abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:52:57 #1
287380 TrippleDistilled
Shoot his horse, Siete Leguas
pi_180596674
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:53:50 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180596699
Moet goedkomen. Vooral op de moter remmen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180596743
Veel bagage in een C1 :p
pi_180596760
C1 + veel bagage = error
pi_180596901
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer :')
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
  donderdag 19 juli 2018 @ 23:02:32 #6
287380 TrippleDistilled
Shoot his horse, Siete Leguas
pi_180596924
Ja wel wat veel bagage, maar er kan wat in de achterbak en er is nog een halve achterbak vrij. Luxe is het niet, en kamperen ook niet. Waarom dan, begin ik mijzelf af te vragen
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer
pi_180596964
Leuk, dat word een echt avontuur.....
pi_180596978
Als je stil komt te staan in een bergpas heb je wel een probleem denk ik
Ik zwaai naar dieren.
pi_180596996
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:04 schreef Bucketwood het volgende:
Leuk, dat word een echt avontuur.....
Dat. Spanning en sensatie. In zijn twee met jengelende motor de berg opklauteren.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180597006
Dat ding heeft 70pk ofzo? Moet te doen zijn, beetje schakelen en dan komt het wel goed.
  donderdag 19 juli 2018 @ 23:06:43 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180597014
Kan prima. Je gaat er nog veel meer tegen komen ook.
So we just called him Fred
  donderdag 19 juli 2018 @ 23:11:07 #12
287380 TrippleDistilled
Shoot his horse, Siete Leguas
pi_180597102
Ik zal laten weten hoe het afloopt. Niet iedereen heeft een Dodge 1500
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer
pi_180597181
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:53 schreef kanovinnie het volgende:
Moet goedkomen. Vooral op de moter remmen.
Hoeveel denk je dat zo’n 0.9 motortje nog afremt met een volgeladen bak.


Maar verder serieus, zal allemaal geen probleem zijn. Grootste uitdaging is de klim op de snelweg, soms zal je terugzakken naar 70 in zijn 3 en caravans halen je links/rechts in. Maar met geduld kom je er wel.

Zorg dat alle vloeistofjes goed zijn en op max peil. Geen schade aan de gril of kunststof plaat eronder voor een goede airflow de motor in.
.
pi_180597206
Ik heb hellingen gehad van 18% met een afgeladen Fiat 126 (en 2 personen) @ 24 pk. Zo'n C1 gaat dat dus ook wel trekken. Gewoon toeren maken in een lage versnelling en misschien wat geduld hebben ^O^

Toch grappig dat ieder jaar wel weer zo'n topic langskomt, alsof alle auto's 50 jaar geleden PK-monsters waren die die passen overvlogen :P
pi_180597252
Begon ooit met een 307 diesel 68pk en een afgeladen vouwwagen erachter.
.
  Moderator donderdag 19 juli 2018 @ 23:54:41 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180598021
Beter teveel dan te weinig toeren, trap rustig door in de twee en de drie. Airco uit tijdens een stijle klim gaat ook helpen. Kost procentueel gezien veel vermogen.

En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180598245
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:01 schreef -niemand- het volgende:
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer :')
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
Met 39pk in je Panda kwam je ook omhoog.. zo'n C1 is sterker..

Echter meeste mensen schakelen te vroeg op.
Op Madeira ook gezien.. idioot in een Peugeot 108 schakelde steeds op naar de 2 of 3.. en viel steeds dood.. gvd, leer je het dan nooit?!
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180598331
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Toen ik er laatst was zag ik nogal veel van die Citroentjes, Cliootjes, Peugeotjes. Dus denk wel dat ze het kunnen. Zolang je er maar geen 100km. door de heuvels mee aflegt denk ik dan.
Cindy De Vuyst
pi_180598366
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:
Beter teveel dan te weinig toeren, trap rustig door in de twee en de drie. Airco uit tijdens een stijle klim gaat ook helpen. Kost procentueel gezien veel vermogen.

En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. :7
Waarom verwarming op het hoogst?
Cindy De Vuyst
pi_180598488
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:12 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Zolang je er maar geen 100km. door de heuvels mee aflegt denk ik dan.
En waarom niet?

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:14 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Waarom verwarming op het hoogst?
Dan koelt de motor af
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 20 juli 2018 @ 00:23:49 #21
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180598523
15 jaar geleden kwam ik ook zo'n figuur tegen die bij hoog en bij laag beweerde dat je alleen met een dikke BMW de bergen over kon en dat het helemaal niks zou worden met mijn Hyundai Excel...

We waren nog maar in de heuvels van het zuiden van Frankrijk en ik haalde hem bij elk stuk omhoog al in :')

Mensen die roepen dat het met een C1 niet kan hebben imho of nog nooit in de bergen gereden of kunnen niet rijden in de bergen of hebben een reden nodig om hun eigen dure, grote auto te rechtvaardigen ;)
So we just called him Fred
pi_180598572
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:21 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

En waarom niet?

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Cindy De Vuyst
pi_180598652
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Valt wel mee.. waarom heb je anders kvs.
Zal alleen gebeuren bij een onderbemeten koelsysteem
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 20 juli 2018 @ 00:31:29 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180598658
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Een auto kan prima 100+km in de bergen rijden.

De meeste Belgen en Nederlanders kunnen het echter niet. Onacht de grootte van de auto.
So we just called him Fred
pi_180598669
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:31 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Een auto kan prima 100+km in de bergen rijden.

De meeste Belgen en Nederlanders kunnen het echter niet. Onacht de grootte van de auto.
inderdaad, en dé oorzaak is 'het nieuwe rijden'

Te weinig toeren om het ding rond te krijgen
Laag in de toeren, waardoor ie intern kapot gaat door te weinig smering
Etc
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180598765
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Valt reuze mee. Je rijdt geen 100 km omhoog. Omlaag rem je op de motor en dat gaat dus zonder verbranding.

Rem bij afdalingen wel echt op de motor trouwens en enkel stevig bijremmen met het rempedaal.

Niet (!) met glijdende rem afdalen, want dan worden de remmen te heet met alle gevolgen van dien (verminderde remkracht, kromtrekken, je kan zelfs een klapband krijgen van de intense hitte)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 01:17:00 #27
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_180599279
Waarom wordt hier altijd zo moeilijk over gedaan? In de Alpenlanden/gebieden rijdt ook niet iedereen in een auto met 200+ pk.
UI Made bij VanilleKwark.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 02:15:59 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180599657
Gaat wel goed komen, beetje toeren maken, niet te gek, en niet proberen om 'de rest' bij te houden. Luister naar je auto, doe hem geen pijn, en alles komt goed.
Remmen idd proberen te vermijden, veel- en op tijd terugschakelen en de motor lekker het werk laten doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 20 juli 2018 @ 06:20:28 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180601150
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:01 schreef -niemand- het volgende:
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer :')
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
Ben je wel eens in de bergen geweest?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 06:30:59 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180601170
De C1 is een Franse auto, die Fransen zijn niet achterlijk die zorgen er wel voor dat je met die producten de Franse bergen in kunt rijden, en dat kan een stuk pittiger zijn dan Duitsland of Oostenrijk of Scandinavië, want de cols zijn hoger en de lucht is ijler, wat je motor ook gaat merken. De C1 lijkt me juist zo'n autootje waarmee boerendochter en haar vriendinnen vanaf de alp een dagje gaan shoppen.

Je moet er wel de juiste chauffeur in zetten.
  Moderator vrijdag 20 juli 2018 @ 06:52:58 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180601214
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 06:30 schreef Lunatiek het volgende:
De C1 is een Franse auto,
Het is een Japanse auto
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 20 juli 2018 @ 07:01:30 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180601236
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 06:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het is een Japanse auto
... met een Frans merk bedoeld voor de chauvinistische Franse markt...
  vrijdag 20 juli 2018 @ 07:45:38 #33
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180601497
Motortje goed in de toeren jagen, in tegenstelling tot wat je in Nederland gewend bent, je moet nog kunnen versnellen als je het gas dieper intrapt. Meeste Nederlanders vinden dat eng, vooral omdat ze zonder toerenteller rijden. De meeste motoren presteren optimaal rond de 4000 toeren.

Succes met de lange zit op keiharde steunloze stoelen :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_180601541
Er zijn genoeg grote oude auto’s te vinden voor 3.000 euro die de bergen veel beter aankunnen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180601579
Ik heb een 20 jaar oude Xsara met 1.6 motortje. Ben er nu voor het derde jaar volgeladen mee bergachtig gebied in.

Gaat prima, gewoon flink op toeren houden zoals hier wordt gezegd. Natuurlijk word ik ingehaald door dikke diesels etc, maar verder hobbelt ‘ie lekker mee.
pi_180601618
Als je een grotere oudere auto wil kopen voor een paar duizend euro. laat hem even helemaal doorlichten door de ANWB, kost een paar honderd, maar ze zien alle mankementen.

Ik heb ervaringen met Renault 25, Ford Scorpio en Volvo 240 als vakantieauto. Die luxe!

Met zo’n C1 ga je spijt krijgen.

Als zo’n grote bak niet meer door de APK komt na zeg maar twee of drie jaar, verkoop je hem weer. En koop je een ander. Meestal je met 2000 euro wel ok.

Destijds was bij deze auto’s het meest voorkomende mankement: lekkende radiateur. Die zijn gewoon op na tien jaar. Dan kun je beter niet kopen, want vervanging loopt in de papieren.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sigaartje op 20-07-2018 08:15:25 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180601912
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:02 schreef Sigaartje het volgende:

Destijds was bij deze auto’s het meest voorkomende mankement: lekkende radiateur. Die zijn gewoon op na tien jaar. Dan kun je beter niet kopen, want vervanging loopt in de papieren.
:') zo'n radiateur kost wel een paar tientjes, nog even wat kvs ook 2 tientjes en een half uurtje werk. ¤40..
Voor ¤100 zou je klaar moeten zijn.. wat nou in de papieren :')
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180602246
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:42 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

:') zo'n radiateur kost wel een paar tientjes, nog even wat kvs ook 2 tientjes en een half uurtje werk. ¤40..
Voor ¤100 zou je klaar moeten zijn.. wat nou in de papieren :')
Had een keer een oude Volvo: rapport ANWB: radiateur lekt. Rapport was iets van 120 gulden. Offerte garage: 600 gulden. De Volvo 244 kostte 1400 gulden. Koop afgewimpeld. Was begin jaren 80.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180602422
Geweldige auto’s hoor die 244’s toen.
Leukste die ik gehad heb was een Renault 25. 1.800 piek. Leren bekleding, met van die directeursstoelen erin. Van alles er op en eraan, electrische ramen, toen al, slotafstandbediening, etc etc, veel luxe. Mee naar Frankrijk geweest toen ik nog handig was met een tent.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:07:33 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180605300
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 07:52 schreef Sigaartje het volgende:
Er zijn genoeg grote oude auto’s te vinden voor 3.000 euro die de bergen veel beter aankunnen.
toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!

:')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180605649
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!

:')
Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:25:14 #42
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180605661
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
hoe is dat hier relevant?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:29:44 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180605719
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!

:')
Beter huur je voor die prijs tijdens de kampeervakantie en laat je je C1 thuis wachten tot je weer mag forenzen.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:33:05 #44
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180605777
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Beter huur je voor die prijs tijdens de kampeervakantie en laat je je C1 thuis wachten tot je weer mag forenzen.
precies. Al gaat het met die c1 prima
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180606047
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in.
Welke bergen? On topic: vroeger met de Peugeot 205 ging het redelijk. Niet proberen als eerste boven te komen en gewoon genoeg toeren maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180606067
Flauwekul, met C1 kom je heus wel de berg op. Alleen niet te veel van verwachten nee. De Fransen rijden vaak met oude bakken met minder vermogen.
pi_180606394
2 weken geleden nog met een volkswagen transporter met meer dan 2000 kg een rondje door europa gedaan (4000km)
Ding had 65 pk en kwam overal makkelijk boven
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_180606516
Gewoon doen. Genoeg ander verkeer wat omhoog sukkelt vanwege relatief minder vermogen zoals zwaarbeladen vrachtwagens.

Vooral niet op laten jagen door anderen maar ze wel de ruimte geven om in te halen. Je kan altijd even 30 seconden aan de kant om een treintje auto's achter je te laten passeren.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 13:49:56 #49
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_180606974
Ik ging vroeger met 1 pk de bergen in, met paard en wagen.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 13:59:44 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180607167
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 13:49 schreef Apekoek het volgende:
Ik ging vroeger met 1 pk de bergen in, met paard en wagen.
Niet geloofwaardig. Tenzij de de Holterberg bedoelt.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 14:01:39 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180607209
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

precies. Al gaat het met die c1 prima
Meer bagage- en zitruimte, dus meer comfort. Maar idd de C1 zal je er ook brengen.
pi_180614373
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.

Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen.

Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 19:51:21 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180614550
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
...Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.
Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180614693
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:51 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.
Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat. :P
250nm @ 1500rpm ;) Dus dat gaat hem niet worden.

Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt.
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 20:04:50 #55
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180614817
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:58 schreef Fer het volgende:

[..]

250nm @ 1500rpm ;) Dus dat gaat hem niet worden.

Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt.
Jeez, wat zijn dat voor toerentallen; ga je per rijnaak? ;)

Ga je, qua toerental, ergens tussen max. koppel en max. vermogen zitten.
Heb je wel een toerenteller?

Meer toeren= meer OK
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 20 juli 2018 @ 21:06:38 #56
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180616252
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.

Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen.

Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180616293
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 21:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.
Wat voel je aan ern cruise control?

Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt?
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 22:32:34 #58
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180618120
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 21:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat voel je aan ern cruise control?

Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt?
neuh, maar ook die moet gewoon harder werken hoor..

En ik heb geen sleurhutconnector :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180618256
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_180618498
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:

[..]

Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Ok, daar kan ik dan aan denken als ik bijna blut ben.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 10:03:05 #61
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180625718
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.

We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.

Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.

Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.

Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 16:22:35 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180632176
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 10:03 schreef DrDarwin het volgende:
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.

We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.

Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.

Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.

Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
tuurlijk kan dat, als je auto technisch gewoon in orde is, kun je er de wereld mee rond. Koeling, remmen, bandjes, gáán. Zo spannend is het allemaal niet, als je maar niet gaat proberen om locals bij te houden of je door ze laat opjagen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juli 2018 @ 22:26:10 #63
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180639509
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.
Ook op de snelweg heb je stevige klimmen. Volgens mij heb ik het al tig keer verteld, maar ik ben een aantal jaar (begin dit decennium) terug met een paar jaar oude Clio naar Oostenrijk geweest. Ik reed veel, de andere chauffeur kluste bij als privéchauffeur en zat dus ook veel op de weg, de eigenaar gebruikte dat ding in Nederland. Die ging dus piepen dat ik op een typisch korte Duitse invoegstrook, toen we al zo'n 500 km onderweg waren, hem doortrok naar 5krpm in zijn 3 om in te voegen. Die ging ook miepen dat ik tussen Köln en Frankfurt hem in zijn 3 liet klimmen met zo'n 4500 rpm. Tsja, in zijn 4 verloor ik snelheid, dus gaat ie naar zijn 3. Ook degene die privéchauffeur was, deed dat. De eigenaar zelf niet, die ging naar zijn 4 waar wij al richting de 3 gingen en bleef dan snelheid verliezen, maar wel plankgas geven. Die snapte niet dat dat ook een manier is om je kleppen te verbranden. En maar miepen tegen ons bij klimmen op 4500 rpm over dat het niet stuk hoeft enzo, maar zelf bergafwaarts wel plankgas draaien (@5700 rpm ofzo :+ ).
Het enige wat ik in de bergen nog wel eens wil doen bij zwaardere voertuigen, is als die op LPG draaien, hem terug op benzine gooien. LPG verbrand heter dan benzine.

Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_180647320
Godver...wat hebben sommige mensen hier verstand van auto's :')

Als de auto motorisch verder goed is, gewoon gaan met dat ding.
Goed in de toeren houden, en dat nieuwe rijden moet je al helemaal vergeten in de bergen :Y
  zondag 22 juli 2018 @ 10:00:00 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180647411
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.

[..]

Pook naar links is hier genoeg. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180647559
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
Alleen de diesels. In de V40 zijn nooit benzinemotoren van Renault geleverd. Alleen maar Volvo en 1 van Mitsubishi, de 1.8i (GDI).
  zondag 22 juli 2018 @ 10:25:11 #67
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180647791
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 10:40:49 #68
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180647956
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
pi_180648347
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Met een caravan moet je zelfs af en toe gasgeven om de oplooprem te lossen, anders worden ze ook te heet en lopen je lagers leeg door de hitte. Zeker als flink je loopt te motorremmen, moet je eraan denken dat je oplooprem ook geactiveerd wordt.
.
  zondag 22 juli 2018 @ 11:10:10 #70
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_180648467
Als een camper het kan met 100 pk op 3500kg dan moet een c1 het ook makkelijk kunnen ;)

Zo veel mogelijk afremmen op de motor. Af en toe een dotje met de echte rem om de snelheid eruit te halen en dan je remmen weer ff laten koelen.
  zondag 22 juli 2018 @ 11:34:50 #71
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180648902
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:09:07 #72
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180649504
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
En anders deze gebruiken.
;)
  zondag 22 juli 2018 @ 12:18:41 #73
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649637
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
;)
:o
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_180649660
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:25:26 #75
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180649732
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
;)
Doe maar niet, dan kun je een sleepwagen bestellen en het grind in die bakken is zó grof en diep dat je gegarandeerd schade hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 12:28:26 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180649770
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 12:29:01 #77
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649782
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:20 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.

Merk het hier ook wel hoor. Het remt wel, maar veel langzamer.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:29:43 #78
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649791
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
Ik ga het ervaren SD, over een paar weekjes.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_180649912
Wat ik ook doe is paar keer hard remmen in plaats van lang en wat zachter remmen. Bij het laatste warmen je remmen heel snel op en koelen ze niet af. Als je paar keer hard remt kunnen ze tussentijds koelen.
pi_180650008
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Hetzelfde blokje ligt ook in de C-Max van mijn ouders (btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat), en afremmen op de motor kan wel maar vaak wel een versnelling lager dan je verwacht. Je hebt maar drie cilinders, en niet zulke heel grote, dus weinig interne weerstand. Dus om daar iets goed van te merken zal je hem goed hoog (of hoger dan je met dat turboblokje gewend bent ;)) in de toeren moeten houden - inderdaad gerust terugschakelen naar rond die 5k toeren waar Sounddragon het over heeft.

Is dat nog steeds niet voldoende, gewoon met korte, ferme stoten op de rem de vaart eruit halen. Desnoods beter te langzaam/voorzichtig naar beneden, dan te snel :Y
pi_180650494
Schieten mij opeens 2 gewoontes binnen.

Een versnelling terugschakelen, zodra je moet bijremmen. Moet je later weer bijremmen, schakel je nog een versnelling terug. Dan kom je vanzelf in de juiste versnelling terecht.

En op de cruisectrl heb ik dan de actuele verbruiksteller open staan. Zodra je dan ziet, dat hij opeens richting de 20l/km gaat (1 op 5), betekent dat hij veel gas staat bij te geven. Dan schakel ik terug naar 5 ipv 6 dan zie je dat hij wat minder hoeft bij te geven om de snelheid aan te houden.
.
pi_180650799
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:29 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
  Moderator zondag 22 juli 2018 @ 13:37:21 #83
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180650935
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Klopt
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 22 juli 2018 @ 13:39:37 #84
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_180650967
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_180651827
De compressie drukt ook de zuiger weer omlaag tijdens de arbeidsslag, als er geen ontbranding is.

Het is meer de lucht die niet door de gesloten gasklep heen kan.

Maar in de praktijk, met een 1.2 TSi had ik nergens echt last van, hooguit iets meer toeren maken.
.
  zondag 22 juli 2018 @ 14:48:26 #86
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180652233
Ik heb zat kilometers gereden in van die eco-Caddy's, en die remmen ook gewoon af op de motor. Zelfs mijn ouwe Benz zonder paardjes en met oldskool automaat liet zich prima afremmen op de motor.

En niet vergeten, belangrijke leidraad bij het rijden in bergen en heuvels; je rijdt naar beneden in dezlfde versnelling als dat je naar boven ging. Moest je dus 2 gaatjes terug op de weg naar boven, begin je ook in die versnelling met afdalen. Niet eerst een run nemen en dan de boel moeten inteugelen halverwege, maar gewoon meteen beheerst afdalen in de juiste versnelling. Het is geen wedstrijd, je wilt de boel heel houden en veilig aankomen; fuck iedereen die achter je zit te duwen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 14:53:58 #87
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180652324
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:44 schreef Dingest het volgende:

btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat
Ja, gisteren gelezen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  FOK!fotograaf zondag 22 juli 2018 @ 15:14:27 #88
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180652730
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Pook naar links is hier genoeg. :P
Ik heb flink wat kilometers met dat soort bakken gehad, maar mijn ervaring blijft toch dat eer de bak bedacht heeft dat hij in zijn 5 of 6 moet staan, jij je gat allang en breed gemist hebt. En met een laagtoerige diesel (1800 rpm bij 140) aan een 8 bak moet je nou eenmaal even ergens je gang vandaan halen wil je een gat kunnen pakken op een rijstrook waar men 160-170 rijdt. En eenieder die in Italië op de tolwegen gereden heeft, weet dat men dat daar gewoon rijdt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_180666262
quote:
10s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:39 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
Dan ligt het hooguit aan het aantal cilinders, een blok met een cilinder meer maar met dezelfde compressie verhouding zal iets harder remmen op de motor, dat geloof ik wel.
Maar dat noemde jij niet, jij noemde de motorinhoud ongeacht het aantal cilinders en dat maakt dus niks uit.
Want als jij een 2.0 hebt met een compressie van 11 bar per cilinder zou dat harder remmen dan een 4 cilinder 1.2 met 11 bar compressie per cilinder?
Dat zeg jij eigenlijk en ik bestrijd dat.

Enige wat je nog zou kunnen bepleiten nu is dat de 2.0 een langere slag maakt dan een 1.2 met kortere slag ( inhoud wordt zoals je vast wel weet bepaald door boring x slag x aantal cilinders ) maar dan zou het theoretisch juist door die langere slag ook langer duren voor de compressie bereikt is en de auto dus juist minder effectief op de motor af kan remmen.

Best wel grappig om eens over te hebben, in mijn voorbeeld zou dus een kleinere motor beter af kunnen remmen op compressie dan een grotere motor.

Edit: Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat je het ook had over een zwaardere auto en die zal van het remmend effect van de motor idd misschien wat minder merken maar nog steeds voldoende mits je in de goede versnelling afdaalt.
pi_180667289
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.

Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dingest op 23-07-2018 06:18:33 ]
  maandag 23 juli 2018 @ 06:24:46 #91
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180667450
Lekker relevant allemaal!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180667588
Een keer met een cuore door bergachtig gebied gereden. Ging ook, wel iets langzamer dan normaal.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 23 juli 2018 @ 09:16:25 #93
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180668520
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 06:24 schreef kanovinnie het volgende:
Lekker relevant allemaal!
goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 23 juli 2018 @ 11:26:05 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180670739
quote:
14s.gif Op maandag 23 juli 2018 09:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.
TS staat denk ik te springen om deze info ja.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 23 juli 2018 @ 16:01:14 #95
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180676573
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

TS staat denk ik te springen om deze info ja.
wat leuk dat jij dat voor hem beslist ^O^

Jij blijkbaar niet, dus hophop op je fietsje en verder pedaleren ipv de boel hier te gaan zitten verkloten, tis mooi weer buiten, iedereen is vrij, dus er is vast iets te beleven ergens :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180678297
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

TS staat denk ik te springen om deze info ja.
ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch :)
pi_180678855
Een kano gaat ook alleen bergaf, dus voor hem minder relevant.
.
  maandag 23 juli 2018 @ 19:26:40 #98
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180680873
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 17:33 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch :)
Misschien is het nog leuker om diegene nuttige tips mee te geven zodat hij zich enigszins veilig door die bultjes heen kan maneuvreren. Afplassen gebeurt al genoeg op de rest van FOK!.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180682566
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen.

De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen.
.
  maandag 23 juli 2018 @ 20:46:30 #100
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180682595
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:45 schreef Fer het volgende:
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen.

De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen.
Temperatuur van je auto omhoog>snelheid naar beneden en een versnelling naar beneden.

Kind kan de was doen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 23 juli 2018 @ 20:50:02 #101
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180682689
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180682760
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
Zo reed ik ook met m'n werkbus naar boven daar :7 Ok ok, iets tragere tussensprints ;)
Nufenen sowieso een aanrader en als ik zo een filmpje zie wordt de drang naar een Z3 Coupé weer groter :D
pi_180688632
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 06:04 schreef Dingest het volgende:
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.

Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.

Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?

Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
pi_180688638
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen

^O^
Het is geen tijds sprint tijdens een rally of zo hoor.
  dinsdag 24 juli 2018 @ 05:59:35 #105
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180689976
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Je autootje gaat het wel trekken. Gaat de bestuurder het ook trekken? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180703880
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:

Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.

Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
pi_180704029
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 19:46 schreef vannelle het volgende:
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:

Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.

Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
Carburator heeft toch ook een gasklep.


.
pi_180709899
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2018 02:03 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.

Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?

Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
Nee, injectie en carb maakt alleen het verschil dat injectie aangestuurd wordt door een computer - die dus kan stoppen met inspuiten wanneer die registreert dat er op de motor geremd wordt - en een carb altijd stationair blijf draaien/inspuiten omdat het beetje lucht voor de stationairloop wel gewoon brandstof mee aanzuigt. Die inlaatkleppen zitten ná de gasklep: bij afremmen op de motor probeert de cilinder dus via de inlaatklep lucht aan te zuigen uit de ruimte tussen de inlaatklep en de gasklep (voornamelijk het inlaatspruitstuk dus), maar met de gasklep nagenoeg dicht bevindt zich daar echter niets - dat is het vacuüm - en kan de cilinder dus niets uit die ruimte aanzuigen. Bij het maken van de inlaatslag trekt het vacuüm wel aan de cilinder - zoals bij het spuitje - zodat die afremt. Je doet min of meer het omgekeerde wat er gebeurt bij een arbeidsslag ;)
Afgezien van de noodzaak voor stationair te kunnen lopen heb je geen 100% vacuüm omdat je anders ook iets krom trekt, maar met (laten we zeggen) 95% vacuüm is de hoeveelheid lucht die in een cilinder terecht komt verwaarloosbaar bij hoge toeren. Er vindt daarvan wel compressie plaats, maar niet om significant de motor af te remmen of - in het geval van de carb - om enigszins kracht te leveren voor de arbeidsslag bij zulk hoog toerental (je probeert het volume dat je nodig hebt om 600-800 rpm te draaien te verdelen over cilinders die met 3000-6000 rpm draaien, wat gewoon fractie is van wat ze nodig hebben om die rpms vast te houden). Ik heb nu ook auto's met louter carb-blokjes ;) Sterker nog, ik hoop morgen de bergen te halen met m'n Saab 96 ^O^

Het is ook niet mijn theorie: dat is de praktijk :P Vraag dat gerust aan een monteur. Je remt af op dat vacuüm wat je creëert door de gasklep dicht te houden; afremmen op compressie gaat dus zoals omschreven bij die diesel ;)

Edit: Oh, er is ook een Engelse wikipediapagina die het (verschil) uitlegt: https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_braking#Gasoline_engines

[ Bericht 6% gewijzigd door Dingest op 25-07-2018 00:43:34 ]
pi_180711238
Pofferdorie, ik sta nu echt op het punt om mijn ongelijk toe te geven door deze heldere uitleg.
Kun je me als troost niet iig een ietsiepietsie gelijk geven zodat ik niet in de foetushouding hoef te gaan slapen?

Hoe dan ook, veel plezier met je Saab morgen in de bergen! ^O^
pi_180717411
Mijn stiefschoonvader had zijn Peugeotbroertje en tegenwoordig zijn Toyota broertje. Die woont in de Duitse bergen. T is kut met de auto vol bagage en passagiers, maar t gaat wel.
pi_180948715
Even een update, ook voor TS: als ik hiermee de bergen overkom, lukt het met een C1 dus ook wel :P



Wat wel tricky is bij deze auto's, is dat de koelvin niet elektrisch is maar puur aangedreven wordt door de v-snaar. Dat wil zeggen dat koeling ook (deels) toerental afhankelijk is: bij intensief gebruik zoals bergop loopt de auto dus wat warmer dan gemiddeld (en bergaf kouder), en kan je problemen krijgen wanneer je van een intensief (hoogtoerig) stukje ineens plots laagtoerig moet rijden of stoppen (zoals een file). Dan maakt de koelvin niet genoeg rotaties meer om de extra warmte van zojuist nog af te kunnen voeren - vaak een kwestie van even de verwarming erbij aangooien en de boel af laten koelen door na te laten draaien (zoals bij een turbomotor ook doet), en als dat niet helpt even in z'n vrij vol gas geven totdat de wijzer weer terugzakt :P
Snel gaat het niet bergop of bergaf, want het is ongeveer 60-65pk op 900 kilo leeggewicht - en zonder stuurbekrachtiging natuurlijk - en de V4-blokken zijn op zich wel vrij laagtoerig.


Niet dat het probleemloos is gegaan allemaal, maar dit gebeurde op de Autobahn al weer terug naar huis. Het tandwiel op de distributie dat de balansas aandrijft is kapot gegaan, geen onbekende 96-kwaal, en de poelie op de balansas is de poelie die de v-snaar aandrijft. Ik had dus geen draaiende (cruciale) koelvin of dynamo meer.
Om dat te repareren moet de frontplaat en de carterpan van de motor af, en daarvoor moet bij een 96 het hele blok eruit. Het was ook niet een onderdeel dat ik als reserve mee had :P Sowieso wilde de lokale garages liever niet aan de auto beginnen, en zeiden meteen dat hij maar op transport moest.

Verder wel een hele mooi trip gehad, zo'n ding rijdt echt geweldig (in de bergen) ^O^ Volgend jaar beter.
pi_180950418
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:53:50 #113
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180951662
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
als je niet de baas bent over je toerental moet je verder terug. En onthoud dat voor the way down, dié versnelling moet je dus hebben.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 5 augustus 2018 @ 00:12:17 #114
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180952093
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.

Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
waar heb jij je rijbewijs gekocht?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180952734
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

waar heb jij je rijbewijs gekocht?
Ik gok dat 'ie in Frankrijk rijdt, waar je (helaas) gewoon 130km/h mag met een combi onder de 3500kg. Jammer is wel dat je ze dan ook geregeld met 100km/h op de meest linker rijstrook tegenkomt, wat dan weer niet mag (bij meer dan 2 rijstroken). En maar afvragen waarom zo een ding gaat slingeren bij hogere snelheden, het juist beladen telt dan nog veel meer mee natuurlijk.
pi_180952823
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

waar heb jij je rijbewijs gekocht?
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
.
  zondag 5 augustus 2018 @ 01:52:34 #117
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180953731
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:46 schreef Fer het volgende:

[..]

In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
en dat is relevant omdat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180953804
Bij 'Frankrijk' ging het al fout.
  zondag 5 augustus 2018 @ 06:28:27 #119
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_180954173
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
pi_180958751
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.

In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 5 augustus 2018 @ 13:54:50 #121
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180959365
Het is best simpel. :)

In NL zoek je meestal de hoogste versnelling met een laag toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want zuiniger, stiller ed.

In de bergen kan je beter in de laagst mogelijke versnelling rijden met een hoog toerental waarbij alles nog soepel werkt. Want dan kom je vlot en veilig de berg op en af zonder schade aan je mechaniek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 05-08-2018 14:08:41 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 5 augustus 2018 @ 14:39:13 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180959930
quote:
14s.gif Op zondag 5 augustus 2018 13:18 schreef DieselTank het volgende:
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.

In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
je moet gewoon geen debiel zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180963276
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 14:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

je moet gewoon geen debiel zijn.
Gewoon heel lichtjes remmen want dat is beter voor de remmen [sarcasme] en hoe meer vaart je maakt bergaf hoe sneller je bij de volgende berg weer omhoog komt :@
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 5 augustus 2018 @ 19:29:23 #124
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180964926
Als je een paar bochtjes overslaat, ben je nog sneller beneden >:) [\sarcasme]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_181143014
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
.
pi_181143105
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen?
Heel apart inderdaad.
pi_181143119
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Ja... Waarom hebben die gekkies bedacht dat de auto stopt met gasgeven als je remt? Pffft. wat een mafklappers.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 13 augustus 2018 @ 06:44:03 #128
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_181145963
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Jij bent echt een gevaar op de weg zeg. :X
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 13 augustus 2018 @ 07:37:34 #129
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_181146300
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Lees je eens in. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cruisecontrol
pi_181316909
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Uiteraard. In de echte bergen zie je nog overal de oer-Panda 4x4 met 0.9 liter blokje en misschien iets van 40pk. Paar jaar terug in Andorra was minstens 10% van de auto's op lokaal kenteken zo'n koekblik.

Zelf reed ik vorig jaar met mijn Polo 1.4 op LPG (60pk minus 10-15% vanwege Lpg) in Italië een 20% helling op. Gewoon lekker doortuffen in de eerste versnelling en het kan gewoon.

Met mijn Mini (1981) sleep ik de caravan (370kg leeggewicht) en kampeerbagage ook makkelijk heel Europa door. Al is daarmee de klim over de Pyreneeën op de A9 bij Le Perthus toch wel heel lang voor het onderbemeten koelsysteem. Wanneer de reistijd het toe laat kies ik liever de slingerende kustroute langs de Costa Brava. Dat is genieten.

Het bultje bij Luik is trouwens een lachertje, erg kort en niet bijzonder stijl. Gewoon voor de laatste bocht terugschakelen en goed op snelheid die bocht door jagen.
pi_181340802
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.

Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:58:38 #132
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_181341122
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:21 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.

Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
pi_181341146
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 08:58 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
Ja dat klopt helaas. Ook op normale stukken weg zonder snelheidsbeperking of wat dan ook vliegen ze je voorbij om vervolgens weer vol in de remmen te gaan.

Heel vreemd gedrag.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:52:09 #134
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181352849
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar...
Enne?hoe is het gegaan?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181352933
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 18:52 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Enne?hoe is het gegaan?
Hij probeert nog steeds die berg op te rijden 😬
pi_181353036
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Het moet wel een Nederlandse gedachte zijn dat je in de bergen een zware moter nodig hebt. In het buitenland weten ze dat je ook gewoon kan schakelen naar een lagere versnelling.
pi_181361477
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
.
pi_181395591
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Paar zomers terug gehad met de T4 California (camper) van mijn moeder. Ding weegt leeg iets van 2000kg geloof ik, met een 2.5L diesel van 75pk. In z'n 3 de berg op, 60km/h rijdend. Volgeladen met 4 man en bagage. Geweldige reis was dat!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:31:05 #139
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_181425331
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:

En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. :7
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
pi_181425612
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:06 schreef Jordy-B het volgende:
t jengelende motor de berg opklauteren.
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.

Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.

Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.

In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.

Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.

Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
pi_181425651
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
  vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:53:00 #142
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_181427382
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Hoho, dat zijn oldskool diesels zonder turbo hoor.. dan zul je toch ook echt toeren moeten maken :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_181436386
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
.
pi_181439937
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 23:53 schreef Fer het volgende:
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
pi_181440042
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 08:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
.
pi_181440191
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.

200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.

De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).

Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.

Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
pi_181440436
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:06 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
Ja klopt! Ja ok, die zal misschien harder moeten werken. Maar het is nog een ouderwetse motor dus als ik vaart wil maken moet ik toeren maken. En weegt ruim 1700kg, zonder bagage 😬
pi_181460187
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 09:20 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.

200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.

De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).

Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.

Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
Oke goede opheldering. Thanks
pi_181465466
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:31 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
Zolang je koelsysteem in orde is - en je niet constant te laag in of louter tegen het rood rijd qua toeren - zal zo'n ding niet zomaar oververhit raken. Beetje warmer dan normaal kan. In absolute nood kan de verwarming ook nog aan als je de 3/4de grens passeert, maar zelfs dat is in beetje moderne auto's bijna nooit meer nodig.

Kom net terug van Kreta: helft van die verhuurwagentjes zijn 107-C1-Aygo of ander wagentjes met kleine blokjes, en Kreta is één en al berg. Zelf hadden we een 3-pitter VW Polo diesel. Die is de enige die ik met pech heb zien staan... Halverwege weer terug moeten brengen: ook bij deze koelproblemen door een koelvin die niet meer meedeed _O-
Eerst afschepen met 'warning is electronic problem; is no problem' en toen ik aandrong om de auto na te laten kijken kreeg ik later op de dag toch te horen 'you were right, car had a problem'. Om dan maar een auto mee te krijgen met een al brandend MIL :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2018 15:43 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.

Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.

Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.

In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.

Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.

Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
Dramaqueen :P

In Slovenië ook hellingen van 18% gehad met dat 24pk motortje in de volbeladen Fiat - en dan moest ik ook halverwege stilstaan om terug naar zijn 1 te kunnen om dat die niet gesynchroniseerd was (met een handrem die het op dat punt nog maar net hield). Je komt er echt wel overheen hoor. Lokale bevolking - op die plekken waar jij zegt 'beter niet komen' - rijdt ook gewoon allemaal al in dat soort 'frikandellen', al zolang die wegen er liggen. Je motor kan ook prima zo'n tijdje zoveel toeren hebben (liever niet koud natuurlijk). Dat met geknepen billetjes rondrijden ligt puur aan jouw eigen gebrek aan ervaring omdat je in het makkelijke Nederland woont ;) Gewoon gaan en doen, leer je het vanzelf. Niet voor niets dat als jij je billetjes aan het dichtknijpen bent, d'r zo'n Italiaan in z'n oude Panda of turboloze bestelhok achter je zit te knipperen dat hij er langs wil...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')