junkiexp | woensdag 25 juli 2018 @ 00:25 |
Ik heb een BMW 528I uit 1999 (M52TU Blok) Deze verbruikt aardig wat koelvloeistof, ik heb nu de laatste 600km zo'n 4 liter moeten bijvullen. Ik kan geen lekkage's ontdekken, de olie blijft netjes op peil en is niet waterig. In het KVS reservoir meen ik uitlaatgassen te ruiken maar ik ben niet helemaal zeker. Bij kouder motor staan de slangen niet op druk en als je het reservoir opendraait dan sist het maar een klein beetje. Mocht de koppakking lek zijn, dan moet ik met dat KVS verbruik toch rookwolken hebben uit de uitlaat? Met koude of warme motor heb ik totaal geen damp uit de uitlaat. De motor blijft ook met deze temperaturen netjes rond de 96/97 graden wat heel normaal is voor dit blok, thermostaat opent bij 97 graden. Km stand is nu 355.000. Iemand een idee? Is zo'n snuffelaar boven het KVS reservoir een goede indicatie? | |
Anthonie1 | woensdag 25 juli 2018 @ 01:49 |
Rookwolken bij een lekke koppakking is niet perse het geval. Pas bij een grote hoeveelheid ga je dat zien. Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op. Even voor de beeldvorming: als je 4 liter hebt weggereden in 600 km, dan komt dat neer op 2/3 deciliter per kilometer. Dit is dus effectief 5/11 deciliter per minuut als je bijvoorbeeld 50 km per uur rijdt, oftewel 0,75 milliliter (ongeveer 1/5 theelepel) per seconde... Stationair is waarschijnlijk verwaarloosbaar weinig dus. Als ik jou was zou ik toch even naar de koppakking kijken. Helemaal met die kilometerstand. Zeker niet vervangen om de zoveel kilometer? [ Bericht 2% gewijzigd door Anthonie1 op 25-07-2018 02:08:55 ] | |
vannelle | woensdag 25 juli 2018 @ 04:02 |
Goed punt maar het gaat hem om KVS en niet om de olie. | |
halfway | woensdag 25 juli 2018 @ 05:11 |
Damp ga je met deze buitentemperaturen niet zien. | |
halfway | woensdag 25 juli 2018 @ 05:13 |
Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet. | |
Anthonie1 | woensdag 25 juli 2018 @ 11:56 |
KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart? Als ik een auto echt nodig heb dan beschouw ik dat gewoon als periodiek onderhoud. Helemaal als hij koelvloeistof verbruikt... Want normaliter hoort dat vrijwel nul te zijn. Je wil niet hebben dat die pakking op een verkeerd moment het volledig begeeft... | |
Sounddragon | woensdag 25 juli 2018 @ 12:02 |
een liter verbruik op 150km classificeer jij als 'niet nodig'? | |
halfway | woensdag 25 juli 2018 @ 12:02 |
Weet je eigenlijk wel waar die zit? | |
Anthonie1 | woensdag 25 juli 2018 @ 12:03 |
Gast ik weet prima wat een koppakking is. En vervangen doe ik met twee vingers in mijn neus. Het is geen raketwetenschap (wat overigens ook vrij eenvoudig is). | |
halfway | woensdag 25 juli 2018 @ 12:06 |
Nee dat bedoel ik niet, als het moet zoals bij deze dan moet het. Maar je gaat dat ding toch niet vervangen voor de lol tijdens iedere oliewissel. | |
Sounddragon | woensdag 25 juli 2018 @ 12:07 |
TS, ga naar de garage en laat een compressietest doen en evt het koelsysteem afpersen. Koppakking is idd ws deaud, en beter gaat het dan niet worden, alleen maar slechter. Als hij het er zo hard doorheen jast geef ik je nog een paar weekjes, en dan komt vanzelf de grote rookwolk op een moment dat het effe niet uit komt. Loopt 'ie op benzine of op lpg? | |
Sounddragon | woensdag 25 juli 2018 @ 12:15 |
nee, tuurlijk niet.. Je vervangt je zuigerveren ook niet tegelijk met de olie, duh. Maar je post kwam een beetje over alsof je TS aanraadde om er gewoon mee door te rijden. | |
vannelle | woensdag 25 juli 2018 @ 15:22 |
KVS is witte rook (JEUH!! Nieuwe paus!) en olie geeft blauwe rook. Zwarte rook zie je meestal bij diesels, vooral als ze getuned zijn. | |
halfway | woensdag 25 juli 2018 @ 15:35 |
Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus. | |
Dunnevandale | woensdag 25 juli 2018 @ 17:12 |
Maar bevinden die twee vingers zich dan tegelijkertijd in hetzelfde neusgat of bevindt iedere vinger zich in een apart neusgat? Dit alles voor de beeldvorming... | |
halfway | woensdag 25 juli 2018 @ 17:33 |
Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in. | |
Dunnevandale | woensdag 25 juli 2018 @ 17:55 |
Geen dank hoor | |
1299 | woensdag 25 juli 2018 @ 17:59 |
Ik heb hier hetzelfde, een lekke koppakking waardoor cillinder 4 uitlaatgas mijn koelsysteem in perst. Een leakdowntester op cillinder 4 en ik zie het koelwater bubbelen bij de radiator. Alle KVS wordt uit de overloop gegooid en omdat hij niet vacuum trekt pakt hij geen KVS terug als hij afkoelt waardoor er dus netto KVS verdwijnt. | |
lipje | woensdag 25 juli 2018 @ 20:51 |
dus daar komt je naam vandaan | |
scoober | woensdag 25 juli 2018 @ 23:12 |
simpele test.. geef paar keer goed gas. veeg met je wijsvinger door je eind demper, proef aan het vocht wat aan je vinger zit. Is dit zoet, dan proef je KVS= koppakking lek. Dat was een gratis tip | |
klawie | woensdag 25 juli 2018 @ 23:14 |
Je kan bij iedere (goeie) garage een kv gas test doen dan wordt er dmv een vloeistof die van kleur veranderd als het in aanraking komt met co2. Is 5 min werk en je weet het gelijk | |
bokkepoot | woensdag 25 juli 2018 @ 23:15 |
Is je koelsysteem niet gewoon rot? Afpersen en even kijken waar die lekt. De M52 staat wel bekend om zijn rampzalig koelsysteem. | |
junkiexp | donderdag 26 juli 2018 @ 00:15 |
Bedankt allen, ga volgende week even langs de garage. En de M52 heeft inderdaad een bagger koelsysteem. Ik snap alleen niet dat dat de motor niet warm loopt, in de stad met vol de airco aan en 30+ graden kom ik niet boven de 100 graden uit. Overigens heb ik nu al weer 2 dagen niets hoeven bijvullen. Het lijkt erop als ik veel stil sta met de motor aan bij warm weer dat er dan KVS wordt gebruikt. Zou wel jammer zijn als pakking lekt, is niet echt de makkelijkste motor om aan te laten sleutelen. Ik zal nog laten weten wat de uitkomst is. | |
vannelle | donderdag 26 juli 2018 @ 16:18 |
Zijn eigen vingers offeuh.....? | |
junkiexp | dinsdag 31 juli 2018 @ 23:59 |
Update, het is toch niet de koppakking. Vandaag even de beschermplaat onder de motor eraf gehaald. Motor gestart en toen zag ik het over het blok langs de krukaspoelie op de grond druppen, best hard nog ook. Daarboven zit de waterpomp en het thermostaathuis dus één van die is lek. Die heb ik toevallig al liggen samen met een nieuwe visco dus die ga ik binnenkort monteren. Het lekt dus steeds in die plaat en bij het optrekken wordt het dan op straat gelanceerd, vandaar dat ik bij stilstand dus geen lekkage zag. Ik zal dat repareren en dan kijken of er nog KVS wordt verbruikt maar ik gok van niet. Nogmaals dank iedereen | |
bokkepoot | woensdag 1 augustus 2018 @ 08:36 |
En weer een slachtoffer van de M52 | |
junkiexp | dinsdag 18 september 2018 @ 17:30 |
Inderdaad! Afgelopen weekend de thermostaat en de waterpomp vervangen, nu na 3 dagen nog steeds geen melding om koelvloeistof bij te vullen. Het probleem lijkt dus opgelost te zijn Toch nog 15 liter koelvloeistof op straat gepleurd ondertussen | |
derLudolf | dinsdag 18 september 2018 @ 20:44 |
Moet je eigenlijk ook niet willen... SD spreekt je er zo nog wel even op aan | |
bokkepoot | dinsdag 18 september 2018 @ 20:46 |
Good busy, die M52 van mij gaat eruit om het koelvloeistof zuipen o.a. | |
Sounddragon | dinsdag 18 september 2018 @ 21:08 |
lees die hele post eens begrijpend, die knul heeft er niet heel veel kaas van gegeten als ik zo kijk koelvloeistof levert volgens hem blauwe rook, koppakkingen moeten periodiek vervangen worden. Hij kan wel lekker rekenen, dat dan weer wel TS; als koelvloeistof uit je systeem verdwijnt en je hebt geen fysieke lekkage naar buiten, kan het maar eigenlijk maar één ding betekenen; interne lekkage. Je kunt een snuffel- of lakmoestestje laten doen bij de garage, maar die vind ik vaak een beetje so-so.. zeker bij auto's waarbij koelvloeistof niet periodiek ververst wordt (grote beurt skippen enzo). Het is prima mogelijk dat koelvloeistof je blok in verdwijnt op een punt waar je er geen druk voor terug krijgt (gescheurde kop of een koelkanaaltje ergens). De oldie BMW-koppen waren er berucht om, Opel heeft ook een tijdje van die ellende dingen gehad (coscast-C20XE koppen). Bij sommige auto's loopt koelvloeistof zelfs door de (automaat)bak, dus dat betekent extra pakkingen, O-ringen en allerlei andere zwakke plekken. Beter zetten ze even je systeem onder druk voor een uurtje, dan ben je er zo achter of- en waar het heen verdwijnt. | |
junkiexp | dinsdag 18 september 2018 @ 22:02 |
Thanks, maar het is opgelost zoals je in mijn laatste post kunt lezen | |
junkiexp | dinsdag 18 september 2018 @ 22:03 |
Alleen de motor of de hele auto? Zijn echt fijne motoren. Binnenkort ook nog de Vanos doen en dan heb ik weer alle paardjes beschikbaar. Of wat daar nog van over is na 356.000 km | |
junkiexp | dinsdag 18 september 2018 @ 22:04 |
Wat moet ik niet willen? | |
Sounddragon | dinsdag 18 september 2018 @ 22:40 |
koelvloeistof op straat pleuren, trudt. | |
junkiexp | dinsdag 18 september 2018 @ 23:43 |
Ik heb het wel netjes verdeeld over de randstad 🤣 | |
Straatcommando. | woensdag 19 september 2018 @ 02:02 |
M52 heeft toch die plastic impellers op de pomp zitten? Klotedingen zijn dat. | |
Sounddragon | woensdag 19 september 2018 @ 02:05 |
ow, dan is het wel goed | |
junkiexp | woensdag 19 september 2018 @ 09:08 |
Dat had de pomp die er nog op zat wel inderdaad, maar ik heb een waterpomp geinstalleerd met een stalen impeller. Die plastic troep schijnt nog weleens te falen... | |
lipje | woensdag 19 september 2018 @ 21:51 |
hopelijk vooral het noorden | |
junkiexp | woensdag 19 september 2018 @ 22:06 |
Nope, regio Rotterdam vooral | |
bokkepoot | zaterdag 22 september 2018 @ 17:14 |
E46 verpakking, ik vind het blok echt fantastisch. Echter is de auto erom heen niet mijn ding. Veel te zwaar om sportief en lekker te kunnen sturen. | |
Spanky78 | zaterdag 22 september 2018 @ 17:16 |
Dat gelul over die afgeragde jaren negentig BMW motornummers begrijp ik niet hoor. Is dat cool ofzo? Gewoon een oude afgeragde ooit luxere auto. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 september 2018 @ 17:20 |
Je moet wat over hebben voor zo'n priemiejum bak. | |
Mano_ | zaterdag 22 september 2018 @ 17:33 |
Toch knap dat je aan de modelnaam kan zien dat 'ie afgeragd is | |
Sounddragon | zondag 23 september 2018 @ 12:34 |
Do not feed... |