abonnement Unibet Coolblue
pi_180670768
In mijn zoektocht naar een zuinige auto kwam ik op de Suzuki Alto / Nissan Pixo.

Deze staat op de 4e plaats qua zuinigheid op Spritmonitor.
https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html

Plaats 1 t/m 3 zijn dure hybrides of de Celerio, die gebruikt nog niet betaalbaar te vinden is.

Goed dan denk je, klaar. Maar op Autozine lees ik gebruikerservaringen dat deze auto een 10% tellerafwijking heeft. Kortom het lage verbruik is dus niet realistisch. https://www.autozine.nl/nissan/pixo/forum/0

Eigenlijk zou ik dus willen weten wat is een zuinige auto waarvan het gebruik echt is bijgehouden via Google maps en van alle ritten de echte afstanden noteren en dat bij het tanken uitrekenen.

Weet iemand of er een verbruiksvergelijker is die rekening houdt met de tellerafwijking van auto's?
pi_180670904
Ondanks die tellerafwijking (wat overigens elke auto heeft in dan wel meerdere of mindere mate, even ter info) is die Pixo alsnog superzuinig toch? Spritmonitor geeft behoorlijk goede info wat dat betreft.
  maandag 23 juli 2018 @ 11:49:21 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_180671153
Het verbruik is van zo veel factoren afhankelijk dat de tellerafwijking (die elke auto heeft) te verwaarlozen is.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_180671189
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ondanks die tellerafwijking (wat overigens elke auto heeft in dan wel meerdere of mindere mate, even ter info) is die Pixo alsnog superzuinig toch? Spritmonitor geeft behoorlijk goede info wat dat betreft.
Ja dat geloof ik ook wel, maar stel dat Citroen wel eerlijk is en de C1 geen tellerafwijking heeft dan zou ik liever een C1 kopen dan een Pixo uit India.

Probleem is hoe kan je eerlijk vergelijken als je niet weet wat de tellerafwijking is. Ook bijzonder dat dit is toegestaan aangezien het na 100 jaar auto's bouwen toch wel eens mogelijk moet zijn om dit correct weer te geven.
pi_180671259
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:49 schreef mstx het volgende:
Het verbruik is van zo veel factoren afhankelijk dat de tellerafwijking (die elke auto heeft) te verwaarlozen is.
Het verbruik is van veel factoren afhankelijk maar het verschil tussen verschillende auto's blijft natuurlijk bestaan. Daarbij vind ik een 10% afwijking niet te verwaarlozen.

Je hebt gelijk over factoren dat bijv. bij flinke tegenwind je meer zult verbruiken. Maar een zuinige auto is dan alsnog goedkoper dan een minder zuinige. Dat is het verschil waar het mij om gaat.

Is het trouwens zeker dat elke auto een 10% afwijking heeft? Volgens mij niet. Hierdoor is het voor oneerlijke fabrikanten mogelijk om hoger in de vergelijkingssites te komen dan eerlijke.

Behalve het theoretische verbruik uit de folder waar je niet op kunt bouwen kom je met alles narekenen aan de hand van je km teller alsnog niet goed uit....
  maandag 23 juli 2018 @ 12:07:03 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_180671583
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:53 schreef tstile het volgende:

[..]
Daarbij vind ik een 10% afwijking niet te verwaarlozen.
Wel als andere auto's ook 8-9% afwijking hebben.

Als je daar rekening mee wil houden in de testresultaten moeten alle andere factoren in de tests ook precies overeenkomen. Bijv. het aantal passagiers, gewicht vd passagiers, type banden, bandenspanning, gewicht van spullen in de kofferbak, gebruik van airco, buitentemperatuur, duur van de ritten, etc. allemaal factoren die ook zomaar 10% verschil kunnen maken.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_180671907
Zoals gezegd heeft elke auto een tellerafwijking. Dit is zo zodat je geen boete krijgt als je bijv. 121km/h op de teller rijdt. Het verschil is dus nihil tussen de auto's, daar zou ik me geen zorgen over maken. Dat gaat echt om hele kleine bedragen als je dat tot de cent gaat uitrekenen. Als de Pixo gewoon het zuinigst is binnen jouw budget, dan zal dat de beste optie zijn.
  maandag 23 juli 2018 @ 12:37:46 #8
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_180672256
Als je op die laatste paar centen moet bezuinigen kun je beter een fiets pakken. Spritmonitor geeft gewoon praktijkverbruik. En als je daar al niet meer van uit kan gaan blijf je beter thuis zitten :P
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  maandag 23 juli 2018 @ 12:48:22 #9
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_180672469
Ga je dan zelf wekelijks je banden meten en daarvoor conpenseren? Want daar zit ook zomaar een procent of wat in :{
pi_180673025
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 12:48 schreef Mano_ het volgende:
Ga je dan zelf wekelijks je banden meten en daarvoor conpenseren? Want daar zit ook zomaar een procent of wat in :{
Voor mij was dat wel de reden een elektrische bandenpomp te kopen voor een paar tientjes. Gewoon ergens op een pauzeplek onderweg al sje een keer te vroeg bent ff je bandenspanning meten en bijvullen. Kan snel uit aan minder brandstof en minder banden slijtage. Niet wekelijks maar toch snel wel maandelijks.
pi_180675503
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 13:17 schreef nanuk het volgende:

[..]

Voor mij was dat wel de reden een elektrische bandenpomp te kopen voor een paar tientjes. Gewoon ergens op een pauzeplek onderweg al sje een keer te vroeg bent ff je bandenspanning meten en bijvullen. Kan snel uit aan minder brandstof en minder banden slijtage. Niet wekelijks maar toch snel wel maandelijks.
Alleen hoor je je bandenspanning te meten als de banden koud zijn. Dus vóór vertrek
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180675543
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 12:07 schreef mstx het volgende:

[..]

Wel als andere auto's ook 8-9% afwijking hebben.


alleen is dat niet zo.
Max afwijking is 10%+4km meen ik.
Mijn auto wijkt veel minder af. 130 op de teller is 128.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180675649
Koop een gebruikte Prius. Niet kapot te krijgen, veel ruimte en lekker electrisch rijden in de stad
pi_180675656
De snelheidsmeter wijkt meestal een beetje af en geeft te hoog aan, maar is de kilometerteller direct verbonden aan de snelheidsmeter? Want als je een auto koopt met bijv. 300000 op de teller is het eigenlijk maar 270000km geweest met 10% afwijking.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_180675922
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 15:07 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Alleen hoor je je bandenspanning te meten als de banden koud zijn. Dus vóór vertrek
Controleert u de spanning toch op warme banden, tel dan 0.3 bar bij bij de spanning die wordt aanbevolen door de autoconstructeur.

https://www.michelin.nl/b(...)an-de-bandenspanning
  maandag 23 juli 2018 @ 17:42:15 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_180678469
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 13:17 schreef nanuk het volgende:

[..]

Voor mij was dat wel de reden een elektrische bandenpomp te kopen voor een paar tientjes. Gewoon ergens op een pauzeplek onderweg al sje een keer te vroeg bent ff je bandenspanning meten en bijvullen. Kan snel uit aan minder brandstof en minder banden slijtage. Niet wekelijks maar toch snel wel maandelijks.
Ik heb het over slijtage :P
  Moderator maandag 23 juli 2018 @ 18:19:43 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180679332
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 13:17 schreef nanuk het volgende:

[..]

Voor mij was dat wel de reden een elektrische bandenpomp te kopen voor een paar tientjes. Gewoon ergens op een pauzeplek onderweg al sje een keer te vroeg bent ff je bandenspanning meten en bijvullen. Kan snel uit aan minder brandstof en minder banden slijtage. Niet wekelijks maar toch snel wel maandelijks.
Compenseer je ook voor de rolomtrek?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180680669
Al die wagens worden getest met dezelfde testcyclus. Al die wagens hebben dan ook afwijkende waarde in het echte leven, dat geldt dus niet enkel voor de Suzuki Alto en zijn Nissan kloon.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180682797
Pixo is 5,1l maar een Seat Mii is 5,2l en dan heb tenminste een echte auto ipv die Indiaase lijkenkist. Je kan ook naar de Chevy Spark op lpg kijken, die zijn ook veel verkocht en supergoedkoop aan de pomp.
.
  dinsdag 24 juli 2018 @ 06:06:44 #20
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180689998
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:27 schreef tstile het volgende:

Goed dan denk je, klaar. Maar op Autozine lees ik gebruikerservaringen dat deze auto een 10% tellerafwijking heeft.

Welke teller en hoe beinvloedt dat je verbruik?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180690731
quote:
7s.gif Op maandag 23 juli 2018 17:42 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ik heb het over slijtage :P
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 18:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Compenseer je ook voor de rolomtrek?
Een keer een wiel volledig rond laten gaan laten rijden is ongeveer 1,4 meter. Als daar 5 mm van af is gesleten dan blijft er altijd nog ruim 1,38 meter over. Dat is op geen enkele manier in de buurt van die gestelde 10% afwijking. Slijtage en grotere wielomtrek door te hard oppompen is dus pinda's als het over afwijking in wielomtrek gaat.
pi_180753233
Bijna al die turboloze A-segmenters hebben wel een laag verbruik en de forse afwijkingen tov fabrieksverbruik heeft ongeveer iedere auto even veel last van. De verschillen door een verschillende rijstijl zijn naar mijn beleving een stuk groter dan echte technische verschillen. Wil je voor goedkoop gaan en nog enigszins fatsoenlijks rijden, zou ik eerder voor de VAG-drieling (Up/Mii/Citygo) of de Koreaanse tweeling (i10/Picanto) gaan.
Miata is always the answer
pi_180753879
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 21:20 schreef j669 het volgende:
Bijna al die turboloze A-segmenters hebben wel een laag verbruik en de forse afwijkingen tov fabrieksverbruik heeft ongeveer iedere auto even veel last van. De verschillen door een verschillende rijstijl zijn naar mijn beleving een stuk groter dan echte technische verschillen. Wil je voor goedkoop gaan en nog enigszins fatsoenlijks rijden, zou ik eerder voor de VAG-drieling (Up/Mii/Citygo) of de Koreaanse tweeling (i10/Picanto) gaan.
Maar die Picanto (vorig model) staat dan weer bekend vanwege z’n forse verbruik.
pi_180754028
Dat hangt helemaal af van je eigen rijstijl. Ik heb er toevallig zelf één en 1 op 17 is prima haalbaar zonder overdreven langzaam te rijden.
Miata is always the answer
pi_180754524
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2018 21:51 schreef j669 het volgende:
Dat hangt helemaal af van je eigen rijstijl. Ik heb er toevallig zelf één en 1 op 17 is prima haalbaar zonder overdreven langzaam te rijden.
Ah ok, kan me nog de rechtzaak van toen herinneren. 1 op 12 ofzo reden ze er mee.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')