abonnement Unibet Coolblue
pi_180675138
quote:
Rechtbank: Deliveroo-bezorger is zzp'er en geen werknemer

Deliveroo fietskoerier Sytse Ferwerda (20) is een zelfstandig ondernemer en geen werknemer, oordeelt de rechtbank in Amsterdam vandaag. De overeenkomst die Ferwerda sloot met de maaltijdkoerier is volgens de rechter bedoeld als zzp-contract. "Ook uit de wijze van werken daarna blijkt niet dat er sprake was loondienst", zegt een woordvoerder.

De rechter somt meerdere argumenten op waarom Ferwerda zzp'er is. "De bezorger kon namelijk zelf beslissen of hij zich aanmeldde voor werk en hij kon bestellingen weigeren. Daarnaast mocht hij in zijn eigen kleren en met een eigen thermobox werken, zolang deze voldeden aan de veiligheidsvereisten. Ook was het hem toegestaan te werken voor een concurrerende onderneming en mocht hij zich laten vervangen."

Sinds februari zijn de bezorgers van Deliveroo zzp'ers en krijgen zij niet meer per uur maar per bestelling betaald. Volgens de bezorgdienst houden de bezorgers zo netto meer geld over. Bezorgers, politici en vakbonden spreken van schijnzelfstandigheid.

Ik ben geen zzp'er en dat wil ik ook helemaal niet zijn.
Sytse Ferwerda
De 20-jarige koerier startte ondersteund door de PvdA een rechtszaak tegen de bezorgdienst. "Teleurstellend dat de rechter mij ziet als zelfstandige", zegt Ferwerda in een reactie. "Dat ben ik niet en wil ik ook helemaal niet zijn. Ik wil gewoon in loondienst bij Deliveroo zijn. Deze zomer ga ik bekijken of ik in hoger beroep wil gaan. Zelf kan ik dit namelijk niet betalen."

Volgens de rechter voorziet de huidige Nederlandse wetgeving niet in de arbeidsverhoudingen die voorkomen in de zogenoemde 'platform-economie'. Wel geeft de rechter daarbij aan dat wanneer de huidige omstandigheden ongewenst worden geacht, het aan de politiek is om dit aan te passen.

'Eerste slag is voor Goliath'

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk vindt de door Deliveroo gebruikte werkvormen een schijnconstructie en wijst op de politieke beladenheid van deze zaak. Hij spreekt in een verklaring van een "teleurstellende uitspraak van de rechter".

"Ontzettend balen voor Sytze dat hij zijn oude dienstverband bij Deliveroo niet terugkrijgt. Het was David tegen Goliath en helaas is de eerste slag voor Goliath. Maar opgeven is voor ons geen optie. Wij zullen blijven strijden voor fatsoenlijk werk en tegen de onzekerheid waaronder veel mensen nu werken in de nieuwe economie."

Hij vervolgt: "Ik ga in de Tweede Kamer ervoor zorgen dat de praktijken van Deliveroo tot het verleden gaan behoren. Sytze en alle andere bezorgers behoren zeker te zijn van een inkomen, een pensioen en een verzekering bij ongevallen en ziekte. "

In gesprek
Deliveroo geeft in een verklaring aan dat het in gesprek is met de politiek. "Deliveroo onderkent de maatschappelijke discussie zoals deze er is, dat zoals de rechter stelt, er in de wetgeving geen rekening is gehouden met het werken voor platformen, en daarover zijn wij in gesprek met onder meer de politiek."

Vorige maand werd een tweede rechtszaak tegen Deliveroo aangespannen, deze keer door de FNV namens andere fietskoeriers. "Dat Deliveroo nu wint betekent niet dat het zomaar over is", stelt auteur Rens Lieman, die een boek schreef over de platform-economie. "Rechtszaken die nog zullen volgen zullen ze echter met meer vertrouwen tegemoet gaan."

Bron: NOS, https://nos.nl/artikel/22(...)-geen-werknemer.html
Ik durf te wedden dat het werknemerschap over pak hem beet tien jaar niet meer bestaat. Dan is iedereen ZZP'er.

Er zullen een aantal "winnaars" zijn (ik heb in mijn vriendenkring een aantal consultants die ontzettend goed boeren als ZZP'er), maar voor ver weg de meesten (maaltijdbezorgers, postbezorgers etc.) die voor een hongerloontje en zonder zekerheid als werknemer moeten werken, zal dit een ramp worden.
  Moderator maandag 23 juli 2018 @ 14:46:37 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_180675157
Goede uitspraak
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  maandag 23 juli 2018 @ 14:46:43 #3
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_180675160
Je überhaupt laten vernederen door zo'n bezorgdienst. :')
Fade to Black
pi_180675289
Dat doen ze bij de pakket post toch ook al...voorwaarden witte bus etc ..onderhoud benzine alles eigenkosten,
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 23 juli 2018 @ 15:00:47 #5
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_180675393
Hij gaat er toch zelf mee akkoord? Als hij niet voor minder geld hetzelfde werk wil doen, moet hij niet akkoord gaan met dat nieuwe contract.
  maandag 23 juli 2018 @ 15:02:18 #6
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_180675417
quote:
De rechter somt meerdere argumenten op waarom Ferwerda zzp'er is. "De bezorger kon namelijk zelf beslissen of hij zich aanmeldde voor werk en hij kon bestellingen weigeren. Daarnaast mocht hij in zijn eigen kleren en met een eigen thermobox werken, zolang deze voldeden aan de veiligheidsvereisten. Ook was het hem toegestaan te werken voor een concurrerende onderneming en mocht hij zich laten vervangen."
Mjaaaa, dat klinkt inderdaad best wel ZZP-achtig. Er kleven voordelen en nadelen aan, he.
pi_180675475
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:02 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Mjaaaa, dat klinkt inderdaad best wel ZZP-achtig. Er kleven voordelen en nadelen aan, he.
Ja en de voordelen zijn voor Delivero en denadelen zijn voor de werknemer!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  maandag 23 juli 2018 @ 15:06:25 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_180675487
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:05 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ja en de voordelen zijn voor Delivero en denadelen zijn voor de werknemer!
Er is geen werknemer
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_180675490
Wel vreemde uitspraak. Het is puur gebaseerd op het feit of er een gezagsverhouding is en die ontbreekt naar mening van de rechter.

Stap 2 zal zijn dat de belastingdienst wel zijn ondernemerschap afwijst (hij heeft maar 1 opdrachtgever en daar is hij voorheen in dienst geweest). Het inkomen zal dan belast worden als resultaat uit overige werkzaamheden en hij heeft geen recht op ondernemersfaciliteiten zoals investeringsaftrek of zelfstandigenaftrek. Dan komt hij dus heel slecht uit.
pi_180675547
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hij gaat er toch zelf mee akkoord? Als hij niet voor minder geld hetzelfde werk wil doen, moet hij niet akkoord gaan met dat nieuwe contract.
Ja, hij gaat ermee akkoord, en ja, ZZP'er zijn heeft ook voordelen boven het werknemerschap.

Aan de andere kant kun je je natuurlijk afvragen waarom we in Nederland ARBO-wetgeving, CAO's, minimumloon en sociale zekerheid hebben voor werknemers, als bedrijven dat blijkbaar zo makkelijk kunnen omzeilen door ZZP'ers in te huren als pseudowerknemers.
  maandag 23 juli 2018 @ 15:09:51 #11
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_180675552
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:05 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ja en de voordelen zijn voor Delivero en denadelen zijn voor de werknemer!
Nee de voordelen zijn de zaken die ik aanhaalde in mijn eerdere post... Zelf beslissen of je komt werken of niet, je het recht voorbehouden naar de concurrent over te stappen. Dat kunnen mensen met een werknemerscontract niet.
  maandag 23 juli 2018 @ 15:11:58 #12
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180675584
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:06 schreef bloodymary1 het volgende:
Wel vreemde uitspraak. Het is puur gebaseerd op het feit of er een gezagsverhouding is en die ontbreekt naar mening van de rechter.

Stap 2 zal zijn dat de belastingdienst wel zijn ondernemerschap afwijst (hij heeft maar 1 opdrachtgever en daar is hij voorheen in dienst geweest). Het inkomen zal dan belast worden als resultaat uit overige werkzaamheden en hij heeft geen recht op ondernemersfaciliteiten zoals investeringsaftrek of zelfstandigenaftrek. Dan komt hij dus heel slecht uit.
Dit vind ik inderdaad ook een tegenstrijdigheid, maar zal voor vrijwel alle bezorgers bij Deliveroo gelden. Is er dan nog überhaupt iemand die zo gek is om dit voor Deliveroo te gaan doen, tenzij ze wel heel goede tarieven hanteren, maar daar ga ik gemakshalve even niet vanuit.
Don't let my username fool you...
  maandag 23 juli 2018 @ 15:12:11 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_180675589
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:09 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Ja, hij gaat ermee akkoord, en ja, ZZP'er zijn heeft ook voordelen boven het werknemerschap.

Aan de andere kant kun je je natuurlijk afvragen waarom we in Nederland ARBO-wetgeving, CAO's, minimumloon en sociale zekerheid hebben voor werknemers, als bedrijven dat blijkbaar zo makkelijk kunnen omzeilen door ZZP'ers in te huren als pseudowerknemers.
Omdat ZZP'ers ook bepaalde voordelen krijgen. Die zijn in praktijk ook aanwezig, in dit geval. Dat betekent dat het geen schijnzelfstandigheid is en er geen pseudo-werknemers zijn. Het is voor zowel Deliveroo als voor de bezorgers hun eigen keuze of ze daarmee willen werken. Ook voor Deliveroo heeft het namelijk nadelen.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 23 juli 2018 @ 15:13:06 #14
408813 crew  trein2000
pi_180675603
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:05 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Ja en de voordelen zijn voor Delivero en denadelen zijn voor de werknemer!
Onderbouwing?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_180675618
Voordeel is de concurrent werkt ook alleen maar met zzpers.
Het gevaar vind ik wel dat niet iedereen ondernemer kan zijn (dingen als belasting aangifte)
pi_180675653
Ieder bedrijf kan dus voor laaggeschoold werk ZZP'ers inzetten. Je geeft ze gewoon de vrijheid om te werken wanneer ze willen en een vervanger te regelen. Natuurlijk als ze niet genoeg werken of een kutvervanger regelen geef je hem gewoon geen opdrachten meer.

Wat een idiote uitspraak. Een pizza bezorgen heeft niets met ONDERNEMEN te maken
pi_180675678
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:15 schreef Confetti het volgende:
Ieder bedrijf kan dus voor laaggeschoold werk ZZP'ers inzetten. Je geeft ze gewoon de vrijheid om te werken wanneer ze willen en een vervanger te regelen. Natuurlijk als ze niet genoeg werken of een kutvervanger regelen geef je hem gewoon geen opdrachten meer.

Wat een idiote uitspraak. Een pizza bezorgen heeft niets met ONDERNEMEN te maken
ZZP'en wel.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  maandag 23 juli 2018 @ 15:20:56 #18
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_180675730
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:15 schreef Confetti het volgende:
Wat een idiote uitspraak. Een pizza bezorgen heeft niets met ONDERNEMEN te maken
Dus ... Deliveroo is ook geen onderneming? :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_180675751
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:15 schreef Confetti het volgende:
Ieder bedrijf kan dus voor laaggeschoold werk ZZP'ers inzetten. Je geeft ze gewoon de vrijheid om te werken wanneer ze willen en een vervanger te regelen.
Dit lijkt mij niet voor elk bedrijf praktisch.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_180675757
Hopelijk hoger beroep nu.
pi_180675828
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Omdat ZZP'ers ook bepaalde voordelen krijgen. Die zijn in praktijk ook aanwezig, in dit geval. Dat betekent dat het geen schijnzelfstandigheid is en er geen pseudo-werknemers zijn. Het is voor zowel Deliveroo als voor de bezorgers hun eigen keuze of ze daarmee willen werken. Ook voor Deliveroo heeft het namelijk nadelen.
Je ziet denk ik over het hoofd dat ze ook geen ondernemer zijn fiscaal. Maar dat het inkomen aangemerkt zal worden als resultaat uit overige werkzaamheden.
pi_180675845
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:15 schreef Confetti het volgende:
Ieder bedrijf kan dus voor laaggeschoold werk ZZP'ers inzetten. Je geeft ze gewoon de vrijheid om te werken wanneer ze willen en een vervanger te regelen. Natuurlijk als ze niet genoeg werken of een kutvervanger regelen geef je hem gewoon geen opdrachten meer.

Wat een idiote uitspraak. Een pizza bezorgen heeft niets met ONDERNEMEN te maken
Ze zijn ook geen ondernemer. Maar ook geen werknemer.
  maandag 23 juli 2018 @ 15:26:57 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180675853
0-urencontracten ook al zo’n drama. Altijd klaar moeten staan, enkel komen opdraven wanneer het de werkgever uitkomt. Als je ziek wordt heb je pech. Een huurwoning kun je wel vergeten, laat staan een hypotheek.
Alle rechten die werknemers de afgelopen 80 jaar hebben opgebouwd worden weer afgebroken. En als je er iets van wil zeggen dan wordt je vervangen door een pool
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_180675878
Slechte zaak dit, hoop niet dat meer bedrijven gaan overnemen. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180675971
Als baas eis je ook wel gewoon de vrijheid op van je werknemer, die is gereserveerd voor werkzaamheden voor het bedrijf in dat geval.

Dat kun je bij deze kerel inderdaad niet bepaalt zeggen. Hoewel, als iemand steevast op dezelfde uren aan het werk is lijkt de praktijk daar uiteindelijk wel op, ook aangezien er in sommigen gevallen een duidelijke afhankelijkheid bestaat van persoon x op persoon y, er is een reden dat je niet snel aangemerkt zal worden door de belastingdienst als ondernemer als je weinig opdrachtgevers hebt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')