abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 juli 2018 @ 19:46:45 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_180751136
Naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant:
quote:
In het artikel wordt door een bekende historicus uiteengezet waarom het nuttig zou zijn om 26 juli ter verheffen tot nationale feestdag. Op die datum in 1581 ondertekenden de Staten-Generaal de Acte van Verlatinghe, waarmee de macht van de Spaanse koning formeel werd verworpen. Vandaag werd deze gebeurtenis voor het eerst herdacht in de Eerste Kamer, maar Van Hooff zou het gebeuren graag verder trekken.

Een goed idee, of niet? Is het een nuttig initatief dat eer doet aan de geschiedenis, of is het het zoveelste voorbeeld van symbolische, wellicht wat naar spruitjes ruikende ideeën die bedoeld zijn om de Nederlandse identiteit vorm te geven?

Zijn er andere data die mogelijk beter passen, zoals bijvoorbeeld de geboortedatum van Willem van Oranje, of de ondertekening van de Unie van Utrecht?

Wie dat wil, kan een gedrukte versie van het plakkaat bekijken op de site van de bibliotheek van de Universiteit Utrecht: http://objects.library.uu(...)7857113.jpg/mode/1up

[ Bericht 3% gewijzigd door Nibb-it op 29-07-2018 00:23:59 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 26 juli 2018 @ 20:20:13 #2
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_180751839
Als het betrekking moet hebben op de afscheiding van de Habsburgse Nederlanden zou ik voor de Unie van Utrecht gaan. Ook al is dat 67 jaar later, toen pas vond de bekrachtiging plaats.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 26 juli 2018 @ 20:42:55 #3
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_180752371
Bekende discussie ;)
http://forum.fok.nl/topic/695565

En een tijdje geleden ook nog
http://forum.fok.nl/topic/1812624

Voor mij was de conclusie wel dat de 26e de mooiste zou zij :)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_180786121
Is dit idee net zoiets als de Canon der Nederlandse geschiedenis ?
Een reactie op alle drukte rond migratie, cq mensen voelen zich bedreigd en poetsen "identiteit " op ?
5 mei en 27 april zijn al leuke nationale dagen . Vaak vrije dagen... er gebeurt van alles.
Goed... mensen zijn wel dol op nog een vrije dag.
pi_180804150
Waterloodag moet subiet in ere hersteld worden. Per slot van rekening hebben we vaker tegen de Fransen gevochten dan tegen wie dan ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door zakjapannertje op 29-07-2018 21:23:43 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 juli 2018 @ 20:29:56 #6
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_180820780
quote:
6s.gif Op zondag 29 juli 2018 00:02 schreef zakjapannertje het volgende:
Waterloodag moet subiet in ere hersteld worden. Per slot van rekening hebben we vaker tegen de Fransen gevochten tegen wie dan ook.
Da's wel een mooie ja. :D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_180844606
foutje
pi_180844792
quote:
Het doet mij denken over de mythe van Thorbecke en zijn grondwet van 1848, dat toen de democratie werd ingevoerd.
Ook al zo opgepoetst . Die grondwet was wel van Thorbecke , maar het was de koning die de absolute macht wilde afstaan aan de rijkste mannen .
Van koninklijke dictatuur naar de dictatuur van het kapitaal. Zeker was dit een mijlpaal in de democratisering..... maar nog lang geen democratie. Het algemeen kiesrecht voor alle volwassen van de staat Nederland werd pas ingevoerd op 27 december 1949.
pi_181257759
Nederland is daar totaal niet rijp voor. Nederlanders schamen zich nogal voor hun eigen land. Te opzichtig vertoon van de Nederlandse vlag wordt al snel als extreem-rechts gezien. Bevrijdingsdag is een halfbakken feestdag waarop lang niet iedereen vrij is.

De trend is momenteel dat we drukker zijn met zaken als Keti Koti, het Suikerfeest en allerhande andere loze dagen dan met dagen die voor de eigen Nederlandse geschiedenis van belang zijn.
pi_181258809
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:30 schreef Homijn het volgende:

De trend is momenteel dat we drukker zijn met zaken als Keti Koti, het Suikerfeest
Is dat zo ? Volgens mij zijn de meeste Nederlanders daar niet mee bezig.
pi_181452813
Ik vind het wel schandalig hoe weinig er over de Nederlandse geschiedenis wordt onderwezen op Nederlandse onderwijsinstellingen, wellicht dat dit van school tot school verschilt, maar het blijft mondjesmaat. Steun voor een echte Onafhankelijkheidsdag zal denk ik niet enorm zijn, buiten het feit van een nieuwe feestdag, zolang we ook niet de kennis op zichzelf over ons land vergroten. Zeker in een tijd dat we praten over integratie en samenhorigheid vind ik het onbegrijpelijk hoe weinig kennis er binnen elke laag van de bevolking is over de Nederlandse geschiedenis dus.
  zondag 16 september 2018 @ 23:21:44 #13
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_181953230
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 23:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het doet mij denken over de mythe van Thorbecke en zijn grondwet van 1848, dat toen de democratie werd ingevoerd.
Ook al zo opgepoetst . Die grondwet was wel van Thorbecke , maar het was de koning die de absolute macht wilde afstaan aan de rijkste mannen .
Van koninklijke dictatuur naar de dictatuur van het kapitaal. Zeker was dit een mijlpaal in de democratisering..... maar nog lang geen democratie. Het algemeen kiesrecht voor alle volwassen van de staat Nederland werd pas ingevoerd op 27 december 1949.
Hoe kom je aan die informatie? Wiki zegt iets anders.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_kiesrecht
Non possumus non loqui
pi_181953296
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 23:21 schreef Knip het volgende:
27 december 1949.
Goeie vraag van je.

Deze datum. Nederland liet de kolonie Indonesië los. De bewoners van dit land, voorheen Nederlands grondgebied , hadden geen kiesrecht. De meerderheid van de bewoners van de staat Nederland had geen kiesrecht tot 27 december 1949. Vanaf dat moment eindelijk wel.
  zondag 16 september 2018 @ 23:51:36 #15
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_181953565
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 23:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Goeie vraag van je.

Deze datum. Nederland liet de kolonie Indonesië los. De bewoners van dit land, voorheen Nederlands grondgebied , hadden geen kiesrecht. De meerderheid van de bewoners van de staat Nederland had geen kiesrecht tot 27 december 1949. Vanaf dat moment eindelijk wel.
Zo had ik het nooit bekeken. Hadden de bewoners van Suriname en de Antillen dan wel stemrecht?
Non possumus non loqui
pi_181953955
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2018 23:51 schreef Knip het volgende:

Zo had ik het nooit bekeken. Hadden de bewoners van Suriname en de Antillen dan wel stemrecht?
Voor de Tweede Kamer ook niet. Mits men in Nederland was en de Nederlandse nationaliteit had.
Zoiets was het, dacht ik.

Zo wordt het al 100 jaar niet bekeken. Men rekende de inwoners van Nederlandse gebieden overzee... simpelweg niet mee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')