abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 21 juli 2018 @ 16:26:17 #1
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_180632244
quote:
Het vuur van de vuilnismaffia grijpt om zich heen in Polen



Zwarte, stinkende, giftige rookwolken. Een week geleden vloog een afvalberg in het Poolse dorp Dabrowa 'toevallig' in brand. Niemand twijfelt eraan dat de brand is aangestoken. De vlammenzee was zo hoog dat het vier dagen duurde voordat de brandweer het vuur meester werd.

Bewoners maakten zich ongerust. "Mijn kinderen mochten het huis niet uit, maar de rook en stank kwamen via de kieren naar binnen", zegt een vrouw. "Mijn dochter is allergisch, die had er heel veel last van. Haar ogen zwollen op en ze had het heel erg benauwd. Het was een nachtmerrie."

De burgemeester van het dorpje, Marek Leja, maakt het kwaad. Hij waarschuwde maanden eerder tevergeefs de milieu-inspectie over het louche afvalbedrijf. "Ik vind het heel erg triest dat dit ons nu overkomt", zegt Leja. Maar het verbaast hem niet. "Dit gebeurt overal in Polen."

'Met één lucifer los je het probleem op'
Nu China weigert om nog langer afval uit West-Europa over te nemen, hebben criminelen in Polen een gat in de markt ontdekt. Onder het mom van recycling nemen ze plastic over uit landen als Duitsland en Groot-Brittannië. En als er controle komt, dan steken ze de boel in brand.

China was tot voor kort 's werelds grootste afvalimporteur, maar stopte daar onlangs mee. Het leidde er volgens de Poolse overheid toe dat er vorig jaar meer dan 700.000.000 kilo (illegaal en legaal) afval Polen binnenkwam, tegen de helft daarvan het jaar ervoor

Volgens de Poolse minister voor Milieu Henryk Kowalczyk beloven veel bedrijven die afval importeren dat ze het gaan recyclen, maar die recycling vindt vaak niet plaats. Op een persconferentie vorige week kondigde hij een wetswijziging aan. "Omdat we niet kunnen toestaan dat Polen de dumpplaats wordt van Europa."

Maarten Bakker, recycling- en afvalonderzoeker aan de TU Delft, denkt dat dat laatste niet zo'n vaart zal lopen. "Dat Polen ooit de rol van China kan overnemen is een illusie. Het land kan echt in de verste verte niet de hoeveelheden afval verwerken die China eerder nog importeerde."

Hij rekent het even voor: "In Nederland verbrandt een afvalverbrandingsinstallatie zo'n 20.000 kilo per uur. Als er dan in Polen meer dan 700.000.000 kilo ligt, kan je dus bijna vier jaar continu afval verbranden. Dat dit nu op een stortplaats ligt te branden is echt een ecologische ramp."

Afvalmaffia
De afvalmaffia heeft het slim bekeken, zegt hoogleraar milieukunde Piotr Skubala. "Je haalt vuilnis op uit het buitenland en krijgt daar goed geld voor. Hier steek je het in brand en dat kost je geen cent. Je hoeft het niet op te slaan, niet te recyclen. Met één lucifer los je het probleem op."

Video afspelen 01:39

Criminelen halen afval uit het buitenland en verdienen er goed aan. De Poolse regering heeft maatregelen aangekondigd als strengere controles en hogere boetes, maar experts vrezen dat het niet helpt. Criminelen verdienen miljoenen aan het afval. Ook al krijgen ze hoge boetes, afval verbranden loont. En de milieu-inspectie is gevoelig voor corruptie.

"Er is een enorm verschil in inkomen tussen een milieu-inspecteur en eigenaren van recycle-punten en afvalopslagplaatsen", zegt hoogleraar Skubala. "Dat is natuurlijk een voedingsbodem voor corruptie. Wie geld heeft, heeft het voor het zeggen."

De Poolse milieu-inspectie werd herhaaldelijk gewaarschuwd, maar kwam pas na de brand in Dabrowa in actie. En ook nu probeert de inspectie het gevaar voor de volksgezondheid te bagatelliseren.

"Er is geen enkele norm overschreden, voor geen enkele stof. De hoeveelheid schadelijke stoffen in het dorp was niet zo hoog", zegt Krzysztof Gaworski van de milieu-inspectie. "En de wind stond gelukkig van het dorp af, zodat evacuatie niet nodig was."

Polen mag niet de vuilnisbelt van Europa worden.
In Dabrowa zien de mensen de grote verschillen in Europa. In Duitsland komt men van het plastic af door het naar een armer land te brengen. En in Polen zitten ze met de rotzooi. De burgemeester is kwaad. "We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat dit afval hier belandt. Polen mag niet de vuilnisbelt van Europa worden."

Ook bewoners van het dorpje zijn boos. "Het is alsof ik mijn afval in de tuin van de buren gooi", zegt een vrouw. "Maar onze wet staat dit soort misstanden toe", vult haar man aan. "Al ruim tachtig keer is in Polen een vuilnisbelt in brand gestoken. En niemand kijkt ernaar om. Pas na tachtig keer wordt eens iemand wakker."

Dit jaar zijn al 85 louche recycle-bedrijven afgebrand in Polen. Met een ecologische ramp tot gevolg: het brandende afval geeft dagenlang rook en stank. In Dabrowa gelooft niemand dat de regering of de Europese Unie een einde kan maken aan dit soort praktijken.
Bron I: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)h-heen-in-polen.html

Bron II: https://nos.nl/artikel/22(...)cologische-ramp.html

West-Europese landen, Noord-Amerika en Australië dumpen hun handel gewoon in andere landen. Investeren in eigen recyclingsproces ho maar. Lekker goedkoop ergens anders dumpen ben je vanaf. Minder plastic. Voor alles wordt tegenwoordig plastic ingezet. Als consumentenmiddelen op een andere milieuvriendelijke manier ingepakt en meegenomen kunnen worden dan scheelt dat veel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 21-07-2018 16:31:45 ]
pi_180632350
Hoezo mag Polen geen afvalberg worden? Zo te lezen is het dat al.
pi_180632432
Helpt ook niet dat we zo vreselijk ineffecient omgaan met de grondstoffen van deze planeet, we produceren nu al zoveel dat qua verbruik gelijk staat aan drie planeten met name qua snelheid dat we het opmaken en hoeveelheid.

Daarbij komt zowat niets meer terug.
We recyclen eigenlijk op zeer kleine schaal.

Hoe lang gaat dat nog goed?
Persoonlijk denk ik dat de kinderen van vandaag het binnen 50 jaar nog wel gaan merken.
pi_180632453
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:26 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Bron I: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)h-heen-in-polen.html

Bron II: https://nos.nl/artikel/22(...)cologische-ramp.html

West-Europese landen, Noord-Amerika en Australië dumpen hun handel gewoon in andere landen. Investeren in eigen recyclingsproces ho maar. Lekker goedkoop ergens anders dumpen ben je vanaf. Minder plastic. Voor alles wordt tegenwoordig plastic ingezet. Als consumentenmiddelen op een andere milieuvriendelijke manier ingepakt en meegenomen kunnen worden dan scheelt dat veel.
Huh, wij dumpen niets. Hun kopen het in.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180632506
Doe dit in India ofzo, daar is geen centimeter onbedekt met afval dus merken ze toch niks van
  zaterdag 21 juli 2018 @ 16:44:33 #6
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_180632552
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:39 schreef halfway het volgende:

[..]

Huh, wij dumpen niets. Hun kopen het in.
Ach, houdt toch op kerel. China heeft jaren voor dat ze daadwerkelijk met afval importeren stopten al melding gemaakt bij WTO dat ze over zoveel jaar met deze vuiligheid gaan stoppen. Het is een van de condities die ze door de strot is gedouwd door de westerse alliantie om toegelaten te worden tot de Wereldhandelsorganisatie. Men had jaren om zich hierop voor te bereiden. Het is gewoon 0 verantwoordelijkheid nemen. Investeren in recyclingsproces is niet sjiek, klinkt niet sexy, dus dan maar weer op een andere plaats dumpen. En consumentenmiddelen en plastic. Overal plastic in de supermarkt, overal, dat kan toch niet. Dat moet anders.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jellereppe op 21-07-2018 16:53:11 ]
pi_180632690
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Helpt ook niet dat we zo vreselijk ineffecient omgaan met de grondstoffen van deze planeet, we produceren nu al zoveel dat qua verbruik gelijk staat aan drie planeten met name qua snelheid dat we het opmaken en hoeveelheid.

Daarbij komt zowat niets meer terug.
We recyclen eigenlijk op zeer kleine schaal.

Hoe lang gaat dat nog goed?
Persoonlijk denk ik dat de kinderen van vandaag het binnen 50 jaar nog wel gaan merken.
Volgens onderzoek een aantal jaar geleden heeft de mens op het huidige tempo nog zo'n 100 jaar te gaan voor we in vele gebieden tegen verstikking en opvolgende volksverhuizingen vechten.

Neem bedreigde dieren. Stropers knallen dieren af en je zou zeggen dat de laatste dieren in principe beschermd zijn maar deze krijgen de hoogste marktwaarde in t illegale circuit waardoor ze voor stropers extra aantrekkelijk worden. En zo werkt dat al eeuwen en zo werkt het kennelijk ook met afval. Op een postzegel als Nederland is alles groen en duurzaam en de problemen die hier opgelost worden wordt een kankergezwel elders. Buiten het zicht.

De klimaatdoelen zijn er met de beoogde kracht bv niet voor om opwarming tegen te gaan maar om het af te zwakken. En nu doet de VS niet mee en past iedereen het maar lekker naar eigen inzicht aan. Dat schiet niet op.
pi_180632751
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:44 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ach, houdt toch op kerel. China heeft jaren voor dat ze daadwerkelijk met afval importeren stopten al melding gemaakt bij WTO dat ze over zoveel jaar met deze vuiligheid gaan stoppen. Het is een van de condities die ze door de strot is gedouwd door de westerse alliantie om toegelaten te worden tot de Wereldhandelsorganisatie. Men had jaren om zich hierop voor te bereiden. Het is gewoon 0 verantwoordelijkheid nemen. Investeren in recyclingsproces is niet sjiek, klinkt niet sexy, dus dan maar weer op een andere plaats dumpen. En consumentenmiddelen en plastic. Overal plastic in de supermarkt, overal, dat kan toch niet. Dat moet anders.
Hou zelf op.
In mijn branche jagen wij er elk jaar 180 miljoen plastic bakjes doorheen, een alternatief is er alleen de supers willen er niet voor betalen, de marge is te laag om het zelf te dragen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180633377
Bende.
pi_180633482
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:44 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ach, houdt toch op kerel. China heeft jaren voor dat ze daadwerkelijk met afval importeren stopten al melding gemaakt bij WTO dat ze over zoveel jaar met deze vuiligheid gaan stoppen. Het is een van de condities die ze door de strot is gedouwd door de westerse alliantie om toegelaten te worden tot de Wereldhandelsorganisatie. Men had jaren om zich hierop voor te bereiden. Het is gewoon 0 verantwoordelijkheid nemen. Investeren in recyclingsproces is niet sjiek, klinkt niet sexy, dus dan maar weer op een andere plaats dumpen. En consumentenmiddelen en plastic. Overal plastic in de supermarkt, overal, dat kan toch niet. Dat moet anders.
Het toevoegen van plastic doppen aan kartonnen pakken is zoiets. Maar het punt is dat dit soort dingen in de marges liggen en het echt geen bliksem opschiet als er geen bergen worden verzet. Het enige wat tot nu toe zin lijkt te hebben is het project van een Nederlandse student om de eilanden van plastic in de oceanen op te ruimen.

Op die schaal zal geopereerd moeten worden wil het allemaal zin krijgen. Eventueel met geo-engineering erbij om de menselijke impact radicaal de andere kant op te slingeren. Maar waar verbranden van bergen afval niet op woede kan rekenen van semi-intellectueel BNW is alleen het noemen van de term geo-engineering al hetgeen wat ze in de boom doet klimmen.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 17:29:02 #11
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_180633487
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:57 schreef halfway het volgende:

[..]

Hou zelf op.
In mijn branche jagen wij er elk jaar 180 miljoen plastic bakjes doorheen, een alternatief is er alleen de supers willen er niet voor betalen, de marge is te laag om het zelf te dragen.
Daarom ben ik voor een verwijderingsbijdrage die geheven wordt bij productie. Als plastic zwaarder belast wordt dan biologisch afbreekbare materialen dan wordt de prijs voor het milieuvriendelijke alternatief vanzelf aantrekkelijker. Daarbij kan deze verwijderingsbijdrage benut worden om afvalinzameling te bekostigen zodat de consument niet achteraf betaalt zoals dat nu gebeurt met bv. diftar wat dumping in de hand werkt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_180633598
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 16:57 schreef halfway het volgende:

[..]

Hou zelf op.
In mijn branche jagen wij er elk jaar 180 miljoen plastic bakjes doorheen, een alternatief is er alleen de supers willen er niet voor betalen, de marge is te laag om het zelf te dragen.
Klopt. Iets als riolering om steden schoner te maken kwam bv ook niet op gang door particulieren en bedrijven hun gang maar te laten gaan. Dat ging rigoreus en de overheid moet dit gewoon oppakken. We moeten nu zo langzamerhand de experimentele fase wat gaan verlaten.
pi_180633985
En dan durven sommige mensen hier nog met drogen ogen te beweren dat de EU goed is voor Oost-Europa. :') De EU is er enkel voor om de problemen van de Duitse elite op te lossen en hun nog welvarender te maken.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180634405
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:29 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Daarom ben ik voor een verwijderingsbijdrage die geheven wordt bij productie. Als plastic zwaarder belast wordt dan biologisch afbreekbare materialen dan wordt de prijs voor het milieuvriendelijke alternatief vanzelf aantrekkelijker. Daarbij kan deze verwijderingsbijdrage benut worden om afvalinzameling te bekostigen zodat de consument niet achteraf betaalt zoals dat nu gebeurt met bv. diftar wat dumping in de hand werkt.
In Duitsland moeten wij die al betalen in Nederland niet, de supers hier beginnen nu wel te beseffen dat het zo niet langer kan en dat de consument die 3 cent extra moet betalen voor een eco-verpakking, nu de uitvoering nog.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 21 juli 2018 @ 21:00:46 #15
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_180637693
Dat er nog mensen zijn die de illusie hebben dat we de natuur en klimaat kunnen redden :{ :') ;(
  zaterdag 21 juli 2018 @ 21:34:54 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180638465
Ik zag in Frankrijk de sinaasappels per stuk in plastic verpakt. Terwijl er ook een schil omzit. Waarom? Welke consument vraagt hierom? Van mij mag er dan een euro accijns op.
Het probleem van plastic is hetzelfde als dat van vliegen: het is te goedkoop omdat de vervuilingskosten er niet in zijn meegenomen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_180638726
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 21:34 schreef LXIV het volgende:
Ik zag in Frankrijk de sinaasappels per stuk in plastic verpakt. Terwijl er ook een schil omzit. Waarom? Welke consument vraagt hierom? Van mij mag er dan een euro accijns op.
Het probleem van plastic is hetzelfde als dat van vliegen: het is te goedkoop omdat de vervuilingskosten er niet in zijn meegenomen.
sommige kunststof verpakkingen maken juist de groentes zoals komkommers langer houdbaar. Dus wat willen we meer groente afval creëren of meer kunststof. ;)
pi_180646182
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 21:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

sommige kunststof verpakkingen maken juist de groentes zoals komkommers langer houdbaar. Dus wat willen we meer groente afval creëren of meer kunststof. ;)
Cellofaan is overigens geen plastic.
pi_180647154
De consument heeft er de mond vol van, blablabla maar als het product 5 cent duurder is door de ecoverpakking dan rennen ze snel naar de goedkopere versie.
Eigenlijk zouden wij dus plastic moeten gaan verbieden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 22 juli 2018 @ 09:52:25 #20
74056 crew  ToT
pi_180647301
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 09:41 schreef halfway het volgende:
De consument heeft er de mond vol van, blablabla maar als het product 5 cent duurder is door de ecoverpakking dan rennen ze snel naar de goedkopere versie.
Eigenlijk zouden wij dus plastic moeten gaan verbieden.
.......terwijl andere landen massaal hun vuilnis op Poolse vuilstortplaatsen in de open lucht laten verbranden! :')
pi_180647324
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 09:41 schreef halfway het volgende:
De consument heeft er de mond vol van, blablabla maar als het product 5 cent duurder is door de ecoverpakking dan rennen ze snel naar de goedkopere versie.
Eigenlijk zouden wij dus plastic moeten gaan verbieden.
Ik heb nog nooit 2 dezelfde producten in 2 verschillende verpakkingen naast elkaar gezien. Behalve dan frisdranken in verschillende formaten, blikjes en plastic flessen. Plastic flessen frisdrank ipv glazen statiegeld flessen doorgedrukt door de frisdranken lobby waarbij de rechtse regeringen het een goed plan vonden.

http://www.echteheld.nl/v(...)er-statiegeld#vraag5
pi_180648652
Lost een exportverbod voor afval per land iets op? Dus ieder land moet zijn eigen afval verwerken.
.
pi_180648841
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:18 schreef Fer het volgende:
Lost een exportverbod voor afval per land iets op? Dus ieder land moet zijn eigen afval verwerken.
In een Europa zonder grenzen een afval exportverbod, hoe wil je dat gaan handhaven? :D
pi_180649081
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 17:50 schreef oranjevogel1 het volgende:
En dan durven sommige mensen hier nog met drogen ogen te beweren dat de EU goed is voor Oost-Europa. :') De EU is er enkel voor om de problemen van de Duitse elite op te lossen en hun nog welvarender te maken.
Ja en het is ook de schuld van Trump!
pi_180666248
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:43 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Ja en het is ook de schuld van Trump!
Nee, die kan ik het vrije verkeer van Afval binnen de EU moeilijk kwalijk nemen. Maar ik begrijp uit je post wel weer dat het voor EU-rukkers de mode is om Trump als een zondebok voor hun eigen falen te nemen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')