Dan heb ik stroom in (blauw, bruin, Groen/Geel)
Schakelaar 1 (blauw, bruin, groen/geel , ingaand en uitgaand dus alles 2x)
Schemerschakelaar (zie afbeelding)
en electra uit (richting wcd) (blauw, bruin, groen/geel)

Welke draadjes moet ik aan wat knopen? Bij de schemerschakelaar zit ook nog een brug die origineel tussen, d2 en L zit.
[ afbeelding ]
Ik wil dat het bij het donker worden de lamp aangaat (op de schemerschakelaar dus)
maar dat ik hem ook handmatig aan kan zetten met de schakelaar.

Wie legt mij in dummy-taal uit welke draadjes op elkaar moeten, zodat ik dit gefixed krijg want ik ben al uren aan het pielen en het lukt maar niet.
Ik ben verbaasd dat je aansluiting werkt;

• N = nuldraad = blauw
• L = fasedraad = bruin
• Groen/geel = aardedraad (goed aangesloten en voor jouw vraag irrelevant, want hoe je de boel ook aansluit voor de lichtschakelaar, deze moeten blijven)
• Ik vermoed dat D1 en D2 de schakeldraden zijn.

Je inkomende stroom (fase = bruin) zit hier aangesloten op de nulaansluiting (N) en de nuldraad op de fase-aansluiting (L). Vermoedelijk zijn de kleuren aan de andere kant van de muur op dezelfde foute wijze aangesloten, anders had je vonken gehad. Nu zijn de kleurtjes maar indicatoren voor de duidelijkheid, maar het zal waarschijnlijk wel bijdragen aan jouw verwarring.

In ieder geval zijn in dit geval de kabels bij D1 en D2 aangesloten op jouw buitenlamp. De handleiding van dit apparaat lezende (via) wordt hier gebruik gemaakt van aansluitschema 2 (pagina 2, linksonder).

De aanpassing die ik persoonlijk zou doen zou zijn:

• Eerst alles aansluiten conform aansluitschema 1 (het liefst met de juiste kleuren op de juiste plek, maar hierbij is het belangrijk dat je ook aan de andere kant de kleuren fixt! Dus bruin aansluiten op bruin en blauw op blauw!);

• Vervolgens de schakelaar monteren. Als je het technisch schema van de schakelaar volgt dan zal er een zwarte schakeldraad (T) naar je lamp toe moeten. In plaats van de bruine fasedraad van de schemerschakelaar direct aan de lamp te verbinden, doe je deze in een lasklem met de zwarte schakeldraad van de lichtschakelaar. In deze zelfde lasklem plaats je vervolgens een derde draad (ook een zwarte schakeldraad) die naar je lamp gaat. De nuldraad van de lamp laat je zoals deze die is, conform aansluitschema 1.

In bovenstaande situatie zal stroom voor de lamp van twee plekken kunnen komen; of van de schemerschakelaar of van de lichtschakelaar. De blauwe nuldraad van de lamp zorgt er in dit geval voor dat de stroom ook altijd wordt afgevoerd, ongeacht welke van de twee schakelaars nu de stroom aanvoert.
pi_182564888
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 00:37 schreef Setheh het volgende:
Vermoedelijk zijn de kleuren aan de andere kant van de muur op dezelfde foute wijze aangesloten, anders had je vonken gehad. Nu zijn de kleurtjes maar indicatoren voor de duidelijkheid, maar het zal waarschijnlijk wel bijdragen aan jouw verwarring.
Dat heeft er niets mee te maken. Het belangrijkste is dat deze schakelaar (zonder brug!) potentiaal vrij schakelt, d.w.z. de schakelaar is niet op de nul en/of fase aangesloten. Dus dat bruin/blauw verkeerd om zitten, is onduidelijk, maar werkt prima. Vergelijk met een stekker omdraaien.

Punt is, dat Legwieh er een tweede schakelaar bij heeft en niet duidelijk is hoe die is geschakeld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182564903
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 20:15 schreef Legwieh het volgende:

Ik heb deze schemerschakelaar.
Dan heb ik stroom in (blauw, bruin, Groen/Geel)
Schakelaar 1 (blauw, bruin, groen/geel , ingaand en uitgaand dus alles 2x)
Schemerschakelaar (zie afbeelding)
en electra uit (richting wcd) (blauw, bruin, groen/geel)

Je hebt dus:
1 deze schemerschakelaar
2 Een tweede schakelaar nr. 1
3 Een WCD
4 Een lamp.

Kan je in een schema aangeven wat waar zit en hoe de draden nu lopen?

Edit, ik denk dat je "Relais" als schakelaar 1 hebt aangesloten? Dan werkt het i.i.g. niet

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 17-10-2018 08:50:03 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182566731
Op dit moment ben ik het toilet aan het verbouwen. In plaats van tegels zouden we graag alle wanden gewoon stukadoren. De achterwand van de toilet is daarbij kritisch. Deze zouden we ook glad willen laten stukadoren en het schilderwerk vervolgens afwerken met Trae Lyx ultra mat 2-componentenverf zodat deze helemaal waterdicht en afwasbaar is.

Twee vragen:

- Denken jullie dat dit afdoende is om de achterwand schoon te houden?
- De voorzetwand van het inbouwreservoir trek ik tot het plafond door en maak er een nis in met plankjes. Hoe moet de wandopbouw zijn t.p.v. de WC? Ik kan me voorstellen dat groene stucplaat te zwak is.
pi_182566872
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:11 schreef derLudolf het volgende:
Top dan ga ik dat op die manier doen :)
Update je topic eens :7 ben wel benieuwd hoe je bureau er nu uitziet.
pi_182568078
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:53 schreef archito het volgende:
- De voorzetwand van het inbouwreservoir trek ik tot het plafond door en maak er een nis in met plankjes. Hoe moet de wandopbouw zijn t.p.v. de WC? Ik kan me voorstellen dat groene stucplaat te zwak is.
Watervast verlijmd multiplex is een optie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182568492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:08 schreef blomke het volgende:
atervast verlijmd multiplex is een optie.
Dat is alleen niet goed te stukadoren. Zou de opbouw dan HSB/multiplex/groene gipsplaat t.p.v het toilet moeten zijn en daarboven kan het multiplex eventueel weggelaten worden?
Komt er vanaf het toilet enige druk op de wand te staan? M.a.w. kan het stucwerk gaan scheuren doordat de gipsplaat wat ingedrukt wordt?

Edit: de standpijp van de badkamer komt ook in de hoek naar beneden, deze maakte in de ouede situatie veel lawaai. In de nieuwe situatie valt deze in de voorzetwand. Een optie zou zijn om de onderste meter multiplex/gips te maken en daarboven dubbel gips ter geluidsisolatie van de standleiding. Eventueel kan ik de ruimte rond de standpijp nog opvullen met rockwool dat ik heb liggen.
pi_182570033
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Watervast verlijmd multiplex is een optie.
Of kant en klaar QBOARD Quick WC-bouwplaat 1300 x 900 x 20 mm
Jeroentje.
pi_182570117
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:29 schreef archito het volgende:

Komt er vanaf het toilet enige druk op de wand te staan? M.a.w. kan het stucwerk gaan scheuren doordat de gipsplaat wat ingedrukt wordt?

Vanaf de toiltetpot bedoel je? Die oefent (bij "zitten") enorm veel druk uit op de achterwand i.c. het frame. Als je dat deel van uitsluitend gips maakt (evt. ook stucadoort), gaat 't geheid scheuren / barsten.

Je ontkomt ter plekke van het frame niet aan een harde plaat en daar evt. een gipsplaat overheen, als je wilt stucken.

Ik zie overigens zelf niet het probleem van een paar grote wandtegels tegen de achterwand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182570506
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Vanaf de toiltetpot bedoel je? Die oefent (bij "zitten") enorm veel druk uit op de achterwand i.c. het frame. Als je dat deel van uitsluitend gips maakt (evt. ook stucadoort), gaat 't geheid scheuren / barsten.

Je ontkomt ter plekke van het frame niet aan een harde plaat en daar evt. een gipsplaat overheen, als je wilt stucken.

Ik zie overigens zelf niet het probleem van een paar grote wandtegels tegen de achterwand.
De toiletpot bedoel ik inderdaad.

Dat laatste zijn de trekjes van een architect helaas, die krijg je er niet uit. ;)

Maar een gipsplaat zal niet gaan scheuren als deze op een harde plaat van bv multiplex is gemaakt denk je?
pi_182570551
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:53 schreef archito het volgende:
Maar een gipsplaat zal niet gaan scheuren als deze op een harde plaat van bv multiplex is gemaakt denk je?
Voldoende dik multiplex. Overigens ben jij de opdrachtgever en als jij tegels wilt…..

Vergeet overigens niet om zo' plastic tussenflapding tussen toiletpot en achterwand te doen, rechtsonder:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182570598
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:55 schreef blomke het volgende:
tegels wilt…..

Vergeet overigens niet om zo' plastic tussenflapding tussen toiletpot en achterwand te
Ik ben de architect en opdrachtgever en soms zou ik willen dat ik makkelijker was. ;)

Staat genoteerd! Zal het bij de loodgieter aangeven.
pi_182572452
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Watervast verlijmd multiplex is een optie.
Heb ik ook gebruikt.
Makkelijke, stevige en niet al te dure oplossing waar je na een klein beetje voorbereiding overheen kunt tegelen.
pi_182573383
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:23 schreef vannelle het volgende:
Heb ik ook gebruikt.
Makkelijke, stevige en niet al te dure oplossing waar je na een klein beetje voorbereiding overheen kunt tegelen.
Slim
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182574394
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 16:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Slim
Dank je. :)
Maar dat leek me destijds nogal logisch want er hoeft totaal niet gestuct te worden want het oppervlak is al glad.
Enige wat je moet doen is primeren om te voorkomen dat het zuigt tov de tegellijm.
pi_182575615
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:53 schreef archito het volgende:

[..]

De toiletpot bedoel ik inderdaad.

Dat laatste zijn de trekjes van een architect helaas, die krijg je er niet uit. ;)

Maar een gipsplaat zal niet gaan scheuren als deze op een harde plaat van bv multiplex is gemaakt denk je?
Hoe breed is de toilet? Misschien is het een optie om een gipsplaat van 120 breed als één geheel op de achterwand te plakken met multiplex er onder. Dan hoef je niks te stucen en ook geen kans op scheuren.
pi_182578356
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:23 schreef vannelle het volgende:

[..]

Heb ik ook gebruikt.
Makkelijke, stevige en niet al te dure oplossing waar je na een klein beetje voorbereiding overheen kunt tegelen.
Hier ook. Over het frame gewoon multiplex en daar overheen weer groene gipsplaat. Daarover tegelen of stucadoren maar.

Het is wel verstandig het geheel van dezelfde opbouw te houden ivm werken materialen en beweging.
Laat die handjes wapperen!
pi_182582026
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hoe breed is de toilet? Misschien is het een optie om een gipsplaat van 120 breed als één geheel op de achterwand te plakken met multiplex er onder. Dan hoef je niks te stucen en ook geen kans op scheuren.
78cm maar, dus kan de gipsplaten dwars bevestigen eventueel.
pi_182582066
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 20:32 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Hier ook. Over het frame gewoon multiplex en daar overheen weer groene gipsplaat. Daarover tegelen of stucadoren maar.

Het is wel verstandig het geheel van dezelfde opbouw te houden ivm werken materialen en beweging.
De buitenste laag is hetzelfde, gips dat goed is vastgezet. Daarachter kan ik wel deels gipsplaat en deels multiplex doen denk ik.
pi_182679201
Kheb een vraag ovsr het aansluiten van een inbouwoven.

In mijn keuken zit onder de glaskookplaat een lege ruimte van 80*70*70 h*b*d ongeveer. De vorige bewoner had daar een tafelmodel koelkast en het stopcontact zat daarachter tegen de muur.

Ik heb nu een inbouwoven gekocht (59,5*59,4*55 h*b*d), samen met een inbouwkast waar de oven in gaat. Kan die dan gewoon in dat stopcontact wat erachter zit,of mag het er niet achter? Momenteel loopt er een rubberen gasslang langs en ik weet dat ik die moet gaan vervangen voor een gele....
Sowieso moet ik nog een extra groep laten maken bij de meterkast voor de oven. Momenteel heb ik maar 3 groepen (1 wasmachine, 1 keuken/kleine slaapkamer en 1 grote slaapkamer + woonkamer) dus wil ik er 1-3 bij.


Het is een gesplitst (eind jaren 80 gebeurd) woonhuis met dus benedenwoning (2 slaapkamers, woonkamer badkamer keuken wc) en bovenwoning. Ik heb de benedenwoning.


En ik ga hier de komende dagen nog wel vaker posten :{

[ Bericht 13% gewijzigd door kalinhos op 22-10-2018 22:58:09 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_182687516
Mijn badkamer wordt opnieuw aangelegd en ik ben zelf verantwoordelijk voor het plafond. Ik wil hier LED spotjes in integreren, die dimbaar moeten zijn. Er komen 2 spotjes in de douchenis, de rest komt daarbuiten.

Nu lees ik verschillende dingen:
- gebruik IP65 LED spots -> lijken 230V te zijn
- gebruik 12V spots -> waar komt dan transformator? En moet de dimmer dan voor 12 V op 230V zijn? (ik dacht 230, want het is al omgezet door de tranformator)

Als ik 12V gebruik, moeten de kabels dan nog in pijpjes? Want het zou veel makkelijker zijn als dat niet hoeft. Ik kan me voorstellen dat je dat na de transformator wel doet.

Wat is wijsheid en het veiligste? En sluit je die dingen allemaal op de centraaldoos aan (dus allemaal komen op 1 punt -> dan naar de transformater (indien nodig) -> dan naar de dimmer?
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:14:47 #273
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182688361
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 21:59 schreef kalinhos het volgende:
Kheb een vraag ovsr het aansluiten van een inbouwoven.

In mijn keuken zit onder de glaskookplaat een lege ruimte van 80*70*70 h*b*d ongeveer. De vorige bewoner had daar een tafelmodel koelkast en het stopcontact zat daarachter tegen de muur.

Ik heb nu een inbouwoven gekocht (59,5*59,4*55 h*b*d), samen met een inbouwkast waar de oven in gaat. Kan die dan gewoon in dat stopcontact wat erachter zit,of mag het er niet achter?
waarom niet? Als je stop er niet uitknalt als je de oven aanzet..

quote:
Momenteel loopt er een rubberen gasslang langs en ik weet dat ik die moet gaan vervangen voor een gele....
Als de datum op de slang niet verlopen is zou ik m lekker laten zitten. Wel vervangen op de datum op de slang

quote:
Sowieso moet ik nog een extra groep laten maken bij de meterkast voor de oven. Momenteel heb ik maar 3 groepen (1 wasmachine, 1 keuken/kleine slaapkamer en 1 grote slaapkamer + woonkamer) dus wil ik er 1-3 bij.

Denk aan de leidingen: heb je de ruimte om deze eenvoudig zonder al te veel breekwerk van de meterkast naar de eindplek te brengen? Hier gaan namelijk de meeste centjes in zitten. Denk eraan 1 groep per buis.
quote:
Het is een gesplitst (eind jaren 80 gebeurd) woonhuis met dus benedenwoning (2 slaapkamers, woonkamer badkamer keuken wc) en bovenwoning. Ik heb de benedenwoning.


En ik ga hier de komende dagen nog wel vaker posten :{
pro tip: maak een project topic aan ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_182690734
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 13:14 schreef lipje het volgende:
Denk eraan 1 groep per buis.
Even een spin off vraag:

Hoe zit dat met een kookgroep, moet je dan twee of drie buizen aanleggen?
pi_182690967
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:19 schreef nanuk het volgende:
Even een spin off vraag:

Hoe zit dat met een kookgroep, moet je dan twee of drie buizen aanleggen?
Die mag in één buis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182691008
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 21:59 schreef kalinhos het volgende:

Ik heb nu een inbouwoven gekocht (59,5*59,4*55 h*b*d), samen met een inbouwkast waar de oven in gaat. Kan die dan gewoon in dat stopcontact wat erachter zit,of mag het er niet achter?
In principe geen probleem, maar evt. warmte van de oven moet wel kunnen ontwijken zonder dat er een snoer smelt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182691039
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 12:09 schreef Tuindier het volgende:

Nu lees ik verschillende dingen:
- gebruik IP65 LED spots -> lijken 230V te zijn
- gebruik 12V spots -> waar komt dan transformator? En moet de dimmer dan voor 12 V op 230V zijn? (ik dacht 230, want het is al omgezet door de tranformator)

Als ik 12V gebruik, moeten de kabels dan nog in pijpjes? Want het zou veel makkelijker zijn als dat niet hoeft. Ik kan me voorstellen dat je dat na de transformator wel doet.

Wat is wijsheid en het veiligste? En sluit je die dingen allemaal op de centraaldoos aan (dus allemaal komen op 1 punt -> dan naar de transformater (indien nodig) -> dan naar de dimmer?
Gezien de eenvoud, zou ik voor 12V kiezen. De trafo leg je bijv. via het gat van de spotjes boven je plafond. Ik zou dan een tronic dimmer plus bijbehorende tronic trafo kopen. Werkt het best en veilig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182691635
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Gezien de eenvoud, zou ik voor 12V kiezen. De trafo leg je bijv. via het gat van de spotjes boven je plafond. Ik zou dan een tronic dimmer plus bijbehorende tronic trafo kopen. Werkt het best en veilig.
Waarom is dat eenvoudiger? Moet ik dan IP65 spotjes hebben? Moeten de kabels dan in pijpen?
pi_182691671
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:59 schreef Tuindier het volgende:
Waarom is dat eenvoudiger? Moet ik dan IP65 spotjes hebben? Moeten de kabels dan in pijpen?
Juist die 12 V maakt dat je geen IP-tig hoeft te hebben. En de 12 V draden mogen los over het plafond. Zorg wel voor een goede verbinding (deugdelijk snoer in een PVC buisje) tussen trafo en dimmer en zorg dat contacten zijn afgeschermd.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-10-2018 15:16:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182692515
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 16:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Juist die 12 V maakt dat je geen IP-tig hoeft te hebben. En de 12 V draden mogen los over het plafond. Zorg wel voor een goede verbinding (deugdelijk snoer in een PVC buisje) tussen trafo en dimmer en zog dat contacten zijn afgeschermd.
En is 1 trafo dan voldoende voor 6 spots? Komen alle spots dan zogezegd bij elkaar in de trafo?
pi_182693011
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 15:31 schreef blomke het volgende:

[..]

In principe geen probleem, maar evt. warmte van de oven moet wel kunnen ontwijken zonder dat er een snoer smelt.
Maar hoe zorg ik daarvoor? Dat die warmte weg kan?
Boven de oven zit de glaskookplaat en achter de oven de muur.

Ik heb ong een cm of 6-7 over tussen het ovenkastje en het eerste keukenkastje (waarin ook de gasaansluiting zit)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:41:50 #282
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182695488
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 17:00 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Maar hoe zorg ik daarvoor? Dat die warmte weg kan?
Boven de oven zit de glaskookplaat en achter de oven de muur.

Ik heb ong een cm of 6-7 over tussen het ovenkastje en het eerste keukenkastje (waarin ook de gasaansluiting zit)
tussen de twee kastjes een rooster maken. Als het goed is is de achterkant van de ovenkast open, met een lage plint of een rooster in het plint zorg je voor luchttoevoer.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:47:51 #283
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182695649
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 16:41 schreef Tuindier het volgende:

[..]

En is 1 trafo dan voldoende voor 6 spots? Komen alle spots dan zogezegd bij elkaar in de trafo?
een goeie trafo kan veel spots aan, let bij de keuze op de spanning en het uitgaande vermogen, of de uitgaande totaalstroom. Bij de hornbach verkopen ze een leuk (maar prijzig) systeem met losse spotjes, verlengkabels en trafo’s. Maximaal 6 spotjes op 1 trafo mogelijk, maar je kan trafo’s ook aan elkaar koppelen om tot maximaal 12 spotjes te komen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_182701096
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 18:47 schreef lipje het volgende:
Maximaal 6 spotjes op 1 trafo mogelijk, maar je kan trafo’s ook aan elkaar koppelen om tot maximaal 12 spotjes te komen.
Zou ik niet doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:13:13 #285
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182702618
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 22:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Zou ik niet doen.
bekijk het schema maar.

https://www.hornbach.nl/d(...)E_20181008091755.pdf

Twee van deze trafo’s aan elkaar doorgeschakeld
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_182706571
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 23:13 schreef lipje het volgende:

[..]

bekijk het schema maar.

https://www.hornbach.nl/d(...)E_20181008091755.pdf

Twee van deze trafo’s aan elkaar doorgeschakeld
Ah op die manier. Ik dacht - onjuist - de uitgangen koppelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182718751
Hmm, ik kom er achter dat die trafo nog wel bereikbaar moet zijn, en boven het plafond zit isolatie. Lampjes moeten natuurlijk wel de warmte kwijt kunnen. Is het dan niet handiger om 230V te nemen?
pi_182719498
Hoe meer ik lees, hoe minder ik het begrijp.

IPxx = iets over waterdichtheid van armatuur?
IPxx is niet relevant bij 12V, wel bij 230V

Zegt de fitting nog iets over of het 12V of 230V is? Dus GU10=230, en voor 12V iets anders?

En concreter: ik zoek kantelbare LED spots, met maximale inbouwhoogte 30-35mm van 12V of 230V EN IP65. Ik wil 8 stuks aansluiten (2 kantelbaar, 6 hoeven niet kantelbaar), maar heb niet oneindig ruimte voor trafos vanwege isolatie meteen boven het plafond. Hoe los ik dit op?
pi_182719606
IP rating is de water en stofdichtheid van elektra apparatuur, of dat bij 12V niet geldt kan ik je niet vertellen :+

https://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code

wiki zegt er ook niet veel over verder :7

[ Bericht 48% gewijzigd door FranticDJ op 24-10-2018 19:39:45 ]
pi_182724607
Waar kan ik trouwens foto's uploaden vanaf mobiel die ik hier kan plaatsen?
Liefst per 3 tegelijk
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  woensdag 24 oktober 2018 @ 23:04:30 #291
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182725162
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:23 schreef FranticDJ het volgende:
IP rating is de water en stofdichtheid van elektra apparatuur, of dat bij 12V niet geldt kan ik je niet vertellen :+

https://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code

wiki zegt er ook niet veel over verder :7
die rating geldt ook bij 12volt, echter zijn de eisen waaraan je installatie hoeft te voldoen een (flink) stuk lager ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_182725208
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:38 schreef kalinhos het volgende:
Waar kan ik trouwens foto's uploaden vanaf mobiel die ik hier kan plaatsen?
Liefst per 3 tegelijk
www.imgur.com
pi_182725213
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 23:04 schreef lipje het volgende:

[..]

die rating geldt ook bij 12volt, echter zijn de eisen waaraan je installatie hoeft te voldoen een (flink) stuk lager ^O^
Ah ^O^ weer wat geleerd
  woensdag 24 oktober 2018 @ 23:14:20 #294
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182725323
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef Tuindier het volgende:
Hmm, ik kom er achter dat die trafo nog wel bereikbaar moet zijn, en boven het plafond zit isolatie. Lampjes moeten natuurlijk wel de warmte kwijt kunnen. Is het dan niet handiger om 230V te nemen?
trafo in de buurt van een spotje plaatsen, dan met een stekker en langer snoer op je plafond leggen, en geschakeld stopcontact maken. Moet je toch bij de trafo zijn dan trek je m zo van het plafond af. Uiteraard het stopcontact in de buurt van het lampje houden
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 24 oktober 2018 @ 23:18:12 #295
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182725397
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef Tuindier het volgende:
Hmm, ik kom er achter dat die trafo nog wel bereikbaar moet zijn, en boven het plafond zit isolatie. Lampjes moeten natuurlijk wel de warmte kwijt kunnen. Is het dan niet handiger om 230V te nemen?
En neem led lampjes, die hoeven minder warmte kwijt te raken, en kunnen dat makkelijker aan de zichtkant zonder ribbels te moeten creëren.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator donderdag 25 oktober 2018 @ 06:12:51 #296
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182728242
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 23:14 schreef lipje het volgende:

[..]

trafo in de buurt van een spotje plaatsen, dan met een stekker en langer snoer op je plafond leggen, en geschakeld stopcontact maken. Moet je toch bij de trafo zijn dan trek je m zo van het plafond af. Uiteraard het stopcontact in de buurt van het lampje houden
Je hebt daar van die mooie muistrafo's van osram; die passen zo door het gat van het spotje ;)
pi_182735422
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 06:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je hebt daar van die mooie muistrafo's van osram; die passen zo door het gat van het spotje ;)
En als je dan een 12V spotje hebt, met daaraan een travo, dan is feitelijk alleen het lampje plus stukje naar de travo 12V, correct? Dat is genoeg om het veilig te maken?

Die dunne travotjes, kunnen die hun warmte wel goed kwijt in zo'n kleine ruimte? Zijn daar nog slimme tips voor?
pi_182735537
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 15:10 schreef Tuindier het volgende:

1) En als je dan een 12V spotje hebt, met daaraan een travo, dan is feitelijk alleen het lampje plus stukje naar de travo 12V, correct? Dat is genoeg om het veilig te maken?

2) Die dunne travotjes, kunnen die hun warmte wel goed kwijt in zo'n kleine ruimte? Zijn daar nog slimme tips voor?
1) 100% correct

2) Boven de isolatie leggen, of een gat in de isolatie maken, zodat ze onbedekt zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 25 oktober 2018 @ 20:03:10 #299
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182741596
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 15:16 schreef blomke het volgende:

[..]

1) 100% correct

2) Boven de isolatie leggen, of een gat in de isolatie maken, zodat ze onbedekt zijn.
vlakbij de balk leggen en dan de isolatie een stukje uitnemen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator donderdag 25 oktober 2018 @ 20:04:19 #300
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182741621
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 15:16 schreef blomke het volgende:

2) Boven de isolatie leggen, of een gat in de isolatie maken, zodat ze onbedekt zijn.
Of de isolatie uitsnijden; of op een andere manier ruimte creëren. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')