abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 juli 2018 @ 10:50:58 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_180578196
quote:
Lamyae Aharouay stopt met het schrijven van columns voor NRC. Aharouay was sinds maart 2015 verbonden aan de krant.
"Het is tijd om als columnist te stoppen als je moe wordt van opinies, ook die van jezelf", schrijft de columnist donderdag in het NRC.

"Het afgelopen jaar ben ik me steeds minder in het debat gaan mengen, tot ik alleen deze plek overhield. En ook daar doe ik nu afstand van. Er begon iets te knagen. Ik zie de impact van al die meningen: hoe het ontaardt in feitenvrije, luie debatten. Het slaat alle nieuwsgierigheid en empathie dood. Politici en bestuurders maken er handig gebruik van. Opinies zijn overzichtelijker dan feiten."

Eerder was Aharouay ook columnist voor Trouw en de Volkskrant, werkte ze voor BNR en was ze een paar afleveringen te zien bij De Slimste Mens.

Bron: NU.nl
Ik post dit niet omdat het zoveel boeit dat die ene dame stopt als columnist bij een krant, maar omdat ik haar mening interessant vind voor wat achtergrond. Wat vindt de rest van FOK! ervan, hebben columnisten en opiniestukken momenteel een negatieve of positieve uitwerking op het debat?

Op het gevaar af haar woorden in de mond te leggen, lijkt Aharouay te zeggen dat er zoveel verschillende meningen verspreid worden in kranten, via columns en opiniestukken, dat er altijd wel eentje te vinden is waar je je aan vast kunt klampen - ongeacht de kwaliteit van dat stuk.

Nu moet ik zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met wat er in het artikel gezegd wordt: politici die opiniestukken gebruiken als onderbouwing worden regelmatig teruggefloten. Maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit dat de wildgroei aan opiniestukken leidt tot verschraling. In plaats van een kwalitatieve bijdrage aan een debat, is het nu een grote kersenboom geworden waar je uit kunt plukken wat je wilt.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 19 juli 2018 @ 10:54:52 #2
186611 Haags
pi_180578277
Wie?
Zonder wrijving geen glans
pi_180578383
Goed nieuws.
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:18:58 #4
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_180578754
Ik denk dat er inderdaad veel te veel aanbod is, waardoor ze gaan concurreren met elkaar om nog aandacht te krijgen. Gevolg: schreeuwerige, ongenuanceerde koppen, een hoop meningen waarvan men hoopt dat bij in ieder geval een deel van de lezers het bloed gaat koken: hoe meer fophef, hoe beter...

En het zijn ook vaak nog eens geen echte experts, dan heb je weer een slecht onderbouwd opstel van een hoofddoekmeisje of een betoog van een of andere bekeerde crimineel voor je. Dat je denkt: maar waarom krijgt juist zo'n persoon een podium?

In deze tijden van Fake News zit er al zo veel selectief weergegeven, persoonlijk ingekleurd, soms maar half waar nieuws bij waarbij cruciale feiten zijn weggelaten... je bent al zo druk bezig om feit van fictie te scheiden, ik heb eigenlijk helemaal geen zin om daarnaast dan ook nog eens de persoonlijke visie van één of ander schertsfiguur te gaan lezen.
pi_180578790
Wat een naam zeg. Haar ouders hadden wel veel fun bij het uitkiezen van haar naam.
pi_180579046
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik post dit niet omdat het zoveel boeit dat die ene dame stopt als columnist bij een krant, maar omdat ik haar mening interessant vind voor wat achtergrond. Wat vindt de rest van FOK! ervan, hebben columnisten en opiniestukken momenteel een negatieve of positieve uitwerking op het debat?

Het probleem is dat de meeste columnisten preken voor eigen parochie. De Telegraaf zal niet zo snel iemand in dienst nemen die standpunten voor de multiculturele samenleving inneemt en de NRC zal dat niet zo snel doen met een columnist die uiterst kritische stukjes daarover schrijft.

Simpelweg omdat hun lezers dat niet op prijs stellen. En zijn maar een paar kranten waar zo'n debat door columnisten zin heeft en waar dat ook gebeurd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:45:16 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_180579220
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het probleem is dat de meeste columnisten preken voor eigen parochie. De Telegraaf zal niet zo snel iemand in dienst nemen die standpunten voor de multiculturele samenleving inneemt en de NRC zal dat niet zo snel doen met een columnist die uiterst kritische stukjes daarover schrijft.

Simpelweg omdat hun lezers dat niet op prijs stellen. En zijn maar een paar kranten waar zo'n debat door columnisten zin heeft en waar dat ook gebeurd.
De door rechts zo gehate Volkskrant is zo'n krant...
We have always been at war with Eastasia.
pi_180579262
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]

De door rechts zo gehate Volkskrant is zo'n krant...
Dat ben ik met je eens. Ik vind het vaak een verhelderende krant. Heb ook regelmatig goede columns gelezen in de Volkskrant.

Heel wat beter dan een Trouw of NRC
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:52:02 #9
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_180579352
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Ik vind het vaak een verhelderende krant. Heb ook regelmatig goede columns gelezen in de Volkskrant.

Heel wat beter dan een Trouw of NRC
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Ik vind het vaak een verhelderende krant. Heb ook regelmatig goede columns gelezen in de Volkskrant.

Heel wat beter dan een Trouw of NRC
Van Trouw kan ik het rechtse perspectief wel waarderen, NRC heb ik altijd 3X niks gevonden, die Peter Vandermeersch trek ik ook slecht.

O.T. : Lamyae heeft best een aardig talent voor radio, als columniste ken ik haar echter niet.
We have always been at war with Eastasia.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:06:55 #10
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_180579596
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]

De door rechts zo gehate Volkskrant is zo'n krant...
Zo gehaat is die krant niet meer hoor, het NRC heeft die plek inmiddels ingenomen. De Volkskrant geeft nu tenminste mensen met verschillende perspectieven spreektijd. Een slimme koerswijziging gezien het huidige klimaat.
pi_180579674
Ik lees in het weekend vaak de Volkskrant omdat ze altijd zo'n leuke bijlage hebben :P
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:23:17 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_180579834
Op zich kan je nooit te veel opinie hebben; iedereen is hier vrij om zijn mening te mogen geven.

Dat een en ander nogal verwatert, en dat mensen op een gegeven moment gewoon niet meer weten waarover ze het (moeten) hebben, is echter wel een veel voorkomend feit.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_180580345
Beetje vreemd om hierom te stoppen... immers kan ze zelf juist het goede voorbeeld geven door haar opinie te onderbouwen met feiten. Maar goed, ze is een praktiserend moslima met hoofddoek die behoefte heeft aan feiten... dus haar opinie en de feiten zullen regelmatig botsen en kan me voorstellen dat dat gaat knagen en dat je er dan maar mee stopt tot je dat voor jezelf allemaal weer op een rijtje hebt. Hopelijk zien we haar binnen afzienbare tijd zonder hoofddoek als gematigde moslima of doet ze helemaal afstand van haar geloof. Als ze echt zoveel om feiten geeft tenminste en daarin consequent wil zijn. Talent heeft ze zeker... welbespraakt en verstand van politiek... ze doet het goed als presentatrice van de podcast Haagse Zaken.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:53:29 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_180580444
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:06 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Zo gehaat is die krant niet meer hoor, het NRC heeft die plek inmiddels ingenomen. De Volkskrant geeft nu tenminste mensen met verschillende perspectieven spreektijd. Een slimme koerswijziging gezien het huidige klimaat.
De Volkskrant had altijd al rechtsere columnisten in dienst: Nausicaa Marbe, Arie Elshout...
We have always been at war with Eastasia.
  donderdag 19 juli 2018 @ 13:00:43 #15
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_180580603
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:18 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik denk dat er inderdaad veel te veel aanbod is, waardoor ze gaan concurreren met elkaar om nog aandacht te krijgen. Gevolg: schreeuwerige, ongenuanceerde koppen, een hoop meningen waarvan men hoopt dat bij in ieder geval een deel van de lezers het bloed gaat koken: hoe meer fophef, hoe beter...
Zoals Aaf Brandt Corstius
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  donderdag 19 juli 2018 @ 13:21:29 #16
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_180581109
Volgens Wikipedia is deze uitspraak van haar: Haar hoofddoek draagt ze mede als "meest extreme vorm van feminisme."

De NRC mist er niks aan, en de lezers van NRC nog minder.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
pi_180581637
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 13:21 schreef MrRatio het volgende:
Volgens Wikipedia is deze uitspraak van haar: Haar hoofddoek draagt ze mede als "meest extreme vorm van feminisme."

De NRC mist er niks aan, en de lezers van NRC nog minder.
De hoofddoek is toch ook een vorm van feminisme? Net zoals elk kledingstuk dat is, mits de vrouw hier zelf voor kiest.
pi_180582028
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:49 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Maar goed, ze is een praktiserend moslima met hoofddoek die behoefte heeft aan feiten... dus haar opinie en de feiten zullen regelmatig botsen en kan me voorstellen dat dat gaat knagen en dat je er dan maar mee stopt tot je dat voor jezelf allemaal weer op een rijtje hebt. Hopelijk zien we haar binnen afzienbare tijd zonder hoofddoek als gematigde moslima of doet ze helemaal afstand van haar geloof. Als ze echt zoveel om feiten geeft tenminste en daarin consequent wil zijn.
Waarom zal haar opinie botsen met de feiten omdat ze een hoofddoek draagt?
Wat is dit voor atheïstisch gelul?

edit: geen hoofddoek te bekennen bij deze Britse, maar wel fundi




[ Bericht 41% gewijzigd door Rihanna_777 op 19-07-2018 14:10:56 ]
pi_180582208
Mij boeit enkel de opinie van vogeltjesdans.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180582728
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:23 schreef thedeedster het volgende:
Op zich kan je nooit te veel opinie hebben; iedereen is hier vrij om zijn mening te mogen geven.

Dat een en ander nogal verwatert, en dat mensen op een gegeven moment gewoon niet meer weten waarover ze het (moeten) hebben, is echter wel een veel voorkomend feit.
Opinie is er zat...maar debat? Op tv worden de dingen je medegedeeld met zo'n verwachting, dat je het er altijd mee eens bent.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180582736
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:00 schreef Rihanna_777 het volgende:

[..]

Waarom zal haar opinie botsen met de feiten omdat ze een hoofddoek draagt?
Wat is dit voor atheïstisch gelul?

edit: geen hoofddoek te bekennen bij deze Britse, maar wel fundi

Ik ken deze Britse vrouw niet maar los daarvan: geen hoofddoek =/= geen praktiserende moslima. Maar wel een hoofddoek = wel een praktiserende moslima (helemaal als het haar eigen ongedwongen keuze is). En praktiserende gelovigen hebben inderdaad moeite met feiten, of op z'n minst op het gebied van geloof een blinde vlek, en dat kan je atheïstisch gelul vinden maar het blijft een feit.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  donderdag 19 juli 2018 @ 17:14:42 #22
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_180587902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 13:21 schreef MrRatio het volgende:
Volgens Wikipedia is deze uitspraak van haar: Haar hoofddoek draagt ze mede als "meest extreme vorm van feminisme."

De NRC mist er niks aan, en de lezers van NRC nog minder.
Een hoogopgeleide vrouw die haar hoofd verpakt in een doek en dit de meest extreme vorm van feminisme noemt, die kun je toch niet serieus nemen.
Het is overduidelijk dat er iets helemaal mis is met haar logische denkvermogen. Op zich normaal voor iedere moslim(a).
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  vrijdag 20 juli 2018 @ 09:43:48 #23
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_180602658
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 13:44 schreef Eleanoor het volgende:

[..]

De hoofddoek is toch ook een vorm van feminisme? Net zoals elk kledingstuk dat is, mits de vrouw hier zelf voor kiest.
Een vrouw die kiest voor de hoofddoek is net zoiets als een neger die kiest voor slavernij.
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
  vrijdag 20 juli 2018 @ 09:50:00 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180602768
Kranten moeten zich meer bezig houden met journalistiek en feiten i.p.v. met meningen en opinie. Stelletje dominee’s
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 09:52:54 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_180602821
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Kranten moeten zich meer bezig houden met journalistiek en feiten i.p.v. met meningen en opinie. Stelletje dominee’s
Kranten zijn inderdaad wel heel erg meningenfabrieken geworden en ergens een 'column' hebben schijnt voor velen het hoogste doel. De columnist als rockstar van de journalistiek.
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')