abonnement Unibet Coolblue
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 19:55:49 #1
163650 Greys
pi_180775135


Naar aanleiding van een aantal posts in het Atmosfeertopic hier in WKN hierbij even een apart topic (omdat daar vraag naar bleek) om verder te praten over wat handig is om in huis te hebben voor evt klimaatgerelateerde situaties, zoals een voorraad fleswater voor bv een leidingbreuk of storing tijdens grote hitte. Of lang houdbaar eten in huis hebben voor als er een dijk doorbreekt tijdens een storm (ik verzin maar even iets dramatisch). Of insneeuwen.

Er liepen nog wat oude preppertopics elders, maar die zijn veel uitgebreider over overleven tijdens eind van de wereld enzo. Voor geïnteresseerden staan ze hieronder. Maar dan kunnen we het hier iets eenvoudiger houden over voorbereiden op ietsss minder erge dingen. :+

TRU / Doomsday Preppers [NGC] en jij? ...
TRU / TEOTWAWKI-Survival topic

[ Bericht 14% gewijzigd door Greys op 28-07-2018 12:23:48 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 19:57:15 #2
163650 Greys
pi_180775155
Het begon met:

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 18:06 schreef Greys het volgende:

[..]

Stelt niet veel voor hoor. Had voor m'n ouders (71) wat flessen water op voorraad geregeld voor als er bv een leiding ergens breekt en je met dit weer zonder water komt. Heb zelf ook altijd wat flessen want als ik een dag geen water heb hebben de honden een probleem aangezien ze ook niet uit een meertje kunnen drinken nu met blauwalg :P Afijn, m'n ouders deden beetje giebelig want ze vonden het wel lief van me maar beetje overdreven. Nog geen week later leidingbreuk bij ze en halve dag zonder water met 30+ graden. Lege schappen bij de supermarkten wegens run. Maar zij hadden ze al. Nu luisteren ze heel goed naar me. :+
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 18:05 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ooh zo. Ja dat sowieso :) Ik heb hier een watervoorraad voor 2 weken staan. Het aanleggen van een watervoorraad is ook aangeraden door de overheid dacht ik. Staat in het foldertje wat ze eens hebben uitgegeven
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 18:13 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

84 liter in totaal. (2 personen, 3 liter per dag x 14 dagen)

Voorraad bestaat uit goedkope 6packs water en bronwater van de supermarkt. We drinken ook van de voorraad (de oudste flesjes) en vullen het weer aan. We hebben dus nooit oud water :)
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 18:14 schreef Twieki het volgende:

[..]

Geen slecht idee om een watervoorraad aan te brengen. Maar jullie halen dus gewoon water uit de supermarkt, wat praktisch hetzelfde is als water uit de kraan hier? Is daar verschil in?
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 18:17 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Klopt helemaal :)
Ik ga ook maar weer eens wat beter kijken naar dat soort zaken.
Voorraadje aanleggen en bepaalde dingen in huis hebben die echt nodig zijn.
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 18:17 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Logisch, want het gebeurt te weinig. In landen waar nutsvoorzieningen minder betrouwbaar zijn, zijn mensen veel beter voorbereid.
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 18:13 schreef Greys het volgende:

[..]

Top en leuk :D

Kost haast niets en veilig gevoel. Geen gedoe met rijen en paniek als je kraan het een keer een dag niet doet.

M'n zus reageerde eerst net als m'n ouders met 'dan drink ik toch cola' maar toen ik vroeg of haar kat dat ook lust kreeg ik een uur later een appje met 'nog even 18 flessen water extra gehaald' _O-


[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 28-07-2018 12:25:07 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:11:59 #3
163650 Greys
pi_180775388
Dus. Hoeveel water hebben jullie op voorraad deze zomer voor als er eens een dag of wat niks uit de kraan zou komen? Voor jezelf, huisdieren, wc doorspoelen etc.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 27 juli 2018 @ 20:12:51 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_180775399
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:11 schreef Greys het volgende:
Dus. Hoeveel water hebben jullie op voorraad deze zomer voor als er eens een dag of wat niks uit de kraan zou komen? Voor jezelf, huisdieren, wc doorspoelen etc.
tbh? eigenlijk geen druppel. pas door de discussie van vanmiddag ben ik daar over na gaan denken.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  vrijdag 27 juli 2018 @ 20:13:34 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180775408
Protip: in de spoelbak van de wc zitten vele liters drinkwater..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:15:02 #6
163650 Greys
pi_180775430
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:12 schreef DJMO het volgende:

[..]

tbh? eigenlijk geen druppel. pas door de discussie van vanmiddag ben ik daar over na gaan denken.
Dan is dat dus sowieso al ergens goed voor geweest. :P En je zult absoluut de enige niet zijn. Maar je ziet idd dat er meteen een run op de supermarkt is deze week als er niks uit de kraan komt. Flessen water zijn jaren houdbaar en goedkoop bij Aldi en Lidl etc. Ook handig voor huisdieren die geen cola of bier drinken. :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:15:52 #7
163650 Greys
pi_180775443
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:13 schreef Perrin het volgende:
Protip: in de spoelbak van de wc zitten vele liters drinkwater..
Joah, maar die zal je vooral met deze temperaturen toch ook graag willen doorspoelen. :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180775448
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:11 schreef Greys het volgende:
Dus. Hoeveel water hebben jullie op voorraad deze zomer voor als er eens een dag of wat niks uit de kraan zou komen? Voor jezelf, huisdieren, wc doorspoelen etc.
Ik heb 2 flessen water in de diepvries liggen om 's nachts voor de ventilator te zetten. Telt dat ook *)
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
  vrijdag 27 juli 2018 @ 20:18:48 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180775476
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:15 schreef Greys het volgende:

[..]

Joah, maar die zal je vooral met deze temperaturen toch ook graag willen doorspoelen. :@
Dat kan toch maar 1x indien er problemen zijn met de watervoorziening, dat doorspoelen. En niet uitdrogen lijkt me belangrijker.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:19:16 #10
163650 Greys
pi_180775481
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:16 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]

Ik heb 2 flessen water in de diepvries liggen om 's nachts voor de ventilator te zetten. Telt dat ook *)
Ja :D

Maar een paar extra zou geen overbodige luxe zijn denk ik.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:20:33 #11
163650 Greys
pi_180775497
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat kan toch maar 1x indien er problemen zijn met de watervoorziening, dat doorspoelen. En niet uitdrogen lijkt me belangrijker.
Heb je gelijk in. Maar als je water op voorraad hebt kan je zowel drinken als doorspoelen.

Reminds me, ik wil een regenton voor dat laatste, in geval van nood. :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 27 juli 2018 @ 20:21:50 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180775519
Staat hier meestal wel een doos spa rood.
En uit de vijver kan ik wel water halen voor de wc. Heb ook nog een regenwateropvang van 6m3. Komt goed op H2O-gebied. :)

Diepvries en langere tijd geen 220 is wel een potentieel probleempje.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180775550
Tvp. Het topic zette mij opnieuw aan het denken. Wil eigenlijk al langer een voorraadje aanleggen voor "het geval dat"
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator vrijdag 27 juli 2018 @ 20:24:49 #14
8781 crew  Frutsel
pi_180775551
Ik eigenlijk ook niet tot ik dit las. Nu heb ik op werkgebied nog wel veel met water te maken dus ik wel wat voorraad te staan. Haha.

In de auto neem ik wel altijd water mee voor onderweg.

Maar verder zou ik er klimaattechnisch niet aan gedacht hebben. Eerder bij het uitbreken van wo3
pi_180775574
Ik heb altijd 6x 1,5 liter in huis.

En aangezien ik een milieubarbaar ben heb ik (op dit moment) 22 0,5l flesjes, maar daarvan drink ik er 2 per dag/12 per week, en halverwege de dag vul ik ze weer, en drink onderweg nog wat kraanwater... of niet, dan gaat het water door de gootsteen (en het flesje de plasticbak in, steeds vullen vind ik smerig aangezien ik altijd direct uit het flesje drink)

En ik moet nog 2x een 2l fles Spa Blauw kopen, die flessen gaat als ze eenmaal leeggedronken zijn weer met kraanwater de auto in, voor noodgevallen (koelwater)/handen wassen.

Volgende week komen er bij het boodschappen doen weer 4 6-packs 0,5l flesjes (van de Aldi) bij, dan heb ik weer ruimte.

En aangezien dit over WKN-preppen gaat: In de auto heb ik ook nog 2 paraplu's :+

[ Bericht 7% gewijzigd door Resistor op 27-07-2018 20:31:31 ]
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:31:09 #16
163650 Greys
pi_180775660
Hebben jullie ook iets van eten? Ik heb voor nood naast het water altijd wel flink wat pasta en blikjes tonijn op water op voorraad (die kunnen m'n honden en kat in geval van nood ook best een paar dagen eten) maar de stiekeme prepper in mij zou best nog iets beter voorbereid willen zijn.

De pasta en tonijn eet ik ook gewoon af en toe uiteraard zodat ik de oudere blikjes steeds ruim op tijd eet en aanvul met nieuw. Jullie daar nog ideeën of tips over toevallig?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:31:54 #17
163650 Greys
pi_180775675
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:25 schreef Resistor het volgende:
En aangezien dit over WKN-preppen gaat: In de auto heb ik ook nog 2 paraplu's :+
:D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 27 juli 2018 @ 20:33:14 #18
147316 crew  DJMO
#trut
pi_180775700
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:15 schreef Greys het volgende:

[..]

Dan is dat dus sowieso al ergens goed voor geweest. :P En je zult absoluut de enige niet zijn. Maar je ziet idd dat er meteen een run op de supermarkt is deze week als er niks uit de kraan komt. Flessen water zijn jaren houdbaar en goedkoop bij Aldi en Lidl etc. Ook handig voor huisdieren die geen cola of bier drinken. :+
Je hebt zeker gelijk, ik zal als ik weer thuis ben ook op zeker een aantal flessen inslaan en in de schuur zetten.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 27 juli 2018 @ 20:35:32 #19
147316 crew  DJMO
#trut
pi_180775741
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:31 schreef Greys het volgende:
Hebben jullie ook iets van eten? Ik heb voor nood naast het water altijd wel flink wat pasta en blikjes tonijn op water op voorraad (die kunnen m'n honden en kat in geval van nood ook best een paar dagen eten) maar de stiekeme prepper in mij zou best nog iets beter voorbereid willen zijn.

De pasta en tonijn eet ik ook gewoon af en toe uiteraard zodat ik de oudere blikjes steeds ruim op tijd eet en aanvul met nieuw. Jullie daar nog ideeën of tips over toevallig?
Voor de afwisseling (voor jezelf) zou je kunnen kijken naar ananas (of ander fruit) in blik (dat vocht kun je ook drinken als vochtaanvuller) , of smac. knakworst

-edit- even in de voorraadkast van m'n vent geloerd: droge crackers, pindakaas, chocoapasta
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:36:57 #20
163650 Greys
pi_180775754
Ik wil zelf naast het water dus wat meer eten voor nood in huis hebben plus in de toekomst nog:

- regenton voor plee doorspoelen
- zo'n noodpakket van de overheid waar dan in zit:

quote:
radio op batterijen, afgestemd op de rampenzender, met extra batterijen;
zaklamp met extra batterijen;
eerstehulpdoos met handboek;
lucifers in waterdichte verpakking;
waxinelichtjes;
warmhouddekens;
gereedschapsset;
waarschuwingsfluitje.
Volgens mij ben je dan als eenvoudig preppertje aardig voorbereid op niet al te gruwelijke dingen. Toch? :@

En dat leg ik dan maar op zolder allemaal misschien want als er een dijk doorbreekt zit ik hier nogal onder NAP. :')
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 27 juli 2018 @ 20:41:56 #21
147316 crew  DJMO
#trut
pi_180775834
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:36 schreef Greys het volgende:
Ik wil zelf naast het water dus wat meer eten voor nood in huis hebben plus in de toekomst nog:

- regenton voor plee doorspoelen
- zo'n noodpakket van de overheid waar dan in zit:

[..]

Volgens mij ben je dan als eenvoudig preppertje aardig voorbereid op niet al te gruwelijke dingen. Toch? :@

En dat leg ik dan maar op zolder allemaal misschien want als er een dijk doorbreekt zit ik hier nogal onder NAP. :')
plee doorspoelen zou ik in geval van nood trouwens alleen bij ontlasting doen. Bij urine niet. of hooguit een klein beetje water of toiletreiniger in de pot gooien.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  vrijdag 27 juli 2018 @ 20:43:59 #22
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_180775875
Leuk topic, ik heb een tijd geleden eens hierover zitten nadenken. We gaan er wel vanuit dat hier nooit een ramp gebeurt met water of elektriciteit of wat dan ook, maar je weet maar nooit. Ik heb toen een heel bescheiden voorraadje aangelegd van wat blikgroenten en flessen water enzo, maar mocht niet echt een naam hebben.

Ik zat toen ook te kijken naar zo'n kant-en-klaar noodpakket (https://noodpakket.nu/con(...)oodpakket-basis.html) maar mensen op internet en in mijn omgeving verklaarden me voor gek. :') Nu kan je zelf al die dingen ook wel kopen, maar leek mij handig om het gewoon in een keer te bestellen.

Iemand die zoiets heeft?
Koel en donker bewaren
  vrijdag 27 juli 2018 @ 20:45:21 #23
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_180775898
Ah Greys heeft het dus ook over zo'n pakket :P

Ik heb nog wat bergruimte over, en ik heb best wel zin om daar een noodvoorraad van te maken met water, eten en andere spullen. :P Voelt toch veiliger ofzo (ook al kan je er bij een echte ramp misschien niet zoveel mee).
Koel en donker bewaren
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 27 juli 2018 @ 20:47:58 #24
163650 Greys
pi_180775931
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:43 schreef Guanabana het volgende:
Leuk topic, ik heb een tijd geleden eens hierover zitten nadenken. We gaan er wel vanuit dat hier nooit een ramp gebeurt met water of elektriciteit of wat dan ook, maar je weet maar nooit. Ik heb toen een heel bescheiden voorraadje aangelegd van wat blikgroenten en flessen water enzo, maar mocht niet echt een naam hebben.

Ik zat toen ook te kijken naar zo'n kant-en-klaar noodpakket (https://noodpakket.nu/con(...)oodpakket-basis.html) maar mensen op internet en in mijn omgeving verklaarden me voor gek. :') Nu kan je zelf al die dingen ook wel kopen, maar leek mij handig om het gewoon in een keer te bestellen.

Iemand die zoiets heeft?
Ik wil er ook eentje :D
Postte er net over. Die gooi ik dan op zolder samen met een deel van het water en blikjes. Als er dan een megastorm komt en er dijken breken staan beneden en boven onder water geloof ik hier. En zolder droog. :+ Zo even kijken waar je dat ook alweer kon checken tot hoe ver je dan onderloopt.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_180775966
Koelkast wel vrij vol met (zero) frisdrank terwijl ik dat de rest van het jaar amper drink (koffieleut).

2 flessen water voor nood (voor de fretten).

Bij m’n warmtepomp zit een 200 liter warm water boilervat, die zou ik kunnen aftappen als nergens meer water te krijgen is.

Verder niet zo mee bezig, heb nog wel een paar zakken Tijgernootjes :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')