FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Lekke koppakking of toch wat anders aan de hand?
junkiexpwoensdag 25 juli 2018 @ 00:25
Ik heb een BMW 528I uit 1999 (M52TU Blok)
Deze verbruikt aardig wat koelvloeistof, ik heb nu de laatste 600km zo'n 4 liter moeten bijvullen.
Ik kan geen lekkage's ontdekken, de olie blijft netjes op peil en is niet waterig.
In het KVS reservoir meen ik uitlaatgassen te ruiken maar ik ben niet helemaal zeker.

Bij kouder motor staan de slangen niet op druk en als je het reservoir opendraait dan sist het maar een klein beetje.
Mocht de koppakking lek zijn, dan moet ik met dat KVS verbruik toch rookwolken hebben uit de uitlaat?
Met koude of warme motor heb ik totaal geen damp uit de uitlaat.
De motor blijft ook met deze temperaturen netjes rond de 96/97 graden wat heel normaal is voor dit blok, thermostaat opent bij 97 graden.

Km stand is nu 355.000.

Iemand een idee? Is zo'n snuffelaar boven het KVS reservoir een goede indicatie?
Anthonie1woensdag 25 juli 2018 @ 01:49
Rookwolken bij een lekke koppakking is niet perse het geval. Pas bij een grote hoeveelheid ga je dat zien. Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.

Even voor de beeldvorming: als je 4 liter hebt weggereden in 600 km, dan komt dat neer op 2/3 deciliter per kilometer. Dit is dus effectief 5/11 deciliter per minuut als je bijvoorbeeld 50 km per uur rijdt, oftewel 0,75 milliliter (ongeveer 1/5 theelepel) per seconde... Stationair is waarschijnlijk verwaarloosbaar weinig dus.

Als ik jou was zou ik toch even naar de koppakking kijken. Helemaal met die kilometerstand. Zeker niet vervangen om de zoveel kilometer?

[ Bericht 2% gewijzigd door Anthonie1 op 25-07-2018 02:08:55 ]
vannellewoensdag 25 juli 2018 @ 04:02
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 01:49 schreef Anthonie1 het volgende:
Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.

Goed punt maar het gaat hem om KVS en niet om de olie. ;)
halfwaywoensdag 25 juli 2018 @ 05:11
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 00:25 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb een BMW 528I uit 1999 (M52TU Blok)
Deze verbruikt aardig wat koelvloeistof, ik heb nu de laatste 600km zo'n 4 liter moeten bijvullen.
Ik kan geen lekkage's ontdekken, de olie blijft netjes op peil en is niet waterig.
In het KVS reservoir meen ik uitlaatgassen te ruiken maar ik ben niet helemaal zeker.

Bij kouder motor staan de slangen niet op druk en als je het reservoir opendraait dan sist het maar een klein beetje.
Mocht de koppakking lek zijn, dan moet ik met dat KVS verbruik toch rookwolken hebben uit de uitlaat?
Met koude of warme motor heb ik totaal geen damp uit de uitlaat.
De motor blijft ook met deze temperaturen netjes rond de 96/97 graden wat heel normaal is voor dit blok, thermostaat opent bij 97 graden.

Km stand is nu 355.000.

Iemand een idee? Is zo'n snuffelaar boven het KVS reservoir een goede indicatie?
Damp ga je met deze buitentemperaturen niet zien.
halfwaywoensdag 25 juli 2018 @ 05:13
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 01:49 schreef Anthonie1 het volgende:
Rookwolken bij een lekke koppakking is niet perse het geval. Pas bij een grote hoeveelheid ga je dat zien. Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.

Even voor de beeldvorming: als je 4 liter hebt weggereden in 600 km, dan komt dat neer op 2/3 deciliter per kilometer. Dit is dus effectief 5/11 deciliter per minuut als je bijvoorbeeld 50 km per uur rijdt, oftewel 0,75 milliliter (ongeveer 1/5 theelepel) per seconde... Stationair is waarschijnlijk verwaarloosbaar weinig dus.

Als ik jou was zou ik toch even naar de koppakking kijken. Helemaal met die kilometerstand. Zeker niet vervangen om de zoveel kilometer?
Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
Anthonie1woensdag 25 juli 2018 @ 11:56
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Goed punt maar het gaat hem om KVS en niet om de olie. ;)
KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?

quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:

[..]

Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
Als ik een auto echt nodig heb dan beschouw ik dat gewoon als periodiek onderhoud. Helemaal als hij koelvloeistof verbruikt... Want normaliter hoort dat vrijwel nul te zijn. Je wil niet hebben dat die pakking op een verkeerd moment het volledig begeeft...
Sounddragonwoensdag 25 juli 2018 @ 12:02
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:

[..]

Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
een liter verbruik op 150km classificeer jij als 'niet nodig'?
halfwaywoensdag 25 juli 2018 @ 12:02
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 11:56 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?

[..]

Als ik een auto echt nodig heb dan beschouw ik dat gewoon als periodiek onderhoud. Helemaal als hij koelvloeistof verbruikt... Want normaliter hoort dat vrijwel nul te zijn. Je wil niet hebben dat die pakking op een verkeerd moment het volledig begeeft...
Weet je eigenlijk wel waar die zit?
Anthonie1woensdag 25 juli 2018 @ 12:03
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 12:02 schreef halfway het volgende:

[..]

Weet je eigenlijk wel waar die zit?
:')

Gast ik weet prima wat een koppakking is. En vervangen doe ik met twee vingers in mijn neus. Het is geen raketwetenschap (wat overigens ook vrij eenvoudig is).
halfwaywoensdag 25 juli 2018 @ 12:06
quote:
15s.gif Op woensdag 25 juli 2018 12:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

een liter verbruik op 150km classificeer jij als 'niet nodig'?
Nee dat bedoel ik niet, als het moet zoals bij deze dan moet het.
Maar je gaat dat ding toch niet vervangen voor de lol tijdens iedere oliewissel.
Sounddragonwoensdag 25 juli 2018 @ 12:07
TS, ga naar de garage en laat een compressietest doen en evt het koelsysteem afpersen.
Koppakking is idd ws deaud, en beter gaat het dan niet worden, alleen maar slechter. Als hij het er zo hard doorheen jast geef ik je nog een paar weekjes, en dan komt vanzelf de grote rookwolk op een moment dat het effe niet uit komt.

Loopt 'ie op benzine of op lpg?
Sounddragonwoensdag 25 juli 2018 @ 12:15
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 12:06 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee dat bedoel ik niet, als het moet zoals bij deze dan moet het.
Maar je gaat dat ding toch niet vervangen voor de lol tijdens iedere oliewissel.
nee, tuurlijk niet.. Je vervangt je zuigerveren ook niet tegelijk met de olie, duh. Maar je post kwam een beetje over alsof je TS aanraadde om er gewoon mee door te rijden.
vannellewoensdag 25 juli 2018 @ 15:22
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 11:56 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?

KVS is witte rook (JEUH!! Nieuwe paus!) en olie geeft blauwe rook.
Zwarte rook zie je meestal bij diesels, vooral als ze getuned zijn.
halfwaywoensdag 25 juli 2018 @ 15:35
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:22 schreef vannelle het volgende:

[..]

KVS is witte rook (JEUH!! Nieuwe paus!) en olie geeft blauwe rook.
Zwarte rook zie je meestal bij diesels, vooral als ze getuned zijn.
Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Dunnevandalewoensdag 25 juli 2018 @ 17:12
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:35 schreef halfway het volgende:

[..]

Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Maar bevinden die twee vingers zich dan tegelijkertijd in hetzelfde neusgat of bevindt iedere vinger zich in een apart neusgat? Dit alles voor de beeldvorming...
halfwaywoensdag 25 juli 2018 @ 17:33
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 17:12 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]

Maar bevinden die twee vingers zich dan tegelijkertijd in hetzelfde neusgat of bevindt iedere vinger zich in een apart neusgat? Dit alles voor de beeldvorming...
Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
Dunnevandalewoensdag 25 juli 2018 @ 17:55
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 17:33 schreef halfway het volgende:

[..]

Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
Geen dank hoor
1299woensdag 25 juli 2018 @ 17:59
Ik heb hier hetzelfde, een lekke koppakking waardoor cillinder 4 uitlaatgas mijn koelsysteem in perst. Een leakdowntester op cillinder 4 en ik zie het koelwater bubbelen bij de radiator.

Alle KVS wordt uit de overloop gegooid en omdat hij niet vacuum trekt pakt hij geen KVS terug als hij afkoelt waardoor er dus netto KVS verdwijnt.
lipjewoensdag 25 juli 2018 @ 20:51
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 17:33 schreef halfway het volgende:

[..]

Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
dus daar komt je naam vandaan :')
scooberwoensdag 25 juli 2018 @ 23:12
simpele test.. geef paar keer goed gas. veeg met je wijsvinger door je eind demper, proef aan het vocht wat aan je vinger zit. Is dit zoet, dan proef je KVS= koppakking lek.

Dat was een gratis tip
klawiewoensdag 25 juli 2018 @ 23:14
Je kan bij iedere (goeie) garage een kv gas test doen dan wordt er dmv een vloeistof die van kleur veranderd als het in aanraking komt met co2. Is 5 min werk en je weet het gelijk
bokkepootwoensdag 25 juli 2018 @ 23:15
Is je koelsysteem niet gewoon rot?

Afpersen en even kijken waar die lekt. De M52 staat wel bekend om zijn rampzalig koelsysteem.
junkiexpdonderdag 26 juli 2018 @ 00:15
Bedankt allen, ga volgende week even langs de garage.
En de M52 heeft inderdaad een bagger koelsysteem.
Ik snap alleen niet dat dat de motor niet warm loopt, in de stad met vol de airco aan en 30+ graden kom ik niet boven de 100 graden uit.
Overigens heb ik nu al weer 2 dagen niets hoeven bijvullen.
Het lijkt erop als ik veel stil sta met de motor aan bij warm weer dat er dan KVS wordt gebruikt.

Zou wel jammer zijn als pakking lekt, is niet echt de makkelijkste motor om aan te laten sleutelen.

Ik zal nog laten weten wat de uitkomst is.
vannelledonderdag 26 juli 2018 @ 16:18
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 15:35 schreef halfway het volgende:

[..]

Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Zijn eigen vingers offeuh.....?
junkiexpdinsdag 31 juli 2018 @ 23:59
Update, het is toch niet de koppakking.
Vandaag even de beschermplaat onder de motor eraf gehaald.
Motor gestart en toen zag ik het over het blok langs de krukaspoelie op de grond druppen, best hard nog ook.
Daarboven zit de waterpomp en het thermostaathuis dus één van die is lek.
Die heb ik toevallig al liggen samen met een nieuwe visco dus die ga ik binnenkort monteren.

Het lekt dus steeds in die plaat en bij het optrekken wordt het dan op straat gelanceerd, vandaar dat ik bij stilstand dus geen lekkage zag.

Ik zal dat repareren en dan kijken of er nog KVS wordt verbruikt maar ik gok van niet.

Nogmaals dank iedereen ^O^
bokkepootwoensdag 1 augustus 2018 @ 08:36
En weer een slachtoffer van de M52 ;)
junkiexpdinsdag 18 september 2018 @ 17:30
quote:
7s.gif Op woensdag 1 augustus 2018 08:36 schreef bokkepoot het volgende:
En weer een slachtoffer van de M52 ;)
Inderdaad!

Afgelopen weekend de thermostaat en de waterpomp vervangen, nu na 3 dagen nog steeds geen melding om koelvloeistof bij te vullen.
Het probleem lijkt dus opgelost te zijn ^O^
Toch nog 15 liter koelvloeistof op straat gepleurd ondertussen :@
derLudolfdinsdag 18 september 2018 @ 20:44
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 17:30 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Inderdaad!

Afgelopen weekend de thermostaat en de waterpomp vervangen, nu na 3 dagen nog steeds geen melding om koelvloeistof bij te vullen.
Het probleem lijkt dus opgelost te zijn ^O^
Toch nog 15 liter koelvloeistof op straat gepleurd ondertussen :@
Moet je eigenlijk ook niet willen...
SD spreekt je er zo nog wel even op aan :7
bokkepootdinsdag 18 september 2018 @ 20:46
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 17:30 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Inderdaad!

Afgelopen weekend de thermostaat en de waterpomp vervangen, nu na 3 dagen nog steeds geen melding om koelvloeistof bij te vullen.
Het probleem lijkt dus opgelost te zijn ^O^
Toch nog 15 liter koelvloeistof op straat gepleurd ondertussen :@
Good busy, die M52 van mij gaat eruit om het koelvloeistof zuipen o.a.
Sounddragondinsdag 18 september 2018 @ 21:08
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:

[..]

Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
lees die hele post eens begrijpend, die knul heeft er niet heel veel kaas van gegeten als ik zo kijk :+ koelvloeistof levert volgens hem blauwe rook, koppakkingen moeten periodiek vervangen worden. Hij kan wel lekker rekenen, dat dan weer wel :Y

TS; als koelvloeistof uit je systeem verdwijnt en je hebt geen fysieke lekkage naar buiten, kan het maar eigenlijk maar één ding betekenen; interne lekkage.
Je kunt een snuffel- of lakmoestestje laten doen bij de garage, maar die vind ik vaak een beetje so-so.. zeker bij auto's waarbij koelvloeistof niet periodiek ververst wordt (grote beurt skippen enzo). Het is prima mogelijk dat koelvloeistof je blok in verdwijnt op een punt waar je er geen druk voor terug krijgt (gescheurde kop of een koelkanaaltje ergens). De oldie BMW-koppen waren er berucht om, Opel heeft ook een tijdje van die ellende dingen gehad (coscast-C20XE koppen). Bij sommige auto's loopt koelvloeistof zelfs door de (automaat)bak, dus dat betekent extra pakkingen, O-ringen en allerlei andere zwakke plekken.
Beter zetten ze even je systeem onder druk voor een uurtje, dan ben je er zo achter of- en waar het heen verdwijnt.
junkiexpdinsdag 18 september 2018 @ 22:02
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 21:08 schreef Sounddragon het volgende:

lees die hele post eens begrijpend, die knul heeft er niet heel veel kaas van gegeten als ik zo kijk koelvloeistof levert volgens hem blauwe rook, koppakkingen moeten periodiek vervangen worden. Hij kan wel lekker rekenen, dat dan weer wel

TS; als koelvloeistof uit je systeem verdwijnt en je hebt geen fysieke lekkage naar buiten, kan het maar eigenlijk maar één ding betekenen; interne lekkage.
Je kunt een snuffel- of lakmoestestje laten doen bij de garage, maar die vind ik vaak een beetje so-so.. zeker bij auto's waarbij koelvloeistof niet periodiek ververst wordt (grote beurt skippen enzo). Het is prima mogelijk dat koelvloeistof je blok in verdwijnt op een punt waar je er geen druk voor terug krijgt (gescheurde kop of een koelkanaaltje ergens). De oldie BMW-koppen waren er berucht om, Opel heeft ook een tijdje van die ellende dingen gehad (coscast-C20XE koppen). Bij sommige auto's loopt koelvloeistof zelfs door de (automaat)bak, dus dat betekent extra pakkingen, O-ringen en allerlei andere zwakke plekken.
Beter zetten ze even je systeem onder druk voor een uurtje, dan ben je er zo achter of- en waar het heen verdwijnt.
Thanks, maar het is opgelost zoals je in mijn laatste post kunt lezen ;)
junkiexpdinsdag 18 september 2018 @ 22:03
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:46 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Good busy, die M52 van mij gaat eruit om het koelvloeistof zuipen o.a.
Alleen de motor of de hele auto?
Zijn echt fijne motoren.

Binnenkort ook nog de Vanos doen en dan heb ik weer alle paardjes beschikbaar.
Of wat daar nog van over is na 356.000 km :P
junkiexpdinsdag 18 september 2018 @ 22:04
quote:
12s.gif Op dinsdag 18 september 2018 20:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Moet je eigenlijk ook niet willen...
SD spreekt je er zo nog wel even op aan :7
Wat moet ik niet willen? :P
Sounddragondinsdag 18 september 2018 @ 22:40
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 22:04 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Wat moet ik niet willen? :P
koelvloeistof op straat pleuren, trudt.
junkiexpdinsdag 18 september 2018 @ 23:43
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 september 2018 22:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

koelvloeistof op straat pleuren, trudt.
Ik heb het wel netjes verdeeld over de randstad 🤣
Straatcommando.woensdag 19 september 2018 @ 02:02
M52 heeft toch die plastic impellers op de pomp zitten? Klotedingen zijn dat.
Sounddragonwoensdag 19 september 2018 @ 02:05
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 23:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik heb het wel netjes verdeeld over de randstad 🤣
ow, dan is het wel goed w/
junkiexpwoensdag 19 september 2018 @ 09:08
quote:
2s.gif Op woensdag 19 september 2018 02:02 schreef Straatcommando. het volgende:
M52 heeft toch die plastic impellers op de pomp zitten? Klotedingen zijn dat.
Dat had de pomp die er nog op zat wel inderdaad, maar ik heb een waterpomp geinstalleerd met een stalen impeller.
Die plastic troep schijnt nog weleens te falen...
lipjewoensdag 19 september 2018 @ 21:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 september 2018 23:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik heb het wel netjes verdeeld over de randstad 🤣
hopelijk vooral het noorden O-)
junkiexpwoensdag 19 september 2018 @ 22:06
quote:
1s.gif Op woensdag 19 september 2018 21:51 schreef lipje het volgende:

[..]

hopelijk vooral het noorden O-)
Nope, regio Rotterdam vooral O-)
bokkepootzaterdag 22 september 2018 @ 17:14
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 september 2018 22:03 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Alleen de motor of de hele auto?
Zijn echt fijne motoren.

Binnenkort ook nog de Vanos doen en dan heb ik weer alle paardjes beschikbaar.
Of wat daar nog van over is na 356.000 km :P
E46 verpakking, ik vind het blok echt fantastisch. Echter is de auto erom heen niet mijn ding.
Veel te zwaar om sportief en lekker te kunnen sturen.
Spanky78zaterdag 22 september 2018 @ 17:16
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2018 17:14 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

E46 verpakking, ik vind het blok echt fantastisch. Echter is de auto erom heen niet mijn ding.
Veel te zwaar om sportief en lekker te kunnen sturen.
Dat gelul over die afgeragde jaren negentig BMW motornummers begrijp ik niet hoor. Is dat cool ofzo?

Gewoon een oude afgeragde ooit luxere auto.
#ANONIEMzaterdag 22 september 2018 @ 17:20
Je moet wat over hebben voor zo'n priemiejum bak.
Mano_zaterdag 22 september 2018 @ 17:33
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 september 2018 17:16 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat gelul over die afgeragde jaren negentig BMW motornummers begrijp ik niet hoor. Is dat cool ofzo?

Gewoon een oude afgeragde ooit luxere auto.
Toch knap dat je aan de modelnaam kan zien dat 'ie afgeragd is :')
Sounddragonzondag 23 september 2018 @ 12:34
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2018 17:33 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Toch knap dat je aan de modelnaam kan zien dat 'ie afgeragd is :')
Do not feed...