abonnement Unibet Coolblue
pi_180658885
Goedenavond,

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.
In mijn nieuwe huis heb ik een tuin waarin een 6 tal stopcontacten zijn aangelegd, waaraan weer lampen zitten.

De kabel hiervan loopt naar de schuur.
In de schuur zitten aan deze kabel weer 2 stekkers.
De eerste stekker heeft Grijs,Bruin en geel groen.
De tweede heeft Grijs, Zwart en geel groen.

Als ik de eerste stekker in het stopcontact doe, gaat de helft van de lampen in de tuin aan.
Als ik de tweede stekker erin doe, gaat de andere helft aan.

Tot nu toe logisch.. Alleen nu komt het. Als ik bij stekker 1 een tijdschakelaar tussen zet. en stekker 2 gewoon in het stopcontact doe, dan gaan toch alle lampen aan. Terwijl de tijdschakelaar op uit staat. Andersom precies zo.

Het lijkt dus alsof als beide stekkers erin zitten er een soort van lekstroom ontstaat, waardoor met beide stekkers erin alle lampen blijven branden.

De oude bewoner gaf aan dat je nooit beide stekkers tegelijk kon plaatsen, maar altijd 1 van de 2. Als je er 1 in hebt en de andere meet, staat daar ook gewoon spanning op. (maar dat komt natuurlijk omdat de grijze kabel in beide stekkers zit, die zitten immers aan elkaar)

Iemand een idee hoe ik e.e.a. toch los van elkaar kan gebruiken, zonder dat ik steeds een stekker hoef los te halen?
pi_180658930
1 kabel en daar zitten 2 stekkers aan? Wat voor stekkers? Perilex? 230v stekker? andere?
Volgens mij is die ene kabel een 5-aderige of 4-aderige kabel, klopt dat? Zo ja, waar gaat deze heen en wat voor automaat is dat?

zwart, grijs en bruin zijn fase draden voor krachtstroom. Je kan niet 1 kleur voor zowel 0 als fase gebruiken, wat je wel doet met grijs, als je ze beiden gebruikt.
Welke spanning meet je tussen zwart en grijs, en tussen grijs en bruin?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180658996
Gewone 230v stekkers.

De kabel die uit de tuin komt is 4 aderig, Grijs, Zwart, Bruin en Geel/Groen.
pi_180659014
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 19:47 schreef nf98 het volgende:
Gewone 230v stekkers.

De kabel die uit de tuin komt is 4 aderig, Grijs, Zwart, Bruin en Geel/Groen.
Nu ben ik heel benieuwd naar de spanning tussen zwart en grijs en tussen grijs en bruin. Hopelijk is dat geen 400 v.

Maar het is zowiezo door de grootste beunhaas aangesloten die ik ken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180659044
Die is gewoon 230v. In het ene stopcontact is zwart gebruikt als schakeldraad en in de andere bruin.
De grijze wordt vertakt naar de 2 stekkers.

En dat beunhaas klopt wel.. Ben in alle stopcontacten al kroonsteentjes tegengekomen.. (Buiten in de tuin!)..
pi_180659088
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 19:49 schreef nf98 het volgende:
Die is gewoon 230v. In het ene stopcontact is zwart gebruikt als schakeldraad en in de andere bruin.
De grijze wordt vertakt naar de 2 stekkers.
Ok gewoon gelukkig 230v. Schakeldraad is 1.5mm2, is dat in deze kabel ook zo?

Gebruik alleen 2 kleuren en de aarde. Zorgt dat 1 kleur fase is en 1 kleur de nul is en dat geel/groen de aarde is. Dit doe je in je meterkast.
Sluit dan beide stekkers aan op deze 3 kleuren. Het verdient geen schoonheidsprijs en is niet volgens de regels, maar werkt wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180659145
Dat kan toch niet? Dan heb ik toch alles tegelijk aan? Ik wil juist op de ene helft constant spanning en de andere helft via een tijdklok de verlichting schakelen.
pi_180659169
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 19:54 schreef nf98 het volgende:
Dat kan toch niet? Dan heb ik toch alles tegelijk aan? Ik wil juist op de ene helft constant spanning en de andere helft via een tijdklok de verlichting schakelen.
je hebt toch 2 stekkers? ze hebben beiden altijd spanning...
1 stekker sluit je aan op je schakelaar die afschakelt en de andere blijft dan spanning houden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180659203
Je kan beter de kabel aansluiten op wandcontractdozen met lasklemmen. In dit geval dan 2.
in de ene wandcontactdoos doe je de schakelaar, en de andere niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180659218
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 19:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je hebt toch 2 stekkers? ze hebben beiden altijd spanning...
1 stekker sluit je aan op je schakelaar die afschakelt en de andere blijft dan spanning houden.
Nee ze hebben niet beide altijd spanning. in de stopcontacten zit de ene helft op de grijze en bruine en de andere op de grijze en zwarte.

Als ik ze om en om schakel gaat het best. Maar als ik de ene op constant spanning aansluit, gaat de andere automatisch ook aan.
pi_180659234
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 19:57 schreef nf98 het volgende:
Nee ze hebben niet beide altijd spanning. in de stopcontacten zit de ene helft op de grijze en bruine en de andere op de grijze en zwarte.
Lees dan even terug hoe ik beschrijf hoe je het moet monteren in je groepenkast.

Als je het niet snapt bel dan een elektricien :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_180659271
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 19:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Lees dan even terug hoe ik beschrijf hoe je het moet monteren in je groepenkast.


Ja maar het komt niet uit in de groepenkast, maar in de schuur.. De stroom in de schuur is gewoon goed. die klopt ook gewoon. Alleen die 2 stekkers uit de tuin.. 1 zat er in een stopcontact in de schuur. de andere had hij in een loos stopcontact gestopt, omdat er toch wel degelijk spanning op blijft staan.

[ Bericht 7% gewijzigd door nf98 op 22-07-2018 20:05:28 ]
pi_180659391
Wedden dat het resultaat anders wordt als je een van de twee stekkers andersom in het stopcontact steekt?

Dit zou je echt never nooit niet met losse stekkers opgelost willen hebben :X
pi_180659415
Waarschijnlijk schakelt de tijdschakelklok de nul en niet de fase. Steek de tijdschakelklok eens andersom in het stopcontact.

En steek vooral niet 1 van de stekkers andersom, dan maak je toch gewoon kortsluiting als ik het goed begrijp?

Ik zou die troep met stekkers eruit trekken en het meteen fatsoenlijk aanleggen.
pi_180659475
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:07 schreef XanderH het volgende:
Waarschijnlijk schakelt de tijdschakelklok de nul en niet de fase. Steek de tijdschakelklok eens andersom in het stopcontact.

En steek vooral niet 1 van de stekkers andersom, dan maak je toch gewoon kortsluiting als ik het goed begrijp?

Ik zou die troep met stekkers eruit trekken en het meteen fatsoenlijk aanleggen.
Hmm als ik de tijdklok omdraai in het stopcontact dan klapt idd meteen de stop eruit.
pi_180659512
eigenlijk best gevaarlijk. Zodra 1 van de 2 stekkers in het stopcontact zit, staat er ook gewoon spanning op de pootjes van die andere..
pi_180659514
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:11 schreef nf98 het volgende:

[..]

Hmm als ik de tijdklok omdraai in het stopcontact dan klapt idd meteen de stop eruit.
Waarschijnlijk heb je de stekker mee omgedraaid?

Dat dus niet doen. Wel de tijdklok andersom steken, maar de stekker hetzelfde laten zitten (dus met het snoer naar beneden).

1 van de 2 stekkers andersom steken zou hetzelfde effect moeten hebben (stop eruit), ook zonder schakelklok.

Maar dit is sowieso beun. Hang daar gewoon een mooi din-rail kastje neer ofzo. Voeding erop, kabel naar de tuin erop, mooie DIN-rail schakelklok erin, eventueel nog wat schakelaars voor handbediening.
pi_180659526
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:14 schreef nf98 het volgende:
eigenlijk best gevaarlijk. Zodra 1 van de 2 stekkers in het stopcontact zit, staat er ook gewoon spanning op de pootjes van die andere..
Daarom gewoon al die zooi wegslopen...
pi_180659536
Hoe kan ik het het beste aanpassen om het "netjes" te maken met hetgeen er nu ligt? Zie foto hierboven.
pi_180659736
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:16 schreef nf98 het volgende:
Hoe kan ik het het beste aanpassen om het "netjes" te maken met hetgeen er nu ligt? Zie foto hierboven.
Je moet eerst met de spanningszoeker en multimeter gaan uitpluizen hoe het de huidige situatie is (dat betekent ook dat je de tuin doorgaat om te controleren waar en hoe de twee groepen verlichting zijn gekoppeld). Dat documenteren, alles loshalen en vervolgens correct aansluiten.

Op zich is het niet raar dat je een stekker hebt hangen voor de verlichting, juist omdat je een tijdschakelaar wil kunnen gebruiken, maar de huidige situatie is tamelijk gevaarlijk. Ook het gebruik van kroonsteentjes in de buitenlucht is niet erg verstandig en moet je op een andere manier oplossen (wellicht is het voldoende om er gewoon een waterdicht doosje omheen te gooien)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180660004
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:27 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je moet eerst met de spanningszoeker en multimeter gaan uitpluizen hoe het de huidige situatie is (dat betekent ook dat je de tuin doorgaat om te controleren waar en hoe de twee groepen verlichting zijn gekoppeld). Dat documenteren, alles loshalen en vervolgens correct aansluiten.

Op zich is het niet raar dat je een stekker hebt hangen voor de verlichting, juist omdat je een tijdschakelaar wil kunnen gebruiken, maar de huidige situatie is tamelijk gevaarlijk. Ook het gebruik van kroonsteentjes in de buitenlucht is niet erg verstandig en moet je op een andere manier oplossen (wellicht is het voldoende om er gewoon een waterdicht doosje omheen te gooien)
In de tuin heb ik alles al in kaart. Ene set stopcontacten heeft Grijs en zwart en de andere grijs en bruin.
Kroonstenen heb ik al vervangen.

nu heb ik alleen nog advies nodig hoe ik het in de schuur netjes kan aansluiten aan de hand van die ene kabel die uit de tuin komt.. (Grijs, Bruin, Zwart, Geel/Groen)
pi_180660301
Ik zou daar alles weghalen totdat je alleen de voeding (de flex-buis?) en de kabel naar buiten (rechts boven?) over houdt.

Dan een mooi DIN-rail kastje ophangen, zoiets:


Wartel met moer erbij om de kabel in te voeren:


Buisinvoerstukje met moer erbij om de buis in te voeren:


En dan zet je in het kastje een tijdschakelklok op DIN-rail:

Die heb je ook in 2-kanaals varianten, dan kun je beide sets verlichting afzonderlijk bedienen en meestal ook handmatig schakelen met de bedieningsknopjes (keuze tussen uit, aan of auto). Als je maar 1 kanaal wilt schakelen heb je uiteraard genoeg aan een 1-kanaals schakelklok.

Als de schakelklok geen opties voor handbediening heeft kun je er eventueel nog één of meer schakelaars op DIN-rail bij zetten, naar gelang wat je er precies mee wilt kunnen:


En klik er ook nog zo'n bevestigingsbeugeltje met een paar lasklemmen bij:

Daar kun je de N en PE netjes op doorverbinden en de voeding aftakken voor naar de schakelklok e.d...

Ben je wel ¤200 verder, maar dan heb je ook wat.
  Moderator zondag 22 juli 2018 @ 20:56:26 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_180660361
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:53 schreef XanderH het volgende:
aals schakelklok.

Als de schakelklok geen opties voor handbediening heeft kun je er eventueel nog één of meer schakelaars op DIN-rail bij zetten, naar gelang wat je er precies mee wilt kunnen:
Dat is natuurlijk wel de meest nette oplossing ^O^
Zo zou ik het zelf ook doen trouwens.
pi_180660412
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:11 schreef nf98 het volgende:

[..]

Hmm als ik de tijdklok omdraai in het stopcontact dan klapt idd meteen de stop eruit.
Lol, dit is het eerst wat ik dacht, voordat ik verder las.

Ik zou zwart/bruin samen op een pin zetten en grijs op die andere. Groengeel op de aardlklem natuurlijk.

Dan heb je alles op 1 stekker.
.
pi_180660493
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 20:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel de meest nette oplossing ^O^
Zo zou ik het zelf ook doen trouwens.
Ik zou zelf trouwens nog een schemerschakelaar toevoegen. Buitenverlichting enkel schakelen op tijd werkt niet handig als het doel is dat het aan gaat wanneer het donker wordt, dan blijf je de tijd verstellen. :P

Of een tijdschakelklok met astrofunctie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')