abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 juli 2018 @ 01:14:32 #1
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_180710844
Wat is diabetes?
Diabetes is een stofwisselingsziekte waarbij de bloedsuikerspiegel niet op peil blijft. Bij mensen met diabetes lukt het de insuline in het lichaam niet om de bloedsuiker (bloedglucose) stabiel te houden. De officiële naam van de ziekte is diabetes mellitus.

Iedereen kan deze chronische stofwisselingsziekte krijgen. Al bij geboorte of later, door bepaalde eigenschappen te ontwikkelen die een verhoogd risico geven.

Er zijn meerdere soorten diabetes:
De meest voorkomende zijn diabetes type 1 en type 2.
Diabetes type 1 (ongeveer 100.000 mensen): het lichaam maakt zelf geen insuline meer aan.
Diabetes type 2 (ongeveer 900.000 mensen): de alvleesklier maakt te weinig insuline aan of de insuline werkt niet goed meer. Type 2 komt met name voor bij ouderen en bij mensen met overgewicht. Helaas komt dit type ook steeds vaker voor bij jonge mensen.
Zwangerschapsdiabetes: sommige vrouwen zonder diabetes ontwikkelen tijdens de zwangerschap diabetes.
Er zijn ook nog andere, minder voorkomende vormen, zoals MODY of LADA.

Hoe herken ik diabetes?
Diabetes is niet altijd makkelijk te herkennen, maar de volgende symptomen kunnen duiden op diabetes. Ga altijd naar de huisarts wanneer u last hebt van een of meerdere van onderstaande klachten:
Veel dorst hebben
Vaak moeten plassen
Een droge mond hebben
Heel moe voelen
Last hebben van oogontsteking of wazig zien

Behandeling van diabetes:
Mensen met diabetes type1 zullen altijd zelf insuline moeten toedienen door middel van injecties of een insulinepomp. Bij mensen met type2 zal er vaak eerst geprobeerd worden om door middel van leefstijlverandering (gezonder eten en meer bewegen) de bloedgluscosewaardes omlaag te krijgen. Mocht dat op deze manier niet lukken dan kan er over worden gegaan op medicijnen die het lichaam gevoeliger maken voor insuline (zoals Metformine of Glimepiride) en de bloedglucosewaarde laat dalen. In sommige gevallen zullen mensen met type2 ook insuline moeten toedienen.

Handige links:
DiabetesVereniging Nederland
Diabetes Fonds
Stichting ééndiabetes
Diabetes Trefpunt
Forum over diabetes
'Bas van de Goor Foundation
Pompnet
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  woensdag 25 juli 2018 @ 01:14:50 #2
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_180710846
Laatste post uit vorige topic:

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 01:13 schreef twiFight het volgende:

[..]

Heb je Abbott hierover bericht? De sensor hoort naar behoren te werken. Nu verwacht ik niet prima service, maar je kunt proberen vervangende sensoren te krijgen.

Ik moet zeggen dat nu met de hitte de sensor af en toe de weg kwijt is. Niet eens verwonderlijk, want mijn suikerspiegel doet ook rare dingen :+

Wat ik va(a)k(er) merk is dat met enige insuline weinig lijkt te gebeuren en dan opeens, vaak wanneer ik bijspuit, mijn spiegel daalt als een idioot.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_180714436
Ik ga vanmiddag even bellen. Helaas ligt de eerste van de twee foute sensoren al op de grote hoop die ik nog moet inleveren bij het gemeente afval brengstation, dus geen idee meer welke dat was. De tweede heb ik nog wel apart liggen. Ik laat wel even weten hoe Abbott reageert.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_180754645
Het werd uiteindelijk niet gisteren maar vandaag.

Ik kreeg een uiterst vriendelijke en behulpzame dame aan de lijn. De oude sensoren hoefden ze niet terug, ik moest alleen de serie nummers doorgeven, dus dat heb ik gedaan. Ze vertelde me dat het depot in Frankrijk momenteel leeg is, maar komend weekend wordt die aangevuld en dan begin deze week worden ze verspreid over Europa. Beide defecte sensoren krijg ik daarbij kosteloos vervangen door nieuwe :). Ze drukte me verder ook op het hart om defecte sensoren vooral direct te melden, zodat zij ook beter inzicht krijgen in mogelijke productie batches waar productie fouten in zijn ontstaan. Vanuit het bedrijf gezien willen ze vooral voorkomen dat mensen in de (gezondheids)problemen komen door foutieve sensoren, want dat kan ze flink wat geld gaan kosten.

Ik vroeg of ze iets meer kon zeggen over de blokkade en wanneer die opgeheven gaat worden, maar ze kon helaas niks anders zeggen dan "einde zomer". Ze raadde me wel aan om mensen, die ook de sensor willen gaan gebruiken maar nog geen klant zijn, door te geven om hun e-mail adres alvast achter te laten via de website, want die worden dan op een wachtlijst geplaatst. Zodra de blokkade opgeheven is, verwerken ze eerst die lijst om nieuwe klanten toe te laten.

Overigens vertelde ze me ook dat afhankelijk van die nieuwe influx, gekoppeld aan het weer "groots" in kunnen slaan van de sensoren, zodra de blokkade was opgeheven, dat ze alsnog weer kunnen besluiten om het aantal sensoren per klant te beperken, tot het allemaal gestabiliseerd is tussen vraag en aanbod.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  donderdag 26 juli 2018 @ 22:48:10 #5
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_180755455
Kijk, dat is nuttige info, super!
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_180755611
Thx Maurice.
Krijg je dan volgende week de nieuwe sensoren?

Heb me er idd laatst voor aangemeld.

Wacht met spanning af.
De suikers vliegen hier de laatste dagen zonder aanleiding behoorlijk omhoog dus vaker meten en dat lijkt me voor hem met de fsl fijner.
  donderdag 26 juli 2018 @ 23:11:24 #7
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_180756091
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 22:53 schreef het-is-mij het volgende:
De suikers vliegen hier de laatste dagen zonder aanleiding behoorlijk omhoog
Dat heb ik dus ook, terwijl 'logica' zou zeggen dat je juist vaker laag zit met heet weer.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_180757781
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 22:53 schreef het-is-mij het volgende:
Thx Maurice.
Krijg je dan volgende week de nieuwe sensoren?

Heb me er idd laatst voor aangemeld.

Wacht met spanning af.
Volgens de dame aan de lijn worden ze vanaf begin volgende week vanuit het depot in Frankrijk uitgedeeld, zogezegd. Dus mensen in Nederland die ze besteld hebben en nog zitten te wachten, zouden ze in de loop van komende week kunnen verwachten.

quote:
De suikers vliegen hier de laatste dagen zonder aanleiding behoorlijk omhoog dus vaker meten en dat lijkt me voor hem met de fsl fijner.
Dat merk ik ook eigenlijk wel. Ik merk uitschieters beide kanten op. Zelf denk ik dat door veel te zweten, de relatieve concentratie water in je bloed afneemt - en daardoor de concentratie suiker relatief toeneemt en je dus hoger uitkomt. Tegelijk zou je insuline beter moeten werken, waardoor je minder nodig hebt. Het is dus maar net welke kant het kwartje dan opvalt.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_180763132
Echt 0 energie met dit weer :(
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_180767412
Ok "fijn" te lezen.
Voor jullie niet fijn maar voor mij fijn dat er herkenning is.
Vorige week op vakantie natuurlijk anders gegeten extra ijsje etc maar nu laatste dagen beetje aan koolhydraten gehouden op een gemiddelde dag voor hem en dan nog waardes van 20
pi_180773961
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 13:57 schreef het-is-mij het volgende:
Ok "fijn" te lezen.
Voor jullie niet fijn maar voor mij fijn dat er herkenning is.
Vorige week op vakantie natuurlijk anders gegeten extra ijsje etc maar nu laatste dagen beetje aan koolhydraten gehouden op een gemiddelde dag voor hem en dan nog waardes van 20
Hoe vaak meet je bij hem gemiddeld? En als hij met Koningsdag is opgenomen, is dat net 3 maanden terug; in het begin heb je nog te maken met de "honeymoon" fase. Dat is een fase waarin de alvleesklier kennelijk toch nog iets probeert te doen, maar het dan uiteindelijk echt laat afweten. Doordat die in die periode niet meer regelmatig afgeeft, verstoort dat ook het patroon.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_180775473
Ja klopt.
Had t er gister over met diabetes vpk of hij nu uit de honeymoon zou komen......
Zou kunnen.....

En we waren er erg snel bij dus daardoor miss langer in honeymoon?
pi_180778051
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2018 20:18 schreef het-is-mij het volgende:
En we waren er erg snel bij dus daardoor miss langer in honeymoon?
Geen idee, eigenlijk. Voor mij alweer 25 jaar geleden en destijds werd mij verteld dat het optrad in het eerste halfjaar (en dan met name het einde daarvan).

Ergens vermoed ik dat doordat de bloedsuikers dalen via kunstmatige insuline, de alvleesklier ineens rust krijgt en niet meer gepushed wordt voor verdere insuline productie. Dat het dan nog in staat is om een laatste spurt te geven, voor 'ie er echt de brui aan geeft voor wat betreft insuline productie.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_180915530
Even spammen hoor, onze website is vernieuwd, en hij is super mooi geworden 8-)
Dus als je hem nog niet kende of nog niet gezien hebt nu hij vernieuwd is, neem snel een kijkje :D

http://eendiabetes.nl
  woensdag 8 augustus 2018 @ 18:54:58 #15
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_181037364
Ik ga binnenkort naar Amerika en wil mijn prikset meenemen (strips, naalden en apparaatje). Moet ik hiervoor nog iets speciaals doen...? Ik gebruik geen insuline of Metformine oid.
Ik zie vooral online informatie als je ook insuline mee moet nemen.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  woensdag 8 augustus 2018 @ 19:07:48 #16
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181037595
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 18:54 schreef automatic_ het volgende:
Ik ga binnenkort naar Amerika en wil mijn prikset meenemen (strips, naalden en apparaatje). Moet ik hiervoor nog iets speciaals doen...? Ik gebruik geen insuline of Metformine oid.
Ik zie vooral online informatie als je ook insuline mee moet nemen.
Ik heb alleen europees gevlogen, maar er is mij nooit naar ook maar iets gevraagd of wat. Zelfs met een zak vol injectienaaldjes niet. Gewoon los in de tas.

Ik geef geen garantie voor de US, maar diabeteshulpmiddelen hebben ze bij de douane ook al 34765652435 keer gezien. Als je veilig wilt zitten kun je een doktersverklaring meenemen en ik heb zelf wel zo'n diabetespas in mijn beurs waar in het engels op staat dat ik diabeet ben.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181037596
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 18:54 schreef automatic_ het volgende:
Ik ga binnenkort naar Amerika en wil mijn prikset meenemen (strips, naalden en apparaatje). Moet ik hiervoor nog iets speciaals doen...? Ik gebruik geen insuline of Metformine oid.
Ik zie vooral online informatie als je ook insuline mee moet nemen.
Houd er rekening mee dat ze bij de douane moeilijk gaan doen; als je dat verwacht, kan het alleen mee vallen. Ik reisde vorig jaar naar Amerika en toen werd ik bij de douane op Schiphol nog net niet gevisiteerd omdat ze de diabetes spullen verdacht vonden. Al mijn tassen moesten open en ik moest vertellen wat erin zat en zo. Hoop gedoe. Ik had weliswaar een artsen verklaring bij me van mijn internist, maar daar hebben ze niet eens naar gevraagd; toen ik zei dat ik die had, hoefden ze die ook niet te zien.

Overigens was het een fluitje van een cent toen ik eenmaal Amerika weer verliet; daar was ik zo door de douane heen.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 19:08:54 #18
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181037611
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:07 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Houd er rekening mee dat ze bij de douane moeilijk gaan doen; als je dat verwacht, kan het alleen mee vallen. Ik reisde vorig jaar naar Amerika en toen werd ik bij de douane op Schiphol nog net niet gevisiteerd omdat ze de spullen verdacht vonden of zo. Al mijn tassen moesten open en ik moest vertellen wat erin zat en zo. Hoop gedoe. Ik had weliswaar een artsen verklaring bij me van mijn internist, maar daar hebben ze niet eens naar gevraagd; toen ik zei dat ik die had, hoefden ze die ook niet te zien.

Overigens was het een fluitje van een cent toen ik eenmaal Amerika weer verliet; daar was ik zo door de douane heen.
Grappig, dat verschil. Was het wel vanwege je hulpmiddelen dan, dat je gevisiteerd werd?

[edit] staat er bij zie ik. Was dat de US douane al, dan? Want ik heb die ervaring bij schiphol dus nooit gehad.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181037667
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:08 schreef twiFight het volgende:

[..]

Grappig, dat verschil. Was het wel vanwege je hulpmiddelen dan, dat je gevisiteerd werd?
Ja. Maar toegegeven, ik had extra sensoren van de FSL bij me, plus een backup in de vorm van mijn oude Accu Check monitor met testcassettes. Ik ging voor 3 weken weg toen en wilde daar echt niet in de problemen komen als zo'n sensor het begaf. De tas waar ze moeilijk over deden, bevatte mijn sensoren, mijn reserve meters, mijn naalden en lancetten, de testcassettes, mijn insuline, een voorraad dextro's en extra eten zoals mini marsjes en sultana's.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:08 schreef twiFight het volgende:
[edit] staat er bij zie ik. Was dat de US douane al, dan? Want ik heb die ervaring bij schiphol dus nooit gehad.
Nee, de Nederlandse douane, op Schiphol. Maar bij Europese vluchten doen ze ook totaal niet moeilijk, vanwege Schengen en zo. Zodra je Europa uitgaat, zijn de regels ineens flink strenger.

De douane in Amerika, toen ik terugvloog, was heel relaxed. Effe de tas door de scanner, "ok, move on". Geen gezeik.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  woensdag 8 augustus 2018 @ 19:16:50 #20
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181037764
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:11 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ja. Maar toegegeven, ik had extra sensoren van de FSL bij me, plus een backup in de vorm van mijn oude Accu Check monitor met testcassettes. Ik ging voor 3 weken weg toen en wilde daar echt niet in de problemen komen als zo'n sensor het begaf. De tas waar ze moeilijk over deden, bevatte mijn sensoren, mijn reserve meters, de cassettes, een voorraad dextro's en extra eten zoals mini marsjes en sultana's.

[..]

Nee, de Nederlandse douane, op Schiphol. Maar bij Europese vluchten doen ze ook totaal niet moeilijk, vanwege Schengen en zo. Zodra je Europa uitgaat, zijn de regels ineens flink strenger.

De douane in Amerika, toen ik terugvloog, was heel relaxed. Effe de tas door de scanner, "ok, move on". Geen gezeik.
Sinds ik de FSL heb ben ik twee keer naar de UK gevlogen met backupspullen, maar nooit ene vraag.

Mijn broer werd beide keren apart gezet voor een uitgebreide controle (op Heathrow). Hij heeft verschillende medicijnen mee, waaronder opiaten. Hij dacht dus dat ze daar heel streng mee waren. Maar na navraag bleek ze dat niets te boeien, maar werd hij apart gezet omdat zijn rugzak te dik was voor de scanner en dan is protocol dat je handmatig gecontroleerd wordt.

Vandaar mijn vraag of je wel zeker weet dat het aan de diabetesspullen ligt.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181040395
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2018 19:16 schreef twiFight het volgende:
Vandaar mijn vraag of je wel zeker weet dat het aan de diabetesspullen ligt.
Hmm. Ik had ook nog een rugtas bij me met o.a. een foto camera, die was dikker en groter dan de schoudertas waarin ik mijn diabetesspullen had. Het was echt dat ze op de scanner teveel "raars" zagen, waardoor ze me staande hielden en begonnen met de vraag, "meneer, voelt u zich wel goed?".
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  donderdag 16 augustus 2018 @ 15:07:45 #22
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_181230504
Even een vraag; het zou kunnen dat mensen er ervaring mee hebben.

Ik (diabetes type 1) spuit al 10 jaar Lantus, en de ene periode had ik weliswaar wat meer nodig dan de andere periode, maar niet extreem. Daarom is dit onderwerp tot nu toe slechts hooguit vluchtig besproken met de diabetesverpleegkundige.

Nu is de waarde die ik 's avonds spuit in 5 á 6 weken tijd gestegen van 28 naar 42 punten. Want mijn nuchtere waardes werden veel te hoog. Een dergelijke stijging in zo'n korte tijd is nieuw voor me.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? :?
pi_181230979
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 15:07 schreef Eightyone het volgende:
Even een vraag; het zou kunnen dat mensen er ervaring mee hebben.

Ik (diabetes type 1) spuit al 10 jaar Lantus, en de ene periode had ik weliswaar wat meer nodig dan de andere periode, maar niet extreem. Daarom is dit onderwerp tot nu toe slechts hooguit vluchtig besproken met de diabetesverpleegkundige.

Nu is de waarde die ik 's avonds spuit in 5 á 6 weken tijd gestegen van 28 naar 42 punten. Want mijn nuchtere waardes werden veel te hoog. Een dergelijke stijging in zo'n korte tijd is nieuw voor me.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? :?
Heb je zelf al eens seizoensinvloeden gemerkt in je insuline behoefte? In de zomer heb je meestal iets minder nodig dan in de winter. Zelf merk ik dat in geringe mate; het is meestal een geleidelijk verloop, over het jaar heen niet meer dan 1 a 2 eenheden Lantus in ieder geval.

Een andere factor kan het ontstaan van spuitplekken zijn; in plaats van dat de insuline nog gelijkmatig wordt opgenomen in je lichaam, blijft een deel vastzitten in bindweefsel dat is gevormd rond de plekken waar je (te) vaak insuline spuit. Logischerwijs kom je dan voor je gevoel insuline te kort. Dat kan echter ineens op onverwachte momenten alsnog vrij komen. Je zou je DVK kunnen vragen om eens te onderzoeken of je spuitplekken hebt of aan het ontwikkelen bent.

Wanneer gebruik je je Lantus? Zelf gebruik ik het ook, maar ondanks dat de fabrikant destijds beweerde dat het 24 uur werkt, merkte ik zelf dat het na een uur of 20 is uitgewerkt en ik dus een tekort had gedurende 4 uur. De internist was het er destijds weliswaar niet mee eens, maar ik heb uiteindelijk besloten mijn Lantus op te splitsen in 2 spuit momenten: 's morgens bij het opstaan en 's avonds bij het slapen gaan. Ik gebruik momenteel 14 eenheden: 8 bij opstaan en 6 voor het slapen.

Het voordeel van deze splitsing is dat ik nergens een overdreven piek heb en ook nergens een hiaat in de dekking; mijn suiker is daardoor ook stabieler. Nadeel is natuurlijk dat ik twee keer Lantus moet gebruiken op een dag, maar dat vind ik een kleine moeite.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  donderdag 16 augustus 2018 @ 15:40:29 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_181231198
Nee, geen seizoensinvloeden vooralsnog. Iig is me geen patroon opgevallen door de jaren heen. En ik heb mezelf bovendien altijd aangeleerd heel afwisselend te spuiten, qua spuitplekken.

Mijn Lantus spuit ik btw zo'n beetje half 10, kwart voor 10 's avonds in. Dat is standaard.

Nog iets anders: De laatste jaren ontstaan er veel gemakkelijker hele late hoge pieken (na 3-5 uur pas), als ik vet heb gegeten. Die vielen me eerder ook niet zo op. M'n overgevoeligheid voor (zeer) vet eten is ook toegenomen, maar ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft.
pi_181238217
Met vet heb ik verder geen echte ervaring wat dat betreft. Wel heb ik gemerkt dat ik met bepaalde producten - zoals bijvoorbeeld bruine pistoletjes en muesli bollen - dezelfde effecten ervaar. Ik gebruik insuline en eet dat en dan 3 uur later, als de Novo is uitgewerkt, mijn bloedsuiker toch ineens omhoog begint te gaan, zonder dat ik tussentijds gegeten heb. Aangezien het direct te relateren is aan specifieke voedingsmiddelen, betekent dat dus dat de koolhydraten ervan heel langzaam opgenomen worden.

De keer dat ik daar goed achter kwam, een paar jaar geleden, had ik alleen maar 2 pistoletjes op. Kort erna schoot ik eerst een hypo in en een paar uur later schoot ik door richting de 20. Goede leerschool, zogezegd. Tegenwoordig weet ik dat en gebruik ik na een uur of 3 wat extra insuline om te compenseren.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_181238493
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 15:40 schreef Eightyone het volgende:
Nee, geen seizoensinvloeden vooralsnog. Iig is me geen patroon opgevallen door de jaren heen. En ik heb mezelf bovendien altijd aangeleerd heel afwisselend te spuiten, qua spuitplekken.

Mijn Lantus spuit ik btw zo'n beetje half 10, kwart voor 10 's avonds in. Dat is standaard.

Nog iets anders: De laatste jaren ontstaan er veel gemakkelijker hele late hoge pieken (na 3-5 uur pas), als ik vet heb gegeten. Die vielen me eerder ook niet zo op. M'n overgevoeligheid voor (zeer) vet eten is ook toegenomen, maar ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft.
In de loop der tijd kan je insulinebehoefte ook wat veranderen. Door seizoensinvloeden maar ook door andere zaken (bijv. stofwisseling, hormonen). Heb zelf een insulinepomp en over de jaren heen verandert zo nu en dan mijn basaalstand (eenheden die per uur worden afgegeven onafhankelijk van eten) maar ook de koolhydraatratio.

Wat betreft vet heb ik dit de laatste jaren ook. Althans, het lijkt samen te hangen met hoog in eiwitten.
Als ik bijv. 's avonds droge worst eet (1,6 kh) en met slapen gaan rond 22.30 u op 7 zit, dan loopt mijn bloedsuiker 's nachts behoorlijk omhoog. Kan wel tot de 15 gaan. Ik zie via mijn sensor dat de stijging soms wel 6 uur na het eten van de worst optreedt.
Als ik 's avonds geen tussendoortje of bijv. noten heb gegeten en ik ga met 7 slapen, dan is het 's ochtends ook nog rond de 7 en geeft mijn sensor 's nachts een vrijwel strakke lijn aan.
Overdag merk ik het overigens ook wel, als ik bijv. griekse yoghurt eet of iets anders me veel eiwitten dan zie ik ook dat mijn bloedsuiker stijgt (ook al zijn het superweinig koolhydraten) en langdurig op dat niveau blijft zitten.
Ik moet het nog wat beter onderzoeken en bijhouden waar het nu echt in zit.
pi_181238719
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 20:52 schreef Maurice76 het volgende:
Met vet heb ik verder geen echte ervaring wat dat betreft. Wel heb ik gemerkt dat ik met bepaalde producten - zoals bijvoorbeeld bruine pistoletjes en muesli bollen - dezelfde effecten ervaar. Ik gebruik insuline en eet dat en dan 3 uur later, als de Novo is uitgewerkt, mijn bloedsuiker toch ineens omhoog begint te gaan, zonder dat ik tussentijds gegeten heb. Aangezien het direct te relateren is aan specifieke voedingsmiddelen, betekent dat dus dat de koolhydraten ervan heel langzaam opgenomen worden.

De keer dat ik daar goed achter kwam, een paar jaar geleden, had ik alleen maar 2 pistoletjes op. Kort erna schoot ik eerst een hypo in en een paar uur later schoot ik door richting de 20. Goede leerschool, zogezegd. Tegenwoordig weet ik dat en gebruik ik na een uur of 3 wat extra insuline om te compenseren.
Misschien ook interessant om te kijken wat je op je broodjes hebt zitten? Kaas (eiwitten) geeft misschien ook dat effect.

Dat doorschieten na een hypo kan deels ook komen omdat je lichaam soms zelf ook nog gaat regulieren waardoor je hoog (en vaak wat langer hoog) blijft zitten.
pi_181239722
Nog bedankt voor de reistips! Ik heb een douane verklaring gehad, dus ik ga het zien :)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_181247566
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 21:08 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Misschien ook interessant om te kijken wat je op je broodjes hebt zitten? Kaas (eiwitten) geeft misschien ook dat effect.
Meestal iets van filet americain, of een Johma salade of iets dergelijks. Ik heb bij mezelf geen relatie kunnen ontdekken tussen beleg en late hoge suikers, in elk geval, waar ik die wel zie met de pistoletjes en muesli bollen.

quote:
Dat doorschieten na een hypo kan deels ook komen omdat je lichaam soms zelf ook nog gaat regulieren waardoor je hoog (en vaak wat langer hoog) blijft zitten.
Klopt, dat fenomeen ken ik :P. Heel goed met mijn neus op die feiten gedrukt, een paar jaar geleden. Ik had midden in de nacht een hypo van 2,1 en een enorme vreetstuip - waar ik me ook aan te buiten ben gegaan. Ik heb toen - terwijl ik nog in die hypo zat - uitgerekend hoeveel koolhydraten ik nou eigenlijk gegeten had en insuline gebruikt om het "overschot" ten opzichte van de hypo te compenseren. Toen ik 's morgens opstond, zat ik op ~30. Heb het ziekenhuis gebeld en die vertelden me toen dat dat kwam door de glucagon van mijn eigen lijf. Heb het nog nooit zo erg gehad, maar sinds die keer ben ik me er wel van bewust en kan ik afhankelijk van het type hypo dus ook inschatten hoe dat latere verloop gaat in mijn suiker.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 21:47 schreef automatic_ het volgende:
Nog bedankt voor de reistips! Ik heb een douane verklaring gehad, dus ik ga het zien :)
Toppie! Succes! En geniet van je reis! ^O^
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  zondag 19 augustus 2018 @ 09:36:40 #30
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181292522
Bruine pistoletjes doen dat bij mij ook ja. En borrelnoten. Soms ook handig, want als ik dat eet voor het sporten kan ik gerust intensief sporten met een relatief lage spiegel; de pistoletjes houden hem wel hoog.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181378756
Hoe is het met de leveringen van de sensoren?

Wij hebben helaas nog geen bericht dat we de sensor kunnen bestellen.

Ondanks vakantie maar toch dagen met maaltijden zoals een schooldag wisselende bloedsuiker s dus denk dat de honeymoon echt voorbij is en dat de hoge bloedsuikers verklaart.

Afgelopen week weer ongeveer een uur a anderhalf u na t eten een hypo.
Zou gewone of volkoren pasta veel uitmaken qua langzame/snellere koolhydraten?
pi_181386822
Bedankt voor de reminder, ik moest nog nieuwe bestellen. Er is nog altijd een limiet van 2 per bestelling, dus de beperkingen zijn nog niet verholpen ;( .

@het-is-mij: hebben jullie al eens gesproken met een dietiste? Die kan heel gericht informatie verstrekken over voedingsmiddelen in combinatie met suikerziekte.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_181391079
Ja klopt Maurice dat zit bij t pakketje bij kinderen bij en tijdens zkh opname en diabetes caroussel maar viel me nu zo op dat ik me afvroeg of t herkenbaar was ;)

En hoort er nu ws bij dat we leren waar zn suikerwaardes wel of niet op reageren.
Iedereen zal dat, zoals ik hierboven ook lees, herkennen bij bepaalde producten hoe het lichaam erop reageert.

[ Bericht 16% gewijzigd door het-is-mij op 23-08-2018 07:13:15 ]
pi_181396371
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 07:02 schreef het-is-mij het volgende:
Ja klopt Maurice dat zit bij t pakketje bij kinderen bij en tijdens zkh opname en diabetes caroussel maar viel me nu zo op dat ik me afvroeg of t herkenbaar was ;)

En hoort er nu ws bij dat we leren waar zn suikerwaardes wel of niet op reageren.
Iedereen zal dat, zoals ik hierboven ook lees, herkennen bij bepaalde producten hoe het lichaam erop reageert.
Soort koolhydraten maakt qua reactie zeker uit. Weet zo niet of er verschil zit tussen gewone of volkoren pasta. Ik reageer er in ieder geval super slecht op dus eet het al jaren niet meer. Mijn bloedsuikers stijgen de pan uit, zakken slecht en ik voel me super moe.

Hebben ze jullie ook al uitgelegd dat het goed is om eten te wegen / koolhydraten uit te rekenen? Ik heb het vanaf de start niet gedaan, maar toen ik dat na 15 jaar toch maar ging doen ipv gokken op gevoel, scheelde het echt ontzettend veel in schommelende bloedsuikers. Je ziet vervolgens ook beter waar je op reageert.
Al kan ik me voorstellen dat het bij een kind best lastig is ivm wel of niet actief zijn. Daar zal per dag best wat verschil in kunnen zitten qua tijdstip.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 13:24:57 #35
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181397048
Ik heb vanwege geldgebrek geen FSL meer en fucking hel, mijn spiegel gaat weer alle kanten op. Hypos nemen ook weer halsoverkop toe.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181397892
@nedkelly, ja we wegen en tellen idd ja.

Zijn uit t zkh met een "basis" schema gekomen qua koolhydraten en waar insuline op is aangepast.
Dat is eigenlijk wat hij zoal op een "normale" schooldag eet en drinkt in combi met t sporten.

Basis weet ik qua koolhydraten maar de donut vd week zocht ik op en bij de mac gister ook aan t tellen ;)

Soms om te weten wat hij ipv een tussendoortje kan nemen en andere ivm bijspuiten.

Ik doe t vaak ook samen om hem met t tellen mee te nemen en bewust te worden.

Hij wilde eigenlijk graag een milkshake bij zijn mac menu gister maar met t lezen van t aantal koolhydraten heeft hij toch maar voor cola zero gekozen ;)
pi_181397924
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 13:24 schreef twiFight het volgende:
Ik heb vanwege geldgebrek geen FSL meer en fucking hel, mijn spiegel gaat weer alle kanten op. Hypos nemen ook weer halsoverkop toe.
Ow pppfff dat las ik laatst ook idd van iemand die t met de fsl veel beter onder controle had.

Kun je met de waarden niet eea aantonen richting verzekeraar om toch voor vergoeding in aanmerking te komen?

Heb me er verder niet in verdiept, weet alleen dat wij ze (als ze te bestellen zijn) vergoed krijgen.
  donderdag 23 augustus 2018 @ 15:40:55 #38
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181400222
Ik voldoe niet aan de richtlijnen die het zorginstituut heeft opgesteld en mijn locale poli wacht vooralsnog de onderhandelingen tussen de DVN en de verzekeraars af.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181403504
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:02 schreef het-is-mij het volgende:
@nedkelly, ja we wegen en tellen idd ja.

Zijn uit t zkh met een "basis" schema gekomen qua koolhydraten en waar insuline op is aangepast.
Dat is eigenlijk wat hij zoal op een "normale" schooldag eet en drinkt in combi met t sporten.

Basis weet ik qua koolhydraten maar de donut vd week zocht ik op en bij de mac gister ook aan t tellen ;)

Soms om te weten wat hij ipv een tussendoortje kan nemen en andere ivm bijspuiten.

Ik doe t vaak ook samen om hem met t tellen mee te nemen en bewust te worden.

Hij wilde eigenlijk graag een milkshake bij zijn mac menu gister maar met t lezen van t aantal koolhydraten heeft hij toch maar voor cola zero gekozen ;)
Dat klinkt goed. Denk dat jullie in een fase zitten met erg aftasten wat de koolhydraatratio is en hoe er gereageerd wordt. Ik heb zelf 3 verschillende ratio's per dag. Onbijt 1 eenheid per 5 koolhydraten, lunch 1 op 8, diner 1 op 6. Dat is ook wel lang aftasten geweest en in de loop der jaren moet het ook steeds weer wat aangepast worden. Je behoefte veranderd.

Wel erg rot dat uitzoeken.

Wat goed dat hij de milkshake niet genomen had. Ik neem dat tegenwoordig ook niet meer. Maar heb dat echt nog wel heel lang genomen, ging natuurlijk ook niet goed daarna. Heb diabetes type 1 gekregen toen ik 18 was, ben nu 40. Met ouder worden merk ik wel dat heel veel dingen het me totaal niet meer waard zijn om van die pieken in mijn bloedsuikers te krijgen. Zeker nu ik de FSL heb, zie je het effect van eten helemaal goed.
pi_181403699
quote:
1s.gif Op donderdag 23 augustus 2018 14:04 schreef het-is-mij het volgende:

[..]

Ow pppfff dat las ik laatst ook idd van iemand die t met de fsl veel beter onder controle had.

Kun je met de waarden niet eea aantonen richting verzekeraar om toch voor vergoeding in aanmerking te komen?

Heb me er verder niet in verdiept, weet alleen dat wij ze (als ze te bestellen zijn) vergoed krijgen.
Je moet echt hele slechte waardes hebben wil je aan die richtlijnen voldoen. HbA1c boven de 64 een jaar lang. Als je schommelt, haal je dat niet.

Zelf heb ik door omstandigheden erg last van angstklachten, die nu ook op mijn diabetes zijn gegaan, zeker na 2x bijna out te zijn gegaan op mijn werk waarbij een hoop paniek kwam kijken. Ik had altijd een mooi HbA1c van tussen de 47 en 51, maar zit nu al 9 maanden op 57-58 omdat ik mijn bloedsuikers wat hoger hou.
Ik kan de FSL betalen, maar moet er wel dingen voor laten. Zonder de FSL zou ik dagen op mijn werk moeten verzuimen, maar dat is ook geen reden voor vergoeding. Ik zit "te goed".

Heb ooit een pomp gekregen omdat ik heel slecht in te stellen was en de langwerkende insuline niet goed aansloeg bij mij en ik dat meerdere keren per dag moest gebruiken. Door die pomp zit ik nu dus te goed.
Voelt heel krom. Ook al is mijn HbA1c nu hoger, ik let heel erg op mijn eten, ik maak al mijn maaltijden zelf, ik eet koolhydraatbeperkt omdat daarmee mijn bloedsuikers merkbaar stabieler zijn en ik laat er echt heel veel eten en drinken voor liggen.
En dan mag je zelf betalen :')
  donderdag 23 augustus 2018 @ 22:36:05 #41
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181410246
Ik ben van 63 naar 54 gegaan met de FSL, wat voor mij historisch mijn laagste waarde was. Ik vrees dat dat nu weer omhoog gaat. De richtlijnen van het zorginstituut zijn bizar en rieken imo naar gelobby.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181411842
Ik vind het echt bizar zoals die regels opgesteld zijn. Op basis van mijn medische gegevens is ook makkelijk te zien dat ik jarenlang een hba1c had van 75-80, tot de trendbreuk kwam omdat ik de sensor ging gebruiken en nu eigenlijk steevast rond de 50 zit. Maar nee, ik gebruik 'm al sinds november 2016 en dus voldoe ik er ook niet aan om 'm vergoed te krijgen. Idioterie ten top!
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_181416644
Op het formulier stond toch eerst dat je behandelaar je HbA1c de 4 kwartalen voor gebruik FSL moest aangeven? En de vergoeding vanaf nov 2017 was.
Gisteren postte DVN ineens iets anders.
Blijft allemaal onduidelijk.

Maar helemaal zuur als door je eigen investering erin, je nu geen vergoeding krijgt. Bij mij zit het dan net nog wat anders.

En idd, gelobby.

Om het nog erger te maken: op de een of andere manier zit mijn dvk vanuit ziekenhuis in een soort organisatie met thuiszorg. Ik ben bij die thuiszorg niet betrokken, kom alleen op consult in ziekenhuis, al 22 jaar. Ergens paar jaar terug is dat kennelijk ineens qua organisatie veranderd.
Die thuiszorg heeft nu een proef met zorgverzekeraar dat wijkverpleging niet meer per handeling maar vast bedrag per maand wordt gedeclareerd. Op zich logische gedachte voor zoveel terugkerend (dagelijks of wekelijks) werk. Maar de patiënten van de dvk worden hier ook ineens in meegenomen, mijn inziens zeer onterecht. Vorig jaar is daarom voor dvk 4.774 euro gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar. Voor 1x contact wordt hele maand gedeclareerd, en dat is 682 euro. 10x contact in de maand blijft 682 euro per maand. Ik had een mailtje naar dvk gestuurd wat hun ziekenhuis code was in Diasend om mijn gegevens naar hen te sturen. Antwoord gekregen van 2 regels. 682 euro.... Ziekenhuis ziet daar helemaal niks van. De thuiszorg organisatie wel.
Dit jaar is het zelfs 715 euro per maand.....

FSL van 1560 euro per jaar vergoeden kan niet. Maar 4774 euro voor een dvk wat in de jaren ervoor tussen de 150 en 180 euro per jaar was, dat kan wel. o|O
Schiet mij maar lek.
pi_181630237
WTF dat is echt belachelijk ja! :o
Ik vind die voorwaarden voor een CGM ook maar onduidelijk idd.

Het lijkt wel alsof mijn "diabetes geluk" op is. Pas in het ziekenhuis aan het infuus gelegen omdat ik ketonen had nadat ik Chinees eten verkeerd had ingeschat en alles in 1x had gebolust ipv verspreid. Dus kwam torenhoog uit met mn waarde en toen ik moest braken maar eens ketonen gemeten, die ook veel te hoog waren. Dus HAP gebeld en een nachtje aan het infuus, waar ik erg van opknapte.

En nu ging ik net naar de wc en rook ik insuline :{
Blijkt mn canule geknakt te zijn en lekte ik dus insuline. Ik zit nu met mn waarde op 18, geen ketonen gelukkig. Dus nieuw setje gezet, opnieuw gebolust en gecorrigeerd. Hopelijk daal ik weer snel nu. Maar kom ik niet straks weer in een hypo dat het toch weer teveel insuline was (want geen idee of ik toch nog wel wat heb binnengekregen, maar denk niet veel)
pi_181630878
:o

Heftig, Hestia. Is het devies met insuline gebruik overigens ook niet dat je eerder voorzichtig moet zijn dan te scheutig? Ik heb geen idee hoe lang je insuline werkt, maar is het niet verstandiger om eerst die duur af te wachten en dan pas te corrigeren? Sowieso kun je bij hogere waarde al wel corrigeren uiteraard, maar behoudend, zou ik zeggen.

Sterkte & succes!
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_181630967
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:30 schreef Maurice76 het volgende:
:o

Heftig, Hestia. Is het devies met insuline gebruik overigens ook niet dat je eerder voorzichtig moet zijn dan te scheutig? Ik heb geen idee hoe lang je insuline werkt, maar is het niet verstandiger om eerst die duur af te wachten en dan pas te corrigeren? Sowieso kun je bij hogere waarde al wel corrigeren uiteraard, maar behoudend, zou ik zeggen.

Sterkte & succes!
Dankje! Mijn actieve insuline tijd is 3 uur, maar dat was al wel voorbij. Net toch ook nog maar even de noodlijn van Diabeter gebeld voor advies. Moet voorlopig elk uur controleren, maar mag pas over 2 uur evt weer corrigeren. Dus voorlopig nog niet slapen, terwijl ik me juist zo moe en beroerd voel als ik hoog zit :O
pi_181633845
Nou joepie, nu toch op 3.3. Leuk zo'n ritje in de achtbaan :{
Nu dus maar gegeten en dan hopelijk zo maar es slapen. Heb het nu wel ff gehad met die diabetes.

Edit zondagmiddag: en om half 4 vannacht zat ik weer op 3.2, terwijl ik om kwart voor 1 met die hypo al geen actieve insuline meer had. Damn wat voel ik me vandaag beroerd zeg :(
Ook al zit ik nu wel gewoon weer goed. Voelt echt alsof ik ben overreden door een vrachtwagen.

[ Bericht 42% gewijzigd door _Hestia_ op 02-09-2018 12:33:41 ]
pi_181639972
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2018 00:47 schreef _Hestia_ het volgende:
Nou joepie, nu toch op 3.3. Leuk zo'n ritje in de achtbaan :{
Nu dus maar gegeten en dan hopelijk zo maar es slapen. Heb het nu wel ff gehad met die diabetes.

Edit zondagmiddag: en om half 4 vannacht zat ik weer op 3.2, terwijl ik om kwart voor 1 met die hypo al geen actieve insuline meer had. Damn wat voel ik me vandaag beroerd zeg :(
Ook al zit ik nu wel gewoon weer goed. Voelt echt alsof ik ben overreden door een vrachtwagen.
Aww, ik herken het gevoel. Hopelijk kun je het vandaag rustig aan doen? Gewoon een relax dagje van maken :Y . Je hebt er nu tenminste een goed excuus voor ;).
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_181640423
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2018 12:52 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Aww, ik herken het gevoel. Hopelijk kun je het vandaag rustig aan doen? Gewoon een relax dagje van maken :Y . Je hebt er nu tenminste een goed excuus voor ;).
Ja dat is idd het plan. Net wel even de afwas gedaan, maar verder maar een rustig dagje bankhangen en sport kijken.
  donderdag 13 september 2018 @ 02:06:51 #50
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181872272
Voor de freestylers onder ons: ik kon vandaag 3 bestellen. Het lijkt er dus op dat ze de limiet langzaam aan verhogen en kijken hoe het gaat. De verzending is nog steeds gratis.

Geen idee of nieuwe klanten al toegelaten worden.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181873368
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 02:06 schreef twiFight het volgende:
Voor de freestylers onder ons: ik kon vandaag 3 bestellen. Het lijkt er dus op dat ze de limiet langzaam aan verhogen en kijken hoe het gaat. De verzending is nog steeds gratis.

Geen idee of nieuwe klanten al toegelaten worden.
Wat fijn.

Zoiets las ik ook al op diabetes forum dus ik had idd hoop maar helaas kunnen we ons nog niet aanmelden.......
Best jammer, vooral voor t s avonds en s nachts prikken zou t fijn zijn want die van mij maait met zn armen na t prikken en das altijd een uitdaging om t bloed fatsoenlijk op de strip te krijgen.
pi_181874772
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 02:06 schreef twiFight het volgende:
Voor de freestylers onder ons: ik kon vandaag 3 bestellen. Het lijkt er dus op dat ze de limiet langzaam aan verhogen en kijken hoe het gaat. De verzending is nog steeds gratis.

Geen idee of nieuwe klanten al toegelaten worden.
https://www.dvn.nl/nieuws/nieuwsbericht?ArtMID=480&ArticleID=831

Zie update van 3 augustus bijna onderaan de pagina:
per 1 sept 3 stuks
nog geen nieuwe klanten

Wellicht handig om DVN via FB te volgen, zij communiceren meer over de FSL dan dat Abbott de klanten informeert.
pi_181876445
Dit is wel een nuttige update! Ik volgde de link van NedKelly en kwam onderstaande informatie tegen:

quote:
Kan ik mijn kosten declareren?

Je kunt je kosten declareren als je aan de onderstaande voorwaarden voldoet.

1. Je valt binnen één van deze 4 groepen:


• Je was op 27 november 2017 ouder dan 4 jaar maar jonger dan 18 jaar en je hebt diabetes type 1.
• Je hebt diabetes type 1 en had 4 kwartalen voordat je de FSL bent gaan gebruiken een HbA1c boven 64 mmol/mol. Ondanks dat je samen met je behandelaar hebt geprobeerd je HbA1c te verlagen.
• Je hebt diabetes type 1 of 2 en gebruikt(e) insuline meerdere keren per dag, had een zwangerschapswens op of na 27 november 2017 en je hebt die wens met je behandelaar besproken.
• Je hebt diabetes type 1 of 2 en gebruikt(e) insuline meerdere keren per dag, je was zwanger op of na 27 november 2017 en onder behandeling bij een internist.

2. Je behandelaar (internist of kinderarts), die jou behandelde op het moment dat je startte met de FSL, heeft aanvraagformulier A (Aanvraagformulier voor Flash Glucose Monitoring) ingevuld. Kan je toenmalige behandelaar dit niet voor je doen? Vraag dan je huidige behandelaar of hij/zij de HbA1c-waarden voor je wilt opvragen, of vraag ze zelf op en verstrek ze aan je behandelaar.

Let op: volwassenen moeten de HbA1c waarden van de 4 kwartalen vóór het gebruik van de FSL invullen. Het kan zijn dat je voor het gebruik wel in één van de categorieën voor vergoeding viel, maar door het gebruik van de FSL nu betere bloedglucosewaarden hebt en niet meer in aanmerking zou komen op basis van je HbA1c.

3. Je hebt alle facturen van leverancier Abbott vanaf 27 november 2017 verzameld. Of vanaf een latere datum, als je na 27 november 2017 gestart bent.
Hoe declareer je je kosten?

Stuur het aanvraagformulier plus de facturen naar je zorgverzekeraar. Ga bij je zorgverzekeraar na naar welke afdeling dit gestuurd moet worden.
Declaratie geweigerd?

Voldoe je aan alle bovenstaande voorwaarden en wordt je declaratie onterecht geweigerd door je zorgverzekeraar? Meld dit dan bij DVN. Stuur een e-mail naar info@dvn.nl o.v.v. Declaratie FSL.

Wij verzamelen de mogelijke klachten, en zullen als dat nodig is, Zorgverzekeraars Nederland (de brancheorganisatie van zorgverzekeraars) erop wijzen dat de bij hen aangesloten zorgverzekeraars de afspraken niet nakomen. Zo dringen we erop aan dat jouw kosten alsnog gedeclareerd worden.
Geen nieuwe klanten

Op dit moment neemt Abbott nog geen nieuwe klanten aan. Bestaande gebruikers van de FSL kunnen wel de sensoren blijven bestellen.
Dat betekent dat ik voor vergoeding in aanmerking kom, als ik de hba1c waardes kan opvragen in het ziekenhuis. Ik moet 26 september weer naar de DVK, dus die ga ik dit meteen voorleggen.

En goed nieuws ook dat de levering naar 3 stuks is opgeschaald. Ik moet zondag weer een bestelling doen, dus dat is mooi meegenomen :).
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_181876904
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 11:33 schreef Maurice76 het volgende:
Dit is wel een nuttige update! Ik volgde de link van NedKelly en kwam onderstaande informatie tegen:

[..]

Dat betekent dat ik voor vergoeding in aanmerking kom, als ik de hba1c waardes kan opvragen in het ziekenhuis. Ik moet 26 september weer naar de DVK, dus die ga ik dit meteen voorleggen.

En goed nieuws ook dat de levering naar 3 stuks is opgeschaald. Ik moet zondag weer een bestelling doen, dus dat is mooi meegenomen :).
Als het goed is krijg je ze gewoon hoor, het is jouw medisch dossier.
Ik dacht trouwens dat de behandelaar het formulier moet invullen met de waardes. Zilveren Kruis had een link naar de informatie en het formulier.

Edit: hierbij de link https://forum.zilverenkru(...)tyle-Libre/m-p/20784
Denk dat er niet veel verschil qua informatie zal zitten tussen de diverse verzekeraars.
pi_181877917
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 12:04 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Als het goed is krijg je ze gewoon hoor, het is jouw medisch dossier.
Ik dacht trouwens dat de behandelaar het formulier moet invullen met de waardes. Zilveren Kruis had een link naar de informatie en het formulier.

Edit: hierbij de link https://forum.zilverenkru(...)tyle-Libre/m-p/20784
Denk dat er niet veel verschil qua informatie zal zitten tussen de diverse verzekeraars.
Ja, maar hoe ver gaat dat terug? Ik begon de sensor te gebruiken rond eind november 2016, dus dan moet ik die gegevens terug kunnen krijgen tot november 2015. Overigens zag ik net ook in mijn mail dat de facturen online te zien zijn bij Abbott, dus ook daar moet ik controleren tot hoe ver terug ik die nog kan inzien. Heb mijn inloggegevens echter niet bij de hand, moet ik vanavond thuis even doen.

Ben overigens bij DSW verzekerd, dus zal ook bij hun even na moeten gaan hoe dat zit. Edit: heb ze een e-mail gestuurd. Benieuwd hoe snel ik antwoord krijg. Op hun website was er niks over te vinden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Maurice76 op 13-09-2018 13:13:54 ]
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  donderdag 13 september 2018 @ 15:12:07 #56
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_181880062
Ik heb sowieso alle facturen bewaard, ik geef het ook op bij de belastingdienst namelijk.
En ik ga er vanuit dat het ziekenhuis geen gegevens weggooit hoor. Die zouden alle gemeten waardes nog gewoon moeten hebben.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_181882728
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 13:04 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Ja, maar hoe ver gaat dat terug? Ik begon de sensor te gebruiken rond eind november 2016, dus dan moet ik die gegevens terug kunnen krijgen tot november 2015. Overigens zag ik net ook in mijn mail dat de facturen online te zien zijn bij Abbott, dus ook daar moet ik controleren tot hoe ver terug ik die nog kan inzien. Heb mijn inloggegevens echter niet bij de hand, moet ik vanavond thuis even doen.

Ben overigens bij DSW verzekerd, dus zal ook bij hun even na moeten gaan hoe dat zit. Edit: heb ze een e-mail gestuurd. Benieuwd hoe snel ik antwoord krijg. Op hun website was er niks over te vinden.
Volgens mij gaat het ziekenhuis zo'n 5 jaar terug of zo.

Ik laat altijd bloedprikken bij mijn huisarts (zit in mijn gebouw) en het ziekenhuis zit op 25 min rijden. Ik haal dan zelf de uitslagen op en scan ze in om te bewaren. Heb je nu niets aan, maar ook in ziekenhuis kun je bij de balie gewoon een printje van je labuitslagen vragen.
  woensdag 3 oktober 2018 @ 12:54:12 #58
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_182291906
Nou, ik heb mijn aanvraag 'binnen', dus die ga ik binnenkort opsturen. Ik voldoe net niet aan de eisen, maar je mag/moet er dan een motivatiebrief bij sturen.

Het ziekenhuis bewaart gewoon al je metingen. Wel was het zo dat voorheen de papieren dossiers na 5 jaar weggegooid/gearchiveerd werden, dus vandaar dat je dat dacht waarschijnlijk. Ze hadden van mij de gegevens uit 2000 nog (jaar dat mijn behandeling begon).
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_182296281
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:54 schreef twiFight het volgende:
Nou, ik heb mijn aanvraag 'binnen', dus die ga ik binnenkort opsturen. Ik voldoe net niet aan de eisen, maar je mag/moet er dan een motivatiebrief bij sturen.

Het ziekenhuis bewaart gewoon al je metingen. Wel was het zo dat voorheen de papieren dossiers na 5 jaar weggegooid/gearchiveerd werden, dus vandaar dat je dat dacht waarschijnlijk. Ze hadden van mij de gegevens uit 2000 nog (jaar dat mijn behandeling begon).
Hopelijk kom je dan toch nog in aanmerking ^O^

Ik kom niet in aanmerking voor die FSL, maar ik mag misschien wel meedoen aan de pilot met de nieuwe Medtronic 670G en die is ook alleen in combinatie met een sensor. Dus misschien dat ik dan wel die pomp met een gewone sensor ( zal wel Dexcom zijn?) krijg. Ze beginnen nu eerst in Rotterdam met de introductie en daarna in Deventer waar ik zit, dus nog even afwachten. Maar dat zou wel fijn zijn als ik in die groep kom! ^O^

HbA1c was iets gestegen, van 36 naar 41. Maar dat is nog steeds hardstikke prima natuurlijk. En weet ook wel wat de oorzaak is. Dus maak me er verder niet zo druk om.
  woensdag 3 oktober 2018 @ 17:41:36 #60
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_182297428
Ik moet vrijdag weer op controle... Vrees dat m'n hbA1c hoger is dan de laatste keer. In Amerika niet erg goed opgelet zeg maar :+

Qua douane is alles overigens prima gegaan :)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_182305637
@hestia, die medtronic lijkt ook goed toch?

@automatisch fijn dat t bij de douane goed ging.

Morgen weer met zoon maar diabetes caroussel.
Bij opname hba1c van 93, in juni 66 en nu 53.

Alhoewel hij sinds 3 weken hoog zit en niet te verklaren.
Net na de vakantie de ene na de andere hypo en nu komt ie amper onder de 10.

Mail van zkh gehad dat als verzekering akkoord geeft voor fsl we dit aan zkh door kunnen geven en dan voorlichting over fsl krijgen en dan kunnen starten met de fsl.
Ik hoop t zo.....
Net ook weer geprikt, vinger incl bloed gaat alle kanten op omndat hij half slaapt.

Zaterdag 9 keer moeten prikken dus als dat met de sensor kan......
pi_182305659
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 12:54 schreef twiFight het volgende:
Nou, ik heb mijn aanvraag 'binnen', dus die ga ik binnenkort opsturen. Ik voldoe net niet aan de eisen, maar je mag/moet er dan een motivatiebrief bij sturen.

Het ziekenhuis bewaart gewoon al je metingen. Wel was het zo dat voorheen de papieren dossiers na 5 jaar weggegooid/gearchiveerd werden, dus vandaar dat je dat dacht waarschijnlijk. Ze hadden van mij de gegevens uit 2000 nog (jaar dat mijn behandeling begon).
Moet je die brief zelf maken of ook verklaring van je arts erbij?
  donderdag 4 oktober 2018 @ 00:19:35 #63
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_182307508
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 22:41 schreef het-is-mij het volgende:
Alhoewel hij sinds 3 weken hoog zit en niet te verklaren.
Net na de vakantie de ene na de andere hypo en nu komt ie amper onder de 10.
Grote kans dat je zoon ziek is. Mijn suiker gaat dan ook alle kanten op en is dan niet te peilen. En daarvoor hoef je niet eens merkbaar verkouden te zijn hoor, iets ongemerkt onder de leden is al genoeg. Ik merk meestal eerder aan mijn suiker dat ik ziek word dan aan de verkoudheidssymptomen.

quote:
1s.gif Op woensdag 3 oktober 2018 22:42 schreef het-is-mij het volgende:

[..]

Moet je die brief zelf maken of ook verklaring van je arts erbij?
Mijn dvk was wat slecht ingelezen; zij heeft het ingevuld met de boodschap: probeer maar en zie maar wat ze zeggen. Ik zat niet op >64 zoals nodig is maar wel op 60-64. In de foot notes van het aanvraagformulier staat dat als je niet aan de eisen voldoet je een motivatie mee moet sturen. Dat doe ik dus op eigen initiatief.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_182312233
Gisteren een telefoontje gehad dat mijn hba1 43 is.. en die was in het begin “2015” 116
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_182320480
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 00:19 schreef twiFight het volgende:

[..]

Grote kans dat je zoon ziek is. Mijn suiker gaat dan ook alle kanten op en is dan niet te peilen. En daarvoor hoef je niet eens merkbaar verkouden te zijn hoor, iets ongemerkt onder de leden is al genoeg. Ik merk meestal eerder aan mijn suiker dat ik ziek word dan aan de verkoudheidssymptomen.

[..]

Dit inderdaad. Of kan ook zomaar wat anders sluimerends zijn dan verkoudheid. Ontsteking bij tandvlees las ik pas ook dat dat bloedsuikerverhogend werkt.

Vlak stress ook niet uit, vindt hij nieuwe schooljaar zwaar?
pi_182323998
Goed dat jullie t aantippen van dat ziek zijn.
Altijd goed om in mn achterhoofd te houden.

2 wkn geleden verkouden geweest.
Kinderarts tevreden, insuline wat aanpassen en papieren voor zorgverzekeraar meegekregen ivm aanvraag fsl.
Als t mee zit in november informatie bijeenkomst voor alle kinderen met diabetes en dan zullen we ze via t zkh krijgen.

Daar kijkt hij naar uit.
Niet meer tig keer per dag prikken.
pi_182337736
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2018 21:50 schreef het-is-mij het volgende:
Goed dat jullie t aantippen van dat ziek zijn.
Altijd goed om in mn achterhoofd te houden.

2 wkn geleden verkouden geweest.
Kinderarts tevreden, insuline wat aanpassen en papieren voor zorgverzekeraar meegekregen ivm aanvraag fsl.
Als t mee zit in november informatie bijeenkomst voor alle kinderen met diabetes en dan zullen we ze via t zkh krijgen.

Daar kijkt hij naar uit.
Niet meer tig keer per dag prikken.
Mijn diabetesverpleegkundige zegt altijd: je merkt het eerder aan je bloedsuikers, dan aan andere verschijnselen dat je verkouden wordt / griep krijgt. En dat heb ik ook diverse malen gemerkt.

Iets heel anders: spuitplaatsen goed afwisselen, teveel zelfde plek wil ook nog wel eens zorgen dat de insuline niet goed opgenomen wordt.

Zou fijn zijn van die FSL. Ik ben er zo blij mee, en ik kan me voorstellen dat het bij kinderen nog een grotere meerwaarde heeft op zoveel momenten.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:22:33 #68
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_182412348
Ik (type 1-diabetes) heb een vraag over mijn vreemde suikerspiegels van de laatste weken.

In de ochtend zit ik normaal tot laag, waaruit ik zou kunnen opmaken dat ik mijn langwerkende goed spuit. Maar overdag moet ik qua kortwerkende insuline juist belachelijk veel spuiten, vergeleken met eerst (was vaak 8 punten voor een maaltijd, en nu zowat het dubbele). En dan lijkt het vaak nóg niet genoeg, en zie ik een paar uur na het eten nog 10/11/12 staan als ik mijn suiker meet.

2,5 a 3 uur na m'n avondmaaltijd krijg ik ook vaak vanuit het niets een stijging, alsof m'n langwerkende insuline niet de volledige 24 uur meer vol kan maken; dat was eerst niet het geval.

Wat zou hier achter kunnen zitten? Ik heb wél de hele maand september last gehad van spijsverteringsproblemen en ben daardoor sinds begin september ook 3 kilo kwijt, maar de laatste pakweg 5 á 6 dagen is dat niet zo erg meer (mede door een nog voorzichtiger manier van eten dan eerst; het lijkt erop dat ik steeds slechter tegen vetten kan). Alleen het voor mij nieuwe fenomeen dat ik het drie kwartier na het eten koud krijg, is nog aanwezig. Dat vreemde suikerspiegel-schema blíjft echter.

Ik vermoed géén glutenallergie, want ik eet behoorlijk veel (volkoren)brood, en reageer daar niet anders op dan op voedsel zonder gluten (aardappelen, groente, noten).

[ Bericht 6% gewijzigd door Eightyone op 09-10-2018 14:46:35 ]
pi_182417262
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:22 schreef Eightyone het volgende:
Ik (type 1-diabetes) heb een vraag over mijn vreemde suikerspiegels van de laatste weken.

In de ochtend zit ik normaal tot laag, waaruit ik zou kunnen opmaken dat ik mijn langwerkende goed spuit. Maar overdag moet ik qua kortwerkende insuline juist belachelijk veel spuiten, vergeleken met eerst (was vaak 8 punten voor een maaltijd, en nu zowat het dubbele). En dan lijkt het vaak nóg niet genoeg, en zie ik een paar uur na het eten nog 10/11/12 staan als ik mijn suiker meet.

2,5 a 3 uur na m'n avondmaaltijd krijg ik ook vaak vanuit het niets een stijging, alsof m'n langwerkende insuline niet de volledige 24 uur meer vol kan maken; dat was eerst niet het geval.

Wat zou hier achter kunnen zitten? Ik heb wél de hele maand september last gehad van spijsverteringsproblemen en ben daardoor sinds begin september ook 3 kilo kwijt, maar de laatste pakweg 5 á 6 dagen is dat niet zo erg meer (mede door een nog voorzichtiger manier van eten dan eerst; het lijkt erop dat ik steeds slechter tegen vetten kan). Alleen het voor mij nieuwe fenomeen dat ik het drie kwartier na het eten koud krijg, is nog aanwezig. Dat vreemde suikerspiegel-schema blíjft echter.

Ik vermoed géén glutenallergie, want ik eet behoorlijk veel (volkoren)brood, en reageer daar niet anders op dan op voedsel zonder gluten (aardappelen, groente, noten).
Eet je anders / meer van bepaalde voedingsmiddelen? Weeg je alles af en reken je je kh en insuline uit?

het kan dat de langwerkende insuline niet meer lang genoeg werkt (had ik ook voor ik naar een pomp over ging).
Maar bijv. eiwitten en vetten hebben ook effect op de snelheid van het stijgen van je bloedsuiker of het juist langzaam laten vrijkomen van de kh.

als ik als 's avond als tussendoortje veel eiwitten eet, stijgt mijn bloedsuiker vanaf 3 uur ' s nachts ook ineens vanuit het niets (nou ja, vanuit die eiwitten heb ik het vermoeden), terwijl ik met goede bloedsuiker ging slapen.

En soms blijft het toch gewoon gissen. Iets onder de leden, spuitplaatsen, insuline die net niet helemaal goed in de koelkast bewaard is (net iets te hoge temp), stress etc.
pi_182472670
Met betrekking tot de bovengenoemde problemen van onverwacht hoge bloedsuikers: als die redelijk structureel zijn en/of er een patroon waarneembaar is, vlak dan ook niet uit dat insuline de boosdoener kan zijn. Bevroren insuline en te heet geworden insuline (kan ook gebeurd zijn tussen fabricage en je eigen afname bij de apotheek!) zijn beiden minder werkzaam en kunnen dus rare effecten geven. Het is daarom zinvol om ook bij te houden wanneer je een ampul vervangen hebt. Als je kort erop rare effecten in je suikerspiegel terug ziet, zou het zomaar je nieuwe ampul kunnen zijn.

Specifiek met betrekking tot de langwerkende insuline: ik gebruik zelf Lantus en die zou volgens de leverancier 24 uur moeten werken. Bij mij is het echter na ~20 uur uitgewerkt en zit ik met een hiaat. Zowel de DVK als de interniste waren er op tegen, maar ik heb mijn Lantus jaren geleden gesplitst in 2 spuitmomenten per dag: eentje voor het slapen gaan (nu 6 eenheden) en eentje bij het wakker worden (nu 8 eenheden), waar ik vroeger alleen voor het slapen gaan 16 eenheden spoot. Sinds ik die splitsing gemaakt heb, is mijn lange termijn spiegel een stuk stabieler te noemen.

Heb een brief ontvangen van DSW, waarin mijn aanvraag is afgewezen. Ik zat de laatste 4 keer op 62, 64, 60 en 64 voor ik de sensor ging gebruiken, en op 51, 56, 58, 50 voor de eerste 4 keer direct nadat ik die ben gaan gebruiken, maar daarmee voldoe ik niet aan de voorwaarden en er wordt dus niks vergoed.

Ik ga dat nog aanvechten. Wordt vervolgd.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:11:57 #71
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_182473132
Is Tresiba niet beter voor jou dan?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_182475068
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 15:11 schreef twiFight het volgende:
Is Tresiba niet beter voor jou dan?
Is dat niet die insuline die minstens 3 dagen blijft werken? Dat vind ik veel te lang.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:48:51 #73
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_182475592
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 17:17 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Is dat niet die insuline die minstens 3 dagen blijft werken? Dat vind ik veel te lang.
Volgens hun marketing 42 uur, maar dat is overdreven. Maar het werkt wel langer dan Lantus en was voor mij een goede oplossing voor de avonden waar de lantus al zo goed als uitgewerkt was.

En hoe bedoel je te lang? Varieer jij per dag in je hoeveelheden dan?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_182479109
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 17:48 schreef twiFight het volgende:
En hoe bedoel je te lang? Varieer jij per dag in je hoeveelheden dan?
Dat niet, maar ik ben nogal een controlfreak pur-sang en wil dus kunnen aanpassen wanneer ik wil ;).
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_182668361
Vandaag een mail dat ik aan de beurt was bij FSL *O*

Een half jaar op gewacht. Ik heb ook maar gelijk drie sensoren besteld. Kost even wat maar goed...

Hoe werkt het met vergoeding van je zorgverzekering? Gewoon declareren? Hoe doen jullie dat?

Heb een verklaring van mijn arts dat ik >64 zit dus dat zit wel goed (en al gaat het omlaag,ze zal creatief die formuliertjes opmaken totdat zorgverzekeraars normaal gaan doen vertelde ze me :) )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')