Nu we tussen de Britse en Duitse Grand Prix op de helft van het seizoen zitten, wordt eens tijd voor een silly season topic voor 2019. De teams worden besproken in volgorde van de huidige stand in het constructeurskampioenschap
Ferrari
Sebastian Vettel heeft een contract tot en met 2020, dus zit ook volgend jaar in de Ferrari. Of zijn teamgenoot Kimi Raikkonen blijft, is nog maar de vraag. Raikkonen lijkt het zat te zijn om steeds opgeofferd te worden voor Vettel en Ferrari is nogal gecharmeerd van Charles Leclerc en zou hem volgens de geruchten al een contract voor twee jaar hebben aangeboden. Eerder dit seizoen waren er geruchten dat Daniel Ricciardo mogelijk naar Ferrari zou gaan, maar die geruchten zijn inmiddels verstomt. Het is duidelijk dat Ferrari niet (meer?) geïnteresseerd is in de Australiër.
Mercedes
Bij Mercedes gaat er weinig veranderen. Lewis Hamilton heeft net zijn contract met twee jaar verlengd voor een vorstelijk salaris en ook Valtteri Bottas rijdt naar verwachting volgend seizoen voor dit team. Zijn prestaties zijn naar behoren, al komt dat niet direct in de stand tot uiting. Maar dat komt grotendeels door de pech die hij heeft gehad dit jaar, zoals een lekke band in Azerbeidjan of het uitvallen door motorische problemen in Oostenrijk. Daarnaast is hij een goede tweede man achter Hamilton en lijkt Mercedes niet genegen om een coureur naast Hamilton te zetten die de boel op stelten kan zetten.
Red Bull Racing - Honda
Max Verstappen heeft net als Vettel een contract tot en met 2020. Zijn teamgenoot blijft hoogstwaarschijnlijk Daniel Ricciardo, want bij de betere teams is geen plek voor hem. Eventueel zou hij volgens de geruchten naar McLaren of Renault kunnen, maar dat is geen verbetering. Mocht hij in het onwaarschijnlijke geval toch naar een ander team gaan, wordt zijn plek mogelijk ingenomen door Carlos Sainz of Pierre Gasly.
Renault
De line-up bij Renault is een stuk onzekerder. Hülkenberg is zeker maar de toekomst van Carlos Sainz bij Renault is minder duidelijk. Dit heeft meerdere oorzaken, waarvan er eentje al genoemd is, namelijk wat Daniel Ricciardo doet. Een tweede oorzaak is het opzeggen door Red Bull van het contract met Renault voor het leveren van motoren. Hierdoor is het onduidelijk of Sainz bij Renault kan blijven als onderdeel van het Red Bull programma. Mogelijk dat Sainz dan de banden met Red Bull breekt, maar Renault is in ieder geval bezig met de zoektocht naar een mogelijke opvolger en staat de Fransman Esteban Ocon hoog op het lijstje, ondanks dat hij een Mercedes coureur is. Al eerder was hij als Mercedes junior testrijder bij Renault. Maar ook Stoffel Vandoorne werd in een eerder stadium genoemd als mogelijke vervanger van Sainz. Renault heeft al bekend gemaakt niet teveel geld te willen uitgeven aan een coureur dus de komst van Fernando Alonso lijkt vrijwel uitgesloten.
Haas - Ferrari
Haas heeft een optie op Kevin Magnussen voor volgend hjaar en het moet vreemd lopen als die optie niet gelicht wordt. Zeker gezien de goede resultaten van Magnussen dit seizoen. Die van Romain Grosjean is een stuk minder zeker door alle crashes die de coureur dit jaar veroorzaakt heeft. Dit is duidelijk niet het beste jaar van Grosjean. De teambaas Gunther Steiner heeft al gewaarschuwd dat de coureurs moeten ophouden met punten verspelen. Er worden al mogelijke vervangers genoemd voor Grosjean. Dit zijn onder andere Sergio Perez en recentelijk is hier de naam van Robert Kubica bijgekomen.
Force India - Mercedes
Force India heeft aangegeven met beide huidige coureurs door te willen gaan, maar bij Force India rommelt het al een tijdje. Dus de toekomst van het team en de twee coureurs is onzeker. Twee van de drie teameigenaren hebben grote problemen met de Indiase justitie. Roy Sahara zit al een tijdje vast in een gevangenis in India en Vijay Mallya kan Groot-Brittannië niet uit omdat hij dan uitgeleverd wordt aan India, waar hij gezocht wordt vanwege de grote schulden die hij heeft.
Daarboven op komen nog eens de geruchten dat Force India ernstige financiële problemen heeft en op omvallen staat als het niet snel verkocht wordt. Volgens de geruchten zijn er vijf gegadigden om het team over te nemen. Dat zijn Pa Stroll, huidige sponsor BWT, energie drankje Rich Energy en twee Amerikaanse investeerders waarvan er één gelieerd is aan Tavo Hellmund en de ander aan Michael Andretti (met als mogelijke coureur Alexander Rossi). Mocht Pa Stroll het team overnemen of er in investeren is het aannemelijk dat Lance Stroll hier naast Esteban Ocon plaats zal nemen. Pa Stroll wilde bij Williams al een verregaande samenwerking met Mercedes aan gaan (zoals Ferrari heeft met Haas), wat hij daar niet voor elkaar krijgt, maar misschien bij Force India wel. Bij één van de andere investeerders is het onduidelijk wat er met de coureurs gebeurt, maar Mocht Ocon alsnog vertrekken (bijvoorbeeld naar Renault), dan zou de andere Mercedes junior George Russell hem mogelijk kunnen vervangen.
McLaren - Renault
Bij McLaren is onlangs Nidala (van Pa Latifi) ingestapt als grote investeerder. Latifi ontkent dat dit is om zijn zoon Nicholas, een van de testrijders van Force India (naar wie het bedrijf vernoemd is), hier een racestoeltje te geven (zoals Stroll deed bij Williams) maar dat het een gewone business investering is. Misschien dat we volgend jaar Latifi hier wel terug zien als testrijder, want zicht op een racestoeltje heeft Latifi nog niet.
Het lijkt erop dat Lando Norris hier volgend jaar instapt (vanwege het feit dat McLaren hem niet wilde uitlenen aan Toro Rosso voor 2019) en dat dat ten koste gaat van Stoffel Vandoorne. Beide coureurs samen bij McLaren lijkt niet waarschijnlijk want McLaren wil tenminste een topcoureur in het team hebben. Mocht Alonso vertrekken worden de namen van Daniel Ricciardo en Kimi Raikkonen genoemd.
Toro Rosso - Honda
Pierre Gasly heeft dit seizoen een paar goede resultaten behaald met de Toro Rosso-Honda, dus als hij niet gepromoveerd wordt naar Red Bull Racing, blijft hij bij Toro Rosso. De toekomst van Brendon Hartley is een stuk minder duidelijk. Red Bull heeft hem al geprobeerd te vervangen door Lando Norris, maar dat werd door McLaren tegengehouden omdat Red Bull Norris ook voor volgend jaar wilde hebben. De eerstvolgende in lijn in het Red Bull juniorprogramma is Dan Ticktum, maar die heeft niet genoeg superlicentiepunten en kan ook bij een F3 titel dit jaar niet genoeg punten scoren. Ook een eventuele door Honda gesteunde Japanse coureur, zoals huidige Formule 2 coureurs Nirei Fukuzumi en Tadasuke Makino, lijkt onwaarschijnlijk, omdat die ook nog niet genoeg superlicentie punten hebben. Een terugkeer van Carlos Sainz naar Toro Rosso is mogelijk, maar ligt niet voor de hand. Vooral omdat het voor Sainz als een stap terug zal voelen.
Sauber - Ferrari
Sauber heeft dankzij de investering van titelsponsor Alfa Romeo en de nieuwe Ferrari motor flinke sprongen op de grid gemaakt waardoor het team de aansluiting met de (grote) middenmoot heeft gemaakt. En gezien de innige banden met het FIAR concern lijkt het waarschijnlijk dat één van Ferrari's junior coureurs hier ook volgend jaar plaats zal nemen. Mocht Leclerc de overstap naar het grote Ferrari maken is Antonio Giovinazzi de eerstevolgende coureur die op deze plek aanspraak kan maken.
Marcus Ericsson heeft nauwe banden met de huidige eigenaar (een van zijn persoonlijke sponsoren), maar er gaan ook al langere tijd geruchten over een mogelijke verkoop van het team aan Alfa Romeo. In dat geval zou Ericsson hier geen plek meer hebben. Ook gaat het gerucht dat Leclerc eventueel geruild wordt voor Kimi Raikkonen.
Williams - Mercedes
Tenslotte komen we bij Williams, het team dat in de afgelopen jaren is afgegleden van de derde plaats in het constructeurskampioenschap in 2014 en 2015, naar een vijfde plek vorig jaar en nu keihard onderaan staat. Er zijn duidelijk wat problemen met de aerodynamica van de auto. Sergei Sirotkin zou een meerjarig contract getekend hebben en rijdt naar verwachting volgend jaar ook voor dit team.
Lance Stroll zit hier vooral vanwege het geld van zijn vader, maar die staat op het punt om zijn geld te verkassen naar Force India, dus komt hier mogelijk een plek vrij. Mogelijke gegadigden zijn huidige test- en reservecoureur Robert Kubica en Mercedes junior en leider in het Formule 2 kampioenschap George Russell, mocht Williams de banden met Mercedes willen verstevigen.
Mijn verwachting:
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Red Bull Racing: Max Verstappen, Daniel Ricciardo
Renault: Nico Hulkenberg, Carlos Sainz
Haas: Kevin Magnusson, Sergio Perez
Force India: Esteban Ocon, Lance Stroll
McLaren: Fernando Alonso, Lando Norris
Toro Rosso: Pierre Gasly, Brendon Hartley (bij gebrek aan anderen)
Sauber: Antonio Giovinazzi, Marcus Ericsson
Williams: Sergei Sirotkin, George Russell
[ Bericht 0% gewijzigd door sasquatsch op 20-07-2018 12:27:00 (Bottas is verlengd) ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward