Goed punt maar het gaat hem om KVS en niet om de olie.quote:Op woensdag 25 juli 2018 01:49 schreef Anthonie1 het volgende:
Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.
Damp ga je met deze buitentemperaturen niet zien.quote:Op woensdag 25 juli 2018 00:25 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb een BMW 528I uit 1999 (M52TU Blok)
Deze verbruikt aardig wat koelvloeistof, ik heb nu de laatste 600km zo'n 4 liter moeten bijvullen.
Ik kan geen lekkage's ontdekken, de olie blijft netjes op peil en is niet waterig.
In het KVS reservoir meen ik uitlaatgassen te ruiken maar ik ben niet helemaal zeker.
Bij kouder motor staan de slangen niet op druk en als je het reservoir opendraait dan sist het maar een klein beetje.
Mocht de koppakking lek zijn, dan moet ik met dat KVS verbruik toch rookwolken hebben uit de uitlaat?
Met koude of warme motor heb ik totaal geen damp uit de uitlaat.
De motor blijft ook met deze temperaturen netjes rond de 96/97 graden wat heel normaal is voor dit blok, thermostaat opent bij 97 graden.
Km stand is nu 355.000.
Iemand een idee? Is zo'n snuffelaar boven het KVS reservoir een goede indicatie?
Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.quote:Op woensdag 25 juli 2018 01:49 schreef Anthonie1 het volgende:
Rookwolken bij een lekke koppakking is niet perse het geval. Pas bij een grote hoeveelheid ga je dat zien. Ik zie meestal auto's die stationair geen blauwe rook hebben, maar als ze rijden wel. Als bestuurder valt het je alsnog niet op.
Even voor de beeldvorming: als je 4 liter hebt weggereden in 600 km, dan komt dat neer op 2/3 deciliter per kilometer. Dit is dus effectief 5/11 deciliter per minuut als je bijvoorbeeld 50 km per uur rijdt, oftewel 0,75 milliliter (ongeveer 1/5 theelepel) per seconde... Stationair is waarschijnlijk verwaarloosbaar weinig dus.
Als ik jou was zou ik toch even naar de koppakking kijken. Helemaal met die kilometerstand. Zeker niet vervangen om de zoveel kilometer?
KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?quote:Op woensdag 25 juli 2018 04:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Goed punt maar het gaat hem om KVS en niet om de olie.
Als ik een auto echt nodig heb dan beschouw ik dat gewoon als periodiek onderhoud. Helemaal als hij koelvloeistof verbruikt... Want normaliter hoort dat vrijwel nul te zijn. Je wil niet hebben dat die pakking op een verkeerd moment het volledig begeeft...quote:Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:
[..]
Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
een liter verbruik op 150km classificeer jij als 'niet nodig'?quote:Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:
[..]
Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
Weet je eigenlijk wel waar die zit?quote:Op woensdag 25 juli 2018 11:56 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?
[..]
Als ik een auto echt nodig heb dan beschouw ik dat gewoon als periodiek onderhoud. Helemaal als hij koelvloeistof verbruikt... Want normaliter hoort dat vrijwel nul te zijn. Je wil niet hebben dat die pakking op een verkeerd moment het volledig begeeft...
quote:
Nee dat bedoel ik niet, als het moet zoals bij deze dan moet het.quote:Op woensdag 25 juli 2018 12:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
een liter verbruik op 150km classificeer jij als 'niet nodig'?
nee, tuurlijk niet.. Je vervangt je zuigerveren ook niet tegelijk met de olie, duh. Maar je post kwam een beetje over alsof je TS aanraadde om er gewoon mee door te rijden.quote:Op woensdag 25 juli 2018 12:06 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet, als het moet zoals bij deze dan moet het.
Maar je gaat dat ding toch niet vervangen voor de lol tijdens iedere oliewissel.
KVS is witte rook (JEUH!! Nieuwe paus!) en olie geeft blauwe rook.quote:Op woensdag 25 juli 2018 11:56 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
KVS geeft blauwige wittige rook en olie zwart?
Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.quote:Op woensdag 25 juli 2018 15:22 schreef vannelle het volgende:
[..]
KVS is witte rook (JEUH!! Nieuwe paus!) en olie geeft blauwe rook.
Zwarte rook zie je meestal bij diesels, vooral als ze getuned zijn.
Maar bevinden die twee vingers zich dan tegelijkertijd in hetzelfde neusgat of bevindt iedere vinger zich in een apart neusgat? Dit alles voor de beeldvorming...quote:Op woensdag 25 juli 2018 15:35 schreef halfway het volgende:
[..]
Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.quote:Op woensdag 25 juli 2018 17:12 schreef Dunnevandale het volgende:
[..]
Maar bevinden die twee vingers zich dan tegelijkertijd in hetzelfde neusgat of bevindt iedere vinger zich in een apart neusgat? Dit alles voor de beeldvorming...
Geen dank hoorquote:Op woensdag 25 juli 2018 17:33 schreef halfway het volgende:
[..]
Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
dus daar komt je naam vandaanquote:Op woensdag 25 juli 2018 17:33 schreef halfway het volgende:
[..]
Bedankt, daar gaat een halve pizza de kliko in.
Zijn eigen vingers offeuh.....?quote:Op woensdag 25 juli 2018 15:35 schreef halfway het volgende:
[..]
Maakt anthonie niet uit, die vervangt die in no-time met 2 vingers in de neus.
Inderdaad!quote:
Moet je eigenlijk ook niet willen...quote:Op dinsdag 18 september 2018 17:30 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Inderdaad!
Afgelopen weekend de thermostaat en de waterpomp vervangen, nu na 3 dagen nog steeds geen melding om koelvloeistof bij te vullen.
Het probleem lijkt dus opgelost te zijn
Toch nog 15 liter koelvloeistof op straat gepleurd ondertussen
Good busy, die M52 van mij gaat eruit om het koelvloeistof zuipen o.a.quote:Op dinsdag 18 september 2018 17:30 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Inderdaad!
Afgelopen weekend de thermostaat en de waterpomp vervangen, nu na 3 dagen nog steeds geen melding om koelvloeistof bij te vullen.
Het probleem lijkt dus opgelost te zijn
Toch nog 15 liter koelvloeistof op straat gepleurd ondertussen
lees die hele post eens begrijpend, die knul heeft er niet heel veel kaas van gegeten als ik zo kijk koelvloeistof levert volgens hem blauwe rook, koppakkingen moeten periodiek vervangen worden. Hij kan wel lekker rekenen, dat dan weer welquote:Op woensdag 25 juli 2018 05:13 schreef halfway het volgende:
[..]
Een koppakking ga je niet vervangen als het niet nodig is, tenminste ik niet.
Thanks, maar het is opgelost zoals je in mijn laatste post kunt lezenquote:Op dinsdag 18 september 2018 21:08 schreef Sounddragon het volgende:
lees die hele post eens begrijpend, die knul heeft er niet heel veel kaas van gegeten als ik zo kijk koelvloeistof levert volgens hem blauwe rook, koppakkingen moeten periodiek vervangen worden. Hij kan wel lekker rekenen, dat dan weer wel
TS; als koelvloeistof uit je systeem verdwijnt en je hebt geen fysieke lekkage naar buiten, kan het maar eigenlijk maar één ding betekenen; interne lekkage.
Je kunt een snuffel- of lakmoestestje laten doen bij de garage, maar die vind ik vaak een beetje so-so.. zeker bij auto's waarbij koelvloeistof niet periodiek ververst wordt (grote beurt skippen enzo). Het is prima mogelijk dat koelvloeistof je blok in verdwijnt op een punt waar je er geen druk voor terug krijgt (gescheurde kop of een koelkanaaltje ergens). De oldie BMW-koppen waren er berucht om, Opel heeft ook een tijdje van die ellende dingen gehad (coscast-C20XE koppen). Bij sommige auto's loopt koelvloeistof zelfs door de (automaat)bak, dus dat betekent extra pakkingen, O-ringen en allerlei andere zwakke plekken.
Beter zetten ze even je systeem onder druk voor een uurtje, dan ben je er zo achter of- en waar het heen verdwijnt.
Alleen de motor of de hele auto?quote:Op dinsdag 18 september 2018 20:46 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Good busy, die M52 van mij gaat eruit om het koelvloeistof zuipen o.a.
Wat moet ik niet willen?quote:Op dinsdag 18 september 2018 20:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Moet je eigenlijk ook niet willen...
SD spreekt je er zo nog wel even op aan
koelvloeistof op straat pleuren, trudt.quote:
Ik heb het wel netjes verdeeld over de randstad 🤣quote:Op dinsdag 18 september 2018 22:40 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
koelvloeistof op straat pleuren, trudt.
ow, dan is het wel goedquote:Op dinsdag 18 september 2018 23:43 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik heb het wel netjes verdeeld over de randstad 🤣
Dat had de pomp die er nog op zat wel inderdaad, maar ik heb een waterpomp geinstalleerd met een stalen impeller.quote:Op woensdag 19 september 2018 02:02 schreef Straatcommando. het volgende:
M52 heeft toch die plastic impellers op de pomp zitten? Klotedingen zijn dat.
hopelijk vooral het noordenquote:Op dinsdag 18 september 2018 23:43 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik heb het wel netjes verdeeld over de randstad 🤣
E46 verpakking, ik vind het blok echt fantastisch. Echter is de auto erom heen niet mijn ding.quote:Op dinsdag 18 september 2018 22:03 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Alleen de motor of de hele auto?
Zijn echt fijne motoren.
Binnenkort ook nog de Vanos doen en dan heb ik weer alle paardjes beschikbaar.
Of wat daar nog van over is na 356.000 km
Dat gelul over die afgeragde jaren negentig BMW motornummers begrijp ik niet hoor. Is dat cool ofzo?quote:Op zaterdag 22 september 2018 17:14 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
E46 verpakking, ik vind het blok echt fantastisch. Echter is de auto erom heen niet mijn ding.
Veel te zwaar om sportief en lekker te kunnen sturen.
Toch knap dat je aan de modelnaam kan zien dat 'ie afgeragd isquote:Op zaterdag 22 september 2018 17:16 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat gelul over die afgeragde jaren negentig BMW motornummers begrijp ik niet hoor. Is dat cool ofzo?
Gewoon een oude afgeragde ooit luxere auto.
Do not feed...quote:Op zaterdag 22 september 2018 17:33 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Toch knap dat je aan de modelnaam kan zien dat 'ie afgeragd is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |