Zo reed ik ook met m'n werkbus naar boven daar Ok ok, iets tragere tussensprintsquote:Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.quote:Op maandag 23 juli 2018 06:04 schreef Dingest het volgende:
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.
Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.
Het is geen tijds sprint tijdens een rally of zo hoor.quote:Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen
Je autootje gaat het wel trekken. Gaat de bestuurder het ook trekken?quote:Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Carburator heeft toch ook een gasklep.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 19:46 schreef vannelle het volgende:
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:
Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.
Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
Nee, injectie en carb maakt alleen het verschil dat injectie aangestuurd wordt door een computer - die dus kan stoppen met inspuiten wanneer die registreert dat er op de motor geremd wordt - en een carb altijd stationair blijf draaien/inspuiten omdat het beetje lucht voor de stationairloop wel gewoon brandstof mee aanzuigt. Die inlaatkleppen zitten ná de gasklep: bij afremmen op de motor probeert de cilinder dus via de inlaatklep lucht aan te zuigen uit de ruimte tussen de inlaatklep en de gasklep (voornamelijk het inlaatspruitstuk dus), maar met de gasklep nagenoeg dicht bevindt zich daar echter niets - dat is het vacuüm - en kan de cilinder dus niets uit die ruimte aanzuigen. Bij het maken van de inlaatslag trekt het vacuüm wel aan de cilinder - zoals bij het spuitje - zodat die afremt. Je doet min of meer het omgekeerde wat er gebeurt bij een arbeidsslagquote:Op dinsdag 24 juli 2018 02:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.
Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?
Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
als je niet de baas bent over je toerental moet je verder terug. En onthoud dat voor the way down, dié versnelling moet je dus hebben.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.
Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
waar heb jij je rijbewijs gekocht?quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.
Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
Ik gok dat 'ie in Frankrijk rijdt, waar je (helaas) gewoon 130km/h mag met een combi onder de 3500kg. Jammer is wel dat je ze dan ook geregeld met 100km/h op de meest linker rijstrook tegenkomt, wat dan weer niet mag (bij meer dan 2 rijstroken). En maar afvragen waarom zo een ding gaat slingeren bij hogere snelheden, het juist beladen telt dan nog veel meer mee natuurlijk.quote:Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
waar heb jij je rijbewijs gekocht?
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.quote:Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
waar heb jij je rijbewijs gekocht?
en dat is relevant omdat?quote:Op zondag 5 augustus 2018 00:46 schreef Fer het volgende:
[..]
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
je moet gewoon geen debiel zijn.quote:Op zondag 5 augustus 2018 13:18 schreef DieselTank het volgende:
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.
In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
Gewoon heel lichtjes remmen want dat is beter voor de remmen [sarcasme] en hoe meer vaart je maakt bergaf hoe sneller je bij de volgende berg weer omhoog komtquote:Op zondag 5 augustus 2018 14:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
je moet gewoon geen debiel zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |