abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 23 juli 2018 @ 20:50:02 #101
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180682689
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180682760
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
Zo reed ik ook met m'n werkbus naar boven daar :7 Ok ok, iets tragere tussensprints ;)
Nufenen sowieso een aanrader en als ik zo een filmpje zie wordt de drang naar een Z3 Coupé weer groter :D
pi_180688632
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 06:04 schreef Dingest het volgende:
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.

Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.

Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?

Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
pi_180688638
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
Het is geen tijds sprint tijdens een rally of zo hoor.
  dinsdag 24 juli 2018 @ 05:59:35 #105
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180689976
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Je autootje gaat het wel trekken. Gaat de bestuurder het ook trekken? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180703880
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:

Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.

Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
pi_180704029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 19:46 schreef vannelle het volgende:
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:

Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.

Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
Carburator heeft toch ook een gasklep.


.
pi_180709899
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 02:03 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.

Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?

Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
Nee, injectie en carb maakt alleen het verschil dat injectie aangestuurd wordt door een computer - die dus kan stoppen met inspuiten wanneer die registreert dat er op de motor geremd wordt - en een carb altijd stationair blijf draaien/inspuiten omdat het beetje lucht voor de stationairloop wel gewoon brandstof mee aanzuigt. Die inlaatkleppen zitten ná de gasklep: bij afremmen op de motor probeert de cilinder dus via de inlaatklep lucht aan te zuigen uit de ruimte tussen de inlaatklep en de gasklep (voornamelijk het inlaatspruitstuk dus), maar met de gasklep nagenoeg dicht bevindt zich daar echter niets - dat is het vacuüm - en kan de cilinder dus niets uit die ruimte aanzuigen. Bij het maken van de inlaatslag trekt het vacuüm wel aan de cilinder - zoals bij het spuitje - zodat die afremt. Je doet min of meer het omgekeerde wat er gebeurt bij een arbeidsslag ;)
Afgezien van de noodzaak voor stationair te kunnen lopen heb je geen 100% vacuüm omdat je anders ook iets krom trekt, maar met (laten we zeggen) 95% vacuüm is de hoeveelheid lucht die in een cilinder terecht komt verwaarloosbaar bij hoge toeren. Er vindt daarvan wel compressie plaats, maar niet om significant de motor af te remmen of - in het geval van de carb - om enigszins kracht te leveren voor de arbeidsslag bij zulk hoog toerental (je probeert het volume dat je nodig hebt om 600-800 rpm te draaien te verdelen over cilinders die met 3000-6000 rpm draaien, wat gewoon fractie is van wat ze nodig hebben om die rpms vast te houden). Ik heb nu ook auto's met louter carb-blokjes ;) Sterker nog, ik hoop morgen de bergen te halen met m'n Saab 96 ^O^

Het is ook niet mijn theorie: dat is de praktijk :P Vraag dat gerust aan een monteur. Je remt af op dat vacuüm wat je creëert door de gasklep dicht te houden; afremmen op compressie gaat dus zoals omschreven bij die diesel ;)

Edit: Oh, er is ook een Engelse wikipediapagina die het (verschil) uitlegt: https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_braking#Gasoline_engines

[ Bericht 6% gewijzigd door Dingest op 25-07-2018 00:43:34 ]
pi_180711238
Pofferdorie, ik sta nu echt op het punt om mijn ongelijk toe te geven door deze heldere uitleg.
Kun je me als troost niet iig een ietsiepietsie gelijk geven zodat ik niet in de foetushouding hoef te gaan slapen?

Hoe dan ook, veel plezier met je Saab morgen in de bergen! ^O^
pi_180717411
Mijn stiefschoonvader had zijn Peugeotbroertje en tegenwoordig zijn Toyota broertje. Die woont in de Duitse bergen. T is kut met de auto vol bagage en passagiers, maar t gaat wel.
pi_180948715
Even een update, ook voor TS: als ik hiermee de bergen overkom, lukt het met een C1 dus ook wel :P



Wat wel tricky is bij deze auto's, is dat de koelvin niet elektrisch is maar puur aangedreven wordt door de v-snaar. Dat wil zeggen dat koeling ook (deels) toerental afhankelijk is: bij intensief gebruik zoals bergop loopt de auto dus wat warmer dan gemiddeld (en bergaf kouder), en kan je problemen krijgen wanneer je van een intensief (hoogtoerig) stukje ineens plots laagtoerig moet rijden of stoppen (zoals een file). Dan maakt de koelvin niet genoeg rotaties meer om de extra warmte van zojuist nog af te kunnen voeren - vaak een kwestie van even de verwarming erbij aangooien en de boel af laten koelen door na te laten draaien (zoals bij een turbomotor ook doet), en als dat niet helpt even in z'n vrij vol gas geven totdat de wijzer weer terugzakt :P
Snel gaat het niet bergop of bergaf, want het is ongeveer 60-65pk op 900 kilo leeggewicht - en zonder stuurbekrachtiging natuurlijk - en de V4-blokken zijn op zich wel vrij laagtoerig.


Niet dat het probleemloos is gegaan allemaal, maar dit gebeurde op de Autobahn al weer terug naar huis. Het tandwiel op de distributie dat de balansas aandrijft is kapot gegaan, geen onbekende 96-kwaal, en de poelie op de balansas is de poelie die de v-snaar aandrijft. Ik had dus geen draaiende (cruciale) koelvin of dynamo meer.
Om dat te repareren moet de frontplaat en de carterpan van de motor af, en daarvoor moet bij een 96 het hele blok eruit. Het was ook niet een onderdeel dat ik als reserve mee had :P Sowieso wilde de lokale garages liever niet aan de auto beginnen, en zeiden meteen dat hij maar op transport moest.

Verder wel een hele mooi trip gehad, zo'n ding rijdt echt geweldig (in de bergen) ^O^ Volgend jaar beter.
pi_180950418
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:53:50 #113
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180951662
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
als je niet de baas bent over je toerental moet je verder terug. En onthoud dat voor the way down, dié versnelling moet je dus hebben.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 5 augustus 2018 @ 00:12:17 #114
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180952093
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
waar heb jij je rijbewijs gekocht?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180952734
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

waar heb jij je rijbewijs gekocht?
Ik gok dat 'ie in Frankrijk rijdt, waar je (helaas) gewoon 130km/h mag met een combi onder de 3500kg. Jammer is wel dat je ze dan ook geregeld met 100km/h op de meest linker rijstrook tegenkomt, wat dan weer niet mag (bij meer dan 2 rijstroken). En maar afvragen waarom zo een ding gaat slingeren bij hogere snelheden, het juist beladen telt dan nog veel meer mee natuurlijk.
pi_180952823
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

waar heb jij je rijbewijs gekocht?
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
.
  zondag 5 augustus 2018 @ 01:52:34 #117
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180953731
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:46 schreef Fer het volgende:

[..]

In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
en dat is relevant omdat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180953804
Bij 'Frankrijk' ging het al fout.
  zondag 5 augustus 2018 @ 06:28:27 #119
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_180954173
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
pi_180958751
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.

In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 5 augustus 2018 @ 13:54:50 #121
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180959365
Het is best simpel. :)

In NL zoek je meestal de hoogste versnelling met een laag toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want zuiniger, stiller ed.

In de bergen kan je beter in de laagst mogelijke versnelling rijden met een hoog toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want dan kom je vlot en veilig de berg op en af zonder schade aan je mechaniek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 05-08-2018 14:08:41 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 5 augustus 2018 @ 14:39:13 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180959930
quote:
14s.gif Op zondag 5 augustus 2018 13:18 schreef DieselTank het volgende:
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.

In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
je moet gewoon geen debiel zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180963276
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 14:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

je moet gewoon geen debiel zijn.
Gewoon heel lichtjes remmen want dat is beter voor de remmen [sarcasme] en hoe meer vaart je maakt bergaf hoe sneller je bij de volgende berg weer omhoog komt :@
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 5 augustus 2018 @ 19:29:23 #124
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180964926
Als je een paar bochtjes overslaat, ben je nog sneller beneden >:) [\sarcasme]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_181143014
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')